CELEX:32025D1332: Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/1332 a Comisiei din 9 iulie 2025 privind implementarea proiectului transfrontalier Rail Baltica din cadrul coridorului european de transport Marea Nordului-Marea Baltică și al coridorului european de transport Marea Baltică-Marea Neagră-Marea Egee în baza Regulamentului (UE) 2024/1679 al Parlamentului European și al Consiliului și de abrogare a Deciziei de punere în aplicare (UE) 2018/1723 a Comisiei [notificată cu numărul C(2025) 3944]

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 11/07/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2025/133210.7.2025DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/1332 A COMISIEI din 9 iulie 2025 privind implementarea proiectului transfrontalier Rail Baltica din cadrul coridorului european de transport Marea Nordului-Marea Baltică și al coridorului european de transport Marea...

Informatii

Data documentului: 09/07/2025; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 10/07/2025; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Mobilitate și Transporturi
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: Lituania, Letonia, Polonia, Finlanda, Estonia
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2025/1332

10.7.2025

DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/1332 A COMISIEI

din 9 iulie 2025

privind implementarea proiectului transfrontalier Rail Baltica din cadrul coridorului european de transport Marea Nordului-Marea Baltică și al coridorului european de transport Marea Baltică-Marea Neagră-Marea Egee în baza Regulamentului (UE) 2024/1679 al Parlamentului European și al Consiliului și de abrogare a Deciziei de punere în aplicare (UE) 2018/1723 a Comisiei

[notificată cu numărul C(2025) 3944]

(Numai textele în limbile estonă, finlandeză, letonă, lituaniană, polonă și suedeză sunt autentice)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) 2024/1679 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 iunie 2024 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport, de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1153 și (UE) nr. 913/2010 și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1315/2013 (1), în special articolul 55 alineatul (1),

întrucât:

(1)

Se preconizează că proiectul transfrontalier Rail Baltica va juca un rol crucial în asigurarea funcționării coridoarelor europene de transport Marea Nordului-Marea Baltică și Marea Baltică-Marea Neagră-Marea Egee. Linia Rail Baltica va fi o conexiune feroviară interoperabilă și eficientă între Polonia și statele baltice și, indirect, Finlanda. Ea va crea puncte de legătură între transportul feroviar, maritim, aerian și rutier. Fiind o importantă verigă lipsă în cadrul ambelor coridoare, linia Rail Baltica va contribui, de asemenea, la conectarea regiunii cu Ucraina și Moldova, care fac parte din coridoarele Marea Nordului-Marea Baltică și Marea Baltică-Marea Neagră-Marea Egee. Se preconizează că această linie va contribui la promovarea mobilității cu zero emisii, în conformitate cu obiectivele relevante ale Uniunii de reducere a emisiilor de CO2.

(2)

Având în vedere contextul internațional actual, valoarea geostrategică a liniei Rail Baltica a crescut semnificativ. Contribuția sa la apărare, securitate și mobilitate militară ar trebui să fie luată în considerare în cursul implementării.

(3)

Proiectul Rail Baltica a fost afectat de circumstanțe extraordinare, cum ar fi izbucnirea pandemiei de COVID și războiul la scară largă al Rusiei împotriva Ucrainei, care au cauzat perturbări majore în implementarea proiectului. Se impune așadar o reevaluare a calendarului de implementare, astfel cum se prevede în Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/1723 a Comisiei (2).

(4)

Linia Rail Baltica este implementată ca o linie de cale ferată convențională rapidă, destinată transportului mixt de călători și de mărfuri. Ea ar urma să contribuie la obiectivul ambițios de a conecta toate capitalele europene prin legături feroviare de mare viteză.

(5)

Linia Rail Baltica ar urma să conecteze cele trei țări baltice la rețeaua feroviară europeană în 2030 și să le integreze în spațiul feroviar unic european.

(6)

Linia Rail Baltica este, în Estonia, Letonia și Lituania, coloana vertebrală a sistemului feroviar european bazat pe ecartamentul nominal standard european de 1 435 mm. În viitor, acest sistem feroviar european ar trebui extins treptat în regiune, în conformitate cu planurile naționale de schimbare a ecartamentelor.

(7)

În conformitate cu articolul 6 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1679, fără a aduce atingere articolului 8 alineatul (5) din regulamentul respectiv, statele membre trebuie să finalizeze rețeaua centrală până la 31 decembrie 2030. De asemenea, articolul 8 alineatul (5) prevede că implementarea proiectelor de interes comun depinde de gradul de maturitate a acestora, de respectarea dreptului Uniunii și a procedurilor legale naționale și de disponibilitatea resurselor financiare, fără a aduce atingere angajamentului financiar al unui stat membru sau al Uniunii.

(8)

Estonia, Letonia, Lituania și Polonia ar trebui să depună toate eforturile pentru a respecta data-țintă de 2030 pentru rețeaua centrală. Cu toate acestea, din cauza provocărilor tehnice și financiare asociate proiectului, proiectul Rail Baltica nu va fi finalizat înainte de sfârșitul anului 2030.

(9)

Având în vedere, pe de o parte, timpul și resursele necesare pentru construirea în integralitate a liniei Rail Baltica și, pe de altă parte, importanța strategică a conectării Estoniei, Letoniei și Lituaniei la rețeaua feroviară europeană cât mai curând posibil, această linie ar trebui construită în două etape.

(10)

În prima etapă, până la sfârșitul anului 2030, ar trebui construită linia de bază Rail Baltica pentru a conecta Estonia, Letonia și Lituania la rețeaua feroviară europeană. În a doua etapă, ar trebui puse în aplicare elemente suplimentare care sunt esențiale pentru utilizarea întregului potențial al liniei Rail Baltica, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2024/1679.

(11)

Pentru ca linia să fie operațională cât mai curând posibil, Estonia, Letonia și Lituania ar trebui să construiască linia Rail Baltica sub forma unei linii unice de la Tallinn la Kaunas în cursul primei etape. Pentru a începe intensificarea traficului transfrontalier pe coridorul Rail Baltica în cursul primei etape, Lituania ar trebui să fie în măsură să implementeze instalații ale subsistemului energie, control-comandă și semnalizare pe calea ferată existentă pe ecartamentul nominal standard european de 1 435 mm pe tronsonul dintre Polonia și Kaunas.

(12)

Această etapizare ar trebui să le ofere tuturor partenerilor implicați certitudinea că legăturile transfrontaliere de bază vor fi construite cu prioritate și până la sfârșitul anului 2030.

(13)

Estonia, Letonia, Lituania, Polonia și Finlanda ar trebui să colaboreze îndeaproape pe parcursul planificării și construirii liniei Rail Baltica, pentru a asigura o construcție coordonată și o linie de cale ferată complet interoperabilă. Grupul operativ Rail Baltica, prezidat de coordonatorul european pentru coridorul Marea Nordului-Marea Baltică, ar trebui să asigure colaborarea dintre ministerele din Estonia, Letonia, Lituania, Polonia și Finlanda și Comisie, pentru a sprijini coordonarea, a oferi orientări în cadrul proiectului și a promova o bună implementare.

(14)

Estonia, Letonia, Lituania și Polonia au convenit să construiască linia Rail Baltica în strânsă colaborare și să se coordoneze îndeaproape cu Finlanda.

(15)

Statele baltice ar trebui să colaboreze cu întreprinderea lor comună RB Rail AS, care continuă să funcționeze în calitate de coordonator al proiectului și care acționează ca principal interlocutor pentru partenerii Rail Baltica, și anume Estonia, Letonia și Lituania și entitățile lor naționale afiliate, în cadrul schimburilor lor cu Comisia, pentru a asigura o implementare coerentă. Întreprinderea comună RB Rail AS și entitățile naționale afiliate ar trebui să implementeze proiectul transfrontalier Rail Baltica, în conformitate cu structura convenită a proiectului.

(16)

Prezenta decizie ar trebui să stabilească acțiunile și calendarul lor de finalizare, pentru a ghida activitatea partenerilor de proiect și pentru a oferi claritate părților interesate implicate în implementarea proiectului. Totodată, ea ar trebui să reflecte strategia actualizată de implementare bazată pe tronsoane operaționale geografice, prezentată în acordul de gestionare a proiectului încheiat la 28 februarie 2024 între întreprinderea comună RB Rail AS, ministerele responsabile din Estonia, Letonia și Lituania și entitățile naționale afiliate la proiectul Rail Baltica.

(17)

În conformitate cu articolul 55 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1679, Comisia trebuie să actualizeze prezenta decizie o dată la patru ani sau la cererea unui stat membru implicat.

(18)

Întrucât calendarul și măsurile prevăzute în Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/1723 sunt depășite, iar contextul geopolitic s-a schimbat, respectiva decizie de punere în aplicare ar trebui abrogată.

(19)

Măsurile prevăzute în prezenta decizie sunt conforme cu avizul comitetului menționat la articolul 61 din Regulamentul (UE) 2024/1679,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Obiect

Prezenta decizie stabilește prioritățile, acțiunile și calendarul de implementare a proiectului transfrontalier Rail Baltica (Tallinn-Pärnu-Riga-Panevėžys-Kaunas-Varșovia, incluzând o conexiune cu Vilnius), precum și dispoziții conexe privind guvernanța și raportarea.

Articolul 2

Priorități pentru prima etapă

(1) În prima etapă, până la 31 decembrie 2030, Estonia, Letonia, Lituania și Polonia acordă prioritate construirii tronsoanelor Tallinn-Pärnu-Salaspils-Misa-Panevėžys-Kaunas-Varșovia și lucrărilor pentru finalizarea tronsoanelor respective. În cursul acestei etape, conexiunea la linia Rail Baltica a orașelor Riga și Vilnius este asigurată prin intermediul rețelei feroviare existente.

(2) În ceea ce privește prima etapă, Estonia, Letonia și Lituania pot construi linia Rail Baltica sub forma unei linii unice de la Tallinn la Kaunas, cu condiția să se construiască un terasament pentru linie dublă și suficiente bucle de trecere pentru o bună funcționare.

(3) În paralel cu acțiunile din prima etapă menționate la alineatele (1) și (2), Lituania poate implementa instalații ale subsistemului energie, control-comandă și semnalizare pe linia feroviară europeană existentă pe tronsonul dintre Polonia și Kaunas.

(4) Estonia, Letonia și Lituania pot începe să întreprindă acțiuni din a doua etapă înainte de finalizarea primei etape în cazul în care acest lucru nu întârzie direct sau indirect finalizarea activităților din prima etapă.

Articolul 3

Priorități pentru a doua etapă

Proiectul Rail Baltica nu este considerat finalizat înainte ca Tallinn, Riga, Vilnius și Varșovia să fie conectate prin calea ferată cu ecartamentul nominal standard european de 1 435 mm construit pe linie dublă pe întreaga rută.

Articolul 4

Acțiuni și calendar

(1) Estonia, Letonia, Lituania și Polonia asigură implementarea următoarelor acțiuni pentru finalizarea la timp a primei etape a proiectului Rail Baltica:

(a)

în ceea ce privește tronsonul Tallinn-Pärnu:

(i)

achiziționarea de terenuri se finalizează până la 31 decembrie 2026;

(ii)

construcția substructurii feroviare începe la 31 decembrie 2025;

(iii)

construcția subsistemului de infrastructură feroviară se finalizează până la 31 decembrie 2028;

(b)

în ceea ce privește tronsonul Pärnu-granița dintre Estonia și Letonia:

(i)

proiectarea subsistemului de infrastructură feroviară se finalizează până la 31 decembrie 2026;

(ii)

achiziționarea de terenuri se finalizează până la 31 decembrie 2026;

(iii)

construcția substructurii feroviare începe și avansează suficient până la 31 decembrie 2026;

(iv)

construcția subsistemului de infrastructură feroviară se finalizează până la 31 decembrie 2028;

(c)

în ceea ce privește tronsonul granița dintre Estonia și Letonia-Salaspils:

(i)

proiectarea subsistemului de infrastructură feroviară se finalizează până la 31 decembrie 2026;

(ii)

achiziționarea de terenuri se finalizează până la 30 iunie 2027;

(iii)

construcția substructurii feroviare începe și avansează suficient până la 31 decembrie 2026;

(iv)

construcția subsistemului de infrastructură feroviară se finalizează până la 31 decembrie 2029;

(d)

în ceea ce privește tronsonul Salaspils-granița dintre Letonia și Lituania:

(i)

proiectarea subsistemului de infrastructură feroviară se finalizează până la 31 decembrie 2025;

(ii)

achiziționarea de terenuri se finalizează până la 31 decembrie 2026;

(iii)

construcția substructurii feroviare începe și avansează suficient până la 31 decembrie 2025;

(iv)

construcția subsistemului de infrastructură feroviară se finalizează până la jumătatea anului 2029;

(e)

în ceea ce privește tronsonul granița dintre Letonia și Lituania-Panevėžys:

(i)

proiectarea subsistemului de infrastructură feroviară se finalizează până la 31 decembrie 2027;

(ii)

construcția substructurii feroviare începe și avansează suficient până la 31 decembrie 2027;

(iii)

construcția subsistemului de infrastructură feroviară este în curs de realizare până la jumătatea anului 2029;

(f)

în ceea ce privește tronsonul Panevėžys-Kaunas:

(i)

construcția subsistemului de infrastructură feroviară (suprastructura feroviară) începe și avansează suficient până la 31 decembrie 2025;

(ii)

construcția substructurii feroviare se finalizează până la 31 decembrie 2028;

(iii)

subsistemul de infrastructură feroviară (suprastructura feroviară) se finalizează până la jumătatea anului 2029;

(g)

în ceea ce privește tronsonul Kaunas-Varșovia (incluzând o conexiune cu Vilnius):

(i)

achiziționarea de terenuri se finalizează până la 31 decembrie 2026, cu excepția tronsonului dintre Kaunas și Vilnius;

(ii)

achiziționarea de terenuri se finalizează până la 31 decembrie 2027 pentru tronsonul dintre Kaunas și Vilnius;

(iii)

proiectarea subsistemului de infrastructură feroviară se finalizează până la jumătatea anului 2029 (inclusiv conexiunea cu Vilnius);

(iv)

infrastructura feroviară se finalizează până la 31 decembrie 2028 de la granița dintre Lituania și Polonia până la Marijampole, pentru a se asigura o conexiune cu linia de cale ferată existentă cu ecartament nominal standard european de 1 435 mm;

(v)

infrastructura feroviară de la Marijampole la Kaunas se finalizează până la 31 decembrie 2029;

(h)

în ceea ce privește tronsonul Varșovia-granița dintre Lituania și Polonia:

(i)

lucrările de modernizare a infrastructurii feroviare pe tronsonul Varșovia-Ełk se finalizează până la 31 decembrie 2029;

(ii)

tronsonul Ełk-granița dintre Lituania și Polonia se finalizează până la 31 decembrie 2030;

(i)

în ceea ce privește toate tronsoanele Tallinn-Pärnu-Salaspils-Misa-Panevėžys-Kaunas-Varșovia:

(i)

proiectarea subsistemului de electrificare se finalizează până la 31 decembrie 2027;

(ii)

proiectarea subsistemului control-comandă și semnalizare se finalizează până la jumătatea anului 2028;

(iii)

lucrările de instalare a subsistemului de electrificare încep în primul trimestru al anului 2027;

(iv)

lucrările de instalare a subsistemului control-comandă și semnalizare încep în primul trimestru al anului 2028;

(v)

infrastructura feroviară se finalizează până la 31 decembrie 2030 sub forma unei combinații de cale ferată cu o singură linie și cu linie dublă pe terasament dublu pentru trafic mixt, adecvată pentru trenuri de marfă cu o lungime minimă de 740 m, electrificată, cu ecartament nominal standard european;

(vi)

pentru asigurarea unei interoperabilități complete se implementează Sistemul european de management al traficului feroviar (ERTMS), în conformitate cu Directiva (UE) 2016/797 a Parlamentului European și a Consiliului (3), până la 31 decembrie 2030;

(vii)

testarea dinamică începe din 2030.

(2) Acțiunile din cadrul celei de-a doua etape a proiectului Rail Baltica constau în acțiunile rămase care sunt necesare pentru a se asigura că linia Rail Baltica este pe deplin conformă cu Regulamentul (UE) 2024/1679.

Articolul 5

Guvernanță și raportare

(1) Coordonatorul european pentru coridorul european de transport Marea Nordului-Marea Baltică, reprezentanții Comisiei și reprezentanții desemnați ai Poloniei și Finlandei sunt invitați să participe în calitate de observatori la reuniunile consiliului de supraveghere al RB Rail AS. RB Rail AS poate decide, de asemenea, să invite coordonatorul european sau Comisia la reuniunile strategice ale partenerilor de proiect.

(2) Grupul operativ Rail Baltica se reunește la invitația coordonatorului european pentru coridorul european de transport Marea Nordului-Marea Baltică cel puțin de două ori pe an. El este consultat cu privire la deciziile strategice privind proiectul. Coordonatorul european al coridorului Marea Nordului-Marea Baltică informează coordonatorul european al coridorului Marea Baltică-Marea Neagră-Marea Egee cu privire la evoluțiile semnificative legate de proiectul Rail Baltica și relevante pentru cele două coridoare.

(3) După consultarea Estoniei, Letoniei, Lituaniei și Poloniei, RB Rail AS furnizează coordonatorului european pentru coridorul Marea Nordului-Marea Baltică, cel puțin o dată pe an, informații actualizate cu privire la progresele înregistrate în implementarea acțiunilor menționate la articolul 2 și, după caz, notifică orice întârziere întâmpinată, precizând motivele întârzierii și indicând măsurile corective luate.

(4) În cazul în care o situație de forță majoră afectează programul de implementare și finanțarea sa, partenerii de proiect și coordonatorul european pentru coridorul Marea Nordului-Marea Baltică se consultă reciproc pentru a defini măsurile corective.

Articolul 6

Abrogare

Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/1723 se abrogă.

Articolul 7

Destinatari

Prezenta decizie se adresează Republicii Estonia, Republicii Letonia, Republicii Lituania, Republicii Polone și Republicii Finlanda.

Adoptată la Bruxelles, 9 iulie 2025.

Pentru Comisie

Apostolos TZITZIKOSTAS

Membru al Comisiei


(1)  
JO L, 2024/1679, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1679/oj.

(2)  Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/1723 a Comisiei din 26 octombrie 2018 privind proiectul transfrontalier Rail Baltica din cadrul coridorului Marea Nordului-Marea Baltică al rețelei centrale (JO L 287, 15.11.2018, p. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2018/1723/oj).

(3)  Directiva (UE) 2016/797 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 mai 2016 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Uniunea Europeană (JO L 138, 26.5.2016, p. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/1332/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters