CELEX:32025D0921: Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/921 a Comisiei din 19 mai 2025 de instituire a Comitetului director pentru notificarea sau comunicarea actelor
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 22/06/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 19/05/2025; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 10/06/2025; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 12
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Justiție și Consumatori
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2025/921 |
21.5.2025 |
DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/921 A COMISIEI
din 19 mai 2025
de instituire a Comitetului director pentru notificarea sau comunicarea actelor
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2020/1784 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 noiembrie 2020 privind notificarea sau comunicarea în statele membre a actelor judiciare și extrajudiciare în materie civilă sau comercială (notificarea sau comunicarea actelor) (1), în special articolul 25 alineatul (1) litera (e),
întrucât:
(1) |
În conformitate cu Regulamentul (UE) 2020/1784, toate comunicările și schimburile de documente dintre agenții și alte organisme desemnate de statele membre în temeiul acestui regulament se efectuează, de regulă, prin intermediul unui sistem informatic descentralizat securizat și fiabil, care cuprinde sisteme informatice naționale interconectate și interoperabile din punct de vedere tehnic, de exemplu, și fără a aduce atingere progreselor tehnologice ulterioare, bazat pe e-CODEX. Acest sistem informatic descentralizat este implementat în cadrul unui sistem informatic descentralizat mai mare, bazat pe e-CODEX, denumit JUstice Digital EXchange system (JUDEX), care necesită un schimb eficace de informații privind evoluțiile orizontale. |
(2) |
Specificațiile, măsurile și alte cerințe tehnice pentru implementarea respectivului sistem informatic descentralizat au fost stabilite în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2022/423 al Comisiei (2). |
(3) |
Sistemul informatic descentralizat va deveni operațional la 1 mai 2025. |
(4) |
Regulamentul (UE) 2020/1784 prevede instituirea de către Comisie a unui comitet director format din reprezentanți ai statelor membre, care să asigure funcționarea și întreținerea sistemului informatic descentralizat în vederea îndeplinirii obiectivelor regulamentului. |
(5) |
Rolurile și sarcinile comitetelor directoare în temeiul Regulamentului (UE) 2020/1783 al Parlamentului European și al Consiliului (3) și, respectiv, al Regulamentului (UE) 2020/1784 sunt similare, ceea ce face oportună și eficientă din punctul de vedere al costurilor organizarea de reuniuni comune ale comitetelor directoare în temeiul ambelor regulamente. |
(6) |
Ar trebui stabilite reguli privind divulgarea de informații de către membrii comitetului director și de către observatori. |
(7) |
Datele cu caracter personal ar trebui prelucrate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului (4). |
(8) |
Măsurile prevăzute în prezenta decizie sunt conforme cu avizul Comitetului pentru notificarea sau comunicarea în statele membre a actelor judiciare și extrajudiciare în materie civilă sau comercială, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Instituirea unui comitet director
Prin prezenta decizie se instituie comitetul director în sensul articolului 25 alineatul (1) litera (e) din Regulamentul (UE) 2020/1784, denumit în continuare „comitetul”.
Articolul 2
Atribuții
În conformitate cu articolul 25 alineatul (1) litera (e) din Regulamentul (UE) 2020/1784, sarcina comitetului este de a asigura funcționarea și întreținerea sistemului informatic descentralizat în vederea îndeplinirii obiectivelor prezentului regulament. În special, acesta:
(a) |
colaborează cu Comisia și oferă consiliere Comisiei în ceea ce privește funcționarea și întreținerea sistemului informatic descentralizat de notificare sau comunicare a actelor, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2020/1784; |
(b) |
realizează un schimb de experiență și de bune practici între autoritățile statelor membre în domeniul notificării sau comunicării actelor în materie civilă și comercială în ceea ce privește funcționarea și întreținerea sistemului informatic descentralizat de notificare sau comunicare a actelor; |
(c) |
discută despre aspecte, riscuri și provocări tehnice, inclusiv despre prioritățile de punere în aplicare, având în vedere dezvoltarea și întreținerea continuă a sistemul informatic descentralizat de notificare sau comunicare a actelor și a componentelor acestuia. |
Articolul 3
Componență
(1) Membrii comitetului sunt autorități ale statelor membre competente la nivel național, regional sau local în domeniul notificării sau comunicării actelor în materie civilă și comercială pentru utilizarea sistemului informatic descentralizat.
(2) Autoritățile statelor membre își desemnează reprezentanții și se asigură că aceștia au un nivel ridicat de expertiză.
Articolul 4
Președinția
Comitetul este prezidat de către un reprezentant al Comisiei.
Articolul 5
Funcționare
(1) Reuniunile comitetului au loc, în principiu, la sediul Comisiei sau virtual, în funcție de circumstanțe.
(2) Comisia asigură secretariatul comitetului. La reuniunile comitetului și ale subcomitetelor acestuia pot participa funcționari din alte departamente ale Comisiei care sunt interesați de aceste lucrări.
(3) Comitetul poate decide, cu majoritatea simplă a membrilor săi, ca deliberările să fie publice.
(4) Procesele-verbale referitoare la discuțiile pe marginea fiecărui punct de pe ordinea de zi și la avizele emise de comitet trebuie să fie concludente și complete.
Articolul 6
Subcomitete
Pentru analizarea unor chestiuni specifice, comitetul poate înființa subcomitete pe baza mandatului stabilit de comitet. Subcomitetele răspund de activitatea desfășurată în fața comitetului. De îndată ce și-au îndeplinit mandatul, subcomitetele se desființează.
Articolul 7
Observatori
(1) Organizațiilor și entităților publice, altele decât autoritățile statelor membre, li se poate acorda statutul de observator prin invitație directă.
(2) Organizațiile și entitățile publice care au primit statutul de observator își desemnează reprezentanții.
(3) Observatorii și reprezentanții acestora pot fi autorizați de președinte să participe la discuțiile comitetului și ale subcomitetelor sale și să furnizeze cunoștințe de specialitate. Aceștia nu au însă drept de vot și nu participă la formularea de recomandări sau de avize ale comitetului și ale subcomitetelor sale.
Articolul 8
Regulament de procedură
Comitetul își stabilește regulamentul de procedură cu majoritatea simplă a membrilor. Subcomitetele își desfășoară activitatea în conformitate cu regulamentul de procedură al comitetului.
Articolul 9
Secretul profesional și gestionarea informațiilor clasificate
Membrii comitetului și reprezentanții acestuia, precum și observatorii, trebuie să respecte obligațiile privind secretul profesional prevăzute în tratate și în normele de aplicare ale acestora, precum și normele de securitate ale Comisiei privind protecția informațiilor clasificate ale Uniunii, prevăzute în Deciziile (UE, Euratom) 2015/443 (5) și (UE, Euratom) 2015/444 (6) ale Comisiei. Dacă aceste obligații nu sunt îndeplinite, Comisia poate lua toate măsurile adecvate.
Articolul 10
Transparență
Toate documentele relevante, incluzând ordinile de zi, procesele-verbale și contribuțiile participanților, se publică pe un site web dedicat. În special, ordinea de zi și alte documente de referință relevante se publică în timp util înainte de reuniune, iar procesele-verbale se publică fără întârziere după reuniune. Sunt posibile excepții de la publicare numai dacă se consideră că divulgarea unui document ar putea submina protecția unui interes public sau privat, astfel cum este definit la articolul 4 din Regulamentul (CE) nr. 1049/2001 al Parlamentului European și al Consiliului (7).
Articolul 11
Cheltuieli aferente reuniunilor
(1) Participanții la activitățile comitetului și ale subcomitetelor nu sunt remunerați pentru activitățile respective.
(2) Cheltuielile de călătorie și diurnele participanților la activitățile comitetului și ale subcomitetelor sunt rambursate de către Comisie. Rambursarea se face în conformitate cu dispozițiile în vigoare ale Comisiei și în limita creditelor disponibile alocate serviciilor Comisiei în cadrul procedurii anuale de alocare a resurselor.
Articolul 12
Intrare în vigoare
Prezenta decizie intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Adoptată la Bruxelles, 19 mai 2025.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1)
JO L 405, 2.12.2020, p. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/1784/oj.
(2) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2022/423 al Comisiei din 14 martie 2022 de stabilire a specificațiilor, a măsurilor și a altor cerințe tehnice necesare pentru implementarea sistemului informatic descentralizat menționat în Regulamentul (UE) 2020/1784 al Parlamentului European și al Consiliului (JO L 87, 15.3.2022, p. 9, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2022/423/oj).
(3) Regulamentul (UE) 2020/1783 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 noiembrie 2020 privind cooperarea între instanțele statelor membre în domeniul obținerii de probe în materie civilă sau comercială (obținerea de probe) (JO L 405, 2.12.2020, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/1783/oj).
(4) Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 și a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
(5) Decizia (UE, Euratom) 2015/443 a Comisiei din 13 martie 2015 privind securitatea în cadrul Comisiei (JO L 72, 17.3.2015, p. 41, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2015/443/oj).
(6) Decizia (UE, Euratom) 2015/444 a Comisiei din 13 martie 2015 privind normele de securitate pentru protecția informațiilor UE clasificate (JO L 72, 17.3.2015, p. 53, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2015/444/oj).
(7) Regulamentul (CE) nr. 1049/2001 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2001 privind accesul public la documentele Parlamentului European, ale Consiliului și ale Comisiei (JO L 145, 31.5.2001, p. 43, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2001/1049/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/921/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)