CELEX:32025D1896: Decizia (UE) 2025/1896 a Comisiei din 29 iulie 2025 privind instituirea unui grup de experți care să funcționeze în calitate de Rețea pentru prevenirea abuzului sexual asupra copiilor

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 09/10/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2025/189619.9.2025DECIZIA (UE) 2025/1896 A COMISIEI din 29 iulie 2025 privind instituirea unui grup de experți care să funcționeze în calitate de Rețea pentru prevenirea abuzului sexual asupra copiilorCOMISIA EUROPEANĂ,având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii...

Informatii

Data documentului: 29/07/2025; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 09/10/2025; intrare în vigoare data publicării +20
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Migrație și Afaceri Interne
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2025/1896

19.9.2025

DECIZIA (UE) 2025/1896 A COMISIEI

din 29 iulie 2025

privind instituirea unui grup de experți care să funcționeze în calitate de Rețea pentru prevenirea abuzului sexual asupra copiilor

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

întrucât:

(1)

Abuzul sexual asupra copiilor și exploatarea sexuală a copiilor reprezintă violări grave ale drepturilor fundamentale, în special ale drepturilor copiilor la protecția și îngrijirea necesare pentru bunăstarea lor, astfel cum se stipulează în Convenția din 1989 a Organizației Națiunilor Unite cu privire la drepturile copilului (1) și în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.

(2)

Abuzul sexual asupra copiilor și exploatarea sexuală a copiilor sunt infracțiuni grave ce necesită o abordare cuprinzătoare care să cuprindă urmărirea penală a infractorilor, protecția victimelor-copii și prevenirea.

(3)

Directiva 2011/93/UE a Parlamentului European și a Consiliului (2) a introdus dispoziții pentru a consolida atât prevenirea infracțiunilor de abuz sexual asupra copiilor și de exploatare sexuală a copiilor în mediul online și offline, cât și protecția victimelor acestor infracțiuni. Directiva respectivă se aplică în plus față de Directiva 2012/29/UE a Parlamentului European și a Consiliului (3), care recunoaște nevoile speciale de a sprijini victimele-copii și de a asigura protecția acestora. În conformitate cu Directiva 2011/93/UE, statele membre trebuie să adopte măsuri adecvate, cum ar fi programe de educație și formare, pentru a descuraja și a reduce cererea care favorizează toate formele de exploatare sexuală a copiilor. De asemenea, statele membre trebuie să desfășoare acțiuni corespunzătoare, inclusiv prin intermediul internetului, de exemplu campanii de informare și de sensibilizare, programe de cercetare și de educare, dacă este cazul în cooperare cu organizațiile relevante ale societății civile și cu alte părți interesate, menite să sensibilizeze publicul larg și să reducă riscul ca un copil să devină victimă a abuzului sexual sau a exploatării sexuale. În plus, statele membre trebuie să promoveze formarea periodică a funcționarilor susceptibili de a intra în contact cu victimele-copii ale abuzului sexual sau ale exploatării sexuale, inclusiv a funcționarilor poliției din prima linie, cu scopul de a le permite să identifice și să trateze victimele și potențialele victime ale abuzului sexual asupra copiilor sau ale exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline.

(4)

Monitorizarea punerii în aplicare a Directivei 2011/93/UE efectuată de Comisie a arătat că eforturile statelor membre de a preveni abuzul sexual asupra copiilor și exploatarea sexuală a copiilor în mediul online și offline sunt adesea necoordonate și nu au o eficacitate clară. Este vorba, printre altele, despre instituirea unor programe sau măsuri de intervenție preventivă în toate etapele prevenirii, despre prevenirea ce vizează infractorii și persoanele care se tem că ar putea comite infracțiuni, precum și despre prevenirea ce vizează copiii și mediul acestora. Există, de asemenea, deficiențe în ceea ce privește educația și sensibilizarea. În plus, adesea nu există o abordare coordonată în ceea ce privește protecția copiilor împotriva oricărei forme de violență, inclusiv a abuzului sexual.

(5)

Cu scopul de a răspunde acestor provocări, de a intensifica eforturile de prevenire și combatere a abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline și de a se asigura faptul că amenințările reprezentate de aceste infracțiuni în Uniune sunt abordate prin măsuri de prevenire adecvate, în conformitate cu Strategia UE pentru combaterea mai eficace a abuzului sexual asupra copiilor (4) („strategia UE”), ar trebui instituit un grup de experți care să funcționeze în calitate de Rețea pentru prevenirea abuzului sexual asupra copiilor („Rețeaua pentru prevenire”).

(6)

Rețeaua pentru prevenire ar trebui instituită sub forma unui grup de experți în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline, iar sarcinile și structura acesteia ar trebui definite în conformitate cu Decizia C(2016) 3301 a Comisiei de instituire a unor reguli orizontale privind crearea și funcționarea grupurilor de experți ale Comisiei (5).

(7)

Obiectivul principal al Rețelei pentru prevenire ar trebui să fie intensificarea eforturilor depuse în cadrul programelor sau al măsurilor de intervenție preventivă care vizează copiii și mediul acestora, pentru a reduce probabilitatea ca un copil să devină victimă, precum și al celor care vizează infractorii și persoanele care se tem că ar putea comite infracțiuni, pentru a reduce probabilitatea ca aceste persoane să comită infracțiuni. Rețeaua pentru prevenire ar trebui să contribuie la consolidarea capacităților din Uniune de a preveni abuzul sexual asupra copiilor și exploatarea sexuală a copiilor în mediul online și offline și ar trebui să valorifice toată expertiza relevantă din interiorul și din afara Uniunii, urmărind o abordare integrată a protecției, bazată pe drepturile copilului. Aceasta ar trebui să reunească cercetători, practicieni din prima linie și alte părți interesate care lucrează în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor. Rețeaua ar trebui să permită utilizarea experienței dobândite în practică pentru a alimenta cercetarea în vederea identificării nevoilor suplimentare în materie de cercetare, fapt care, la rândul său, ar consolida baza de dovezi pentru practicieni. Aceasta ar trebui să ajute statele membre să instituie programe sau măsuri de intervenție preventivă cuprinzătoare, utilizabile, testate științific, care au fost evaluate și eficace pentru a reduce prevalența abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline în Uniune. Rețeaua pentru prevenire ar trebui să faciliteze schimbul de informații, de exemplu cu privire la materialele de formare și la consolidarea capacităților, precum și la experiență și bunele practici. Aceasta ar trebui să permită statelor membre și altor părți interesate să evite potențiale lacune și dublarea eforturilor. Rețeaua ar trebui totodată să sprijine Comisia în activitatea sa de politică privind prevenirea abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline, în sinergie cu cadrele conexe, în special cu Rețeaua UE pentru drepturile copiilor în ceea ce privește punerea în aplicare a Recomandării (UE) 2024/1238 a Comisiei (6).

(8)

Pentru a-și putea îndeplini în mod adecvat sarcinile, Rețeaua pentru prevenire ar trebui să fie alcătuită din membri cu înaltă calificare, specializați și independenți, numiți cu titlu personal și acționând independent și în interes public, din reprezentanți ai unor organizații active în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline și din reprezentanți ai autorităților competente ale statelor membre și ai entităților publice, altele decât autoritățile competente ale statelor membre.

(9)

Ar trebui stabilite reguli privind divulgarea informațiilor de către membrii Rețelei pentru prevenire.

(10)

Având în vedere faptul că experiența și expertiza lor relevante sunt destul de rare, precum și natura subiectului, se preconizează că membrii Rețelei pentru prevenire și subgrupul (subgrupurile) acesteia, precum și experții invitați vor oferi consiliere de înalt nivel și cu o valoare adăugată semnificativă. Serviciile lor sunt esențiale pentru dezvoltarea și punerea în aplicare a unor programe sau măsuri de intervenție preventivă utilizabile, evaluate riguros și eficace, menite să reducă prevalența abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline în Uniune și să faciliteze schimbul de bune practici, în concordanță cu strategia UE și în sprijinul măsurilor definite în Directiva 2011/93/UE. Ținând cont de cele de mai sus și de calitatea lor de experți cu înalte calificări, specializați și independenți, selectați pe baza unor criterii obiective, în anumite cazuri este justificată remunerarea persoanelor numite cu titlu personal pentru serviciile pe care le prestează în temeiul prezentei decizii.

(11)

Datele cu caracter personal ar trebui prelucrate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului (7),

DECIDE:

Articolul 1

Instituirea grupului de experți

Se instituie grupul de experți care va funcționa în calitate de „Rețea pentru prevenirea abuzului sexual asupra copiilor” („Rețeaua pentru prevenire”).

Articolul 2

Sarcini

(1) Rețeaua pentru prevenire are următoarele sarcini:

(a)

să asiste Comisia în pregătirea și punerea în aplicare a inițiativelor de politică în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline;

(b)

să asigure cooperarea și coordonarea între Comisie, statele membre, cercetătorii relevanți, practicienii din prima linie și alte părți interesate cu privire la chestiuni legate de punerea în aplicare a legislației, a programelor și a politicilor Uniunii în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline;

(c)

să asigure cooperarea și coordonarea între Comisie, statele membre și părțile interesate relevante cu privire la chestiuni legate de instituirea unor programe sau măsuri de intervenție preventivă cuprinzătoare, utilizabile, evaluate riguros, testate științific și eficace în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline;

(d)

să asigure, să faciliteze și să încurajeze schimbul de cunoștințe, experiență și bune practici în domeniul prevenirii pentru a reduce prevalența abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline;

(e)

să sprijine Comisia să creeze și să opereze un registru de date, care să reunească rezultate ale cercetărilor, orientări în materie de prevenire și resurse ale programelor accesibile în diferite limbi oficiale ale Uniunii, devenind astfel un centru de resurse în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline.

(2) Rețeaua pentru prevenire oferă Comisiei consiliere și expertiză în ceea ce privește toate domeniile legate de prevenirea abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline în toate etapele prevenirii și la toate nivelurile modelului socioecologic, și anume modelul care subliniază interacțiunea dintre biologie și mediu în modelarea comportamentului, inclusiv la nivel individual, interpersonal, comunitar și societal, urmând o abordare multidisciplinară și integrată a protecției copilului și, în special, cu privire la următoarele inițiative:

(a)

inițiative ce vizează infractorii și persoanele care se tem că ar putea comite infracțiuni împotriva copiilor, cu scopul de a reduce probabilitatea ca o persoană să săvârșească infracțiuni (sau să recidiveze), de exemplu prevenirea comiterii infracțiunilor, tratamentul aplicat autorului infracțiunii, reabilitarea și reintegrarea, precum și răspunsul comunității la reintegrare;

(b)

inițiative care vizează copiii și mediul acestora, cu scopul de a reduce probabilitatea ca un copil să devină victimă a abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline.

(3) Rețeaua pentru prevenire acționează la cererea Comisiei, iar activitățile sale includ:

(a)

organizarea de reuniuni plenare periodice;

(b)

furnizarea de avize și recomandări adresate Comisiei privind inițiativele de politică ale Uniunii în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline;

(c)

facilitarea cercetării și a colectării de date, inclusiv prin studii de prevalență, și facilitarea diseminării unor astfel de cunoștințe în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline;

(d)

acordarea de asistență Comisiei în ceea ce privește elaborarea de orientări și standarde ale Uniunii privind prevenirea abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline;

(e)

acordarea de asistență Comisiei în ceea ce privește evaluarea și monitorizarea programelor sau a măsurilor de intervenție pentru prevenirea abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline, puse în aplicare în Uniune sau, în măsura în care pot fi relevante pentru Uniune, în țări terțe, precum și în ceea ce privește definirea de bune practici;

(f)

acordarea de asistență Comisiei în ceea ce privește furnizarea de sprijin de specialitate și orientări statelor membre privind elaborarea și extinderea programelor sau a măsurilor de intervenție pentru prevenirea abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline și sprijinirea asigurării transferabilității bunelor practici;

(g)

acordarea de asistență Comisiei în ceea ce privește facilitarea schimbului de informații privind materialele de formare multidisciplinară și dezvoltarea și adaptarea acestora la contextul național și consolidarea capacităților profesioniștilor din toate statele membre din domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline, precum și ale celor din cadrul sistemelor de sănătate, prin formarea profesioniștilor din domeniul sănătății și prin integrarea măsurilor de protecție a copilului în parcursurile terapeutice;

(h)

acordarea de asistență Comisiei în ceea ce privește dezvoltarea și desfășurarea de campanii de sensibilizare și educare sau acordarea de asistență Comisiei pentru a sprijini statele membre în acest demers, cu scopul de a contribui la informarea copiilor, a părinților, a îngrijitorilor și a educatorilor cu privire la riscuri și la mecanismele preventive în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline, precum și desfășurarea de campanii – bazate pe cercetare și dovezi – de sensibilizare și educare privind prevenirea comiterii de infracțiuni, inclusiv printr-o participare sigură, incluzivă și semnificativă a copiilor;

(i)

formularea de răspunsuri la consultările Comisiei cu privire la orice chestiune legată de prevenirea abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline.

Articolul 3

Consultare

(1) Comisia poate consulta Rețeaua pentru prevenire cu privire la orice chestiune legată de prevenirea abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline.

Articolul 4

Componență

(1) Rețeaua pentru prevenire este alcătuită din cel mult 50 de membri.

(2) Membrii sunt:

(a)

autoritățile competente ale statelor membre responsabile cu coordonarea prevenirii abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline;

(b)

persoane numite cu titlu personal, care desfășoară activități în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline;

(c)

organizații care desfășoară activități în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline;

(d)

entități publice, altele decât autoritățile competente ale statelor membre, inclusiv autorități din țări terțe, organe, oficii sau agenții ale Uniunii și organizații internaționale care desfășoară activități în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline.

(3) Membrii numiți cu titlu personal, menționați la alineatul (2) litera (b), acționează independent și în interes public. Aceștia sunt specialiști din Uniune sau din țări terțe care au cunoștințe și o experiență remarcabile în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline.

(4) Următoarele organizații, inclusiv din țări terțe, care își desfășoară activitatea la nivelul Uniunii, la nivel internațional sau național într-un stat membru, pot fi numite în calitate de membri, astfel cum sunt menționați la alineatul (2) litera (c):

(a)

asociații;

(b)

organizații non-guvernamentale (ONG-uri);

(c)

universități;

(d)

institute de cercetare.

(5) Pentru a fi numite în calitate de membru, organizațiile menționate la alineatul (2) litera (c) trebuie să dețină cunoștințe și experiență dovedite și relevante la nivel național, la nivelul Uniunii sau la nivel internațional în domenii relevante pentru prevenirea abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline în Uniune, inclusiv cu privire la furnizarea de programe sau măsuri de intervenție preventivă în toate etapele prevenirii, precum și la sprijinirea victimelor și la abordarea integrată a protecției copilului, bazată pe drepturile copilului.

(6) Membrii menționați la alineatul (2) litera (c) desemnează un reprezentant și doi reprezentanți supleanți pentru îndeplinirea sarcinilor în cadrul Rețelei pentru prevenire. Membrii respectivi au responsabilitatea de a se asigura că reprezentanții lor oferă un nivel ridicat de expertiză. Comisia poate refuza desemnarea unui reprezentant de către organizația respectivă în cazul în care consideră că această desemnare nu este adecvată, având în vedere cerințele specificate în cererea de candidaturi menționată la articolul 5 alineatul (1). În acest caz, Comisia va solicita organizației respective să desemneze un alt reprezentant. Fiecare organizație este reprezentată la fiecare reuniune a Rețelei pentru prevenire de un singur reprezentant.

(7) Membrii menționați la alineatul (2) literele (a) și (d) desemnează un reprezentant în cadrul Rețelei pentru prevenire care acționează ca punct de contact principal și doi reprezentanți supleanți. Membrii respectivi au responsabilitatea de a se asigura că reprezentanții lor oferă un nivel ridicat de expertiză relevantă pentru sarcinile grupului sau ale subgrupului (subgrupurilor), și anume în ceea ce privește prevenirea abuzului sexual asupra copiilor și a exploatării sexuale a copiilor în mediul online și offline. Aceștia sunt reprezentați la fiecare reuniune de un singur reprezentant. Aceștia sunt reprezentați numai de funcționari publici sau de angajați din sectorul public.

(8) Membrii care nu mai sunt în măsură să contribuie în mod eficace la deliberările Rețelei pentru prevenire și care, în opinia departamentului competent al Comisiei, nu îndeplinesc condițiile prevăzute la articolul 339 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene sau care demisionează nu mai sunt invitați să participe la reuniunile Rețelei pentru prevenire sau ale subgrupurilor acesteia și pot fi înlocuiți pentru perioada rămasă până la încheierea mandatului lor.

Articolul 5

Procesul de selecție

(1) Selecția membrilor menționați la articolul 4 alineatul (2) literele (b) și (c) se efectuează prin intermediul unei cereri publice de candidaturi, care urmează să fie publicată în Registrul grupurilor de experți ai Comisiei și al altor entități similare (8) („Registrul grupurilor de experți”). În plus, cererea de candidaturi poate fi publicată și prin alte mijloace, inclusiv pe site-uri web specializate. Cererea de candidaturi trebuie să precizeze în mod clar criteriile de selecție, inclusiv expertiza necesară și interesele care trebuie reprezentate în raport cu activitatea care urmează să fie desfășurată. Termenul minim pentru candidaturi este de patru săptămâni.

(2) Procesul de selecție a membrilor menționați la articolul 4 alineatul (2) litera (b) se desfășoară astfel încât să se asigure un nivel ridicat de expertiză și un echilibru în ceea ce privește cunoștințele, originea geografică și genul, ținând seama de sarcinile specifice ale Rețelei pentru prevenire și de tipul de expertiză necesară.

(3) Persoanele care își depun candidatura pentru a deveni membri cu titlu personal, astfel cum sunt menționați la articolul 4 alineatul (2) litera (b), dezvăluie orice circumstanțe care ar putea da naștere unui conflict de interese. În special, Comisia le solicită persoanelor respective să transmită, ca parte a candidaturii lor, un formular conținând declarația de interese pe baza formularului-standard pentru declarația de interese destinat grupurilor de experți, care este menționat în anexa 4 la Decizia C(2016) 3301, însoțit de un curriculum vitae actualizat. Transmiterea unui formular pentru declarația de interese completat corespunzător este necesară pentru ca o persoană să poată fi numită membru cu titlu personal. Evaluarea conflictului de interese se realizează în conformitate cu articolul 11 din Decizia C(2016) 3301.

(4) Pentru a fi numite în calitate de membri, astfel cum sunt menționați la articolul 4 alineatul (2) litera (c), organizațiile trebuie să fie înregistrate în registrul de transparență.

(5) Membrii menționați la articolul 4 alineatul (2) literele (b) și (c) sunt numiți de directorul general al Direcției Generale Migrație și Afaceri Interne a Comisiei („DG HOME”) dintre candidații cu competențe în domeniile menționate la articolul 2 și care au răspuns la cererea de candidaturi. În ceea ce privește membrii care acționează cu titlu personal, menționați la articolul 4 alineatul (2) litera (b), în cazul în care apare un conflict de interese după numirea lor, DG HOME ia măsurile corespunzătoare în temeiul articolului 11 din Decizia C(2016) 3301.

(6) Membrii sunt numiți pentru un mandat de 4 ani. Aceștia rămân în funcție până la înlocuirea lor sau până la finalul mandatului lor. Mandatul membrilor poate fi reînnoit.

(7) În ceea ce privește membrii menționați la articolul 4 alineatul (2) litera (b), DG HOME numește membri supleanți, în aceleași condiții ca cele definite la articolele 4 și 5 și în cererea de candidaturi menționată la alineatul (1), care îi înlocuiesc automat pe membrii absenți sau indisponibili.

(8) DG HOME stabilește o listă de rezervă cu candidați adecvați, care poate fi utilizată pentru a numi membri supleanți. DG HOME are obligația să solicite consimțământul candidaților înainte de a le include numele pe lista de rezervă.

Articolul 6

Președinte

Rețeaua pentru prevenire este prezidată de un reprezentant al DG HOME. În funcție de ordinea de zi, DG HOME poate solicita unui reprezentant al Direcției Generale Centrul Comun de Cercetare a Comisiei („DG JRC”) să prezideze reuniunea sau o parte a acesteia.

Articolul 7

Funcționare

(1) Rețeaua pentru prevenire acționează la cererea DG HOME, în conformitate cu Decizia C(2016) 3301.

(2) Reuniunile Rețelei pentru prevenire au loc, în principiu, la sediul Comisiei sau virtual, în funcție de circumstanțe, cel puțin de două ori pe an.

(3) DG HOME asigură serviciile de secretariat. La reuniunile Rețelei pentru prevenire și ale subgrupurilor acesteia pot participa funcționari din alte departamente ale Comisiei care sunt interesați de aceste lucrări.

(4) Cu acordul DG HOME, Rețeaua pentru prevenire poate decide, cu majoritatea simplă a membrilor săi, ca deliberările să fie publice.

(5) Procesele-verbale referitoare la discuțiile pe marginea fiecărui punct de pe ordinea de zi și la avizele emise de Rețeaua pentru prevenire trebuie să fie concludente și complete. Procesele-verbale sunt întocmite de secretariat, sub responsabilitatea președintelui.

(6) În măsura posibilului, avizele, recomandările sau rapoartele Rețelei pentru prevenire se adoptă prin consens. În cazul unui vot, rezultatul votului se decide cu majoritatea simplă a membrilor. Membrii care au votat împotrivă sau s-au abținut au dreptul ca la avize, recomandări sau rapoarte să se anexeze un document care să rezume argumentele pe care se întemeiază poziția lor.

Articolul 8

Subgrupuri

(1) Pentru a acorda asistență în cazul unor chestiuni specifice, DG HOME poate înființa subgrupuri al căror mandat este stabilit de DG HOME. Subgrupurile funcționează în conformitate cu Decizia C(2016) 3301 și raportează Rețelei pentru prevenire. Subgrupurile se desființează de îndată ce și-au îndeplinit mandatul.

(2) Subgrupurile pot fi alcătuite din membri care nu sunt membri ai Rețelei pentru prevenire. Membrii subgrupurilor care nu sunt și membri ai Rețelei pentru prevenire sunt selectați printr-o cerere publică de candidaturi, în conformitate cu articolul 5 din prezenta decizie și cu Decizia C(2016) 3301.

Articolul 9

Experți invitați

DG HOME poate invita experți, inclusiv din țări terțe, cu expertiză specifică și relevantă cu privire la un subiect de pe ordinea de zi, să participe ad-hoc la lucrările Rețelei pentru prevenire sau ale subgrupurilor acesteia. O astfel de expertiză poate viza profesioniști din domeniul sănătății publice și al sănătății mintale implicați în protecția copilului.

Articolul 10

Observatori

(1) Persoanelor fizice, organizațiilor și entităților publice, altele decât autoritățile competente ale statelor membre, inclusiv din țări terțe, li se poate acorda, prin invitație directă, statutul de observator, în conformitate cu Decizia C(2016) 3301.

(2) Organizațiile și entitățile publice care au primit statutul de observator își desemnează reprezentanții.

(3) Președintele le poate permite observatorilor și reprezentanților observatorilor să participe la discuțiile Rețelei pentru prevenire și ale subgrupurilor acesteia și să furnizeze expertiză. Observatorii și reprezentanții observatorilor nu au însă drept de vot și nu participă la formularea de recomandări, rapoarte sau avize ale Rețelei pentru prevenire și ale subgrupurilor acesteia.

Articolul 11

Regulamentul de procedură

La propunerea și cu acordul DG HOME, Rețeaua pentru prevenire își adoptă regulamentul de procedură cu majoritatea simplă a membrilor săi, pe baza modelului standard pentru regulamentul de procedură destinat grupurilor de experți, în conformitate cu articolul 17 din Decizia C(2016) 3301. Subgrupurile respectă regulamentul de procedură al Rețelei pentru prevenire.

Articolul 12

Secretul profesional și gestionarea informațiilor clasificate

Membrii Rețelei pentru prevenire și ai subgrupurilor acesteia și reprezentanții lor, precum și experții și observatorii invitați au obligația de a respecta secretul profesional, care, în temeiul tratatelor și al normelor de aplicare a acestora, se aplică tuturor membrilor instituțiilor și personalului acestora, precum și normele de securitate ale Comisiei privind protecția informațiilor clasificate ale Uniunii, prevăzute în Deciziile (UE, Euratom) 2015/443 (9) și (UE, Euratom) 2015/444 (10) ale Comisiei. În cazul nerespectării obligațiilor respective, Comisia poate lua toate măsurile adecvate.

Articolul 13

Transparență

(1) Rețeaua pentru prevenire și subgrupurile acesteia trebuie înregistrate în Registrul grupurilor de experți ai Comisiei și al altor entități similare („Registrul grupurilor de experți”).

(2) În ceea ce privește componența Rețelei pentru prevenire și a subgrupurilor acesteia, în Registrul grupurilor de experți se publică următoarele date:

(a)

denumirea autorităților competente ale statelor membre;

(b)

numele persoanelor numite cu titlu personal;

(c)

denumirea organizațiilor membre; interesul reprezentat se divulgă prin publicarea sa în registrul de transparență al grupurilor de experți;

(d)

denumirea entităților publice, altele decât autoritățile competente ale statelor membre, inclusiv a autorităților din țări terțe, a organelor, oficiilor sau agențiilor Uniunii și a organizațiilor internaționale;

(e)

numele observatorilor.

(3) Toate documentele relevante, inclusiv ordinile de zi, procesele-verbale și contribuțiile participanților, se publică fie în Registrul grupurilor de experți, fie prin includerea în registru a unui link către un site web specializat care conține informațiile respective. Accesul la site-urile web specializate nu este condiționat de înregistrarea ca utilizator sau de alte restricții. În special, ordinea de zi și alte documente de referință relevante se publică în timp util înainte de reuniune, iar procesele-verbale se publică fără întârziere după reuniune. Sunt posibile excepții de la publicare numai dacă se consideră că divulgarea unui document ar putea submina protecția unui interes public sau privat, astfel cum este definit la articolul 4 din Regulamentul (CE) nr. 1049/2001 al Parlamentului European și al Consiliului (11).

Articolul 14

Indemnizația specială

(1) Participanții la activitățile Rețelei pentru prevenire și ale subgrupurilor acesteia nu sunt remunerați, în principiu, pentru serviciile oferite, fără a aduce atingere alineatelor (2) și (3).

(2) Membrii Rețelei pentru prevenire și ai subgrupurilor acesteia care sunt persoane numite cu titlu personal au dreptul la o indemnizație specială care compensează activitatea lor pregătitoare și participarea la activitățile menționate la articolul 2 alineatul (3) literele (b)-(i), organizate de Comisie, și îndeplinirea funcției de raportor cu privire la o anumită chestiune.

(3) Indemnizația specială are o valoare de până la 450 EUR pentru fiecare zi lucrătoare întreagă petrecută pentru a oferi asistență Comisiei. Plata acesteia se efectuează în conformitate cu articolul 21 din Decizia C(2016) 3301 și în limita creditelor disponibile alocate departamentelor relevante ale Comisiei în cadrul procedurii anuale de alocare a resurselor.

Articolul 15

Cheltuieli aferente reuniunilor

(1) Comisia rambursează cheltuielile de deplasare, de cazare și, după caz, cheltuielile de ședere suportate de participanții la activitățile Rețelei pentru prevenire și ale subgrupurilor acesteia.

(2) Toate rambursările se efectuează în conformitate cu dispozițiile în vigoare ale Comisiei și se plătesc în limita creditelor disponibile alocate departamentelor relevante ale Comisiei în cadrul procedurii anuale de alocare a resurselor.

Adoptată la Bruxelles, 29 iulie 2025.

Pentru Comisie

Magnus BRUNNER

Membru al Comisiei


(1)  Convenția cu privire la drepturile copilului (1989), tratatul nr. 27531. Culegerea de tratate a ONU, 1577, p. 3-178. Disponibilă la adresa: https://treaties.un.org/doc/Treaties/1990/09/19900902%2003-14%20AM/Ch_IV_11p.pdf (accesată: 24 februarie 2025).

(2)  Directiva 2011/93/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 decembrie 2011 privind combaterea abuzului sexual asupra copiilor, a exploatării sexuale a copiilor și a pornografiei infantile și de înlocuire a Deciziei-cadru 2004/68/JAI a Consiliului (JO L 335, 17.12.2011, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/93/oj).

(3)  Directiva 2012/29/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 octombrie 2012 de stabilire a unor norme minime privind drepturile, sprijinirea și protecția victimelor criminalității și de înlocuire a Deciziei-cadru 2001/220/JAI a Consiliului (JO L 315, 14.11.2012, p. 57, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2012/29/oj). În iulie 2023, Comisia a adoptat o propunere de revizuire a acestei directive, care vizează consolidarea suplimentară a drepturilor tuturor victimelor criminalității, inclusiv ale victimelor-copii. A se vedea Propunerea de directivă a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei 2012/29/UE de stabilire a unor norme minime privind drepturile, sprijinirea și protecția victimelor criminalității și de înlocuire a Deciziei-cadru 2001/220/JAI a Consiliului, COM(2023) 424 final.

(4)  Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor: Strategia UE pentru combaterea mai eficace a abuzului sexual asupra copiilor, COM(2020) 607 final, Bruxelles, 24.7.2020.

(5)  Publicată în Registrul grupurilor de experți ai Comisiei și al altor entități similare la adresa: https://ec.europa.eu/transparency/expert-groups-register/screen/expert-groups-explained?lang=ro.

(6)  Recomandarea (UE) 2024/1238 a Comisiei din 23 aprilie 2024 privind dezvoltarea și consolidarea unor sisteme integrate de protecție a copilului în interesul superior al copilului (JO L, 2024/1238, 14.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2024/1238/oj).

(7)  Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 și a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).

(8)  Registrul grupurilor de experți ai Comisiei și al altor entități similare, disponibil la adresa: https://ec.europa.eu/transparency/expert-groups-register/screen/home?lang=ro.

(9)  Decizia (UE, Euratom) 2015/443 a Comisiei din 13 martie 2015 privind securitatea în cadrul Comisiei (JO L 72, 17.3.2015, p. 41, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2015/443/oj).

(10)  Decizia (UE, Euratom) 2015/444 a Comisiei din 13 martie 2015 privind normele de securitate pentru protecția informațiilor UE clasificate (JO L 72, 17.3.2015, p. 53, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2015/444/oj).

(11)  Regulamentul (CE) nr. 1049/2001 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2001 privind accesul public la documentele Parlamentului European, ale Consiliului și ale Comisiei (JO L 145, 31.5.2001, p. 43, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2001/1049/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/1896/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters