al Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare Industriala*)
Notă …
*) Traducere.PREAMBULStatele părţi la prezentul act constitutiv,actionind în conformitate cu Carta Naţiunilor Unite,avînd în vedere obiectivele generale ale rezolutiilor adoptate la cea de-a sasea sesiune extraordinară a Adunării generale O.N.U. referitoare la instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, ale Declaraţiei şi Planului de acţiune de la Lima privind dezvoltarea şi cooperarea industriala, adoptate de către a doua Conferinţa generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare Industriala, şi ale Rezoluţiei celei de-a şaptea sesiuni extraordinare a Adunării generale a Naţiunilor Unite referitoare la dezvoltarea şi cooperarea economică internationala,declarind ca:este necesar să se instaureze o ordine economică şi socială justa şi echitabila, care ar trebui prin eliminarea inegalitatilor economice, stabilirea de relaţii economice internaţionale rationale şi echitabile, efectuarea de schimbări sociale şi economice dinamice şi prin încurajarea modificărilor structurale necesare în dezvoltarea economiei mondiale,industrializarea este un instrument dinamic de creştere, esenţial dezvoltării economice şi sociale accelerate, în special a ţărilor în curs de dezvoltare, îmbunătăţirii nivelului şi calităţii vieţii popoarelor tuturor ţărilor, ca şi instaurării unei noi ordini economice şi sociale echitabile,toate ţările au dreptul suveran de a se industrializa şi orice proces de industrializare trebuie să fie conform cu obiectivele generale ale unei dezvoltări socio-economice autosustinute şi integrate şi ar trebui sa includă schimbările necesare pentru asigurarea unei participari juste şi efective a tuturor popoarelor la industrializarea ţărilor lor,întrucît cooperarea internationala în vederea dezvoltării constituie obiectivul şi sarcina comuna a tuturor ţărilor, este esenţial să se promoveze industrializarea prin toate măsurile concertate posibile, inclusiv prin dezvoltarea, transferul şi adaptarea de tehnologii la nivel global, regional şi naţional, ca şi la nivelul diferitelor sectoare,toate ţările, indiferent de sistemul lor economic şi social, sînt hotărîte sa promoveze bunăstarea comuna a popoarelor lor prin măsuri individuale şi colective vizind: dezvoltarea cooperării economice internaţionale pe baza egalităţii suverane; întărirea independentei economice a ţărilor în curs de dezvoltare; asigurarea unei ponderi echitabile a acestor tari în producţia industriala mondială; contribuţia la pacea şi securitatea internationala şi la prosperitatea tuturor naţiunilor, conform scopurilor şi principiilor Cartei Naţiunilor Unite,avînd în vedere aceste linii orientative,dorind sa stabilească, în condiţiile cap. IX al Cartei Naţiunilor Unite, o instituţie specializată avînd denumirea de Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare Industriala (O.N.U.D.I.) (denumita în cele ce urmează organizaţia), care va trebui sa joace rolul central şi să fie răspunzătoare de examinarea şi de promovarea coordonării tuturor activităţilor în domeniul dezvoltării industriale desfăşurate de organismele Naţiunilor Unite, în conformitate cu atribuţiile pe care Carta Naţiunilor Unite le conferă Consiliului Economic şi Social şi cu acordurile aplicabile în materie de relaţii,convin asupra prezentului act constitutiv. +
Capitolul 1Obiective şi funcţii +
Articolul 1ObiectiveOrganizaţia are ca obiectiv principal promovarea şi accelerarea dezvoltării industriale în ţările în curs de dezvoltare, pentru a contribui la instaurarea unei noi ordini economice internaţionale. Ea promovează, de asemenea, dezvoltarea şi cooperarea industriala la nivel global, regional şi naţional, ca şi la nivel sectorial. +
Articolul 2FuncţiiPentru a realiza obiectivele sale mai sus menţionate, organizaţia ia, în general, toate măsurile necesare şi cuvenite, şi în special:a) încurajează şi furnizează, după necesitaţi, asistenţa ţărilor în curs de dezvoltare, pentru promovarea şi accelerarea industrializarii lor, şi în special pentru dezvoltarea, extinderea şi modernizarea industriilor lor; … b) în conformitate cu Carta Naţiunilor Unite, iniţiază, coordonează şi urmăreşte activităţile organismelor Naţiunilor Unite, pentru a se permite organizaţiei sa joace un rol central de coordonare în domeniul dezvoltării industriale; … c) creează concepte şi abordari noi şi dezvolta conceptele şi abordarile existente, cu privire la dezvoltarea industriala la nivel global, regional şi naţional, ca şi la nivelul diferitelor sectoare, şi elaborează studii şi rapoarte în vederea formulării de noi linii de acţiune în vederea unei dezvoltări industriale armonioase şi echilibrate, ţinînd în mod corespunzător seama de metodele folosite în tari cu sisteme sociale şi economice diferite pentru a rezolva problemele industrializarii; … d) promovează şi încurajează elaborarea şi utilizarea de tehnici de planificare şi contribuie la formularea de programe de dezvoltare şi de programe ştiinţifice şi tehnologice, ca şi de planuri de industrializare în sectoarele public, cooperatist şi privat; … e) încurajează şi sprijină dezvoltarea unei abordari integrate şi interdisciplinare pentru industrializarea accelerata a ţărilor în curs de dezvoltare; … f) constituie un forum şi un instrument în serviciul ţărilor în curs de dezvoltare şi al ţărilor industrializate, pentru contacte, consultări şi, la cererea ţărilor interesate, pentru negocieri între ele vizind industrializarea ţărilor în curs de dezvoltare; … g) sprijină ţările în curs de dezvoltare în crearea şi funcţionarea industriilor, inclusiv industriile legate de agricultura şi industriile de baza, pentru a realiza o utilizare deplina a resurselor naturale şi umane disponibile pe plan local, a asigura producţia de bunuri destinate pieţelor interne şi exportului şi pentru a contribui la independenta economică a acestor tari; … h) serveşte drept centru de schimburi de informaţii industriale şi, în consecinţa, colectează şi controlează în mod selectiv, analizează şi elaborează, în scopul difuzării, informaţii privind toate aspectele dezvoltării industriale la nivel global, regional şi naţional, ca şi la nivel sectorial, inclusiv schimburi de experienta şi realizari tehnologice ale ţărilor dezvoltate industrial şi ale ţărilor în curs de dezvoltare cu sisteme sociale şi economice diferite; … i) acorda o atenţie deosebită adoptării de măsuri speciale vizind sprijinirea ţărilor în curs de dezvoltare cel mai puţin dezvoltate, fără litoral sau insulare, ca şi a ţărilor în curs de dezvoltare cel mai grav afectate de crize economice sau de catastrofe naturale, fără a pierde din vedere interesele celorlalte tari în curs de dezvoltare; … j) promovează, încurajează şi sprijină dezvoltarea, selectarea, adaptarea, transferul şi folosirea de tehnologii industriale, ţinînd seama de condiţiile socio-economice şi de necesităţile particulare ale fiecărei industrii, acordind o atenţie specială transferului de tehnologii din ţările industrializate în ţările în curs de dezvoltare, ca şi între ţările în curs de dezvoltare insesi; … k) organizează şi susţine programe de formare industriala vizind sprijinirea ţărilor în curs de dezvoltare în formarea personalului tehnic şi a altui personal corespunzător necesar, la diferite niveluri, pentru dezvoltarea lor industriala accelerata; … l) sfatuieste şi sprijină, în strinsa cooperare cu organismele competente ale Naţiunilor Unite, cu instituţiile specializate şi cu Agenţia Internationala pentru Energia Atomica, ţările în curs de dezvoltare în exploatarea, conservarea şi transformarea, pe plan local, a resurselor lor naturale în vederea intensificării industrializarii acestor tari; … m) furnizează instalaţii pilot şi de demonstratie în vederea accelerarii industrializarii în sectoare specifice; … n) elaborează măsuri speciale destinate promovării cooperării în domeniul industrial între ţările în curs de dezvoltare, ca şi între aceste tari şi ţările dezvoltate; … o) sprijină, în cooperare cu alte organisme corespunzătoare, planificarea regionala a dezvoltării industriale a ţărilor în curs de dezvoltare în cadrul grupărilor regionale şi subregionale ale acestor tari; … p) încurajează şi promovează crearea şi întărirea de asociaţii industriale, comerciale şi profesionale şi de organizaţii similare care să faciliteze deplina utilizare a resurselor interne ale ţărilor în curs de dezvoltare, în vederea dezvoltării industriilor lor naţionale; … q) sprijină crearea şi funcţionarea unei infrastructuri instituţionale vizind furnizarea către industrie de servicii de reglementare, conciliere şi dezvoltare; … r) sprijină guvernele ţărilor în curs de dezvoltare, la cererea acestora, în obţinerea de capitaluri externe pentru finanţarea de proiecte industriale în condiţii juste, echitabile şi reciproc acceptabile. … +
Capitolul 2Participare +
Articolul 3MembriCalitatea de membru al organizaţiei este accesibila tuturor statelor care adera la obiectivele şi principiile acesteia:a) statele membre ale Organizaţiei Naţiunilor Unite sau membre ale unei instituţii specializate sau ale Agenţiei Internaţionale pentru Energia Atomica pot fi admise ca membri ai organizaţiei, devenind părţi la prezentul act constitutiv conform art. 24 şi paragrafului 2 al art. 25; … b) alte state decît cele vizate la alin. a) pot fi admise ca membri ai organizaţiei, devenind părţi la prezentul act constitutiv conform paragrafului 3 al art. 24 şi alin. c) din paragraful 2 al art. 25, după ce admiterea lor a fost aprobată de către conferinţa, cu o majoritate de două treimi din membrii prezenţi şi votanti, la recomandarea consiliului. … +
Articolul 4Observatori1. Excepţind cazul cînd conferinţa decide altfel, statutul de observator pe lîngă organizaţie este recunoscut, la cerere, acelora care au acest statut la Adunarea generală a Naţiunilor Unite.2. Fără sa prejudicieze dispoziţiile paragrafului 1, conferinţa este imputernicita sa invite alţi observatori sa participe la lucrările organizaţiei.3. Observatorii sînt autorizaţi sa participe la lucrările organizaţiei în conformitate cu regulile de procedura pertinente şi cu dispoziţiile prezentului act constitutiv. +
Articolul 5Suspendarea1. Orice membru al organizaţiei, care este suspendat din exerciţiul drepturilor şi privilegiilor sale de membru al Organizaţiei Naţiunilor Unite, este automat suspendat din exerciţiul drepturilor şi privilegiilor de membru al organizaţiei.2. Orice membru care este în întîrziere cu plata contribuţiei sale la organizaţie nu poate participa la vot în organizaţie dacă suma restantelor este egala sau superioară contribuţiilor obligatorii datorate de către el pentru cele doua exercitii financiare precedente.Orice organ poate totuşi sa autorize acest membru sa voteze în cadrul sau dacă se constată că neplata se datorează unor circumstanţe independente de voinţa respectivului membru. +
Articolul 6Retragerea1. Un membru poate să se retragă din organizaţie prin depunerea la depozitar a unui instrument de denunţare a prezentului act constitutiv.2. Aceasta retragere devine efectivă în ultima zi a exerciţiului financiar ce urmează exerciţiului în cursul căruia instrumentul menţionat a fost depus.3. Contribuţiile care trebuie vărsate de membrul care se retrage pentru exerciţiul financiar care urmează exerciţiului în cursul căruia retragerea a fost notificată sînt aceleaşi ca şi contribuţiile plătite pentru exerciţiul financiar în cursul căruia aceasta notificare a fost facuta. Membrul care se retrage îşi achită, de asemenea, toate contribuţiile voluntare neconditionate pe care le-a anuntat înaintea notificării retragerii. +
Capitolul 3Organe +
Articolul 7Organe principale şi organe subsidiare1. Organele principale ale organizaţiei sînt:a) Conferinţa generală (denumita conferinţa); … b) Consiliul dezvoltării industriale (denumit consiliul); … c) Secretariatul. … 2. Se creează, de asemenea, un Comitet pentru program şi buget, pentru a sprijini consiliul în pregătirea şi examinarea programului de lucru, a bugetului ordinar şi a bugetului operational ale organizaţiei şi a altor probleme financiare ale organizaţiei.3. Alte organe subsidiare, inclusiv comitete tehnice, pot fi create de conferinţa sau de consiliu, tinindu-se seama în mod corespunzător de principiul unei reprezentari geografice echitabile. +
Articolul 8Conferinţa generală1. Conferinţa se compune din reprezentanţii tuturor membrilor.2. a) Conferinţa tine o sesiune ordinară o dată la 2 ani, excepţind cazul cînd aceasta decide altfel. Ea este convocată în sesiune extraordinară de către directorul general, la cererea consiliului sau a majorităţii tuturor membrilor.b) Conferinţa tine sesiunea ordinară la sediul organizaţiei, excepţind cazul în care decide altfel. Consiliul determina locul unde trebuie să se ţină sesiunile extraordinare. … 3. În afară funcţiilor specificaţie în prezentul act constitutiv, conferinţa:a) determina principiile directoare şi orientările generale ale organizaţiei; … b) examinează rapoartele consiliului, directorului general şi ale organelor subsidiare ale conferintei; … c) aproba programul de lucru, bugetul ordinar şi bugetul operational ale organizaţiei conform prevederilor art. 14, fixează baremul contribuţiilor conform prevederilor art. 15, aproba regulamentul financiar al organizaţiei şi controlează utilizarea efectivă a resurselor financiare ale organizaţiei; … d) este autorizata sa adopte, cu majoritate de două treimi din membrii prezenţi şi votanti, convenţii sau acorduri privind orice problema care tine de competenţa organizaţiei şi să facă recomandări membrilor asupra acestor convenţii sau acorduri; … e) face recomandări membrilor şi organizaţiilor internaţionale asupra problemelor care ţin de competenţa organizaţiei; … f) ia orice alta măsura corespunzătoare pentru a permite organizaţiei să-şi promoveze obiectivele şi să-şi îndeplinească funcţiile sale. … 4. Conferinţa poate delega consiliului acelea dintre puterile şi funcţiile sale pe care le considera oportun a le delega, cu excepţia celor prevăzute: la alin. b) al art. 3; la art. 4; la alin. a), b), c) şi d) din paragraful 3 al art. 8; la paragraful 1 al art. 9; la paragraful 1 al art. 10; la paragraful 2 al art. 11; la paragrafele 4 şi 6 ale art. 14; la art. 15; la art. 18; la alin. b) din paragraful 2 şi la alin. b) din paragraful 3 ale art. 23, şi la anexa nr. I.5. Conferinţa adopta regulamentul sau interior.6. Fiecare membru dispune de un vot în conferinţa. Deciziile sînt luate cu majoritatea membrilor prezenţi şi votanti, excepţind dispoziţiile contrare din prezentul act constitutiv sau din regulamentul interior al conferintei. +
Articolul 9Consiliul dezvoltării industriale1. Consiliul se compune din cincizeci şi trei membri ai organizaţiei, aleşi de conferinţa, care tine seama în mod corespunzător de principiul unei reprezentari geografice echitabile. Pentru alegerea membrilor consiliului, conferinţa adopta următoarea repartiţie a locurilor: treizeci şi trei membri ai consiliului sînt aleşi dintre statele enumerate în părţile A şi C ale anexei nr. I la prezentul act constitutiv, cincisprezece dintre statele enumerate în partea B şi cinci dintre statele enumerate în partea D.2. Membrii consiliului sînt în funcţie începînd de la închiderea sesiunii ordinare a conferintei la care au fost aleşi, pînă la închiderea sesiunii ordinare a conferintei, care se va tine peste 4 ani, înţelegindu-se totuşi ca membrii aleşi la prima sesiune sînt în funcţie începînd de la alegerea lor, iar jumătate dintre aceştia nu sînt în funcţie decît pînă la încheierea sesiunii ordinare, care se tine peste 2 ani. Membrii consiliului sînt reeligibili.3. a) Consiliul tine cel puţin o sesiune ordinară pe an, la o dată pe care el o determina. El este convocat în sesiune extraordinară de directorul general, la cererea majorităţii membrilor consiliului.b) Sesiunile se ţin la sediul organizaţiei, excepţind cazul cînd consiliul decide altfel. … 4. În afară funcţiilor specificate în prezentul act constitutiv şi a celor care-i sînt delegate de conferinţa, consiliul:a) actionind sub autoritatea conferintei, urmăreşte realizarea programului de lucru aprobat, a bugetului ordinar şi a bugetului operational corespondent, ca şi a celorlalte decizii ale conferintei; … b) recomanda conferintei un barem al contribuţiilor pentru cheltuielile în cadrul bugetului ordinar; … c) prezintă raport conferintei la fiecare sesiune ordinară asupra activităţilor consiliului; … d) cere membrilor sa furnizeze informaţii asupra activităţilor care interesează lucrările organizaţiei; … e) în conformitate cu deciziile conferintei şi ţinînd seama de evenimentele care se pot produce între sesiunile consiliului sau ale conferintei, autoriza directorul general sa ia măsurile pe care consiliul le considera necesare pentru a răspunde situaţiilor neprevăzute, ţinînd în mod corespunzător seama de funcţiile şi de resursele financiare ale organizaţiei: … f) dacă postul de director general devine vacant între sesiunile conferintei, desemnează un director general ad-interim pentru a îndeplini aceasta funcţie pînă la sesiunea ordinară sau extraordinară următoare a conferintei; … g) stabileşte ordinea de zi provizorie a conferintei; … h) se achită de alte funcţii care pot fi necesare pentru realizarea obiectivelor organizaţiei, sub rezerva limitelor stipulate în prezentul act constitutiv. … 5. Consiliul adopta regulamentul sau interior.6. Fiecare membru dispune de un vot în consiliu. Deciziile sînt luate cu majoritatea membrilor prezenţi şi votanti, excepţind cazul unor dispoziţii contrare din prezentul act constitutiv sau din regulamentul interior al consiliului.7. Consiliul invita orice membru nereprezentat în sinul sau sa participe fără drept de vot la deliberările sale asupra oricărei chestiuni care interesează în mod special pe respectivul membru. +
Articolul 10Comitetul pentru program şi buget1. Comitetul pentru program şi buget se compune din 27 membri ai organizaţiei, aleşi de către conferinţa, ţinînd seama în mod corespunzător de principiul unei reprezentari geografice echitabile. În alegerea membrilor comitetului, conferinţa va respecta următoarea repartiţie a locurilor: cincisprezece membri ai comitetului sînt aleşi dintre statele enumerate în părţile A şi C ale anexei nr. I la prezentul act constitutiv, noua dintre statele enumerate în partea B şi trei dintre statele enumerate în partea D. În desemnarea reprezentanţilor lor în comitet, statele vor tine seama de pregătirea şi experienta personală a acestora.2. Membrii comitetului sînt în funcţie începînd de la încheierea sesiunii ordinare a conferintei la care au fost aleşi pînă la încheierea sesiunii ordinare a conferintei ce urmează peste 2 ani. Membrii comitetului sînt reeligibili.3. a) Comitetul tine cel puţin o sesiune pe an. Poate fi convocat în sesiuni suplimentare de directorul general, la cererea consiliului sau a comitetului însuşi.b) Sesiunile se ţin la sediul organizaţiei, excepţind cazul cînd consiliul decide altfel. … 4. Comitetul:a) îndeplineşte funcţiile care-i sînt încredinţate conform art. 14; … b) pregăteşte, pentru a fi supus consiliului, proiectul baremului contribuţiilor pentru cheltuielile în cadrul bugetului ordinar; … c) îndeplineşte celelalte funcţii pe care i le poate incredinta conferinţa sau consiliul în domeniul financiar; … d) prezintă consiliului, la fiecare dintre sesiunile ordinare ale acestuia, raportul asupra tuturor activităţilor sale şi supune consiliului, din proprie iniţiativă, avize sau propuneri privind problemele financiare. … 5. Comitetul adopta regulamentul sau interior.6. Fiecare membru al comitetului dispune de un vot. Deciziile comitetului sînt luate cu majoritate de două treimi din membrii prezenţi şi votanti. +
Articolul 11Secretariatul1. Secretariatul cuprinde un director general, precum şi directorii generali adjuncţi şi alt personal de care organizaţia poate avea nevoie.2. Directorul general este numit de conferinţa, la recomandarea consiliului, pentru o perioadă de 4 ani. El poate fi numit pentru o a doua perioada de 4 ani, după care nu mai este reeligibil.3. Directorul general este cel mai înalt funcţionar al organizaţiei. Sub rezerva directivelor generale sau speciale ale conferintei sau consiliului, directorul general are responsabilitatea generală şi puterea de a conduce activităţile organizaţiei. Sub autoritatea şi sub controlul consiliului, directorul general este responsabil cu angajarea, organizarea şi conducerea personalului.4. În îndeplinirea sarcinilor lor, directorul general şi personalul nu pot solicita nici accepta instrucţiuni de la nici un guvern sau autoritate exterioară organizaţiei. Ei trebuie să se abţină de la orice act incompatibil cu situaţia lor de funcţionari internationali şi nu sînt răspunzători decît în faţa organizaţiei. Fiecare membru se angajează să respecte caracterul exclusiv internaţional al funcţiilor directorului general şi personalului şi sa nu caute sa îi influenteze în executarea sarcinilor lor.5. Personalul este numit de directorul general, conform regulilor pe care le fixează conferinţa, la recomandarea consiliului. Numirile în funcţiile de director general adjunct sînt supuse aprobării consiliului. Condiţiile de angajare a personalului sînt conforme, pe cît posibil, celor ale sistemului comun al Naţiunilor Unite. Considerentul dominant în recrutarea şi fixarea condiţiilor de angajare a personalului trebuie să fie necesitatea de a asigura cele mai înalte nivele de eficienta, competenţa şi integritate. Va fi luată în mod corespunzător în consideraţie importanţa unei recrutari efectuate pe o baza geografică larga şi echitabila.6. Directorul general acţionează în aceasta calitate la toate reuniunile conferintei, consiliului şi Comitetului pentru program şi buget şi îndeplineşte orice alte funcţii cu care este însărcinat de aceste organe. El elaborează un raport anual privind activităţile organizaţiei. În plus, prezintă conferintei sau consiliului, după caz, orice alte rapoarte care pot fi solicitate. +
Capitolul 4Programul de lucru şi problemele financiare +
Articolul 12Cheltuielile delegatiilorFiecare membru şi observator suporta cheltuielile propriei sale delegaţii la conferinţa, la consiliu sau la orice alt organ la care participa. +
Articolul 13Compozitia bugetelor1. Organizaţia îşi desfăşoară activităţile conform programului de lucru şi bugetelor sale aprobate.2. Cheltuielile organizaţiei sînt repartizate pe categoriile următoare:a) cheltuieli finanţate din contribuţii obligatorii (denumite bugetul ordinar); şi … b) cheltuieli finanţate din contribuţii voluntare la organizaţie sau din orice alte resurse care pot fi prevăzute în regulamentul financiar (denumite bugetul operational). … 3. Bugetul ordinar prevede cheltuieli pentru administraţie, cercetare şi alte cheltuieli ordinare ale organizaţiei şi cheltuieli pentru alte activităţi conform celor prevăzute în anexa nr. II.4. Bugetul operational prevede cheltuieli de asistenţa tehnica şi alte activităţi conexe. +
Articolul 14Programul şi bugetele1. Directorul general stabileşte şi supune consiliului, prin intermediul Comitetului pentru program şi buget, la data specificată în regulamentul financiar, un proiect de program de lucru pentru exerciţiul financiar următor, ca şi estimarile bugetare corespondente pentru activităţile finanţate din bugetul ordinar. Directorul general supune totodată propuneri şi estimari financiare pentru activităţile finanţate din contribuţii voluntare la organizaţie.2. Comitetul pentru program şi buget examinează propunerile directorului general şi prezintă consiliului recomandările sale privind programul de lucru propus şi estimarile corespondente referitoare la bugetul ordinar şi bugetul operational. Recomandările comitetului sînt adoptate cu majoritate de două treimi din membrii prezenţi şi votanti.3. Consiliul examinează propunerile directorului general concomitent cu recomandările Comitetului pentru program şi buget şi adopta programul de lucru, bugetul ordinar şi bugetul operational, cu modificările pe care le considera necesare, pentru a le supune conferintei, pentru examinare şi aprobare. Adoptarea necesita o majoritate de două treimi din membrii prezenţi şi votanti.4. a) Conferinţa examinează şi aproba, cu majoritate de două treimi din membrii prezenţi şi votanti, programul de lucru, ca şi bugetul ordinar şi bugetul operational corespondente care îi sînt supuse de consiliu.b) Conferinţa poate aduce modificări la programul de lucru, ca şi la bugetul ordinar şi la bugetul operational corespondente, conform paragrafului 6. … 5. Dacă este necesar, estimarile adiţionale sau revizuite relative la bugetul ordinar sau la bugetul operational sînt stabilite şi aprobate conform paragrafelor 1-4 de mai sus şi dispoziţiilor regulamentului financiar.6. Nici o rezoluţie sau decizie şi nici un amendament avînd incidente financiare, care nu a fost deja examinat conform paragrafelor 2 şi 3, nu poate fi aprobat de conferinţa dacă nu este însoţit de o estimare a incidentelor financiare, pregatita de directorul general. Nici o rezoluţie sau decizie şi nici un amendament pentru care directorul general anticipeaza ca va implica cheltuieli nu poate fi aprobat de conferinţa atît timp pentru program şi buget, apoi consiliul, întrunite în acelaşi timp cu conferinţa, nu vor fi avut posibilitatea sa acţioneze conform paragrafelor 2 şi 3. Consiliul supune deciziile sale conferintei. Aceste rezoluţii decizii şi amendamente sînt aprobate de conferinţa cu majoritate de două treimi din toţi membrii. +
Articolul 15Contribuţii obligatorii1. Cheltuielile în contul bugetului ordinar sînt suportate de membri după repartiţia fixată conform baremului contribuţiilor decis de conferinţa cu majoritatea de două treimi din membrii prezenţi şi votanti, la recomandarea consiliului, adoptată cu majoritatea de două treimi din membrii prezenţi şi votanti, pe baza unui proiect stabilit de Comitetul pentru program şi buget.2. Baremul contribuţiilor se inspira pe cît posibil din baremul cel mai recent folosit de Organizaţia Naţiunilor Unite. Contribuţia nici unui membru nu poate depăşi 25% din bugetul ordinar al organizaţiei. +
Articolul 16Contribuţii voluntare la organizaţieSub rezerva regulamentului financiar al organizaţiei, directorul general poate, în numele organizaţiei, sa accepte contribuţii voluntare la organizaţie – inclusiv donaţii, moşteniri şi subvenţii – din partea guvernelor, organizaţiilor interguvernamentale sau neguvernamentale sau a altor surse neguvernamentale, sub rezerva ca condiţiile puse la aceste contribuţii voluntare să fie compatibile cu obiectivele şi politica organizaţiei. +
Articolul 17Fondul de dezvoltare industrialaPentru a-şi spori resursele şi întări capacitatea de a răspunde cu rapiditate şi suplete necesităţilor ţărilor în curs de dezvoltare, organizaţia dispune de un fond de dezvoltare industriala, finanţat din contribuţiile voluntare la organizaţie prevăzute la art. 16 şi din alte resurse care pot fi prevăzute în regulamentul financiar al organizaţiei. Directorul general administrează fondul de dezvoltare industriala conform directivelor generale care reglementează funcţionarea fondului, stabilite de conferinţa sau de consiliu în numele conferintei, şi conform regulamentului financiar al organizaţiei. +
Capitolul 5Cooperare şi coordonare +
Articolul 18Relaţiile cu Natiunile UniteOrganizaţia este legată de Natiunile Unite ca una dintre instituţiile specializate prevăzute la art. 57 din Carta Naţiunilor Unite. Orice acord încheiat conform art. 63 al Cartei trebuie aprobat de conferinţa cu majoritate de două treimi din membrii prezenţi şi votanti, la recomandarea consiliului. +
Articolul 19Relaţiile cu alte organizaţii1. Directorul general poate, cu aprobarea consiliului şi sub rezerva directivelor stabilite de conferinţa:a) încheia acorduri stabilind relaţii corespunzătoare cu alte organizaţii din sistemul Naţiunilor Unite şi cu alte organizaţii interguvernamentale sau guvernamentale; … b) stabili relaţii corespunzătoare cu organizaţii neguvernamentale şi cu altele desfăşurînd activităţi înrudite cu cele ale organizaţiei. Cînd stabileşte relaţii de acest gen cu organizaţii naţionale, directorul general consulta guvernele interesate. … 2. Sub rezerva acestor acorduri şi relaţii, directorul general poate stabili aranjamente de lucru cu respectivele organizaţii. +
Capitolul 6Probleme juridice +
Articolul 20Sediul1. Organizaţia are sediul la Viena. Conferinţa poate schimba sediul cu majoritate de două treimi din toţi membrii săi.2. Organizaţia încheie un acord privind sediul cu guvernul gazda. +
Articolul 21Capacitatea juridică, privilegii şi imunităţi1. Organizaţia se bucura pe teritoriul fiecăruia dintre membrii săi de capacitatea juridică şi de privilegiile şi imunităţile care îi sînt necesare pentru a-şi exercită funcţiile şi atinge obiectivele. Reprezentanţii membrilor şi funcţionarii organizaţiei se bucura de privilegiile şi imunităţile necesare pentru a-şi exercită în deplina independenta funcţiile în raport cu organizaţia.2. Capacitatea juridică, privilegiile şi imunităţile vizate la paragraful 1 sînt:a) pe teritoriul oricărui membru care e parte, în ce priveşte organizaţia, la Convenţia asupra privilegiilor şi imunităţile instituţiilor specializate, acelea care sînt definite în clauzele tip ale respectivei convenţii, modificate printr-o anexa la aceasta convenţie, aprobată de consiliu; … b) pe teritoriul oricărui membru care nu e parte, în ce priveşte organizaţia, la Convenţia asupra privilegiilor şi imunităţilor instituţiilor specializate, dar care e parte la Convenţia asupra privilegiilor şi imunităţilor Naţiunilor Unite, acelea care sînt definite în aceasta ultima convenţie, excepţind cazul în care statul respectiv notifica depozitarului, în momentul depunerii instrumentului sau de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, ca el nu va aplica aceasta ultima convenţie la organizaţie; Convenţia asupra privilegiilor şi imunităţilor Naţiunilor Unite încetează a se aplică organizaţiei la 30 de zile după ce respectivul stat a depus notificarea la depozitar; … c) acelea care sînt definite în alte acorduri încheiate de organizaţie. … +
Articolul 22Reglementarea diferendelor şi cereri de avize consultative1. a) Orice diferend între doi sau mai mulţi membri privind interpretarea sau aplicarea prezentului act constitutiv, inclusiv a anexelor sale, care nu a fost reglementat pe calea negocierilor, este supus consiliului, excepţind cazul în care părţile interesate convin un alt mod de reglementare. Dacă diferendul priveşte în mod special un membru nereprezentat în consiliu, acest membru are dreptul de a fi reprezentat conform unor regii pe care le va adopta consiliul.b) Dacă diferendul nu a fost reglementat conform paragrafului 1 a) încît sa satisfacă pe oricare dintre părţile la diferend, partea respectiva poate supune problema fie … i) dacă părţile sînt de acord: … A) Curţii Internaţionale de Justiţie sauB) unui tribunal arbitral; fieîi) dacă este altfel unei comisii de conciliere.Regulile referitoare la procedurile şi funcţionarea tribunalului arbitral şi a comisiei de conciliere sînt enunţate în anexa nr. III a prezentului act constitutiv.2. Conferinţa şi consiliul sînt, fiecare, autorizate, sub rezerva autorizaţiei Adunării generale a Naţiunilor Unite, sa ceara Curţii Internaţionale de Justiţie să-şi dea un aviz consultativ asupra oricărei probleme juridice care apare în cadrul activităţilor organizaţiei. +
Articolul 23Amendamente1. După cea de-a doua sesiune ordinară a conferintei, oricare membru poate, în orice moment, sa propună amendamente la prezentul act constitutiv. Textul amendamentelor propuse este comunicat imediat de către directorul general tuturor membrilor şi nu poate fi examinat de către conferinţa decît după trecerea unui interval de 90 de zile de la trimiterea respectivului text.2. Sub rezerva celor prevăzute în paragraful 3, un amendament intră în vigoare şi are forta obligatorie pentru toţi membrii atunci cînd:a) consiliul l-a recomandat conferintei; … b) a fost aprobat de conferinţa cu majoritate de două treimi din toţi membrii, şi … e) cele două treimi din membri au depus la depozitar instrumente de ratificare, acceptare sau aprobare a respectivului amendament. … 3. Un amendament privind art. 6, 9, 10, 13, 14 sau 23 sau anexa nr. II intră în vigoare şi are forta obligatorie pentru toţi membrii atunci cînd:a) consiliul l-a recomandat conferintei cu majoritate de două treimi din toţi membrii consiliului; … b) este aprobat de conferinţa cu majoritate de două treimi din toţi membrii, şi … c) trei pătrimi din membri au depus la depozitar instrumentul de ratificare, acceptare sau aprobare a respectivului amendament. … +
Articolul 24Semnare, ratificare, acceptare, aprobare şi aderare1. Prezentul act constitutiv este deschis semnării de către toate statele vizate la alin. a) al art. 3, la Ministerul Federal al Afacerilor Externe al Republicii Austria, pînă la 7 octombrie 1979, apoi la sediul Organizaţiei Naţiunilor Unite din New York, pînă la data intrării în vigoare a respectivului act constitutiv.2. Prezentul act constitutiv va face obiectul unei ratificări, acceptări sau aprobări de către statele semnatare. Instrumentele de ratificare, acceptare sau aprobare ale acestor state vor fi depuse la depozitar.3. După intrarea în vigoare a prezentului act constitutiv conform paragrafului 1 al art. 25, statele vizate la alin. a) al art. 3 care nu vor fi semnat actul constitutiv, precum şi statele a căror cerere de admitere va fi fost aprobată conform alin. b) al respectivului articol, vor putea adera la prezentul act constitutiv depunind un instrument de aderare. +
Articolul 25Intrarea în vigoare1. Prezentul act constitutiv va intra în vigoare atunci cînd cel puţin optzeci de state care vor fi depus instrumentele de ratificare, acceptare sau aprobare vor fi avizat depozitarul ca au căzut de acord, după consultări între ele, ca prezentul act constitutiv să între în vigoare.2. Prezentul act constitutiv va intra în vigoare:a) pentru statele care au procedat la ratificarea vizata la paragraful 1, la data intrării în vigoare prezentului act constitutiv; … b) pentru statele care au depus instrumentele de ratificare, acceptare sau aprobare înaintea intrării în vigoare a prezentului act constitutiv, dar care nu au procedat la notificarea vizata la paragraful 1, la data ulterioară la care ele vor fi avizat depozitarul ca prezentul act constitutiv intră în vigoare în ce le priveşte. … c) pentru statele care au depus instrumentul de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare după intrarea în vigoare a prezentului act constitutiv, la data respectivei depuneri. … +
Articolul 26Dispoziţii tranzitorii1. Depozitarul va convoca prima sesiune a conferintei, care va trebui să se ţină în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentului act constitutiv.2. Regulile şi reglementările referitoare la organizaţia creata de către Adunarea generală a Naţiunilor Unite prin Rezoluţia nr. 2152 (XXI) vor guverna organizaţia şi organele sale pînă cînd acestea vor adopta noi dispoziţii. +
Articolul 27RezerveNici o rezervă nu poate fi formulată cu privire la prezentul act constitutiv. +
Articolul 28Depozitarul1. Secretarul general al Organizaţiei Naţiunilor Unite este depozitarul prezentului act constitutiv.2. Depozitarul avizează statele interesate şi pe directorul general asupra tuturor problemelor privind prezentul act constitutiv. +
Articolul 29Texte autenticeTextele arab, chinez, englez, francez, rus şi spaniol ale prezentului act constitutiv sînt în mod egal autentice. +
Anexa 1LISTA STATELOR1. Dacă un stat care nu este inclus în nici una dintre listele de mai jos devine membru al organizaţiei, conferinţa decide, după consultări corespunzătoare, în care din aceste liste trebuie inclus.2. După consultări corespunzătoare, conferinţa poate, în orice moment, sa modifice clasificarea unui membru în listele de mai jos.3. Modificările aduse listelor de mai jos conform paragrafelor 1 şi 2 nu sînt considerate drept amendamente la prezentul act constitutiv în sensul dispoziţiilor art. 23.Listele(Listele statelor de introdus în prezenta anexa de către depozitar sînt cele stabilite de Adunarea generală a Naţiunilor Unite, pentru scopul prevăzut la paragraful 4 al secţiunii a II-a a Rezoluţiei sale nr. 2152 (XXI) şi care sînt valabile la data intrării în vigoare a prezentului act constitutiv). +
Anexa 2BUGETUL ORDINARA. 1. Cheltuielile de administraţie, cercetare şi alte cheltuieli ordinare ale organizaţiei sînt considerate ca incluzind:a) cheltuielile privind consilierii interregionali şi regionali; … b) cheltuielile privind serviciile consultative pe termen scurt furnizate de personalul organizaţiei; … c) cheltuielile privind reuniunile, inclusiv reuniunilor tehnice, prevăzute în programul de lucru finanţat din bugetul ordinar al organizaţiei; … d) cheltuielile de sustinere a programelor, rezultate din proiectele de asistenţa tehnica, în măsura în care aceste cheltuieli nu sînt rambursate organizaţiei de către sursa de finanţare a respectivelor proiecte. … 2. Propunerile concrete conforme dispoziţiilor de mai sus sînt aplicate după examinarea de către Comitetul pentru program şi buget, adoptarea de către consiliu şi aprobarea de către conferinţa conform art 14.B. Pentru a îmbunătăţi eficienta programului de lucru al organizaţiei în domeniul dezvoltării industriale, bugetul ordinar finanţează, de asemenea, alte activităţi finanţate pînă atunci din cap. 15 al bugetului ordinar al Naţiunilor Unite, pînă la nivelul de 6% din totalul bugetului ordinar. Aceste activităţi sînt destinate intaririi contribuţiei organizaţiei la sistemul de dezvoltare al Naţiunilor Unite, ţinînd seama de importanţa utilizării mecanismului de programare pe tari al Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare care este subordonat consimtamintului ţărilor interesate drept cadru de referinţa pentru aceste activităţi. +
Anexa 3REGULI RELATIVE LA TRIBUNALELE ARBITRALE ŞI LA COMISIILE DE CONCILIEREExcepţind cazul în care membrii părţi la un diferend care nu a fost reglementat conform dispoziţiilor paragrafului 1 a) al art. 22 şi care a fost supus unui tribunal arbitral conform dispoziţiilor paragrafului 1 b) i) B) al art. 22 sau unei comisii de conciliere conform dispoziţiilor paragrafului 1 b) îi) nu decid altfel, regulile privind procedurile şi funcţionarea respectivelor tribunale sînt următoarele:1. Deschiderea proceduriiÎnaintea expirării unui interval de 3 luni de la data la care consiliul a terminat examinarea unui diferend care i-a fost supus conform dispoziţiilor paragrafului 1 a) al art. 22 sau, dacă acesta nu a terminat examinarea, înaintea expirării intervalului de 18 luni de la data supunerii diferendului, toate părţile la diferend pot sa notifice în 21 de luni de la respectiva supunere, directorului general, ca doresc sa supună respectivul diferend unui tribunal arbitral, sau oricare din aceste părţi poate notifica directorului general ca doreşte sa supună diferendul unei comisii de conciliere. Dacă părţile au convenit asupra unui alt mod de reglementare, notificarea poate fi facuta în termen de 3 luni de la terminarea acestei proceduri speciale.2. Stabilirea tribunalului sau a comisieia) Părţile la diferend numesc în unanimitate, după caz, 3 arbitri sau 3 conciliatori şi desemnează pe unul dintre ei în funcţia de preşedinte al tribunalului sau al comisiei. … b) Dacă în termen de 3 luni de la notificarea prevăzută la paragraful 1 de mai sus, unu sau mai mulţi membri ai tribunalului sau ai comisiei nu au fost numiţi, secretarul general al Naţiunilor Unite numeşte, la cererea oricăreia dintre părţi, în termen de 3 luni de la respectiva cerere, membrii încă nenumiti, inclusiv preşedintele. … c) Dacă un loc devine vacant în tribunal sau în comisie, el este ocupat într-un interval de o luna, conform alin. a), sau ulterior, conform alin. b). … 3. Proceduri şi funcţionarea) Tribunalul sau comisia îşi fixează propriul regulament interior. Toate deciziile privind orice problema de procedura şi de fond pot fi luate cu majoritatea membrilor. … b) Membrii tribunalului sau ai comisiei sînt remuneraţi conform regulamentului financiar al organizaţiei. Directorul general furnizează serviciile de secretariat necesare, în consultare cu preşedintele tribunalului sau al comisiei. … Toate cheltuielile tribunalului sau ale comisiei şi membrilor, dar nu şi ale părţilor la diferend, sînt suportate de organizaţie.4. Sentinţe şi rapoartea) Tribunalul arbitral îşi închide procedura printr-o sentinta, care este obligatorie pentru toate părţile. … b) Comisia de conciliere îşi încheie procedura printr-un raport pe care-l comunică tuturor părţilor la diferend şi care conţine recomandări de care părţile respective vor tine seama în cel mai înalt grad. … –-