CELEX:32025D0852: Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/852 a Consiliului din 14 aprilie 2025 de autorizare a Republicii Slovace să introducă o măsură specială de derogare de la articolul 26 alineatul (1) litera (a) și de la articolele 168 și 168a din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 06/05/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2025/8525.5.2025DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/852 A CONSILIULUI din 14 aprilie 2025 de autorizare a Republicii Slovace să introducă o măsură specială de derogare de la articolul 26 alineatul (1) litera (a) și de...

Informatii

Data documentului: 14/04/2025; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 01/07/2025; Punere în aplicare a se vedea articolul 4.2
Data încetării: 30/06/2028; a se vedea articolul 4.2
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: Slovacia
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2025/852

5.5.2025

DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/852 A CONSILIULUI

din 14 aprilie 2025

de autorizare a Republicii Slovace să introducă o măsură specială de derogare de la articolul 26 alineatul (1) litera (a) și de la articolele 168 și 168a din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată

CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată (1), în special articolul 395 alineatul (1) primul paragraf,

având în vedere propunerea Comisiei Europene,

întrucât:

(1)

Articolele 168 și 168a din Directiva 2006/112/CE reglementează dreptul persoanelor impozabile de a deduce taxa pe valoarea adăugată (TVA) achitată pentru livrările de bunuri și prestările de servicii utilizate de persoana respectivă în scopul operațiunilor sale taxabile. Articolul 26 alineatul (1) litera (a) din directiva menționată prevede obligația de declarare a TVA atunci când un bun care face parte din activele unei întreprinderi este utilizat în folosul propriu de către persoana impozabilă sau de personalul acesteia sau, mai general, în alte scopuri decât pentru desfășurarea activității.

(2)

Prin scrisoarea înregistrată de Comisie la 5 noiembrie 2024, Slovacia a solicitat Comisiei, în conformitate cu articolul 395 alineatul (2) primul paragraf din Directiva 2006/112/CE, autorizarea de a introduce o măsură specială de derogare de la articolul 26 alineatul (1) litera (a) și de la articolele 168 și 168a din directiva respectivă pentru a limita la 50 % dreptul de deducere a TVA pentru cheltuielile aferente anumitor vehicule care nu sunt utilizate exclusiv în interes de serviciu și pentru a nu considera drept prestare de servicii efectuată cu plată utilizarea în alte scopuri decât în interes de serviciu a unui astfel de vehicul inclus în activele întreprinderii persoanei impozabile, în cazul în care vehiculul respectiv a făcut obiectul unei astfel de limitări (denumită în continuare „măsura specială”).

(3)

Măsura specială solicitată vizează vehiculele care nu sunt utilizate exclusiv în interes de serviciu, și anume autovehiculele din categoria M1, astfel cum se menționează în Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European și al Consiliului (2), și motocicletele din categoriile L1e și L3e, astfel cum se menționează în Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (3). Operațiunile vizate sunt achiziționarea, achiziția intracomunitară și importul unor astfel de vehicule, precum și leasingul acestora. Limitarea dreptului de deducere a TVA include cheltuielile cu piesele de schimb, accesoriile, serviciile și alimentarea cu combustibil destinate unor astfel de vehicule.

(4)

Anumite vehicule ar trebui să fie excluse din domeniul de aplicare al măsurii speciale, deoarece, dat fiind tipul de activitate pentru care sunt utilizate, utilizarea lor în alte scopuri decât în interes de serviciu este considerată neglijabilă. Prin urmare, măsura specială nu ar trebui să se aplice autovehiculelor sau motocicletelor achiziționate în scopul revânzării, închirierii sau leasingului sau utilizate pentru transportul de persoane cu plată, inclusiv serviciile de taximetrie, furnizarea de lecții de conducere, în scopul testării sau pentru înlocuirea vehiculelor care fac obiectul unor lucrări de reparații.

(5)

În conformitate cu articolul 395 alineatul (2) al doilea paragraf din Directiva 2006/112/CE, Comisia a transmis cererea făcută de Slovacia celorlalte state membre prin scrisoarea din 29 noiembrie 2024. Prin scrisoarea din 2 decembrie 2024, Comisia a înștiințat Slovacia că deține toate informațiile necesare pentru a analiza cererea.

(6)

Slovacia a inclus în cerere o explicație a motivelor pentru care a fixat la 50 % procentajul limitării dreptului de deducere a TVA. Slovacia a utilizat în acest scop datele obținute în urma activităților de control și a auditurilor, precum și dintr-un sondaj realizat în rândul întreprinderilor. Potrivit Slovaciei, rezultatul analizei datelor respective a condus la stabilirea ratei la 50 %, un procentaj care reflectă cu exactitate distribuția între interesul personal și interesul de serviciu a utilizării vehiculelor cărora le este destinată măsura specială.

(7)

Slovacia susține că măsura specială va avea un impact pozitiv asupra sarcinii administrative pentru contribuabili și pentru autoritățile fiscale prin simplificarea colectării TVA și prevenirea evaziunii fiscale cauzate de ținerea incorectă a evidențelor. Din aceste motive, Comisia consideră că este oportun ca Slovacia să fie autorizată să aplice măsura specială până la 30 iunie 2028.

(8)

Măsura specială ar trebui să se limiteze la durata necesară pentru evaluarea eficacității și a caracterului adecvat al limitării procentuale aplicate.

(9)

Măsura specială este proporțională cu obiectivele urmărite, și anume simplificarea procedurii de colectare a TVA și prevenirea anumitor forme de evaziune fiscală sau de evitare a sarcinilor fiscale, deoarece este limitată în timp și ca domeniu de aplicare. În plus, măsura specială nu generează riscul reorientării fraudei către alte sectoare sau către alte state membre.

(10)

În cazul în care consideră că este necesară o prelungire a măsurii speciale după data de 30 iunie 2028, Slovacia ar trebui să transmită Comisiei o cerere de prelungire până la 30 septembrie 2027. Cererea respectivă ar trebui să fie însoțită de un raport privind aplicarea măsurii speciale, inclusiv reexaminarea limitării procentuale aplicate.

(11)

În conformitate cu informațiile furnizate de Slovacia, măsura specială va avea doar un efect neglijabil asupra cuantumului total al încasărilor din impozite colectate de Slovacia în etapa de consum final și nu va afecta resursele proprii ale Uniunii provenite din TVA,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

(1) Prin derogare de la articolele 168 și 168a din Directiva 2006/112/CE, Republica Slovacă este autorizată să limiteze la 50 % dreptul de a deduce taxa pe valoarea adăugată (TVA) pentru cheltuielile aferente următoarelor categorii de vehicule care nu sunt utilizate exclusiv în interes de serviciu:

(a)

autovehiculele din categoria M1, specificate la articolul 4 alineatul (1) litera (a) punctul (i) din Regulamentul (UE) 2018/858;

(b)

motocicletele din categoria L1e, specificate la articolul 4 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul (UE) nr. 168/2013;

(c)

motocicletele din categoria L3e, specificate la articolul 4 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 168/2013.

(2) Alineatul (1) nu se aplică vehiculelor utilizate sau achiziționate pentru:

(a)

revânzare, închiriere sau leasing;

(b)

transportul de persoane cu plată, inclusiv serviciile de taximetrie;

(c)

furnizarea de lecții de conducere;

(d)

în scopul testării;

(e)

pentru înlocuirea vehiculelor care fac obiectul unor lucrări de reparații.

Articolul 2

Prin derogare de la articolul 26 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2006/112/CE, Republica Slovacă este autorizată să nu asimileze unei prestări de servicii efectuate cu plată utilizarea în alte scopuri decât în interes de serviciu a unui vehicul menționat la articolul 1 alineatul (1) inclus în activele întreprinderii unei persoane impozabile, în cazul în care vehiculul respectiv a făcut obiectul unei limitări autorizate în temeiul articolului 1 din prezenta decizie.

Articolul 3

Cheltuielile menționate la articolul 1 acoperă toate elementele următoare:

(a)

achiziționarea, leasingul, achiziția intracomunitară și importul de vehicule menționate la articolul 1 alineatul (1);

(b)

cheltuielile cu livrările de bunuri sau prestările de servicii efectuate în legătură cu vehiculele menționate la articolul 1 alineatul (1) și utilizarea lor, inclusiv achiziționarea de combustibil.

Articolul 4

(1) Prezenta decizie produce efecte de la data notificării.

(2) Prezenta decizie se aplică de la 1 iulie 2025 până la 30 iunie 2028.

(3) Orice cerere de prelungire a autorizării prevăzute în prezenta decizie se transmite Comisiei până la 30 septembrie 2027 și este însoțită de un raport care cuprinde o reexaminare a procentajului prevăzut la articolul 1.

Articolul 5

Prezenta decizie se adresează Republicii Slovace.

Adoptată la Luxemburg, 14 aprilie 2025.

Pentru Consiliu

Președintele

K. KALLAS


(1)  
JO L 347, 11.12.2006, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2006/112/oj.

(2)  Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și ale sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 și (CE) nr. 595/2009 și de abrogare a Directivei 2007/46/CE (JO L 151, 14.6.2018, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/858/oj).

(3)  Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 ianuarie 2013 privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele cu două sau trei roți și pentru cvadricicluri (JO L 60, 2.3.2013, p. 52, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/168/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/852/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters