CELEX:02024R1735-20250817: Regulamentul (UE) 2024/1735 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 iunie 2024 de stabilire a unui cadru de măsuri pentru consolidarea ecosistemului european de producere de tehnologii zero net și de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1724 (Text cu relevanță pentru SEE)
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 15/10/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 17/08/2025Data intrării în vigoare: 17/08/2025
Emitent: Not available
Formă: Repertoriu EUR-Lex
02024R1735 — RO — 17.08.2025 — 001.001
Acest document are doar scop informativ și nu produce efecte juridice. Instituțiile Uniunii nu își asumă răspunderea pentru conținutul său. Versiunile autentice ale actelor relevante, inclusiv preambulul acestora, sunt cele publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și disponibile pe site-ul EUR-Lex. Aceste texte oficiale pot fi consultate accesând linkurile integrate în prezentul document.
REGULAMENTUL (UE) 2024/1735 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 13 iunie 2024 de stabilire a unui cadru de măsuri pentru consolidarea ecosistemului european de producere de tehnologii „zero net” și de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1724 (Text cu relevanță pentru SEE) (JO L 1735 28.6.2024, p. 1) |
Astfel cum a fost modificat prin:
|
|
Jurnalul Oficial |
||
NR. |
Pagina |
Data |
||
REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2025/1463 AL COMISIEI |
L 1463 |
1 |
28.7.2025 |
Rectificat prin:
REGULAMENTUL (UE) 2024/1735 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI
din 13 iunie 2024
de stabilire a unui cadru de măsuri pentru consolidarea ecosistemului european de producere de tehnologii „zero net” și de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1724
(Text cu relevanță pentru SEE)
CAPITOLUL I
OBIECT, DOMENIU DE APLICARE ȘI DEFINIȚII
Articolul 1
Obiect
Pentru a realiza obiectivul general menționat la alineatul (1), prezentul regulament stabilește măsuri care vizează:
reducerea riscului de perturbări ale aprovizionării legate de tehnologiile „zero net” susceptibile să denatureze concurența și să fragmenteze piața internă, în special prin identificarea posibilității de extindere a capacității de producție a tehnologiilor „zero net” și a lanțurilor lor de aprovizionare și prin sprijinirea acestei extinderi;
instituirea unei piețe a Uniunii pentru serviciile de stocare a CO2;
încurajarea cererii de tehnologii „zero net” durabile și reziliente prin proceduri de achiziții publice, licitații și alte forme de intervenții publice;
consolidarea competențelor prin sprijinirea academiilor, protejând și creând astfel locuri de muncă de calitate;
sprijinirea inovării prin crearea unor spații de testare în materie de reglementare pentru tehnologiile „zero net”, prin coordonarea activităților de cercetare și inovare prin intermediul Grupului de coordonare pentru Planul strategic privind tehnologiile energetice, precum și prin utilizarea achizițiilor înainte de comercializare și a achizițiilor publice de soluții inovatoare;
îmbunătățirea capacității Uniunii de a monitoriza și de a atenua riscurile în materie de aprovizionare cu tehnologii „zero net”.
Articolul 2
Domeniul de aplicare
Articolul 3
Definiții
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiții:
„tehnologii «zero net»” înseamnă tehnologiile enumerate la articolul 4, în cazul în care acestea sunt produse finale, componente specifice sau utilaje specifice utilizate în principal pentru fabricarea produselor respective;
„componentă” înseamnă o parte a produsului finit al unei tehnologii „zero net”, care este fabricată și comercializată de o întreprindere, inclusiv materialele prelucrate;
„tehnologii în domeniul energiei din surse regenerabile” înseamnă tehnologii care produc energie din surse regenerabile;
„energie din surse regenerabile” înseamnă energie din surse regenerabile sau energie regenerabilă în sensul definiției de la articolul 2 al doilea paragraf punctul 1 din Directiva (UE) 2018/2001;
„stocarea energiei” înseamnă stocarea energiei electrice și termice, precum și alte forme de stocare care sunt utilizate pentru stocarea energiei fără combustibili fosili;
„combustibili de origine nebiologică produși din surse regenerabile” înseamnă combustibili de origine nebiologică produși din surse regenerabile în sensul definiției de la articolul 2 al doilea paragraf punctul 36 din Directiva (UE) 2018/2001;
„combustibili alternativi durabili” înseamnă combustibili de aviație durabili, combustibili de aviație sintetici cu emisii scăzute de dioxid de carbon sau hidrogen pentru aviație, în sensul definiției de la articolul 3 punctul 7, 13 sau 17 din Regulamentul (UE) 2023/2405, destinați sectorului aviației sau combustibili destinați sectorului maritim, astfel cum sunt identificați în conformitate cu criteriile definite la articolul 10 alineatul (1) și alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2023/1805;
„tehnologii industriale transformatoare pentru decarbonizare” înseamnă extinderea capacității de producție a tehnologiilor industriale transformatoare care sunt utilizate pentru a reduce în mod semnificativ și permanent ratele emisiilor de CO2 echivalent ale unei instalații comerciale a unei întreprinderi mari consumatoare de energie, în sensul definiției de la articolul 17 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2003/96/CE a Consiliului (1), în sectoarele oțelului, aluminiului, metalelor neferoase, substanțelor chimice, cimentului, varului, sticlei, ceramicii, îngrășămintelor, precum și în sectoarele celulozei și hârtiei, în măsura în care acest lucru este fezabil din punct de vedere tehnic;
„soluții biotehnologice în domeniul climei și al energiei” înseamnă tehnologii ancorate în utilizarea microorganismelor sau a moleculelor biologice, cum ar fi enzimele, rășinile sau biopolimerii, care sunt capabile să reducă emisiile de CO2 prin înlocuirea factorilor de producție fosili sau chimici energointensivi în procesele de producție industrială relevante, printre altele, pentru captarea dioxidului de carbon, producția de biocombustibili și producția de materiale de origine biologică, în conformitate cu principiile economiei circulare;
„utilizate în principal” înseamnă produse finite și componente specifice, care sunt esențiale pentru producția de tehnologii „zero net”, astfel cum sunt prevăzute în anexă, sau produsele finite, componentele specifice și mașinile specifice care sunt esențiale pentru producția de tehnologii „zero net”, pe baza dovezilor furnizate unei autorități naționale competente de către inițiatorul proiectului, cu excepția proiectelor de decarbonizare ale industriei mari consumatoare de energie pentru care nu sunt necesare astfel de dovezi;
„material prelucrat” înseamnă un material care a fost prelucrat astfel încât să fie adecvat pentru o funcție specifică în cadrul unui lanț de aprovizionare al tehnologiei „zero net”, cu excepția materiilor prime critice definite în temeiul articolului 4 din Regulamentul (UE) 2024/1252;
„tehnologii inovatoare «zero net»” înseamnă tehnologii „zero net” care cuprind inovații autentice care nu sunt disponibile în prezent pe piață și care sunt suficient de avansate pentru a fi testate într-un mediu controlat;
„alte tehnologii inovatoare” înseamnă tehnologii din domeniul energiei sau climei cu potențial dovedit de a contribui la decarbonizarea sistemelor industriale sau energetice și de a reduce dependențele strategice, care includ inovații autentice care nu sunt disponibile în prezent pe piața Uniunii și care sunt suficient de avansate pentru a fi testate într-un mediu controlat;
„achiziție înainte de comercializare” înseamnă achiziția de tehnologii „zero net” într-o fază precomercială, care presupune partajarea riscurilor și beneficiilor în condiții de piață și dezvoltarea concurențială în etape;
„achiziții publice de soluții inovatoare” înseamnă o procedură de achiziții publice în cadrul căreia autoritățile contractante sau entitățile contractante acționează în calitate de client de lansare pentru tehnologiile „zero net” și care poate include testarea de conformitate;
„proiect de producere de tehnologie «zero net»” înseamnă o instalație comercială planificată sau o extindere ori reafectare a unei instalații existente în vederea producerii de tehnologii „zero net” sau un proiect de decarbonizare a industriei mari consumatoare de energie;
„proiecte de decarbonizare a industriei mari consumatoare de energie” înseamnă construirea sau transformarea instalației comerciale a unei întreprinderi mari consumatoare de energie în sensul definiției de la articolul 17 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2003/96/CE în sectoarele oțelului, aluminiului, metalelor neferoase, substanțelor chimice, cimentului, varului, sticlei, ceramicii, îngrășămintelor, precum și în sectoarele celulozei și hârtiei care fac parte din lanțul de aprovizionare al unei tehnologii „zero net” și care reduc în mod semnificativ și permanent ratele de emisii de CO2 echivalent ale proceselor industriale într-o măsură fezabilă din punct de vedere tehnic;
„proiect strategic «zero net»” înseamnă un proiect de producere de tehnologie „zero net”, un proiect de captare a CO2, un proiect de stocare a CO2 sau un proiect de infrastructură de transport al CO2 situat în Uniune, pe care un stat membru l-a recunoscut drept proiect strategic „zero net” în temeiul articolelor 13 și 14;
„procedură de acordare a autorizațiilor” înseamnă o procedură care vizează toate autorizațiile relevante pentru construirea, extinderea, modificarea și exploatarea proiectelor de producere de tehnologie „zero net” și a proiectelor strategice „zero net”, inclusiv autorizațiile de construcție, de utilizare a substanțelor chimice și de conectare la rețea, evaluările și autorizațiile de mediu, dacă sunt necesare, și care cuprinde toate cererile și procedurile de la confirmarea faptului că cererea este completă până la notificarea deciziei exhaustive privind rezultatul procedurii de către punctul unic de contact în cauză, precum și în ceea ce privește stocarea geologică a CO2, procedura de acordare a autorizațiilor de stocare, care vizează prelucrarea tuturor autorizațiilor necesare pentru instalațiile de suprafață în vederea exploatării unui sit de stocare, inclusiv autorizațiile de construcție și autorizațiile privind conductele și a autorizației de mediu pentru injectarea și stocarea CO2, finalizată în conformitate cu Directiva 2009/31/CE;
„decizie exhaustivă” înseamnă decizia sau ansamblul deciziilor luate de autoritățile statelor membre care stabilește dacă unui inițiator al proiectului i se acordă sau nu autorizarea pentru implementarea unui proiect de producere de tehnologie „zero net”, fără a aduce atingere niciunei decizii luate în contextul unei căi de atac;
„inițiator al proiectului” înseamnă orice întreprindere sau consorțiu de întreprinderi care dezvoltă un proiect de producere de tehnologie „zero net” sau un proiect strategic „zero net”;
„spațiu de testare în materie de reglementare pentru tehnologiile «zero net»” înseamnă un sistem care le permite întreprinderilor să testeze tehnologii inovatoare „zero net” și alte tehnologii inovatoare într-un mediu real controlat, în cadrul unui plan specific, elaborat și monitorizat de o autoritate competentă;
„procedură de achiziții publice” înseamnă oricare dintre următoarele:
orice tip de procedură de atribuire reglementată de Directiva 2014/24/UE pentru încheierea unui contract de achiziție publică sau de Directiva 2014/25/UE pentru încheierea unui contract de achiziții de produse, lucrări și servicii;
o procedură de atribuire a unei concesiuni de lucrări sau de servicii, reglementată de Directiva 2014/23/UE;
„autoritate contractantă” înseamnă, în contextul procedurilor de achiziții publice, o autoritate contractantă astfel în sensul definiției de la articolul 6 din Directiva 2014/23/UE, de la articolul 2 alineatul (1) punctul 1 din Directiva 2014/24/UE și de la articolul 3 din Directiva 2014/25/UE;
„entitate contractantă” înseamnă, în contextul procedurilor de achiziții publice, o entitate contractantă în sensul definiției de la articolul 7 din Directiva 2014/23/UE și la articolul 4 din Directiva 2014/25/UE;
„contract” înseamnă, în contextul procedurilor de achiziții publice, contracte de achiziții publice în sensul definiției de la articolul 2 alineatul (1) punctul 5 din Directiva 2014/24/UE, „contracte de achiziții de produse, lucrări și servicii” în sensul definiției de la articolul 2 punctul 1 din Directiva 2014/25/UE și „concesiuni” în sensul definiției de la articolul 5 punctul 1 din Directiva 2014/23/UE;
„licitație” înseamnă un mecanism pentru proceduri competitive de atribuire vizând sprijinirea producției sau a consumului de energie din surse regenerabile, care nu intră sub incidența Directivei 2009/81/CE a Parlamentului European și a Consiliului (2) sau a Directivelor 2014/23/UE, 2014/24/UE sau 2014/25/UE;
„capacitate de injectare de CO2” înseamnă cantitatea anuală de CO2 care poate fi injectată într-un sit de stocare geologică operațional, autorizat în temeiul Directivei 2009/31/CE, cu scopul de a reduce emisiile sau de a spori absorbțiile de carbon, în special cele provenite de la instalațiile industriale de mari dimensiuni, măsurată în tone pe an;
„infrastructură de transport al CO2” înseamnă rețeaua de conducte, inclusiv stațiile de comprimare conexe, pentru transportul CO2 la situl de stocare, precum și orice nave, moduri de transport rutier sau feroviar, inclusiv dispozitive de lichefiere și instalații de stocare temporară, dacă este necesar, pentru transportul CO2 către instalațiile portuare și situl de stocare;
„integrarea sistemului energetic” înseamnă soluții pentru planificarea și funcționarea sistemului energetic în ansamblul său, cu implicarea mai multor purtători de energie, infrastructuri și sectoare de consum, prin crearea de legături mai strânse între aceștia cu obiectivul de a furniza servicii energetice fără combustibili fosili, flexibile, fiabile și eficiente din punctul de vedere al utilizării resurselor, la cel mai mic cost posibil pentru societate, economie și mediu;
„parteneriat industrial pentru tehnologii «zero net»” înseamnă un angajament între Uniune și o țară terță de a intensifica cooperarea în ceea ce privește tehnologiile „zero net”, care este stabilit printr-un instrument fără caracter juridic obligatoriu care prevede acțiuni concrete de interes reciproc;
„de pionierat” înseamnă o instalație de tehnologie „zero net” nouă sau modernizată în mod substanțial care aduce o inovare în ceea ce privește procesul de producere a tehnologiei „zero net” și care nu este încă prezentă în mod substanțial sau cuprinsă în procesele de fabricație din Uniune;
„capacitate de producție” înseamnă volumul total al capacității de producție a tehnologiilor „zero net” produse în cadrul unui proiect de producere sau, în cazul în care un proiect de producere fabrică componente specifice sau utilaje specifice utilizate în principal pentru fabricarea unor astfel de produse, mai degrabă decât produsele finite propriu-zise, capacitatea de producție a produselor finite pentru care sunt fabricate astfel de componente sau utilaje specifice.
Articolul 4
Lista tehnologiilor „zero net”
Tehnologiile „zero net” care intră în domeniul de aplicare al prezentului regulament sunt:
tehnologii solare, inclusiv tehnologii fotovoltaice, electrotermice solare și termosolare;
tehnologii de energie eoliană onshore și de energie din surse regenerabile offshore;
tehnologii din domeniul bateriilor și tehnologii de stocare a energiei;
pompe de căldură și tehnologii de energie geotermală;
tehnologii pe bază de hidrogen, inclusiv electrolizoare și pile de combustie;
tehnologii durabile pe bază de biogaz și biometan;
tehnologii de captare și stocare a dioxidului de carbon (CSC);
tehnologii din domeniul rețelelor electrice, inclusiv tehnologii de încărcare cu energie electrică pentru transport și tehnologii de digitalizare a rețelei;
tehnologii de producere a energiei prin fisiune nucleară, inclusiv tehnologiile bazate pe ciclul combustibilului nuclear;
tehnologii din domeniul combustibililor alternativi durabili;
tehnologii din domeniul energiei hidroelectrice;
tehnologii din domeniul energiei din surse regenerabile care nu sunt incluse în categoriile anterioare;
tehnologii de eficiență energetică legate de sistemul energetic, inclusiv tehnologii de rețea de termoficare;
tehnologii din domeniul combustibililor din surse regenerabile de origine nebiologică;
soluții biotehnologice în domeniul climei și al energiei;
tehnologii industriale transformatoare pentru decarbonizare care nu sunt incluse în categoriile anterioare;
tehnologii de transport și de utilizare a CO2;
tehnologii de propulsie eoliană și electrică pentru transport;
tehnologii nucleare care nu sunt incluse în categoriile anterioare.
CAPITOLUL II
CONDIȚII FAVORIZANTE PENTRU PRODUCȚIA DE TEHNOLOGII „ZERO NET”
SECȚIUNEA I
Indici de referință
Articolul 5
Indici de referință
Comisia și statele membre sprijină proiectele de producere de tehnologii „zero net” în conformitate cu prezentul capitol pentru a asigura reducerea dependențelor strategice în Uniune de tehnologiile „zero net” și lanțurile lor de aprovizionare prin atingerea unei capacități de producție pentru tehnologiile respective cu:
un indice de referință de cel puțin 40 % din nevoile anuale de implementare ale Uniunii pentru tehnologiile corespunzătoare necesare pentru atingerea obiectivelor Uniunii în materie de climă și energie pentru 2030;
o cotă mai mare a Uniunii pentru tehnologiile corespunzătoare, cu scopul de a atinge 15 % din producția mondială până în 2040 pe baza monitorizării în temeiul articolului 42, cu excepția cazului în care creșterea capacității de producție a Uniunii ar fi semnificativ mai mare decât nevoile de implementare ale Uniunii pentru tehnologiile corespunzătoare necesare pentru atingerea obiectivelor Uniunii în materie de climă și energie pentru 2040.
SECȚIUNEA II
Simplificarea procedurilor administrative și de acordare a autorizațiilor
Articolul 6
Puncte unice de contact
Articolul 7
Accesibilitatea online a informațiilor
Statele membre oferă acces online și într-un mod centralizat și ușor accesibil la următoarele informații privind procedurile relevante pentru proiectele de producere de tehnologie „zero net”, inclusiv pentru proiectele strategice „zero net”:
punctele unice de contact menționate la articolul 6 alineatul (1);
procedura de acordare a autorizațiilor, inclusiv informații privind soluționarea litigiilor;
serviciile de finanțare și de investiții;
posibilitățile de finanțare la nivelul Uniunii sau al statelor membre;
serviciile de sprijin pentru întreprinderi, inclusiv, dar fără a se limita la declarațiile privind impozitul pe profit, legislația fiscală locală, dreptul muncii.
Articolul 8
Accelerarea punerii în aplicare
Statele membre oferă sprijin administrativ proiectelor de producere a tehnologiilor „zero net” de pe teritoriul lor, pentru a facilita punerea lor în aplicare în timp util și eficace, acordând o atenție deosebită IMM-urilor care participă la proiecte, inclusiv prin oferirea de:
asistență cu privire la asigurarea respectării obligațiilor administrative și de raportare aplicabile;
asistență pentru inițiatorii de proiecte să informeze publicul cu scopul de a crește gradul de acceptare a proiectului de către public;
asistență pentru inițiatorii de proiecte pe tot parcursul procedurii de acordare a autorizației, în special pentru IMM-uri.
Articolul 9
Durata procedurii de acordare a autorizațiilor
Procedura de acordare a autorizațiilor pentru proiectele de producere de tehnologie „zero net” nu depășește niciunul dintre următoarele termene:
12 luni pentru construirea sau extinderea proiectelor de producere de tehnologie „zero net” cu o capacitate de producție anuală mai mică de 1 GW;
18 luni pentru construirea sau extinderea proiectelor de producere de tehnologie „zero net” cu o capacitate de producție anuală de 1 GW sau mai mare.
Articolul 10
Evaluări și autorizații de mediu
În cadrul procedurii coordonate menționate la primul paragraf, o autoritate competentă coordonează diversele evaluări individuale ale impactului unui anumit proiect asupra mediului, prevăzute de actele legislative relevante ale Uniunii.
În cadrul procedurii comune menționate la primul paragraf, o autoritate competentă prevede o singură evaluare a impactului unui anumit proiect asupra mediului, prevăzută de actele legislative relevante ale Uniunii. Aplicarea procedurii comune sau coordonate nu afectează conținutul evaluării impactului asupra mediului.
Articolul 11
Planificarea
Articolul 12
Aplicabilitatea convențiilor CEE-ONU
SECȚIUNEA III
Proiecte strategice „zero net”
Articolul 13
Criterii de selecție
Statele membre recunosc drept proiecte strategice „zero net” proiectele de producere de tehnologie „zero net” situate în Uniune care contribuie la realizarea obiectivelor prevăzute la articolul 1, inclusiv care contribuie la obiectivele Uniunii în materie de climă sau energie, și care îndeplinesc cel puțin unul dintre următoarele criterii:
proiectul de producere de tehnologie „zero net” contribuie la reziliența tehnologică și industrială a tehnologiilor „zero net” ale Uniunii prin creșterea capacității de producție a unei componente sau a unui segment din lanțul de aprovizionare al tehnologiei „zero net” prin:
adăugarea de capacitate de producție în Uniune pentru o tehnologie „zero net”, pentru care Uniunea depinde în proporție de peste 50 % de importurile provenite din țări terțe;
adăugarea unei capacități de producție semnificative, care aduce o contribuție substanțială la obiectivele în materie de climă sau energie ale Uniunii pentru 2030; sau
adăugarea de capacitate de producție sau actualizarea capacității de producție existente în Uniune pentru o tehnologie „zero net” pentru care capacitatea de producție a Uniunii reprezintă o cotă semnificativă din producția mondială și care joacă un rol esențial în reziliența Uniunii;
proiectul de producere de tehnologie „zero net” are un impact pozitiv clar asupra lanțului de aprovizionare sau asupra sectoarelor din aval ale industriei „zero net” din Uniune, oferind industriilor europene „zero net” acces la cea mai bună tehnologie „zero net” disponibilă sau la produse fabricate într-o instalație de producție de pionierat și îndeplinește cel puțin unul dintre următoarele criterii:
punerea în aplicare măsuri de atragere, reținere, perfecționare sau recalificare a forței de muncă necesare în domeniul tehnologiilor „zero net”, inclusiv prin ucenicii, stagii, educație și formare continuă în strânsă cooperare cu autoritățile regionale și locale, cu instituțiile de educație și formare și cu partenerii sociali, inclusiv sindicatele;
contribuția la competitivitatea IMM-urilor ca parte a lanțului de aprovizionare al tehnologiilor „zero net”;
proiectul contribuie la atingerea obiectivelor Uniunii în materie de climă sau energie prin producerea de tehnologii „zero net” prin practici care pun în aplicare caracteristici îmbunătățite de durabilitate și performanță de mediu sau circularitate, inclusiv practici cuprinzătoare cu emisii scăzute de carbon, eficiență energetică, a apei sau a materialelor și practici care reduc în mod semnificativ și permanent ratele emisiilor de CO2 echivalent.
Până la 1 martie 2025, Comisia adoptă un act de punere în aplicare care stabilește orientări care asigură condiții uniforme pentru punerea în aplicare a criteriilor prevăzute la prezentul articol. Orientările respective includ cel puțin orientări specifice privind criteriile care trebuie utilizate pentru a evalua:
dacă capacitatea de producție adăugată se referă la capacitatea de producție de pionierat sau la cea mai bună capacitate de producție disponibilă;
dacă capacitatea de producție suplimentară poate fi considerată semnificativă.
Actul de punere în aplicare respectiv se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menționată la articolul 45 alineatul (2).
Statele membre acordă statutul de proiecte strategice „zero net” proiectelor de stocare a CO2 care îndeplinesc cumulativ criteriile următoare:
situl de stocare a CO2 este situat pe teritoriul Uniunii, în zonele economice exclusive sau pe platoul continental al acesteia, în sensul Convenției Națiunilor Unite asupra dreptului mării (UNCLOS);
proiectul de stocare a CO2 contribuie la realizarea obiectivului prevăzut la articolul 20;
pentru proiectul de stocare a CO2 a fost depusă o cerere de obținere a autorizației pentru stocarea geologică sigură și permanentă a CO2 în conformitate cu Directiva 2009/31/CE.
Orice proiect de captare a CO2 legat de un proiect de stocare a CO2 care îndeplinește criteriile de menționate la primul paragraf și orice proiect de infrastructură conex de transport al CO2 necesar pentru transportul CO2 capturat este, de asemenea, recunoscut drept un proiect strategic „zero net”.
Articolul 14
Acreditarea și recunoașterea
Cererea menționată la alineatul (1) trebuie să includă elementele următoare:
dovezi relevante referitoare la respectarea criteriilor stabilite la articolul 13 alineatul (1) sau (3);
un plan de afaceri care evaluează viabilitatea financiară a proiectului în concordanță cu obiectivul creării de locuri de muncă de calitate; și
o primă propunere de calendar al proiectului, pentru a estima momentul în care proiectul ar putea contribui la valoarea de referință a Uniunii privind capacitatea de producție menționată la articolul 5 sau la obiectivul de la nivelul Uniunii privind capacitatea de injectare de CO2 menționat la articolul 20.
Comisia furnizează un formular prestabilit pentru depunerea cererilor menționate la alineatul (1).
Articolul 15
Statutul prioritar al proiectelor strategice „zero net”
Articolul 16
Durata procedurii de acordare a autorizațiilor pentru proiectele strategice „zero net”
Procedura de acordare a autorizațiilor pentru proiectele strategice „zero net” nu depășește:
9 luni pentru construirea sau extinderea proiectelor strategice „zero net” cu o capacitate de producție anuală mai mică de 1 GW;
12 luni pentru construirea sau extinderea proiectelor strategice „zero net” cu o capacitate de producție anuală de 1 GW sau mai mare;
18 luni pentru toate autorizațiile necesare pentru exploatarea unui sit de stocare în conformitate cu Directiva 2009/31/CE.
Articolul 17
Văile de accelerare „zero net”
Decizia menționată la alineatul (1):
definește o sferă geografică și tehnologică clară pentru văi;
ia în considerare zonele care includ suprafețe artificiale și construite, situri industriale și situri dezafectate;
face obiectul unei evaluări de mediu în temeiul Directivei 2001/42/CE și, după caz, al unei evaluări în temeiul articolului 6 alineatul (3) din Directiva 92/43/CEE; în măsura posibilului, rezultatele acestor evaluări facilitează pregătirea unor proiecte de producere de tehnologie „zero net” sau a unor proiecte strategice „zero net” în vederea îndeplinirii obiectivelor prezentului regulament și a evitării duplicării evaluărilor; această dispoziție nu aduce atingere conformității proiectelor individuale cu dreptul Uniunii aplicabil în materie de mediu;
asigură sinergii, acolo unde este posibil, cu desemnarea zonelor pretabile accelerării proiectelor privind energia din surse regenerabile, astfel cum se prevede în Directiva (UE) 2023/2413 a Parlamentului European și a Consiliului (5).
Decizia unui stat membru de a desemna o vale este însoțită de un plan care stabilește măsuri naționale concrete pentru creșterea atractivității acesteia ca locație pentru activitățile de producție, incluzând cel puțin următoarele scheme de sprijin economic și administrativ pentru:
facilitarea dezvoltării infrastructurii necesare în vale;
sprijinirea investițiilor private în vale;
asigurarea recalificării și perfecționării adecvate a forței de muncă locale;
punerea la dispoziție online a informațiilor despre vale, în conformitate cu articolul 7.
Articolul 18
Autorizare în văi
Articolul 19
Coordonarea finanțării
La cererea inițiatorului unui proiect strategic „zero net”, platforma examinează și oferă consiliere cu privire la modalitatea de finanțare a proiectului, ținând seama de finanțarea deja asigurată și luând în considerare cel puțin următoarele elemente:
sursele private de finanțare suplimentare;
sprijinul din partea Grupului BEI sau a altor instituții financiare internaționale, inclusiv a Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare;
instrumentele și programele existente ale statelor membre, inclusiv din partea băncilor naționale de promovare, a instituțiilor și a agențiilor de creditare a exportului;
fondurile și programele de finanțare relevante ale Uniunii.
CAPITOLUL III
CAPACITATEA DE INJECTARE DE CO2
Articolul 20
Obiectivul de la nivelul Uniunii privind capacitatea de injectare de CO2
Rapoartele menționate la alineatul (3) includ o evaluare a capacității de stocare și injectare a CO2, utilizând, în special, informațiile colectate în temeiul articolului 21 alineatul (2) și al articolului 23 alineatul (6). Rapoartele:
oferă o analiză detaliată a planificării geografice și temporale a siturilor de stocare a CO2 și a proiectelor de captare a CO2 pentru emisiile de CO2 provenite de la instalațiile industriale din Uniune, ținând seama de potențialul specific al utilizării CO2 de a contribui la stocarea permanentă a CO2;
identifică infrastructura principală necesară pentru transportul și stocarea de CO2 de la instalațiile industriale în întreaga Uniune;
furnizează o analiză detaliată a posibilelor obstacole care împiedică dezvoltarea pieței CSC.
Articolul 21
Transparența datelor referitoare la capacitatea de stocare a CO2
Până la 30 decembrie 2024, statele membre:
pun la dispoziția publicului date privind toate zonele în care siturile de stocare a CO2 ar putea fi autorizate pe teritoriul lor, inclusiv acviferele saline, fără a aduce atingere cerințelor privind protecția informațiilor confidențiale;
obligă entitățile care dețin sau au deținut pe teritoriul lor o autorizație, astfel cum este definită la articolul 1 punctul 3 din Directiva 94/22/CE a Parlamentului European și a Consiliului (6), să pună la dispoziția publicului, în mod independent, datele geologice referitoare la siturile de producție care au fost dezafectate sau a căror dezafectare a fost notificată autorității competente și, dacă sunt disponibile, evaluări economice preliminare ale costurilor respective pentru a permite injectarea de CO2, cu excepția cazului în care entitatea a solicitat o autorizație de explorare în conformitate cu Directiva 2009/31/CE, inclusiv date care să indice:
dacă situl este potrivit pentru injectarea și stocarea durabilă, sigură și permanentă de CO2;
dacă sunt disponibile sau sunt necesare o infrastructură și moduri adecvate pentru a transporta în condiții de siguranță CO2 până la sit.
În sensul primului paragraf litera (a) de la prezentul alineat, datele includ cel puțin informațiile solicitate în Comunicările Comisiei privind orientările adresate statelor membre pentru planurile naționale integrate privind energia și clima notificate în temeiul articolului 3 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1999 și actualizările acestora transmise în temeiul articolului 14 din regulamentul respectiv (planurile naționale privind energia și clima).
Până la 30 decembrie 2024 și, ulterior, în fiecare an, fiecare stat membru prezintă Comisiei un raport care este pus la dispoziția publicului și care nu aduce atingere cerințelor privind protecția informațiilor confidențiale, și care descrie:
o cartografiere a proiectelor de captare a CO2 aflate în desfășurare pe teritoriul său sau în cooperare cu alte state membre și o estimare a nevoilor corespunzătoare în materie de capacități de injectare și stocare și de transport al CO2;
o cartografiere a proiectelor de stocare și de transport a CO2 aflate în desfășurare pe teritoriul său, inclusiv statutul autorizației de care dispun acestea în temeiul Directivei 2009/31/CE, datele preconizate pentru decizia finală de investiție (DFI) și punerea în funcțiune;
măsurile naționale de sprijin care au fost sau vor fi adoptate în vederea inițierii proiectelor menționate la literele (a) și (b) de la prezentul alineat, precum și măsurile referitoare la transportul transfrontalier de CO2;
strategia națională și obiectivele care vor fi și au fost stabilite pentru captarea CO2 până în 2030, după caz;
cooperarea bilaterală și regională care facilitează transportul transfrontalier de CO2, inclusiv implicațiile acestora pentru accesul entităților care captează CO2 la un mijloc sigur și nediscriminatoriu de transport al CO2;
proiectele de transport de CO2 în curs și o estimare a capacității viitoare necesare a proiectelor de transport al CO2 pentru a corespunde capacității corespunzătoare de captare și stocare.
Articolul 22
Infrastructura de transport al CO2
Articolul 23
Contribuția producătorilor de petrol și gaze autorizați
Până la 30 iunie 2025, entitățile menționate la alineatul (1) prezintă Comisiei un plan detaliat privind modul în care intenționează să își îndeplinească contribuția la realizarea obiectivului Uniunii privind capacitatea de injectare de CO2 până în 2030. Aceste planuri:
confirmă contribuția entității, exprimată în volumul-țintă de noi capacități de stocare și de injectare de CO2 date în exploatare până în 2030;
precizează mijloacele și obiectivele intermediare pentru atingerea volumului-țintă.
Pentru a-și atinge volumele-țintă privind capacitatea de injectare disponibilă, entitățile menționate la alineatul (1) pot:
investi în proiecte de stocare a CO2 în mod individual sau în cooperare cu alte entități sau dezvolta aceste proiecte;
încheia acorduri cu alte entități menționate la alineatul (1);
încheia acorduri cu dezvoltatori sau investitori terți în proiecte de stocare pentru a-și îndeplini contribuția.
Prin derogare de la alineatul (1), un stat membru poate solicita Comisiei să scutească entitățile menționate la alineatul respectiv de contribuțiile individuale în ceea ce privește activitățile de producție pe care le-au desfășurat pe teritoriul statului membru respectiv în perioada 1 ianuarie 2020-31 decembrie 2023, cu condiția ca:
capacitatea anuală totală de injectare a tuturor siturilor de stocare exploatate de orice entitate care a primit o autorizație de stocare în sensul Directivei 2009/31/CE și care a ajuns la o decizie finală de investiții situată pe teritoriul statului membru respectiv depășește suma contribuțiilor individuale ale entităților menționate la alineatul (1) de la prezentul articol în legătură cu activitățile de producție relevante și capacitățile anuale de injectare asociate siturilor de stocare respective corespund celor menționate în autorizațiile de stocare și în deciziile finale de investiții și contribuie la obiectivul la nivelul Uniunii privind capacitatea disponibilă de injectare de CO2 stabilit la articolul 20 din prezentul regulament;
cererea să fie depusă înainte de sfârșitul anului 2027.
Comisia este împuternicită să adopte, în conformitate cu articolul 44, acte delegate de completare a prezentului regulament referitoare la:
normele privind identificarea entităților care au obligația de a aduce o contribuție în temeiul alineatului (1), inclusiv pragul sub care entitățile sunt scutite de contribuție;
modalitățile în care acordurile încheiate între entitățile menționate la alineatul (1) și investițiile în capacitatea de stocare deținută de terți sunt luate în considerare pentru îndeplinirea contribuției individuale în temeiul alineatului (5) literele (b) și (c);
conținutul rapoartelor menționate la alineatul (6);
condițiile detaliate în care Comisia poate acorda o scutire sau o derogare entităților menționate la alineatul (7), (8) sau (11).
Articolul 24
Cadrul de reglementare a pieței pentru CO2 captat
Până la 30 iunie 2027, Comisia efectuează o evaluare a funcționării pieței pentru CO2 captat. Evaluarea respectivă se bazează pe o metodologie clară, ia în considerare rapoartele anuale menționate la articolul 21 alineatul (2) și, în special, analizează dacă:
obligațiile prevăzute la articolul 23 alineatul (1) promovează în mod eficace dezvoltarea pieței de stocare a CO2 în Uniune;
piața asigură accesul deschis, echitabil și nediscriminatoriu, precum și siguranța stocării de CO2 și a rețelei de transport;
piața asigură accesul deschis, echitabil și nediscriminatoriu la CO2 captat în scopul utilizării sau al stocării acestuia;
adecvarea rețelei de transport de CO2 și a altor infrastructuri din întreaga Uniune pentru a sprijini în mod suficient obiectivele privind capacitatea de injectare, precum și necesitatea captării CO2;
funcționarea pieței CO2 asigură un acces suficient la capacitatea de injectare pentru emisiile de CO2 greu de redus.
CAPITOLUL IV
ACCESUL LA PIEȚE
Articolul 25
Contribuția la durabilitate și reziliență în cadrul procedurilor de achiziții publice
În pofida alineatului (1), autoritățile contractante și entitățile contractante aplică cel puțin una dintre următoarele condiții, cerințe sau obligații contractuale pentru contractele de lucrări și concesiunile de lucrări menționate la alineatul (1):
o condiție specială care se referă la considerente sociale sau legate de ocuparea forței de muncă, care ia forma unei clauze de executare a contractului în sensul articolului 70 din Directiva 2014/24/UE și al articolului 87 din Directiva 2014/25/UE și al principiilor generale ale Directivei 2014/23/UE;
cerința de a demonstra conformitatea cu cerințele de securitate cibernetică aplicabile, astfel cum sunt prevăzute într-un regulament privind reziliența cibernetică, inclusiv, dacă este cazul și dacă este disponibil, prin intermediul unui sistem european de certificare în materie de securitate cibernetică relevant;
o obligație contractuală specifică de a furniza la timp componenta contractului referitoare la tehnologii „zero net” care figurează în lista de la articolul 4 alineatul (1) literele (a)-(k), care poate da naștere obligației de a plăti o taxă adecvată în cazul în care obligația respectivă nu este îndeplinită și care depășește cerințele prevăzute în legislația națională aplicabilă, în cazul în care o astfel de legislație există.
Cerințele minime obligatorii menționate la alineatul (1), acolo unde este cazul, iau, după caz, forma unor:
specificații sau cerințe tehnice în sensul articolului 36 din Directiva 2014/23/UE, al articolului 42 din Directiva 2014/24/UE și al articolului 60 din Directiva 2014/25/UE; sau
clauze de executare a contractului în sensul articolului 70 din Directiva 2014/24/UE și al articolului 87 din Directiva 2014/25/UE și al principiilor generale ale Directivei 2014/23/UE.
Atunci când adoptă respectivul act de punere în aplicare, Comisia ia în considerare cel puțin următoarele elemente:
situația de piață la nivelul Uniunii a tehnologiilor relevante;
dispozițiile privind durabilitatea mediului prevăzute în alte acte legislative și fără caracter legislativ ale Uniunii aplicabile procedurilor de achiziții publice care fac obiectul obligației prevăzute la alineatul (1);
angajamentele internaționale ale Uniunii, inclusiv AAP și alte acorduri internaționale obligatorii pentru Uniune.
Respectivul act de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menționată la articolul 45 alineatul (2).
În cazul în care, la momentul publicării invitației la procedura concurențială de ofertare pentru o procedură de achiziții publice, astfel cum se menționează la alineatul (1) de la prezentul articol, sau la momentul începerii unei astfel de proceduri, Comisia a stabilit, în conformitate cu articolul 29 alineatul (2), că proporția unei tehnologii specifice „zero net” sau a componentelor sale specifice principale originare dintr-o țară terță reprezintă mai mult de 50 % din aprovizionarea Uniunii cu respectiva tehnologie „zero net” specifică sau cu componentele sale specifice principale sau în cazul în care Comisia a stabilit, în conformitate cu articolul 29 alineatul (2), că proporția aprovizionării în Uniune cu o tehnologie „zero net” specifică sau cu componentele sale specifice principale originare dintr-o țară terță a crescut cu cel puțin 10 puncte procentuale în medie timp de doi ani consecutivi și atinge cel puțin 40 % din aprovizionarea Uniunii, autoritățile contractante și entitățile contractante includ următoarele condiții pentru procedurile de achiziții publice menționate la alineatul (1) de la prezentul articol:
obligația, valabilă pe durata contractului, de a nu se aproviziona cu mai mult de 50 % din valoarea tehnologiei strategice „zero net” specifice menționate la prezentul alineat din fiecare țară terță în parte, astfel cum s-a stabilit de către Comisie;
obligația, valabilă pe durata contractului, ca maximum 50 % din valoarea componentelor specifice principale ale tehnologiei specifice „zero net” menționate la prezentul alineat să fie furnizate sau puse la dispoziție direct de ofertantul câștigător sau de un subcontractant din fiecare țară terță în parte, astfel cum s-a stabilit de către Comisie;
obligația de a pune la dispoziția autorităților contractante și a entităților contractante, la cererea acestora, a unor dovezi adecvate în ceea ce privește obligația de la litera (a) sau (b), cel târziu la finalizarea executării contractului;
obligația de a plăti o taxă proporțională, în cazul nerespectării condițiilor menționate la litera (a) sau (b), de cel puțin 10 % din valoarea tehnologiilor „zero net” specifice din contractul menționat la prezentul alineat.
Autoritățile contractante și entitățile contractante pot decide, în mod excepțional, să nu aplice alineatele (1)-(4) în cazul în care:
tehnologia „zero net” necesară poate fi furnizată numai de un anumit operator economic și nu există o alternativă sau un substitut rezonabil, iar absența concurenței nu este rezultatul unei restrângeri artificiale a parametrilor procedurii de achiziții publice;
nu a fost depusă nicio ofertă adecvată sau nicio cerere de participare adecvată ca răspuns la o procedură similară de achiziții publice anterioară lansată de aceeași autoritate contractantă sau entitate contractantă în ultimii doi ani care preced începerea noii proceduri de achiziții publice planificate;
aplicarea acestora ar obliga autoritatea contractantă sau entitatea contractantă respectivă să achiziționeze echipamente cu costuri disproporționate sau ar duce la o incompatibilitate tehnică de exploatare și întreținere.
În cazul în care aplicarea contribuției la reziliență în temeiul alineatului (7) de la prezentul articol a condus la o situație în care nu a fost depusă nicio ofertă adecvată sau nicio cerere de participare adecvată ca răspuns la o procedură de achiziții publice, autoritățile contractante sau entitățile contractante pot, în mod excepțional:
să decidă utilizarea procedurii de negociere fără publicare prealabilă, în temeiul articolului 32 alineatul (2) litera (a) din Directiva 2014/24/UE, al articolului 50 litera (a) din Directiva 2014/25/UE sau al articolului 31 alineatul (5) din Directiva 2014/23/UE; sau
să decidă să nu aplice alineatul (7) de la prezentul articol în cadrul unei proceduri de achiziții publice specifice ulterioare care urmărește să răspundă acelorași nevoi precum cele care au condus la începerea procedurii inițiale menționate la prezentul alineat.
Prezentul articol nu aduce atingere:
posibilității de a utiliza criterii nelegate de preț suplimentare;
posibilității de a exclude ofertele anormal de scăzute în temeiul articolului 69 din Directiva 2014/24/UE și al articolului 84 din Directiva 2014/25/UE;
articolelor 107 și 108 din TFUE, în cazul procedurilor de achiziții publice necompetitive.
Articolul 26
Licitații pentru implementarea surselor regenerabile de energie
Pentru tehnologiile enumerate la articolul 4 alineatul (1) literele (a)-(j), care sunt tehnologii din domeniul energiei din surse regenerabile, statele membre includ, atunci când concep licitații pentru implementarea energiei din surse regenerabile:
criterii de precalificare legate de:
comportamentul responsabil în afaceri;
securitatea cibernetică și securitatea datelor; și
capacitatea de a realiza proiectul integral și la timp;
criterii de precalificare sau criterii de atribuire pentru evaluarea contribuției la durabilitate și reziliență a licitației, astfel cum se menționează la alineatul (2).
Prezentul alineat nu aduce atingere articolului 4 din Directiva (UE) 2018/2001 și articolelor 107 și 108 din TFUE și nici obligațiilor internaționale ale Uniunii.
Licitațiile contribuie la reziliență, ținând seama de proporția tehnologiilor „zero net” sau a componentelor lor specifice principale originare dintr-o țară terță care reprezintă peste 50 % din aprovizionarea cu respectiva tehnologie „zero net” specifică sau cu componentele sale specifice principale în cadrul Uniunii.
În sensul celui de al doilea paragraf de la prezentul alineat, țara de origine se determină în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (7).
Licitațiile contribuie de asemenea la cel puțin una dintre următoarele:
o durabilitate a mediului superioară cerințelor minime din dreptul aplicabil;
inovare prin furnizarea de soluții complet noi sau prin îmbunătățirea unor soluții comparabile de ultimă generație;
integrarea sistemului energetic.
Prezentul alineat nu împiedică statele membre să utilizeze criterii nelegate de preț suplimentare, altele decât cele menționate la prezentul alineat.
Respectivul act de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menționată la articolul 45 alineatul (2).
Până la 31 decembrie 2027 și ulterior din doi în doi ani, Comisia efectuează o evaluare cuprinzătoare a aplicării criteriilor de reziliență și durabilitate pentru licitațiile având ca obiect implementarea energiei din surse regenerabile, precum și a efectului acestora asupra implementării accelerate a tehnologiilor din domeniul energiei din surse regenerabile. În special, Comisia evaluează impactul criteriilor de reziliență și durabilitate asupra:
dezvoltării producției anuale de tehnologii în domeniul energiei din surse regenerabile înregistrată de către Uniune;
implementării energiei din surse regenerabile, inclusiv impactul lor financiar și impactul lor asupra vitezei de implementare, ținând seama, în același timp, de fezabilitatea sistemului, inclusiv de sarcina administrativă, și de claritatea sistemului pentru dezvoltatorii de proiecte și pentru administrația națională, pe baza datelor disponibile.
În cadrul acestei evaluări, Comisia consultă experți din statele membre în domeniul licitațiilor.
Articolul 27
Achiziții înainte de comercializare și achiziții publice de soluții inovatoare
Articolul 28
Alte forme de intervenție publică
Contribuția la durabilitate și reziliență a altor forme de intervenție publică se bazează pe contribuția lor la reziliență, ținând seama de proporția tehnologiei „zero net” sau a componentelor sale specifice principale originare dintr-o țară terță care reprezintă peste 50 % din aprovizionarea cu respectiva tehnologie „zero net” specifică în cadrul Uniunii, și cel puțin unul dintre următoarele:
o durabilitate a mediului superioară cerințelor minime din dreptul aplicabil;
contribuția la inovare prin furnizarea de soluții complet noi sau prin îmbunătățirea unor soluții comparabile de ultimă generație;
contribuția la integrarea sistemului energetic.
Criteriile menționate la primul subparagraf trebuie să fie obiective, transparente și nediscriminatorii.
Acest lucru nu împiedică statele membre să utilizeze criterii nelegate de preț suplimentare, altele decât cele stabilite la primul paragraf.
În sensul contribuției la reziliență menționate la primul paragraf teza introductivă de la prezentul alineat, țara de origine se determină în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 952/2013.
Articolul 29
Coordonarea inițiativelor privind accesul la piețe
Pe baza actului de punere în aplicare menționat la primul paragraf, Comisia furnizează informații actualizate privind cotele de aprovizionare a Uniunii aferente diferitelor țări terțe în cel mai recent an pentru care sunt disponibile date pentru fiecare dintre tehnologiile „zero net” și pentru componentele lor specifice principale. Țara de origine se determină în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 952/2013.
CAPITOLUL V
CONSOLIDAREA COMPETENȚELOR PENTRU CREAREA DE LOCURI DE MUNCĂ DE CALITATE
Articolul 30
Academiile europene pentru industria „zero net”
Pe baza unei evaluări efectuate de Comisie, utilizând datele și rapoartele existente, cu privire la deficitul de competențe în industriile tehnologice „zero net” esențiale pentru transformarea industrială și decarbonizare și respectând pe deplin competența statelor membre în domeniul educației și formării, Comisia sprijină, inclusiv prin furnizarea de finanțare de tip „seed”, lansarea de academii europene pentru industria „zero net” (denumite în continuare „academii”), ca organizații, consorții sau proiecte ale părților interesate relevante, care au următoarele obiective:
să dezvolte, pentru utilizarea pe bază voluntară de către statele membre și furnizorii de educație și formare de pe teritoriul lor, programe, conținut și materiale de învățare pentru formare și educație, cum ar fi privind dezvoltarea, fabricarea, instalarea, punerea în funcțiune, operarea, întreținerea, repararea, proiectarea ecologică, reutilizarea și reciclarea tehnologiilor „zero net”, precum și privind materiile prime și aspecte relevante privind sănătatea și securitatea în muncă și competențele transversale, reflectând evaluarea deficitului de competențe și sprijinind capacitățile autorităților publice, în special ale celor competente să elibereze permisele și autorizațiile menționate în capitolul II și ale autorităților contractante și entităților contractante menționate în capitolul IV din prezentul regulament;
să promoveze utilizarea pe bază voluntară a programelor, a conținutului și a materialelor de învățare de către furnizorii de educație și formare din statele membre;
să ofere sprijin furnizorilor de educație și formare care utilizează programele, conținutul și materialele de învățare produse de academii pentru a susține calitatea formării oferite și pentru a dezvolta mecanisme de asigurare a calității formării oferite;
să dezvolte certificări, inclusiv, dacă este cazul, microcertificări, pentru utilizarea voluntară de către statele membre și de către furnizorii de educație și formare de pe teritoriile lor, pentru a facilita identificarea competențelor și, după caz, recunoașterea calificărilor, a spori transferabilitatea de la un loc de muncă la altul și de la o industrie la alta, a facilita mobilitatea transfrontalieră a forței de muncă, a promova corelarea competențelor cu locuri de muncă de calitate relevante prin intermediul unor instrumente cum ar fi Serviciul European de Ocupare a Forței de Muncă (EURES) și EURAXESS, precum și pentru a asigura vizibilitatea faptului că un program de învățare sau un conținut de învățare a fost elaborat de o academie.
Articolul 31
Profesiile reglementate în industriile tehnologice „zero net” și recunoașterea calificărilor profesionale
În termen de nouă luni de la finalizarea conținutului și a materialelor de învățare elaborate de o academie și, ulterior, din doi în doi ani, statele membre depun eforturi pentru a stabili dacă programele de învățare elaborate de academia respectivă sunt echivalente cu calificările specifice cerute de statul membru gazdă pentru accesul la activități reglementate într-o anumită profesie cu un interes deosebit pentru industria tehnologiilor „zero net” din statul membru respectiv. Statele membre se asigură că rezultatele evaluărilor sunt puse la dispoziția publicului și că acestea sunt ușor accesibile online. În cazul în care programele de învățare nu sunt considerate a fi echivalente cu calificările cerute de statul membru gazdă pentru accesul la activități reglementate sau în cazul în care un stat membru nu a depus eforturi pentru a stabili echivalența, statul membru respectiv informează platforma, furnizând informații relevante cu privire la:
motivele pentru care nu a finalizat exercițiul de stabilire a echivalenței; sau
diferențele dintre programele de învățare elaborate de academii și calificările specifice cerute de statul membru gazdă respectiv, precum și cu privire la modul de obținere a echivalenței.
Articolul 32
Platforma Europa „zero net” și competențele
Platforma sprijină și completează acțiunea statelor membre în ceea ce privește implementarea competențelor în domeniul tehnologiilor „zero net”, respectând în același timp competența acestora, prin oferirea de consiliere și asistență Comisiei și statelor membre, inclusiv autorităților competente și autorităților contractante și entităților contractante menționate în capitolele II și IV, prin următoarele mijloace:
evaluarea, monitorizarea continuă și anticiparea cererii și ofertei de forță de muncă posedând seturile de competențe necesare în domeniul tehnologiilor „zero net”, precum și a disponibilității și adoptării oportunităților de educație și formare corespunzătoare, cu scopul de a oferi contribuții la activitățile academiilor, după caz;
monitorizarea activității academiilor, pe baza datelor și a informațiilor privind numărul de persoane care au beneficiat de programele de învățare elaborate de academii, inclusiv a datelor defalcate în funcție de sectorul industrial, de gen, de vârstă și de nivelul de educație și calificare, promovând sinergiile cu alte inițiative și proiecte ale Uniunii și naționale în materie de competențe și consolidând și extinzând bunele practici, printre altele, pentru a atrage o forță de muncă diversă și pentru a asigura supravegherea generală;
analizarea cauzelor profunde ale deficitului de forță de muncă și de competențe, pe baza informațiilor și a datelor existente, inclusiv a cauzelor legate de calitatea ofertei de locuri de muncă, evaluând astfel dacă sunt necesare măsuri suplimentare pentru a atrage mai mulți lucrători cu toate nivelurile de calificare în anumite industrii;
sprijinirea mobilizării părților interesate, inclusiv a industriei, a întreprinderilor, inclusiv a IMM-urilor, a partenerilor sociali și a furnizorilor de educație și formare, cum ar fi universitățile, pentru promovarea programelor de învățare elaborate de academii și, în conformitate cu practicile naționale, pentru posibila participare a părților interesate respective la implementarea acestor programe;
sprijinirea adoptării certificatelor care atestă rezultatele învățării, elaborate de academiile din statele membre, pentru a promova identificarea competențelor și, după caz, recunoașterea calificărilor și corelarea competențelor cu locurile de muncă, printre altele promovând valabilitatea și acceptarea certificatelor pe întreaga piață a forței de muncă din Uniune;
monitorizarea adoptării și recunoașterii certificatelor care atestă rezultatele învățării și participarea la găsirea de soluții în cazul în care sunt detectate probleme de nerecunoaștere;
facilitarea, după caz, a creării unor profiluri profesionale europene, pentru utilizarea pe bază voluntară de către statele membre, care constau într-un set comun de cunoștințe, abilități și competențe pentru profesiile-cheie din domeniul tehnologiilor „zero net”, bazându-se, printre altele, pe programele de învățare elaborate de academii și, dacă este cazul, utilizând terminologia aferentă clasificării europene a aptitudinilor, competențelor, calificărilor și ocupațiilor (ESCO) pentru a facilita transparența și mobilitatea între locurile de muncă și dincolo de frontierele pieței interne;
promovarea perspectivelor de carieră și a condițiilor de muncă de calitate, inclusiv a unor salarii adecvate, în cadrul locurilor de muncă din industriile tehnologice „zero net”, a integrării pe piața forței de muncă din cadrul industriilor tehnologice „zero net” a unui număr mai mare de femei și tineri, în special NEET, persoane în vârstă, lucrători cu profesii pe cale dispariție sau al căror conținut și ale căror sarcini sunt puternic transformate de noile tehnologii, persoane care lucrează în regiuni aflate în tranziție și persoane cu handicap, precum și atragerea de lucrători calificați din țări terțe prin intermediul unor instrumente precum cartea albastră europeană și în conformitate cu competențele, dreptul și practicile naționale, realizând astfel o forță de muncă mai diversificată;
încurajarea și sprijinirea mobilității forței de muncă în întreaga Uniune și promovarea publicării de către EURES a posturilor vacante legate de tehnologiile „zero net”, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/589 al Parlamentului European și al Consiliului (9);
facilitarea coordonării mai strânse și a schimbului de bune practici și de know-how dintre statele membre și în cadrul sectorului privat, pentru a spori disponibilitatea competențelor în domeniul tehnologiilor „zero net”, inclusiv prin contribuția la politicile Uniunii și ale statelor membre ce vizează atragerea de talente noi provenind din țări terțe și având toate nivelurile de educație, în conformitate cu competențele, dreptul și practicile naționale și în coordonare cu structurile deja existente de cooperare europeană în domeniul educației și formării;
căutarea de sinergii cu programele de formare sau educație existente, vizând printre altele corelarea programelor de învățare ale academiilor cu nevoile industriei Uniunii.
CAPITOLUL VI
INOVAREA
Articolul 33
Spații de testare în materie de reglementare pentru tehnologiile „zero net”
Actele de punere în aplicare respective includ principii de bază comune cu privire la următoarele aspecte:
criteriile de eligibilitate și procedura de selecție pentru participarea la spațiile de testare în materie de reglementare pentru tehnologiile „zero net”;
procedura de depunere a cererilor, participare, monitorizare, ieșire din spațiile de testare în materie de reglementare pentru tehnologiile „zero net” și încheiere a utilizării acestora;
clauzele și condițiile aplicabile participanților.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menționată la articolul 45 alineatul (2).
Articolul 34
Măsuri pentru IMM-uri și start-upuri
Statele membre:
oferă IMM-urilor și start-upurilor acces prioritar la spațiile de testare în materie de reglementare pentru tehnologiile „zero net”, în măsura în care acestea îndeplinesc condițiile de eligibilitate prevăzute la articolul 33;
organizează activități de sensibilizare cu privire la participarea IMM-urilor și start-upurilor la spațiile de testare în materie de reglementare pentru tehnologiile „zero net”;
după caz, stabilesc un canal special de comunicare cu IMM-urile și start-upurile, pentru a oferi orientări și a răspunde la întrebări legate de punerea în aplicare a articolului 33.
Articolul 35
Instituirea Grupului de coordonare pentru Planul strategic privind tehnologiile energetice
Articolul 36
Sarcinile Grupului de coordonare pentru Planul SET
Articolul 37
Structura și funcționarea Grupului de coordonare pentru Planul SET
CAPITOLUL VII
GUVERNANȚA
Articolul 38
Instituirea și sarcinile platformei Europa „zero net”
Membrii platformei se coordonează cu privire la parteneriatele industriale pentru tehnologii „zero net” în cadrul platformei pentru a contribui la promovarea adoptării tehnologiilor „zero net” la nivel mondial, pentru a colabora la dezvoltarea de tehnologii inovatoare „zero net” și pentru a sprijini rolul capacităților industriale ale Uniunii în pregătirea terenului pentru tranziția mondială către o energie curată, în concordanță cu obiectivul general al prezentului regulament, astfel cum este stabilit la articolul 1. În cadrul platformei, se poate discuta periodic, printre altele, despre:
modalitățile de îmbunătățire și promovare a cooperării, a partajării de know-how și de tehnologie între Uniune și țările terțe de-a lungul lanțului valoric al tehnologiilor „zero net”;
reziliența, inclusiv prin sporirea competitivității, a industriilor europene care intră în domeniul de aplicare al prezentului regulament în ceea ce privește lanțurile valorice globale, precum și despre acțiunile recomandate pentru consolidare;
după caz, îmbunătățirea coerenței dintre prezentul regulament și alte inițiative ale Uniunii care ar putea contribui la obiectivele prezentului regulament și oportunitatea de a emite recomandări în acest sens;
progresele înregistrate în ceea ce privește lanțurile valorice pentru tehnologiile „zero net”, schimbările tehnologice și industriale în curs și potențialele lanțuri valorice strategice emergente viitoare, având în vedere obiectivele prezentului regulament;
bunele practici în ceea ce privește punerea în aplicare a secțiunii II din capitolul II și a articolelor 15 și 16, precum și despre accelerarea termenelor de autorizare;
modalitățile de eliminare a barierelor netarifare în calea comerțului, de exemplu, prin recunoașterea reciprocă a evaluării conformității sau prin angajamente de evitare a restricțiilor la export;
țările terțe cărora li s-ar putea acorda prioritate la încheierea de parteneriate industriale pentru tehnologii „zero net”, ținând seama de următoarele aspecte:
contribuția potențială la securitatea aprovizionării, luând în considerare capacitatea lor de producție de tehnologii „zero net”;
existența unor acorduri de cooperare încheiate între o țară terță și Uniune;
măsura în care cadrul de reglementare al unei țări terțe și punerea sa în aplicare asigură monitorizarea, prevenirea și reducerea la minimum a impactului asupra mediului, utilizarea unor practici responsabile din punct de vedere social, inclusiv respectarea drepturilor omului și a drepturilor lucrătorilor și colaborarea echitabilă și semnificativă cu comunitățile locale, utilizarea unor practici comerciale transparente și prevenirea efectelor negative asupra bunei funcționări a administrației publice și a statului de drept;
existența unor capacități de injectare și de stocare de CO2 pe teritoriul lor;
modalitățile de stimulare a producției de tehnologii „zero net” în Uniune, prin abordarea finanțării, a cadrului de reglementare și a garanțiilor de investiții și de localizare;
evaluarea aplicării măsurilor comerciale în industriile „zero net”.
Prezentul alineat nu aduce atingere prerogativelor Consiliului în conformitate cu tratatele în ceea ce privește instrumentele internaționale fără caracter juridic obligatoriu.
Articolul 39
Structura și funcționarea platformei
Platforma instituie cel puțin un subgrup pentru a asigura punerea în aplicare corespunzătoare a academiilor în temeiul capitolului V.
Articolul 40
Grupul științific consultativ privind sarcina de reglementare aferentă tehnologiilor „zero net”
Membrii grupului științific consultativ sunt numiți printr-o procedură de selecție deschisă, echitabilă și transparentă pentru un mandat de patru ani, care poate fi înnoit o singură dată. Selecția membrilor se bazează pe următoarele criterii:
excelență științifică;
experiență în realizarea de evaluări științifice și în furnizarea de consultanță științifică în domeniile lor de competență;
competențe în domeniul administrației publice sau în alte domenii relevante pentru sarcinile grupului științific consultativ;
experiență profesională într-un mediu interdisciplinar într-un context internațional.
Articolul 41
Planurile naționale privind energia și clima
Statele membre iau în considerare prezentul regulament la elaborarea planurilor naționale privind energia și clima, în special în ceea ce privește dimensiunea „cercetare, inovare și competitivitate” a uniunii energetice, reflectând prioritățile Strategiei privind uniunea energetică și ale Planului strategic privind tehnologiile energetice, precum și la prezentarea rapoartelor intermediare bienale în conformitate cu articolul 17 din Regulamentul (UE) 2018/1999.
CAPITOLUL VIII
MONITORIZAREA
Articolul 42
Monitorizarea
Comisia monitorizează în permanență:
progresele înregistrate de Uniune în ceea ce privește obiectivele Uniunii menționate la articolul 1, în special riscurile de aprovizionare cu tehnologii „zero net” care ar denatura concurența sau ar fragmenta piața internă, precum și impactul aferent al prezentului regulament;
progresele înregistrate de Uniune în ceea ce privește atingerea valorilor de referință menționate la articolul 5, ținând seama de constrângerile și oportunitățile de pe piața mondială;
valoarea sau volumul importurilor pe teritoriul său și al exporturilor în afara teritoriului Uniunii de tehnologii „zero net”;
progresele înregistrate în direcția realizării obiectivului de la nivelul Uniunii privind capacitatea de injectare de CO2 menționat la articolul 20 și a infrastructurii de transport al CO2 aferente, precum și în ceea ce privește activitățile de captare a CO2 conexe.
În special, acestea colectează, cel puțin din trei în trei ani, date privind:
obstacolele în calea comerțului cu tehnologii „zero net” sau cu bunuri care utilizează tehnologii „zero net” pe piața internă și potențialii lor factori determinanți, inclusiv în cazul în care aceste obstacole rezultă din perturbări ale lanțului de aprovizionare la nivel mondial;
evoluțiile tehnologiilor „zero net” și tendințele pieței, precum și prețurile de piață pentru tehnologiile „zero net” respective, inclusiv informații privind licitațiile, frecvența acestora, prețurile de atribuire și volumul, în funcție de relevanța lor în vederea îndeplinirii cerințelor din capitolul IV;
capacitatea de producție de tehnologii „zero net” și activitățile conexe, inclusiv date privind ocuparea forței de muncă și competențele;
numărul de IMM-uri care fac parte din proiecte de producere de tehnologie „zero net”;
următoarele informații referitoare la procedurile de acordare a autorizațiilor pentru fiecare tehnologie „zero net”:
numărul de proceduri de acordare a autorizațiilor inițiate, numărul de cereri respinse și numărul de decizii exhaustive luate, specificând dacă proiectul a fost aprobat sau respins;
durata procedurilor de acordare a autorizațiilor în cazul în care a fost luată o decizie exhaustivă, inclusiv durata prelungirii termenelor;
informații privind resursele alocate funcționării punctelor unice de contact;
numărul și natura spațiilor de testare în materie de reglementare pentru tehnologiile „zero net”;
cantitatea de CO2 stocată permanent în subteran în conformitate cu Directiva 2009/31/CE.
CAPITOLUL IX
DISPOZIȚII FINALE
Articolul 43
Delegarea de competențe
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 44 pentru a modifica modalitățile în care acordurile încheiate între entitățile menționate la articolul 23 alineatul (1) și investițiile în capacitatea de stocare deținută de terți sunt luate în considerare pentru îndeplinirea contribuției individuale prevăzute la articolul 23 alineatul (5) și pentru a stabili conținutul rapoartelor menționate la articolul 23 alineatul (6).
Articolul 44
Exercitarea delegării
Articolul 45
Procedura comitetului
Articolul 46
Evaluarea
Evaluarea prevăzută la alineatul (1) analizează:
dacă obiectivele prezentului regulament, astfel cum sunt stabilite la articolul 1, în special contribuția acestuia la funcționarea pieței interne, au fost atinse, impactul prezentului regulament asupra întreprinderilor utilizatoare, în special asupra IMM-urilor și a utilizatorilor finali, precum și obiectivele Pactului verde european;
dacă prezentul regulament este adecvat pentru a da rezultate după 2030 și, pe termen mai lung, pentru îndeplinirea obiectivului de realizare a neutralității climatice până în 2050 menționat la articolul 1, ținând seama, printre altele, de posibilitatea de a include în prezentul regulament alte tehnologii care pot juca un rol semnificativ în realizarea neutralității climatice până în 2050;
dacă sunt necesare criterii de referință pentru anumite tehnologii pentru a asigura securitatea aprovizionării cu aceste tehnologii pentru Uniune.
Evaluarea ține seama de:
rezultatul procesului de monitorizare menționat la articolul 42;
nevoile tehnologice care decurg din actualizările planurilor naționale privind energia și clima, inclusiv ale Planului strategic privind tehnologiile energetice, luând în considerare cel mai recent raport privind starea uniunii energetice.
Articolul 47
Tratarea informațiilor confidențiale
Articolul 48
Modificarea Regulamentului (UE) 2018/1724
Regulamentul (UE) 2018/1724 se modifică după cum urmează:
În prima coloană din anexa I se adaugă un nou rând „R. Proiecte de producere de tehnologie «zero net»”.
Pe rândul „R. Proiecte de producere de tehnologie «zero net»” din a doua coloană din anexa I se adaugă următoarele puncte:
informații privind procedura de acordare a autorizațiilor;
serviciile de finanțare și de investiții;
posibilitățile de finanțare la nivelul Uniunii sau al statelor membre;
serviciile de sprijin pentru întreprinderi, inclusiv, dar fără a se limita la declarațiile privind impozitul pe profit, legislația fiscală locală, dreptul muncii.”
În prima coloană din anexa II se adaugă un nou rând „Proiecte de producere de tehnologie «zero net»”.
Pe rândul „Proiecte de producere de tehnologie «zero net»” din a doua coloană din anexa II se adaugă următorul punct:
„Proceduri pentru toate autorizațiile relevante pentru construirea, extinderea, convertirea și exploatarea proiectelor de producere de tehnologie «zero net» și a proiectelor strategice «zero net», inclusiv autorizațiile de construcție, de utilizare a substanțelor chimice și de conectare la rețea, evaluările și autorizațiile de mediu, dacă sunt necesare, și care cuprind toate cererile și procedurile”.
Pe rândul „Proiecte de producere de tehnologie «zero net»” din a treia coloană din anexa II se adaugă următorul punct:
„Toate rezultatele procedurilor, de la confirmarea faptului că cererea este completă până la notificarea deciziei exhaustive privind rezultatul procedurii de către punctul de contact desemnat”.
În anexa III se adaugă următorul punct:
„8. Punctele unice de contact instituite sau desemnate, în temeiul articolului 6 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1735 al Parlamentului European și al Consiliului (*1) privind industria «zero net», inclusiv în sensul articolului 18 alineatul (1) din regulamentul respectiv și punctele de contact instituite sau desemnate în temeiul articolului 33 alineatul (1) din regulamentul respectiv.
Articolul 49
Intrare în vigoare și aplicare
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
ANEXĂ
Lista produselor finite și a componentelor specifice considerate ca fiind utilizate în principal pentru producția de tehnologii „zero net”
|
Subcategorii ale tehnologiilor „zero net” |
Produse finite |
Componente care sunt utilizate în principal pentru producerea tehnologiilor „zero net” |
Tehnologii solare |
Tehnologii fotovoltaice |
— Sisteme solare fotovoltaice |
— Polisiliciu de calitate fotovoltaică — Lingouri de siliciu de calitate fotovoltaică sau echivalent (1) — Plachete fotovoltaice sau echivalent (1) — Celule fotovoltaice sau echivalent (1) — Sticlă solară — Folii de încapsulare fotovoltaice — Panglici fotovoltaice — Folii de spate (backsheets) fotovoltaice — Conectori fotovoltaici — Cutii de joncțiune fotovoltaice — Module fotovoltaice — Invertoare fotovoltaice — Trackere fotovoltaice și structurile lor de montare |
Tehnologii electrotermice solare |
— Centrale pe bază de energie solară concentrată (CSP) |
— Reflectoare CSP — Trackere CSP și structurile lor de montare — Receptoare CSP (punct sau linie) |
|
Tehnologii termosolare |
— Sisteme termice solare |
— Colectoare solare (inclusiv colectoare plan-paralele, cu tuburi vidate, cu sisteme de concentrare și colectoare de aer) — Absorbanți termosolari — Sticlă solară — Trackere solare termice și structurile lor de montare |
|
Alte tehnologii solare |
— Colectoare termice fotovoltaice (PVT) |
|
|
Tehnologii eoliene terestre și din surse regenerabile offshore |
Tehnologii eoliene terestre |
— Turbine eoliene terestre |
— Nacele (ansamblu) — Sisteme de girație — Sisteme de orientare a palelor — Butuci de rotor — Rulmenți principali, de orientare și de reglare a unghiului palelor — Frâne de girație — Frâne mecanice (rotor) — Sisteme de transmisie cu acționare directă (inclusiv generatorul) și/sau sisteme de transmisie cu cutie de viteze (inclusiv generatorul) — Magneți permanenți ai turbinelor eoliene — Cutii de viteze ale turbinelor eoliene — Pale — Turnuri |
Tehnologii eoliene offshore |
— Turbine eoliene offshore |
— Nacele (ansamblu) — Sisteme de girație — Sisteme de orientare a palelor — Butuci de rotor — Rulmenți principali, de orientare și de reglare a unghiului palelor — Frâne de girație — Frâne mecanice (rotor) — Sisteme de transmisie cu acționare directă (inclusiv generatorul) și/sau sisteme de transmisie cu cutie de viteze (inclusiv generatoare) — Magneți permanenți ai turbinelor eoliene — Cutii de viteze ale turbinelor eoliene — Pale — Turnuri — Fundații/flotoare |
|
Alte tehnologii din surse regenerabile offshore |
— Tehnologii ale energiei hidroliene — Tehnologii ale energiei valurilor |
|
|
Tehnologii ale bateriilor și tehnologii de stocare a energiei |
Tehnologii ale bateriilor |
— Baterii (2) |
— Ansambluri de baterii — Module de baterii — Celule de baterii — Materiale active catodice — Materiale active anodice — Electroliți — Separatoare — Lianți — Colectoare de curent (inclusiv folii subțiri de cupru, aluminiu, nichel și carbon) — Sisteme de gestionare a bateriilor (BMS) — Sisteme de gestionare termică a bateriilor (BTMS) |
Tehnologii de stocare electrochimică |
— Ultracapacitoare/supercondensatoare — Stocarea energiei cu baterii cu flux redox |
— Electroliți — Separatoare — Colectoare — Plăci de electrozi |
|
Tehnologii de stocare gravitațională |
— Stocare hidroelectrică prin pompare |
— Turbine hidroelectrice reversibile și rotoare de pompă — Distribuitori cu palete orientabile — Supape fluture mari pentru hidrocentrale — Supape sferice mari pentru hidrocentrale — Supape de descărcare cu jet gol de mari dimensiuni pentru hidrocentrale |
|
Tehnologii de stocare a energiei termice |
— Sisteme de stocare a energiei termice |
— Medii de stocare a căldurii prin căldură sensibilă și căldură latentă (inclusiv materiale cu schimbare de fază și săruri topite) — Materiale de stocare termochimică |
|
Tehnologii de stocare a energiei cu gaze comprimate sau lichefiate |
— Stocarea energiei cu aer comprimat — Stocarea energiei cu aer lichid |
|
|
Alte tehnologii de stocare a energiei |
— Stocarea energiei cu volant |
— Rotoare de volant |
|
Pompe de căldură și tehnologii de energie geotermală |
Tehnologii pentru pompe de căldură |
— Pompe de căldură |
— Pompe de căldură — Supape cu patru căi — Compresoare cu spirală (scroll) / compresoare rotative pentru pompe de căldură |
Tehnologii ale energiei geotermale |
— Centrale geotermale — Sisteme geotermale cu utilizare directă |
— Schimbătoare de căldură rezistente la condițiile de funcționare corozive din mediul geotermal — Pompe submersibile rezistente la condițiile de funcționare corozive din mediul geotermal — Pompe de reinjectare a saramurii |
|
Tehnologii pe bază de hidrogen |
Electrolizoare |
— Electrolizoare alcaline (AEL) |
— Stackuri — Separatoare (diafragme sau membrane adaptate pentru electroliza apei) — Plăci bipolare și plăci terminale — Electrozi — Electrocatalizatori optimizați pentru electrolizoare — Cadre și carcase pentru asamblarea stackurilor de electrolizoare — Garnituri/materiale de etanșare |
— Electrolizoare cu membrană schimbătoare de protoni (PEMEL) |
— Stackuri — Ansambluri electrod-membrană (cu 3 straturi)/membrane acoperite cu catalizator — Straturi poroase de transport / straturi de difuzie a gazelor — Plăci bipolare și plăci terminale — Electrocatalizatori optimizați pentru electrolizoare — Cadre și carcase pentru asamblarea stackurilor de electrolizoare — Garnituri/materiale de etanșare |
||
— Electrolizoare cu membrană schimbătoare de anioni (AEMEL) |
— Stackuri — Ansambluri electrod-membrană (cu 3 straturi)/membrane acoperite cu catalizator — Straturi poroase de transport / straturi de difuzie a gazelor — Plăci bipolare și plăci terminale — Electrocatalizatori optimizați pentru electrolizoare — Garnituri/materiale de etanșare — Cadre și carcase necesare pentru asamblarea stackurilor de electrolizoare |
||
— Electrolizoare cu oxid solid (SOEL) |
— Stackuri — Electroliți și electrozi — Garnituri/materiale de etanșare pentru temperaturi înalte — Interconectoare/plase și plăci terminale — Electrocatalizatori optimizați pentru electrolizoare — Straturi de contact — Cadre și carcase necesare pentru asamblarea stackurilor de electrolizoare |
||
Pile cu hidrogen |
— Pile de combustie cu membrană schimbătoare de protoni (PEMFC) |
— Stackuri — Ansambluri electrod-membrană (cu 3 straturi)/membrane acoperite cu catalizator — Straturi poroase de transport / straturi de difuzie a gazelor — Plăci bipolare și plăci terminale — Garnituri/materiale de etanșare — Electrocatalizatori optimizați pentru pile de combustie — Cadre și carcase necesare pentru asamblarea stackurilor de pile de combustie |
|
— Pile de combustie cu oxid solid (SOFC) |
— Stackuri — Electroliți și electrozi — Garnituri/materiale de etanșare pentru temperaturi înalte — Interconectoare/plase și plăci terminale — Straturi de contact — Electrocatalizatori optimizați pentru pile de combustie — Cadre și carcase necesare pentru asamblarea stackurilor de pile de combustie |
||
Alte tehnologii pe bază de hidrogen |
— Rețele de transport și distribuție a hidrogenului |
— Compresoare de hidrogen — Stații de realimentare cu hidrogen — Conducte pentru transportul și distribuția hidrogenului — Senzori de hidrogen — Supape de hidrogen |
|
— Instalații de stocare a hidrogenului |
— Rezervoare de stocare a hidrogenului la bord — Supape montate pe rezervorul de hidrogen — Rezervoare staționare de hidrogen |
||
— Instalații pentru conversia hidrogenului în amoniac și extracția acestuia din amoniac |
— Sisteme de cracare a amoniacului |
||
Tehnologii durabile pe bază de biogaz și biometan |
Tehnologii durabile pe bază de biogaz |
— Centrale durabile pe bază de biogaz |
— Digestoare anaerobe / rezervoare de fermentare — Enzime și microorganisme pentru producția de biogaz durabil — Catalizatori pentru producția de biogaz durabil |
Tehnologii durabile pe bază de biometan |
— Centrale durabile pe bază de biometan |
— Digestoare anaerobe / rezervoare de fermentare — Enzime și microorganisme pentru producția de biometan durabil — Unități de purificare a biometanului — Catalizatori pentru producția durabilă de biometan |
|
Tehnologii CSC |
Tehnologii de captare a dioxidului de carbon |
— Captarea prin absorbție — Captarea prin adsorbție — Captarea prin membrane — Captarea prin cicluri solide — Captarea criogenică — Captarea directă din aer |
— Solvenți optimizați pentru captarea dioxidului de carbon — Sorbenți optimizați pentru captarea dioxidului de carbon — Compresoare de CO2 |
Tehnologii de stocare a dioxidului de carbon |
|
|
|
Tehnologii din domeniul rețelelor electrice |
Tehnologii din domeniul rețelelor electrice |
— Substații electrice pe mal — Substații maritime de colectare |
— Cabluri și linii pentru transportul și distribuția energiei electrice, precum și cabluri care conectează tehnologiile „zero net” la rețeaua electrică (linii aeriene, cabluri subterane și submarine, inclusiv HVDC și HVAC) — Echipamente de comutație — Disjunctoare — Relee de protecție — Transformatoare de putere — Separatoare — Izolatori — Opritoare de supratensiune — Condensatoare — Reactoare — Sisteme de bare colectoare (busbar) — Dulapuri electrice — Substații maritime de colectare — Onduloare (invertoare) — Convertizoare |
— Piloni de transport și distribuție a energiei electrice |
— Piloni de transport și distribuție a energiei electrice — Conductori electrici (inclusiv conductori avansați și superconductori de temperatură înaltă) — Izolatori — Opritoare de supratensiune — Sisteme de bare colectoare (busbar) |
||
— Cabluri, linii și accesorii asociate pentru transportul și distribuția energiei electrice, precum și cabluri care conectează tehnologiile „zero net” la rețeaua electrică (linii aeriene, cabluri subterane și submarine, inclusiv HVDC și HVAC) |
— Cabluri și linii pentru transportul și distribuția energiei electrice, precum și cabluri care conectează tehnologiile „zero net” la rețeaua electrică (linii aeriene, cabluri subterane și submarine, inclusiv HVDC și HVAC) — Accesorii pentru cabluri, inclusiv racorduri, terminale de cabluri și conectori — Conductori electrici (inclusiv conductori avansați și superconductori de temperatură înaltă) — Izolatori |
||
— Transformatoare de putere |
— Transformatoare de putere — Miezuri pentru transformatoare — Înfășurări pentru transformatoare — Comutatoare de prize pentru transformatoare |
||
Tehnologii de încărcare cu energie electrică pentru transport |
— Echipament de alimentare a vehiculelor electrice — Sisteme rutiere electrice (3) — Echipamente de alimentare cu energie electrică de la mal — Linii aeriene de contact — Echipamente de alimentare pentru transportul aerian electric |
— Echipament de alimentare a vehiculelor electrice — Conectori de încărcare pentru vehicule electrice — Echipamente de alimentare cu energie electrică de la mal — Echipamente de alimentare pentru transportul aerian electric — Conectori de încărcare pentru transportul aerian electric |
|
Tehnologii de digitalizare a rețelei și alte tehnologii ale rețelelor de energie electrică |
— Echipamente și componente electronice de înaltă și medie tensiune (inclusiv tehnologia de curent continuu) — Tehnologii pentru sisteme flexibile de transmisie a curentului alternativ (FACTS) — Contoare inteligente / infrastructuri avansate de contorizare și control |
— Echipamente și componente electronice de înaltă și medie tensiune (inclusiv tehnologia de curent continuu) — Tehnologii pentru sisteme flexibile de transmisie a curentului alternativ (FACTS) — Sisteme de automatizare a substațiilor — Contoare inteligente / infrastructuri avansate de contorizare și control |
|
Tehnologii de producere a energiei prin fisiune nucleară |
Tehnologii de producere a energiei prin fisiune nucleară |
— Centrale electrice de fisiune nucleară |
— Bare de reglare și alte sisteme de absorbție a neutronilor — Sisteme de recuperare a nucleului — Mecanisme de acționare a barelor de reglare — Elemente combustibile — Vase ale reactorului — Structuri interne ale reactorului — Agenți de răcire/moderatori și sisteme de purificare aferente — Instalații de presurizare — Pompe de răcire a reactorului / pompe de circulație pentru gaz — Conducte primare și supape — Turbine cu aburi — Generatoare de aburi — Schimbătoare de căldură nucleară — Componente ale sistemului secundar — Sisteme de siguranță — Sisteme de monitorizare, instrumentare și control — Mașini de realimentare cu combustibil — Sisteme de măsurare și detectare nucleară — Alte componente care fac obiectul codurilor și standardelor de securitate nucleară |
Tehnologii bazate pe ciclul combustibilului nuclear |
— Cicluri de combustibil nuclear |
— Centrifuge — Sisteme de manipulare a gazelor și de control al debitului — Echipamente de prelucrare chimică — Echipamente pentru vitrificarea deșeurilor — Cilindri, containere și butoaie pentru transport, depozitare și depozitare definitivă — Apă grea — Sisteme de siguranță — Sisteme de monitorizare, instrumentare și control — Alte componente care fac obiectul codurilor și standardelor de securitate nucleară |
|
Tehnologii din domeniul combustibililor alternativi durabili |
Tehnologii din domeniul combustibililor alternativi durabili |
— Instalații pe bază de combustibili alternativi durabili |
— Catalizatori pentru producția de combustibili alternativi durabili — Enzime și microorganisme pentru producția de combustibili alternativi durabili — Reactoare termochimice, electrochimice, chimice și biochimice/biologice pentru transformarea biomasei și a combustibililor pe bază de carbon reciclat în biointermediari și/sau gaze de sinteză — Reactoare și unități de posttratare pentru transformarea biointermediarilor și/sau a combustibililor de sinteză și a combustibililor pe bază de carbon reciclat în combustibili alternativi durabili |
Tehnologii hidroenergetice |
Tehnologii hidroenergetice |
— Sisteme cu turbină hidroelectrică |
— Rotoare pentru turbine hidroelectrice — Distribuitoare cu palete orientabile — Supape fluture mari pentru hidrocentrale — Supape sferice mari pentru hidrocentrale — Supape de descărcare cu jet gol de mari dimensiuni pentru hidrocentrale |
Alte tehnologii din domeniul energiei din surse regenerabile |
Tehnologii din domeniul energiei osmotice |
|
|
Tehnologii din domeniul energiei ambientale (altele decât pompele de căldură) |
|
|
|
Tehnologii pe bază de biomasă |
— Mașini de peletizare — Prese de brichetare |
— Filiere pentru mașini de peletizare — Camere de compactare a brichetelor |
|
Tehnologii pe bază de gaze de depozit |
|
|
|
Tehnologii pe bază de gaze provenite de la stațiile de epurare a apelor uzate |
|
|
|
Alte tehnologii din domeniul energiei din surse regenerabile |
|
|
|
Tehnologii de eficiență energetică legate de sistemul energetic |
Tehnologii de eficiență energetică legate de sistemul energetic |
— Sisteme de gestionare a energiei (EMS) — Sisteme de automatizare a clădirilor (BAS) — Consum comandabil automatizat (ADR) — Variatoare de viteze — Sisteme energetice cu ciclu Rankine organic (ORC) |
— EMS — BAS — ADR — Variatoare de viteze — Turbine ORC |
Tehnologii din domeniul rețelelor de căldură și de răcire |
— Conducte pentru sistemele de distribuție a agentului de încălzire și de răcire |
— Accesorii și racorduri pentru conducte |
|
Alte tehnologii de eficiență energetică legate de sistemul energetic |
|
|
|
Combustibili de origine nebiologică din surse regenerabile |
Tehnologii pe bază de combustibili de origine nebiologică produși din surse regenerabile (RFNBO) |
— Centrale RFNBO |
— Reactoare pentru conversia H2 și a CO2 sau a N2 în gaze de sinteză sau alcooli — Reactoare pentru conversia gazelor de sinteză sau a alcoolilor în RFNBO — Catalizatori, enzime și microorganisme pentru producția de RFNBO |
Soluții biotehnologice în domeniul climei și al energiei |
Soluții biotehnologice în domeniul climei și al energiei |
— Microorganisme și tulpini microbiene (inclusiv, dar fără a se limita la bacterii, drojdii, microalge, ciuperci și arhee) care sunt utilizate pentru pretratarea și conversia materiilor prime în biocombustibili, combustibili pe bază de carbon reciclat, combustibili din surse regenerabile, substanțe chimice pe bază de biomasă sau de carbon reciclat, biopolimeri, materiale de origine biologică și bioproduse — Enzime (inclusiv, dar fără a se limita la amilază și celulază) care sunt utilizate pentru pretratarea și conversia materiilor prime în biocombustibili, substanțe chimice pe bază de biomasă, materiale de origine biologică și bioproduse, sau care sunt utilizate pentru catalizarea reacțiilor în procesele chimice — Biopolimeri |
— Microorganisme și tulpini microbiene (inclusiv, dar fără a se limita la bacterii, drojdii, microalge, ciuperci și arhee) care sunt utilizate pentru pretratarea și conversia materiilor prime în biocombustibili, combustibili pe bază de carbon reciclat, combustibili din surse regenerabile, substanțe chimice pe bază de biomasă sau de carbon reciclat, biopolimeri, materiale de origine biologică și bioproduse — Enzime (inclusiv, dar fără a se limita la amilază și celulază) care sunt utilizate pentru pretratarea și conversia materiilor prime în biocombustibili, substanțe chimice pe bază de biomasă, materiale de origine biologică și bioproduse, sau care sunt utilizate pentru catalizarea reacțiilor în procesele chimice — Biopolimeri |
Tehnologii industriale transformatoare pentru decarbonizare |
Tehnologii industriale transformatoare pentru decarbonizare |
— Cuptoare cu arc electric — Reactoare din fier redus în mod direct pregătite pentru hidrogen — Cuptoare cu arc scufundat — Cuptoare cu baie de zgură deschisă — Cuptoare de calcinare rapide — Cazane electrice industriale — Încălzitoare / cuptoare industriale cu inducție (4) — Încălzitoare / cuptoare industriale cu infraroșii — Încălzitoare / cuptoare industriale cu microunde — Încălzitoare / cuptoare industriale cu radiofrecvență — Încălzitoare / cuptoare industriale cu rezistență |
— Electrozi din cărbune sau grafit pentru cuptoare electrice — Cuptoare de calcinare rapide — Cazane electrice industriale — Încălzitoare / cuptoare industriale cu inducție — Bobine de inducție industriale — Încălzitoare / cuptoare industriale cu infraroșii — Emițători industriali cu infraroșu — Încălzitoare / cuptoare industriale cu microunde — Magnetroane industriale — Încălzitoare / cuptoare industriale cu radiofrecvență — Generatoare de radiofrecvență — Încălzitoare / cuptoare industriale cu rezistență — Electrozi din molibden pentru cuptoare electrice |
Tehnologii de transport și de utilizare a CO2 |
Tehnologii de transport al CO2 |
— Infrastructuri de transport al CO2 |
— Compresoare de CO2 |
Tehnologii de utilizare a CO2 |
— Utilizare termochimică — Utilizare electrochimică |
— Catalizatori adaptați pentru procesele de conversie a CO2 — Electrolizoare cu CO2 |
|
Tehnologii de propulsie eoliană și electrică pentru transporturi |
Tehnologii de propulsie eoliană |
— Rotoare Flettner — Vele cu aripi de aspirație — Zmeie de remorcare — Vele cu aripi rigide și semirigide |
|
Tehnologii de propulsie electrică |
— Sisteme electrice de propulsie pentru transportul rutier și de teren — Sisteme electrice de propulsie pentru transportul feroviar — Sisteme electrice de propulsie pentru transportul naval — Sisteme electrice de propulsie pentru transportul aerian |
— Motoare electrice de propulsie pentru transporturi — Magneți permanenți ai motoarelor electrice pentru transporturi — Ansambluri de baterii pentru transporturi — Pile de combustie pentru transporturi — Invertoare pentru transporturi — Unități de distribuție a energiei electrice de înaltă tensiune pentru propulsia electrică — Încărcătoare de bord — Porturi de încărcare — Rezervoarele de stocare a hidrogenului la bord — Colectoare de curent (inclusiv pantografe) |
|
Alte tehnologii nucleare |
Alte tehnologii nucleare (cum ar fi tehnologiile de fuziune nucleară) |
|
|
(1)
Termenul „echivalent” se referă la etape sau la tehnologii cheie generice similare, necesare pentru tehnologiile fotovoltaice cu strat subțire, organice, tandem sau pentru alte tehnologii fotovoltaice. (2)
Baterii conform definițiilor de la articolul 3 punctele 13, 14 și 15 din Regulamentul (UE) 2023/1542 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 iulie 2023 privind bateriile și deșeurile de baterii. (3)
Termenul „sistem rutier electric” (cunoscut și sub denumirea de încărcare dinamică) se referă la echipamentele instalate de-a lungul drumurilor, care furnizează energie electrică vehiculelor în timp ce acestea se află în mișcare. Acest produs final include atât încărcarea conductivă, cât și cea inductivă. (4)
Termenul „încălzitor” se referă la aplicații la temperatură scăzută (până la 200 °C) și medie (200-500 °C). Termenul „cuptor” se referă la aplicații la temperatură ridicată (500-1 000 °C) și foarte ridicată (peste 1 000 °C). |
() Directiva 2003/96/CE a Consiliului din 27 octombrie 2003 privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice și a electricității (JO L 283, 31.10.2003, p. 51).
() Directiva 2009/81/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009 privind coordonarea procedurilor privind atribuirea anumitor contracte de lucrări, de furnizare de bunuri și de prestare de servicii de către autoritățile sau entitățile contractante în domeniile apărării și securității și de modificare a Directivelor 2004/17/CE și 2004/18/CE (JO L 216, 20.8.2009, p. 76).
() Directiva 2001/42/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 27 iunie 2001 privind evaluarea efectelor anumitor planuri și programe asupra mediului (JO L 197, 21.7.2001, p. 30).
() Directiva 2014/89/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 iulie 2014 de stabilire a unui cadru pentru amenajarea spațiului maritim (JO L 257, 28.8.2014, p. 135).
() Directiva (UE) 2023/2413 a Parlamentului European și a Consiliului din 18 octombrie 2023 de modificare a Directivei (UE) 2018/2001, a Regulamentului (UE) 2018/1999 și a Directivei 98/70/CE în ceea ce privește promovarea energiei din surse regenerabile și de abrogare a Directivei (UE) 2015/652 a Consiliului (JO L, 2023/2413, 31.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/2413/oj).
() Directiva 94/22/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 30 mai 1994 privind condițiile de acordare și folosire a autorizațiilor de prospectare, explorare și extracție a hidrocarburilor (JO L 164, 30.6.1994, p. 3).
() Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (JO L 269, 10.10.2013, p. 1).
() Regulamentul (UE) 2023/955 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 mai 2023 de instituire a Fondului social pentru climă și de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1060 (JO L 130, 16.5.2023, p. 1).
() Regulamentul (UE) 2016/589 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 aprilie 2016 privind o rețea europeană de servicii de ocupare a forței de muncă (EURES), accesul lucrătorilor la servicii de mobilitate și integrarea mai bună a piețelor forței de muncă și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 492/2011 și (UE) nr. 1296/2013 (JO L 107, 22.4.2016, p. 1).
() Decizia 71/306/CEE a Consiliului din 26 iulie 1971 de instituire a Comitetului consultativ pentru achizițiile publice de lucrări (JO L 185, 16.8.1971, p. 15).
(*1) Regulamentul (UE) 2024/1735 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 iunie 2024 de stabilire a unui cadru de măsuri pentru consolidarea ecosistemului european de producere de tehnologii «zero net» și de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1724 (JO L, 2024/1735, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/20024/1735/oj).”