CELEX:32025D1847: Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/1847 a Comisiei din 15 septembrie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Directivei (UE) 2016/797 a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește o cerere din partea Danemarcei de a nu aplica cerința referitoare la rezistența liniei de cale ferată la sarcinile aplicate stabilită în Regulamentul (UE) nr. 1299/2014 al Comisiei [notificată cu numărul C(2025) 6199]
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 18/09/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 15/09/2025; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 17/09/2025; intră în vigoare data notificării
Data încetării: 10/10/2036; a se vedea articolul 2
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Mobilitate și Transporturi
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: Danemarca
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2025/1847 |
17.9.2025 |
DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/1847 A COMISIEI
din 15 septembrie 2025
de stabilire a normelor de aplicare a Directivei (UE) 2016/797 a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește o cerere din partea Danemarcei de a nu aplica cerința referitoare la rezistența liniei de cale ferată la sarcinile aplicate stabilită în Regulamentul (UE) nr. 1299/2014 al Comisiei
[notificată cu numărul C(2025) 6199]
(Numai textul în limba daneză este autentic)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva (UE) 2016/797 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 mai 2016 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Uniunea Europeană (1), în special articolul 7 alineatul (4),
întrucât:
(1) |
La 27 septembrie 2022, Danemarca a transmis Comisiei o cerere privind neaplicarea punctului 4.2.6 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 1299/2014 al Comisiei (2) în cazul unei secțiuni specifice a liniilor 2, 3 și 5 din gara Slagelse, în cadrul unui proiect de ameliorare a vitezei, până la 10 octombrie 2036 (denumită în continuare „cererea”). Cererea a fost transmisă în temeiul articolului 7 alineatul (1) litera (c) din Directiva (UE) 2016/797. |
(2) |
Punctul 4.2.6. din anexa la Regulamentul (UE) nr. 1299/2014 stabilește cerința referitoare la rezistența liniei la sarcinile aplicate. În special, punctul 4.2.6.2.1 stabilește că linia trebuie proiectată astfel încât să suporte forțe longitudinale echivalente cu forța rezultată din frânarea la 2,5 m/s2 pentru parametrii de performanță selectați în conformitate cu punctul 4.2.1 din regulamentul respectiv. |
(3) |
Cererea se referă la o suprastructură specială de cale ferată cu o înălțime mică a construcției, care a fost instalată în 2020 pe o secțiune a liniilor 2, 3 și 5 deasupra tunelului pentru pietoni din gara Slagelse situată în TIB 1 km 92,95. Suprastructura specială de cale ferată („Dtz”) este aprobată în Danemarca. Respectarea cerinței de la punctul 4.2.6.2.1 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 1299/2014 nu poate fi demonstrată din cauza particularităților suprastructurii speciale de cale ferată. |
(4) |
Conform documentelor prezentate de Danemarca, conformitatea cu punctul 4.2.6 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 1299/2014 ar implica un cost suplimentar de 18-21 milioane EUR, deoarece instalarea unei noi suprastructuri de cale ferată care să îndeplinească cerințele de la punctul 4.2.6 ar necesita, de asemenea, fie creșterea înălțimii peroanelor, fie construirea unui nou tunel pentru a ține seama de înălțimea structurală a unei astfel de suprastructuri de cale ferată. |
(5) |
Ca măsură alternativă, Danemarca propune să utilizeze în continuare Dtz în perioada până la 10 octombrie 2036, în conformitate cu specificațiile tehnice naționale privind parametrii căilor ferate Banenorm BN1-6-6, Banenorm BN1-66-2, Banenorm BN1-38-6, Sporregler 1987 și specificația tehnică nr. 7795 versiunea 01.02. |
(6) |
Pe baza justificării cererii furnizate de Danemarca și a dispozițiilor alternative propuse, condițiile prevăzute la articolul 7 alineatul (1) litera (c) și alineatul (4) din Directiva (UE) 2016/797 pot fi considerate îndeplinite în ceea ce privește secțiunea specifică a liniilor 2, 3 și 5 din gara Slagelse, în cadrul unui proiect de ameliorare a vitezei. Prin urmare, cererea trebuie să fie acceptată. |
(7) |
Siguranța, astfel cum este prevăzută în Directiva (UE) 2016/797, reprezintă o cerință esențială care trebuie îndeplinită de sistemul feroviar al Uniunii, de subsisteme și de elementele constitutive de interoperabilitate, inclusiv de interfețe. Prin urmare, este necesar să se transmită Comisiei orice informații care indică faptul că neaplicarea punctului 4.2.6 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 1299/2014 ar putea compromite siguranța sistemului feroviar. |
(8) |
Măsurile prevăzute în prezenta decizie sunt conforme cu avizul comitetului menționat la articolul 51 alineatul (1) din Directiva (UE) 2016/797, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Cererea Danemarcei privind neaplicarea punctului 4.2.6 din anexa la Regulamentul (UE) nr. 1299/2014 în cazul secțiunii specifice a proiectului de reamenajare a liniilor 2, 3 și 5 din gara Slagelse, în cadrul unui proiect de ameliorare a vitezei, este acceptată, cu condiția să fie aplicată măsura alternativă propusă de Danemarca.
Danemarca informează Comisia, fără întârzieri nejustificate, în cazul în care deține informații potrivit cărora neaplicarea poate compromite în mod rezonabil siguranța sistemului feroviar.
Articolul 2
Prezenta decizie se adresează Regatului Danemarcei.
Se aplică până la 10 octombrie 2036.
Adoptată la Bruxelles, 15 septembrie 2025.
Pentru Comisie
Apostolos TZITZIKOSTAS
Membru al Comisiei
(1)
JO L 138, 26.5.2016, p. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.
(2) Regulamentul (UE) nr. 1299/2014 al Comisiei din 18 noiembrie 2014 privind specificația tehnică de interoperabilitate referitoare la subsistemul „infrastructură” al sistemului feroviar din Uniunea Europeană (JO L 356, 12.12.2014, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/1299/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/1847/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)