CELEX:02023D2135-20250924: Decizia (PESC) 2023/2135 a Consiliului din 9 octombrie 2023 privind măsuri restrictive având în vedere activitățile care subminează stabilitatea și tranziția politică în Sudan
![]() |
Redacția Lex24 |
15/10/2025 |
|
02023D2135 — RO — 24.09.2025 — 007.001
Acest document are doar scop informativ și nu produce efecte juridice. Instituțiile Uniunii nu își asumă răspunderea pentru conținutul său. Versiunile autentice ale actelor relevante, inclusiv preambulul acestora, sunt cele publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și disponibile pe site-ul EUR-Lex. Aceste texte oficiale pot fi consultate accesând linkurile integrate în prezentul document.
DECIZIA (PESC) 2023/2135 A CONSILIULUI din 9 octombrie 2023 (JO L 2135 11.10.2023, p. 1) |
Astfel cum a fost modificată prin:
|
|
Jurnalul Oficial |
||
NR. |
Pagina |
Data |
||
L 383 |
1 |
22.1.2024 |
||
L 1784 |
1 |
24.6.2024 |
||
L 2655 |
1 |
9.10.2024 |
||
DECIZIA (PESC) 2024/3154 A CONSILIULUI |
L 3154 |
1 |
16.12.2024 |
|
L 377 |
1 |
25.2.2025 |
||
L 1481 |
1 |
18.7.2025 |
||
DECIZIA (PESC) 2025/1932 A CONSILIULUI |
L 1932 |
1 |
23.9.2025 |
DECIZIA (PESC) 2023/2135 A CONSILIULUI
din 9 octombrie 2023
privind măsuri restrictive având în vedere activitățile care subminează stabilitatea și tranziția politică în Sudan
Articolul 1
Statele membre iau măsurile necesare pentru a împiedica intrarea pe teritoriul lor sau tranzitarea acestuia de către:
persoane fizice responsabile de acțiuni sau politici care amenință pacea, stabilitatea sau securitatea Sudanului, care s-au implicat direct sau indirect în astfel de acțiuni sau politici, care oferă sprijin pentru astfel de acțiuni sau politici sau care beneficiază de pe urma lor;
persoane fizice care obstrucționează sau subminează eforturile de reluare a tranziției politice în Sudan;
persoane fizice care obstrucționează furnizarea de asistență umanitară în Sudan, accesul la aceasta sau distribuția acesteia, inclusiv prin atacuri asupra lucrătorilor din domeniul sănătății și din domeniul umanitar și prin confiscarea și distrugerea infrastructurii și activelor umanitare sau sanitare;
persoane fizice care planifică, conduc sau comit acte în Sudan care constituie încălcări grave ale drepturilor omului sau abuzuri ori încălcări ale dreptului internațional umanitar, inclusiv ucideri și mutilări, violuri și alte forme grave de violență sexuală și bazată pe gen, răpiri și strămutări forțate;
persoane fizice asociate cu persoanele desemnate în temeiul literelor (a)-(d), astfel cum figurează pe lista din anexă.
Alineatul (1) nu aduce atingere cazurilor în care unui stat membru îi revine o obligație în temeiul dreptului internațional, și anume:
în calitate de țară-gazdă a unei organizații internaționale interguvernamentale;
în calitate de țară-gazdă a unei conferințe internaționale convocate de Organizația Națiunilor Unite sau desfășurate sub auspiciile acesteia;
în temeiul unui acord multilateral care conferă privilegii și imunități; sau
în temeiul Tratatului de conciliere din 1929 (Tratatul de la Lateran) încheiat de Sfântul Scaun (Statul Cetății Vaticanului) și Italia.
Articolul 2
Se îngheață toate fondurile și resursele economice care aparțin, se află în proprietatea, sunt deținute ori controlate de:
persoane fizice sau juridice, entități sau organisme responsabile de acțiuni sau politici care amenință pacea, stabilitatea sau securitatea Sudanului, care s-au implicat direct sau indirect în astfel de acțiuni sau politici, care oferă sprijin pentru astfel de acțiuni sau politici sau care beneficiază de pe urma lor;
persoane fizice sau juridice, entități sau organisme care obstrucționează sau subminează eforturile de reluare a tranziției politice;
persoane fizice sau juridice, entități sau organisme care obstrucționează furnizarea de asistență umanitară în Sudan, accesul la aceasta sau distribuția acesteia, inclusiv prin atacuri asupra lucrătorilor din domeniul sănătății și din domeniul umanitar și prin confiscarea și distrugerea infrastructurii și activelor umanitare sau sanitare;
persoane fizice sau juridice, entități sau organisme care sunt implicate în planificarea, conducerea sau comiterea de acte în Sudan care constituie încălcări ale drepturilor omului sau abuzuri ori încălcări ale dreptului internațional umanitar, inclusiv ucideri și mutilări, violuri și alte forme grave de violență sexuală și bazată pe gen, răpiri și strămutări forțate;
persoane fizice sau juridice, entități sau organisme asociate cu persoanele desemnate în temeiul literelor (a)-(d), astfel cum figurează pe lista din anexă.
Prin derogare de la alineatele (1) și (2), autoritățile competente ale statelor membre pot autoriza deblocarea anumitor fonduri sau resurse economice înghețate ori punerea la dispoziție a anumitor fonduri sau resurse economice, în condițiile pe care le consideră adecvate, după ce au constatat că fondurile sau resursele economice în cauză:
sunt necesare pentru a satisface nevoile de bază ale persoanelor enumerate în anexă și ale membrilor lor de familie aflați în întreținerea lor, incluzând cheltuielile pentru alimente, chirie sau ipotecă, pentru medicamente și tratamente medicale, impozite, prime de asigurare și plata facturilor la utilități;
sunt destinate exclusiv plății de onorarii rezonabile și rambursării cheltuielilor legate de prestarea unor servicii juridice;
sunt destinate exclusiv plății unor comisioane sau taxe aferente serviciilor de păstrare sau de gestionare curentă a unor fonduri sau resurse economice înghețate;
sunt necesare pentru cheltuieli extraordinare, cu condiția ca autoritatea competentă să fi notificat autorităților competente ale celorlalte state membre și Comisiei motivele pe baza cărora consideră că ar trebui acordată o autorizație specifică, cu cel puțin două săptămâni înainte de acordarea autorizației; sau
urmează să fie plătite într-un sau dintr-un cont al unei misiuni diplomatice sau consulare sau al unei organizații internaționale care beneficiază de imunități în conformitate cu dreptul internațional, în măsura în care astfel de plăți sunt destinate a fi utilizate în scopurile oficiale ale misiunii diplomatice sau consulare sau ale organizației internaționale.
Statul membru în cauză informează celelalte state membre și Comisia cu privire la orice autorizație acordată în temeiul prezentului alineat, în termen de două săptămâni de la autorizare.
Prin derogare de la alineatul (1), autoritățile competente ale statelor membre pot autoriza deblocarea anumitor fonduri sau resurse economice înghețate, dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:
fondurile sau resursele economice fac obiectul unei hotărâri arbitrale pronunțate înainte de data la care persoana fizică sau juridică, entitatea sau organismul menționat la alineatul (1) a fost inclus pe lista cuprinsă în anexă, al unei hotărâri judecătorești ori al unei decizii administrative adoptate în Uniune sau al unei hotărâri judecătorești executorii în statul membru în cauză, înainte sau după data respectivă;
fondurile sau resursele economice vor fi utilizate exclusiv pentru a satisface cererile garantate printr-o astfel de hotărâre sau decizie ori a căror valabilitate este recunoscută printr-o astfel de hotărâre sau decizie, în limitele stabilite de actele cu putere de lege și de normele administrative aplicabile ce reglementează drepturile persoanelor care formulează astfel de cereri;
hotărârea sau decizia nu este în beneficiul niciunei persoane fizice sau juridice, entități sau al niciunui organism care figurează pe lista cuprinsă în anexă; și
recunoașterea hotărârii sau a deciziei nu contravine ordinii publice din statul membru în cauză.
Statul membru în cauză informează celelalte state membre și Comisia cu privire la orice autorizație acordată în temeiul prezentului alineat, în termen de două săptămâni de la autorizare.
Alineatul (2) nu se aplică sumelor vărsate în conturile înghețate reprezentând:
dobânzi sau alte sume generate de aceste conturi;
plăți datorate în temeiul unor contracte, acorduri sau obligații care au fost încheiate sau care au survenit anterior datei la care conturile respective au intrat sub incidența măsurilor prevăzute la alineatele (1) și (2); sau
plăți datorate în temeiul unor hotărâri judecătorești, decizii administrative sau hotărâri arbitrale pronunțate în Uniune sau executorii în statul membru în cauză;
cu condiția ca orice astfel de dobânzi, venituri de altă natură și plăți să rămână sub incidența măsurilor prevăzute la alineatul (1).
Alineatele (1) și (2) nu se aplică punerii la dispoziție, procesării sau plății fondurilor, a altor active financiare sau resurse economice ori furnizării de bunuri și servicii necesare pentru a asigura furnizarea la timp a asistenței umanitare sau pentru a sprijini alte activități prin care se oferă ajutor pentru nevoile umane de bază, atunci când asistența și activitățile menționate sunt desfășurate de:
Organizația Națiunilor Unite, inclusiv prin programele și fondurile și alte entități și organisme ale acesteia, precum și de agențiile specializate și organizațiile conexe ale acesteia;
organizații internaționale;
organizații umanitare cu statut de observator în cadrul Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite și de membri ai respectivelor organizații umanitare;
organizații neguvernamentale finanțate bilateral sau multilateral care participă la planurile de răspuns umanitar ale Organizației Națiunilor Unite, la planurile de răspuns pentru refugiați, la alte apeluri sau clustere umanitare ale Organizației Națiunilor Unite coordonate de Oficiul Organizației Națiunilor Unite pentru Coordonarea Afacerilor Umanitare (OCHA);
organizații și agenții cărora Uniunea le-a acordat certificatul de parteneriat umanitar sau care sunt certificate sau recunoscute de un stat membru în conformitate cu procedurile naționale;
agenții specializate ale statelor membre; sau de
angajații, beneficiarii de granturi, filialele sau partenerii de implementare ai entităților menționate la literele (a)-(f), pe durata și în măsura în care acționează în aceste calități.
Statul membru în cauză informează celelalte state membre și Comisia în legătură cu orice autorizație acordată în temeiul prezentului articol, în termen de patru săptămâni de la acordarea autorizației.
Articolul 3
Articolul 4
Articolul 5
Consiliul și Înaltul Reprezentant pot prelucra datele cu caracter personal în vederea îndeplinirii sarcinilor care le revin în temeiul prezentei decizii, în special:
în ceea ce privește Consiliul, pentru pregătirea și efectuarea modificărilor anexei;
în ceea ce privește Înaltul Reprezentant, pentru pregătirea modificărilor anexei.
Articolul 6
Nu se dă curs niciunei cereri legate de orice contract sau tranzacție a cărei executare a fost afectată, în mod direct sau indirect, în totalitate sau parțial, de măsurile impuse în temeiul prezentei decizii, inclusiv cererilor de acordare de despăgubiri sau oricărei alte cereri de acest tip, cum ar fi cererile de daune-interese sau cele de chemare în garanție, în special cererilor de prelungire sau de plată a unei obligațiuni, garanții sau despăgubiri, în special a unei garanții sau despăgubiri de natură financiară, indiferent de formă, în cazul în care sunt formulate de:
persoanele fizice sau juridice, entitățile ori organismele desemnate, care sunt incluse pe lista din anexă;
orice persoană fizică sau juridică, entitate sau organism care acționează prin intermediul sau în numele uneia dintre persoanele fizice sau juridice, entitățile sau organismele menționate la litera (a).
Articolul 7
Se interzice participarea, cu bună știință sau intenționat, la activități al căror scop sau efect este eludarea interdicțiilor prevăzute în prezenta decizie.
Articolul 8
Pentru ca măsurile prevăzute de prezenta decizie să aibă un impact cât mai mare, Uniunea încurajează statele terțe să adopte măsuri restrictive similare celor prevăzute în prezenta decizie.
Articolul 9
Prezenta decizie se reexaminează permanent. Aceasta se reînnoiește sau se modifică, după caz, dacă Consiliul consideră că obiectivele sale nu au fost îndeplinite.
Articolul 10
Prezenta decizie intră în vigoare în ziua următoare datei publicării sale în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
ANEXĂ
A. Lista persoanelor fizice menționate la articolul 1 alineatul (1) și la articolul 2 alineatul (1)
|
Nume |
Date de identificare |
Motive |
Data includerii pe listă |
1. |
Mirghani Idriss SULEIMAN |
Cetățenia: sudaneză Sexul: masculin Funcția: general-locotenent în cadrul forțelor armate sudaneze; director general al Defense Industries System; director al Agenției de producție a armatei sudaneze Persoane fizice asociate: generalul Abdelfattah Al-Burhan, comandantul suprem al forțelor armate sudaneze Entități asociate: Defense Industries System, SMT Engineering, forțele armate sudaneze |
General-locotenentul Mirghani Idriss Suleiman este ofițer în cadrul forțelor armate sudaneze și director general al Defense Industries System (DIS), o întreprindere sancționată de Uniunea Europeană pentru sprijinirea unor acțiuni și politici care amenință pacea, stabilitatea și securitatea Sudanului. DIS este descrisă drept cea mai mare întreprindere din domeniul apărării din Sudan, generând venituri estimate de 2 miliarde USD prin intermediul a sute de filiale în diferite sectoare ale economiei Sudanului. DIS produce o serie de arme de calibru mic, arme convenționale, muniție și vehicule militare pentru forțele armate sudaneze. În calitatea sa de director general al DIS, Mirghani Idriss Suleiman a efectuat numeroase deplasări împreună cu generalul Abdelfattah Al-Burhan, comandantul suprem al forțelor armate sudaneze, de la începutul războiului, pentru a consolida, se presupune, capacitățile acestora de a lupta împotriva forțelor de sprijin rapid pe mai multe fronturi în Khartoum, Darfur și Kordofan. Prin urmare, Mirghani Idriss Suleiman oferă sprijin pentru acțiuni și politici care amenință pacea, stabilitatea sau securitatea Sudanului. |
24.6.2024 |
2. |
EL TAHIR Mohamed EL AWAD EL AMIN alias: EL TAHIR Mohamed EL AWAD EL AMIN AL-TAHER; Mohammed AL-AWAD AL-AMIN |
Cetățenia: sudaneză Sexul: masculin Funcția: general-locotenent, comandant al forțelor aeriene sudaneze începând de la 1 septembrie 2022. Fost decan al Academiei Forțelor Aeriene din Sudan. Fost comandant al bazei aeriene de la Khartoum. Persoane fizice asociate: generalul Abdelfattah Al-Burhan, comandantul suprem al forțelor armate sudaneze; general-locotenentul Yasir Al-Atta, comandantul suprem adjunct al forțelor armate sudaneze; generalul Mohamed Osman al-Hussein, șeful Statului-Major General al forțelor terestre ale forțelor armate sudaneze Entități asociate: forțele armate sudaneze |
El Tahir Mohamed El Awad El Amin este general-locotenent în cadrul forțelor armate sudaneze și comandant al forțelor aeriene sudaneze începând de la 1 septembrie 2022. Prin urmare, este responsabil de operațiunile desfășurate de forțele aeriene ale forțelor armate sudaneze de la izbucnirea conflictului dintre acestea, forțele de sprijin rapid și milițiile lor aliate la 15 aprilie 2023, astfel cum reiese din participarea sa la reuniunile la nivel înalt făcute publice ale comandanților de rang înalt ai forțelor armate sudaneze, conduse de comandantul suprem Abdelfattah Al-Burhan și care au avut loc la Comandamentul General al forțelor armate sudaneze din Khartoum în lunile mai și iulie 2023. Prin urmare, El Tahir Mohamed El Awad El Amin deține o responsabilitate directă de comandă în ceea ce privește bombardamentele aeriene fără discriminare comise de forțele aeriene ale forțelor armate sudaneze în zone rezidențiale dens populate, în special în Khartoum, Omdurman, Nyala (Darfurul de Sud) și Kordofanul de Nord, documentate de Misiunea ONU de asistență integrată pentru tranziție în Sudan (UNITAMS) în rapoartele sale către Secretarul General din 31 august 2023 și 13 noiembrie 2023, de către înaltul comisar al ONU pentru drepturile omului în raportul său din 22 februarie 2024 și de către Consiliul de experți al ONU privind Sudanul în raportul său din 15 ianuarie 2024. El Tahir Mohamed El Awad El Amin s-a implicat astfel, în mod direct, în continuarea conflictului sudanez, care amenință pacea, stabilitatea și securitatea Sudanului, și a participat la planificarea, dirijarea și comiterea de operațiuni aeriene care au avut drept rezultat încălcări grave ale drepturilor omului și încălcări ale dreptului internațional umanitar, cauzând un număr mare de victime civile și ducând la strămutarea populației civile și la distrugerea infrastructurilor critice, inclusiv a unor unități medicale, precum Spitalul Nilului de Est din Khartoum în mai 2023 și Spitalul pediatric Babiker Nahar din El-Fasher în mai 2024. |
24.6.2024 |
3. |
Ali Ahmed KARTI MOHAMED |
Data nașterii: 11.3.1953 Locul nașterii: Hagar Elassal – Sudan Cetățenia: sudaneză Sexul: masculin Funcția: partizan ferm al Partidului Congresului Național; secretar general al Mișcării Islamice din Sudan; fost ministru al afacerilor externe al Sudanului Numărul documentului de identitate: 11822483949 Entități asociate: Ministerul Afacerilor Externe din Sudan; Mișcarea Islamică din Sudan |
Ali Ahmed Karti Mohamed a fost ministrul afacerilor externe al Sudanului în cadrul guvernului condus de Omar al-Bashir. În urma căderii regimului al-Bashir, Ali Ahmed Karti Mohamed a fost selectat drept unul dintre liderii Mișcării Islamice din Sudan și s-a aflat în fruntea eforturilor depuse pentru a încetini progresele Sudanului în direcția unei tranziții democratice depline, subminând fostul guvern de tranziție condus de civili și procesul de încheiere a acordului-cadru politic. Acest lucru a contribuit la conflictul dintre forțele armate sudaneze și forțele de sprijin rapid, care a început la 15 aprilie 2023. Împreună cu alți islamiști radicali sudanezi, acesta obstrucționează în mod activ eforturile de încetare a focului în vederea încheierii conflictului și se opune eforturilor civile de restabilire a tranziției democratice a Sudanului. Ali Ahmed Karti Mohamed este un partizan ferm al Partidului Congresului Național, fondat de Omar Al-Bashir în 1998. Partidul Congresului Național este organizația succesoare a Frontului Islamic Național, afiliat Frăției Musulmane. Ali Ahmed Karti Mohamed este, în prezent, secretarul general al Mișcării Islamice din Sudan, o alianță largă de grupuri islamiste, și este considerat a fi persoana responsabilă de reapariția Partidului Congresului Național. Mișcarea Islamică are o influență puternică asupra forțelor armate sudaneze, a poliției și a serviciilor de informații. Prin urmare, Ali Ahmed Karti Mohamed se angajează, direct sau indirect, în acțiuni sau politici care amenință pacea, stabilitatea sau securitatea Sudanului, oferă sprijin pentru acestea sau beneficiază de pe urma lor. |
24.6.2024 |
▼M5 ————— |
||||
5. |
Mustafa Ibrahim ABDEL NABI MOHAMED |
Cetățenia: sudaneză Sexul: masculin Funcția: director al Băncii al-Khaleej; acționar majoritar al Shield Protective Solutions Co. Ltd. (Sudan); consilier financiar al liderului forțelor de sprijin rapid Numărul pașaportului: B CH 4930920 Persoane fizice asociate: Musa Hamdan Dagalo Musa, fratele liderului forțelor de sprijin rapid, Mohamed Hamdan Dagalo Entități asociate: Banca al-Khaleej; Shield Protective Solutions Co. Ltd. (Sudan) |
Mustafa Ibrahim Abdel Nabi Mohamed este un fost înalt funcționar al Băncii Centrale Sudaneze, care a devenit consilier financiar al forțelor de sprijin rapid, ajutându-le să gestioneze o rețea de întreprinderi și entități interpuse. Un raport al Consiliului de experți al ONU privind sancțiunile în Darfur a menționat recent un fost înalt funcționar al Băncii Centrale Sudaneze, care este stabilit în Dubai și care a devenit consilier financiar al forțelor de sprijin rapid, fără a-l numi. Raportul explică, de asemenea, că Banca al-Khaleej a ajuns să aibă un rol esențial în finanțarea forțelor de sprijin rapid în 2019, când participația sa majoritară a fost achiziționată de persoane fizice și entități asociate cu forțele de sprijin rapid. Relatările din mass-media și grupurile de reflecție l-au identificat ca fiind Mustafa Ibrahim Abdel Nabi Mohamed. Este director al Băncii Al-Khaleej, o bancă sudaneză. Peste 60 % dintre acțiunile Băncii Al-Khaleej sunt deținute de întreprinderi asociate familiei lui Mohammad Hamdan Dagalo (Hemedti), șeful forțelor de sprijin rapid. Mustafa Ibrahim Abdel Nabi Mohamed este, de asemenea, acționarul majoritar al întreprinderii Shield Protective Solutions Co. Ltd. Celălalt acționar al acestei întreprinderi este unul dintre frații Hemedti, și anume Musa Hamdan Dagalo Musa, iar această întreprindere deține peste 14 % din participația la Banca al-Khaleej. În calitatea sa de consilier financiar al forțelor de sprijin rapid și al familiei Dagalo, Mustafa Ibrahim Abdel Nabi Mohamed se angajează, direct sau indirect, în acțiuni sau politici care amenință pacea, stabilitatea sau securitatea Sudanului, oferă sprijin pentru acestea sau beneficiază de pe urma lor. |
24.6.2024 |
6. |
Masar Abdurahman ASEEL alias: Massar Abdelrahman ASSIL Masar Abdelrahman ESEIL Massar ASSEL Masar ASIL |
Sexul: masculin Funcția: emir al clanului Mahamid din Darfurul de Vest; membru al Administrației native din Darfurul de Vest |
Masar Abdurahman Aseel este un lider tribal important al clanului Mahamid din Darfurul de Vest. Clanul Mahamid aparține tribului Rizeigat, care reunește comunități arabe locuind în Darfur și Ciad. Deține titlul de emir și este membru al Administrației native din Darfurul de Vest. Masar Abdurahman Aseel a facilitat atacurile conduse de forțele de sprijin rapid și de milițiile lor aliate împotriva comunităților locale care trăiesc în El Geneina (Darfurul de Vest), în special împotriva populației Massalit, începând din aprilie 2023. În special, acesta a contribuit în mod direct la recrutarea și înarmarea milițiilor de către forțele de sprijin rapid și la coordonarea acestor forțe, astfel cum s-a raportat în cel de al 15-lea raport final al Consiliului de experți al ONU privind Sudanul, publicat în ianuarie 2024, în vederea desfășurării de atacuri orientate etnic, în special împotriva comunităților Massalit, în Darfurul de Vest, în perioada cuprinsă între sfârșitul lunii aprilie și începutul lunii noiembrie 2023. În martie și în aprilie 2024, forțele de sprijin rapid au publicat materiale video de propagandă cu Masar Abdurahman Aseel, demonstrând sprijinul său instigator la război pentru forțele de sprijin rapid și rolul său în mobilizarea trupelor pentru a susține forțele de sprijin rapid și a se alătura luptei lor împotriva forțelor armate sudaneze începând de la 15 aprilie 2023. Prin urmare, Masar Abdurahman Aseel s-a angajat, în mod direct, în acțiuni sau politici care amenință pacea, stabilitatea sau securitatea Sudanului, oferă sprijin pentru acestea și beneficiază de pe urma acestora. Prin sprijinirea capturării Darfurului de Vest de către forțele de sprijin rapid, Masar Abdurahman Aseel și-a consolidat poziția și influența în cadrul Administrației native a Darfurului de Vest, în detrimentul altor lideri ai comunității, în special al celor aparținând comunității Massalit, care au fost vizați de forțele de sprijin rapid și de milițiile lor aliate. |
24.6.2024 |
7. |
Salah Abdallah Mohamed SALAH alias SALAH GOSH |
Data nașterii: 1957 Locul nașterii: Nuri, Sudan Cetățenie: sudaneză Pașaport: YSJCYKRYG1U5 Sexul: masculin Funcția: fost consilier pe probleme de securitate națională al Republicii Sudan; fost director al Serviciului Național de Informații și Securitate din Sudan Persoane fizice asociate: fostul președinte al Republicii Sudan, Omar Al-Bashir; generalul Abdelfattah Al-Burhan Entități asociate: Serviciul Național de Informații și Securitate (NISS) |
Salah Abdallah Mohamed Salah este fostul consilier pe probleme de securitate națională al Republicii Sudan, precum și fostul director al Serviciului Național de Informații și Securitate din Sudan (NISS). Salah este responsabil de mai multe lovituri de stat din Sudan (în special în 2012 și 2019) și a contribuit la executarea unei lovituri de stat în 2021. Salah este considerat la scară largă drept „spionul-șef” al Sudanului. Datorită experienței și cunoștințelor sale dobândite în calitate de fost funcționar de securitate, a jucat un rol în a ajuta elemente ale fostului regim să revină la putere și a subminat eforturile de instituire a unui guvern civil în Sudan. După căderea regimului Al-Bashir, Salah continuă să fie implicat în activități care destabilizează pacea și afectează stabilitatea în țară. Deși în prezent este rareori văzut public, el rămâne activ și este considerat în continuare artizanul multor acțiuni desfășurate de forțele armate sudaneze (FAS) și de departamentul de operațiuni de informații în cadrul crizei din cursul ultimelor săptămâni și luni. Prin urmare, Salah este identificat drept lider în rândul elementelor radicale ale fostului regim Al-Bashir, responsabil de eforturile în materie de securitate și de cele militare, care este integrat în structurile FAS. Legăturile sale ideologice cu fostul regim Al-Bashir (Partidul Congresului Național, PCN) sunt un stimulent puternic al discursului care alimentează războiul împotriva frontului opus, și anume forțele de sprijin rapid (FSR). Prin urmare, Salah s-a implicat în acțiuni care amenință pacea, stabilitatea sau securitatea Sudanului și în acțiuni care subminează eforturile de reluare a tranziției politice în Sudan. |
16.12.2024 |
8. |
Tijani KARSHOM alias: KHARSHOM; KARSHOUM; KHARSHOUM; AL-TIJANI AL-TAHIR KARSHOUM |
Cetățenie: sudaneză Sexul: masculin Funcția: fost guvernator adjunct (sau „Wali” în limbajul local) al Darfurului de Vest; guvernator de facto al Darfurului de Vest Persoane fizice asociate: Abdulrahman JUMA BARAKALLAH; Masar Abdurahman ASEEL Entități asociate: Reuniunea Forțelor de Eliberare din Sudan (GSLF) |
Tijani Karshom este membru de frunte al tribului Mahamid și era guvernator adjunct al Darfurului de Vest la momentul masacrului tribului Massalit din El Geneina, capitala Darfurului de Vest, în iunie 2023. Este, de asemenea, membru al Reuniunii Forțelor de Eliberare din Sudan (GSLF), care a facilitat recrutarea de miliții pentru a lupta alături de FSR. Karshom este responsabil de atacul fatal asupra guvernatorului Darfurului de Vest din El Geneina din iunie 2023, pentru că a dat instrucțiuni FSR să împiedice civilii blocați în El Geneina să părăsească orașul și pentru că a ordonat două atacuri asupra taberelor pentru persoane strămutate în interiorul țării (PSI). După masacrul din El Geneina, Karshom a înființat un comitet pentru colectarea și îngroparea cadavrelor în gropi comune. Karshom a fost, de asemenea, implicat în eforturile de ascundere a cadavrelor după un al doilea masacru în Ardamatta, Darfurul de Vest, în noiembrie 2023. Karshom este, de asemenea, responsabil de conducerea unui atac în El Geneina, alături de FSR, și de ordonarea unui foc de artilerie asupra biroului guvernatorului în mai 2023, cu o lună înainte de asasinarea guvernatorului. Karshom s-a implicat în acțiuni care amenință pacea, stabilitatea și securitatea Sudanului și a fost implicat în planificarea, conducerea sau comiterea de acte în Darfurul de Vest care constituie abuzuri grave împotriva drepturilor omului și încălcări ale dreptului internațional umanitar, inclusiv asasinate, violuri și alte forme grave de violență sexuală și bazată pe gen, precum și răpiri. |
16.12.2024 |
9. |
Mohamed Ali Ahmed SUBIR |
Cetățenie: sudaneză Sexul: masculin Funcția: general-locotenent; director al Direcției de Informații Militare (DIM) a forțelor armate sudaneze (FAS) Entități asociate: forțele armate sudaneze (FAS); Direcția de Informații Militare (DIM) |
Mohamed Ali Ahmed Subir este general-locotenent al forțelor armate sudaneze (FAS) și director al Direcției de Informații Militare (DIM) a FAS. În această calitate, a fost responsabil de operațiile desfășurate de serviciile de informații militare de la izbucnirea conflictului dintre FAS, forțele de sprijin rapid (FSR) și grupările armate aliate ale acestora, la 15 aprilie 2023. Acest lucru este subliniat de participarea sa la reuniunile publice la nivel înalt ale comandanților de rang înalt ai FAS, conduse de comandantul suprem Abdelfattah Al-Burhan la comandamentul general al FAS de la Khartoum în mai și iulie 2023. Prin urmare, generalul-locotenent Subir deține o responsabilitate de comandă în ceea ce privește hărțuirea, arestarea arbitrară și detenția apărătorilor drepturilor omului, a activiștilor comunităților locale, inclusiv a activiștilor împotriva războiului, a avocaților, a profesioniștilor din domeniul medical, a voluntarilor care sprijină serviciile de urgență, a membrilor partidelor politice și a comitetelor de rezistență, precum și a persoanelor percepute ca susținători ai FSR. De asemenea, el a fost implicat în mai multe cazuri de violență sexuală, inclusiv violuri și amenințări cu violul, atribuite DIM, precum și în comiterea de către DIM a unor acte echivalente torturii și altor forme de rele tratamente. Generalul-locotenent Subir este, de asemenea, responsabil de impunerea de către DIM a unor restricții semnificative în ceea ce privește accesul la ajutoare și livrarea acestora. Prin urmare, generalul-locotenent Subir a fost implicat direct în comiterea de către DIM a unor acte care constituie încălcări grave ale drepturilor omului și încălcări ale dreptului internațional umanitar, precum și în acțiuni care subminează în mod direct eforturile de reluare a tranziției politice în Sudan. |
16.12.2024 |
▼M5 ————— |
||||
11. |
Abu Aqla Mohamed Ahmed KAIKAL |
Cetățenie: sudaneză Sexul: masculin Funcția: comandant al unei miliții afiliate forțelor armate sudaneze (FAS) Entități asociate: forțele armate sudaneze (FAS) |
Abu Aqla Mohamed Ahmed Kaikal este un comandant militar sudanez care a activat în forțele de sprijin rapid (FSR) în statul Jazira state din Sudan înainte de a trece de partea forțelor armate sudaneze (FAS) în octombrie 2024. În decembrie 2023 a fost numit de către FSR guvernator al statului Jazira, după ce FSR au ocupat în mod violent respectiva zonă. FSR sunt responsabile de atacuri asupra orașelor și a centrelor de ajutor umanitar în statul Jazira, ceea ce a condus la un număr foarte mare de civili strămutați, la foamete, penurie de medicamente și obstacole în calea ajutorului umanitar. Violențele comise de FSR în timpul mandatului de guvernator al lui Kaikals s-au concentrat cu deosebire în statul Jazira. Prin urmare, Abu Aqla Mohamed Ahmed Kaikal este responsabil de acțiuni și politici care amenință pacea, stabilitatea și securitatea Sudanului. În plus, este responsabil de conducerea unor acte în Sudan care constituie încălcări grave ale drepturilor omului, precum și de obstrucționarea furnizării de asistență umanitară în Sudan, a accesului la aceasta sau a distribuției acesteia. |
18.7.2025 |
12. |
Hussein BARSHAM |
Cetățenie: sudaneză Sexul: masculin Funcția: comandant militar de operații al FSR Entități asociate: forțele de sprijin rapid (FSR); tribul Misseria |
Hussein Barsham este comandant militar de operații al forțelor de sprijin rapid (FSR), organizație care a fost acuzată de către organizații internaționale non-guvernamentale de epurare etnică și chiar de genocid împotriva tribului Masalit și a altor grupuri nearabe din Darfur. În calitate de comandant, Hussein Barsham a condus soldați ai FSR în operațiunile de ocupare a aeroportului Baleela de către forțele armate sudaneze (FAS) și a unor localități din Kordofanul de Vest, precum Meiram. A jucat un rol major în operații ale FSR care au dus la atrocități în masă, inclusiv asasinate cu țintă precisă, violențe etnice, strămutări forțate și violențe împotriva civililor, în special în Darfur și în alte zone din Sudan afectate de conflict. Sub comanda sa, forțele FSR au fost implicate în atrocități și asasinate în masă. Barsham a fost implicat în luptele din regiunea Kordofan. A condus atacuri asupra mai multor localități și a fost prezent la locurile în care soldații aflați sub comanda sa au comis atrocități și execuții în masă. Astfel de acte constitute crime de război. Hussein Barsham este prin urmare răspunzător de acțiuni care amenință pacea, stabilitatea și securitatea Sudanului. Este totodată responsabil de subminarea eforturilor de reluare a tranziției politice în Sudan și de conducerea sau comiterea de acte în Sudan care constituie încălcări grave ale drepturilor omului sau abuzuri ori încălcări ale dreptului internațional umanitar. |
18.7.2025 |
B. Lista persoanelor juridice, a entităților sau a organismelor menționate la articolul 2 alineatul (1)
|
Nume |
Date de identificare |
Motive |
Data includerii pe listă |
1. |
Defense Industries System alias: Military Industry Corporation; Defense Industries Corporation |
Adresă: Khartoum North, Khartoum 10783 Tip de entitate: entitate publică Data înregistrării: 1993 |
Defense Industries System (DIS), cunoscută anterior sub denumirea Military Industrial Corporation (MIC), este un mare conglomerat deținut de forțele armate sudaneze (FAS), care gestionează o rețea de societăți controlate de armată. DIS generează venituri anuale substanțiale, estimate la 2 miliarde USD în 2020. DIS produce și furnizează FAS o serie de echipamente militare, inclusiv arme, muniții, aeronave și vehicule militare, utilizate de forțele armate în conflictul din Sudan. DIS controlează împreună cu SMT Engineering (SMT), prin intermediul unei rețele de participații directe și indirecte, numeroase societăți ale conglomeratului GIAD controlat de FAS, care este de asemenea implicat în producția de arme și vehicule pentru forțele armate, precum și în furnizarea de servicii către FAS, în special prin intermediul unui parteneriat între GIAD for Automotive Services și Corps of Engineers (Corpul inginerilor). Directorul general al DIS l-a însoțit pe comandantul Al-Burhan în timpul vizitelor sale oficiale în străinătate începând din aprilie 2023. Prin urmare, DIS furnizează sprijin pentru acțiunile și politicile FAS care amenință pacea, stabilitatea și securitatea Sudanului. În plus, DIS este asociată cu SMT, care furnizează de asemenea sprijin pentru acțiunile și politicile FAS care amenință pacea, stabilitatea și securitatea Sudanului. |
22.1.2024 |
2. |
SMT Engineering alias: Sudan Master Technology; SMT |
Adresă: SMT Building Madani Road, KM 50 Khartoum, Giad Industrial Complex, Gamhuria Street Khartoum Tip de entitate: societate controlată de stat |
SMT Engineering (SMT) este o societate cu sediul în Sudan care deține sau controlează, împreună cu DIS, numeroase societăți ale conglomeratului GIAD controlat de FAS, prin intermediul unei rețele de participații directe și indirecte. SMT este principalul acționar a trei societăți GIAD în care DIS deține restul acțiunilor (GIAD pentru industria autovehiculelor și a camioanelor, complexul GIAD pentru industriile mecanismelor grele și complexul GIAD pentru industria metalurgică). De asemenea, SMT deține sau controlează, direct sau indirect, multe alte societăți care fac parte din conglomeratul GIAD, în care DIS deține de asemenea participații, cum ar fi GIAD for Automotive Services. Conglomeratul GIAD este implicat în producția de arme și vehicule pentru forțele armate, precum și în furnizarea de servicii pentru FAS, în special prin intermediul unui parteneriat între GIAD for Automotive Services și Corps of Engineers. DIS este un mare conglomerat deținut de FAS, care furnizează sprijin pentru acțiunile și politicile FAS care amenință pacea, stabilitatea și securitatea Sudanului, în special prin fabricarea și furnizarea unei serii de echipamente militare, inclusiv arme și muniții, aeronave și vehicule militare, utilizate de forțele armate în conflictul din Sudan. Prin urmare, SMT Engineering furnizează sprijin pentru acțiunile și politicile FAS care amenință pacea, stabilitatea și securitatea Sudanului. De asemenea, este asociată cu DIS, care furnizează de asemenea sprijin pentru acțiunile și politicile FAS care amenință pacea, stabilitatea și securitatea Sudanului. |
22.1.2024 |
3. |
Zadna International Company for Investment Limited |
Adresă: Doha Street Property 436, Manshia Doha Street, Khartoum, Sudan, 11429 Tip de entitate: societate controlată de stat Data înregistrării: 1997 |
Zadna International Company for Investment Limited (Zadna) este o societate holding în domeniul agriculturii și construcțiilor, deținută în proporție de 99 % de Fondul special pentru securitate socială al forțelor armate (FSS-FAS), controlat de FAS, cunoscută anterior sub denumirea Charity Organisation for the Support of the Armed Forces (Organizația de caritate pentru sprijinirea forțelor armate). Liderul FAS, comandantul Al-Burhan, l-a numit în octombrie 2021 pe generalul El Mirghani Idris Suleiman în funcția de președinte al Zadna, generalul fiind unul dintre prietenii săi și directorul DIS. În mai 2023, l-a numit de asemenea pe dr. Taha Hussein Yousef în funcția de director general al Zadna. FSS-FAS și Zadna fac parte din vasta rețea de societăți și organizații deținute sau controlate de FAS, care sunt utilizate pentru a susține puterea pe care o exercită forțele armate asupra economiei sudaneze. Zadna este o societate de prim rang care desfășoară activități comerciale internaționale de înalt profil și constituie una dintre principalele surse de venituri din rețeaua de societăți a armatei. Prin urmare, generează venituri substanțiale în beneficiul FAS, ceea ce permite forțelor armate să finanțeze și să continue conflictul din Sudan. Prin urmare, Zadna International Company for Investment Limited furnizează sprijin pentru acțiunile și politicile FAS care amenință pacea, stabilitatea și securitatea Sudanului. |
22.1.2024 |
4. |
Al Junaid Multi Activities Co Ltd alias: Ajmac multi activities company; Al Gunade |
Adresă: Street 3 Khartoum Block 17 Alryad, Sudan Industrial Area 13, Sharjah, UAE P.O. Box 61401, Sharjah Tip de entitate: societate cu răspundere limitată Data înregistrării: 2009 |
Al Junaid Multi Activities Co Ltd (Al Junaid) este o societate holding sudaneză controlată de comandantul forțelor de sprijin rapid (FSR) Mohamed Hamdan Dagalo (Hemedti) și de fratele său, comandantul adjunct al FSR, Abdul Rahim Dagalo. Societatea este deținută de Abdul Rahim Dagalo și de cei doi fii ai săi. Hemedti face el însuși parte din Consiliul de administrație. Cu sediul la Khartoum, Al Junaid deține filiale în mai multe sectoare economice, inclusiv mineritul aurifer și comerțul cu aur, și acoperă o mare parte din industria aurului din Sudan. Societatea deține concesiuni miniere în Darfur, în special în vecinătatea Jebel Amer (Darfurul de Nord) și în zona Singo (Darfurul de Sud) și își desfășoară activitatea și în afara acestei regiuni. Minele de aur din Darfur se află sub controlul FSR, inclusiv situl Jebel Amer, începând din 2017. Mineritul aurifer și comerțul cu aur prin intermediul Al-Junaid generează o sursă substanțială de venituri pentru familia Dagalo și FSR, ceea ce le permite să finanțeze și să continue conflictul din Sudan. FSR utilizează de asemenea producția și exporturile de aur ale Al-Junaid pentru a obține sprijin militar din partea Emiratelor Arabe Unite, unde este introdusă ilegal cea mai mare parte a producției de aur a Sudanului, și din partea Grupului Wagner, inclusiv furnizarea de arme utilizate de FSR în conflictul din Sudan. Prin urmare, Al Junaid Multi Activities Co Ltd furnizează sprijin pentru acțiunile FSR care amenință pacea, stabilitatea și securitatea Sudanului. |
22.1.2024 |
5. |
Tradive General Trading Co |
Adresă: P.O. Box 86436, Dubai (UAE) Tip de entitate: societate cu răspundere limitată Data înregistrării: 2018 |
Tradive General Trading Co (Tradive) este o societate cu sediul în EAU al cărei director și beneficiar real final este maiorul Algoney Hamdan Dagalo din cadrul FSR, fratele cel mai mic al lui Mohammed Hamdan Dagalo (Hemedti). Tradive face parte din rețeaua comercială a FSR, care generează venituri stabile pentru FSR, permițându-le să finanțeze și să continue conflictul din Sudan. Este utilizată ca societate-paravan a FSR, direcționând sume substanțiale înspre și dinspre FSR și permițând achiziționarea de materiale pentru sprijinirea operațiilor FSR. De exemplu, Tradive a achiziționat vehicule pentru FSR, inclusiv camionete Toyota Hilux și Land Cruiser, care sunt adesea transformate în „echipamente tehnice” foarte mobile, care sunt vehicule armate pentru deșert. În prima jumătate a anului 2019, în Sudan au fost importate peste 1 000 de astfel de vehicule din EAU. Aceste vehicule transformate sunt utilizate de către FSR de mult timp și continuă să fie utilizate de către acestea în conflictul din Sudan, în special pentru patrularea zonelor aflate sub controlul FSR. Prin urmare, Tradive General Trading Co furnizează sprijin pentru acțiunile FSR care amenință pacea, stabilitatea și securitatea Sudanului. |
22.1.2024 |
6. |
GSK ADVANCE COMPANY LTD |
Adresă: Ahmed Khair Street, Khartoum 11111, Sudan Tip de entitate: societate cu răspundere limitată |
GSK este o societate de securitate și tehnologie a informației cu sediul în Sudan, care este deținută în proporție de 60 % de maiorul Algoney Hamdan Dagalo din cadrul FSR, fratele cel mai mic al lui Mohammed Hamdan Dagalo (Hemedti). GSK face parte din rețeaua comercială a FSR, care generează venituri stabile pentru FSR, permițându-le să finanțeze și să continue conflictul din Sudan. Este utilizată de FSR ca societate-paravan, facilitând fluxurile de numerar către FSR și fiind implicată în procesele de achiziții publice ale FSR. În plus, cel puțin din 2019, GSK colaborează cu Aviatrade LLC, o societate de distribuție militară cu sediul în Rusia, pentru achiziționarea și furnizarea de materiale și echipamente în beneficiul FSR, precum și pentru instruirea corespunzătoare, și pentru achiziționarea și furnizarea de vehicule aeriene fără pilot, echipamente de monitorizare și piese de schimb. FSR utilizează drone de recunoaștere și drone cu încărcătură explozivă în conflictul din Sudan. Prin urmare, GSK Advance Company LTD furnizează sprijin pentru acțiunile FSR care amenință pacea, stabilitatea și securitatea Sudanului. |
22.1.2024” |
7. |
Alkhaleej Bank Co Ltd alias: Khaleej Bank; Al Rowad Bank For Development & Investment; Al Rowad Bank For Development And Investment; Al-Khaleej Bank; بنك الخليج |
Adresă: Albaraka Tower, 6th Floor, 1 Al Qasr, Khartoum, Sudan Site web: https://al-khaleejbank.com/alkhaleej/ Tip de entitate: Instituție financiară Număr de înregistrare: SUDAN-EO14098 Locul principal de desfășurare a activității: Khartoum, Sudan Persoane sau entități asociate: Mustafa Ibrahim Abdel Nabi Mohamed, desemnat de Uniune la 24.6.2024; Musa Hamdan Dagalo Musa, fratele comandantului forțelor de sprijin rapid, Mohamed Hamdan Dagalo; Shield Protective Solutions Co. Ltd. (Sudan) |
Alkhaleej Bank Co Ltd („Alkhaleej”) joacă un rol esențial în eforturile forțelor de sprijin rapid (FSR) de a-și finanța propriile operații, complicând eforturile de a pune capăt luptelor în Sudan. Alkhaleej este deținută în mare parte de societăți care au legătură cu membrii familiei comandantului FSR Mohamed Hamdan Dagalo (Hemedeti) și este, prin urmare, considerată a fi controlată de FSR. Înainte de război și în timpul acestuia, FSR au creat rețele financiare complexe folosind profiturile din afacerile cu aur pentru a finanța arme, salarii și campanii mediatice și a câștiga sprijin politic. Controlează o rețea de peste 50 de societăți, printre care și Alkhaleej, care a devenit un finanțator-cheie și a primit peste 50 de milioane USD de la Banca Centrală a Sudanului în martie 2023. Mai mult, Alkhaleej are legături bancare internaționale care permit FSR să opereze în interiorul sistemului financiar global. Rețeaua lui Hemedti deține, potrivit relatărilor, o parte semnificativă din Alkhaleej, unele estimări sugerând o majoritate de control. Activitățile de afaceri ale FSR se desfășoară în multiple sectoare, inclusiv transporturile, construcțiile, agricultura și sectorul bancar, făcând din Hemedti unul dintre personajele cele mai bogate și mai puternice din Sudan. Alkhaleej joacă un rol crucial în respectivele operații, oferind FSR o linie financiară vitală în mod direct sau indirect. Prin urmare, în calitatea sa de finanțator și facilitator al FSR și al atacurilor și acțiunilor armate desfășurate de acestea, Al-Khaleej Bank Co Ltd se angajează, direct sau indirect, în acțiuni sau politici care amenință pacea, stabilitatea sau securitatea Sudanului, oferă sprijin pentru acestea sau beneficiază de pe urma lor. |
18.7.2025 |
8. |
Red. Rock Mining Company alias Red. Rock Ltd |
Adresă: Blok 9, Kafory, Khartoum, Sudan Telefon: + 249 1203 47711 Site web: https://redrockmining.co/contact-us/# E-mail: corporate@redrockmining.net info@redrocksd.com Tip de entitate: societate minieră Data înregistrării: anii 1960 Număr de înregistrare: ID grup: 16463 Locul principal de desfășurare a activității: Emiratele Arabe Unite Adresa: Office 320, Emarat Atrium Building, Business Bay, Dubai, Emiratele Arabe Unite Persoane sau entități asociate: SMT Engineering |
Red. Rock Mining Company este o societate de explorare și extracție minieră. Societatea-mamă a acesteia este SMT Engineering (SMT), căreia i se aplică măsuri restrictive de către Uniune, Statele Unite și Regatul Unit. SMT este un acționar comun major, alături de Defense Industries System (DIS), în trei societăți implicate în producția de arme și vehicule pentru forțele armate sudaneze (FAS). Sectorul minier are o importanță deosebită pentru alimentarea conflictului. Zonele miniere sunt adesea legate de zonele de război și reprezintă puncte strategice pe care părțile la conflict urmăresc să le cucerească, ceea ce duce la creșterea concurenței și a tensiunilor. Red. Rock Mining Company este prezentă și activă în Sudan. În plus, deține o concesiune lângă al Damazin, care a fost preluată de FAS în 2012. Red. Rock Mining Company oferă finanțare pentru grupurile armate din spatele conflictului sudanez, în special pentru SAF. Red. Rock Mining Company deține acțiuni în proporție de 99 %, acționar la Advanced Mining Works, care este parte din rețeaua multisectorială de corporații și participații condusă de societatea-mamă GIAD. GIAD este implicată, printre altele, în producerea de arme și vehicule pentru FAS, precum și în furnizarea de servicii. Conglomeratul GIAD este controlat de FAS prin intermediul DIS. Prin urmare, Red. Rock Mining Company este o entitate care oferă sprijin pentru acțiuni și politici care amenință pacea, stabilitatea sau securitatea Sudanului. Este totodată asociată cu persoane și entități care figurează pe lista de sancțiuni. |
18.7.2025 |
(1) Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 și a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39).