CELEX:32025D1734: Decizia (UE) 2025/1734 a Băncii Centrale Europene din 31 iulie 2025 privind mecanismele de siguranță referitoare la accesul contrapărților centrale la creditul overnight al Eurosistemului în TARGET (BCE/2025/29)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 02/09/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2025/173413.8.2025DECIZIA (UE) 2025/1734 A BĂNCII CENTRALE EUROPENE din 31 iulie 2025 privind mecanismele de siguranță referitoare la accesul contrapărților centrale la creditul overnight al Eurosistemului în TARGET (BCE/2025/29)CONSILIUL GUVERNATORILOR BĂNCII CENTRALE EUROPENE,având în vedere Tratatul...

Informatii

Data documentului: 31/07/2025; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 06/10/2025; Punere în aplicare a se vedea articolul 8.2
Data încetării: No end date
Emitent: Banca Centrală Europeană
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2025/1734

13.8.2025

DECIZIA (UE) 2025/1734 A BĂNCII CENTRALE EUROPENE

din 31 iulie 2025

privind mecanismele de siguranță referitoare la accesul contrapărților centrale la creditul overnight al Eurosistemului în TARGET (BCE/2025/29)

CONSILIUL GUVERNATORILOR BĂNCII CENTRALE EUROPENE,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în special articolul 127 alineatul (2) prima și a patra liniuță și articolul 127 alineatul (5),

având în vedere Statutul Sistemului European al Băncilor Centrale și al Băncii Centrale Europene, în special articolul 3.1 și articolele 17, 18 și 22,

întrucât:

(1)

În temeiul Orientării (UE) 2022/912 a Băncii Centrale Europene (BCE/2022/8) (1), băncile centrale naționale ale statelor membre a căror monedă este euro (denumite în continuare „BCN din zona euro”) pot acorda contrapărților centrale (CPC) credit overnight prin intermediul unei facilități de criză specifice (denumită în continuare „facilitatea de credit pentru CPC”). Astfel de CPC trebuie să fie stabilite în zona euro și să respecte cerințele prevăzute de Orientarea (UE) 2022/912 (BCE/2022/8) (denumite în continuare „CPC eligibile”). În cazurile în care CPC-urile eligibile nu au rambursat creditul pe parcursul zilei la sfârșitul unei zile, acestea pot accesa facilitatea de credit pentru CPC prin reînnoirea automată a creditului pe parcursul zilei rămas, fără a fi necesară solicitarea aprobării prealabile a Consiliului guvernatorilor.

(2)

În ceea ce privește euro ca monedă, băncile centrale din Eurosistem exercită în mod colectiv funcția de bancă centrală de emisiune în ceea ce privește CPC-urile. În ceea ce privește această funcție, sunt instituite cerințe privind mecanismele de siguranță referitoare la soliditatea financiară și la gestionarea adecvată a riscului de lichiditate care trebuie respectate de CPC-urile eligibile, precum și metoda de evaluare a respectării acestor cerințe.

(3)

Sunt necesare mecanisme de siguranță în legătură cu facilitatea de credit pentru CPC pentru a se asigura că numai CPC-urile eligibile care sunt solide din punct de vedere financiar și care dispun de o gestionare adecvată a riscului de lichiditate pot avea acces la facilitatea de credit pentru CPC. Gestionarea adecvată a riscului de lichiditate asigură faptul că CPC-urile eligibile dispun de mecanisme adecvate de control al riscului de lichiditate, inclusiv pentru scenariile de criză în care nu se anticipează că CPC-urile eligibile vor recurge la facilitatea de credit pentru CPC sau, în cazul în care un astfel de acces este disponibil pentru CPC-urile autorizate ca instituții de credit în temeiul Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (2), la operațiunile de politică monetară ale Eurosistemului. Mecanismele de siguranță referitoare la soliditatea financiară și la gestionarea adecvată a riscului de lichiditate ar trebui să se aplice tuturor CPC-urilor eligibile, inclusiv celor care sunt autorizate ca instituții de credit în temeiul Regulamentului (UE) nr. 575/2013.

(4)

Respectarea de către CPC-urile eligibile a cerințelor legate de mecanismele de siguranță referitoare la soliditatea financiară și la gestionarea adecvată a riscului de lichiditate ar trebui evaluată de băncile centrale din Eurosistem într-o manieră prospectivă. Prin urmare, CPC-urile eligibile trebuie să respecte aceste cerințe în mod continuu și fără echivoc atât în prezent, cât și în viitor. Respectarea cerințelor de reglementare stabilite prin Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului (3) în ceea ce privește capitalul, marja, fondul de garantare, alte resurse financiare și controlul riscului de lichiditate constituie o condiție necesară, dar nu suficientă pentru evaluarea de către băncile centrale din Eurosistem a solidității financiare și a gestionării adecvate a riscului de lichiditate în contextul acordării accesului la facilitatea de credit pentru CPC.

(5)

Pentru a asigura respectarea dispozițiilor prevăzute în prezenta decizie, este necesar să se specifice competențele Consiliului guvernatorilor de a decide cu privire la măsuri discreționare în cazurile în care o CPC eligibilă nu respectă cerințele privind mecanismele de siguranță referitoare la soliditatea financiară și la gestionarea adecvată a riscului de lichiditate. De asemenea, este necesar să se precizeze penalitățile aplicabile în cazurile în care accesul unei CPC la facilitatea de credit pentru CPC a fost limitat și CPC depășește nivelul restricționat de acces sau recurge la facilitatea de credit pentru CPC prin încălcarea cerințelor relevante referitoare la controlul riscului de lichiditate. În ceea ce privește penalitățile, ar trebui să existe o comunicare suficientă între operatorii sistemelor componente ale TARGET și funcția de bancă centrală de emisiune a băncilor centrale din Eurosistem pentru a se asigura respectarea principiului ne bis in idem.

(6)

După caz, cerințele privind mecanismele de siguranță referitoare la soliditatea financiară și la gestionarea adecvată a riscului de lichiditate, inclusiv măsurile discreționare aferente și penalitățile aplicabile, ar trebui să se reflecte în acordurile contractuale încheiate între CPC-urile eligibile și BCN din zona euro în legătură cu facilitatea de credit pentru CPC.

(7)

Pentru asigurarea securității juridice, data aplicării prezentei decizii ar trebui aliniată cu data de aplicare a modificărilor aduse Orientării (UE) 2022/912 (BCE/2022/8), referitoare la facilitatea de credit pentru CPC, și anume 6 octombrie 2025,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Definiții

În scopul prezentei decizii, se aplică următoarele definiții:

1.

„contraparte centrală” sau „CPC” înseamnă o contraparte centrală care este autorizată în temeiul Regulamentului (UE) nr. 648/2012;

2.

„CPC eligibilă” înseamnă o CPC eligibilă astfel cum este definită la articolul 2 punctul 26a din Orientarea (UE) 2022/912 (BCE/2022/8);

3.

„facilitate de credit pentru CPC” înseamnă facilitatea de credit pentru CPC, astfel cum este definită la articolul 2 punctul 18a din Orientarea (UE) 2022/912 (BCE/2022/8);

4.

„BCN din zona euro” înseamnă BCN din zona euro, astfel cum este definită la articolul 2 punctul 27 din Orientarea (UE) 2022/912 (BCE/2022/8);

5.

„bancă centrală din Eurosistem” înseamnă Banca Centrală Europeană (BCE) sau o BCN din zona euro;

6.

„mecanism de finanțare privată” înseamnă un mecanism de finanțare, altul decât un mecanism de împrumut, care poate fi accesibil prin intermediul unei BCN din zona euro;

7.

„furnizor privat de lichiditate” înseamnă un furnizor de lichiditate, altul decât o BCN din zona euro.

Articolul 2

Cerințe privind mecanismele de siguranță referitoare la soliditatea financiară

(1) În scopul garantării solidității lor financiare, CPC-urile eligibile trebuie să respecte în permanență următoarele cerințe:

(a)

cerințele de capital în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012;

(b)

cerințele de marjă în conformitate cu articolul 41 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012;

(c)

cerințele referitoare la resursele financiare prefinanțate în conformitate cu articolele 42 și 43 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.

(2) În cazul în care un membru compensator al unei CPC se află într-o situație de neîndeplinire a obligațiilor de plată, iar CPC își desfășoară procesul de gestionare a situației de neîndeplinire a obligațiilor de plată în conformitate cu articolele 45 și 48 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 și, prin urmare, utilizează marjele depuse de membrul compensator aflat în situație de neîndeplinire a obligațiilor de plată, precum și resursele financiare prefinanțate prevăzute la articolele 42 și 43 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, se aplică următoarele:

(a)

CPC dispune de suficiente resurse financiare prefinanțate, inclusiv marjele depuse de membrul compensator aflat în situație de neîndeplinire a obligațiilor de plată și de resursele financiare prefinanțate, astfel cum este prevăzut la articolele 42 și 43 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, pentru a acoperi pierderile din credite suferite ca urmare a procesului de gestionare a situației de neîndeplinire a obligațiilor de plată;

(b)

pe baza evaluării efectuate în conformitate cu articolul 4, băncile centrale din Eurosistem pot decide să renunțe temporar la cerința prevăzută la alineatul (1) litera (c) în cazul în care CPC prezintă un plan de reconstituire a resurselor financiare prefinanțate astfel cum este prevăzut la articolele 42 și 43 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, în mod credibil și în timp util.

(3) Nicio CPC considerată a fi în curs de a intra în dificultate sau susceptibilă de a intra în dificultate în sensul articolului 22 din Regulamentul (UE) 2021/23 al Parlamentului European și al Consiliului (4) nu este considerată solidă din punct de vedere financiar.

Articolul 3

Cerințe privind mecanismele de siguranță referitoare la gestionarea adecvată a riscului de lichiditate

(1) În scopul garantării gestionării adecvate a riscului de lichiditate în ceea ce privește moneda euro, CPC-urile eligibile trebuie să respecte în permanență următoarele cerințe:

(a)

să dispună de mecanisme de control al riscului de lichiditate pentru a garanta că accesul la facilitatea de credit pentru CPC sau – în cazul în care acest acces este disponibil pentru CPC-urile autorizate ca instituții de credit în temeiul Regulamentului (UE) nr. 575/2013 – la operațiunile de politică monetară ale Eurosistemului:

(i)

constituie o soluție de ultimă instanță;

(ii)

se limitează la scenarii care, ca urmare a gravității lor, pot prezenta provocări considerabile pentru gestionarea lichidității CPC („scenarii de criză”);

(iii)

constituie o sursă temporară de finanțare pe baza unui plan credibil de rambursare cât mai curând posibil a sumei utilizate în cadrul facilității de credit pentru CPC sau – în cazul în care un astfel de acces este disponibil pentru CPC-urile autorizate ca instituții de credit în temeiul Regulamentului (UE) nr. 575/2013 – în cadrul operațiunilor de politică monetară ale Eurosistemului;

(iv)

nu are ca scop îndeplinirea obligațiilor de plată aferente altor monede decât euro;

(b)

să respecte cerințele privind controlul riscului de lichiditate în conformitate cu articolul 44 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.

(2) În cazul în care un membru compensator la care CPC își desfășoară procesul de gestionare a situației de neîndeplinire a obligațiilor de plată în conformitate cu articolele 45 și 48 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 se află într-o situație de neîndeplinire a obligațiilor de plată, și, prin urmare, acea CPC utilizează resursele lichide prevăzute la articolul 44 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, se aplică următoarele dispoziții:

(a)

în ceea ce privește cerința prevăzută la alineatul (1) litera (a), evaluarea efectuată în conformitate cu articolul 4 poate avea loc după ce CPC a finalizat procesul de gestionare a situației de neîndeplinire a obligațiilor de plată;

(b)

pe baza evaluării efectuate în conformitate cu articolul 4, băncile centrale din Eurosistem pot decide să renunțe temporar la cerința prevăzută la alineatul (1) litera (b), în cazul în care CPC prezintă un plan de reconstituire a resurselor lichide astfel cum este prevăzut la articolul 44 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, în mod credibil și în timp util.

(3) În scopul evaluării respectării de către o CPC a alineatului (1) litera (a), pot fi luate în considerare următoarele:

(a)

riscul de lichiditate cauzat de dependența excesivă de un singur tip de mecanism de finanțare privată;

(b)

riscul de lichiditate cauzat de dependența excesivă de prea puțini furnizori privați de lichiditate;

(c)

riscul de lichiditate cauzat de numărul redus de furnizori privați de lichiditate ai CPC care au acces la operațiunile de politică monetară ale Eurosistemului.

(4) În ceea ce privește alineatul (1) litera (b), băncile centrale din Eurosistem pot lua în considerare următoarele elemente în scopul evaluării măsurii în care mecanismele de finanțare privată sunt prestabilite și foarte sigure, chiar în condiții de piață tensionate:

(a)

amploarea și gradul de diligență necesară la care sunt supuse mecanismele de finanțare privată de către CPC;

(b)

amploarea și frecvența testării accesului la mecanismele de finanțare privată, precum și metodologia și contextul scenariilor de criză utilizate în acest scop;

(c)

validarea rezultatelor testelor, în special în ceea ce privește valoarea estimată a furnizării de lichiditate pe baza mecanismelor de finanțare privată.

Articolul 4

Evaluarea mecanismelor de siguranță

(1) Băncile centrale din Eurosistem efectuează pe bază trimestrială și în mod prospectiv evaluări cu privire la respectarea de către CPC-urile eligibile a cerințelor privind mecanismele de siguranță referitoare la soliditatea financiară și la gestionarea adecvată a riscului de lichiditate prevăzute la articolele 2 și 3.

(2) În cazul în care între evaluările trimestriale prevăzute la alineatul (1) are loc un eveniment care ar putea genera preocupări legate de soliditatea financiară și de gestionarea riscului de lichiditate cu privire la o CPC eligibilă, băncile centrale din Eurosistem efectuează și evaluări ocazionale în ceea ce privește respectarea de către o CPC eligibilă a cerințelor privind soliditatea financiară și gestionarea adecvată a riscului de lichiditate prevăzute la articolele 2 și 3, inclusiv prin intermediul unei monitorizării ad-hoc sporite și într-un mod prospectiv.

(3) În scopul evaluărilor prevăzute la alineatele (1) și (2), pot fi luate în considerare următoarele informații:

(a)

informații cantitative privind capitalul, marja, fondul de garantare, alte resurse financiare și controlul riscului de lichiditate raportate în contextul Regulamentului (UE) nr. 648/2012;

(b)

orice informații suplimentare privind capitalul, marja, fondul de garantare, alte resurse financiare și controlul riscului de lichiditate;

(c)

informații privind elementele enumerate la articolul 3 alineatul (1) litera (a) referitoare la controlul riscului de lichiditate al unei CPC în ceea ce privește situațiile de criză;

(d)

orice alte informații considerate relevante, în special în cazul în care acestea generează preocupări semnificative cu privire la soliditatea financiară a unei CPC, la gestionarea adecvată a riscului de lichiditate, la cadrul general de gestionare a riscurilor și la guvernanță.

(4) CPC eligibilă furnizează informațiile prevăzute la alineatul (3) în cazul în care BCN relevantă din zona euro îi solicită acest lucru.

Articolul 5

Măsuri discreționare

(1) Din motive de prudență, Consiliul guvernatorilor poate decide să adopte, să revizuiască sau să elimine măsuri discreționare cu privire la facilitatea de credit pentru CPC. Aceste măsuri se aplică de către BCN din zona euro respectivă și includ:

(a)

respingerea, limitarea utilizării sau aplicarea unor marje suplimentare de ajustare a valorii în cazul activelor mobilizate drept colateral în scopul facilității de credit pentru CPC;

(b)

limitarea, suspendarea sau încetarea accesului la facilitatea de credit pentru CPC, astfel cum se precizează în continuare la alineatele (3)-(7).

(2) Consiliul guvernatorilor se asigură că măsurile prevăzute la alineatul (1) sunt adoptate într-un mod proporțional și nediscriminatoriu și sunt justificate în mod corespunzător.

(3) Cu excepția cazului în care Consiliul guvernatorilor decide altfel, unei CPC care nu respectă cerințele prevăzute la articolele 2 și 3 i se limitează în mod automat accesul la facilitatea de credit pentru CPC, din motive de prudență. În cazul în care conformitatea nu a fost restabilită prin măsuri adecvate luate în timp util, cel târziu în termen de 16 săptămâni de la data constatării, pe baza evaluărilor prevăzute la articolul 4, a nerespectării cerințelor prevăzute la articolele 2 și 3, accesul CPC la facilitatea de credit pentru CPC se suspendă din motive de prudență. Astfel de măsuri se aplică de către BCN din zona euro respectivă.

(4) Fără a aduce atingere măsurilor prevăzute la alineatul (3), accesul la facilitatea de credit pentru CPC poate fi limitat sau suspendat din motive de prudență în cazul unei CPC eligibile pentru care informațiile necesare în scopul evaluărilor prevăzute la articolul 4 sunt incomplete sau nu sunt puse la dispoziția băncilor centrale din Eurosistem. Accesul se restabilește odată ce informațiile relevante devin disponibile pentru băncile centrale din Eurosistem, și s-a evaluat că CPC respectă cerințele prevăzute la articolele 2 și 3.

(5) În cazul limitării accesului la facilitatea de credit pentru CPC, prevăzută la prezentul articol, CPC eligibilă relevantă poate menține un nivel restricționat de acces la facilitatea de credit pentru CPC. Cu excepția cazului în care Consiliul guvernatorilor decide altfel, acel nivel restricționat de acces corespunde nivelului de utilizare a facilității de credit pentru CPC de la momentul în care băncile centrale din Eurosistem iau cunoștință de:

(a)

în cazul prevăzut la alineatul (3), nerespectarea de către CPC eligibilă relevantă a cerințelor prevăzute la articolele 2 și 3;

(b)

în cazul prevăzut la alineatul (4), caracterul incomplet sau indisponibilitatea informațiilor necesare în scopul evaluărilor prevăzute la articolul 4.

(6) În cazul suspendării accesului la facilitatea de credit pentru CPC, prevăzută la prezentul articol, orice credit în curs devine imediat rambursabil integral.

(7) În cazul încetării accesului la facilitatea de credit pentru CPC, prevăzută la prezentul articol, orice credit în curs devine imediat rambursabil integral, iar CPC care face obiectul unei astfel de încetări devine imediat neeligibilă pentru accesul la facilitatea de credit pentru CPC.

Articolul 6

Penalități legate de mecanismele de siguranță și măsurile discreționare

(1) Cu excepția cazului în care Consiliul guvernatorilor decide altfel, BCN respectivă din zona euro aplică penalități în următoarele cazuri:

(a)

în cazul în care accesul unei CPC la facilitatea de credit pentru CPC este limitat în conformitate cu articolul 5, iar CPC depășește nivelul restricționat de acces; sau

(b)

în cazul în care o CPC recurge la facilitatea de credit pentru CPC cu încălcarea articolului 3 alineatul (1) litera (a).

(2) Penalitățile menționate la alineatul (1) iau forma unor dobânzii penalizatoare, care se calculează în conformitate cu:

(a)

articolul 12a alineatul (3) litera (a) din partea II a anexei I la Orientarea (UE) 2022/912 (BCE/2022/8), dacă situația prevăzută la alineatul (1) litera (a) sau (b) intervine pentru prima dată în orice interval de 12 luni;

(b)

articolul 12a alineatul (3) litera (b) din partea II a anexei I la Orientarea (UE) 2022/912 (BCE/2022/8), dacă situația prevăzută la alineatul (1) litera (a) sau (b) intervine cel puțin de două ori în același interval de 12 luni.

(3) Dobânda penalizatoare la care se face referire la alineatul (2) se aplică:

(a)

în cazul prevăzut la alineatul (1) litera (a), sumei utilizate în cadrul facilității de credit pentru CPC care depășește nivelul restricționat de acces stabilit ca limită permisă; sau

(b)

în cazul prevăzut la alineatul (1) litera (b), sumei totale utilizate în cadrul facilității de credit pentru CPC.

Articolul 7

Punerea în aplicare prin acorduri contractuale

BCN din zona euro iau măsurile necesare pentru a pune în aplicare articolele 2-6 prin acorduri contractuale cu CPC-urile eligibile, după caz, până la data prevăzută la articolul 8 alineatul (2).

Articolul 8

Intrare în vigoare

(1) Prezenta decizie intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

(2) Se aplică de la 6 octombrie 2025.

Adoptată la Frankfurt pe Main, 31 iulie 2025.

Președinta BCE

Christine LAGARDE


(1)  Orientarea (UE) 2022/912 a Băncii Centrale Europene din 24 februarie 2022 privind sistemul transeuropean automat de transfer rapid cu decontare pe bază brută în timp real (TARGET) de nouă generație și de abrogare a Orientării BCE/2012/27 (BCE/2022/8) (JO L 163, 17.6.2022, p. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/guideline/2022/912/oj).

(2)  Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerințele prudențiale pentru instituțiile de credit și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 176, 27.6.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/575/oj).

(3)  Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărțile centrale și registrele centrale de tranzacții (JO L 201, 27.7.2012, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/648/oj).

(4)  Regulamentul (UE) 2021/23 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un cadru pentru redresarea și rezoluția contrapărților centrale și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 și (UE) 2015/2365 și a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE și (UE) 2017/1132 (JO L 22, 22.1.2021, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/23/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/1734/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters