ANEXĂ din 30 august 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 795 bis din 4 septembrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 355 30/08/2023
ActulREFERIRE LAORDIN 317 04/08/2023
ActulREFERIRE LAORDIN 177 02/05/2023
ActulREFERIRE LAGHID 02/05/2023
ActulREFERIRE LAHOTARARE 1571 28/12/2022 ART. 2
ART. 1REFERIRE LAORDIN 83 27/02/2023
ART. 1REFERIRE LAORDIN 82 27/02/2023
ART. 1REFERIRE LAORDIN 80 27/02/2023
ART. 1REFERIRE LAORDIN 54 09/02/2023
ART. 1REFERIRE LAANEXA 27/02/2023 ANEXA 3
ART. 1REFERIRE LAANEXA 27/02/2023 ANEXA 4
ART. 1REFERIRE LAANEXA 27/02/2023 ANEXA 25
ART. 1REFERIRE LAHOTARARE 1571 28/12/2022
ART. 1REFERIRE LAHOTARARE 1571 28/12/2022 ART. 1
ART. 1REFERIRE LAHOTARARE 1571 28/12/2022 ART. 2
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 75 30/06/2021
ART. 1REFERIRE LAHOTARARE 985 27/12/2019
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019
ART. 1REFERIRE LALEGE 86 27/06/2014
ART. 1REFERIRE LAOUG 34 23/04/2013
ART. 1REFERIRE LAOG 28 27/08/2008
ART. 1REFERIRE LALEGE 1 16/02/2004
ART. 1REFERIRE LAOG (R) 43 28/08/1997
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 18 19/02/1991
ART. 8REFERIRE LAHOTARARE 1571 28/12/2022 ART. 2
ART. 9REFERIRE LALEGE 49 07/04/2011
ART. 9REFERIRE LAOUG 57 20/06/2007 ART. 22
ART. 9REFERIRE LAORDIN 227 31/03/2006
ART. 9REFERIRE LAORDIN 552 26/08/2003 ART. 1
ART. 9REFERIRE LAORDIN 552 26/08/2003 ART. 2
ART. 9REFERIRE LAORDIN 552 26/08/2003 ART. 3
ART. 9REFERIRE LAORDIN 552 26/08/2003 ART. 4
ART. 9REFERIRE LAOG (R) 43 28/08/1997
ART. 9REFERIRE LALEGE 107 25/09/1996 ART. 40
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 18 19/02/1991 ART. 93
ART. 12REFERIRE LAORDIN 80 27/02/2023
ART. 12REFERIRE LAORDIN 54 09/02/2023
ART. 12REFERIRE LAHOTARARE 1571 28/12/2022 ART. 2
ART. 13REFERIRE LAORDIN 80 27/02/2023
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEORDIN 355 30/08/2023





Notă
Conținută de ORDINUL nr. 355 din 30 august 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 795 din 4 septembrie 2023.

GHID INFORMATIV
privind<!–>
Sistemul de Identificare a Parcelelor Agricole–>
– LPIS -<!–>–>

Ediția I<!–>
Revizia 1–>
2023<!–>–>
+
CUPRINS<!–>1.–>LISTA RESPONSABILILOR CU ELABORAREA, VERIFICAREA ȘI APROBAREA2.<!–>SITUAȚIA EDIȚIILOR ȘI A REVIZIILOR ÎN CADRUL EDIȚIILOR3.–>LISTA CUPRINZÂND PERSOANELE LA CARE SE DIFUZEAZĂ EDIȚIA4.<!–>DEFINIȚII ȘI ABREVIERI ALE TERMENILOR UTILIZAȚI ÎN PROCEDURA FORMALIZATĂ4.1.–>ABREVIERI ALTE TERMENILOR4.2.<!–>DEFINIȚII ALE TERMENILOR5.–>DOCUMENTE DE REFERINȚĂ (REGLEMENTĂRI) APLICABILE ACTIVITĂȚII PROCEDURATE5.1.<!–>REGLEMENTĂRI INTERNAȚIONALE5.2.–>LEGISLAȚIE PRIMARĂ5.3.<!–>LEGISLAȚIE SECUNDARĂ6.–>SCOPUL GHIDULUI7.<!–>REGULI GENERALE PENTRU STABILIREA MODULUI DE DELIMITARE A BLOCURILOR FIZICE8.–>CATEGORII DE FOLOSINȚĂ A TERENULUI ELIGIBILE PENTRU PLĂȚILE PE SUPRAFAȚĂ8.1.<!–>BLOCURI FIZICE AGRICOLE CU CATEGORIA DE FOLOSINȚĂ TEREN ARABIL (TA)8.2.–>BLOCURI FIZICE AGRICOLE CU CATEGORIA DE FOLOSINȚĂ PAJIȘTI PERMANENTE (PP)8.3.<!–>BLOCURI FIZICE AGRICOLE CU CATEGORIA DE FOLOSINȚĂ CULTURI PERMANENTE (CP)9.–>CAZURI ÎN CARE SUPRAFEȚELE DE TEREN NU SUNT ELIGIBILE PENTRU PLĂȚILE PE SUPRAFAȚĂ10.<!–>STABILIREA SUPRAFEȚEI MAXIME ELIGIBILE A BLOCULUI FIZIC11.–>DELIMITAREA PARCELELOR AGRICOLE PENTRU DECLARAȚIILE DE SUPRAFAȚĂ DEPUSE DE FERMIERI11.1.<!–>PARCELA AGRICOLĂ11.1.1.–>Parcela agricolă de teren arabil11.1.2.<!–>Parcela agricolă de pajiște permanentă11.1.3.–>Parcela agricolă de livadă tradițională11.1.4.<!–>Parcela agricolă de cultură permanentă11.1.5.–>Parcela agricolă de cultură permanentă – vie11.1.6.<!–>Parcela agricolă de cultură permanentă – culturi energetice11.2.–>ALTE REGULI GENERALE PENTRU DELIMITAREA PARCELELOR AGRICOLE11.3.<!–>IDENTIFICAREA TERENURILOR FORESTIERE DE CĂTRE SOLICITANȚI, PENTRU ACCESAREA SCHEMEI DE AJUTOR DE STAT "SERVICII DE SILVOMEDIU, SERVICII CLIMATICE ȘI CONSERVAREA PĂDURILOR", AFERENTĂ MĂSURII 15 "SERVICII DE SILVOMEDIU, SERVICII CLIMATICE ȘI CONSERVAREA PĂDURILOR", SUBMĂSURA 15.1 PLĂȚI PENTRU ANGAJAMENTE DE SILVOMEDIU", PNDR 2014 – 202012.–>MODUL DE IDENTIFICARE ȘI DELIMITARE A ELEMENTELOR NEPRODUCTIVE ÎN APLICAȚIA INFORMATICĂ12.1.<!–>ZONE TAMPON12.2.–>MOVILE12.3.<!–>RIGOLE12.4.–>MARGINI DE CÂMP12.5.<!–>GARDURI VII INDIVIDUALE ȘI GRUPURI DE RÂNDURI DE ARBORI12.5.1.–>Garduri vii individuale, inclusiv fâșii împădurite și arbori în aliniament12.5.2.<!–>Grupuri de rânduri de arbori, inclusiv pâlcuri arbustive, arbori în grup și tufe sau pietre (per 1 mp)12.5.3.–>Arbori izolați (per arbore)12.6.<!–>TERENURI LĂSATE PÂRLOAGĂ12.7.–>IAZURI MICI12.8.<!–>ZONE UMEDE MICI12.9.–>TERASE12.10.<!–>PERDELELE AGROFORESTIERE DE PROTECȚIE13.–>STRATUL DE REFERINȚĂ DIN LPIS
1.<!–>LISTA RESPONSABILILOR CU ELABORAREA, VERIFICAREA ȘI APROBAREA EDIȚIEI I REVIZIA 1

Nr. crt.–> Elemente privind responsabilii/operațiunea<!–> Numele și prenumele–> Funcția<!–> Data–> Semnătura<!–>
1–> 2<!–> 3–> 4<!–> 5–>
1.1.<!–> Elaborat–> Silvia Cristina<!–>Bârsășteanu–> Șef birou CLPISGAG<!–>–> <!–> –>
Daniela Mihai<!–> Consilier serviciul LPIS–> <!–> –>
Geanina Belea<!–> Consilier serviciul LPIS–> <!–> –>
Andreea Florescu<!–> consilier superior birou CLPISGAG–> <!–> –>
1.2.<!–> Verificat–> Nicolae Marian Dumitrescu<!–> Șef serviciu LPIS–> <!–> –>
Traian Ionică Crainic<!–> Director DIT-LPIS–> <!–> –>
1.3.<!–> Avizat–> Lucian Șoldănescu<!–> Șef serviciu SNNR–> <!–> –>
Raluca Daminescu<!–> Director DMMRRI–> <!–> –>
Adina Luca Iordache<!–> Director DJ–> <!–> –>
1.4.<!–> Aprobat–> Cornel Constantin Turcescu<!–> Director general adjunct–> <!–> –>
Adrian Pintea<!–> Director general–> <!–> –>

2.<!–>SITUAȚIA EDIȚIILOR ȘI A REVIZIILOR ÎN CADRUL EDIȚIILOR

13.<!–>STRATUL DE REFERINȚĂ DIN LPISSistemul de Identificare a Parcelelor Agricole (LPIS – Land Parcel Identification System) este un sistem de informații geografice instituit și actualizat periodic pe baza ortofotoplanurilor aeriene sau spațiale, care respectă un standard uniform ce garantează o precizie submetrică cel puțin echivalentă cu cea oferită de cartografierea la o scară de 1:5 000 și este construit sub formă de straturi suprapuse. Dimensiunea pixelului pentru ortofotoplan este de cel mult 0.5 metri.–>Stratul de referință înseamnă ansamblul tuturor parcelelor de referință așa cum sunt definite la art. 2, alin. (2) din REGULAMENTUL DELEGAT (UE) AL COMISIEI nr. 1172/2022 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2116 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sistemul integrat de administrare și control din cadrul politicii agricole comune și aplicarea și calcularea sancțiunilor administrative aferente condiționalității.<!–>Concret, stratul de referință reprezintă stratul de date care conține blocurile fizice valide aferent fiecărui an de cerere.–>Parcelele solicitate de fermier intră la plată dacă se află în totalitate în blocul fizic din stratul de referință și dacă sunt îndeplinite cerințele de eligibilitate stabilite prin Ordinul MADR nr. 80/2023.

Nr. crt. –> Ediția sau, după caz, revizia în cadrul ediției<!–> Componenta revizuită–> Modalitatea reviziei<!–> Data de la care se aplică prevederile ediției sau reviziei ediției–>
1<!–> 2–> 3<!–> 4–>
2.1.<!–> Ediția I–> inițială<!–> inițială–> 2023<!–>
2.2.–> Ediția I Revizia 1<!–> Modificarea legislației–> Ordin MADR nr. 317/2023Sistemul de identificare a parcelelor agricole, denumit în continuare LPIS reprezintă o bază de date computerizată, componentă a sistemului integrat de administrare și control, denumit în continuare IACS, care funcționează la nivel de parcelă de referință. Sistemul LPIS din România utilizează ortofotoplanuri aeriene sau satelitare care respectă un standard uniform ce garantează o precizie cel puțin echivalentă cu cea oferită de cartografierea la o scară de 1:5000. Dimensiunea pixelului imaginilor este de cel mult 0,5 m ceea ce asigură o precizie submetrică;<!–>Materialul geografic este reprezentat de hărți sau alte documente utilizate pentru a comunica conținutul GIS între cei care solicită ajutorul sau sprijinul și statul membru.–>Fermierul este o persoană fizică sau juridică ori o formă asociativă de persoane fizice sau juridice, indiferent de statutul juridic al acesteia, a cărei exploatație se situează pe teritoriul României și care desfășoară o activitate agricolă.<!–>Exploatația agricolă în care fermierul își desfășoară activitatea înseamnă ansamblul unităților de producție utilizate și gestionate de acesta.–>Blocul fizic este o suprafață de teren utilizată în scopuri agricole de unul sau mai mulți fermieri, delimitată de limite naturale sau artificiale stabile și care poate include una sau mai multe parcele agricole. Blocul fizic este unic identificat în sistemul informațional geografic și reprezintă parcela de referință adoptată în cadrul LPIS în România. Blocurile fizice sunt vizibile fără multă ambiguitate pe imaginile ortofoto și servesc drept referință suficient de stabilă pentru declarațiile fermierului și pentru controalele administrative încrucișate. Exemple sunt prezentate în cadrul acestui ghid.<!–>Parcelă agricolă este o suprafață continuă de teren, care face obiectul unei declarații din partea unui singur fermier, cu aceeași categorie de folosință, pe care se cultivă o singură grupă de culturi; cu toate acestea, în cazul în care se solicită o declarație separată privind utilizarea unei suprafețe care face parte dintr-o singură grupă de culturi, utilizarea respectivă limitează suplimentar, dacă este necesar, suprafața respectivă;–>În cadrul unei parcele agricole pot exista una sau mai multe subparcele cu culturi distincte, care fac parte din aceeași categorie de folosință, culturi care pot fi modificate de la un an la altul. Exemple sunt prezentate în cadrul acestui ghid.<!–>Identificarea parcelei/parcelelor agricole utilizate înseamnă declararea, localizarea și delimitarea în cadrul blocului fizic a parcelei/parcelelor agricole utilizate, în aplicația electronică GIS, pusă la dispoziție de către APIA. Pentru identificare se utilizează informațiile cadastrale ca urmare a înregistrării sistematice a imobilelor prin Programul național de cadastru și carte funciară, în situația în care acestea sunt disponibile și relevante. Identificarea presupune ca parcela să nu se suprapună peste parcelele declarate de către alți fermieri și să nu depășească limita blocului fizic;–>Parcela de referință este o suprafață delimitată geografic și identificată în mod unic, denumită bloc fizic, înregistrată în sistemul de identificare a parcelelor agricole menționat la art. 68 din Regulamentul (UE) 2021/2.116. O parcelă de referință conține o unitate de teren care constituie suprafață agricolă, astfel cum este definită la art. 4 pct. 3 din Regulamentul (UE) 2021/2.115. După caz, o parcelă de referință conține și suprafețe neagricole considerate eligibile de statele membre pentru primirea sprijinului pentru intervențiile bazate pe suprafață menționate la art. 65 alin. (2) și (3) din Regulamentul (UE) 2021/2.116; Exemple sunt prezentate în cadrul acestui ghid.<!–>Activitatea agricolă este prevăzută la pct. 4.1.1.1 din Planul strategic PAC 2023 – 2027, denumit în continuare PS 20232027, care permite contribuția la furnizarea de bunuri private și publice prin intermediul unuia dintre următoarele procese sau al ambelor:producția de produse agricole, care include acțiuni precum creșterea animalelor sau cultivarea de specii de plante agricole, inclusiv prin paludicultură, recoltarea, cosirea, reproducția animalelor, unde produse agricole înseamnă produsele enumerate în anexa I la TFUE, cu excepția produselor pescărești, precum și producția de bumbac și de specii forestiere cu ciclu scurt de producție;în cazul suprafețelor ocupate cu pajiști permanente situate la altitudini de peste 1.800 m, menținute în mod natural într-o stare adecvată pentru pășunat, activitatea minimă constă în pășunat, cu asigurarea unei încărcături minime de 0,3 UVM/ha, în perioada de pășunat, cu animalele pe care fermierul le deține, având în vedere că o alternativă neproductivă nu se poate desfășura la altitudini de peste 1.800 m.–>Activitate neagricolă înseamnă acea activitate care:nu interferează cu activitatea agricolă obișnuită pentru o perioadă mai lungă de 120 de zile, nu trebuie să conducă la degradarea structurii solului, nici să conducă la distrugerea acoperirii vegetale, fiind pretabilă pentru desfășurarea unei activități agricole;nu periclitează respectarea bunelor condiții agricole și de mediu pe parcelă și totodată trebuie să permită menținerea suprafeței agricole în bune condiții agricole și de mediu;se desfășoară numai în situații justificate de către fermier, în cazul suprafețelor ocupate cu plante de cultură.În cazul în care aceste situații nu pot fi dovedite de către fermier, terenul va fi considerat neeligibil.<!–>Suprafața agricolă înseamnă o suprafață care cuprinde terenuri arabile, culturi permanente și pajiști permanente, astfel cum au fost definite la pct. 4.1.1. și 4.1.2 din PS 2023-2027, respectiv în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea și exploatarea pajiștilor permanente și pentru modificarea și completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 86/2014, cu modificările și completările ulterioare4.1.1.2.1.–>Teren arabilTerenuri cultivate în scopul producției agricole sau suprafețe disponibile pentru producția agricolă, dar lăsate pârloagă, inclusiv zone neproductive, angajamente de dezvoltare rurală, zone împădurite, zone care respectă cerințele GAEC 8, indiferent dacă terenul respectiv este sau nu ocupat cu sere, solarii sau alte mijloace de protecție fixe sau mobile.întreținerea terenurilor arabile prin cultivare și/sau prin îndepărtarea vegetației cel puțin o dată pe an pe terenul arabil, cu excepția suprafețelor împădurite prin măsurile finanțate prin PNDR 2007-2013 sau 2014-2020 sau PNS.4.1.1.2.3.<!–>Pajiști permanentePajiștile permanente sunt terenuri folosite ca pășuni permanente și fânețe permanente, consacrate producției de iarbă și de alte plante furajere erbacee cultivate sau spontane, inclusiv cele menționate în anexa nr. 25 din Ordinul nr 80/2023, cu modificările și completările ulterioare, care nu au făcut parte din sistemul de rotație a culturilor din exploatație timp de cel puțin cinci ani;acestea pot include și alte specii, precum arbuști și/sau arbori, bune pentru pășunat, cu condiția ca iarba și alte plante furajere să rămână predominante.–>Acestea trebuie menținute într-o stare care să le facă adecvate pentru pășunat sau pentru cultivare, fără acțiuni pregătitoare care să depășească folosirea metodelor și utilajelor agricole obișnuite, prin asigurarea a cel puțin unei activități agricole anuale, precum recoltarea vegetației prin cosit și/sau îndepărtarea vegetației invazive sau prin pășunat.<!–>–>Livada tradițională utilizată extensiv înseamnă suprafețele de livezi tradiționale care sunt utilizate în principal ca pajiști permanente, prin cosit și/sau pășunat, având densitatea pomilor de maximum 240 pomi/ha, indiferent de specia cultivată, iar intervalele dintre pomi sunt acoperite cu specii furajere erbacee perene sau din flora spontană, prevăzute în anexa nr. 3 la Ordinul MADR nr. 80/2023.Terenul neagricol reprezintă o suprafață de teren inclusă în blocurile fizice identificate în LPIS care nu este utilizată în scop agricol sau care are utilizare agricolă și este încadrată în categoriile de folosință teren arabil, culturi permanente și pajiști permanente, fiind identificată în LPIS, dar pentru care nu a fost asigurat un nivel minim de întreținere prin respectarea standardelor de eco-condiționalitate relevante pe parcursul ultimilor 2 ani, respectiv să acopere minimum 2 campanii integrale de primire a cererilor unice de plată pe suprafață.–>Teren aflat la dispoziția fermierului înseamnă terenul de care dispune și pentru care fermierul dovedește utilizarea acestuia prin documentele stabilite de Ordinul MADR nr. 80/2023;Folosința principală a blocului fizic este un atribut al blocului fizic prin care este reprezentată categoria de folosință a terenului care se regăsește în blocul fizic în proporția cea mai mare;–>Folosința secundară a blocului fizic este un atribut al blocului fizic prin care este reprezentată categoria de folosință a terenului care se regăsește în blocul fizic în proporția imediat următoare folosinței principale. În situația în care sunt mai mult de două categorii de folosință în blocul fizic, folosința secundară alocată blocului fizic va fi una mixtă;<!–>Unitate amenajistică (u.a.) este unitatea teritorială elementară pentru studiul arboretelor și pentru planificarea și executarea lucrărilor silvice;–>Unitate de producție și/sau protecție (UP) suprafața de fond forestier pentru care se elaborează un amenajament silvic.<!–>5.–>DOCUMENTE DE REFERINȚĂ (REGLEMENTĂRI) APLICABILE ACTIVITĂȚII PROCEDURATE5.1.<!–>Reglementări internaționaleRegulamentul (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) și finanțate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) și de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 și (UE) nr. 1.307/2013;–>Regulamentul (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013;<!–>Regulamentul delegat (UE) 2022/126 al Comisiei din 7 decembrie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European și al Consiliului cu cerințe suplimentare referitoare la anumite tipuri de intervenții specificate de statele membre în planurile lor strategice PAC pentru perioada 2023-2027 în temeiul regulamentului respectiv, precum și cu norme privind raportul pentru standardul GAEC 1 (bune condiții agricole și de mediu);–>Regulamentul delegat (UE) 2022/127 al Comisiei din 7 decembrie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European și al Consiliului cu norme privind agențiile de plăți și alte organisme, gestiunea financiară, verificarea conturilor, garanțiile și utilizarea monedei euro;<!–>Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/2.289 al Comisiei din 21 decembrie 2021 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește prezentarea conținutului planurilor strategice PAC și sistemul electronic pentru schimbul securizat de informații;–>Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/2.290 al Comisiei din 21 decembrie 2021 de stabilire a normelor referitoare la metodele de calculare a indicatorilor de realizare și de rezultat comuni stabiliți în anexa I la Regulamentul (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) și finanțate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) și de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013 și (UE) nr. 1.307/2013;<!–>Regulamentul delegat (UE) 2022/1.408 al Comisiei din 16 iunie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește plata avansurilor pentru anumite intervenții și măsuri de sprijin prevăzute în Regulamentele (UE) 2021/2.115 și (UE) nr. 1.308/2013 ale Parlamentului European și ale Consiliului;–>Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2022/1.173 al Comisiei din 31 mai 2022 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sistemul integrat de administrare și control din cadrul politicii agricole comune;<!–>Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2022/1.317 al Comisiei din 27 iulie 2022 de stabilire a unor derogări de la Regulamentul (UE) 2021/2.115 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește aplicarea standardelor privind bunele condiții agricole și de mediu ale terenurilor (standardele GAEC) 7 și 8 pentru anul de cerere 2023;–>5.2.<!–>Legislație primarăLegea nr. 1/2004 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, cu modificările și completările ulterioare;–>Ordonanță de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;Ordonanță de urgență a Guvernului nr. 75/2021 privind executarea serviciilor de aerofotogrammetrie și de realizare a ortofotoplanurilor pe teritoriul României și executarea serviciilor de digitizare și actualizare a Sistemului de identificare a parcelelor agricole pentru Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale în perioada 2021-2030;Ordinul comun, al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului mediului, apelor și pădurilor și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 54/570/32/2023 pentru punerea în aplicare a normelor privind condiționalitatea în cadrul intervențiilor sub formă de plăți directe și al unor intervenții și măsuri pentru dezvoltare rurală, începând cu anul de cerere 2023;–>Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 82/2023 privind stabilirea modului de implementare a măsurilor compensatorii de mediu și climă din Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 și a intervenției DR-10 din Planul strategic PAC 2023-2027, începând cu anul 2023;Ordonanță Guvernului nr. 28/2008 privind registrul agricol, cu modificările și completările ulterioare;Hotărârea Guvernului nr. 1571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului Strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat.
Blocul fizic digitizat pe limite stabile–>

Blocul fizic digitizat pe limite stabile–>

Blocul fizic digitizat pe limite stabile–>
Blocul fizic se delimitează pe baza imaginilor ortofoto, a imaginilor satelitare sau pe baza măsurătorilor realizate în urma verificărilor în teren. Blocul fizic conține suprafețe agricole. Suprafețele neagricole trebuie excluse din cadrul blocului fizic prin digitizare după regulile descrise mai jos. (Suprafețele neeligibile pentru plată sunt exemplificate în cap. 9).Elemente neeligibile:80 mp la limita BF (contur roșu), se exclude prin delimitare (divizare),2 case de 50 mp, la limita și în interiorul BF (contur roșu), se exclud prin delimitare,100 mp în interiorul BF (contur roșu), se exclude prin delimitare,două suprafețe neagricole, altele decât construcții de 65 mp și 60 mp în interiorul BF (contur albastru), aria lor se exclude prin deducere pentru că suma lor este > 100 mp.Aria bruta BF = 10 000 – 80 – 50 – 50 – 100 = 9 720 mp = 0,97 ha<!–>Aria brută a blocului fizic este calculată de sistem după excluderea prin digitizare a elementelor neeligibile.–>Aria netă BF = 9 720 – 65 – 60 = 9 595 mp = 0,96 ha<!–>Aria netă a blocului fizic este calculată de sistem după deducerea elementelor neeligibile nedigitizate. Această abordare trebuie aplicată și de fermier în cazul în care delimitează o parcelă agricolă pentru care solicită sprijin.–>Notă! Excepție fac elementele din GAEC 8 eligibile pentru plata BISS.<!–>
8.–>CATEGORII DE FOLOSINȚĂ A TERENULUI ELIGIBILE PENTRU PLĂȚILE PE SUPRAFAȚĂSuprafața agricolă reprezintă o suprafață care cuprinde terenuri arabile, culturi permanente și pajiști permanente, astfel cum au fost definite la pct. 4.1.1 și 4.1.2 din PS 2023-2027.<!–>Pentru sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilității (BISS), suprafața agricolă trebuie să îndeplinească următoarele cerințe minime:● exploatația agricolă să aibă o suprafață de cel puțin 1 ha;–>● suprafața parcelei agricole să fie de cel puțin 0,3 ha, în cazul serelor, solariilor este de cel puțin 0,03 ha, iar în cazul viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor, arbuștilor fructiferi suprafața parcelei agricole este de cel puțin 0,1 ha.<!–>–>Blocurile fizice pot include mai multe categorii de folosință, în situația în care nu se regăsește o limită stabilă vizibilă pe imaginile ortofoto sau măsurată în teren. În aceste situații blocurile fizice pot avea și categorie de folosință secundară.<!–>

COD–> CATEGORIE DE FOLOSINȚĂ<!–> COD–> CATEGORIE DE FOLOSINȚĂ pentru parcelele agricole pentru care NU SE SOLICITĂ SPRIJIN<!–>
TA–> TEREN ARABIL<!–> TAn–> TEREN ARABIL<!–>
PP–> PAJIȘTE PERMANENTĂ (PĂȘUNE ȘI FĂNEAȚĂ)<!–> PPn–> PAJIȘTE PERMANENTĂ (PĂȘUNE ȘI FÂNEAȚĂ)<!–>
CP–> CULTURĂ PERMANENTĂ (LIVEZI ȘI ALTE CULTURI PERMANENTE)<!–> CPn–> CULTURĂ PERMANENTĂ (LIVEZI ȘI ALTE CULTURI PERMANENTE)<!–>
TAi–> TEREN ARABIL în curs de împădurire<!–> PAn–> Teren împădurit în conformitate cu art. 2 alin. 2c) din H.G. nr. 1571/2022, care nu a dat dreptul la plăți în 2008 în cadrul schemei de plată unică pe suprafață –> <!–>

8.1.–>Blocuri fizice agricole cu categoria de folosință teren arabil (TA)Terenuri arabile (TA) sunt terenuri cultivate în scopul producției agricole sau suprafețe disponibile pentru producția agricolă, dar lăsate pârloagă, inclusiv zone neproductive, angajamente de dezvoltare rurală, zone împădurite, zone care respectă cerințele GAEC 8, indiferent dacă terenul respectiv este sau nu ocupat cu sere, solarii sau alte mijloace de protecție fixe sau mobile, astfel cum sunt prevăzute la pct 4.1.1.2.1 din PS 2023-2027.<!–>Teren lăsat pârloagă înseamnă teren arabil necultivat pe durata unui an (an de cultură), menținut în bune condiții agricole și de mediu, pe care se efectuează activitatea minimă de întreținere. Perioada în care terenul este lăsat pârloagă este de minim 6 luni într-un an de cultură și acoperă lunile martie-august. Pentru îmbunătățirea fertilității solului, un teren arabil declarat de către fermier ca fiind neproductiv poate fi lăsat în pârloagă pe același amplasament o perioadă de cel mult 4 ani.;–>Exemple teren arabil (TA) – cultivat cu cereale, eligibil la plată
Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>

Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>

Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>

Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>

Fotografie teren–>
Exemplu teren arabil (TA) cultivat cu plante de nutreț eligibil la plată:
Imagine ortofoto<!–>
Fotografie teren–>

Fotografie teren–>
Exemplu teren arabil (TA) pajiști temporare (artificiale, însămânțate pe TA <de 5 ani) eligibil la plată:
Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografii teren<!–>–>

Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>

Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>
8.2.<!–>Blocuri fizice agricole cu categoria de folosință pajiști permanente (PP)Pajiștile permanente sunt terenuri folosite ca pășuni permanente și fânețe permanente, consacrate producției de iarbă și de alte plante furajere erbacee cultivate sau spontane, inclusiv cele menționate în anexa nr. 25 din Ordinul nr 317/2023, care nu au făcut parte din sistemul de rotație a culturilor din exploatație timp de cel puțin cinci ani, astfel cum sunt prevăzute la pct. 4.1.1.2.3 din PS 2023-2027; acestea pot include și alte specii, precum arbuști și/sau arbori, bune pentru pășunat, cu condiția ca iarba și alte plante furajere să rămână predominante".–>Exemple de pajiște permanentă (PP)
Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>

Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>

Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>

Fotografie teren–>
Livadă tradițională utilizată extensiv (PP) înseamnă suprafețele de livezi tradiționale care sunt utilizate în principal ca pajiști permanente prin cosit și/sau pășunat, având dimensiunea minimă a parcelei eligibile de 0,3 ha. Densitatea pomilor este de maximum 240 pomi/ha, indiferent de specia cultivată, iar intervalele dintre pomi sunt acoperite cu specii furajere perene.
Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografii teren<!–>–>

Fotografie teren–>
Livadă (CP)
Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>

Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>

Fotografie teren–>

Fotografie teren–>

Fotografie teren–>
Pot exista benzi în interiorul și împrejurul suprafețelor cu culturi permanente (de exemplu pentru manevrarea utilajelor agricole). Aceste zone tehnologice, de regulă, nu trebuie excluse din suprafața eligibilă a blocului fizic.<!–>
9.–>CAZURI ÎN CARE SUPRAFEȚELE DE TEREN NU SUNT ELIGIBILE PENTRU PLĂȚILE PE SUPRAFAȚĂNu sunt eligibile la plată următoarele suprafețe:● suprafețele agricole pe care se constată în urma controalelor administrative sau controalelor la fața locului că nu s-a desfășurat activitatea agricolă prevăzută la pct. 4.1.1 din PS 2023-2027;<!–>● suprafețele din rezervațiile științifice, zonele de protecție strictă din parcurile naționale, parcurile naturale sau din rezervații ale biosferei și amenajările peisagistice (de exemplu, Rezervația Biosferei "Delta Dunării", Parcul Național Munții Rodnei). Sunt eligibile la plată suprafețele agricole situate în zonele de protecție integrală și zonele de conservare durabilă (zonele-tampon) din parcurile naționale și naturale pe care se pot desfășura activități agricole, cu respectarea măsurilor impuse în planul de management al ariei protejate, compatibile cu cerințele pentru măsurile de sprijin direct. În situația în care planul de management al ariei protejate nu este elaborat/este în curs de elaborare, se respectă setul de măsuri de conservare stabilite de către administratorii ariilor naturale protejate respective, cu respectarea prevederilor art. 22 alin. (4)-(7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, și a prevederilor art. 1, 2, art. 3 alin. (1) și (2) și art. 4 din Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor și mediului nr. 552/2003 privind aprobarea zonării interioare a parcurilor naționale și a parcurilor naturale, din punct de vedere al necesității de conservare a diversității biologice;–>● suprafețele amenajate ca terenuri permanente de sport;<!–>● suprafețele aferente aeroporturilor și culoarelor de siguranță, suprafețele aferente aerodromurilor și/sau heliporturilor;–>● suprafețe aferente zonelor sportive/de agrement (parcuri, pârtii de ski) care sunt scoase din circuitul agricol;<!–>● suprafețe utilizate de unitățile militare;–>● suprafețele de teren aferente lucrărilor de consolidare, de protecție și de apărare și terenul aferent elementelor infrastructurii autostrăzilor și drumurilor naționale aparținând domeniului public al statului, conform Ordonanței nr. 43/1997 privind regimul drumurilor;● suprafețele de teren care constituie zone de protecție adiacente infrastructurii de îmbunătățiri funciare prevăzute în Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale nr. 227/2006 privind amplasarea și dimensiunile zonelor de protecție adiacente infrastructurii de îmbunătățiri funciare;Suprafața de teren ocupată de orice tip de construcție, indiferent de mărime, nu este eligibilă la plată. Fac excepție suprafețele de teren ocupate cu sere și solarii.<!–>Terenurile scoase din circuitul agricol, inclusiv în cursul anului de cerere, nu sunt eligibile la plățile pe suprafață–>Exemple de suprafețe neeligibileSuprafețele compacte cu vegetație neagricolă mai mari de 100 mp și care nu sunt zone sau elemente neproductive conform definiției GAEC 8
Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>

Fotografie teren–>
Suprafață de pășune invadată de vegetație forestieră lemnoasă
Imagini ortofoto<!–>–>

Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>
Dacă suprafața de pășune este lăsată în paragină (vegetația forestieră predominantă), aceasta devine neagricolă, respectiv neeligibilă pentru plată.
Imagini ortofoto<!–>–>

Fotografii teren<!–>–>

Imagine ortofoto<!–>–>

Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>

Fotografii teren–>
Suprafețele din imaginile de mai sus acoperite cu vegetație forestieră și stânci/grohotiș mai mari de 100 mp sunt neeligibile la plată. Acestea trebuie excluse din blocul fizic.Exemple de suprafețe neeligibile – vegetație lemnoasă, pietriș
Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>

Fotografii teren–>

Fotografie teren–>
–>

Fotografie teren–>

Fotografie teren–>
Suprafețe cu ferigă din aceeași zonă, dar pe imagini din ani diferiți arată că feriga este permanentă pe aceste suprafețe și ca atare nu sunt eligibile la sprijin:Imagini ortofoto vechi
Fotografie teren–>
Terenul potențial abandonat (TPA) este terenul ce cuprinde modificări de peisaj: depozite de moloz, vegetație lemnificată, suprafețe pe care fermierul nu a intervenit pentru păstrarea și întreținerea terenului în bune condiții agricole și de mediu, zone în care nu se poate identifica doar pe baza orotofotoplanului categoria de folosință a terenului agricolă sau neagricolă.<!–>Dacă în urma controlului pe teren se constată că nu s-a desfășurat activitatea agricolă pe suprafețele verificate, acestea nu sunt eligibile la sprijin și trebuie excluse din suprafața blocului fizic și din parcela fermierului.–>
Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>
Excluderea reprezintă o suprafață invadată de vegetație neagricolă.<!–>
Imagine ortofoto veche–>

Fotografie teren–>

Fotografie teren<!–>–>
Exemplu de parcelă invadată de vegetație nedorită care nu este eligibilă la plată
Fotografie teren–>
Parc fotovoltaic (neagricol)
Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>

Fotografie teren–>
Construcții de orice fel (neagricol)
Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>
Suprafețele aferente aeroporturilor și culoarelor de siguranță, aerodromurilor și/sau heliporturilor nu sunt eligibile la platăSuprafețele de teren aferente drumurilor aparținând domeniului public al statului, nu sunt eligibile la plată
Digitizare eronată<!–>–>

Digitizare corectă<!–>–>

Digitizare eronată<!–>–>

Digitizare corectă<!–>–>

Fotografie teren–>
Suprafețele defrișate nu constituie teren agricol.
Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografii teren<!–>–>

Fotografie teren–>
Suprafețele acoperite de gunoaie sau pe care se depozitează materiale rezultate în urma activităților forestiere sunt neeligibile pentru plată.<!–>
Imagine ortofoto–>
Suprafețele de teren arabil sau pajiștile permanente pe care sunt depozitate gunoaie menajere sau de orice fel nu sunt eligibile pentru plată.–>
Imagine ortofoto<!–>–>

Fotografie teren<!–>–>
Suprafețele de teren care constituie zone de protecție adiacente infrastructurii de îmbunătățiri funciare nu sunt eligibile pentru plată.<!–>Taluzurile digurilor nu sunt eligibile chiar dacă sunt înierbate.–>Suprafețele de teren care constituie zone de protecție ale suprafețelor ocupate cu construcții hidrotehnice, lucrări de apărare împotriva inundațiilor, construcții și instalații hidrometrice etc. chiar dacă sunt înierbate, nu sunt eligibile la plată.<!–>Nu se fac plăți pe suprafețele digitizate (solicitate la sprijin) în afara blocului fizic, excepție fiind cazurile în care fermierul semnalează, la depunerea cererii, necesitatea actualizării limitelor blocului fizic, iar APIA confirmă observația fermierului pe baza celor mai recente imagini ortofoto sau în urma verificărilor la fața locului pentru acest scop.–>Nu se fac plăți pe suprafețele digitizate (solicitate la sprijin) nici în situațiile în care o suprafață de teren este declarată de doi sau mai mulți fermieri, decât după clarificarea situației constate, fie de fermieri, fie de către o instanță judecătorească.<!–>
10.–>STABILIREA SUPRAFEȚEI MAXIME ELIGIBILE A BLOCULUI FIZICSuprafața maximă eligibilă a parcelei de referință este suprafața maximă a blocului fizic pentru care se acordă plăți. În baza de date LPIS este înregistrată ca aria netă.<!–>Suprafață determinată înseamnă suprafața pentru care au fost îndeplinite toate criteriile de eligibilitate sau alte obligații legate de condițiile de acordare a ajutoarelor; sau, în cazul intervențiilor aplicabile pe suprafață, suprafața parcelelor determinate în urma controalelor administrative sau prin controale la fața locului.–>Dacă la controlul clasic pe teren s-a măsurat o suprafață mai mare decât cea a parcelei digitizate de fermier, pentru anul de cerere curent, blocul fizic nu se modifică deoarece diferența de suprafață nu a fost solicitată la sprijin. Actualizarea blocului fizic se face pentru campania următoare.<!–>11.–>DELIMITAREA PARCELELOR AGRICOLE PENTRU DECLARAȚIILE DE SUPRAFAȚĂ DEPUSE DE FERMIERIPentru delimitarea parcelelor agricole se utilizează aplicația geospațială, care este o aplicație dezvoltată de APIA și este pusă la dispoziția fermierilor pentru pregătirea declarației de suprafață și depunerea cererii unice de plată.<!–>Prin intermediul aplicației geospațiale, fiecare fermier își poate vizualiza parcelele agricole declarate în anul anterior și poate delimita și alte parcele dacă în anul curent lucrează și alte parcele, sau poate șterge parcelele pe care nu le mai utilizează în anul curent.–>Modul de utilizare a aplicației geospațiale este prezentat în GHID utilizare a aplicației publicat pe site-ul APIA și în meniul de ajutor al aplicației geospațiale. Aplicația poate fi accesată de către fermierii înregistrați în Registrul Unic de Identificare (RUI), pe baza numărului unic de identificare, ROxxxxxxxxx și a parolei alocate de APIA.<!–>Regulile generale descrise la capitolele anterioare, legate de suprafețele pentru care se acorda sprijin sunt valabile și pentru delimitarea parcelelor agricole.–>Localizarea se face prin identificarea amplasamentului și a conturului parcelei agricole pentru care se solicită plăți, în conformitate cu documentele care fac dovada că terenul eligibil declarat este la dispoziția fermierului și cu datele cadastrale disponibile. Identificarea presupune ca parcela să nu se suprapună peste parcelele declarate de către alți fermieri și să nu depășească limita blocului fizic.<!–>Pentru identificare se utilizează informațiile cadastrale ca urmare a înregistrării sistematice a imobilelor prin Programul Național de Cadastru și Carte Funciară, în situația în care acestea sunt disponibile și relevante. Identificarea presupune ca parcela să nu se suprapună peste parcelele declarate de către alți fermieri și să nu depășească limita blocului fizic. Excepții sunt cazurile în care fermierul semnalează, la depunerea cererii, necesitatea actualizării limitelor blocului fizic, iar APIA confirmă observația fermierului pe baza celor mai recente imagini ortofoto sau în urma verificărilor la fața locului pentru acest scop.–>Dacă nu se realizează localizarea corectă a parcelei fermierului în LPIS, consecințele pot fi:● dubla declarare a terenului și ineficiența controalelor;<!–>● stabilirea neadecvată a suprafeței eligibile;–>● supradeclarări și suprapuneri între parcelele agricole declarate de către fermieri; penalizarea fermierilor conform legislației în vigoare.<!–>–>11.1.<!–>Parcela agricolăParcelă agricolă este o suprafață continuă de teren, care face obiectul unei declarații din partea unui singur fermier, cu aceeași categorie de folosință, pe care se cultivă o singură grupă de culturi; cu toate acestea, în cazul în care se solicită o declarație separată privind utilizarea unei suprafețe care face parte dintr-o singură grupă de culturi, utilizarea respectivă limitează suplimentar, dacă este necesar, suprafața respectivă.–>Parcelele agricole pentru fiecare fermier sunt înregistrate unic în sistemele informatice APIA și sunt numerotate cu cifre de la 1 la n, unde n este numărul maxim al parcelelor deținute de un fermier. În situația în care fermierul nu mai utilizează o parcelă, numărul alocat inițial nu mai este folosit pentru a numerota o altă parcelă.<!–>O parcelă agricolă poate fi compusă din una sau mai multe culturi. Culturile sunt reprezentate prin litere începând cu litera a până la litera n în funcție de câte culturi sunt în interiorul parcelei.–>O parcelă poate avea o singură categorie de folosință a terenului: teren arabil, pajiște permanentă sau cultură permanentă. În exemplul de mai jos avem parcela 1 cu culturile numerotate 1a, 1b, 1c.<!–>Aceste culturi fac parte din categoria de folosință teren arabil și dacă sunt în utilizarea aceluiași fermier se delimitează o singură parcelă cu trei culturi.–>11.1.1.<!–>Parcela agricolă de teren arabilParcela agricolă de teren arabil trebuie să conțină suprafața de teren arabil utilizată de fermier pentru care poate face dovada că este la dispoziția sa, așa cum este el definit în Ordinul MADR nr. 80/2023.–>Parcela de teren arabil trebuie delimitată pe imaginile ortofoto cele mai recente, puse la dispoziție prin intermediul aplicației geospațiale, urmărind detaliile de pe imagine sau utilizând măsurători GPS, atunci când informațiile de pe imaginea ortofoto nu mai sunt de actualitate.<!–>Pentru exemplificare: delimitarea unei suprafețe de teren arabil pe imaginea ortofoto–>Parcela agricolă de teren arabil cu o singură culturăAlte exemple de delimitare a parcelelor de teren arabil pe imagini ortofoto
incorect–>
Parcelă de teren arabil delimitată incorect pe baza imaginii ortofoto:
incorect–>

incorect–>

incorect–>
Exemple în care delimitarea parcelelor nu corespunde cu detaliile vizibile pe imaginea ortofoto.<!–>Pentru astfel de delimitări care nu corespund cu detaliile de pe imaginile ortofoto, fermierul trebuie să furnizeze dovezi suplimentare din care să rezulte că suprafața utilizată este mai mare decât ceea ce se poate delimita utilizând informațiile de pe imagine.–>Limita din vest a parcelei 1a și limita din est a parcelei 2a din imaginile de mai jos pot fi trasate în acest mod doar dacă utilizarea în teren este în conformitate cu documentele care fac dovada că terenul eligibil declarat este la dispoziția fermierului și este făcută pe răspunderea fermierului.<!–>Parcela pe imaginea ortofoto–>Pentru delimitarea parcelelor de teren arabil pe imaginile ortofoto, în cazul în care pe imagine nu se poate identifica limita parcelei agricole (culturi continue), fermierul trebuie să se ghideze după documentele care fac dovada că terenul eligibil declarat este la dispoziția fermierului sau să își încarce măsurători GPS pentru delimitarea corectă a parcelei agricole.<!–>În general, delimitarea făcută ca în imaginea din dreapta nu este corectă. Probabilitatea ca în teren utilizarea să fie așa cum este prezentată în imagine este foarte mică. Totuși, dacă este justificată de măsurători GPS și fotografii relevante din teren, poate fi delimitată astfel.–>Parcela fermierului este desenată greșit față de imaginea din ortofotoplanSuprafețele cu ferigă nu sunt incluse în parcela de pajiște permanentă.<!–>Parcele digitizate corect (stânga) față de parcele digitizate incorect, care includ suprafețe neagricole (dreapta).–>Parcelă de pajiște permanentă incorect digitizată<!–>
11.1.3.–>Parcela agricolă de livadă tradiționalăLivada tradițională utilizată extensiv înseamnă suprafețele de livezi tradiționale care sunt utilizate în principal ca pajiști permanente, având dimensiunea minimă a parcelei eligibile de 0,3 ha. Densitatea pomilor este de maximum 240 pomi/ha, indiferent de specia cultivată, iar intervalele dintre pomi sunt acoperite cu specii furajere perene.<!–>Exemplu de delimitare corectă a unei parcele de livadă tradițională:–>11.1.4.<!–>Parcela agricolă de cultură permanentăCulturi permanente înseamnă culturile pentru care nu se practică un sistem de rotație, altele decât pajiștile permanente, care ocupă terenurile pentru o perioadă de cinci ani sau mai mare și care produc recolte repetate, inclusiv pepinierele și speciile forestiere cu ciclu scurt de producție.–>Exemple de delimitare corectă a unei parcele de cultură permanentă – plantație pomicolă
incorect–>
11.1.5.<!–>Parcela agricolă de cultură permanentă – vieExemplu de delimitare corectă a unei parcele de cultură permanentă – vie–>Delimitare corectă a unei parcele de cultură permanentă-vie: dacă zonele care delimitează parcelele individuale sunt mai înguste de 2 metri suprafața poate fi delimitată ca o singură parcelă dacă sunt în utilizarea aceluiași fermier.<!–>Dacă parcelele sunt utilizate de mai mulți fermieri, se delimitează individual.–>11.1.6.<!–>Parcela agricolă de cultură permanentă – culturi energeticeExemplu de specie forestieră cu ciclu scurt de producție-Salcia (Salix L)–>
11.2.<!–>Alte reguli generale pentru delimitarea parcelelor agricolePentru localizarea parcelei agricole și identificarea amplasamentului și conturului acesteia, se aplică o toleranță de amplasare de 0,75 m, aferentă unei zone tampon calculată în aplicația electronică. În cazul în care, în urma controalelor efectuate se constată identificarea eronată a amplasamentului parcelelor agricole declarate de fermieri sau a unor părți din aceste parcele, pentru anul de cerere curent nu se acordă plăți pentru suprafețele identificate eronat, conform Ordinului MADR nr. 80/2023.–>Suprafața declarată a parcelei și a elementelor neproductive solicitate la plată este suprafața rezultată în urma procesului de digitizare a parcelei în aplicația electronică GIS pusă la dispoziție de către APIA, în conformitate cu documentele care fac dovada utilizării terenului agricol. Excepție fac cazurile în care pe parcela digitizată se regăsesc suprafețe neagricole mai mici de 100 de metri pătrați, dar care însumate depășesc 100 de metri pătrați. Suprafața digitizată a parcelei poate fi diferită față de suprafața declarată în limita toleranței, calculată în aplicația electronică GIS, de 0,75 m x perimetrul parcelei digitizate, dar nu mai mare de 1 ha.<!–>Parcelele declarate de fermieri nu pot depăși limita blocului fizic decât în situația în care fermierul semnalează APIA o eroare a limitei blocului fizic. Pentru aceasta, se va genera în aplicația electronică un formular numit Anexa 17_b. Dacă, după verificarea în sistem sau în teren, declarația fermierului se confirmă, blocul fizic se reconfigurează corespunzător și plățile se fac în conformitate cu suprafețele confirmate în teren. Pentru parcelele declarate sau părți din acestea care nu se regăsesc în interiorul limitei blocului fizic nu se fac plăți, conform Ordinului MADR nr. 80/2023.–>Descrierea cauzei solicitării Anexei 17_b se completează de către fermier pentru fiecare parcelă pentru care se generează această anexă.<!–>Este necesar ca fermierul să facă o descriere cât mai clară a cazului pentru ca operatorul responsabil cu actualizarea să poată realiza corectarea pe baza informațiilor existente și/sau a informațiilor noi din teren.–>Se recomandă ca suprafața parcelei digitizate să se regăsească în interiorul limitelor blocului fizic și categoria de folosință a acesteia să corespundă cu unul dintre atributele blocului fizic referitoare la folosința agricolă, pentru a evita generarea Anexelor 17_b.<!–>Exemple de parcele desenate incorect în IPA, în afara blocului fizic–>Parcele delimitate eronat, peste limita blocului fizic și suprapuse peste construcții-părțile din acele parcele nu sunt eligibile la platăDe asemenea, în conformitate cu prevederile Ordinului nr. 54/09.02.2023 pentru punerea în aplicare a normelor privind condiționalitatea în cadrul intervențiilor sub formă de plăți directe și unor intervenții și măsuri pentru dezvoltare rurală, începând cu anul de cerere 2023, la nivel de fermă, se asigură un procentaj minim din suprafața agricolă dedicat zonelor sau elementelor neproductive.–>Sunt exceptate de la obligația privind procentul minim din suprafața arabilă dedicată zonelor sau elementelor neproductive, exploatațiile agricole care îndeplinesc următoarele condiții:● peste 75% din terenul arabil este utilizat pentru producția de iarbă sau alte plante furajere erbacee, este teren lăsat pârloagă, este cultivat cu culturi de leguminoase sau face obiectul unei combinații între aceste utilizări;<!–>● peste 75% din suprafața agricolă eligibilă este pajiște permanentă, este utilizată pentru producția de iarbă sau alte plante furaje erbacee sau pentru cultivarea unor culturi aflate sub apă fie pentru o mare parte a anului, fie o mare parte a ciclului de cultură sau face obiectul unei combinații între aceste utilizări;–>● exploatațiile cu o suprafață de teren arabil de până la 10 hectare.<!–>–>Elementele și zonele neproductive eligibile pentru calcularea ponderii minime sunt:benzi tamponmovilerigolemargini de câmp, petice sau zone tampon pentru parcelegarduri vii individuale și grupuri de rânduri de arbori, inclusiv fâșii împădurite, arbori izolați, arbori în aliniament, grup de arbori și pâlcuri arbustiveterenuri lăsate pârloagăiazuri micizone umede miciterase.Suprafețele de teren agricol cu perdele agroforestiere de protecție pentru culturile în teren arabil, culturile permanente și pajiștile permanente sunt eligibile la plata BISS.–>12.1.<!–>Zone tamponBenzile tampon cu lățime minimă de 3 m sunt fâșii de protecție existente pe terenul agricol în vecinătatea apelor de suprafață, cu lățimea minimă de 3 m pe terenul cu panta de până la 12% și de 5 m pe terenul cu panta mai mare de 12%.–>Panta terenului reprezintă panta medie a blocului fizic în care se află parcela agricolă utilizată de fermier, adiacent cursului de apă (obligatorii prin GAEC 4).<!–>De-a lungul cursurilor de apă, benzile tampon pot include zone cu vegetație riverană eligibile pentru calcularea ponderii minime până la o lățime maximă de 20 m, dacă acestea diferă de cele protejate prin GAEC 4, SMR 2 și SMR 8.–>Zonele tampon nu se cultivă în scopul obținerii de producție agricolă, dar este permis pășunatul sau cositul, cu condiția ca zona tampon să poată fi în continuare distinsă de terenul agricol adiacent.<!–>În ceea ce privește prevenirea poluării apelor cu pesticide, este interzisă aplicarea tratamentelor pe fâșiile de protecție, precum și aruncarea deșeurilor și a resturilor de pesticide în șanțuri, canale, ape de suprafață sau pe terenurile agricole.–>Zonele tampon vor fi delimitate pe imaginile ortofoto cu o linie folosind instrumentul linie din aplicație iar acestea trebuie să aibă o lățime minimă de 3 m pe terenurile cu panta de până la 12% și de 5 m pe terenurile cu panta mai mare de 12%, panta terenului fiind panta medie a blocului fizic adiacent cursului de apă.<!–>Pentru a facilita digitizarea acestora a fost creat în aplicația informatică un buffer (contur) cu lățimea de 3 sau 5 m, funcție de panta medie a blocului fizic. Pentru a fi considerat element neproductiv eligibil zona tampon trebuie să fie egală sau mai mare decât acest contur.–>În aplicația informatică se va aplica automat ponderea și factorul de conversie la lungimea elementului digitizat.<!–>Zone tampon (pe 1 m): factor de conversie = 6, factor de ponderare = 1,5. Suprafața elementului neproductiv = 9 mp.–>12.2.<!–>MovileMovilele reprezintă elemente neproductive și sunt ridicături de pământ sau de pământ și pietre, permanente, de formă circulară sau alungită, înierbate sau împădurite, eligibile pentru calcularea ponderii minime de la o suprafață minimă de 0,01 ha până la o suprafață maximă de 0,3 ha.–>
fotografie din teren<!–>–>

imagine ortofotoplan<!–>–>
În aplicația informatică movila identificată pe ortofotoplan se digitizează ca un poligon, care reprezintă conturul acesteia.<!–>Movile (per 1 mp): factor de conversie nu se aplică, factor de ponderare = 1,5. Suprafața inclusă în ponderarea minimă a elementului neproductiv = 1,5 mp.–>În aplicația informatică se va aplica automat factorul de ponderare de 1,5 mp la suprafața digitizată de 1373 mp, rezultând pentru elementul neproductiv eligibil o suprafață calculată de 2059.5 mp.<!–>
12.3.–>RigoleÎn conformitate cu Ordinul MADR 54/2023, rigolele, ca elemente neproductive sunt șanțuri sau canale, precum și cursuri deschise de apă pentru irigații sau drenare, exclusiv cele cu pereți betonați. Suprafața inclusă în ponderea minimă se calculează până la o lățime maximă de 10 m.Exemplul 2:–>Exemplul 3:Garduri vii/fâșii împădurite (lățimea acestora să fie de maxim 30 m) vor fi delimitate pe imaginile ortofoto cu o linie, folosind instrumentul linie din aplicația informatică.–>În aplicația informatică se va aplica automat ponderea și factorul de conversie la lungimea elementului digitizat.<!–>Factor de conversie ( per 1 m) = 5, Factor de ponderare = 2, Suprafața inclusă în calcularea ponderii minime pentru garduri vii/fâșii împădurite și arbori în aliniament pentru 1 metru liniar = 10 mp.–>Arbori în aliniamentExemplul 1:Exemplul 3:Șirul de copaci din partea stângă este element element neproductiv. Șirul de copaci de lângă drumul național aparținând domeniului public al statului, conform Ordonanței nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, nu este la dispoziția fermierului, face parte din zona de protecție a drumului și nu este element element neproductiv eligibil.Exemplu pâlc arbustivGrupul de arbori va fi delimitat pe imaginile ortofoto ca poligon utilizând instrumentul poligon din aplicația informatică. Aria maximă este de 0,9 ha.<!–>Pentru a simplifica administrarea și pentru a facilita măsurarea suprafețelor, calculul acestora se face utilizând factor de ponderare pentru arbori în grup = 1,5, factor de conversie nu se aplică.–>Prin aplicarea factorului de ponderare pentru arbori în grup sau pâlcuri arbustive din zona de câmpie, care respectă cerințele mai sus menționate, unei suprafețe, de exemplu de 1000 metri pătrați, rezultă o zonă neproductivă eligibilă cu suprafață de 1500 mp.<!–>Arborii în grup și pâlcurile arbustive din zona de câmpie sunt elemente neproductive eligibile pentru plata BISS dacă au o suprafață de maximum 3000 metri pătrați.–>12.5.3.<!–>Arbori izolați (per arbore)Arbori crescuți izolați – sunt elemente neproductive eligibile și sunt reprezentate de plante lemnoase pe terenul agricol provenite din flora spontană sau plantate de către om (specii forestiere sau ornamentale) de mărimi și forme diferite, cu trunchi înalt și puternic (cel puțin 7 m înălțime), lemnos și cu mai multe ramuri cu frunze care formează o coroană.–>Exemplul 1Exemplul 3:Exemplul 5:Pentru calculul suprafeței de teren lăsat pârloagă, cod cultură 970, nu se utilizează factor de conversie sau de ponderare. Suprafața de teren lăsat pârloagă, determinată în urma controlului, este eligibilă integral pentru calcularea ponderii minime.<!–>12.7.–>Iazuri miciIazuri mici sunt elemente neproductive pe care nu se poate desfășura activitatea agricolă și reprezintă acumulări permanente naturale de apă stătătoare, cu suprafața de minimum 0,01 ha, exclusiv rezervoarele din beton sau din plastic. Suprafața eligibilă pentru ponderea minimă se calculează până la o dimensiune maximă de 0,3 ha. Iazurile mai mari de 0,3 ha nu sunt considerate elemente neproductive în scopul definit.<!–>Iazurile mici se vor delimita pe imaginile ortofoto ca poligon, folosind instrumentul poligon din aplicația informatică, iar aria trebuie să fie de maxim 0,3 ha.–>Pentru a simplifica administrarea și pentru a facilita măsurarea suprafețelor, calculul acestora se face utilizând factorii de conversie și ponderare:<!–>Factorul de conversie nu se aplică.–>Factor de ponderare = 1,5<!–>Pentru iazuri mici (per 1 mp) se aplică un factor de ponderare = 1,5 de unde rezultă o suprafață inclusă în ponderea minima pentru elementul neproductiv = 1,5 mp.–>Prin aplicarea factorului de ponderare pentru iazuri mici, care respectă cerințele mai sus menționate, unei suprafețe de exemplu de 1000 metri pătrați, rezultă un element neproductiv cu o suprafață de 1500 mp .<!–>Iazurile mici nu sunt eligibile pentru plata sprijinului de bază pentru venit în scopul sustenabilității (BISS).–>12.8.<!–>Zone umede miciZonele umede mici sunt elemente neproductive eligibile și sunt definite ca întinderi de bălți, mlaștini, turbării, ape naturale sau artificiale, permanente sau temporare, de mică dimensiune, unde apa este stătătoare sau curgătoare, cu suprafața de minimum 0,1 ha, pentru care suprafața eligibilă pentru ponderea minimă se calculează până la o dimensiune maximă de 1,0 ha.–>Exemplu baltăZonele umede se vor delimita pe imaginile ortofoto ca poligon, folosind instrumentul poligon din aplicația informatică.<!–>Pentru a simplifica administrarea și pentru a facilita măsurarea suprafețelor, calculul acestora se face utilizând factorii de conversie și ponderare: Factorul de conversie nu se aplică, factor de ponderare = 1,5.–>Pentru zone umede (per 1 mp) se aplică un factor de ponderare = 1,5 de unde rezultă o suprafață inclusă în ponderea minima pentru elementul neproductiv = 1,5 mp.<!–>Prin aplicarea factorului de ponderare pentru zone umede, unei suprafețe de exemplu de 2000 metri pătrați, rezultă un element neproductiv cu o suprafață de 3000 mp. Suprafața eligibilă se calculează până la o dimensiune maximă de 1 ha.–>12.9.<!–>TeraseTerasele din terenul arabil constituie elemente neproductive și sunt amenajări de îmbunătățiri funciare/construcții destinate prevenirii și combaterii eroziunii solului, executate de-a lungul curbelor de nivel, pe terenuri arabile în pantă, cu înălțime minimă 1 m și lățime minimă 3 m.–>Pentru a fi eligibile la plată ca elemente neproductive, terasele situate în teren arabil trebuie să aibă o înălțime de minim 1 m și o lățime de minim 3 m.<!–>Agricultorii care utilizează teren agricol amenajat cu terase și solicită plăți în cadrul sprijinului de bază pentru venit în scopul sustenabilității (BISS) sunt obligați să mențină aceste terase în bune condiții agricole și de mediu, chiar dacă nu mai sunt folosite pentru producție: taluzurile să fie înierbate, pe taluz și pe banchetă să nu se dezvolte vegetație nedorită arbustieră sau arboricolă. De asemenea, trebuie preîntâmpinată formarea de rigole, ogașe, ravene, torenți, toate acestea favorizând degradarea teraselor prin scurgerea apei din precipitații conform normelor de condiționalitate sau ecocondiționalitate.–>Sunt acceptate ca elemente neproductive numai terasele situate în teren arabil.<!–>Terasele pe teren arabil vor fi delimitate pe imaginile ortofoto cu o linie folosind instrumentul linie din aplicația informatică iar lățimea acestora să fie de minim 3 m.–>Calculul suprafețelor pentru Terase (per 1 m): factor de conversie = 2, factor de ponderare = 1. Zona element neproductiv = 2 mp.<!–>Pentru a facilita digitizarea acestora a fost creat în aplicația informatică un buffer (contur) cu lățimea de 3 m. Pentru a fi considerată element neproductiv, lățimea terasei trebuie să fie egală sau să depășească acest contur. În aplicația electronică se va aplica automat ponderea și factorul de conversie la lungimea elementului digitizat.–>Pentru o terasă a cărei lungime (de-a lungul curbei de nivel) este, ca în exemplu de mai sus, de 664 m, prin aplicarea factorului de conversie și de ponderare, pentru linia terasei, rezultă un element neproductiv cu o suprafață de 1328,0 mp.<!–>

1005–> a<!–> TS–> Terase<!–> 124547–> TERASE<!–> 664 mp–> 2<!–> 1,0–> 1328,0 mp<!–>

12.10.–>Perdelele agroforestiere de protecțieSpecii agroforestiere pe terenul agricol, constau în culturi de plante perene, lemnoase, cu lățime de maxim 30 metri, care au rol de perdele de protecție pentru culturile în teren arabil, culturile permanente și pajiștile permanente, astfel cum sunt prevăzute la pct. 4.1.2.1.1 – 4.1.2.1.3 din PS 2023-2027 prevăzute în anexa nr. 4 la Ordinul MADR nr. 80/2023, cu excepția: speciilor forestiere cu ciclu scurt de producție, brazi de crăciun sau arbori cu creștere rapidă pentru producția de energie.Speciile agroforestiere se pot declara în teren arabil, culturi permanente și pajiști permanente, după caz.<!–>Suprafețele de teren declarate cu perdele agroforestiere de protecție sunt eligibile integral pentru plata BISS.–>


Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters