CELEX:32025D1968: Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/1968 a Comisiei din 28 aprilie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Directivei (UE) 2016/797 a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește o cerere din partea Italiei de a nu aplica cerința referitoare la instalarea GSM-R într-un tunel, stabilită în Regulamentul (UE) nr. 1303/2014 al Comisiei [notificată cu numărul C(2025) 2437]

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 30/09/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2025/196829.9.2025DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/1968 A COMISIEI din 28 aprilie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Directivei (UE) 2016/797 a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește o cerere...

Informatii

Data documentului: 28/04/2025; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 29/09/2025; intră în vigoare data notificării
Data încetării: 31/12/2029; a se vedea articolul 2
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Mobilitate și Transporturi
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: Italia
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2025/1968

29.9.2025

DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/1968 A COMISIEI

din 28 aprilie 2025

de stabilire a normelor de aplicare a Directivei (UE) 2016/797 a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește o cerere din partea Italiei de a nu aplica cerința referitoare la instalarea GSM-R într-un tunel, stabilită în Regulamentul (UE) nr. 1303/2014 al Comisiei

[notificată cu numărul C(2025) 2437]

(Numai textul în limba italiană este autentic)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Directiva (UE) 2016/797 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 mai 2016 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Uniunea Europeană (1), în special articolul 7 alineatul (4),

întrucât:

(1)

La 11 decembrie 2023, Italia a transmis Comisiei o cerere privind neaplicarea punctului 4.2.1.8 litera (a) din anexa la Regulamentul (UE) nr. 1303/2014 al Comisiei (2) în cazul noului tunel de pe linia Mungivacca-Noicattaro până la 31 decembrie 2029 (denumită în continuare „cererea”). Cererea a fost transmisă în temeiul articolului 7 alineatul (1) litera (c) din Directiva (UE) 2016/797.

(2)

Punctul 4.2.1.8 litera (a) din anexa la Regulamentul (UE) nr. 1303/2014 stabilește cerința ca, în fiecare tunel cu o lungime mai mare de 1 km, comunicațiile radio dintre tren și centrul de control al administratorului de infrastructură să fie asigurate prin intermediul Sistemului global de comunicații mobile – căi ferate (GSM-R).

(3)

Proiectul menționat în cerere constă în construirea unui nou tunel, cu o lungime de 3 155 m, de la km 7 + 304 la km 10 + 459, în cadrul unui proiect mai mare de dublare a liniei de cale ferată Bari-Taranto între Mungivacca și Noicattaro.

(4)

În conformitate cu documentele transmise de Italia, respectarea punctului 4.2.1.8 litera (a) din anexa la Regulamentul (UE) nr. 1303/2014 ar determina un cost suplimentar de 4 milioane EUR, întrucât aproximativ 60 km de cale ferată din zona înconjurătoare ar trebui să fie dotați cu GSM-R.

(5)

Ca dispoziție alternativă, Italia propune aplicarea punctului 1.1.1 din anexa 2 partea I la Decretul ministerial din 28 octombrie 2005 privind siguranța în tunelurile feroviare („Sistemul de radiocomunicații”), care stipulează că trebuie prevăzut un sistem care să permită comunicațiile radio între membrii personalului de la bordul trenurilor și între aceștia și centrul de control. Această normă națională a fost notificată Comisiei și Agenției Uniunii Europene pentru Căile Ferate în temeiul articolului 14 alineatul (1) litera (c) din Directiva (UE) 2016/797, în temeiul normei IT-FI-1586-1-A.

(6)

În practică, ar fi utilizată infrastructura de comunicații mobile cu semnale în banda primară GSM, care este capabilă să repete semnale către cei patru operatori principali de telefonie mobilă, precum și infrastructura de securitate de frecvență ultra înaltă cu semnale în banda de 400-470 MHz, care deservește echipele de pompieri. Potrivit documentației furnizate de Italia, caracterul adecvat al acestor mecanisme alternative a fost evaluat pozitiv de Agenția Națională pentru siguranța căilor ferate și a infrastructurilor rutiere (Agenzia Nazionale per la Sicurezza delle Ferrovie e delle Infrastrutture Stradali e Autostradali).

(7)

Pe baza justificării cererii furnizate de Italia și a dispozițiilor alternative propuse, condițiile prevăzute la articolul 7 alineatul (1) litera (c) și alineatul (4) din Directiva (UE) 2016/797 pot fi considerate îndeplinite în ceea ce privește noul tunel de pe linia Mungivacca-Noicattaro. Prin urmare, cererea trebuie să fie acceptată.

(8)

Siguranța, astfel cum este prevăzută în Directiva (UE) 2016/797, reprezintă o cerință esențială care trebuie îndeplinită de sistemul feroviar al Uniunii, de subsisteme și de elementele constitutive de interoperabilitate, inclusiv de interfețe. Prin urmare, este necesar să se transmită Comisiei orice informații care indică faptul că neaplicarea punctului 4.2.1.8 litera (a) din Anexa la Regulamentul (UE) nr. 1303/2014 ar putea compromite siguranța sistemului feroviar.

(9)

Măsurile prevăzute în prezenta decizie sunt conforme cu avizul comitetului menționat la articolul 51 alineatul (1) din Directiva (UE) 2016/797,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Cererea Italiei privind neaplicarea punctului 4.2.1.8 litera (a) din anexa la Regulamentul (UE) nr. 1303/2014 în cazul noului tunel de pe linia Mungivacca-Noicattaro este acceptată, cu condiția să fie aplicată dispoziția alternativă propusă de Italia.

Italia informează Comisia, fără întârzieri nejustificate, în cazul în care deține informații potrivit cărora neaplicarea poate compromite în mod rezonabil siguranța sistemului feroviar.

Articolul 2

Prezenta decizie se adresează Republicii Italiene.

Se aplică până la 31 decembrie 2029.

Adoptată la Bruxelles, 28 aprilie 2025.

Pentru Comisie

Apostolos TZITZIKOSTAS

Membru al Comisiei


(1)  
JO L 138, 26.5.2016, p. 44, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/797/oj.

(2)  Regulamentul (UE) nr. 1303/2014 al Comisiei din 18 noiembrie 2014 privind specificația tehnică de interoperabilitate referitoare la siguranța în tunelurile feroviare a sistemului feroviar din Uniunea Europeană (JO L 356, 12.12.2014, p. 394, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/1303/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/1968/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters