CELEX:32025D1285: Decizia (UE) 2025/1285 a Consiliului din 20 iunie 2025 privind poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul Comitetului pentru siguranță maritimă al Organizației Maritime Internaționale la cea de a 110-a sesiune a acestuia cu privire la adoptarea unor amendamente la Convenția internațională pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (Convenția SOLAS) din 1974, la Codul internațional din 1994 pentru siguranța navelor de mare viteză (Codul HSC din 1994) și la Codul internațional din 2000 pentru siguranța navelor de mare viteză (Codul HSC din 2000)
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 01/07/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 20/06/2025; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 20/06/2025; intrare în vigoare data documentului a se vedea articolul 4
Data încetării: No end date
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2025/1285 |
1.7.2025 |
DECIZIA (UE) 2025/1285 A CONSILIULUI
din 20 iunie 2025
privind poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene în cadrul Comitetului pentru siguranță maritimă al Organizației Maritime Internaționale la cea de a 110-a sesiune a acestuia cu privire la adoptarea unor amendamente la Convenția internațională pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (Convenția SOLAS) din 1974, la Codul internațional din 1994 pentru siguranța navelor de mare viteză (Codul HSC din 1994) și la Codul internațional din 2000 pentru siguranța navelor de mare viteză (Codul HSC din 2000)
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în special articolul 100 alineatul (2), coroborat cu articolul 218 alineatul (9),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
întrucât:
(1) |
Măsurile luate de Uniune în sectorul transportului maritim ar trebui să urmărească îmbunătățirea siguranței maritime și protejarea mediului marin și a sănătății umane. |
(2) |
Comitetul pentru siguranță maritimă (MSC) al Organizației Maritime Internaționale (OMI), urmează să adopte, în cadrul celei de a 110-a sesiuni (denumită în continuare „MSC 110”) care va avea loc în perioada 18-27 iunie 2025, amendamente la Convenția internațională pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (denumită în continuare „Convenția SOLAS”) din 1974, la Codul internațional din 1994 pentru siguranța navelor de mare viteză (denumit în continuare „Codul HSC din 1994”) și la Codul internațional din 2000 pentru siguranța navelor de mare viteză (denumit în continuare „Codul HSC din 2000”). |
(3) |
Este oportun să se stabilească poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii în cadrul MSC 110, întrucât amendamentele la Convenția SOLAS, la Codul HSC din 1994 și la Codul HSC din 2000 avute în vedere au vocația de a influența în mod decisiv conținutul dreptului Uniunii, și anume Directiva 2009/45/CE a Parlamentului European și a Consiliului (1) și Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/1975 al Comisiei (2). |
(4) |
Uniunea ar trebui să sprijine amendamentele la capitolul II-1 din Convenția SOLAS, deoarece acestea vor oferi clarificări și certitudine cu privire la aplicarea Codului internațional privind siguranța navelor care utilizează gaze sau alți combustibili cu punct de aprindere scăzut (denumit în continuare „Codul IGF”) în cazul combustibililor gazoși. Uniunea ar trebui să sprijine amendamentele avute în vedere la capitolul II-2 din Convenția SOLAS, pentru a asigura implementarea consecventă a capitolului respectiv pentru navele de pasageri și navele de transport de mărfuri. Uniunea ar trebui să sprijine amendamentele avute în vedere la capitolul V din Convenția SOLAS, deoarece acestea vor îmbunătăți siguranța piloților pe mare. Uniunea ar trebui, de asemenea, să sprijine amendamentele avute în vedere la Codul HSC din 1994 și la Codul HSC din 2000, deoarece acestea vor alinia cerințele privind vestele de salvare cu cerințele din capitolul III din Convenția SOLAS și vor îmbunătăți siguranța copiilor de vârstă mică în caz de accident. |
(5) |
Uniunea nu este membră a OMI și nici parte contractantă la Convenția SOLAS și la respectivele Coduri cu caracter obligatoriu. Prin urmare, Consiliul ar trebui să autorizeze statele membre să exprime poziția Uniunii la MSC 110. |
(6) |
Domeniul de aplicare al prezentei decizii ar trebui să se limiteze la conținutul amendamentelor propuse, în măsura în care acestea au vocația de a afecta normele comune ale Uniunii și intră în sfera de competență exclusivă a Uniunii. Prezenta decizie nu ar trebui să afecteze repartizarea competențelor între Uniune și statele membre ale acesteia, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii în cadrul Comitetului pentru siguranță maritimă al Organizației Maritime Internaționale la cea de a 110-a sesiuni a acestuia este de a aproba adoptarea amendamentelor la capitolele II-1, II-2 și V din Convenția internațională pentru ocrotirea vieții omenești pe mare (Convenția SOLAS) din 1974, la Codul internațional din 1994 pentru siguranța navelor de mare viteză și la Codul internațional din 2000 pentru siguranța navelor de mare viteză, astfel cum figurează în anexele 1, 2, 3 și 4 la documentul MSC 110/3 al OMI.
Articolul 2
Poziția care urmează să fie adoptată în numele Uniunii, astfel cum este prevăzută la articolul 1, privește amendamentele propuse în măsura în care respectivele amendamente intră în sfera de competență exclusivă a Uniunii și în măsura în care acestea pot afecta normele comune ale Uniunii. Poziția respectivă este exprimată de statele membre, care sunt toate membre ale OMI, acționând împreună în interesul Uniunii.
Se poate conveni asupra unor modificări minore ale poziției stabilite la articolul 1 fără a mai fi necesară o nouă decizie a Consiliului.
Articolul 3
Statele membre sunt autorizate să își exprime consimțământul, în interesul Uniunii, în ceea ce privește asumarea de obligații în temeiul amendamentelor propuse, în măsura în care respectivele amendamente intră în sfera de competență exclusivă a Uniunii.
Articolul 4
Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
Adoptată la Luxemburg, 20 iunie 2025.
Pentru Consiliu
Președintele
A. DOMAŃSKI
(1) Directiva 2009/45/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 6 mai 2009 privind normele și standardele de siguranță pentru navele de pasageri (JO L 163, 25.6.2009, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/45/oj).
(2) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/1975 al Comisiei din 19 iulie 2024 de stabilire a normelor de aplicare a Directivei 2014/90/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele de proiectare, construcție și performanță, precum și standardele de încercare pentru echipamentele maritime și de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2023/1667 al Comisiei (JO L, 2024/1975, 26.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/1975/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/1285/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)