CELEX:32025D1760: Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/1760 a Comisiei din 19 august 2025 de stabilire, în temeiul articolului 41 alineatul (1) din Directiva 2014/53/UE a Parlamentului European și a Consiliului, dacă măsura luată de Franța în ceea ce privește Apple iPhone 12 A2403 este justificată [notificată cu numărul C(2025) 5736]

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 02/09/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2025/17601.9.2025DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/1760 A COMISIEI din 19 august 2025 de stabilire, în temeiul articolului 41 alineatul (1) din Directiva 2014/53/UE a Parlamentului European și a Consiliului, dacă măsura luată de Franța...

Informatii

Data documentului: 19/08/2025; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 01/09/2025; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Piață Internă, Industrie, Antreprenoriat și IMM-uri
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: State membre
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2025/1760

1.9.2025

DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/1760 A COMISIEI

din 19 august 2025

de stabilire, în temeiul articolului 41 alineatul (1) din Directiva 2014/53/UE a Parlamentului European și a Consiliului, dacă măsura luată de Franța în ceea ce privește Apple iPhone 12 A2403 este justificată

[notificată cu numărul C(2025) 5736]

(Text cu relevanță pentru SEE)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Directiva 2014/53/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 privind armonizarea legislației statelor membre referitoare la punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio și de abrogare a Directivei 1999/5/CE (1), în special articolul 41 alineatul (1),

întrucât:

1. PROCEDURĂ

(1)

La data de 5 octombrie 2023, Franța, prin intermediul autorității sale relevante de supraveghere a pieței, Agence Nationale des Fréquences (ANFR), a notificat, în conformitate cu articolul 40 alineatul (4) din Directiva 2014/53/UE, prin sistemul de informații și comunicare menționat la articolul 34 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2019/1020 (ICSMS) (2), o măsură de retragere de pe piața franceză (denumită în continuare „măsura națională”) (3) a modelului de telefon mobil iPhone 12 A2403 fabricat de Apple Inc. (Apple).

(2)

Franța, prin intermediul ANFR, a adoptat măsura națională pe motiv că iPhone 12 A2403 depășea valoarea-limită de 4 W/kg pentru rata de absorbție specifică (specific absorption rate – SAR) la nivelul membrelor stabilită în standardul armonizat EN 50566:2017 (4), ce reflectă limitele stabilite în Recomandarea 1999/519/CE a Consiliului (5). În conformitate cu articolul 16 din Directiva 2014/53/UE, standardul armonizat respectiv conferă, în cazul în care este aplicat de un producător (6), o prezumție de conformitate cu cerințele esențiale corespunzătoare. SAR este rata la care energia electromagnetică emisă de un dispozitiv fără fir este absorbită de corpul uman, exprimată în putere absorbită per unitate de masă de țesut (W/kg) (7).

(3)

ANFR a indicat că nerespectarea acestei valori-limită nu privea modelele iPhone 12 Mini, Pro și Pro Max. ANFR a concluzionat că iPhone 12 A2403 nu respecta cerința esențială prevăzută la articolul 3 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2014/53/UE, referitoare la protejarea sănătății și a siguranței persoanelor și a animalelor domestice.

(4)

Având în vedere că măsura națională a fost comunicată Comisiei și statelor membre la 5 octombrie 2023, data-limită de formulare a obiecțiilor împotriva măsurii respective a fost, în conformitate cu articolul 40 alineatul (7) din Directiva 2014/53/UE, 3 ianuarie 2024.

(5)

La 24 octombrie 2023, Irlanda, prin intermediul autorității sale relevante de supraveghere a pieței, Commission for Communications Regulation („ComReg”), a introdus în ICSMS o obiecție cu privire la măsura națională.

(6)

În această obiecție formală, ComReg a concluzionat că iPhone 12 A2403 respectă cerințele esențiale prevăzute în Directiva 2014/53/UE.

(7)

În urma obiecției formulate împotriva măsurii naționale în conformitate cu articolul 40 alineatul (7) din Directiva 2014/53/UE, Comisia a inițiat consultări cu ANFR, ComReg și Apple pentru a evalua măsura națională, astfel cum se prevede la articolul 41 alineatul (1) primul paragraf din directiva respectivă.

(8)

În cadrul unei reuniuni a Grupului de cooperare administrativă a autorităților de supraveghere a pieței în sectorul echipamentelor radio (ADCO RED), care a avut loc în perioada 18-19 octombrie 2023, ANFR a prezentat măsura națională autorităților de supraveghere a pieței din statele membre. Comisia a participat la reuniune în calitate de observator.

(9)

În cadrul reuniunii online a Comitetului pentru evaluarea conformității și supravegherea pieței telecomunicațiilor (TCAM), care a avut loc la 30 noiembrie 2023, ANFR a furnizat statelor membre o prezentare generală a măsurii naționale. Comisia a oferit o explicație a procedurii privind clauza de salvgardare prevăzută în capitolul V din Directiva 2014/53/UE.

(10)

În perioada 30 noiembrie-1 decembrie 2023 a avut loc o reuniune online a grupului de experți al Comisiei privind echipamentele radio (E03587). Apple a fost invitată să participe la discuțiile privind iPhone 12 A2403 care au avut loc în cursul reuniunii respective. Mai precis, Apple a afirmat că testele efectuate de ANFR nu corespund utilizării preconizate a produsului și pot conduce la rezultate potențial eronate.

(11)

La 5 ianuarie 2024, ANFR a trimis Comisiei o scrisoare în care își exprima opinia că obiecția formulată de ComReg în legătură cu măsura națională nu ar trebui să fie admisă.

(12)

Prin scrisoarea din 8 martie 2024, Comisia a invitat ANFR să își prezinte observațiile și să răspundă la mai multe întrebări referitoare la măsura națională. ANFR a răspuns prin e-mail la 25 martie 2024. În urma întrebărilor suplimentare adresate de Comisie la 3 mai 2024, ANFR a trimis informații suplimentare prin e-mail la 14 mai 2024. La aceeași dată, a avut loc o reuniune online între Comisie și ANFR, la care a participat și laboratorul independent CETECOM ADVANCED GmbH (CETECOM), acreditat în conformitate cu standardul EN ISO/IEC 17025:2017 (8). În cursul reuniunii online respective, precum și prin e-mailul trimis la aceeași dată, Comisia a informat ANFR cu privire la validitatea obiecției formulate de ComReg.

(13)

Prin scrisoarea din 22 aprilie 2024, Comisia a invitat Apple să își prezinte observațiile cu privire la măsura națională și să răspundă la întrebări pentru a-și clarifica poziția și observațiile. Apple și-a prezentat observațiile și răspunsurile prin e-mail la 12 mai 2024. Ca urmare, Comisia și Apple au organizat o reuniune online la 4 iunie 2024. La 3 iunie 2024, Comisia a adresat Apple întrebări suplimentare cu privire la diferite elemente tehnice, la care Apple a trimis răspunsuri și clarificări prin e-mail la 18 iunie 2024.

(14)

La 4 iulie 2024, Comisia a organizat o reuniune online cu ComReg pentru a discuta măsura națională. ComReg a prezentat o declarație scrisă la 8 iulie 2024. În această declarație sublinia faptul că iPhone 12 A2403 a fost testat de Apple în cooperare cu un organism notificat, în urma acestor teste constatându-se că valorile măsurate se încadrau în limitele SAR la nivelul membrelor (9).

2. CONTEXT

(15)

Modelul iPhone 12 A2403 a fost introdus pe piața Uniunii în octombrie 2020. Este primul model iPhone echipat cu tehnologie 5G și, atunci când ANFR a notificat măsura națională, acesta era încă vândut pe piața Uniunii.

(16)

Apple a inclus în iPhone 12 A2403 funcția de detectare a distanței față de corp. Prin intermediul acestui mecanism, atunci când dispozitivul detectează mișcare, consideră că este utilizat în contact cu corpul uman, punând astfel funcția de detectare a distanței față de corp în modul „în contact cu corpul”. Obiectivul este de a conduce la o reducere a puterii emise și, astfel, la o reducere a nivelului mediu al SAR, astfel încât dispozitivul respectiv să respecte limitele SAR relevante stabilite în standardul armonizat EN 50566:2017.

(17)

În iulie 2022, ANFR a efectuat primele măsurători SAR pe iPhone 12 A2403, pentru a stabili dacă dispozitivul respectă limitele stabilite în standardul armonizat EN 50566:2017.

(18)

ANFR a concluzionat, după efectuarea măsurării SAR, că dispozitivul depășea limita SAR la nivelul membrelor stabilită în standardul armonizat relevant. În conformitate cu standardul armonizat EN 50566:2017, limita SAR la nivelul membrelor este stabilită la 4 W/kg. ANFR a concluzionat că valoarea reținută în urma măsurării SAR la nivelul membrelor era de 5,615 W/kg, cu mult peste limita stabilită în standard.

(19)

Apple a contestat aceste concluzii, susținând că:

laboratorul care a efectuat testul pentru Franța a fixat strâns telefonul iPhone 12 A2403 de manechinul folosit pentru testarea SAR (10). Potrivit Apple, poziționarea telefonului în acest fel ar putea împiedica declanșarea algoritmului de detectare a distanței față de corp pe modelul iPhone 12 A2403, ceea ce ar putea conduce la o posibilă nerespectare a limitei SAR;

pentru a se asigura că algoritmii de control al puterii de transmisie folosiți de iPhone 12 A2403 nu generează rezultate inexacte este necesară utilizarea instrumentelor de inginerie asupra cărora Apple are drepturi exclusive.

(20)

În urma discuțiilor dintre ANFR și Apple, Apple a sugerat repetarea măsurătorilor SAR în cadrul unei proceduri de testare specifice (așa-numitul „protocol 1”), care a fost comunicată ANFR în februarie 2023.

(21)

Protocolul 1 prezenta următoarele caracteristici:

o distanță de separare de 1 mm între dispozitiv și manechinul folosit pentru testare;

un sistem extern asupra căruia Apple are drepturi exclusive, echipat cu un motor, atașat pe dispozitiv și conceput pentru a produce vibrații artificiale, astfel încât să simuleze și să declanșeze în mod corespunzător funcția de detectare a distanței față de corp;

stabilirea unei configurații de testare specifice, care să permită efectuarea unei măsurători stabile și precise și să asigure că emisiile provin doar de la o antenă preselectată a telefonului iPhone 12 A2403 supus testării.

(22)

ANFR nu a acceptat protocolul 1 din următoarele motive:

SAR maximă emisă de dispozitiv este mai probabil să apară la o distanță de 0 mm de dispozitiv;

atașarea unui sistem motorizat pe dispozitiv a fost considerată un mecanism artificial care ar putea să nu reflecte condițiile reale de utilizare a produsului;

configurația de testare utilizată pentru a se asigura că emisiile provin de la o singură antenă preselectată a dispozitivului ar putea avea un impact nedeterminat asupra măsurătorilor SAR.

(23)

În iunie 2023, din cauza lipsei unui acord între ANFR și Apple cu privire la protocolul 1, Apple a propus o a doua procedură de măsurare (așa-numitul „protocol 2”), cu următoarele caracteristici:

o distanță de separare de 0 mm între dispozitiv și manechinul folosit pentru testare;

declanșarea algoritmului de detectare a distanței față de corp prin apăsarea butonului de volum al iPhone 12 A2403 la intervale de 20 de secunde;

pentru a se asigura că emisiile provin doar de la o antenă preselectată a iPhone 12 A2403, se utilizează una din următoarele două metode alternative: fie cea propusă deja în protocolul 1, fie o altă metodă care implică o amplasare specifică a antenei simulatorului de rețea (11).

(24)

ANFR a acceptat procedura de măsurare descrisă în protocolul 2 și a decis să utilizeze metoda care implică o amplasare specifică a antenei simulatorului de rețea.

(25)

În august 2023, ANFR a solicitat CETECOM să efectueze măsurători SAR pe iPhone 12 A2403 în conformitate cu protocolul 2 pe diferite eșantioane. CETECOM a concluzionat că valorile înregistrate în urma aplicării protocolului 2 în cazul iPhone 12 A2403 sunt în continuare neconforme (5,740 W/kg).

(26)

La 12 septembrie 2023, Franța, prin intermediul ANFR, a adoptat o decizie națională prin care a dispus retragerea de pe piața franceză a iPhone 12 A2403. Această decizie a fost adoptată pentru motivul că Apple a refuzat să ofere o actualizare a software-ului care să asigure conformitatea produsului, cum procedează de obicei alți producători, potrivit ANFR.

(27)

În urma preocupărilor exprimate de ANFR și a adoptării ulterioare a unei măsuri restrictive, Apple a indicat că va lansa o actualizare a software-ului pentru utilizatorii iPhone 12 A2403 din Franța pentru a activa permanent modul „în contact cu corpul” al funcției de detectare a distanței față de corp. Această actualizare a iPhone 12 A2403 ar reduce permanent puterea emisă și, astfel, nivelul SAR. Apple a adăugat că actualizarea respectivă nu va fi pusă la dispoziție în alte state membre, deoarece consideră că iPhone 12 A2403 este conform cu Directiva 2014/53/UE și că măsura națională este lipsită de temei.

(28)

Noile măsurători efectuate de CETECOM în septembrie 2023 au arătat că iPhone 12 A2403 pe care rulează software-ul actualizat (iOS 17.1) este conform cu valoarea-limită a SAR stabilită în standardul armonizat EN 50566:2017. Aceste măsurători au fost efectuate cu echipamente de testare care simulează o rețea mobilă situată în Franța.

(29)

După lansarea actualizării software-ului, ANFR a considerat conforme dispozitivele la care actualizarea (iOS 17.1) era operațională și activa permanent modul „în contact cu corpul” al funcției de detectare a distanței față de corp, întrucât s-a demonstrat că aceste dispozitive respectă limita SAR relevantă prevăzută de standardul armonizat EN 50566:2017.

(30)

Cu toate acestea, ANFR a indicat că a fost informată de Apple, la 4 octombrie 2023, că actualizarea corectivă a software-ului va fi operațională numai pe teritoriul francez. Cu ocazia reuniunii serviciilor Comisiei cu Apple, la 4 iunie 2024, Apple a confirmat faptul că actualizarea corectivă a software-ului va fi operațională numai pe teritoriul francez.

(31)

Articolul 40 alineatul (3) din Directiva 2014/53/UE prevede obligația ca acțiunile corective în ceea ce privește echipamentele radio neconforme să fie luate în întreaga Uniune. Dacă acțiunea întreprinsă pentru dispozitivele considerate neconforme constă, de exemplu, în implementarea unei actualizări a software-ului, aceasta poate fi considerată o acțiune corectivă în măsura în care actualizarea – respectiv software-ul corectiv – este pusă la dispoziție și este operațională în întreaga Uniune, fiind astfel accesibilă tuturor dispozitivelor conexe care funcționează pe teritoriul acesteia.

(32)

În acest context, acțiunea întreprinsă pentru dispozitivele iPhone 12 A2403 – de a implementa o actualizare a software-ului care să asigure activarea permanentă a modului „în contact cu corpul” al funcției de detectare a distanței față de corp – astfel încât dispozitivele respective să poată respecta limitele SAR relevante și, prin urmare, să fie conforme, poate fi considerată corectivă numai dacă actualizarea respectivă a software-ului va fi pusă la dispoziție pe întreg teritoriul Uniunii. Prin urmare, astfel de dispozitive sunt considerate neconforme nu numai atunci când nu dispun de un astfel de software corectiv instalat, ci și atunci când un astfel de software este instalat, dar activarea permanentă a funcției de detectare a distanței față de corp este operațională numai în Franța, și nu în întreaga Uniune.

(33)

La 5 octombrie 2023, ANFR a introdus măsura națională în ICSMS, fiind astfel inițiată perioada de trei luni pentru formularea de obiecții în ceea ce privește telefoanele iPhone 12 A2403 care funcționează fără actualizarea software-ului (iOS 17.1) și, prin urmare, fără activarea permanentă a modului „în contact cu corpul” al funcției de detectare a distanței față de corp.

3. ARGUMENTELE PĂRȚILOR

3.1. ANFR

3.1.1. Aspect procedural

(34)

În scrisoarea trimisă Comisiei la 5 ianuarie 2024, ANFR își exprima opinia că nu ar trebui să fie admisă obiecția formulată de Irlanda prin intermediul ComReg în legătură cu măsura națională.

(35)

Potrivit ANFR, această obiecție nu era motivată și se baza numai pe o analiză a documentației tehnice, precum și pe rapoartele de măsurare efectuate de un organism notificat și comunicate de producător. Cu alte cuvinte, ANFR a afirmat că autoritățile irlandeze relevante nu au efectuat o investigație tehnică sau teste.

3.1.2. Aspecte de fond

(36)

ANFR a făcut mai întâi referire la contextul general pentru măsurătorile SAR și a explicat că telefoanele inteligente sunt supuse în mod sistematic acestor măsurători la nivelul capului, al corpului și al membrelor utilizatorilor. ANFR a furnizat apoi o prezentare generală a succesiunii de evenimente și fapte, și anume datele exacte la care au fost efectuate testele relevante și măsurătorile, care sunt rezumate în secțiunea anterioară.

(37)

ANFR a subliniat că măsurătorile SAR se efectuează de către un laborator acreditat și că nu există reglementări naționale specifice aplicabile în Franța privind SAR. În aceste condiții, laboratoarele care efectuează teste pentru ANFR aplică și respectă limitele prevăzute în Recomandarea 1999/519/CE, care corespund celor din standardul armonizat EN 50566:2017. Mai exact, ANFR a indicat că testele pentru iPhone 12 A2403 au fost efectuate de CETECOM, laborator acreditat în conformitate cu standardul EN ISO/IEC 17025.

(38)

În plus, ca răspuns la întrebările adresate de serviciile Comisiei, ANFR a furnizat următoarele detalii privind măsurătorile SAR efectuate în Franța:

Multe telefoane inteligente încorporează senzori de mișcare, însă astfel de informații trebuie incluse în dosarul lor tehnic.

Înainte de efectuarea măsurătorilor SAR, ANFR a solicitat producătorului să furnizeze dosarul tehnic complet, care trebuie să includă rapoartele de testare întocmite de producător și o descriere a funcționării dispozitivului în cauză.

Dacă dispozitivul include un sistem de control al puterii de transmisie bazat pe senzori de mișcare, algoritmul acestuia trebuie descris în dosarul tehnic.

După analizarea algoritmului, acesta va fi luat în considerare în cadrul măsurătorilor, dar numai dacă poate asigura conformitatea cu Directiva 2014/53/UE, în special în ceea ce privește siguranța, în contextul utilizării previzibile în mod rezonabil a dispozitivului, astfel cum se prevede la articolul 17 alineatul (1) din directiva respectivă.

Întrucât dispozitivele includ mecanisme de control al puterii de transmisie, acestea trebuie să fie testate prin utilizarea procedurii de măsurare a SAR mediate într-o perioadă de timp.

(39)

ANFR a indicat că iPhone 12 A2403 reduce puterea emisă atunci când detectează mișcare, deoarece, într-un astfel de caz, dispozitivul consideră că este utilizat în contact cu corpul uman. Această abordare reflectă utilizarea previzibilă în mod rezonabil a produsului, potrivit producătorului. ANFR nu a contestat conceptul de tehnică de control al puterii de transmisie descris, dar a considerat că aceasta nu a fost configurată în mod corespunzător. Mai precis, ANFR a observat că dispozitivul nu reduce întotdeauna suficient puterea de transmisie atunci când detectează mișcare.

(40)

Potrivit ANFR, CETECOM a efectuat prima măsurare SAR pe iPhone 12 A2403 în iulie 2022, care a avut drept rezultat o valoare care a depășit limita SAR la nivelul membrelor. Mai precis, astfel cum a afirmat ANFR, valoarea reținută în urma măsurării SAR la nivelul membrelor a fost de 5,615 W/kg.

(41)

Pentru acea măsurare SAR, ANFR a adoptat următoarea poziție:

Măsurarea a fost efectuată fără a se lua în considerare mecanismele de control al puterii de transmisie.

Întrucât documentația tehnică prezentată de Apple nu menționa prezența unui senzor de mișcare sau a unui algoritm specific de control al puterii de transmisie, aceste măsurători au fost efectuate fără a se ține seama de mecanismele dispozitivului care permit controlul puterii de transmisie.

(42)

ANFR a făcut apoi trimitere la protocolul 1 propus de Apple și la configurația specifică propusă în acest protocol pentru a asigura măsurarea puterii de transmisie maxime, clarificând faptul că aceasta nu corespunde unei utilizări previzibile în mod rezonabil și ar putea fi considerată o modalitate artificială de a trece testul.

(43)

ANFR a confirmat că, în urma respingerii protocolului 1, Apple a propus protocolul 2. Potrivit ANFR, acest protocol corespundea mai bine așteptărilor privind un test desfășurat în condiții previzibile în mod rezonabil. ANFR a remarcat însă că măsurarea SAR la nivelul membrelor efectuată de laboratorul acreditat CETECOM aplicând protocolul 2 a demonstrat că neconformitatea persista. Limita de 4 W/kg a fost depășită prin simularea utilizării unui iPhone 12 A2403 în Franța, mai precis, valoarea reținută în urma măsurării SAR la nivelul membrelor a fost de 5,740 W/kg (12) (în timp ce la prima măsurare efectuată s-a obținut o valoare de 5,615 W/kg) (13). În urma testelor suplimentare efectuate de ANFR s-a ajuns la concluzia că SAR la nivelul membrelor a depășit valoarea recomandată prin simularea utilizării iPhone 12 în alte două state membre.

(44)

În plus, ANFR a testat în laboratorul său intern (14) un eșantion diferit utilizând același protocol 2, rezultatele indicând, de asemenea, nerespectarea valorii-limită a SAR la nivelul membrelor.

(45)

În ceea ce privește noul software actualizat oferit de Apple, ANFR a afirmat că a adoptat o decizie națională de impunere a unei măsuri provizorii prin care se dispunea retragerea de pe piața franceză a iPhone 12 A2403. Decizia națională a fost adoptată pentru motivul că, potrivit ANFR, Apple a refuzat în mod repetat să ofere o actualizare a software-ului pentru a asigura conformitatea produsului, cum procedează de obicei alți producători.

(46)

ANFR a confirmat că software-ul corectiv furnizat în cele din urmă de Apple poate fi acceptabil și poate asigura conformitatea cu cerințele esențiale privind protejarea sănătății și a siguranței prevăzute în Directiva 2014/53/UE. Mai precis, măsura concretă implementată în acest software limitează puterea dispozitivului în toate scenariile de utilizare, restabilind astfel conformitatea și făcând ca respectarea cerințelor să nu mai depindă de capacitatea dispozitivului de a detecta distanța față de corpul uman. ANFR a notat că Apple a furnizat actualizarea corectivă a software-ului numai pentru telefoanele iPhone 12 A2403 care funcționau pe piața franceză și, din acest motiv, măsura națională a fost introdusă în ICSMS, fiind astfel inițiată perioada de trei luni pentru formularea de obiecții.

3.2. ComReg

(47)

În conformitate cu obiecția formulată de Irlanda prin intermediul ComReg, această autoritate a efectuat o investigație preliminară cu privire la iPhone 12 A2403. În acest context a primit de la Apple documente și rezultate ale testelor tehnice care demonstrau că echipamentele radio respective erau conforme cu cerințele esențiale prevăzute în Directiva 2014/53/UE. Mai precis, obiecția prezentată de Irlanda prin intermediul ComReg a fost următoarea:


ComReg se opune măsurii luate la 12 septembrie 2023 de ANFR în ceea ce privește telefonul Apple iPhone 12, pe baza următoarelor motive:

1.

La 12 septembrie 2023, ANFR, autoritatea franceză de supraveghere a pieței pentru Directiva 2014/53/UE, a luat măsura retragerii telefoanelor Apple iPhone 12 de pe piața din Franța, constatând în urma unor măsurători de testare că rata specifică de absorbție (SAR) depășește limitele stabilite. Aceasta este o procedură prevăzută la articolul 40 din directivă.

În conformitate cu articolul 40 alineatul (4), la 5 octombrie 2023, ANFR a informat Comisia și celelalte state membre cu privire la această măsură, introducând informațiile necesare în ICSMS.

2.

ComReg a efectuat o investigație preliminară cu privire la echipamentele radio în cauză. ComReg a primit de la operatorul economic documente și rezultate ale testelor tehnice care demonstrează că echipamentele radio sunt conforme cu cerințele esențiale ale directivei. În special, ComReg observă că iPhone 12 a fost testat de Apple la un organism notificat înregistrat, constatându-se că produsul se încadrează în valorile prevăzute în orientările privind SAR la nivelul membrelor. ComReg nu a efectuat niciun test tehnic pe iPhone 12.

3.

Standardele comune la nivelul Uniunii asigură interoperabilitatea și siguranța, reduc costurile și facilitează integrarea întreprinderilor în lanțul valoric și comerțul. În aceste circumstanțe, Com Reg consideră că ar fi oportun ca serviciile Comisiei Europene să evalueze măsura națională în cauză, în special testarea efectuată, și să ofere o poziție comună pentru a sprijini autoritățile de supraveghere a pieței.

(48)

ComReg a notat faptul că iPhone 12 A2403 a fost testat de Apple în cooperare cu un organism notificat înregistrat (15), constatându-se că produsul se încadra în valorile prevăzute privind SAR la nivelul membrelor. ComReg nu a supus însă modelul iPhone 12 A2403 niciunui test tehnic. În plus, ComReg nu a menționat vreo deficiență a standardului armonizat EN 50566:2017 în ceea ce privește scopul acestuia de a oferi prezumția de conformitate cu cerința esențială pe care urmărește să o acopere și de a demonstra, atunci când este aplicat, că este respectată cerința esențială prevăzută la articolul 3 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2014/53/UE.

3.3. Apple

(49)

Potrivit Apple, iPhone 12 A2403 este și a fost întotdeauna un produs sigur. Mai exact, Apple a declarat că modelul iPhone 12 A2403, lansat în 2020, a fost certificat și recunoscut ca fiind conform cu toate reglementările și standardele SAR aplicabile în întreaga lume. Compania a adăugat că mecanismul său de control al puterii de transmisie nu a fost în niciun fel actualizat de la lansarea sa.

(50)

Apple a informat Comisia că iPhone 12 A2403 este echipat cu mecanisme tehnice care controlează puterea emisă pe baza anumitor parametri. Nivelul SAR este, la rândul său, controlat de aceste mecanisme. Apple are drepturi exclusive asupra funcționării acestor mecanisme și nu a furnizat Comisiei informații complete în legătură cu aceasta.

(51)

Potrivit Apple, concluziile ANFR cu privire la iPhone 12 A2403 nu reprezintă o problemă de conformitate, ci mai degrabă o consecință a ceea ce se presupune că a fost o executare eronată a protocolului de testare. Mai precis, Apple consideră că, în cadrul testului efectuat de ANFR, mecanismul de control al puterii de transmisie nu s-a declanșat în mod corespunzător, ceea ce a dus la o potențială neconformitate cu limita SAR la nivelul membrelor. Apple a afirmat că iPhone 12 A2403 a trecut un test efectuat la o distanță de 5 mm de corp (permisă de standardul armonizat EN 50566:2017), efectuat de ANFR la 21 decembrie 2021. Apple a afirmat, de asemenea, că iPhone 12 A2403 nu a respectat valoarea-limită decât în cazul expunerii la nivelul membrelor la o distanță de 0 mm deoarece în cadrul procedurii de testare efectuate de ANFR telefonul a fost fixat strâns de manechinul folosit pentru testare. Acest din urmă scenariu, potrivit Apple, nu corespunde utilizării preconizate a dispozitivului, întrucât nu se generează nicio mișcare astfel încât să se activeze funcția de detectare a distanței față de corp. Cu alte cuvinte, astfel cum a observat Apple, în scenariul descris, contactul cu corpul uman nu este simulat în mod corespunzător.

(52)

Apple a adăugat că funcția de detectare a distanței față de corp este utilizată în toate iPhone-urile de peste un deceniu și a fost testată și certificată în detaliu ca fiind un mecanism eficace de control al puterii de transmisie pentru a respecta cerințele SAR. Apple a indicat că a furnizat ANFR mai multe rapoarte de testare efectuate de laboratoare terțe independente, care au dovedit funcționarea adecvată a funcției de detectare a distanței față de corp și, astfel, conformitatea cu limitele SAR la nivelul membrelor.

(53)

Apple a indicat că a dezvoltat un instrument de testare, asupra căruia are drepturi exclusive, menit să activeze funcția de detectare a distanței față de corp în timpul testelor, subliniind că un astfel de instrument este considerat necesar. Apple a indicat, de asemenea, că utilizarea unui astfel de instrument a fost recomandată de un producător de echipamente de testare SAR.

(54)

Apple a considerat că testele efectuate de ANFR sau în numele ANFR în temeiul protocolului 2 au fost eronate din următoarele motive:

CETECOM a adunat valorile SAR în benzile 4G și 5G, deși diagramele de radiație au demonstrat că nu există o suprapunere spațială între aceste două tehnologii și, prin urmare, valorile nu pot fi adiționate;

iPhone 12 a fost fixat într-o poziție care a împiedicat persoana care efectua testul să apese manual butoanele de volum, astfel cum s-a convenit în protocolul 2, prin urmare nu s-a putut declanșa funcția de detectare a distanței față de corp.

4. EVALUAREA COMISIEI

4.1. Procedura

(55)

Comisia a examinat mai întâi opinia exprimată de ANFR, în scrisoarea sa din 5 ianuarie 2024, potrivit căreia obiecția formulată de Irlanda prin intermediul ComReg cu privire la măsura națională nu ar trebui să fie admisă din cauza lipsei unei investigații aprofundate din partea autorităților irlandeze relevante.

(56)

În temeiul articolului 40 alineatul (7) din Directiva 2014/53/UE, în cazul în care nu a fost ridicată nicio obiecție de către un stat membru sau de către Comisie, astfel cum se specifică în dispoziția respectivă, statele membre trebuie să se asigure că se iau fără întârziere măsurile restrictive corespunzătoare, cum ar fi retragerea echipamentelor radio de pe piață, în ceea ce privește echipamentele radio în cauză. Cu toate acestea, în conformitate cu articolul 41 alineatul (1) din Directiva 2014/53/UE, în cazul în care s-a ridicat o obiecție, Comisia trebuie să inițieze fără întârziere consultări cu statele membre și cu operatorul economic relevant și să evalueze măsura națională. Pe baza rezultatelor evaluării respective, Comisia trebuie să adopte un act de punere în aplicare prin care stabilește dacă măsura națională este justificată sau nu.

(57)

Deși nu se contestă faptul că obiecția formulată de Irlanda prin intermediul ComReg nu include detalii tehnice sau justificări tehnice, în temeiul articolului 40 alineatul (6) și alineatul (7) din Directiva 2014/53/UE și având în vedere jurisprudența relevantă [în special cauza T-349/21 (16)], obiecția formulată de Irlanda prin intermediul ComReg este suficientă pentru a declanșa obligația Comisiei menționată la articolul 40 alineatul (7) și la articolul 41 alineatul (1) din directiva respectivă de a emite o decizie de punere în aplicare în temeiul articolului 41 alineatul (1) din directiva respectivă.

(58)

În cauza T-349/21, Tribunalul a afirmat că Directiva 2014/33/UE a Parlamentului European și a Consiliului (17) nu prevede cerințe specifice privind formatul în ceea ce privește modul în care pot fi formulate obiecții de către un stat membru. În mod similar, Directiva 2014/53/UE nu impune niciun format specific cu privire la modul în care pot fi formulate astfel de obiecții și, prin urmare, constatarea Curții poate fi aplicată în cazul acesteia.

(59)

În temeiul articolului 34 din Regulamentul (UE) 2019/1020, obiecțiile formulate de statele membre în conformitate cu procedura de salvgardare aplicabilă în legislația de armonizare a Uniunii aplicabilă produsului și orice măsuri subsecvente ulterioare trebuie introduse în sistemul de informații și comunicare menționat la articolul respectiv (și anume ICSMS). În acest sens, Irlanda, prin intermediul ComReg, a introdus în ICSMS obiecția pe care a formulat-o în legătură cu măsura națională.

(60)

În cursul reuniunii online din 14 mai 2024 cu ANFR și, de asemenea, prin e-mailul trimis la aceeași dată, Comisia a informat ANFR cu privire la validitatea obiecției formulate de ComReg și cu privire la obligația Comisiei de a emite o decizie de punere în aplicare.

4.2. Observații cu privire la software-ul corectiv

(61)

Din cauza preocupărilor exprimate de ANFR și a adoptării ulterioare a măsurii naționale, Apple a lansat o actualizare a software-ului pentru utilizatorii iPhone 12 A2403 din Franța care face ca modul „în contact cu corpul” al funcției de detectare a distanței față de corp să fie activat permanent.

(62)

Modificările descrise ale modului de funcționare a funcției de detectare a distanței față de corp au fost aplicate exclusiv pe dispozitivele iPhone 12 A2403 care operează în rețele celulare din Franța (18). Potrivit Apple, actualizarea respectivă nu va fi pusă la dispoziție în toate statele membre ale Uniunii, deoarece Apple consideră că iPhone respectă Directiva 2014/53/UE și că măsura națională este lipsită de temei.

(63)

Comisia observă că, în urma lansării actualizării software-ului și astfel cum au confirmat testele suplimentare efectuate de ANFR, funcționarea modelului iPhone 12 A2403 în privința nivelurilor SAR emise a rămas neschimbată în restul Uniunii. Prin urmare, posibila neconformitate se menține în majoritatea Uniunii.

(64)

În temeiul articolului 40 alineatul (3) din Directiva 2014/53/UE, orice acțiune corectivă trebuie să fie disponibilă în întreaga Uniune. Prin urmare, măsurile corective luate de Apple prin punerea la dispoziție a noului software (iOS 17.1) care face ca modul „în contact cu corpul” al funcției de detectare a distanței față de corp să fie activat permanent numai pe dispozitivele care funcționează în rețele celulare situate în Franța nu sunt conforme cu articolul respectiv.

(65)

Întrucât măsura națională referitoare la funcționarea iPhone 12 A2403 fără actualizarea software-ului, astfel încât modul „în contact cu corpul” al funcției de detectare a distanței față de corp este activat permanent, a fost introdusă în ICSMS și nu a fost retrasă de Franța, obligația Comisiei de a emite o decizie de punere în aplicare în temeiul articolului 41 alineatul (1) din Directiva 2014/53/UE rămâne valabilă.

4.3. Aspecte de fond

4.3.1. Dispoziții ale Directivei privind echipamentele radio

(66)

Directiva 2014/53/UE stabilește un cadru de reglementare pentru punerea la dispoziție pe piață și punerea în funcțiune a echipamentelor radio în Uniune.

(67)

În conformitate cu articolul 6 din Directiva 2014/53/UE, statele membre iau toate măsurile care se impun pentru a se asigura că echipamentele radio sunt puse la dispoziție pe piață numai în cazul în care respectă dispozițiile respectivei directive. În plus, în conformitate cu articolul 9 din Directiva 2014/53/UE, statele membre nu împiedică, din motive legate de aspectele care intră sub incidența prezentei directive, punerea la dispoziție pe piață pe teritoriul lor a echipamentelor radio care sunt conforme cu respectiva directivă.

(68)

Obligațiile producătorilor atunci când introduc pe piața Uniunii echipamente radio sunt prevăzute la articolul 10 din Directiva 2014/53/UE. Articolul 10 din directiva menționată prevede, printre altele, că producătorii, atunci când introduc echipamentele radio pe piață, trebuie să se asigure că acestea au fost proiectate și fabricate în conformitate cu cerințele esențiale prevăzute la articolul 3 din directivă.

(69)

Articolul 3 din Directiva 2014/53/UE stabilește cerințele esențiale pentru asigurarea protecției sănătății și siguranței, precum și a altor aspecte de protejare a interesului public. În conformitate cu articolul 3 alineatul (1) litera (a) din directiva respectivă, echipamentele radio trebuie să fie construite astfel încât să asigure protejarea sănătății și a siguranței persoanelor și a animalelor domestice, precum și protejarea bunurilor, inclusiv obiectivele referitoare la cerințele de siguranță prevăzute în Directiva 2014/35/UE a Parlamentului European și a Consiliului (19), dar fără limite de tensiune. În conformitate cu punctul 2 litera (b) din anexa I la Directiva 2014/35/UE, trebuie luate măsuri de ordin tehnic pentru a se asigura că nu se produc radiații care ar putea constitui un pericol.

(70)

Astfel cum se prevede la articolul 17 alineatul (1) din Directiva 2014/53/UE, producătorul realizează o evaluare a conformității echipamentelor radio pentru a asigura respectarea cerințelor esențiale prevăzute la articolul 3 din respectiva directivă. Evaluarea conformității ține seama de toate condițiile de funcționare prevăzute și, pentru cerința esențială stabilită la articolul 3 alineatul (1) litera (a) din directiva menționată, respectiv cerințele esențiale privind protejarea sănătății și a siguranței, evaluarea ține seama, de asemenea, de condițiile previzibile în mod rezonabil. În plus, în cazul în care echipamentele radio pot avea configurații diferite, evaluarea conformității determină dacă echipamentele radio îndeplinesc cerințele esențiale stabilite la articolul 3 din directivă în cazul tuturor configurațiilor posibile.

(71)

În conformitate cu articolul 40 alineatul (1) din Directiva 2014/53/UE, în cazul în care autoritățile de supraveghere a pieței dintr-un stat membru au motive suficiente să creadă că echipamentele radio care intră sub incidența directivei menționate prezintă un risc pentru sănătatea sau siguranța persoanelor sau pentru alte aspecte referitoare la protecția interesului public care intră sub incidența directivei, sau, ca urmare a modificărilor introduse prin Directiva (UE) 2022/2380 a Parlamentului European și a Consiliului (20), că nu respectă cel puțin una dintre cerințele esențiale aplicabile prevăzute la articolul 3 din Directiva 2014/53/UE, aceste autorități fac o evaluare cu privire la echipamentele radio în cauză, acoperind toate cerințele relevante stabilite în Directiva 2014/53/UE. Dacă autoritățile de supraveghere a pieței constată că echipamentele radio nu respectă cerințele stabilite în Directiva 2014/53/UE, acestea solicită de îndată operatorului economic relevant să întreprindă toate acțiunile corective necesare pentru a aduce echipamentele radio în conformitate cu aceste cerințe sau pentru a retrage echipamentele radio de pe piață ori pentru a le rechema în decursul unei perioade rezonabile, proporționale cu natura riscului, pe care o pot prescrie autoritățile respective.

4.3.2. Limite ale SAR

(72)

Recomandarea 1999/519/CE stabilește limite pentru expunerea publicului larg la câmpurile electromagnetice, în conformitate cu orientările Comisiei internaționale pentru protecția împotriva radiațiilor neionizante (ICNIRP). Pentru echipamentele radio introduse pe piața Uniunii și destinate utilizării de către publicul larg, limitele respective sunt stabilite în standardele armonizate elaborate în sprijinul Directivei 2014/53/UE (21) și publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/2191 a Comisiei (22).

(73)

În temeiul articolului 16 din Directiva 2014/53/UE, echipamentele radio care sunt conforme cu standardele armonizate (sau cu părți ale acestora), ale căror referințe au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, sunt prezumate a fi în conformitate cu cerințele esențiale corespunzătoare prevăzute la articolul 3 din directiva respectivă.

(74)

Standardul armonizat EN 50566:2017, care oferă o prezumție de conformitate cu cerința esențială pe care urmărește să o acopere, stabilește o valoare-limită a SAR la nivelul membrelor de 4 W/kg Această limită reflectă valoarea relevantă din Recomandarea Consiliului 1999/519/CE și este utilizată pentru a demonstra conformitatea cu cerința esențială privind protecția sănătății oamenilor și a animalelor, menționată la articolul 3 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2014/53/UE, în ceea ce privește valoarea-limită a SAR la nivelul membrelor.

(75)

Declarația de conformitate UE a Apple pentru iPhone 12 A2403, întocmită în temeiul articolului 18 din Directiva 2014/53/UE, a făcut trimitere la standardul armonizat respectiv, pe care, prin urmare, Apple l-a aplicat. Standardul conferă o prezumție de conformitate cu cerința esențială pe care urmărește să o acopere, pentru a demonstra conformitatea cu aceasta.

(76)

Statele membre nu au contestat faptul că un dispozitiv care respectă valoarea-limită a SAR la nivelul membrelor, prevăzută în standardul armonizat EN 50566:2017 – ce reflectă limita relevantă stabilită în Recomandarea 1999/519/CE a Consiliului – poate fi considerat conform cu cerința esențială privind protecția sănătății oamenilor și a animalelor, menționată la articolul 3 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2014/53/UE, în ceea ce privește valoarea-limită a SAR la nivelul membrelor.

(77)

În plus, în cursul reuniunilor online cu Apple, menționate mai sus, aceasta nu a indicat niciodată că ar contesta limitele prevăzute în standardul armonizat EN 50566:2017. În plus, Apple nu a contestat faptul că o astfel de depășire a limitei SAR la nivelul membrelor ar implica nerespectarea cerinței esențiale menționate în temeiul articolului 3 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2014/53/UE ca atare, ci s-a axat, în schimb, pe punerea sub semnul întrebării a modului în care protocolul de măsurare 2 a fost aplicat de ANFR sau în numele acestei autorități.

(78)

Prin urmare, este cert că un dispozitiv, atunci când respectă limita SAR relevantă la nivelul membrelor prevăzută în standardul armonizat EN 50566:2017, respectă cerința esențială prevăzută la articolul 3 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2014/53/UE privind protecția sănătății și siguranței persoanelor și a animalelor domestice în ceea ce privește valoarea-limită a SAR la nivelul membrelor.

(79)

De asemenea, este incontestabil că o depășire semnificativă a valorii-limită a SAR la nivelul membrelor (cu peste 40 %), astfel cum rezultă din testele efectuate de CETECOM pe iPhone 12 A2403, ar demonstra că dispozitivul în cauză nu respectă cerința esențială vizată.

(80)

În ceea ce privește măsurătorile SAR menite să demonstreze conformitatea echipamentelor, standardul armonizat EN 50566:2017 prevede că acestea trebuie efectuate în conformitate cu EN 62209-2:2010, clauzele 5 și 6. Standardul EN 62209-2:2010 nu stabilește însă o metodologie de măsurare pentru dispozitivele de comunicații mobile care prezintă anumite funcționalități avansate care pot fi relevante în ceea ce privește măsurarea SAR la nivelul membrelor. Întrucât iPhone 12 A2403 are acest tip de caracteristici, a fost necesară elaborarea unui protocol de testare specific.

4.3.3. Teste efectuate de ANFR

(81)

În primul rând, Comisia este de acord cu evaluarea și concluzia ANFR, astfel cum sunt descrise în considerentul 22, potrivit cărora protocolul 1 nu este o metodă de testare acceptabilă.

(82)

Mai precis, Apple a afirmat că măsurarea SAR necesită utilizarea instrumentelor de testare asupra cărora societatea are drepturi exclusive. Apple a indicat, de asemenea, că utilizarea unor astfel de instrumente a fost recomandată de un producător de echipamente de testare SAR. Cu toate acestea, Comisia consideră că orientările emise de un producător de echipamente de testare nu sunt obligatorii. În plus, Comisia observă că utilizarea instrumentelor asupra cărora societatea în cauză are drepturi exclusive, mai ales atunci când algoritmul care le guvernează nu este făcut public, este considerată inadecvată pentru evaluarea independentă a valorilor SAR. În plus, utilizarea instrumentelor de inginerie asupra cărora societatea în cauză are drepturi exclusive pentru a măsura conformitatea echipamentelor radio cu cerințele esențiale relevante nu numai că nu garantează că dispozitivul este testat în condiții de utilizare previzibile, în special în ceea ce privește măsurarea la nivelul membrelor, dar nu oferă nici transparența și independența necesare în contextul activităților de supraveghere a pieței.

(83)

În plus, Comisia consideră că folosirea configurației sugerate de Apple pentru a se asigura că emisiile provin doar de la o antenă preselectată a iPhone 12 A2403 nu a fost justificată în mod corespunzător.

(84)

În plus, chiar dacă standardul armonizat EN 50566:2017 permite o distanță de testare cuprinsă între 0 și 5 mm, trebuie luat în considerare scenariul cel mai pesimist. Cu alte cuvinte, în cazul în care nivelul SAR este mai ridicat la 0 mm decât la 5 mm, ar trebui utilizată prima distanță de testare. În plus, Asociația pentru conformitatea cu Directiva privind echipamentele radio (REDCA), constituită în temeiul articolului 38 din Directiva 2014/53/UE, precizează în nota sa de orientare tehnică nr. 20, intitulată SAR Testing and Assessment Guidance (Ghid privind testarea și evaluarea SAR), că distanța de separare utilizată pentru testarea SAR la nivelul capului, al membrelor și în cazul accesoriilor cunoscute este, de obicei, de 0 mm sau de tip „contact”.

(85)

În al doilea rând, după ce ANFR și Apple au căzut de acord asupra aplicării protocolului 2, Comisia a evaluat testele efectuate de ANFR și detaliile furnizate de părțile în cauză în legătură cu iPhone 12 A2403, pe baza unor consultări ample cu ANFR, ComReg și Apple.

(86)

Atât Apple, cât și ANFR au convenit să utilizeze protocolul 2 ca alternativă la utilizarea instrumentului de testare asupra căruia Apple are drepturi exclusive.

(87)

ANFR, utilizând serviciile CETECOM și efectuând măsurători în conformitate cu protocolul 2, a concluzionat că:

înainte de actualizarea software-ului, iPhone 12 A2403 depășea valoarea-limită a SAR la nivelul membrelor, astfel cum este stabilită în standardul armonizat EN 50566:2017;

după actualizarea software-ului, iPhone 12 A2403 nu mai depășește valoarea-limită a SAR la nivelul membrelor, astfel cum este stabilită în standardul armonizat EN 50566:2017, atunci când operează în rețele celulare situate pe teritoriul francez.

(88)

Apple a contestat concluzia de neconformitate a testelor efectuate de CETECOM, afirmând că dispozitivul a fost fixat într-o poziție care a împiedicat persoana care efectua testarea să apese manual butoanele de volum pentru a declanșa funcția de detectare a distanței față de corp, astfel cum s-a convenit în protocolul 2. Cu toate acestea, Apple nu a furnizat nicio dovadă irefutabilă în sprijinul acestei afirmații. În plus, CETECOM, care este un laborator acreditat și, prin urmare, un laborator evaluat în mod independent de către un organism de acreditare, nu a raportat nicio problemă în ceea ce privește apăsarea butonului de volum în timpul testării și, prin urmare, declanșarea funcției de detectare a distanței față de corp în timpul testărilor.

(89)

În plus, Apple a indicat că CETECOM, în mod incorect, a adiționat valorile SAR în benzile 4G și 5G. Această afirmație este considerată irelevantă, întrucât CETECOM a confirmat Comisiei că iPhone 12 A2403 a depășit limita SAR în banda 4G luată separat.

(90)

În afară de preocupările exprimate de Apple cu privire la testele efectuate de CETECOM, nu au fost identificate dovezi care să permită să se concluzioneze că standardul armonizat EN 50566:2017 sau testele respective nu au fost aplicate corect de CETECOM.

(91)

Prin urmare, Comisia consideră că dispozitivele iPhone 12 A2403 care nu funcționează cu actualizarea software-ului iOS 17.1 nu respectă valorile-limită aplicabile SAR. Prin urmare, astfel de dispozitive nu respectă cerința esențială privind protejarea sănătății și a siguranței prevăzută la articolul 3 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2014/53/UE.

(92)

Comisia consideră, de asemenea, că dispozitivele iPhone 12 A2403 care funcționează cu actualizarea software-ului iOS 17.1 sunt conforme cu valorile-limită ale SAR la nivelul membrelor atunci când funcționalitățile actualizate sunt pe deplin operaționale, mai precis atunci când actualizarea software-ului modifică funcționarea algoritmului de detectare a distanței față de corp dezvoltat de Apple (iOS 17.1), prin configurarea, în practică, a iPhone 12 A2403 în permanență în modul „în contact cu corpul”. Astfel, actualizarea software-ului reduce puterea de transmisie a dispozitivului.

4.3.4. Măsura națională

(93)

Potrivit hotărârii Curții din 13 septembrie 2023 în cauza T-349/21 (23), în cadrul investigațiilor privind supravegherea pieței și al măsurilor naționale de salvgardare, sarcina de a dovedi că un produs nu este conform cu legislația îi revine statului membru. Comisia consideră că Franța a îndeplinit această sarcină a probei, întrucât a demonstrat necesitatea adoptării măsurii naționale prin testarea dispozitivului și furnizarea de informații și detalii susținute de dovezi.

(94)

În plus, având în vedere principiul proporționalității, gravitatea riscurilor identificate trebuie evaluată comparativ cu costul pe care îl presupune adoptarea măsurilor corective care trebuie aplicate produsului în cauză [hotărârea în cauza T-152/19 (24), punctul 78]. În acest sens, ar trebui remarcat faptul că iPhone 12 A2403 este un model vechi și nu mai este comercializat pe piața Uniunii de Apple, deși unele telefoane iPhone 12 A2403 ar putea fi încă puse la dispoziție de comercianții cu amănuntul. În plus, Apple poate evita costul retragerii de pe piață prin asigurarea faptului că iPhone 12 A2403 îndeplinește nivelurile SAR la nivelul membrelor în conformitate cu protocolul 2, prin implementarea software-ului deja dezvoltat care asigură respectarea limitelor respective. Acest software a fost însă pus la dispoziție numai pentru telefoanele iPhone 12 A2403 care operează în Franța, și nu pentru telefoanele iPhone 12 A2403 care operează în alte state membre decât Franța.

5. CONCLUZIE

(95)

În ceea ce privește un domeniu în care Comisia este obligată să efectueze evaluări tehnice complexe, în special pentru a evalua caracterul justificat al măsurilor naționale adoptate în temeiul legislației de armonizare a Uniunii, acesteia i se recunoaște o largă putere de apreciere în ceea ce privește aceste evaluări (hotărârea pronunțată în cauza T-349/21, punctul 65).

(96)

Pe baza documentelor justificative disponibile și în urma unei evaluări amănunțite a argumentelor tuturor părților implicate, a fondului tehnic al cazului și a principiului proporționalității, Comisia concluzionează că modelul iPhone 12 A2403, atunci când folosește un sistem de operare fără ca software-ul să activeze permanent modul „în contact cu corpul” al funcției de detectare a distanței față de corp, nu este conform cu cerința esențială prevăzută la articolul 3 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2014/53/UE.

(97)

Prin urmare, Comisia consideră că măsura națională este justificată,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Măsura luată de Franța prin intermediul autorității sale relevante de supraveghere a pieței, Agence Nationale des Fréquences, notificată la 5 octombrie 2023, în conformitate cu articolul 40 alineatul (4) din Directiva 2014/53/UE, prin sistemul de informații și comunicare menționat la articolul 34 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2019/1020 (ICSMS) (25), de retragere de pe piață a iPhone 12 A2403, fabricat de Apple Inc., este justificată.

Articolul 2

Prezenta decizie se adresează statelor membre.

Adoptată la Bruxelles, 19 august 2025.

Pentru Comisie

Stéphane SÉJOURNÉ

Vicepreședinte executiv


(1)  
JO L 153, 22.5.2014, p. 62, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/53/oj.

(2)  Regulamentul (UE) 2019/1020 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2019 privind supravegherea pieței și conformitatea produselor și de modificare a Directivei 2004/42/CE și a Regulamentelor (CE) nr. 765/2008 și (UE) nr. 305/2011 (JO L 169, 25.6.2019, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1020/oj).

(3)  Clauza de salvgardare 2014/53/EU-F-231005-14771 | F | 4678 – Agence Nationale des Fréquences.

(4)  Standard de produs pentru demonstrarea conformității dispozitivelor de comunicație fără fir cu restricțiile de bază și valorile-limită de expunere referitoare la expunerea umană la câmpuri electromagnetice în domeniul de frecvențe de la 30 MHz până la 6 GHz: dispozitive ținute în mână sau purtate în imediata apropiere a corpului uman.

(5)  Recomandarea 1999/519/CE a Consiliului din 12 iulie 1999 privind limitarea expunerii publicului larg la câmpuri electromagnetice (0 Hz-300 GHz) (JO L 199, 30.7.1999, p. 59, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/1999/519/oj). Aceste valori-limită sunt preluate din cele definite de Comisia internațională pentru protecția împotriva radiațiilor neionizante (ICNIRP), pe baza unei analize a efectelor dovedite asupra sănătății (ICNIRP 1998). ICNIRP este o organizație neguvernamentală recunoscută oficial de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) în domeniul radiațiilor neionizante. ICNIRP formulează recomandări privind expunerea la câmpuri electromagnetice pentru a proteja populația și lucrătorii de efectele potențiale ale acestora asupra sănătății.

(6)  Declarația de conformitate UE a Apple pentru iPhone 12 A2403, dată în temeiul articolului 18 din Directiva 2014/53/UE, făcea trimitere la standardul armonizat respectiv.

(7)  Există trei tipuri de măsurători SAR, fiecare corespunzând unui caz de utilizare diferit, în funcție de partea specifică a corpului uman la nivelul căreia se efectuează măsurătorile: „SAR la nivelul capului”, care se referă la utilizarea dispozitivului fără fir în imediata apropiere a urechii, „SAR la nivelul trunchiului”, care este asociat utilizărilor în care dispozitivul fără fir este purtat în apropierea bustului (fixat de centură sau în buzunar) și „SAR la nivelul membrelor”, în care dispozitivul fără fir este poziționat în contact direct cu membrele, de exemplu atunci când este ținut în mână sau când este purtat într-o bandă de braț sau într-un buzunar de pantalon.

(8)  Cerințe generale pentru competența laboratoarelor de încercări și etalonări (ISO/IEC 17025:2017).

(9)  Declarația de conformitate UE a Apple pentru iPhone 12, din data de 28 iunie 2021, menționează organismul de evaluare a conformității (organismul notificat) implicat.

(10)  Redă caracteristicele corpului uman, denumit și „fantomă”.

(11)  Simulatorul de rețea face parte din echipamentul de testare SAR.

(12)  Măsurarea SAR aplicând protocolul de măsurare 2 efectuată în august 2023.

(13)  Prima măsurare a SAR, când s-a înregistrat valoarea reținută de 5,615 W/kg, a fost efectuată în august 2022.

(14)  Laboratorul intern al Agence Nationale des Fréquences (ANFR) nu este acreditat să efectueze măsurători în conformitate cu standardul armonizat EN 50566:2017.

(15)  Organism de evaluare a conformității desemnat în temeiul Directivei 2014/53/UE.

(16)  Hotărârea din 13 septembrie 2023, Republica Federală Germania/Comisia Europeană, T-349/21, ECLI:EU:T:2023:539.

(17)  Directiva 2014/33/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 de armonizare a legislațiilor statelor membre referitoare la ascensoare și la componentele de siguranță pentru ascensoare (JO L 96, 29.3.2014, p. 251, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/33/oj).

(18)  IPhone 12 poate detecta țara în care se află. Prin urmare, sistemul său de operare poate prezenta un comportament specific al puterii de transmisie emise, în funcție de țară.

(19)  Directiva 2014/35/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind armonizarea legislației statelor membre referitoare la punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor electrice destinate utilizării în cadrul unor anumite limite de tensiune (JO L 96, 29.3.2014, p. 357, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/35/oj).

(20)  Directiva (UE) 2022/2380 a Parlamentului European și a Consiliului din 23 noiembrie 2022 de modificare a Directivei 2014/53/UE privind armonizarea legislației statelor membre referitoare la punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio (JO L 315, 7.12.2022, p. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2022/2380/oj).

(21)  EN 50566:2017, standard de produs pentru demonstrarea conformității dispozitivelor de comunicație fără fir cu restricțiile de bază și valorile limită de expunere referitoare la expunerea umană la câmpuri electromagnetice în domeniul de frecvențe de la 30 MHz până la 6 GHz: dispozitive ținute în mână sau purtate în imediata apropiere a corpului uman. EN 50360:2017, standard de produs pentru demonstrarea conformității dispozitivelor de comunicație fără fir cu restricțiile de bază și valorile limită de expunere referitoare la expunerea umană la câmpuri electromagnetice în domeniul de frecvență de la 300 MHz până la 6 GHz: dispozitive utilizate în imediata apropiere a urechii.

(22)  Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/2191 a Comisiei din 8 noiembrie 2022 privind standardele armonizate pentru echipamentele radio elaborate în sprijinul Directivei 2014/53/UE a Parlamentului European și a Consiliului (JO L 289, 10.11.2022, p. 7, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2022/2191/oj).

(23)  Hotărârea din 13 septembrie 2023, Republica Federală Germania/Comisia Europeană, T-349/21, ECLI:EU:T:2023:539, punctul 83.

(24)  Hotărârea Tribunalului din 8 septembrie 2021 în cauza T-152/19, Brunswick Bowling Products LLC, fostă Brunswick Bowling & Billiards Corporation, cu sediul în Muskegon, Michigan (Statele Unite)/Comisia Europeană, ECLI:EU:T:2021:539.

(25)  Clauza de salvgardare 2014/53/EU-F-231005-14771 | F | (4678).


ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/1760/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters