CELEX:32025D1060: Decizia (UE) 2025/1060 a Comisiei din 19 mai 2025 privind coerența obiectivelor de performanță incluse în proiectul de plan de performanță prezentat de Malta în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 549/2004 al Parlamentului European și al Consiliului cu obiectivele de performanță la nivelul Uniunii pentru cea de a patra perioadă de referință a sistemului de performanță și de tarifare din cadrul Cerului unic european [notificată cu numărul C(2025) 2922]
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 30/05/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 19/05/2025; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 28/05/2025; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Mobilitate și Transporturi
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: Malta
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2025/1060 |
28.5.2025 |
DECIZIA (UE) 2025/1060 A COMISIEI
din 19 mai 2025
privind coerența obiectivelor de performanță incluse în proiectul de plan de performanță prezentat de Malta în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 549/2004 al Parlamentului European și al Consiliului cu obiectivele de performanță la nivelul Uniunii pentru cea de a patra perioadă de referință a sistemului de performanță și de tarifare din cadrul Cerului unic european
[notificată cu numărul C(2025) 2922]
(Numai textul în limbile engleză și malteză este autentic)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (CE) nr. 549/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 martie 2004 de stabilire a cadrului pentru crearea cerului unic european (regulamentul-cadru) (1), în special articolul 11 alineatul (3) litera (c),
având în vedere Regulamentul (UE) 2024/2803 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2024 privind punerea în aplicare a Cerului unic european (2), în special articolul 58 alineatul (3),
având în vedere Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317 al Comisiei din 11 februarie 2019 de instituire a unui sistem de performanță și de tarifare în cadrul cerului unic european și de abrogare a Regulamentelor de punere în aplicare (UE) nr. 390/2013 și (UE) nr. 391/2013 (3), în special articolul 14 alineatul (2),
întrucât:
CONSIDERAȚII GENERALE
(1) |
În conformitate cu articolul 11 din Regulamentul (CE) nr. 549/2004, statele membre au obligația de a stabili planuri, fie la nivel național, fie la nivelul blocurilor funcționale de spațiu aerian („FAB”), inclusiv obiective de performanță obligatorii, pentru fiecare perioadă de referință a sistemului de performanță și de tarifare pentru serviciile de navigație aeriană și funcțiile de rețea. Planurile respective trebuie să includă obiective de performanță locale care să fie coerente cu obiectivele de performanță la nivelul Uniunii pentru perioada de referință în cauză. |
(2) |
Obiectivele de performanță la nivelul Uniunii pentru cea de a patra perioadă de referință („PR4”, 2025-2029) au fost stabilite inițial în Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1688 a Comisiei (4). |
(3) |
Toate statele membre au elaborat și adoptat proiecte de planuri de performanță pentru PR4, care au fost prezentate Comisiei spre evaluare până la 1 octombrie 2024. După ce a verificat dacă aceste proiecte de planuri de performanță sunt complete, Comisia a solicitat statelor membre să prezinte proiecte de planuri de performanță actualizate până la 15 noiembrie 2024. |
(4) |
Evaluarea Comisiei prezentată în decizia de față se bazează pe proiectul de plan de performanță actualizat pentru PR4 prezentat de Malta (denumit în continuare „proiectul de plan de performanță”). |
(5) |
Organismul de evaluare a performanței („PRB”), care asistă Comisia la punerea în aplicare a sistemului de performanță, a prezentat Comisiei un raport care conține avizul său privind evaluarea proiectelor de planuri de performanță. |
(6) |
În conformitate cu articolul 14 alineatul (1) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, Comisia a evaluat coerența obiectivelor de performanță locale incluse în proiectul de plan de performanță pe baza criteriilor prevăzute la punctul 1 din anexa IV la regulamentul de punere în aplicare respectiv și ținând seama de circumstanțele locale, după caz. |
(7) |
Comisia și-a completat evaluarea proiectului de plan de performanță cu o revizuire a elementelor prevăzute la punctul 2 din anexa IV la regulamentul de punere în aplicare respectiv. În ceea ce privește punctul 2.1 litera (d) subpunctul (vii) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, Comisia observă că nu a efectuat, în cadrul revizuirii respective, o analiză detaliată a metodologiei utilizate de Malta pentru alocarea costurilor între serviciile de navigație aeriană de rută și terminală în PR4. Prin urmare, Comisia nu a tras nicio concluzie, în această etapă, cu privire la conformitatea respectivei metodologii de alocare a costurilor cu articolul 15 alineatul (2) literele (e) și (f) din Regulamentul (CE) nr. 550/2004 al Parlamentului European și al Consiliului (5) și cu articolul 22 alineatul (5) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317. |
EVALUAREA COMISIEI
Evaluarea obiectivelor de siguranță
(8) |
În ceea ce privește domeniul-cheie de performanță al siguranței, coerența obiectivelor incluse în proiectul de plan de performanță a fost evaluată în conformitate cu punctul 1.1 din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317. |
(9) |
Obiectivele de performanță în domeniul-cheie de performanță al siguranței propuse de Malta în ceea ce privește eficacitatea managementului siguranței, defalcate pe obiective de management al siguranței și exprimate ca nivel de implementare, sunt următoarele:
|
(10) |
Comisia a constatat că obiectivele de performanță în materie de siguranță propuse de Malta pentru furnizorul de servicii de navigație aeriană „MATS” sunt mai mari sau egale cu obiectivele de siguranță la nivelul Uniunii pentru fiecare an calendaristic al PR4, inclusiv anul 2029. |
(11) |
Comisia ia act de faptul că proiectul de plan de performanță stabilește măsuri pentru MATS pentru atingerea obiectivelor de siguranță locale, cum ar fi actualizarea continuă a sistemului integrat de management și a planului de siguranță, implementarea unui nou software de management al riscurilor și cursuri îmbunătățite de formare în materie de securitate cibernetică. |
(12) |
Pe baza constatărilor de la considerentele (9), (10) și (11), obiectivele locale în ceea ce privește performanța în domeniul siguranței incluse în proiectul de plan de performanță trebuie considerate coerente cu obiectivele de performanță la nivelul Uniunii. |
Evaluarea obiectivelor de mediu
(13) |
Pentru domeniul-cheie de performanță al mediului, coerența obiectivelor incluse în proiectul de plan de performanță în ceea ce privește eficiența medie a zborului orizontal pe rută corespunzătoare traiectoriei reale a fost evaluată pe baza criteriului prevăzut la punctul 1.2 din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317. În consecință, obiectivele de mediu ale Maltei au fost comparate cu valorile de referință relevante pentru eficiența zborului orizontal pe rută stabilite în Planul de îmbunătățire a rețelei europene de rute („ERNIP”), elaborat în conformitate cu anexa I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/123 al Comisiei (6) și disponibil la momentul adoptării obiectivelor de performanță la nivelul Uniunii pentru PR4, și anume la 2 iulie 2024. |
(14) |
Obiectivele de performanță în domeniul mediului propuse de Malta pentru PR4 și valorile de referință naționale corespunzătoare din ERNIP, exprimate ca eficiență medie a zborului orizontal pe rută corespunzătoare traiectoriei reale, sunt următoarele:
|
(15) |
Comisia constată că proiectele de obiective de mediu de Malta sunt egale cu valorile de referință naționale corespunzătoare pentru fiecare an calendaristic din PR4. |
(16) |
Comisia observă că Malta a prezentat, în proiectul de plan de performanță, măsuri pentru realizarea obiectivelor de mediu locale, care includ implementarea spațiului aerian transfrontalier cu rute libere și o reducere planificată a restricțiilor privind disponibilitatea rutelor în cea mai mare măsură posibilă. |
(17) |
Pe baza constatărilor de la considerentele (14), (15) și (16), obiectivele din domeniul-cheie de performanță al mediului incluse în proiectul de plan de performanță trebuie considerate coerente cu obiectivele de performanță la nivelul Uniunii pentru PR4. |
Evaluarea obiectivelor de capacitate
(18) |
Pentru domeniul-cheie de performanță al capacității, coerența obiectivelor incluse în proiectul de plan de performanță în ceea în ceea ce privește întârzierea medie în managementul fluxurilor de trafic aerian (ATFM) pe rută per zbor a fost evaluată pe baza criteriului prevăzut la punctul 1.3 din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317. În consecință, obiectivele de capacitate pentru serviciile de rută propuse de Malta au fost comparate cu valorile de referință relevante stabilite în planul de administrare a rețelei elaborat în conformitate cu articolul 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/123 și disponibile la momentul adoptării obiectivelor de performanță la nivelul Uniunii pentru PR4, și anume la 2 iulie 2024. |
(19) |
Obiectivele de capacitate pentru serviciile de rută propuse de Malta pentru PR4, exprimate în minute de întârziere ATFM per zbor, și valorile de referință corespunzătoare din Planul de administrare a rețelei sunt următoarele:
|
(20) |
Comisia constată că proiectele de obiective de capacitate propuse de Malta sunt egale cu valorile de referință naționale corespunzătoare pentru fiecare an calendaristic din PR4. |
(21) |
Comisia observă că Malta a prezentat, în proiectul de plan de performanță, măsuri pentru realizarea obiectivelor sale locale de capacitate pentru serviciile de rută. Printre aceste măsuri se numără deschiderea de către centrul de control regional a unui sector suplimentar în timpul zilei și prelungirea programului de lucru al sectorului, pentru a răspunde cererii de trafic preconizate. |
(22) |
Pe baza constatărilor de la considerentele (19), (20) și (21), obiectivele din domeniul-cheie de performanță al capacității incluse în proiectul de plan de performanță trebuie considerate coerente cu obiectivele de performanță la nivelul Uniunii pentru PR4. |
Examinarea obiectivelor de capacitate pentru serviciile de navigație aeriană terminală
(23) |
În conformitate cu punctul 2.1 litera (b) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, Comisia și-a completat evaluarea proiectului de plan de performanță prin examinarea obiectivelor de performanță în materie de capacitate pentru serviciile de navigație aeriană terminală stabilite în ceea ce privește aeroporturile menționate la articolul 1 alineatele (3) și (4) din regulamentul de punere în aplicare respectiv. S-a constatat că aceste obiective nu ridică probleme. |
Evaluarea obiectivelor de rentabilitate
(24) |
Pentru domeniul-cheie de performanță al rentabilității, coerența obiectivelor incluse în proiectul de plan de performanță în ceea în ceea ce privește costul unitar determinat („DUC”) pentru serviciile de navigație aeriană de rută a fost evaluată pe baza criteriilor prevăzute la punctul 1.4 literele (a), (b) și (c) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317. Aceste criterii sunt tendința costului unitar determinat pe parcursul PR4, tendința pe termen lung a costului unitar determinat pe parcursul celei de-a treia perioade referință (PR3) și al PR4 (2020-2029) și valoarea de referință pentru costul unitar determinat la nivelul zonei tarifare, comparată cu valoarea medie corespunzătoare zonelor tarifare în care furnizorii de servicii de navigație aeriană au un mediu operațional și economic similar. |
(25) |
Obiectivele de rentabilitate pentru serviciile de rută propuse de Malta pentru PR4 și valorile de referință aferente sunt următoarele:
|
(26) |
În ceea ce privește criteriul de evaluare prevăzut la punctul 1.4 litera (a) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, Comisia observă că tendința costului unitar determinat pentru serviciile de rută la nivelul zonei tarifare din Malta, de +5,2 % pe durata PR4, reprezintă o performanță mai slabă decât tendința de la nivelul Uniunii pentru aceeași perioadă, de –1,2 %. |
(27) |
În ceea ce privește criteriul de evaluare prevăzut la punctul 1.4 litera (b) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, Comisia observă că tendința pe termen lung a costului unitar determinat pentru serviciile de rută la nivelul zonei tarifare din Malta pe durata PR3 și PR4, de –1,6 %, reprezintă o performanță mai bună decât tendința pe termen lung de la nivelul Uniunii pentru aceeași perioadă, de –1,0 %. |
(28) |
În ceea ce privește criteriul de evaluare prevăzut la punctul 1.4 litera (c) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, Comisia observă că valoarea de referință a Maltei pentru costul unitar determinat, de 16,72 EUR în termeni reali la prețurile din 2022 („EUR2022”), este cu 47,7 % mai mică decât valoarea de referință medie, de 31,96 EUR în EUR2022, a grupului comparativ relevant prevăzut la articolul 7 din Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1688. |
(29) |
Este clar că tendința pe termen lung a costului unitar din Malta este mai bună decât tendința corespunzătoare la nivelul Uniunii și că valoarea de referință a Maltei pentru 2024 este cu mult sub media grupului comparativ. Prin urmare, Comisia consideră că abaterea de la tendința DUC la nivelul Uniunii pentru PR4 menționată în considerentul (26) nu împiedică coerența obiectivelor de performanță ale Maltei în domeniul rentabilității cu obiectivele de performanță în domeniul rentabilității la nivelul Uniunii. |
(30) |
Pe baza constatărilor de la considerentele (25)-(29), obiectivele din domeniul-cheie al rentabilității incluse în proiectul de plan de performanță trebuie considerate coerente cu obiectivele de performanță la nivelul Uniunii pentru PR4. |
Revizuirea obiectivelor în materie de rentabilitate pentru serviciile de navigație aeriană terminală
(31) |
În conformitate cu punctul 2.1 litera (c) din anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, Comisia și-a completat evaluarea proiectului de plan de performanță cu revizuirea obiectivelor de performanță în materie de rentabilitate pentru serviciile de navigație aeriană terminală stabilite în ceea ce privește aeroporturile menționate la articolul 1 alineatul (3) și alineatul (4) din regulamentul de punere în aplicare respectiv. S-a constatat că aceste obiective dau naștere unor preocupări. |
(32) |
Comisia observă că tendința DUC pentru serviciile de navigație aeriană terminală din Malta, de +6,6 % pe parcursul PR4, depășește tendința DUC pentru serviciile de rută, de +5,2 % pe parcursul PR4, și indică o deteriorare semnificativă în comparație cu tendința reală a DUC pentru serviciile de navigație aeriană terminală de –8,1 % observată pe parcursul PR3. Comisia observă că deteriorarea observată a tendinței DUC este determinată în principal de o creștere semnificativă a costurilor. Într-adevăr, costurile determinate ale furnizării de servicii de navigație aeriană terminală pentru Malta pentru 2029 sunt planificate să fie cu aproximativ 77 % mai mari decât nivelul costurilor în 2024, în timp ce creșterea traficului în unitățile de servicii în aceeași perioadă pentru zona tarifară terminală este estimată la aproximativ 21 %. |
(33) |
Prin urmare, Comisia consideră că, în legătură cu adoptarea planului său final de performanță în conformitate cu articolul 16 litera (a) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/317, Malta trebuie să justifice în continuare obiectivele de performanță în domeniul rentabilității pentru serviciile de navigație aeriană terminală pentru PR4, ținând seama de observațiile prezentate în considerentul (32), sau trebuie să revizuiască în sens descrescător obiectivele respective. |
CONCLUZII
(34) |
Având în vedere cele de mai sus, obiectivele de performanță incluse în proiectul de plan de performanță al Maltei trebuie considerate coerente cu obiectivele de performanță la nivelul Uniunii pentru PR4, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Obiectivele de performanță incluse în proiectul de plan de performanță prezentat de Malta pentru cea de a patra perioadă de referință („PR4”), enumerate în anexa la prezenta decizie, sunt coerente cu obiectivele de performanță la nivelul Uniunii pentru PR4 prevăzute în Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1688.
Articolul 2
Prezenta decizie se adresează Republicii Malta.
Adoptată la Bruxelles, 19 mai 2025.
Pentru Comisie
Apostolos TZITZIKOSTAS
Membru al Comisiei
(1)
JO L 96, 31.3.2004, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/549/oj.
(2)
JO L, 2024/2803, 11.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2803/oj.
(3)
JO L 56, 25.2.2019, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/317/oj.
(4) Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1688 a Comisiei din 12 iunie 2024 de stabilire a obiectivelor de performanță la nivelul Uniunii privind rețeaua de management al traficului aerian pentru a patra perioadă de referință, care începe la 1 ianuarie 2025 și se încheie la 31 decembrie 2029 (JO L, 2024/1688, 17.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/1688/oj).
(5) Regulamentul (CE) nr. 550/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 martie 2004 privind prestarea de servicii de navigație aeriană în cerul unic european (regulament privind prestarea de servicii) (JO L 96, 31.3.2004, p. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/550/oj).
(6) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/123 al Comisiei din 24 ianuarie 2019 de stabilire a normelor de punere în aplicare a funcțiilor rețelei de management al traficului aerian (ATM) și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 677/2011 al Comisiei (JO L 28, 31.1.2019, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/123/oj).
ANEXĂ
Obiective de performanță incluse în proiectul de plan de performanță al Maltei, care, conform constatărilor, sunt coerente cu obiectivele de performanță la nivelul Uniunii pentru cea de a patra perioadă de referință
DOMENIUL-CHEIE DE PERFORMANȚĂ AL SIGURANȚEI
Malta |
Obiective privind eficacitatea managementului siguranței, exprimate ca nivel de implementare, variind de la nivelul A la nivelul D al Agenției Europene pentru Siguranța Aviației („AESA”) |
|||||
Furnizor de servicii de navigație aeriană |
Obiectivul de management al siguranței |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
MATS |
Politica și obiectivele în materie de siguranță |
C |
C |
D |
D |
D |
Managementul riscurilor la adresa siguranței |
C |
C |
C |
C |
D |
|
Asigurarea siguranței |
C |
C |
C |
C |
D |
|
Promovarea siguranței |
C |
C |
C |
D |
D |
|
Cultura siguranței |
C |
C |
C |
C |
C |
DOMENIUL-CHEIE DE PERFORMANȚĂ AL MEDIULUI
Malta |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Obiective în domeniul-cheie de performanță al mediului, exprimate ca eficiență medie a zborului orizontal pe rută corespunzătoare traiectoriei reale |
1,56 % |
1,54 % |
1,52 % |
1,50 % |
1,48 % |
DOMENIUL-CHEIE DE PERFORMANȚĂ AL CAPACITĂȚII
Malta |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Obiective în domeniul-cheie de performanță al capacității, exprimate în minute de întârziere ATFM pe rută per zbor |
0,03 |
0,02 |
0,01 |
0,01 |
0,01 |
DOMENIUL-CHEIE DE PERFORMANȚĂ AL RENTABILITĂȚII
Zona tarifară de rută a Maltei |
Valoare de referință 2019 |
Valoare de referință 2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
Obiective și valori de referință în domeniul-cheie de performanță al rentabilității, exprimate în cost unitar determinat (în termeni reali la prețurile din 2022) |
EUR 24,87 |
EUR 16,72 |
EUR 17,61 |
EUR 17,01 |
EUR 18,71 |
EUR 19,48 |
EUR 21,60 |
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/1060/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)