CELEX:32025D1486: Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/1486 a Comisiei din 22 iulie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2024/1789 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește excluderea temporară a ofertelor de aprovizionare cu hidrogen originar din Federația Rusă sau din Belarus de la colectarea prin intermediul mecanismului de sprijinire a dezvoltării pieței hidrogenului
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 12/08/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 22/07/2025; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 12/08/2025; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 2
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Energie
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2025/1486 |
23.7.2025 |
DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/1486 A COMISIEI
din 22 iulie 2025
de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2024/1789 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește excluderea temporară a ofertelor de aprovizionare cu hidrogen originar din Federația Rusă sau din Belarus de la colectarea prin intermediul mecanismului de sprijinire a dezvoltării pieței hidrogenului
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2024/1789 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 iunie 2024 privind piețele interne ale gazelor din surse regenerabile, gazelor naturale și hidrogenului, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1227/2011, (UE) 2017/1938, (UE) 2019/942 și (UE) 2022/869 și a Deciziei (UE) 2017/684 și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 715/2009 (1), în special articolul 54 alineatul (1),
întrucât:
(1) |
Comisia a instituit mecanismul pentru hidrogen (denumit în continuare „mecanismul”) pentru a sprijini dezvoltarea pieței hidrogenului, astfel cum se menționează la articolul 52 din Regulamentul (UE) 2024/1789, mecanism care urmează a fi implementat în cadrul activităților Băncii Europene pentru Hidrogen (2). Mecanismul a fost lansat în iulie 2025. El urmărește să sporească transparența cererii, ofertei și fluxurilor de hidrogen, precum și a prețurilor hidrogenului, și să joace un rol coordonator, conectând, prelucrând și furnizând acces la informațiile privind cererea și oferta de hidrogen și de derivați ai hidrogenului din surse regenerabile și cu emisii scăzute de carbon, transmise de achizitorii stabiliți în Uniune și în părțile contractante la Comunitatea Energiei și de furnizorii interni și internaționali. Mecanismul pentru hidrogen va fi pus în aplicare și va funcționa în conformitate cu normele UE în materie de concurență, în special cu articolele 101 și 102 din TFUE. |
(2) |
Aprovizionarea cu hidrogen înseamnă vânzarea, inclusiv revânzarea către clienți de hidrogen, inclusiv sub formă de purtători de hidrogen organic lichid sau de hidrogen lichid și derivați ai hidrogenului, inclusiv amoniac sau metanol (3). |
(3) |
Rusia și Belarus produc volume semnificative de hidrogen și de derivați ai hidrogenului pe bază de combustibili fosili (cum ar fi amoniacul). De asemenea, există potențialul unei importante vânzări și aprovizionări din producția de hidrogen și derivați ai hidrogenului din surse regenerabile și cu emisii scăzute de carbon generată de Rusia și Belarus. Nu este exclus ca unele dintre aceste volume de hidrogen și de derivați ai hidrogenului să fie exportate, inclusiv către Uniune. |
(4) |
Experiența aprovizionării cu energie din Rusia și Belarus a arătat că Rusia a exploatat dependența Uniunii de exporturile sale de energie către Uniune ca mijloc de exercitare a unor constrângeri și manipulări (4). Rusia a abuzat în mod sistematic de dependențe în detrimentul economiei și securității economice a Uniunii și a utilizat relațiile de aprovizionare cu energie cu parteneri din Uniune pentru a manipula piețele și pentru a fragiliza securitatea aprovizionării Uniunii (5). |
(5) |
Există riscul ca Rusia și Belarus să încerce să formeze astfel de relații comerciale și dependențe în ceea ce privește exporturile în Uniune de hidrogen și derivați ai hidrogenului din surse regenerabile și cu emisii scăzute de carbon, care ar putea fi utilizate pentru a manipula piețele. |
(6) |
Autorizarea aprovizionărilor din Rusia sau Belarus prin intermediul mecanismului ar putea permite Rusiei și Belarusului să câștige o poziție importantă pe piața Uniunii, facilitând astfel încercările de manipulare a pieței emergente a hidrogenului. |
(7) |
Întrucât hidrogenul este adesea utilizat de marii clienți industriali și întrucât piața hidrogenului este mult mai puțin lichidă decât piața gazelor naturale, stabilirea unor noi dependențe în materie de aprovizionare cu Rusia sau Belarus ar putea permite acestor țări să își continue strategia față de Uniune pentru a periclita securitatea aprovizionării prin manipularea piețelor, prin întreruperea aprovizionării sau printr-o altă formă de utilizare ca armă a aprovizionării cu energie. |
(8) |
Deși aceste riscuri sunt prezente chiar în cazul unor cote relativ mici din volumele totale, colectarea ofertelor de aprovizionare cu hidrogen din Rusia și din Belarus prin intermediul mecanismului de sprijinire a dezvoltării pieței de hidrogen are potențialul de a crește semnificativ rolul și vizibilitatea Rusiei și Belarusului pe piața hidrogenului din Uniune. Acest lucru ar contrabalansa eforturile Uniunii de a-și elimina treptat dependența de importurile de energie din Rusia (6) și de a evita crearea de noi dependențe în ceea ce privește aprovizionarea cu energie din aceste țări (7). |
(9) |
Având în vedere această situație geopolitică și ținând seama de riscurile care decurg din livrările de energie din Rusia și Belarus, este necesar să se excludă temporar colectarea, prin intermediul mecanismului, a ofertelor de aprovizionare cu hidrogen originare din Rusia sau Belarus, pentru a proteja interesele esențiale de securitate ale Uniunii și securitatea aprovizionării. În temeiul articolului 54 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/1789, decizia în acest sens este valabilă pentru o perioadă maximă de un an și poate fi reînnoită dacă se justifică acest lucru. |
(10) |
Excluderea temporară nu va perturba în mod nejustificat buna funcționare a pieței interne a hidrogenului și nu va submina securitatea aprovizionării Uniunii sau a unui stat membru, cu precădere pentru că piața hidrogenului din Uniune este încă în fază incipientă, având o aprovizionare foarte limitată din Rusia și Belarus. În plus, excluderea temporară respectă principiul solidarității energetice (8), deoarece este adoptată în interesul Uniunii în ceea ce privește mecanismul, fără să afecteze nejustificat drepturile statelor membre sau ale operatorilor economici de a realiza schimburi comerciale cu hidrogen, inclusiv cu hidrogen și derivați ai hidrogenului, din surse regenerabile și cu emisii scăzute de carbon, cu țări terțe care nu fac parte din mecanismul voluntar. De asemenea, prezenta decizie se adoptă în conformitate cu drepturile și obligațiile Uniunii și ale statelor membre în raport cu țările terțe. |
(11) |
În conformitate cu articolul 54 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/1789, Comisia a informat în mod corespunzător Parlamentul European și Consiliul cu privire la evaluarea sa și poate propune reînnoirea deciziei, dacă acest lucru este justificat, inclusiv în vederea alinierii măsurii la alte politici ale UE, cum ar fi Foaia de parcurs RePowerEU (9), care urmărește să promoveze în continuare independența UE față de energia rusă prin măsuri de sprijinire a eliminării treptate a importurilor de gaze, energie nucleară și petrol pentru a reduce riscurile de utilizare ca armă a aprovizionării cu energie. |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Ofertele de aprovizionare cu hidrogen originare din Federația Rusă sau din Belarus sunt excluse timp de un an de la colectarea prin intermediul mecanismului pentru hidrogen, pentru a sprijini dezvoltarea pieței hidrogenului.
Articolul 2
Prezenta decizie intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Adoptată la Bruxelles, 22 iulie 2025.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1)
JO L, 2024/1789, 15.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1789/oj.
(2) Comunicare a Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor privind Banca Europeană pentru Hidrogen, [COM(2023) 156], 16.3.2023.
(3) Articolul 2 punctul 28 din Directiva (UE) 2024/1788 a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iunie 2024 privind normele comune pentru piețele interne în sectorul gazelor din surse regenerabile, al gazelor naturale și al hidrogenului, de modificare a Directivei (UE) 2023/1791 și de abrogare a Directivei 2009/73/CE (JO L, 2024/1788, 15.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1788/oj).
(4) Propunere de regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind eliminarea treptată a importurilor de gaze naturale din Rusia și îmbunătățirea monitorizării potențialelor dependențe energetice și de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1938, COM (2025) 828 final, 17.6.2025.
(5) A de vedea un istoric amănunțit al amenințărilor din partea Rusiei la adresa securității aprovizionării cu energie a Uniunii în document de lucru al serviciilor Comisiei intitulat „Assessing the impact of measures to phase out Russian gas imports and improve monitoring of potential energy dependencies and amending Regulation (EU) 2017/1938” [Evaluarea impactului măsurilor de eliminare treptată a importurilor de gaz din Rusia și de îmbunătățire a monitorizării potențialelor dependențe energetice, precum și a impactului modificării Regulamentului (UE) 2017/1938] din 17 iunie 2025, SWD(2025) 830 final, paginile 1-15.
(6) Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor – Planul REPowerEU, COM(2022) 230 final, 18.5.2022.
(7) Considerentul 71 al Regulamentului (UE) 2024/1789.
(8) Hotărârea din 15 iulie 2021, Germania/Polonia, C-848/19 P, ECLI:EU:C:2021:598, punctul 71 („Principiul solidarității energetice presupune o obligație generală a Uniunii și a statelor membre, în exercitarea competențelor lor respective în cadrul politicii Uniunii în materie de energie, de a ține seama de interesele tuturor actorilor susceptibili să fie vizați, evitând să ia măsuri care ar putea afecta interesele acestora, în ceea ce privește siguranța aprovizionării, viabilitatea economică și politică și diversificarea surselor de aprovizionare, iar aceasta în vederea asumării interdependenței și a solidarității lor de fapt.”).
(9) Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor, „Foaie de parcurs pentru încetarea importurilor de energie din Rusia”, COM(2025) 440 final, 6.5.2025.
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/1486/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)