CELEX:32025D1445: Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/1445 a Comisiei din 8 iulie 2025 privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate Food is a Human Right for All! Guaranteeing healthy, just and sustainable food systems (Mâncarea este un drept al omului pentru toți! Garantarea unor sisteme alimentare sănătoase, juste și sustenabile) [notificată cu numărul C(2025) 4607]

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 04/08/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2025/14451.8.2025DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/1445 A COMISIEI din 8 iulie 2025 privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate „Food is...

Informatii

Data documentului: 08/07/2025; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 01/08/2025; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Secretariatul General
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: persoană fizică
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2025/1445

1.8.2025

DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/1445 A COMISIEI

din 8 iulie 2025

privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate „Food is a Human Right for All! Guaranteeing healthy, just and sustainable food systems” (Mâncarea este un drept al omului pentru toți! Garantarea unor sisteme alimentare sănătoase, juste și sustenabile)

[notificată cu numărul C(2025) 4607]

(Numai textul în limba engleză este autentic)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind Inițiativa cetățenească europeană (1), în special articolul 6 alineatul (3),

întrucât:

(1)

O cerere de înregistrare a unei inițiative cetățenești europene intitulate „Food is a Human Right for All! Guaranteeing healthy, just and sustainable food systems” (Mâncarea este un drept al omului pentru toți! Garantarea unor sisteme alimentare sănătoase, juste și sustenabile) i-a fost prezentată Comisiei la 13 iunie 2025.

(2)

Această cerere urmează cererii de înregistrare a unei inițiative cetățenești europene intitulate „Food is a Human Right for All! (Mâncarea este un drept al omului pentru toți!) care i-a fost prezentată Comisiei la 31 martie 2025.

(3)

Prin scrisoarea din 29 aprilie 2025 [C(2025) 2559 final], în conformitate cu articolul 6 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2019/788, Comisia a informat grupul de organizatori că, în ceea ce privește cererea de înregistrare depusă la 31 martie 2025, cerințele de înregistrare prevăzute la articolul 6 alineatul (3) primul paragraf literele (a), (d) și (e) din regulamentul respectiv sunt îndeplinite și că articolul 6 alineatul (3) primul paragraf litera (b) din regulamentul respectiv nu este aplicabil. Comisia a explicat însă și că inițiativa nu îndeplinește cerința stabilită la articolul 6 alineatul (3) primul paragraf litera (c) din Regulamentul (UE) 2019/788. În special, Comisia a explicat că, pentru o parte din propuneri, organizatorii nu au solicitat Comisiei să prezinte o propunere de act juridic al Uniunii în scopul punerii în aplicare a tratatelor.

(4)

Prin urmare, Comisia a informat organizatorii, în temeiul articolului 6 alineatul (4) primul paragraf din Regulamentul (UE) 2019/788, că ar putea fie să modifice inițiativa pentru a ține seama de evaluarea Comisiei, fie să mențină sau să retragă inițiativa inițială, în conformitate cu articolul 6 alineatul (4) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2019/788.

(5)

La 13 iunie 2025, grupul de organizatori a transmis o inițiativă modificată.

(6)

Scopul inițiativei modificate, astfel cum a fost exprimat de organizatori, este de a solicita Uniunii „să facă din dreptul la hrană o realitate și să îl integreze” în cadrul juridic al Uniunii care are impact asupra „dreptului la hrană în UE și în străinătate”. Organizatorii consideră că Uniunea „trebuie să garanteze sistematic dreptul la hrană și să promoveze sisteme alimentare sănătoase, echitabile, umane și durabile”. Pentru a atinge aceste obiective, organizatorii au stabilit paisprezece obiective specifice, solicitând Uniunii să propună sau să modifice unele acte juridice din aceste domenii: (i) „sisteme alimentare echitabile și guvernanță democratică”; (ii) „sprijin pentru inițiativele naționale de protecție socială”; (iii) „recunoașterea faptului că produsele agricole și alimentare nu sunt mărfuri obișnuite”; (iv) „sprijinirea agroecologiei țărănești și a sistemelor alimentare teritoriale”; (v) „combaterea concentrării terenurilor agricole”; (vi) „sprijinirea sistemelor de semințe țărănești”; (vii) „reglementarea strictă a OMG-urilor, inclusiv a celor obținute cu ajutorul noilor tehnici genomice”; (viii) „gestionarea durabilă a apei”; (ix) „consolidarea bunăstării animalelor”; (x) „sprijinirea consumului de fructe și legume și reglementarea produselor alimentare ultraprocesate”; (xi) „achiziții durabile de alimente”; (xii) „etichetarea semnificativă a alimentelor”; (xiii) „stoparea risipei alimentare”; (xiv) „consolidarea dreptului la hrană în țările terțe”.

(7)

O anexă la inițiativa modificată oferă detalii suplimentare cu privire la contextul, obiectul și obiectivele sale. Aceasta prevede că dreptul la hrană este „garantat atunci când orice persoană are în mod sustenabil un acces demn la hrană adecvată” și conține diferite măsuri care ar putea fi relevante pentru obiectivele inițiativei. Ca parte a cererii lor de înregistrare, organizatorii au prezentat și un document suplimentar care reproduce detaliile inițiativei.

(8)

În ceea ce privește primul, cel de al patrulea, cel de al cincilea și cel de al șaselea obiectiv ale inițiativei, Comisia ar putea adopta o propunere privind sisteme alimentare sustenabile și echitabile; o propunere care să sprijine agroecologia țărănească și sistemele alimentare teritoriale; o propunere privind acțiuni de îmbunătățire a egalității de gen în locurile de muncă din agricultură și reînnoirea generațiilor și o propunere de regulament pentru a sprijini autonomia sistemelor țărănești de semințe, în temeiul articolelor 38-44 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE).

(9)

În ceea ce privește cel de al doilea obiectiv, în acest stadiu, nu se poate exclude posibilitatea adoptării de către Comisie, în temeiul articolului 153 alineatul (1) litera (c), (j) sau (k) din TFUE, a unei propuneri de sprijinire și completare a activităților statelor membre de protecție socială a lucrătorilor și/sau de combatere a excluziunii sociale și/sau de modernizare a protecției sociale, în măsura în care riscurile securității alimentare pot fi legate de venitul minim.

(10)

În mod similar, în ceea ce privește cel de al treilea obiectiv, nu se poate exclude în acest stadiu posibilitatea adoptării de către Comisie, în temeiul articolelor 38-44 din TFUE, a unei propuneri de act juridic prin care să se recunoască faptul că produsele agricole și alimentare nu sunt produse obișnuite.

(11)

În ceea ce privește cel de al șaptelea obiectiv, Comisia ar putea adopta, în temeiul articolelor 43 și 114 și al articolului 168 alineatul (4) litera (b) din TFUE, o propunere de reglementare a OMG-urilor.

(12)

În ceea ce privește cel de al optulea și cel de al treisprezecelea obiectiv, Comisia ar putea adopta, în temeiul articolelor 191 și 192 din TFUE, o propunere privind gestionarea sustenabilă a apei și, respectiv, o propunere privind risipa de alimente.

(13)

În ceea ce privește cel de al nouălea obiectiv, Comisia ar putea adopta, în temeiul articolului 43 alineatul (2) din TFUE, o propunere de consolidare a bunăstării animalelor.

(14)

În ceea ce privește cel de al zecelea obiectiv, Comisia ar putea propune, în temeiul articolului 168 alineatul (5) din TFUE, măsuri de stimulare pentru acțiuni care promovează o alimentație sănătoasă și sustenabilă.

(15)

În ceea ce privește cel de al unsprezecelea obiectiv, în această etapă nu se poate exclude posibilitatea adoptării de către Comisie, în temeiul articolului 114 din TFUE, a unei propuneri privind achizițiile publice de produse alimentare sustenabile.

(16)

În ceea ce privește al doisprezecelea obiectiv, Comisia ar putea adopta, în temeiul articolului 114 din TFUE, o propunere privind etichetarea produselor alimentare.

(17)

În cele din urmă, în ceea ce privește cel de al paisprezecelea obiectiv, în această etapă nu se poate exclude posibilitatea adoptării de către Comisie, în temeiul articolelor 207, 208 și/sau 212 din TFUE, a unei propuneri de consolidare a dreptului la hrană în țările terțe.

(18)

Din aceste motive, Comisia consideră că niciuna dintre părțile inițiativei nu depășește în mod vădit competența Comisiei de a prezenta o propunere de act juridic al Uniunii în vederea punerii în aplicare a tratatelor.

(19)

Această concluzie nu afectează efectuarea unei evaluări pentru a se stabili dacă, în acest caz, sunt îndeplinite condițiile concrete de fond necesare pentru o acțiune din partea Comisiei, inclusiv respectarea principiilor proporționalității, subsidiarității și compatibilității cu drepturile fundamentale.

(20)

Grupul de organizatori a furnizat toate documentele necesare pentru a dovedi că inițiativa îndeplinește cerințele prevăzute la articolul 5 alineatele (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2019/788 și a desemnat persoanele de contact în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) primul paragraf din regulamentul respectiv.

(21)

Inițiativa propusă nu este vădit abuzivă, neserioasă sau vexatorie și nici nu contravine vădit valorilor Uniunii, astfel cum sunt prevăzute la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană, sau drepturilor consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.

(22)

Prin urmare, inițiativa intitulată „Food is a Human Right for All! Guaranteeing healthy, just and sustainable food systems” (Mâncarea este un drept al omului pentru toți! Garantarea unor sisteme alimentare sănătoase, juste și sustenabile) ar trebui înregistrată.

(23)

Concluzia conform căreia sunt îndeplinite condițiile de înregistrare prevăzute la articolul 6 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/788 nu implică confirmarea în vreun fel de către Comisie a faptului că, prin conținutul său, inițiativa prezintă cu exactitate situația de fapt, acest lucru fiind responsabilitatea exclusivă a grupului de organizatori ai inițiativei. Conținutul inițiativei exprimă doar punctele de vedere ale grupului de organizatori și nu se poate considera, în niciun caz, că reflectă punctele de vedere ale Comisiei,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Se înregistrează inițiativa cetățenească europeană intitulată „Food is a Human Right for All! Guaranteeing healthy, just and sustainable food systems” (Mâncarea este un drept al omului pentru toți! Garantarea unor sisteme alimentare sănătoase, juste și sustenabile).

Articolul 2

Prezenta decizie se adresează grupului de organizatori ai inițiativei cetățenești intitulate „Food is a Human Right for All! Guaranteeing healthy, just and sustainable food systems” (Mâncarea este un drept al omului pentru toți! Garantarea unor sisteme alimentare sănătoase, juste și sustenabile), reprezentat de Olga KIKOU și Almudena GARCÍA SASTRE, care acționează în calitate de persoane de contact.

Adoptată la Strasbourg, 8 iulie 2025.

Pentru Comisie

Maroš ŠEFČOVIČ

Membru al Comisiei


(1)  
JO L 130, 17.5.2019, p. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj.


ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/1445/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters