ACORD INTERIMAR din 1 februarie 1993

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: PARLAMENTUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 66 din 30 martie 1993
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulCOMPLETAT DEANEXA 01/02/1993
ActulCOMPLETAT DEPROTOCOL 1 01/02/1993
ActulCOMPLETAT DEPROTOCOL 2 01/02/1993
ActulCOMPLETAT DEPROTOCOL 3 01/02/1993
ActulCOMPLETAT DEPROTOCOL 4 01/02/1993
ActulCOMPLETAT DEPROTOCOL 5 01/02/1993
ActulCOMPLETAT DEPROTOCOL 6 01/02/1993
ActulCOMPLETAT DEPROTOCOL 7 01/02/1993
ActulCOMPLETAT DEACT 01/02/1993
ANEXA 11MODIFICAT DEPROTOCOL 2 22/12/1994
ANEXA 12MODIFICAT DEPROTOCOL 2 22/12/1994
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 20 06/04/1993
ActulREFERIRE LADECRET 15 23/02/1993
ActulREFERIRE LAACORD 01/02/1993
ART. 1REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 6
ART. 2REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 8
ART. 3REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 9
ART. 4REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 10
ART. 5REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 11
ART. 6REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 12
ART. 7REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 13
ART. 8REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 14
ART. 9REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 15
ART. 10REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 16
ART. 11REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 17
ART. 12REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 18
ART. 13REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 19
ART. 14REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 20
ART. 15REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 21
ART. 16REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 22
ART. 17REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 23
ART. 18REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 24
ART. 19REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 25
ART. 20REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 26
ART. 21REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 27
ART. 22REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 28
ART. 23REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 29
ART. 24REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 30
ART. 25REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 31
ART. 26REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 32
ART. 27REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 33
ART. 28REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 34
ART. 29REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 35
ART. 30REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 36
ART. 31REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 37
ART. 32REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 60
ART. 33REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 63
ART. 34REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 64
ART. 35REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 65
ART. 36REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 66
ART. 37REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 66
ART. 38REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 94
ART. 39REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 106
ART. 40REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 108
ART. 41REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 109
ART. 42REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 115
ART. 43REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 116
ART. 44REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 117
ART. 45REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 118
ART. 46REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 119
ART. 47REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 121
ART. 48REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 122
ART. 49REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 123
ART. 50REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 124
ART. 51REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 125
ART. 52REFERIRE LAACORD 01/02/1993 ART. 126
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DELEGE 29 26/04/1995
ActulREFERIT DEDECRET 58 25/04/1995
ActulREFERIT DEPROTOCOL 2 22/12/1994
ActulCOMPLETAT DEANEXA 01/02/1993
ActulCOMPLETAT DEPROTOCOL 1 01/02/1993
ActulCOMPLETAT DEPROTOCOL 2 01/02/1993
ActulCOMPLETAT DEPROTOCOL 3 01/02/1993
ActulCOMPLETAT DEPROTOCOL 4 01/02/1993
ActulCOMPLETAT DEPROTOCOL 5 01/02/1993
ActulCOMPLETAT DEPROTOCOL 6 01/02/1993
ActulCOMPLETAT DEPROTOCOL 7 01/02/1993
ActulCOMPLETAT DEACT 01/02/1993
ActulCONTINUT DELEGE 16 29/03/1993
ActulRATIFICAT DELEGE 16 29/03/1993
ART. 2REFERIT DEACT 01/02/1993
ART. 3REFERIT DEACT 01/02/1993
ART. 4REFERIT DEACT 01/02/1993
ART. 14REFERIT DEPROTOCOL 3 01/02/1993
ART. 15REFERIT DEACT 01/02/1993
ART. 34REFERIT DEACT 01/02/1993
ART. 37REFERIT DEACT 01/02/1993
ANEXA 3REFERIT DEPROTOCOL 2 22/12/1994
ANEXA 3REFERIT DEPROTOCOL 7 01/02/1993
ANEXA 11MODIFICAT DEPROTOCOL 2 22/12/1994
ANEXA 11REFERIT DEPROTOCOL 7 01/02/1993
ANEXA 12MODIFICAT DEPROTOCOL 2 22/12/1994

privind comerţul şi aspectele legate de comerţul dintre România, pe de o parte, şi Comunitatea Economică Europeană şi Comunitatea Europeană a Carbunelui şi Otelului, pe de altă parte



România, pe de o parte,Comunitatea Economică Europeană şi Comunitatea Europeană a Carbunelui şi Otelului, denumite în cele ce urmează "Comunitatea", pe de altă parte,constatind ca Acordul european stabilind o asociere între România şi Comunitatile Europene şi statele sale membre a fost semnat la 1 februarie 1993,având în vedere ca scopul Acordului European este să asigure un cadru adecvat pentru dialogul politic, sa reglementeze relaţiile comerciale şi economice dintre părţi şi sa includă prevederi referitoare la cooperarea şi asistenţa financiară şi la promovarea cooperării privind aspectele culturale,ţinând cont ca Acordul european este menit sa stabilească relaţii strinse şi de durata, bazate pe reciprocitate, care vor permite României sa participe la procesul de integrare europeană,având în vedere ca este necesar să se asigure dezvoltarea de legături comerciale prin întărirea şi lărgirea relaţiilor stabilite în trecut, în special prin Acordul privind comerţul şi cooperarea comercială şi economică, semnat la 22 octombrie 1990,considerind ca, pentru atingerea acestor scopuri, este necesar să se pună în aplicare, cît mai repede posibil, prin intermediul unui acord interimar, prevederile Acordului european privind comerţul şi aspectele legate de comerţ,apreciind ca este necesar să se asigure ca până la intrarea în vigoare a Acordului european şi instituirea Consiliului de Asociere, Comisia mixtă creata prin Acordul privind comerţul şi cooperarea comercială şi economică poate exercita competentele conferite prin Acordul european Consiliului de Asociere, care sunt necesare în vederea punerii în aplicare a acordului interimar,au hotărît sa încheie acest acord şi, pentru aceasta au desemnat drept plenipotentiari:România:Comunitatea Economică Europeană:Comunitatea Europeană a Carbunelui şi Otelului:care, după procedarea la schimbul deplinelor puteri, în mod oficial şi în buna şi cuvenită forma,au convenit asupra celor ce urmează: +
Titlul I – PRINCIPII GENERALE +
Articolul 1(Articolul 6 din Acordul european)Respectarea principiilor democratice şi a drepturilor omului stabilite în Actul final de la Helsinki şi Carta de la Paris pentru o noua Europa, a principiilor economice de piaţa, ca şi sprijinul acordat de Comunitate prin acest acord inspira politicile interne şi externe ale părţile şi constituie elemente esenţiale ale prezentului acord.
+
Titlul II – LIBERA CIRCULAŢIE A MĂRFURILOR +
Articolul 2(Articolul 8 din Acordul european)1. România şi Comunitatea vor stabili gradual o zona de comerţ liber bazată pe obligaţii reciproce şi echilibrate, în decursul unei perioade de tranzitie cu o durată de maximum 10 ani, începând cu intrarea în vigoare a prezentului acord (denumit în cele ce urmează acord), în concordanta cu prevederile prezentului acord şi în conformitate cu cele ale Acordului general pentru tarife vamale şi comerţ (GATT).2. Nomenclatura combinata a mărfurilor va fi aplicată clasificarii mărfurilor în comerţul dintre părţi.3. Pentru fiecare produs, taxa vamală de baza, la care se vor aplica reducerile succesive prevăzute în prezentul acord, va fi cea aplicată efectiv "ergaomnes" în ziua care precede intrarea în vigoare a acordului.4. Dacă, după intrarea în vigoare a acordului, se vor aplica reduceri tarifare pe o baza "erga omnes", taxele vamale astfel reduse vor înlocui taxele vamale de baza la care se face referire în paragraful 3, începând cu data de la care asemenea reduceri se aplică.5. România şi Comunitatea îşi vor comunică reciproc taxele vamale de baza respective.
+
Capitolul 1PRODUSE INDUSTRIALE +
Articolul 3(Articolul 9 din Acordul european)1. Prevederile prezentului capitol se aplică produselor originare din România şi din Comunitate incluse în capitolele 25-97 din Nomenclatura combinata, cu excepţia produselor cuprinse în anexa nr. I.2. Prevederile art. 4-8 inclusiv nu se aplică produselor menţionate în art. 10 şi 11.
+
Articolul 4(Articolul 10 din Acordul european)1. Taxele vamale de import, aplicabile în Comunitate produselor originare din România, altele decît cele cuprinse în anexele nr. II a, II b şi III, vor fi abolite la intrarea în vigoare a acordului.2. Taxele vamale de import, aplicabile în Comunitate produselor originare din România, care sunt cuprinse în anexa nr. II a, vor fi abolite progresiv în concordanta cu următorul calendar:– la data intrării în vigoare a acordului fiecare taxa vamală va fi redusă la 50% din taxa vamală de baza;– la un an de la data intrării în vigoare a acordului taxele vamale, care mai rămân, vor fi eliminate.Taxele vamale la import, aplicabile în Comunitate produselor originare din România, cuprinse în anexa nr. II b, vor fi reduse progresiv, de la data intrării în vigoare a acordului, prin reduceri anuale de 20% din taxa vamală de baza, astfel încât să se ajungă la abolirea lor totală până la sfârşitul celui de-al patrulea an de la data intrării în vigoare a acordului.3. Produsele de origine română cuprinse în anexa nr. III vor beneficia de o suspendare a taxelor vamale la import în limita unor contingente sau plafoane tarifare anuale ale Comunităţii, care vor creşte progresiv conform condiţiilor definite în acea anexa, astfel încât să se ajungă la abolirea totală a taxelor vamale la importul produselor respective cel mai tirziu la sfârşitul celui de-al cincilea an.În acelaşi timp, taxele vamale la import care se vor aplica după ce contingentele vor fi epuizate sau după ce nivelul taxelor vamale a fost reintrodus la produsele cuprinse în plafoanele tarifare vor fi eliminate progresiv, de la intrarea în vigoare a acordului, prin reduceri anuale de 15% din taxa vamală de baza. Până la sfârşitul celui de-al cincilea an, taxele vamale remanente vor fi abolite.4. Restricţiile cantitative şi măsurile având efect echivalent restrictiilor cantitative la importurile în Comunitate ale produselor originare din România vor fi abolite la data intrării în vigoare a acordului.
+
Articolul 5(Articolul 11 din Acordul european)1. Taxele vamale la import, aplicabile în România produselor originare din Comunitate, care sunt cuprinse în anexa nr. IV, vor fi abolite la data intrării în vigoare a acordului.2. Taxele vamale la import, aplicabile în România produselor originare din Comunitate, care sunt cuprinse în anexa nr. V, vor fi reduse progresiv în concordanta cu următorul calendar:– la data intrării în vigoare a acordului, la 80% din taxa vamală de baza;– după 3 ani de la intrarea în vigoare a acordului, la 40% din taxa vamală de baza;– după 5 ani de la intrarea în vigoare a acordului, la 0% din taxa vamală de baza.3. Taxele vamale la import, aplicabile în România produselor originare din Comunitate, care sunt cuprinse în anexa nr. VI, vor fi abolite în concordanta cu calendarul stabilit în acea anexa.4. Taxele vamale la import, aplicabile în România produselor originare din Comunitate, altele decît cele cuprinse în anexele nr. IV, V şi VI, vor fi reduse progresiv în concordanta cu următorul calendar:– după 3 ani de la intrarea în vigoare a acordului, la 80% din taxa vamală de baza;– după 5 ani de la intrarea în vigoare a acordului, la 60% din taxa vamală de baza;– după 6 ani de la intrarea în vigoare a acordului, la 50% din taxa vamală de baza;– după 7 ani de la intrarea în vigoare a acordului, la 35% din taxa vamală de baza;– după 8 ani de la intrarea în vigoare a acordului, la 20% din taxa vamală de baza;– după 9 ani de la intrarea în vigoare a acordului, la 0% din taxa vamală de baza.5. Produsele originare din Comunitate cuprinse în anexa nr. VII vor beneficia de o suspendare a taxelor vamale la importul în România, în limitele unor contingente anuale care vor fi majorate progresiv asa cum sunt prevăzute în respectiva anexa. Taxele vamale aplicabile cantităţilor care depăşesc contingentele mai sus menţionate vor fi abolite progresiv în conformitate cu calendarul menţionat în paragraful 4.6. Restricţiile cantitative la importul în România a produselor originare din Comunitate vor fi abolite la intrarea în vigoare a acordului.7. Măsurile având un efect echivalent restrictiilor cantitative la importul în România al produselor originare din Comunitate vor fi abolite la intrarea în vigoare a acordului, cu excepţia celor cuprinse în anexa nr. VIII, care vor fi abolite în concordanta cu calendarul prevăzut în acea anexa.
+
Articolul 6(Articolul 12 din Acordul european)Prevederile referitoare la abolirea taxelor vamale la import se vor aplica şi taxelor vamale de natura fiscală.
+
Articolul 7(Articolul 13 din Acordul european)1. Comunitatea va aboli, la importul sau din România, orice taxa având un efect echivalent taxelor vamale de import, la intrarea în vigoare a acordului.2. România va aboli, la importul sau din Comunitate, orice impunere având un efect echivalent taxelor vamale de import, la intrarea în vigoare a acordului, cu excepţia taxei de 0,5% "ad valorem" pentru formalităţi vamale, care va fi abolita în concordanta cu următorul calendar:– reducerea la 0,25% "ad valorem" la sfârşitul celui de-al treilea an;– eliminarea cel mai tirziu la sfârşitul celui de-al cincilea an de la intrarea în vigoare a acordului.
+
Articolul 8(Articolul 14 din Acordul european)1. România şi Comunitatea vor aboli progresiv între ele, cel mai tirziu până la sfârşitul celui de-al cincilea an de la intrarea în vigoare a acordului, orice taxa vamală la export, precum şi impunerile având un efect echivalent.2. Restricţiile cantitative la exportul în România şi orice măsuri având un efect echivalent vor fi abolite de Comunitate la intrarea în vigoare a acordului.3. Restricţiile cantitative la exportul în Comunitate şi orice măsuri având un efect echivalent vor fi abolite de România la intrarea în vigoare a acordului, cu excepţia celor cuprinse în anexa nr. IX, care vor fi reduse progresiv şi eliminate, cel mai tirziu până la sfârşitul celui de-al cincilea an de la intrarea în vigoare a acordului.
+
Articolul 9(Articolul 15 din Acordul european)Fiecare parte îşi declara disponibilitatea de a reduce taxele sale vamale în comerţul cu cealaltă parte mai rapid decît este prevăzut în art. 14 şi 15, dacă situaţia sa economică generală şi situaţia sectorului economic respectiv o permit.Comisia mixtă, menţionată în art. 39 (denumita în continuare Comisia mixtă), poate face recomandări în acest scop.
+
Articolul 10(Articolul 16 din Acordul european)Protocolul nr. 1 stabileşte aranjamentele aplicabile produselor textile menţionate în respectivul document.
+
Articolul 11(Articolul 17 din Acordul european)Protocolul nr. 2 stabileşte aranjamentele aplicabile produselor care cad sub incidenţa Tratatului de constituire a Comunităţii Europene a Carbunelui şi Otelului.
+
Articolul 12(Articolul 18 din Acordul european)1. Prevederile prezentului capitol nu exclud menţinerea de către Comunitate a unei componente agricole în taxele aplicabile produselor cuprinse în anexa nr. X, cu referire la produsele originare din România.2. Prevederile prezentului capitol nu exclud introducerea unei componente agricole de către România în taxele aplicabile produselor cuprinse în anexa nr. X, cu referire la produsele originare din Comunitate.
+
Capitolul 2AGRICULTURA +
Articolul 13(Articolul 19 din Acordul european)1. Prevederile prezentului capitol se vor aplica produselor agricole originare din România şi din Comunitate.2. Termenul produse agricole se referă la produsele cuprinse în cap. 1-24 din Nomenclatura combinata şi la produsele cuprinse în anexa nr. I, cu excepţia produselor piscicole definite ca atare de Reglementarea (C.E.E.) nr. 3687/1991.
+
Articolul 14(Articolul 20 din Acordul european)Protocolul nr. 3 stabileşte aranjamentele comerciale pentru produsele agricole transformate care sunt menţionate în respectivul protocol.
+
Articolul 15(Articolul 21 din Acordul european)1. Comunitatea va aboli, la data intrării în vigoare a acordului, restricţiile cantitative la importul produselor agricole originare din România, menţinute în virtutea Reglementării consiliului nr. 3420/1983, în forma existenta la data semnării acordului.2. Produsele agricole originare din România, cuprinse în anexele nr. XI a şi XI b, vor beneficia, de la data intrării în vigoare a acordului, de o reducere de prelevări, în limita contingentelor Comunităţii sau de o reducere de taxe vamale, în condiţiile stabilite în acele anexe.3. România va aboli restricţiile cantitative la importul produselor agricole originare din Comunitate, la intrarea în vigoare a acordului.4. Comunitatea şi România îşi vor acorda una alteia concesiile prevăzute în anexele nr. XII a, XII b şi XIII, pe o baza armonioasă şi reciprocă, în concordanta cu condiţiile stipulate în respectivele anexe.5. Ţinând seama de volumul comerţului reciproc cu produse agricole, de sensibilitatea deosebită a acestui sector, de regulile Politicii Agricole Comune a Comunităţii, de rolul agriculturii în economia României, precum şi de consecinţele negocierilor comerciale multilaterale desfăşurate în cadrul Acordului general pentru tarife vamale şi comerţ, România şi Comunitatea vor examina, în Comisia mixtă, produs cu produs şi pe o baza ordonată şi reciprocă, posibilitatea de a-şi acorda noi concesii.6. Ţinând cont de necesitatea unei armonizari crescânde între politicile agricole ale României şi Comunităţii, ca şi obiectivul României de a deveni membru al Comunităţii, ambele părţi vor avea consultări în mod regulat, în cadrul Comisiei mixte, cu privire la strategia şi modalităţile de aplicare a politicilor lor respective.
+
Articolul 16(Articolul 22 din Acordul european)Indiferent de alte prevederi ale acordului, şi în special, ale art. 25, dacă, datorită sensibilităţii deosebite a pieţelor agricole, importurile de produse originare din teritoriul uneia dintre părţi, care sunt supuse concesiilor prevăzute la art. 15, cauzează perturbari serioase pieţelor celeilalte părţi, ambele părţi vor intra imediat în consultări pentru a găsi o soluţie adecvată. Până la găsirea unei astfel de soluţii, partea în cauza poate lua măsurile pe care le considera necesare.
+
Capitolul 3PRODUSE PISCICOLE +
Articolul 17(Articolul 23 din Acordul european)Prevederile prezentului capitol se vor aplica produselor piscicole originare din România şi din Comunitate, care sunt supuse Reglementării (C.E.E.) nr. 3687/1991 privind organizarea comuna a pieţei în sectorul produselor piscicole.
+
Articolul 18(Articolul 24 din Acordul european)1. Comunitatea şi România îşi vor acorda una alteia concesiile prevăzute în anexele nr. XIV şi XV, pe o baza armonioasă şi reciprocă, în concordanta cu condiţiile stipulate în acele anexe. Prevederile art. 15 paragraful 5 se vor aplica "mutatis mutandis" produselor piscicole.2. Comisia mixtă va examina posibilitatea încheierii între părţi a unui acord privind produsele piscicole, atunci când condiţiile necesare o vor permite.
+
Capitolul 4PREVEDERI COMUNE +
Articolul 19(Articolul 25 din Acordul european)Prevederile prezentului capitol se vor aplica comerţului cu toate produsele, excepţind cazurile când se stipulează altfel în prezentul acord sau în protocoalele nr. 1, 2 sau 3.
+
Articolul 20(Articolul 26 din Acordul european)1. De la data intrării în vigoare a acordului, în comerţul dintre România şi Comunitate nu vor fi introduse noi taxe vamale la import sau la export sau taxe cu efect echivalent, iar cele care se aplică nu vor fi majorate.2. De la data intrării în vigoare a acordului, în comerţul dintre România şi Comunitate nu vor fi introduse noi restrictii cantitative la import sau la export sau măsuri având un efect echivalent, iar cele care exista nu vor fi făcute mai restrictive.3. Orice noi taxe vamale la import sau la export şi taxe având efect echivalent sau majorări ale acestor taxe, precum şi orice noi restrictii cantitative, taxe având efect echivalent ori majorări ale acestora, introduse de România după începerea negocierilor, vor fi abolite cel mai tirziu la intrarea în vigoare a acordului. 4. Fără a prejudicia concesiile acordate conform art. 15, prevederile paragrafelor 1 şi 2 ale prezentului articol nu vor restrictiona în nici un fel continuarea politicilor agricole respective ale României şi Comunităţii sau adoptarea oricăror măsuri în cadrul acestor politici.
+
Articolul 21(Articolul 27 din Acordul european)1. Cele doua părţi se vor abţine de la orice măsuri sau practici de natura fiscală interna, care ar introduce, direct sau indirect, o discriminare între produsele unei părţi şi produsele similare originare din teritoriul celeilalte părţi. 2. Produsele exportate în teritoriul uneia dintre cele doua părţi nu pot beneficia de rambursarea taxelor interne peste suma taxelor directe sau indirecte care le-au fost aplicate.
+
Articolul 22(Articolul 28 din Acordul european)1. Prezentul acord nu va exclude menţinerea sau stabilirea de uniuni vamale, zone de liber schimb sau aranjamente privind comerţul de frontieră, cu excepţia situaţiilor în care ele modifica aranjamentele comerciale prevăzute în acest acord.2. Părţile vor avea consultări, în cadrul Comisiei mixte, cu privire la acordurile de stabilire de astfel de uniuni vamale sau zone de liber schimb şi, la cerere, cu privire la alte probleme majore legate de politicile lor comerciale faţă de ţările terţe. În situaţia specială în care o ţara terta adera la Comunitate, asemenea consultări vor avea loc cu luarea în considerare a intereselor comune ale României şi Comunităţii, stipulate în prezentul acord.
+
Articolul 23(Articolul 29 din Acordul european)Măsuri excepţionale, de durata limitată, care constituie derogări de la prevederile art. 5 şi 20 paragraful 1, pot fi luate de România sub forma taxelor vamale majorate. Aceste măsuri pot viza numai industriile nou-apărute, anumite sectoare aflate în curs de restructurare sau care se confrunta cu serioase dificultăţi, în special când aceste dificultăţi cauzează importante probleme sociale.Taxele vamale la import aplicabile în România produselor originare din Comunitate, introduse prin aceste măsuri, nu pot depăşi 25% "ad valorem" şi vor menţine un element de preferinta pentru produsele originare din Comunitate.Valoarea totală a importurilor de produse supuse unor asemenea măsuri nu poate depăşi 15% din totalul importurilor de produse industriale din Comunitate, asa cum sunt ele definite în cap. I, efectuate în ultimul an pentru care exista statistici vamale disponibile. Aceste măsuri vor fi aplicate pe o perioadă care nu va depăşi 5 ani, cu excepţia cazurilor în care Comisia mixtă autorizeaza o perioadă mai mare. Ele vor inceta să se aplice cel mai tirziu la expirarea perioadei de tranzitie. Nici o astfel de măsura nu se poate introduce pentru un produs, dacă au trecut mai mult de 3 ani de la eliminarea tuturor taxelor, a restrictiilor cantitative, a altor impuneri sau măsuri cu efect echivalent referitoare la acel produs.România va informa Comisia mixtă asupra oricăror măsuri excepţionale pe care intenţionează să le adopte şi, la cererea Comunităţii, vor fi organizate consultări în cadrul Comisiei mixte cu privire la asemenea măsuri şi la sectoarele implicate, înainte de aplicarea acestor măsuri. La adoptarea unor astfel de măsuri, România va furniza Comisiei mixte un calendar de eliminare a taxelor vamale introduse în baza prezentului articol. Acest calendar va prevedea o eliminare a acestor taxe, în transe anuale egale, cu începere cel mai tirziu după 2 ani de la introducerea lor. Comisia mixtă poate hotărî asupra unui alt calendar.
+
Articolul 24(Articolul 30 din Acordul european)Dacă una dintre părţi constata ca se practica dumping în comerţul cu cealaltă parte, în sensul art. VI din Acordul general pentru tarife vamale şi comerţ, ea poate adopta măsuri adecvate împotriva acestei practici, în concordanta cu acordul referitor la aplicarea art. VI al Acordului general pentru tarife vamale şi comerţ, cu legislaţia interna în materie şi cu condiţiile şi procedurile prevăzute de art. 28.
+
Articolul 25(Articolul 31 din Acordul european)În cazul în care un produs a fost importat în cantităţi atât de mari şi în asemenea condiţii încât cauzează sau ameninta sa cauzeze:– un prejudiciu serios producătorilor naţionali de produse similare sau direct concurente pe teritoriul uneia dintre părţi; sau– perturbari serioase în oricare sector al economiei sau dificultăţi care ar putea conduce la o serioasă deteriorare a situaţiei economice a unei regiuni, România sau Comunitatea, după cum este cazul, poate adopta măsuri adecvate în condiţiile şi în conformitate cu procedurile prevăzute la art. 28.
+
Articolul 26(Articolul 32 din Acordul european)În cazul în care aplicarea prevederilor art. 8 şi 20 conduce la:(i) reexportul spre o ţara terta faţă de care partea exportatoare menţine, pentru produsul respectiv, restrictii cantitative la export, taxe vamale de export sau măsuri având efect echivalent; sau(îi) o lipsa serioasă sau o ameninţare cu lipsa unui produs esenţial pentru partea exportatoare, şi dacă situaţiile de mai sus conduc sau sunt de natura sa conducă la dificultăţi majore pentru partea exportatoare, acea parte poate lua măsuri adecvate în condiţiile şi în concordanta cu procedurile stabilite în art. 28. Măsurile vor fi nediscriminatorii şi vor fi eliminate atunci când situaţia nu mai justifica menţinerea lor.
+
Articolul 27(Articolul 33 din Acordul european)România şi statele membre vor ajusta progresiv orice monopol de stat cu caracter comercial, astfel încât să se asigure ca, până la sfârşitul celui de-al cincilea an de la intrarea în vigoare a prezentului acord, nu va mai exista nici o discriminare între rezidenţi ai României şi ai statelor membre, referitoare la condiţiile în care mărfurile se achiziţionează şi se comercializează. Comisia mixtă va fi informată în legătură cu măsurile adoptate pentru punerea în aplicare a acestui obiectiv.
+
Articolul 28(Articolul 34 din Acordul european)1. România sau Comunitatea va informa cealaltă parte în cazul în care se confrunta cu importuri de produse susceptibile de a da naştere la dificultăţile prevăzute în art. 25, situaţie în care se instituie o procedură administrativă având ca scop furnizarea rapida de informaţii privind tendinta fluxurilor comerciale.2. În situaţiile menţionate la art. 24, 25 şi 26, înainte de a se adoptă măsurile prevăzute în aceste articole sau în cazurile în care se aplică paragraful 3 d), România şi Comunitatea, după caz, vor furniza, cît mai repede posibil, Comisiei mixte, toate informaţiile relevante, în scopul cautarii unei soluţii acceptabile pentru ambele părţi. În selectarea măsurilor trebuie acordată prioritate acelora care perturba cel mai puţin funcţionarea acordului. Măsurile de salvgardare vor fi notificate imediat Comisiei mixte şi vor face obiectul unor consultări periodice în cadrul acesteia, cu scopul principal de a stabili un calendar de abolire a lor, cît mai repede posibil, pe măsura ce situaţia o permite. 3.În scopul aplicării paragrafului 2 se vor aplica următoarele prevederi:a) Referitor la art. 25, dificultăţile apărute ca urmare a situaţiei prevăzute în acel articol vor fi înaintate spre examinare Comisiei mixte, care poate adopta orice decizie necesară pentru încetarea unor asemenea dificultăţi. În situaţia în care Comisia mixtă sau partea exportatoare nu a luat o decizie care să stopeze dificultăţile sau nici o alta soluţie satisfăcătoare nu a fost convenită în termen de 30 de zile de la data sesizării cazului, partea importatoare poate adopta măsuri adecvate pentru remedierea problemei. Aceste măsuri nu trebuie să meargă dincolo de ceea ce este necesar pentru remedierea dificultăţilor apărute.b) Referitor la art. 24, Comisia mixtă va fi informată asupra cazului de dumping de îndată ce autorităţile părţii importatoare au initiat o investigatie.Când dumpingul nu a încetat sau nici o alta soluţie satisfăcătoare nu a fost gasita pentru problema respectiva, în termen de 30 de zile de la data inaintarii cazului Comisiei mixte, partea importatoare poate adopta măsurile adecvate.c) Referitor la art. 26, dificultăţile apărute ca urmare a situaţiilor prevăzute în acel articol vor fi înaintate spre examinare Comisiei mixte.Comisia mixtă poate adopta orice decizie necesară pentru a stopa dificultăţile. Dacă nu a luat o astfel de decizie în termen de 30 de zile de la data inaintarii problemei, partea exportatoare poate aplica măsuri adecvate cu privire la exportul mărfii în cauza. d) În cazuri excepţionale, care cer o acţiune imediata şi care fac imposibila, după caz, informarea sau examinarea, România sau Comunitatea poate aplica, în situaţiile prevăzute în art. 24, 25 şi 26, măsurile preventive şi provizorii strict necesare pentru a stăpâni situaţia, iar Comisia mixtă va fi informată imediat.
+
Articolul 29(Articolul 35 din Acordul european)Protocolul nr. 4 stabileşte regulile de origine pentru aplicarea preferintelor tarifare prevăzute în prezentul acord.
+
Articolul 30(Articolul 36 din Acordul european)Acordul nu va exclude prohibitiile sau restricţiile la import, export sau tranzit justificate pe temeiurile: moralităţii publice politicii sau securităţii publice; protecţiei sănătăţii şi vieţii oamenilor, animalelor sau plantelor; protecţiei resurselor naturale; protecţiei tezaurelor naţionale de valoare artistică, istorica sau arheologică; protecţiei proprietăţii intelectuale, industriale sau comerciale sau reglementărilor referitoare la aur şi argint. Asemenea prohibiţii sau restrictii nu vor constitui, totuşi, un mijloc de discriminare arbitrară sau o restrictie deghizată în comerţul dintre părţi.
+
Articolul 31(Articolul 37 din Acordul european)Protocolul nr. 5 stabileşte prevederile specifice care se vor aplica comerţului dintre România, pe de o parte, şi Spania şi Portugalia, pe de altă parte.
+
Titlul IIIPLATI, CONCURENTA ŞI ALTE PREVEDERI CU CARACTER ECONOMIC +
Articolul 32(Articolul 60 din Acordul european)Părţile se obliga sa autorizeze orice plata din contul curent al balanţei de plati, în valută liber convertibilă, în măsura în care tranzacţiile referitoare la plati se referă la circulaţia mărfurilor, serviciilor sau persoanelor între părţi, care a fost liberalizata în conformitate cu prezentul acord.
+
Articolul 33(Articolul 63 din Acordul european)Cu referire la prevederile prezentului capitol şi independent de prevederile art. 35, până la introducerea deplinei convertibilităţi a monedei României în sensul art. VIII al Fondului Monetar Internaţional (F.M.I.), România poate aplica, în circumstanţe excepţionale, restrictii de schimb legate de acordarea sau preluarea de credite pe termen scurt şi mediu, cu condiţia ca aceste restrictii să fie impuse României la acordarea de astfel de credite şi să fie permise în conformitate cu statutul României în F.M.I. România va aplica aceste restrictii de o maniera nediscriminatorie. Ele se vor aplica astfel încât sa perturbe cît mai puţin prezentul acord. România va informa prompt Comisia mixtă asupra introducerii unor astfel de măsuri şi a oricăror modificări ale acestora.
+
Articolul 34(Articolul 64 din Acordul european)1. Sunt incompatibile cu buna funcţionare a acordului şi, în consecinţa, pot afecta comerţul dintre România şi Comunitate:(i) orice acorduri între întreprinderi, decizii ale asociaţiilor de întreprinderi şi practicile concertate între întreprinderi, având ca obiect sau efect prevenirea, restrictionarea sau distorsionarea concurentei;(îi) abuzul din partea uneia sau mai multor întreprinderi de a avea o poziţie dominantă, pe teritoriul României sau al Comunităţii, în ansamblu sau pe o parte substantiala a acestuia;(iii) orice ajutor public care distorsioneaza sau ameninta sa distorsioneze concurenta prin favorizarea anumitor întreprinderi sau a producţiei unor anumite mărfuri.2. Orice practica contrară prezentului articol va fi examinata pe baza criteriilor care rezultă din aplicarea regulilor din art. 85, 86 şi 92 din Tratatul de instituire a Comunităţii Economice Europene.3. Comisia mixtă va adopta, în termen de 3 ani de la intrarea în vigoare a acordului, regulile necesare pentru aplicarea paragrafelor 1 şi 2.4. a). În scopul aplicării prevederilor paragrafului 1 (iii), părţile recunosc ca în perioada primilor 5 ani după intrarea în vigoare a acordului, orice ajutor public acordat de România va fi evaluat luindu-se în considerare faptul ca România va fi considerată o regiune identică cu cele ale Comunităţii, descrise în art. 92.3 a) al Tratatului de instituire a Comunităţii Economice Europene.Comisia mixtă va decide, ţinând cont de situaţia economică din România, dacă perioada respectiva va fi extinsă pentru o noua perioada de 5 ani.b) Fiecare parte va asigura transparenta în domeniul ajutorului public, între altele prin raportarea anuală către cealaltă parte a sumei totale şi a distribuirii ajutorului acordat şi prin furnizarea, la cerere, de informaţii referitoare la schemele de ajutor. La cererea unuia dintre părţi, va furniza informaţii privind anumite cazuri individuale de ajutor public.5. Referitor la produsele menţionate în cap. II şi III al titlului II:– prevederile paragrafului 1 (iii) nu se aplică;– orice practica contrară paragrafului 1 (i) va fi evaluată conform criterii lor stabilite de Comunitate în baza art. 42 şi 43 ale Tratatului de instituire a Comunităţii Economice Europene şi în special a celor stabilite prin Reglementarea consiliului nr. 26/1962.6. Dacă România sau Comunitatea considera ca o anumită practica este incompatibilă cu prevederile paragrafului 1 şi:– nu este conformă cu regulile menţionate în paragraful 3; sau– în absenta unor asemenea reguli şi dacă asemenea practici cauzează sau ameninta sa cauzeze prejudicii serioase celeilalte părţi sau pagube materiale industriei sale naţionale, inclusiv industriei serviciilor, ea poate adopta măsurile adecvate după consultări în cadrul Comisiei mixte sau după 30 de zile lucrătoare de la solicitarea unor astfel de consultări. În cazul unor practici incompatibile cu paragraful 1 (iii) al prezentului articol, asemenea măsuri adecvate vor fi adoptate acolo unde se aplică Acordul general pentru tarife vamale şi comerţ, numai în conformitate cu procedurile şi în condiţiile stipulate de Acordul general pentru tarife vamale şi comerţ şi de orice alte instrumente relevante negociate sub auspiciile sale, care sunt aplicabile între părţi.7. Indiferent de orice alte prevederi contrare adoptate în conformitate cu paragraful 3, părţile vor schimba informaţii, luând în considerare limitarile impuse de cerinţele păstrării secretului profesional şi de afaceri.8. Acest articol nu se va aplica produselor care intra sub incidenţa Tratatului de instituire a Comunităţii Europene a Carbunelui şi Otelului, care formează obiectul Protocolului nr. 2.
+
Articolul 35(Articolul 65 din Acordul european)1. Părţile se vor strădui sa evite impunerea de măsuri restrictive, inclusiv măsuri la import pentru scopurile balanţei de plati. În situaţia introducerii lor, partea care a procedat astfel va prezenta celeilalte părţi un calendar al eliminării acestor măsuri.2. Dacă România sau unul sau mai multe state membre se afla în serioase dificultăţi ale balanţei de plati sau exista o ameninţare iminenta a unei astfel de situaţii, România sau Comunitatea, după caz, poate adopta, în conformitate cu condiţiile prevăzute în Acordul general pentru tarife vamale şi comerţ, măsuri restrictive, inclusiv măsuri referitoare la import, care vor avea o durată limitată şi care nu vor depăşi ceea ce este necesar în vederea remedierii situaţiei balanţei de plati. România sau Comunitatea, după caz, va informa cealaltă parte despre aceasta.
+
Articolul 36(Articolul 66 din Acordul european)În privinta întreprinderilor publice şi a întreprinderilor cărora le-au fost acordate drepturi speciale sau exclusive, Comisia mixtă va asigura ca, începând cu cel de-al treilea an de la data intrării în vigoare a acordului, principiile Tratatului de instituire a Comunităţii Economice Europene, îndeosebi art. 90 şi principiile Documentului final din aprilie 1990 al reuniunii de la Bonn a Conferintei pentru Securitate şi Cooperare în Europa (în special prevederile referitoare la libertatea de decizie a antreprenorilor), vor fi aplicate în executarea prezentului acord.
+
Articolul 37(Articolul 67 din Acordul european)1. România va continua sa imbunatateasca protecţia drepturilor de proprietate intelectuală, industriala şi comercială, în scopul de a asigura, până la sfârşitul celui de-al cincilea an de la intrarea în vigoare a acordului, un nivel de protecţie similar cu cel asigurat în Comunitate prin actele Comunităţii, în special cele menţionate în anexa nr. XVI, inclusiv mijloace comparabile de aplicare a acestor drepturi.
+
Articolul 38(Articolul 94 paragraful 3 din Acordul european)Între autorităţile administrative vamale ale părţilor va avea loc o asistenţa reciprocă, în conformitate cu prevederile Protocolului nr. 6.
+
Titlul IV – PREVEDERI INSTITUŢIONALE, GENERALE ŞI FINALE +
Articolul 39(Articolul 106 din Acordul european)Comisia mixtă creata prin Acordul privind comerţul şi cooperarea comercială şi economică semnat între România, pe de o parte, şi Comunitatea Economică Europeană a Energiei Atomice, pe de altă parte, la 22 octombrie 1990, va îndeplini competentele conferite ei prin prezentul acord, până când Consiliul de Asociere prevăzut la art. 106 al Acordului european va fi constituit.
+
Articolul 40(Articolul 108 din Acordul european)În scopul atingerii obiectivelor acestui acord, Comisia mixtă va avea dreptul sa ia decizii cu privire la domeniile expres prevăzute în acest acord. Deciziile luate vor fi obligatorii pentru părţi, care vor lua măsurile necesare în vederea aducerii la îndeplinire a deciziilor luate. Comisia mixtă poate, de asemenea, să facă recomandări în acest sens. Aceasta va adopta deciziile şi recomandările sale cu acordul celor două părţi.
+
Articolul 41(Articolul 109 din Acordul european)1. Oricare dintre cele doua părţi poate supune Comisiei mixte orice diferend legal de aplicarea sau interpretarea prezentului acord.2. Comisia mixtă poate soluţiona diferendul printr-o decizie.3. Fiecare parte este obligată sa ia măsurile necesare pentru aducerea la îndeplinire a deciziei prevăzute în paragraful 2. 4. În cazul în care nu e posibila rezolvarea unui diferend în conformitate cu cele prevăzute în paragraful 2, fiecare parte poate notifica celeilalte părţi numirea unui arbitru; cealaltă parte trebuie ca, în 2 luni, sa numească şi ea un al doilea arbitru. Comisia mixtă va numi un al treilea arbitru. Deciziile arbitrilor se vor lua cu majoritate de voturi. Fiecare parte implicata în diferend trebuie să ia măsurile necesare pentru aducerea la îndeplinire a deciziilor arbitrilor.
+
Articolul 42(Articolul 115 din Acordul european)În cadrul acestui acord, fiecare parte se obliga să asigure ca persoanele fizice şi juridice ale celeilalte părţi să aibă acces liber, fără discriminare în raport cu proprii cetăţeni, la tribunalele competente şi organele administrative ale părţilor, în vederea apărării drepturilor individuale, a dreptului de proprietate, inclusiv a acelora privind proprietatea intelectuală, industriala şi comercială.
+
Articolul 43(Articolul 116 din Acordul european)Nici o prevedere din prezentul acord nu va împiedica o parte contractantă sa ia măsuri de natura:a) celor pe care le considera necesare sa prevină scurgerea de informaţii contrare intereselor sale majore de securitate;b) celor care se referă la producţia şi/sau comercializarea de arme, muniţii sau materiale de război, la cercetarea, dezvoltarea sau producţia indispensabila scopurilor de apărare, cu condiţia ca aceste măsuri sa nu impieteze asupra condiţiilor de concurenta la produsele care nu sunt destinate unor scopuri militare specifice;c) celor pe care le considera esenţiale pentru propria securitate, în cazul unor serioase tulburări interne se poate afecta menţinerea legii şi ordinii pe timp de război sau în cazul unor serioase tensiuni internaţionale ce constituie ameninţarea cu războiul sau pentru a îndeplini obligaţiile pe care şi le-a asumat în vederea menţinerii păcii şi securităţii internaţionale.
+
Articolul 44(Articolul 117 din Acordul european)Pentru domeniile cuprinse în acest acord şi fără a afecta vreo prevedere specială continuta în el:– aranjamentele aplicate de România faţă de Comunitate nu vor da naştere nici unei discriminări între statele membre, cetăţenii acestora sau companiile ori firmele lor;– aranjamentele aplicate de Comunitate faţă de România nu vor da naştere nici unei discriminări între cetăţenii români sau companiile ori firmele acesteia.
+
Articolul 45(Articolul 118 din Acordul european)Produsele originare din România nu se vor bucura, la importul în Comunitate, de un tratament mai favorabil decît cel pe care statele membre îl aplica între ele.
+
Articolul 46(Articolul 119 din Acordul european)1. Părţile vor lua orice măsuri generale sau specifice necesare pentru a-şi îndeplini obligaţiile ce decurg din acest acord. Ele vor veghea ca obiectivele expuse în acest acord să fie îndeplinite.2. Dacă vreuna dintre părţi considera ca cealaltă parte nu şi-a îndeplinit vreo obligaţie înscrisă în acest acord, ea poate lua măsuri adecvate. Înainte de a proceda astfel, cu excepţia cazurilor de urgenta deosebită, va furniza Comisiei mixte toate informaţiile necesare cerute de o examinare aprofundata şi completa a situaţiei, în vederea gasirii unei soluţii acceptabile pentru părţi.La alegerea măsurilor, se va da prioritate acelora care impieteaza cel mai puţin funcţionarea acestui acord. Aceste măsuri vor fi imediat notificate Comisiei mixte şi vor forma obiectul consultărilor în cadrul Comisiei mixte, dacă cealaltă parte cere acest lucru.
+
Articolul 47(Articolul 121 din Acordul european)Protocoalele*) nr. 1, 2, 3, 4, 5, 6 şi 7 şi anexele*) nr. I-XVI fac parte integrantă din acest acord.
+
Articolul 48(Articolul 122 din Acordul european)Prezentul acord va fi aplicabil până la intrarea în vigoare a Acordului european semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993. Fiecare parte poate denunta prezentul acord prin notificare către cealaltă parte. Acest acord îşi va inceta aplicabilitatea la 6 luni după data unei asemenea notificări.
+
Articolul 49(Articolul 123 din Acordul european)Acest acord se va aplica, pe de o parte, teritoriului României şi, pe de altă parte, teritoriilor cărora li se aplică tratatele de înfiinţare a Comunităţii Economice Europene şi a Comunităţii Europene a Carbunelui şi Otelului, în condiţiile cuprinse în aceste tratate.
+
Articolul 50(Articolul 124 din Acordul european)Acest acord este redactat, în dublu exemplar, în limbile română, daneza, olandeza, engleza, franceza, germană, italiana, spaniola, greaca şi portugheză, fiecare din aceste texte fiind egal autentice.
+
Articolul 51(Articolul 125 din Acordul european)Acest acord va fi aprobat de părţi în conformitate cu propriile lor proceduri. Acest acord va intra în vigoare în prima zi a celei de-a doua luni ce urmează datei la care părţile îşi notifica, una celeilalte, ca procedurile menţionate în primul paragraf au fost îndeplinite. La intrarea sa în vigoare, art. 2, art. 3 paragraful 1 şi art. 4-16 ale Acordului dintre România şi Comunitatea Economică Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice cu privire la comerţul şi cooperarea economică şi comercială, semnat la Luxemburg la 22 octombrie 1990, vor fi suspendate.
+
Articolul 52(Articolul 126 din Acordul european)1. În cazul în care prezentul acord intră în vigoare după 1 ianuarie, însă înainte de 30 iunie 1993, în scopurile titlurilor II şi III ale prezentului acord şi ale protocoalelor nr. 1, 2, 3, 4, 5, 6, şi 7 anexate, termenul data intrării în vigoare a acordului va insemna:– data intrării în vigoare în ce priveşte obligaţiile care au efect la acea data; şi– 1 ianuarie 1993 în ce priveşte obligaţiile care au efect după data intrării în vigoare, cu referire la data intrării în vigoare.2. În cazul intrării în vigoare după 1 ianuarie, se vor aplica prevederile Protocolului nr. 7.––––––Notă *) Protocoalele nr. 1-7 şi anexele nr. I-XVI se vor publică ulterior.–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters