CELEX:32025D1115: Decizia (UE) 2025/1115 a Consiliului din 12 mai 2025 privind poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene, în cadrul Grupului de experți pentru Acordul european privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere internaționale (AETR) și în cadrul Grupului de lucru al Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite pentru transportul rutier, în ceea ce privește o propunere de aliniere a AETR la cele mai recente principale modificări ale Regulamentului (CE) nr. 561/2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 03/06/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2025/11152.6.2025DECIZIA (UE) 2025/1115 A CONSILIULUI din 12 mai 2025 privind poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene, în cadrul Grupului de experți pentru Acordul european privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectuează transporturi...

Informatii

Data documentului: 12/05/2025; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 02/06/2025; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: State membre, Comisia
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2025/1115

2.6.2025

DECIZIA (UE) 2025/1115 A CONSILIULUI

din 12 mai 2025

privind poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene, în cadrul Grupului de experți pentru Acordul european privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere internaționale (AETR) și în cadrul Grupului de lucru al Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite pentru transportul rutier, în ceea ce privește o propunere de aliniere a AETR la cele mai recente principale modificări ale Regulamentului (CE) nr. 561/2006

CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în special articolul 91 coroborat cu articolul 218 alineatul (9),

având în vedere propunerea Comisiei Europene,

întrucât:

(1)

Acordul european privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere internaționale (AETR) (1) a intrat în vigoare la 5 ianuarie 1976. În hotărârea sa din 31 martie 1971 în cauza 22/70, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a recunoscut competența exclusivă a Uniunii în ceea ce privește obiectul AETR (2).

(2)

În temeiul articolului 2 alineatul (3) al doilea paragraf din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European și al Consiliului (3), dispozițiile AETR ar trebui si fie aliniate la cele ale regulamentului respectiv. Regulamentele (UE) 2020/1054 (4) și (UE) 2024/1258 (5) ale Parlamentului European și ale Consiliului au modificat Regulamentul (CE) nr. 561/2006. În plus, Regulamentul delegat (UE) 2022/1012 al Comisiei (6) a completat articolul 8a alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006, care reprezintă una dintre dispozițiile introduse prin Regulamentul (UE) 2020/1054. Prin urmare, Uniunea ar trebuie să propună modificarea AETR pentru ca acesta să reflecte modificările introduse prin Regulamentele (UE) 2020/1054 și (UE) 2024/1258 și completate prin Regulamentul delegat (UE) 2022/1012. Modificările respective includ noi dispoziții referitoare la domeniul de aplicare al AETR, condițiile în care este posibil să se efectueze perioade de repaus săptămânal reduse consecutive, interdicția de a efectua repausul săptămânal în cabină, normele în temeiul cărora conducătorul auto se întoarce la sediul angajatorului sau la locul de reședință al conducătorilor auto, condițiile în care este posibil să existe perioade de repaus pe feribot sau în tren, alte derogări posibile pentru conducătorii auto care efectuează transportul ocazional de călători, precum și principiul și specificațiile spațiilor de parcare sigure și securizate.

(3)

În temeiul articolului 21 din AETR, orice parte contractantă poate transmite Secretarului General al Organizației Națiunilor Unite propuneri de modificare a AETR. Înainte de a fi transmise Secretarului General al Organizației Națiunilor Unite, propunerile sunt, de regulă, mai întâi prezentate, examinate și aprobate în cadrul Grupului de lucru pentru transportul rutier (SC.1) din cadrul Comisiei Economice pentru Europa a ONU (CEE-ONU). CEE-ONU a înființat, în cadrul AETR, un grup de experți pentru AETR. Grupul de experți pentru AETR este un organism împuternicit să elaboreze și să prezinte Grupului de lucru pentru transportul rutier din cadrul CEE-ONU propuneri de modificare a AETR. Pe baza prezentei decizii, Uniunea ar trebui să propună ca Grupul de experți pentru AETR, în cadrul celei de a 38-a sesiuni planificate pentru iunie 2025 și în cadrul sesiunilor ulterioare, și Grupul de lucru al CEE-ONU pentru transportul rutier, în cadrul celei de a 120-a sesiuni planificate pentru octombrie 2025 și în cadrul sesiunilor ulterioare, să discute modificările aduse AETR referitoare la îmbunătățirea condițiilor de muncă ale conducătorilor auto care efectuează transporturi rutiere internaționale, care rezultă din modificările recente aduse Regulamentului (CE) nr. 561/2006 prin Regulamentele (UE) 2020/1054 și (UE) 2024/1258 și prin Regulamentul delegat (UE) 2022/1012.

(4)

Este oportun să se stabilească poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii în cadrul Grupului de experți pentru AETR și al Grupului de lucru pentru transportul rutier, întrucât modificarea AETR va avea caracter obligatoriu în temeiul dreptului internațional, în conformitate cu articolul 21 alineatul (6) din AETR.

(5)

Statele membre nu trebuie să se opună notificării de către Secretarul General al Organizației Națiunilor Unite, în temeiul articolului 21 alineatul (1) din AETR, a propunerilor de modificare care sunt incluse în documentul atașat la prezenta decizie. În cazul în care o notificare din partea Secretarului General al Organizației Națiunilor Unite nu se limitează la propunerile de modificare care sunt incluse în documentul atașat la prezenta decizie, statele membre nu trebuie să se opună acelor propuneri de modificare care sunt incluse în documentul atașat la prezenta decizie.

(6)

Poziția Uniunii în cadrul Grupului de experți pentru AETR urmează să fie exprimată de Comisie, iar poziția Uniunii în cadrul Grupului de lucru pentru transportul rutier urmează să fie exprimată de statele membre, acționând împreună în interesul Uniunii,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii în cadrul celei de a 38-a sesiuni și al unor sesiuni ulterioare ale Grupului de experți pentru Acordul european privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere internaționale (AETR) și în cadrul celei de a 120-a sesiuni și al unor sesiuni ulterioare ale Grupului de lucru pentru transportul rutier (SC.1) al Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE-ONU) în ceea ce privește o propunere de aliniere a AETR la recentele modificări ale Regulamentului (CE) nr. 561/2006 efectuate prin Regulamentele (UE) 2020/1054 și (UE) 2024/1258 și la Regulamentul delegat (UE) 2022/1012 este prevăzută în documentul atașat la prezenta decizie.

Se poate conveni asupra unor modificări formale și minore ale poziției menționate la primul paragraf fără a fi necesară o nouă decizie a Consiliului.

Articolul 2

Poziția menționată la articolul 1 se exprimă de Comisie în cadrul Grupului de experți pentru AETR și de statele membre, acționând împreună în interesul Uniunii, în cadrul Grupului de lucru pentru transportul rutier din cadrul CEE-ONU.

Articolul 3

În cazul în care orice propunere de modificare prevăzută în documentul atașat la prezenta decizie a fost aprobată de Grupul de lucru pentru transportul rutier din cadrul CEE-ONU, statele membre, acționând împreună în interesul Uniunii, o transmit Secretarului General al Organizației Națiunilor Unite, în conformitate cu articolul 21 alineatul (1) din AETR.

Statele membre nu se opun notificării de către Secretarul General al Organizației Națiunilor Unite, în temeiul articolului 21 alineatul (1) din AETR, a propunerilor de modificare incluse documentul atașat la prezenta decizie.

Articolul 4

Prezenta decizie se adresează Comisiei și statelor membre.

Adoptată la Bruxelles, 12 mai 2025.

Pentru Consiliu

Președintele

B. NOWACKA


(1)  
JO L 95, 8.4.1978, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/1977/2829/oj.

(2)  Hotărârea Curții de Justiție din 31 martie 1971, Comisia/Consiliul (AETR), 22/70, ECLI:EU:C:1971:32, punctele 30-31.

(3)  Regulamentul (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor dispoziții ale legislației sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3821/85 și (CE) nr. 2135/98 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3820/85 al Consiliului (JO L 102, 11.4.2006, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/561/oj).

(4)  Regulamentul (UE) 2020/1054 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 iulie 2020 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 în ceea ce privește cerințele minime referitoare la duratele de conducere zilnice și săptămânale maxime, pauzele minime și perioadele de repaus zilnic și săptămânal și a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 în ceea ce privește poziționarea prin intermediul tahografelor (JO L 249, 31.7.2020, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/1054/oj).

(5)  Regulamentul (UE) 2024/1258 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 aprilie 2024 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 în ceea ce privește cerințele minime privind pauzele minime și perioadele de repaus zilnic și săptămânal în sectorul transportului ocazional de călători și în ceea ce privește competența statelor membre de a aplica sancțiuni în cazul încălcărilor Regulamentului (UE) nr. 165/2014 săvârșite într-un alt stat membru sau într-o țară terță (JO L, 2024/1258, 2.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1258/oj).

(6)  Regulamentul delegat (UE) 2022/1012 al Comisiei din 7 aprilie 2022 de completare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește stabilirea de standarde care detaliază nivelul de servicii și de securitate al spațiilor de parcare sigure și securizate și procedurile de certificare a acestora (JO L 170, 28.6.2022, p. 27, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/1012/oj).


ANEXĂ

1.

La articolul 1 din AETR se adaugă o nouă definiție (ia), după cum urmează:

„(ia)

«servicii ocazionale» înseamnă serviciile de transport de persoane care nu se încadrează în definiția serviciilor regulate, inclusiv serviciile regulate speciale, și a căror caracteristică principală este transportul grupurilor de persoane constituite la inițiativa clientului sau chiar a operatorului de transport. Un serviciu ocazional se efectuează în baza unei foi de parcurs, care trebuie completată de operatorul de transport înainte de fiecare călătorie și care conține cel puțin informații referitoare la tipul de serviciu, la itinerarul principal și la operatorul (operatorii) de transport implicat (implicați).”

2.

La articolul 2 alineatul (2) din AETR, litera (a) se înlocuiește cu următorul text:

„(a)

Vehicule utilizate pentru transportul de mărfuri a căror masă maximă admisibilă, inclusiv cea a remorcii sau a semiremorcii, nu depășește 2,5 tone.”

3.

La articolul 2 alineatul (2) din AETR se adaugă o nouă literă (l), după cum urmează:

„(l)

Vehicule sau ansambluri de vehicule a căror masă maximă admisibilă nu depășește 7,5 tone, utilizate pentru:

(i)

transportul materialelor, al echipamentelor sau al mașinilor care sunt destinate conducătorului auto în exercitarea profesiei sale; sau

(ii)

livrarea de mărfuri produse în mod artizanal,

numai pe o rază de 100 km de la sediul întreprinderii și cu condiția ca principala activitate a conducătorului auto să nu fie cea de conducere a vehiculului, iar transportul să nu se efectueze contra cost în numele unui terț.”

4.

La articolul 7 alineatul (2) din AETR, se adaugă următoarele paragrafe:

„În cazul unui conducător auto care prestează un serviciu de transport ocazional de persoane, pauza menționată la primul alineat poate fi înlocuită, de asemenea, cu două pauze de cel puțin 15 minute fiecare, intercalate pe parcursul perioadei de conducere menționate la primul alineat, astfel încât să respecte dispozițiile primului alineat.

Un conducător auto care face parte dintr-un echipaj poate să ia o pauză de 45 de minute la bordul unui vehicul condus de un alt conducător auto, cu condiția ca persoana care face pauză să nu fie implicată în asistarea celei care conduce vehiculul.”

5.

După articolul 8 alineatul (2) din AETR, se inserează următorul alineat:

„(2a) Cu condiția ca siguranța rutieră și condițiile de muncă ale conducătorului auto să nu fie astfel periclitate, un conducător auto care prestează un serviciu ocazional unic de transport de persoane cu o durată de cel puțin șase perioade consecutive de 24 de ore poate beneficia de o derogare de la alineatul (2) primul paragraf efectuând perioada de repaus zilnic o dată în maximum 25 de ore după încheierea perioadei de repaus zilnic sau a perioadei de repaus săptămânal anterioare, cu condiția ca durata totală de conducere acumulată pentru ziua respectivă să nu depășească șapte ore. Respectând aceleași condiții, respectiva derogare poate fi utilizată de două ori în cursul prestării unui serviciu ocazional unic de transport de persoane cu o durată de cel puțin opt perioade consecutive de 24 de ore. Utilizarea respectivei derogări nu aduce atingere timpului maxim de lucru în temeiul legislației aplicabile.”

6.

La articolul 8 alineatul (6) la sfârșitul literei (a) din AETR se adaugă următorul paragraf:

„Prin derogare de la primul paragraf, un conducător auto care efectuează operațiuni de transport internațional de mărfuri poate să efectueze două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive în afara părții contractante pe teritoriul căreia este stabilit angajatorul, cu condiția ca, în oricare patru săptămâni consecutive, acel conducător auto să efectueze cel puțin patru perioade de repaus săptămânal dintre care cel puțin două să fie perioade de repaus săptămânal normale.

În sensul prezentului alineat, se consideră că un conducător auto efectuează operațiuni de transport internațional în cazul în care conducătorul auto începe cele două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive în afara părții contractante pe teritoriul căreia este stabilit angajatorul și a țării în care se află locul de reședință al conducătorului auto.”

7.

La articolul 8 alineatul (6) din AETR, litera (b) se înlocuiește cu următorul text:

„(b)

Prin derogare de la alineatul (6) litera (a), un conducător auto care asigură un serviciu ocazional unic poate amâna perioada de repaus săptămânal cu cel mult 12 perioade consecutive de 24 de ore care urmează unei perioade de repaus săptămânal normale precedente, cu condiția ca:

după utilizarea derogării, conducătorul auto să ia:

fie două perioade de repaus săptămânal normale,

fie o perioadă de repaus săptămânal normală și o perioadă de repaus săptămânal redusă de cel puțin 24 de ore. Cu toate acestea, reducerea se compensează cu o perioadă de repaus echivalentă luată în bloc înainte de sfârșitul celei de a treia săptămâni care urmează sfârșitului perioadei de derogare;

la patru ani de la implementarea tahografului digital de către țara de înmatriculare, vehiculul să fie echipat cu aparatură de înregistrare în conformitate cu cerințele din apendicele 1B la anexă și

în cazul în care perioada de conducere este cuprinsă între orele 22.00 și 6.00, vehiculul să fie condus în echipaj sau perioada de conducere menționată la articolul 7 să se reducă la trei ore.”

8.

Articolul 8 alineatul (8) din AETR se înlocuiește cu următorul text:

„(8) Perioadele de repaus săptămânal normale și orice perioadă de repaus săptămânal de mai mult de 45 de ore luată în compensație pentru perioade de repaus săptămânal reduse anterioare nu pot fi efectuate la bordul unui vehicul. Ele se efectuează într-un spațiu de cazare corespunzător și adaptat atât pentru bărbați, cât și pentru femei, cu spații de dormit și instalații sanitare adecvate.

Eventualele costuri de cazare în exteriorul vehiculului sunt suportate de către angajator.”

9.

După articolul 8 alineatul (8) din AETR se introduce un nou alineat (8a), după cum urmează:

„(8a) Întreprinderile de transport organizează activitatea conducătorilor auto în așa fel încât aceștia să poată, în fiecare perioadă de patru săptămâni consecutive, să se întoarcă la centrul operațional al angajatorului unde se află locul normal de staționare al conducătorului auto și unde începe perioada de repaus săptămânal a conducătorului auto, pe teritoriul părții contractante unde este stabilit angajatorul, sau să se întoarcă la locul de reședință al conducătorului auto, pentru a efectua cel puțin o perioadă de repaus săptămânal normală sau o perioadă de repaus săptămânal de peste 45 de ore luată în compensație pentru perioade de repaus săptămânal reduse.

Cu toate acestea, în cazul în care conducătorul auto a efectuat două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive în conformitate cu alineatul (6) litera (a), întreprinderea de transport organizează activitatea conducătorului auto în așa fel încât acesta să poată să se întoarcă înainte de începutul perioadei de repaus săptămânal normale de peste 45 de ore luată în compensație.

Întreprinderea de transport documentează modul în care își îndeplinește această obligație și păstrează documentația la sediu pentru a o prezenta la cererea autorităților de control.”

10.

La articolul 8a din AETR, primele două alineate se înlocuiesc cu textul următor:

„(1) Prin derogare de la articolul 8, atunci când un conducător auto însoțește un vehicul transportat cu feribotul sau cu trenul și efectuează în același timp o perioadă de repaus zilnic normală sau o perioadă de repaus săptămânal redusă, această perioadă poate fi întreruptă cel mult de două ori de alte activități a căror durată totală nu depășește o oră. Pe parcursul acestei perioade de repaus zilnic normale sau perioade de repaus săptămânal reduse, conducătorul auto are acces la o cabină de dormit sau la o cușetă aflată la dispoziția sa.

În ceea ce privește perioadele de repaus săptămânal normale, derogarea respectivă se aplică deplasărilor cu feribotul sau cu trenul numai în cazul în care:

(a)

durata programată a deplasării este de minimum opt ore; și

(b)

conducătorul auto are acces la o cabină de dormit pe feribot sau în tren.

(2) Perioada de timp necesară conducătorului auto pentru a se deplasa la locul de îmbarcare într-un vehicul care intră în domeniul de aplicare al prezentului acord sau pentru a se întoarce din acel loc, atunci când vehiculul nu se află nici la locul de reședință al conducătorului auto, nici la centrul operațional al angajatorului unde se află locul normal de staționare al conducătorului auto, nu se consideră repaus sau pauză, cu excepția cazului în care conducătorul auto se află pe un feribot sau în tren și are acces la o cabină de dormit sau la o cușetă.”

11.

Se adaugă un nou articol 8b, după cum urmează:

„Articolul 8b

Spații de parcare sigure și securizate

(1) Pe baza informațiilor furnizate de părțile contractante, Secretariatul CEE-ONU se asigură că informațiile privind spațiile de parcare sigure și securizate sunt ușor accesibile conducătorilor auto care efectuează transporturi rutiere de mărfuri și persoane. Secretariatul CEE-ONU publică o listă a spațiilor de parcare care au fost certificate, pentru a le asigura conducătorilor auto următoarele condiții adecvate:

detectarea și prevenirea accesului neautorizat;

iluminat și vizibilitate;

puncte de contact și proceduri pentru situații de urgență;

instalații sanitare adecvate atât pentru bărbați, cât și pentru femei;

posibilități de achiziționare a alimentelor și băuturilor;

conexiuni care permit comunicarea;

alimentarea cu energie electrică.

Lista acestor spații de parcare se pune la dispoziție pe un site oficial unic și se actualizează periodic.

(2) Standardele care oferă detalii suplimentare cu privire la nivelul de servicii și de securitate în ceea ce privește elementele enumerate la alineatul (1) și procedurile de certificare a spațiilor de parcare sunt prevăzute în apendicele 5.

(3) Apendicele 5 poate fi modificat de majoritatea părților contractante prezente și care votează în cadrul Grupului de lucru CEE-ONU pentru transportul rutier.

(4) Părțile contractante trebuie să încurajeze amenajarea de spații de parcare pentru utilizatorii de vehicule comerciale.”

12.

Articolul 9 din AETR se înlocuiește cu următorul text:

„(1) Cu condiția de a nu se periclita prin aceasta siguranța rutieră și pentru a-i da posibilitatea vehiculului de a ajunge la un loc de oprire corespunzător, conducătorul auto poate deroga de la dispozițiile prezentului acord în măsura necesară pentru a se asigura siguranța persoanelor, a vehiculului sau a încărcăturii acestuia. Conducătorul auto indică natura și motivul derogării sale de la aceste dispoziții pe foaia de înregistrare sau pe un exemplar imprimat al dispozitivului de control sau în registrul său de serviciu, cel târziu la sosirea la un loc de oprire adecvat.

(2) De asemenea, în circumstanțe excepționale, conducătorul auto poate deroga de la articolul 6 alineatele (1) și (2) și de la articolul 8 alineatul (2) prin depășirea duratei de conducere zilnice și săptămânale cu până la o oră pentru a ajunge la centrul operațional al angajatorului sau la locul de reședință al conducătorului auto în vederea efectuării perioadei de repaus săptămânal, cu condiția de a nu se periclita prin aceasta siguranța rutieră.

(3) În aceleași condiții, conducătorul auto poate depăși durata de conducere zilnică și săptămânală cu până la două ore, cu condiția să facă o pauză neîntreruptă de 30 de minute imediat înainte de timpul de conducere suplimentar necesar pentru a ajunge la centrul operațional al angajatorului sau la locul de reședință al conducătorului auto în vederea efectuării perioadei de repaus săptămânal normale.

(4) Conducătorul auto indică manual cauza derogării în foaia de înregistrare sau pe un document imprimat scos din aparatul de înregistrare sau în registrul de sarcini, cel târziu la sosirea la destinație sau la un loc de oprire corespunzător.

(5) Orice perioadă de prelungire se compensează cu o perioadă de repaus echivalentă luată în bloc cu orice perioadă de repaus, înainte de sfârșitul celei de a treia săptămâni care urmează săptămânii în cauză.”

13.

La AETR se adaugă un nou apendice 5, după cum urmează:

„Apendicele 5

1.

Pentru a fi certificat ca spațiu de parcare sigur și securizat așa cum se menționează la articolul 8b alineatul (1) din AETR, un spațiu de parcare trebuie să îndeplinească următoarele standarde:

(a)

toate standardele privind nivelul minim de servicii prevăzut în secțiunea A din prezentul apendice;

(b)

toate standardele unuia dintre nivelurile de securitate prevăzute în secțiunea B din prezentul apendice.

2.

Certificarea spațiilor de parcare ca spații de parcare sigure și securizate, astfel cum se menționează la articolul 8b alineatul (1) din AETR, respectă standardele și procedurile prevăzute în secțiunea C din prezentul apendice.

Secțiunea A – Nivelul minim al serviciului

Instalații sanitare adecvate atât pentru bărbați, cât și pentru femei

Sunt disponibile și funcționale toalete și dușuri separate atât pentru bărbați, cât și pentru femei. Dușurile sunt prevăzute cu apă caldă.

Sunt disponibile și funcționale robinete de apă, prevăzute cu apă caldă. Săpunul este pus la dispoziție gratuit.

Sunt disponibile la fața locului containere de gunoi, care se golesc în mod regulat.

Toaletele, dușurile și chiuvetele sunt curățate și verificate zilnic la intervale regulate. Programul de curățenie se afișează.

Posibilități de achiziționare a alimentelor și a băuturilor și de consumare a acestora

Gustările și băuturile sunt disponibile pentru achiziționare 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână.

Este disponibil un spațiu de luat masa pentru conducătorii auto.

Conexiuni care permit comunicarea

Conexiunea la internet este disponibilă gratuit.

Alimentarea cu energie electrică

Sunt disponibile prize electrice pentru uz personal.

Până la 31 decembrie 2026, la fața locului trebuie să fie disponibile instalații electrice pentru vehiculele frigorifice de transport rutier.

Puncte de contact și proceduri pentru situații de urgență

Sunt prevăzute indicatoare clare pentru a asigura circulația în condiții de siguranță la locul de parcare.

Punctele de contact pentru situații de urgență se afișează în spațiile de parcare cel puțin în limba oficială națională și în limba engleză. Acestea sunt însoțite de pictograme ușor de înțeles.

Secțiunea B – Niveluri de securitate

a.

Spațiile de parcare sigure și securizate certificate în conformitate cu standardele AETR îndeplinesc criteriile stabilite la unul dintre nivelurile de securitate descrise în tabelele 2-5.

b.

În spațiile de parcare sigure și securizate se asigură că echipamentele și procedurile enumerate la fiecare nivel de securitate sunt pe deplin operaționale.

c.

Standardele stabilite în prezentul acord nu aduc atingere legislației naționale referitoare la sarcinile care trebuie îndeplinite de personalul de securitate autorizat și instruit, intern sau extern. Toți membrii personalului de securitate beneficiază, de asemenea, de o instruire adecvată atunci când legislația națională impune acest lucru.

d.

Perioadele de păstrare a datelor colectate prin supraveghere video (CCTV) nu aduc atingere legislației aplicabile în acest domeniu. Acestea se aplică oricăror cerințe obligatorii și voluntare în temeiul acestor standarde.

e.

Valorile iluminării (în lucși) indicate în diferitele niveluri de securitate sunt valori medii.

f.

Fără a aduce atingere legislației naționale care stabilește cerințe suplimentare privind instruirea, operatorii de spații de parcare sigure și securizate se asigură că personalul lor de la fața locului și de la distanță care se ocupă de aceste spații, precum și administratorul spațiilor de parcare participă la o instruire privind standardele AETR pentru spații de parcare sigure și securizate. Personalul nou urmează această instruire în termen de șase luni de la începerea activității. Instruirea acoperă următoarele subiecte:

instruirea și supravegherea personalului;

gestionarea incidentelor;

supravegherea și monitorizarea;

tehnologia.

g.

Spațiile de parcare sigure și securizate afișează la fața locului informațiile pentru utilizatori cu privire la modul de depunere a unei plângeri la organismul de certificare relevant.

Nivelul de bronz

NIVELUL DE BRONZ

Perimetru

Perimetrul spațiilor de parcare sigure și securizate este securizat prin mijloace vizuale de descurajare. Mijloacele vizuale de descurajare se amplasează la sol pentru a indica perimetrul spațiilor de parcare sigure și securizate, precum și că, în spațiul de parcare, nu este permis decât accesul vehiculelor de marfă și al vehiculelor autorizate.

Perimetrul spațiilor de parcare sigure și securizate este iluminat la o intensitate de 15 lucși.

Orice vegetație din jurul perimetrului spațiilor de parcare sigure și securizate este curățată pentru a asigura o bună vizibilitate.

Spațiul de parcare

Se indică prin semnalizare corespunzătoare faptul că accesul în spațiul de parcare este permis numai pentru vehiculele de marfă și vehiculele autorizate.

Controalele fizice sau de supraveghere la distanță se efectuează cel puțin o dată la 24 de ore.

Orice vegetație din spațiul de parcare este curățată pentru a asigura o bună vizibilitate.

Benzile pentru vehicule și pietoni existente în spațiul de parcare sunt iluminate la o intensitate de 15 lucși.

Intrare/ieșire

Punctele de intrare și de ieșire ale spațiilor de parcare sigure și securizate sunt iluminate la o intensitate de 25 de lucși.

La toate punctele de intrare și de ieșire ale spațiilor de parcare sigure și securizate este instalat și operațional un sistem CCTV care oferă o bună calitate a imaginii.

Sistemul CCTV are o înregistrare digitală continuă minimă (5 cadre pe secundă) sau bazată pe detectarea mișcării, cu preînregistrare și postînregistrare, și utilizează camere de rezoluție HD cu redare fidelă pe timp de zi și de noapte de 720 de pixeli.

Operatorul spațiului de parcare sigur și securizat efectuează o verificare de rutină cu CCTV o dată pe săptămână, a cărei înregistrare trebuie păstrată timp de o săptămână. Operatorul spațiului de parcare sigur și securizat efectuează o verificare de funcționalitate a sistemului CCTV cel puțin o dată la 48 de ore.

Datele obținute prin sistemul CCTV se păstrează pentru o perioadă de 30 de zile, cu excepția cazului în care legislația aplicabilă impune o perioadă de păstrare mai scurtă. În acest caz, se aplică cea mai lungă perioadă de păstrare permisă de lege.

Spațiul de parcare sigur și securizat are o garanție a sistemului CCTV, un acord de privind nivelul serviciilor sau demonstrează capacități proprii de întreținere a acestuia. Sistemele CCTV din spațiul de parcare sigur și securizat sunt operate întotdeauna de tehnicieni calificați.

Proceduri privind personalul

Pe baza unei evaluări anuale a riscurilor și fără a aduce atingere legislației naționale care stabilește cerințe suplimentare, se instituie un plan de securitate, care include toate aspectele, de la prevenirea și atenuarea riscurilor până la răspuns, în colaborare cu autoritățile de aplicare a legii.

Spațiul de parcare sigur și securizat are desemnată o persoană responsabilă de procedurile legate de personal în caz de incidente. Personalul spațiului de parcare sigur și securizat trebuie să dețină în permanență acces la o listă completă a organismelor locale de aplicare a legii.

Se instituie o procedură pentru cazurile în care, în spațiul de parcare sigur și securizat, sunt parcate vehicule neautorizate. Procedura respectivă este afișată clar în spațiul de parcare sigur și securizat.

Raportarea incidentelor și a infracțiunilor către personal și poliție este facilitată prin afișarea unei proceduri clare în spațiul de parcare sigur și securizat.

Nivelul de argint

NIVELUL DE ARGINT

Perimetru

Perimetrul spațiului de parcare sigur și securizat este protejat cel puțin printr-un mijloc fizic de descurajare care împiedică trecerea și permite intrarea și ieșirea din spațiile de parcare sigure și securizate numai prin puncte de intrare și de ieșire definite. Perimetrul spațiului de parcare sigur și securizat este protejat prin monitorizare și înregistrare video continuă, precum și prin mijloace vizuale de descurajare.

Sistemul CCTV are o înregistrare digitală continuă minimă de 5 cadre pe secundă sau bazată pe detectarea mișcării, cu preînregistrare și postînregistrare, și utilizează camere de rezoluție HD cu redare fidelă pe timp de zi și de noapte de 720 de pixeli.

Operatorul spațiului de parcare sigur și securizat efectuează o verificare de rutină cu CCTV o dată la 72 de ore, a cărei înregistrare trebuie păstrată timp de o săptămână.

Operatorul spațiului de parcare sigur și securizat efectuează o verificare de funcționalitate a sistemului CCTV cel puțin o dată la 48 de ore.

Datele obținute prin sistemul CCTV se păstrează pentru o perioadă de 30 de zile, cu excepția cazului în care legislația aplicabilă impune o perioadă de păstrare mai scurtă. În acest caz, se aplică cea mai lungă perioadă de păstrare permisă de lege.

Spațiul de parcare sigur și securizat are o garanție a sistemului CCTV și un acord privind nivelul serviciilor sau demonstrează capacități proprii de întreținere a acestuia. Sistemele CCTV din spațiul de parcare sigur și securizat sunt operate întotdeauna de tehnicieni calificați.

Perimetrul spațiilor de parcare sigure și securizate este iluminat la o intensitate de 20 lucși.

Orice vegetație din jurul perimetrului spațiilor de parcare sigure și securizate este curățată pentru a asigura o bună vizibilitate.

Spațiul de parcare

Se indică prin semnalizare corespunzătoare faptul că accesul în spațiul de parcare este permis numai pentru vehiculele de marfă și vehiculele autorizate.

Controalele fizice sau de supraveghere la distanță se efectuează de cel puțin două ori la fiecare 24 de ore și cel puțin o dată în timpul zilei și o dată în timpul nopții.

Benzile pentru vehicule și pietoni ale spațiului de parcare sunt iluminate la o intensitate de 15 lucși.

Orice vegetație din spațiul de parcare este curățată pentru a asigura o bună vizibilitate.

Intrare/ieșire

Punctele de intrare și de ieșire ale spațiilor de parcare sigure și securizate sunt iluminate la o intensitate de 25 de lucși și sunt securizate cu bariere. Aceste bariere sunt echipate cu un sistem de interfon vocal și cu un sistem de emitere de tichete.

La toate punctele de intrare și de ieșire ale spațiilor de parcare sigure și securizate este instalat și operațional un sistem CCTV care oferă o bună calitate a imaginii. Cerințele pentru sistemele CCTV din secțiunea «Perimetru» a acestui nivel de securitate se aplică și în cazul sistemelor CCTV de la punctele de intrare și de ieșire.

Proceduri privind personalul

Pe baza unei evaluări anuale a riscurilor și fără a aduce atingere legislației naționale care stabilește cerințe suplimentare, se instituie un plan de securitate pentru a examina riscurile specifice din spațiul de parcare sigur și securizat datorate unor factori precum amplasarea sa, tipurile de utilizatori, condițiile de siguranță a traficului, ratele infracționalității și considerentele generale de securitate.

Spațiul de parcare sigur și securizat are desemnată o persoană responsabilă de procedurile legate de personal în caz de incidente. Personalul spațiului de parcare sigur și securizat trebuie să dețină în permanență acces la o listă completă a autorităților locale de aplicare a legii.

Se instituie o procedură pentru cazurile în care, în spațiul de parcare sigur și securizat, sunt parcate vehicule neautorizate. Procedura respectivă este afișată clar în spațiul de parcare sigur și securizat.

Raportarea incidentelor și a infracțiunilor către personal și poliție este facilitată prin afișarea unei proceduri clare în spațiul de parcare sigur și securizat.

Asistența pentru utilizatori este disponibilă 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână.

Nivelul de aur

NIVELUL DE AUR

Perimetru

Perimetrul spațiilor de parcare sigure și securizate este protejat printr-o barieră fizică cu o înălțime de cel puțin 1,8 metri. Între barieră și spațiul de parcare există o zonă liberă de un metru.

Sunt instituite măsuri de prevenire a deteriorării neintenționate a barierelor.

Perimetrul spațiilor de parcare sigure și securizate este iluminat la o intensitate de 25 lucși.

Întregul perimetru al spațiului de parcare sigur și securizat este monitorizat prin supraveghere video continuă, fără a avea zone lăsate neacoperite.

Sistemul CCTV are o înregistrare continuă minimă de 5 cadre pe secundă sau bazată pe detectarea mișcării, cu preînregistrare și postînregistrare, și camere de rezoluție HD cu redare fidelă pe timp de zi și de noapte de 720 de pixeli.

Operatorul spațiului de parcare sigur și securizat efectuează o verificare de rutină cu CCTV o dată la 48 de ore, a cărei înregistrare trebuie păstrată timp de o săptămână.

Operatorul spațiului de parcare sigur și securizat efectuează o verificare de funcționalitate a sistemului CCTV cel puțin o dată la 24 de ore.

Datele obținute prin sistemul CCTV se păstrează pentru o perioadă de 30 de zile, cu excepția cazului în care legislația națională aplicabilă impune o perioadă de păstrare mai scurtă. În acest caz, se aplică cea mai lungă perioadă posibilă de păstrare permisă de lege.

Spațiul de parcare sigur și securizat are o garanție a sistemului CCTV, un acord privind nivelul serviciilor cu cel puțin o vizită anuală din partea unei organizații specializate calificate sau demonstrează capacități proprii de întreținere a sistemului. Sistemele CCTV din spațiul de parcare sigur și securizat sunt operate întotdeauna de tehnicieni calificați.

Evenimentele înregistrate de CCTV și de sistemul de acces sunt sincronizate prin intermediul unui software comun de notare.

În cazul întreruperii conexiunii la rețea, toate evenimentele înregistrate de CCTV și de sistemul de acces se stochează local și se încarcă în echipamentul central de înregistrare odată ce conexiunile sunt restabilite.

Orice vegetație din jurul perimetrului spațiilor de parcare sigure și securizate este curățată pentru a asigura o bună vizibilitate.

Spațiul de parcare

Se indică prin semnalizare corespunzătoare faptul că accesul în spațiul de parcare este permis numai pentru vehiculele de marfă și vehiculele autorizate.

Controalele fizice sau de supraveghere la distanță se efectuează de cel puțin două ori la fiecare 24 de ore și cel puțin o dată în timpul zilei și o dată în timpul nopții.

Benzile spațiului de parcare și cele pentru pietoni sunt marcate și iluminate la o intensitate de 15 lucși.

Orice vegetație din spațiul de parcare este curățată pentru a asigura o bună vizibilitate.

Intrare/ieșire

Punctele de intrare și de ieșire din spațiile de parcare sigure și securizate sunt iluminate la o intensitate de 25 de lucși și sunt securizate cu bariere cu protecție împotriva traversării pe dedesubt sau a escaladării și cu semafoare.

La toate punctele de intrare și de ieșire ale spațiilor de parcare sigure și securizate este instalat și operațional un sistem CCTV care oferă o bună calitate a imaginii. Punctele de intrare și de ieșire sunt echipate cu o tehnologie de recunoaștere a numărului de înmatriculare. Evidențele privind intrarea și ieșirea vehiculelor se salvează în conformitate cu legislația aplicabilă.

Punctele de intrare și de ieșire din spațiile de parcare sigure și securizate sunt asigurate prin mecanisme de prevenire și detectare a accesului neautorizat, cum ar fi turnichete pentru pietoni, cu o înălțime de minimum 1,80 metri. Punctele de acces la servicii precum toaletele, restaurantele și magazinele, sunt echipate cu turnichete cu trepied atunci când există un acces direct între spațiul de parcare și aceste servicii.

Proceduri privind personalul

Pe baza unei evaluări anuale a riscurilor și fără a aduce atingere legislației naționale care stabilește cerințe suplimentare, se instituie un plan de securitate pentru a examina riscurile specifice din spațiul de parcare sigur și securizat datorate unor factori precum amplasarea sa, tipurile de clienți, condițiile de siguranță a traficului, ratele infracționalității și considerentele generale de securitate.

Pe baza unei evaluări anuale a riscurilor și fără a aduce atingere legislației naționale care stabilește cerințe suplimentare, se instituie un plan de asigurare a continuității activității. Acesta include măsuri detaliate privind modul de a răspunde la incidentele perturbatoare și de a menține desfășurarea activităților critice pe durata unui incident. Conducerea spațiului de parcare sigur și securizat are capacitatea de a demonstra punerea în aplicare a măsurilor respective.

Se instituie o procedură pentru cazurile în care, în spațiul de parcare sigur și securizat, sunt parcate vehicule neautorizate. Procedura respectivă este afișată clar în spațiul de parcare sigur și securizat.

Asistența pentru utilizatori este disponibilă 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână.

Raportarea incidentelor și a infracțiunilor către personal și poliție este facilitată prin afișarea unei proceduri clare în spațiul de parcare sigur și securizat.

Este desemnată o persoană responsabilă de procedurile privind personalul.

Sistemul de gestionare a spațiilor de parcare este pregătit pentru transferul de date DATEX II.

Nivelul de platină

NIVELUL DE PLATINĂ

Perimetru

Perimetrul spațiilor de parcare sigure și securizate este protejat printr-o barieră continuă cu o înălțime de cel puțin 1,8 metri, prevăzută cu dispozitive de descurajare a escaladării. Între barieră și spațiul de parcare există o zonă liberă de un metru.

Sunt puse în aplicare măsuri de prevenire a deteriorării intenționate și neintenționate a barierelor.

Perimetrul spațiilor de parcare sigure și securizate este iluminat la o intensitate de 25 lucși.

Întregul perimetru al spațiului de parcare sigur și securizat este monitorizat prin supraveghere video continuă, fără a avea zone lăsate neacoperite.

Sistemul CCTV are o înregistrare digitală continuă minimă de 5 cadre pe secundă sau bazată pe detectarea mișcării, cu preînregistrare și postînregistrare, și camere de rezoluție HD cu redare fidelă pe timp de zi și de noapte de 720 de pixeli.

Operatorul spațiului de parcare sigur și securizat efectuează o verificare de rutină cu CCTV o dată la 48 de ore, a cărei înregistrare trebuie păstrată timp de o săptămână.

Operatorul spațiului de parcare sigur și securizat efectuează o verificare de funcționalitate a sistemului CCTV cel puțin o dată la 24 de ore.

Datele obținute prin sistemul CCTV se păstrează pentru o perioadă de 30 de zile, cu excepția cazului în care legislația aplicabilă impune o perioadă de păstrare mai scurtă. În acest caz, se aplică cea mai lungă perioadă posibilă de păstrare permisă de lege.

Spațiul de parcare sigur și securizat are o garanție a sistemului CCTV, un acord privind nivelul serviciilor cu cel puțin două vizite anuale din partea unei organizații specializate calificate sau demonstrează capacități proprii de întreținere a sistemului. Sistemele CCTV din spațiul de parcare sigur și securizat sunt operate întotdeauna de tehnicieni calificați.

Evenimentele înregistrate de CCTV și de sistemul de acces sunt sincronizate prin intermediul unui software comun de notare.

Evenimentele înregistrate de CCTV de securitate din parcare sunt examinate de personal, care utilizează clienți de pe internet. În cazul întreruperii conexiunii la rețea, toate evenimentele înregistrate de CCTV și de sistemul de acces se stochează local și se încarcă în echipamentul central de înregistrare odată ce conexiunile sunt restabilite.

Imaginile CCTV sunt controlate de la distanță (24 de ore pe zi/7 zile pe săptămână) de către un centru extern de monitorizare și de recepție a alarmelor, cu excepția cazului în care la fața locului se află personal de securitate.

Sistemul CCTV asigură declanșarea de alarme în cazul accesului neautorizat și al escaladărilor, precum și alarme prin semnalizare audio sau luminoasă atât în spațiul de parcare, cât și în centrele de monitorizare și de recepție a alarmelor.

Orice vegetație din jurul perimetrului spațiilor de parcare sigure și securizate este curățată pentru a asigura o bună vizibilitate.

Spațiul de parcare

Se indică prin semnalizare corespunzătoare faptul că accesul în spațiul de parcare este permis numai pentru vehiculele de marfă și vehiculele autorizate.

Benzile spațiului de parcare și cele pentru pietoni sunt marcate și iluminate la o intensitate de 15 lucși.

Orice vegetație din spațiul de parcare este curățată pentru a asigura o bună vizibilitate.

Spațiul este supravegheat de personal sau este controlat video 24 de ore pe zi/7 zile pe săptămână.

Cerințele pentru sistemele CCTV din secțiunea «Perimetru» a acestui nivel de securitate se aplică și în cazul sistemelor CCTV din spațiul de parcare.

Intrare/ieșire

Punctele de intrare și de ieșire din spațiile de parcare sigure și securizate sunt iluminate la o intensitate de 25 de lucși și sunt securizate cu porți cu protecție împotriva traversării pe dedesubt sau a escaladării sau cu bariere cu protecție împotriva traversării pe dedesubt sau a escaladării, completate cu bolarzi.

La toate punctele de intrare și de ieșire ale spațiilor de parcare sigure și securizate este instalat și operațional un sistem CCTV care oferă o bună calitate a imaginii. Punctele de intrare și de ieșire, inclusiv cele pentru pietoni, sunt monitorizate în timp real.

Cerințele pentru sistemele CCTV din secțiunea «Perimetru» a acestui nivel de securitate se aplică și în cazul sistemelor CCTV de la punctele de intrare și de ieșire.

Punctele de intrare și de ieșire din spațiile de parcare sigure și securizate sunt asigurate prin mecanisme de prevenire și detectare a accesului neautorizat, cum ar fi turnichete pentru pietoni, cu o înălțime de minimum 1,80 metri. Punctele de acces la servicii, precum toaletele, restaurantele și magazinele, sunt echipate cu turnichete cu trepied atunci când există un acces direct între spațiul de parcare și aceste servicii.

Punctele de intrare și de ieșire ale spațiilor de parcare sigure și securizate sunt echipate cu o tehnologie de recunoaștere a numărului de înmatriculare. La ieșirea din spațiile de parcare sigure și securizate, personalul de securitate verifică dacă numărul de înmatriculare corespunde cu cel înregistrat de sistemul de verificare a intrării și ieșirii, de exemplu, prin intermediul tichetelor, al cititoarelor RFID sau al codurilor QR. Evidențele privind intrarea și ieșirea vehiculelor din spațiile de parcare sigure și securizate se salvează în conformitate cu legislația aplicabilă.

Punctele de intrare și de ieșire din spațiile de parcare sigure și securizate sunt securizate printr-un sistem de verificare în două etape care cuprinde verificarea numărului de înmatriculare și o metodă suplimentară relevantă aleasă de spațiile de parcare sigure și securizate care să permită identificarea și verificarea conducătorilor auto, a oricărei persoane care însoțește un conducător auto și a oricărei alte persoane autorizate să intre în spațiul de parcare.

Orice eventuală poartă de acces trebuie să poată rezista la un atac extern, existând inclusiv un mecanism de blocare a ușilor cabinei de pază.

Proceduri privind personalul

Pe baza unei evaluări anuale a riscurilor și fără a aduce atingere legislației naționale care stabilește cerințe suplimentare, se instituie un plan de securitate pentru a examina riscurile specifice din spațiul de parcare sigur și securizat datorate unor factori precum amplasarea sa, tipurile de clienți, condițiile de siguranță a traficului, ratele infracționalității și considerentele generale de securitate.

Pe baza unei evaluări anuale a riscurilor și fără a aduce atingere legislației naționale care stabilește cerințe suplimentare, se instituie un plan de asigurare a continuității activității. Acesta include măsuri detaliate privind modul de a răspunde la incidentele perturbatoare și de a menține desfășurarea activităților critice pe durata unui incident. Conducerea spațiului de parcare sigur și securizat are capacitatea de a demonstra punerea în aplicare a măsurilor respective.

Se instituie o procedură pentru cazurile în care, în spațiul de parcare sigur și securizat, sunt parcate vehicule neautorizate. Procedura respectivă este afișată clar în spațiul de parcare sigur și securizat.

Asistența pentru utilizatori este disponibilă 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână.

Raportarea incidentelor și a infracțiunilor către personalul de securitate și poliție este facilitată prin afișarea unei proceduri clare în spațiul de parcare sigur și securizat.

Este desemnată o persoană responsabilă de procedurile privind personalul.

Se utilizează un manual tehnic de operare.

Sunt instituite proceduri de intervenție în caz de alarmă.

Sistemul de gestionare a spațiilor de parcare este pregătit pentru transferul de date DATEX II.

Rezervarea prealabilă securizată este disponibilă prin telefon, formulare de contact, e-mail, aplicații sau platforme de rezervare. În cazul în care rezervarea prealabilă se realizează prin intermediul unor aplicații sau al unor sisteme de rezervare similare, transmiterea datelor trebuie să aibă loc în timp real.

Secțiunea C – Standarde și proceduri de certificare

(i) Organisme de certificare și instruirea auditorilor

1.

Numai organismele de certificare și auditorii care îndeplinesc cerințele stabilite în prezenta secțiune au dreptul de a efectua certificarea spațiilor de parcare sigure și securizate menționate la articolul 8b alineatul (1) din AETR.

2.

Organismele de certificare ai căror auditori efectuează audituri în vederea certificării spațiilor de parcare sigure și securizate în conformitate cu standardele stabilite în secțiunile A și B dispun de o acreditare de grup în conformitate cu ISO 17021.

3.

Auditorii care efectuează audituri de certificare în vederea certificării spațiilor de parcare sigure și securizate în conformitate cu standardele stabilite în secțiunile A și B dispun de o relație contractuală cu organismul de certificare.

4.

În conformitate cu ISO 17021, organismele de certificare se asigură că auditorii care efectuează audituri în vederea certificării spațiilor de parcare sigure și securizate sunt instruiți în mod corespunzător.

5.

Auditorii organismelor de certificare au absolvit un curs de instruire pentru auditori cu privire la cea mai recentă versiune a standardelor prevăzute în secțiunile A și B, ce cuprinde o parte teoretică și una practică.

6.

Auditorii organismelor de certificare au o bună capacitate de a lucra într-una dintre limbile de lucru ale CEE-ONU, precum și o bună cunoaștere a limbii locale relevante a părții contractante în care efectuează auditul.

(ii) Proceduri privind auditurile de certificare, auditurile neanunțate și revocarea certificatului de parcare sigură și securizată

1.

Auditurile de certificare a spațiilor de parcare sigure și securizate se efectuează fizic. Operatorii spațiilor de parcare care doresc să fie certificați în conformitate cu standardele AETR prevăzute în secțiunile A și B solicită unui organism de certificare să efectueze un audit de certificare la sediul lor.

2.

Cu trei luni înainte de expirarea valabilității certificatului, operatorii spațiilor de parcare sigure și securizate care doresc să reînnoiască certificarea solicită reauditarea din partea organismului de certificare ales de ei. Auditul de recertificare este organizat, iar rezultatele sunt transmise operatorului spațiilor de parcare înainte de data expirării certificatului existent.

3.

În cazul în care, din cauza unor circumstanțe excepționale care nu ar fi putut fi anticipate nici de organismul de certificare, nici de operatorul spațiilor de parcare sigure și securizate, organismul de certificare nu este în măsură să efectueze auditul de recertificare solicitat, organismul de certificare poate decide să prelungească valabilitatea certificatului existent cu până la șase luni. O astfel de prelungire poate fi reînnoită o singură dată.

4.

În cursul perioadei de valabilitate a certificatului acordat pentru recunoașterea unor spații de parcare sigure și securizate, organismul de certificare relevant efectuează cel puțin un audit neanunțat al standardelor prevăzute în secțiunile A și B.

5.

Organismul de certificare transmite fără întârzieri nejustificate rezultatele auditurilor de recertificare și ale auditurilor neanunțate operatorului spațiilor de parcare sigure și securizate.

6.

În cazul în care, în urma unui audit de recertificare sau a unui audit neanunțat, organismul de certificare stabilește că spațiile de parcare sigure și securizate nu mai îndeplinesc una sau mai multe dintre cerințele care fac obiectul certificatului, acesta informează operatorul cu privire la detaliile deficiențelor constatate și sugerează măsurile necesare pentru remedierea lor. Organismul de certificare permite operatorului să remedieze aceste deficiențe într-un termen stabilit de auditor, ținând seama de gravitatea deficienței constatate. Operatorul informează organismul de certificare cu privire la măsurile luate pentru remedierea deficiențelor respective și furnizează toate detaliile necesare înainte de expirarea termenului.

7.

Organismul de certificare evaluează măsurile corective aplicate de operator în termen de patru săptămâni. În cazul în care se stabilește că spațiul de parcare sigur și securizat îndeplinește toate cerințele minime de servicii prevăzute în secțiunile A și B și toate cerințele de securitate care fac obiectul certificatului, se eliberează un nou certificat de audit pentru nivelul solicitat. În cazul unui audit neanunțat, același certificat de audit continuă să se aplice până la expirarea sa.

8.

În cazul în care organismul de certificare stabilește că spațiul de parcare sigur și securizat îndeplinește toate cerințele minime de servicii prevăzute în secțiunile A și B și cerințele de securitate la un nivel de securitate diferit de cel acoperit de certificatul existent, se eliberează un nou certificat de audit care reflectă nivelul de securitate corespunzător. În cazul unui audit neanunțat, se eliberează un nou certificat de audit cu nivelul de securitate corespunzător, cu aceeași dată de expirare ca certificatul de audit pe care îl înlocuiește.

9.

În cazul în care, în urma unui audit de recertificare sau a unui audit neanunțat și a evaluării oricăror măsuri corective ulterioare, organismul de certificare stabilește că spațiul de parcare sigur și securizat nu îndeplinește cerințele minime de servicii sau nu îndeplinește una sau mai multe dintre cerințele de securitate care fac obiectul certificatului existent, organismul de certificare revocă certificatul. Organismul de certificare notifică imediat operatorul, care este responsabil de eliminarea oricărei trimiteri la standardele AETR privind spațiile de parcare sigure și securizate de la sediul său.

10.

Operatorul spațiilor de parcare sigure și securizate are posibilitatea de a sesiza organismul de certificare care a efectuat auditul în cazul în care nu este de acord cu rezultatul auditului, în conformitate cu standardul ISO 17021. După examinarea sesizării, organismul de certificare poate decide să nu revoce certificatul de audit sau să emită un nou certificat de audit pentru un nivel de securitate diferit.

(iii) Cerințe care trebuie îndeplinite în urma auditului de către organismele de certificare și furnizarea de informații

1.

După efectuarea cu succes a auditului de certificare sau de recertificare, organismul de certificare eliberează imediat certificatul de audit operatorului spațiilor de parcare și trimite fără întârziere un exemplar operatorului spațiilor de parcare sigure și securizate certificate și autorităților competente ale părții contractante pe teritoriul căreia se află acesta. De asemenea, organismul de certificare informează autoritățile competente ale părții contractante atunci când certificatele de audit au fost revocate sau când nivelul de securitate al spațiilor de parcare sigure și securizate s-a modificat în urma unui audit. Certificatul de audit are o valabilitate de trei ani.

2.

Organismele de certificare instituie un mecanism online de depunere a plângerilor pentru utilizatorii spațiilor de parcare sigure și securizate.”


ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/1115/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters