CELEX:32025D1460: Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/1460 a Consiliului din 15 iulie 2025 de prelungire a protecției temporare introduse prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 14/08/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2025/146024.7.2025DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/1460 A CONSILIULUI din 15 iulie 2025 de prelungire a protecției temporare introduse prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii...

Informatii

Data documentului: 15/07/2025; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 13/08/2025; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 2
Data încetării: No end date
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2025/1460

24.7.2025

DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/1460 A CONSILIULUI

din 15 iulie 2025

de prelungire a protecției temporare introduse prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382

CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Directiva 2001/55/CE a Consiliului din 20 iulie 2001 privind standardele minime pentru acordarea protecției temporare, în cazul unui aflux masiv de persoane strămutate, și măsurile de promovare a unui echilibru între eforturile statelor membre pentru primirea acestor persoane și suportarea consecințelor acestei primiri (1), în special articolul 4 alineatul (2),

având în vedere propunerea Comisiei Europene,

întrucât:

(1)

La 4 martie 2022, Consiliul a adoptat Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382 (2) prin care s-a constatat existența unui aflux masiv de persoane strămutate din Ucraina în înțelesul articolului 5 din Directiva 2001/55/CE și care a avut ca efect introducerea unei protecții temporare.

(2)

În conformitate cu articolul 4 alineatul (1) din Directiva 2001/55/CE, protecția temporară s-a aplicat pentru prima dată pentru o perioadă inițială de un an, până la 4 martie 2023, și, ulterior, a fost prelungită automat cu încă un an, până la 4 martie 2024.

(3)

La 19 octombrie 2023, Consiliul a adoptat Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/2409 (3) prin care protecția temporară introdusă prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382 a fost prelungită până la 4 martie 2025. La 11 iunie 2024, Consiliul a adoptat Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1836 (4) prin care protecția temporară respectivă a fost prelungită până la 4 martie 2026.

(4)

Deoarece o persoană poate beneficia de drepturile aferente protecției temporare într-un singur stat membru odată, pentru a asigura respectarea acestui principiu și pentru a se evita înregistrările multiple pentru obținerea protecției temporare, statele membre ar trebui să respingă cererile de eliberare a unui permis de ședere formulate în baza articolului 8 alineatul (1) din Directiva 2001/55/CE atunci când se constată că persoana în cauză a obținut deja un permis de ședere într-un alt stat membru pe aceeași bază. Acest lucru ar fi conform cu hotărârea Curții de Justiție din 27 februarie 2025 în cauza C-753/23 (5) și, în special, cu punctul 30 al acesteia.

(5)

În contextul activării protecției temporare pe baza Directivei 2001/55/CE, în declarația din 4 martie 2022, statele membre au convenit în unanimitate să nu aplice articolul 11 din directiva respectivă în ceea ce privește persoanele care beneficiază de protecție temporară într-un anumit stat membru în conformitate cu Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382 și care se mută într-un alt stat membru fără autorizație, cu excepția cazului în care statele membre convin altfel la nivel bilateral.

(6)

În acest context general, nicio dispoziție nu ar trebui să fie interpretată ca impunând unui stat membru obligația de a elibera un permis de ședere pentru protecție temporară unei persoane care a primit un permis de ședere pentru protecție temporară într-un alt stat membru.

(7)

Pentru a asigura un cadru situațional actualizat în scopuri operaționale, precum și o administrare și supraveghere coerente a eliberării permiselor de ședere, statele membre ar trebui să încarce periodic și în timp util date exacte pe Platforma de înregistrare a protecției temporare, inclusiv date privind înregistrările inactive.

(8)

În prezent, aproape 4,3 milioane de persoane strămutate din Ucraina beneficiază de protecție temporară în Uniune. Numărul total de înregistrări ale persoanelor care beneficiază de protecție temporară a rămas stabil, și anume aproximativ 4,3 milioane, înregistrându-se o tendință de ușoară creștere constantă, puține persoane raportând că se întorc acasă în Ucraina cu titlu permanent. Situația din Ucraina nu permite întoarcerea în condiții sigure și durabile în Ucraina a majorității persoanelor strămutate. Organizația Internațională pentru Migrație estimează că, în aprilie 2025, 3 757 000 de persoane erau strămutate în interiorul Ucrainei, dintre care 66 % erau strămutate de peste doi ani, iar 79 % erau strămutate de peste un an. Ponderea persoanelor strămutate în interiorul țării care sunt în această situație de peste doi ani era cea mai ridicată în rândul persoanelor strămutate în interiorul țării care își aveau reședința în vestul țării (78 %). Oficiul pentru Coordonarea Afacerilor Umanitare din cadrul Organizației Națiunilor Unite a estimat că, în 2025, peste 12,7 milioane de persoane din Ucraina au nevoie urgentă de asistență umanitară.

(9)

În plus, din cauza condițiilor umanitare dificile, a volatilității mai mari și a incertitudinii situației din Ucraina ca urmare a războiului de agresiune al Rusiei, inclusiv a intensificării atacurilor aeriene repetate în întreaga țară împotriva civililor, nu pot fi excluse noi sosiri pe scară largă. Riscul de escaladare persistă. În același timp, riscul ca sistemele naționale de azil să nu poată funcționa eficient ar persista dacă protecția temporară ar înceta în scurt timp și toți beneficiarii ar solicita protecție internațională în același timp.

(10)

Deoarece este puțin probabil ca numărul mare de persoane strămutate din Uniune care beneficiază de protecție temporară să scadă atât timp cât războiul împotriva Ucrainei continuă, prelungirea protecției temporare este necesară pentru a soluționa situația persoanelor care beneficiază în prezent de protecție temporară în Uniune sau care vor avea nevoie de o astfel de protecție începând cu 5 martie 2026, deoarece asigură protecția imediată și accesul la un set armonizat de drepturi, formalitățile într-o situație de aflux masiv către Uniune fiind astfel reduse la minimum. Prelungirea protecției temporare ar trebui, de asemenea, să contribuie la asigurarea faptului că sistemele de azil ale statelor membre nu sunt suprasolicitate de o creștere semnificativă a numărului de cereri de protecție internațională care ar putea fi depuse de către persoanele care beneficiază de protecție temporară pentru perioada de până la 4 martie 2026, în cazul în care protecția temporară ar urma să înceteze până atunci, sau de către persoanele care vor fugi din calea războiului din Ucraina și vor sosi în Uniune în perioada 5 martie 2026-4 martie 2027.

(11)

Prin urmare, având în vedere că motivele protecției temporare persistă, protecția temporară pentru categoriile de persoane strămutate menționate în Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382 ar trebui să fie prelungită până la 4 martie 2027.

(12)

Prezenta decizie respectă drepturile fundamentale și principiile recunoscute de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.

(13)

Consiliul își reconfirmă angajamentul de a oferi sprijin Ucrainei și poporului acesteia atât timp cât este necesar și își reiterează sprijinul pentru o pace amplă, justă și durabilă, în baza principiilor Cartei ONU și a dreptului internațional, iar în cazul unei încetări durabile a focului, Consiliul este pregătit să acționeze în conformitate cu articolul 6 alineatul (1) litera (b) din Directiva 2001/55/CE.

(14)

Directiva 2001/55/CE este obligatorie pentru Irlanda și, prin urmare, Irlanda participă la adoptarea și la aplicarea prezentei decizii de punere în aplicare.

(15)

În conformitate cu articolele 1 și 2 din Protocolul nr. 22 privind poziția Danemarcei, anexat la Tratatul privind Uniunea Europeană și la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, Danemarca nu participă la adoptarea prezentei decizii de punere în aplicare, aceasta nu este obligatorie pentru respectivul stat membru și nu i se aplică,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Protecția temporară acordată persoanelor strămutate din Ucraina menționate la articolul 2 din Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382 și prelungită prin Deciziile de punere în aplicare (UE) 2023/2409 și (UE) 2024/1836 se prelungește cu o perioadă suplimentară de un an, până la 4 martie 2027.

Articolul 2

Prezenta decizie intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Adoptată la Bruxelles, 15 iulie 2025.

Pentru Consiliu

Președintele

K. KALLAS


(1)  
JO L 212, 7.8.2001, p. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2001/55/oj.

(2)  Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382 a Consiliului din 4 martie 2022 de constatare a existenței unui aflux masiv de persoane strămutate din Ucraina în înțelesul articolului 5 din Directiva 2001/55/CE și având drept efect introducerea unei protecții temporare (JO L 71, 4.3.2022, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/382/oj).

(3)  Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/2409 a Consiliului din 19 octombrie 2023 de prelungire a protecției temporare, astfel cum a fost introdusă prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382 (JO L, 2023/2409, 24.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/2409/oj).

(4)  Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/1836 a Consiliului din 25 iunie 2024 de prelungire a protecției temporare, astfel cum a fost introdusă prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382 (JO L, 2024/1836, 3.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/1836/oj).

(5)  Hotărârea Curții de Justiție din 27 februarie 2025, A. N./Ministerstvo vnitra, C-753/23, ECLI:EU:C:2025:133.


ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/1460/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters