CELEX:32025D1529: Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/1529 a Comisiei din 29 iulie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Directivei (UE) 2016/797 a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește o cerere din partea Finlandei de a nu aplica cerința referitoare la utilizarea celei mai recente versiuni de referință a ETCS în instalația de cale, stabilită în Regulamentul (UE) 2023/1695 al Comisiei [notificată cu numărul C(2025) 5123]
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 31/07/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 29/07/2025; data publicăriiData intrării în vigoare: 31/07/2025; intră în vigoare data notificării
Data încetării: 31/12/2035; a se vedea articolul 2
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Mobilitate și Transporturi
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: Finlanda
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2025/1529 |
31.7.2025 |
DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/1529 A COMISIEI
din 29 iulie 2025
de stabilire a normelor de aplicare a Directivei (UE) 2016/797 a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește o cerere din partea Finlandei de a nu aplica cerința referitoare la utilizarea celei mai recente versiuni de referință a ETCS în instalația de cale, stabilită în Regulamentul (UE) 2023/1695 al Comisiei
[notificată cu numărul C(2025) 5123]
(Numai textele în limbile finlandeză și suedeză sunt autentice)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva (UE) 2016/797 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 mai 2016 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Uniunea Europeană (1), în special articolul 7 alineatul (4),
întrucât:
(1) |
La 6 iunie 2024, Finlanda a prezentat Comisiei o cerere privind neaplicarea Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2023/1695 al Comisiei (2) în cazul liniei-pilot EKA până în 2035 (denumită în continuare „cererea”). Cererea a fost transmisă în temeiul articolului 7 alineatul (1) litera (c) din Directiva (UE) 2016/797. |
(2) |
În conformitate cu punctul 7.2.4.2 din anexa I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/1695, un subsistem control-comandă și semnalizare de cale trebuie să respecte specificația tehnică de interoperabilitate în vigoare la momentul cererii de autorizație de dare în exploatare a infrastructurii. Acest lucru ar necesita instalarea Sistemului european de control și comandă al trenului (denumit în continuare „ETCS”) în conformitate cu specificațiile de referință 4 în pe linia-pilot EKA. |
(3) |
Proiectul menționat în cerere constă în instalarea unui subsistem control-comandă și semnalizare de cale în conformitate cu specificațiile din versiunea de referință 3, versiunea de sistem 2.1 pe tronsonul liniei-pilot EKA ETCS Lielahti-Siuro-Kokemäki-Pori/Rauma ja Pori/Mäntyluoto/Tahkoluoto. Acest tronson constă în aproximativ 190 de kilometri de linie simplă și 18 stații (denumit în continuare „proiectul privind linia-pilot EKA”). |
(4) |
Potrivit documentelor prezentate de Finlanda, conformitatea cu punctul 7.2.4.2 din anexa I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/1695 ar implica un cost suplimentar de cel puțin 16,3 milioane EUR. Cauza este aceea că implementarea celei mai recente versiuni de referință a ETCS ar necesita o modificare a contractului semnat și o reproiectare a soluției tehnice care urmează să fie pusă în aplicare. Acest lucru ar întârzia cu doi ani și jumătate implementarea proiectului, din cauza necesității de a notifica cu cinci ani înainte, în registrul de infrastructură feroviară (RINF) (3), modificarea funcționalităților ETCS necesare pentru vehiculele care circulă pe această linie (4). Întârzierea implementării proiectului ar putea duce, de asemenea, la pierderea cofinanțării în cadrul planului de redresare și reziliență al Finlandei. |
(5) |
Ca dispoziție alternativă, Finlanda sugerează aplicarea Regulamentului (UE) 2016/919 al Comisiei (5), cu toate modificările ulterioare, ceea ce înseamnă că trebuie pusă în aplicare numai versiunea de referință 3 a ETCS. Finlanda intenționează să instaleze versiunea de referință 3 a ETCS, versiunea de sistem 2.1. Pentru viitor, Finlanda se angajează să instaleze versiunea de referință 4 a ETCS până în 2035, sub rezerva unei noi analize a viabilității economice care să sprijine această etapă. |
(6) |
Finlanda s-a angajat să evalueze viabilitatea economică a unei modernizări a ETCS de cale până la versiunea de referință 4 în cadrul proiectului privind linia-pilot EKA cel târziu în 2030, inclusiv posibilitatea de a introduce pe această linie viitorul standard radio denumit „Future Railway Mobile Communication System” (Viitorul sistem de comunicații mobile feroviare). Finlanda trebuie să informeze Comisia în 2030 cu privire la rezultatul analizei economice și o dată la doi ani, mai precis la sfârșitul anilor 2032 și 2034, cu privire la progresele înregistrate în ceea ce privește implementarea versiunii de referință 4 a ETCS pe această linie, cu condiția să fi fost luată o decizie în acest sens. |
(7) |
Pe baza justificării expuse în cererea Finlandei și a dispozițiilor alternative propuse, condițiile prevăzute la articolul 7 alineatul (1) litera (c) și la articolul 7 alineatul (4) din Directiva (UE) 2016/797 pot fi considerate ca fiind îndeplinite în ceea ce privește proiectul privind linia-pilot EKA, descris aici. Prin urmare, cererea trebuie să fie acceptată. |
(8) |
Măsurile prevăzute în prezenta decizie sunt conforme cu avizul comitetului menționat la articolul 51 alineatul (1) din Directiva (UE) 2016/797, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Cererea Finlandei privind neaplicarea punctului 7.2.4.2 din anexa I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/1695 în cazul proiectului privind linia-pilot EKA este acceptată, cu condiția să fie aplicate măsurile alternative propuse de Finlanda și să se efectueze, în 2030, o reevaluare a viabilității economice viitoare a instalării versiunii de referință 4 a ETCS pe linia-pilot EKA.
Articolul 2
Prezenta decizie se adresează Republicii Finlanda.
Prezenta decizie se aplică până la 31 decembrie 2035.
Adoptată la Bruxelles, 29 iulie 2025.
Pentru Comisie
Apostolos TZITZIKOSTAS
Membru al Comisiei
(1)
JO L 138, 26.5.2016, p. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
(2) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/1695 al Comisiei din 10 august 2023 privind specificația tehnică de interoperabilitate referitoare la subsistemele control-comandă și semnalizare ale sistemului feroviar din Uniunea Europeană și de abrogare a Regulamentului (UE) 2016/919 (JO L 222, 8.9.2023, p. 380, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1695/oj).
(3) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/777 al Comisiei din 16 mai 2019 privind specificațiile comune pentru registrul de infrastructură feroviară, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/1694 al Comisiei din 10 august 2023 (ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/777/2023-09-28).
(4) Astfel cum se prevede la punctul 7.2.9 din anexa I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/1695.
(5) Regulamentul (UE) 2016/919 al Comisiei din 27 mai 2016 privind specificația tehnică de interoperabilitate referitoare la subsistemele de control-comandă și semnalizare ale sistemului feroviar, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/776 al Comisiei din 16 mai 2019, Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/387 al Comisiei din 9 martie 2020 și Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/420 din 16 martie 2020 (ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/919/2020-03-11).
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/1529/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)