CELEX:32025R0422: Regulamentul delegat (UE) 2025/422 al Comisiei din 17 decembrie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează conținutul, metodologiile și modul de prezentare a informațiilor referitoare la indicatorii de sustenabilitate privind efectele negative asupra climei și alte efecte negative legate de mediu
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 22/04/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 17/12/2024; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 20/04/2025; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 7
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Stabilitate Financiară, Servicii Financiare și Uniunea Piețelor de Capital
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2025/422 |
31.3.2025 |
REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2025/422 AL COMISIEI
din 17 decembrie 2024
de completare a Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează conținutul, metodologiile și modul de prezentare a informațiilor referitoare la indicatorii de sustenabilitate privind efectele negative asupra climei și alte efecte negative legate de mediu
(Text cu relevanță pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului din 31 mai 2023 privind piețele criptoactivelor și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 și (UE) nr. 1095/2010 și a Directivelor 2013/36/UE și (UE) 2019/1937 (1), în special articolul 6 alineatul (12) al patrulea paragraf, articolul 19 alineatul (11) al patrulea paragraf, articolul 51 alineatul (15) al patrulea paragraf și articolul 66 alineatul (6) al patrulea paragraf,
întrucât:
(1) |
Tranzacțiile care vizează criptoactive, inclusiv emiterea acestora, sunt validate și înregistrate prin intermediul unor mecanisme de consens, și anume normele și procedurile pentru ajungerea la un acord privind validarea unei tranzacții între nodurile rețelei DLT (distributed ledger technology – tehnologia registrelor distribuite), care sunt, de asemenea, responsabile cu păstrarea evidențelor tuturor tranzacțiilor bazate pe un registru distribuit. Obținerea consensului, care necesită utilizarea de materiale și capacitate de procesare, are efecte asupra climei și a mediului, ce diferă de la o DLT la alta, în funcție de caracteristicile lor specifice. |
(2) |
Identificarea adecvată și publicarea efectelor negative asupra climei și a altor efecte negative legate de mediu asociate cu utilizarea mecanismelor de consens pentru emiterea de criptoactive sunt, prin urmare, elemente esențiale pentru luarea deciziilor de către cei care investesc în criptoactive. |
(3) |
Este important ca investitorii să primească informații exacte, corecte, clare, care să nu inducă în eroare, simple, concise și comparabile cu privire la efectele asupra climei și a mediului pe care le au tehnologiile aflate la baza emiterii de criptoactive. În același timp, având în vedere natura distribuită a tehnologiei în cauză, poate fi dificil să se obțină și să se publice informații exacte și fiabile în această privință. Prin urmare, este necesar să se elaboreze o listă de indicatori care să ia în considerare aceste constrângeri, pentru a le oferi investitorilor informații ușor de înțeles și comparabile cu privire la efectele negative ale mecanismelor de consens, pe baza unor date accesibile și fiabile, inclusiv a unor estimări, dacă acest lucru este necesar și justificat în mod corespunzător. |
(4) |
Informațiile menționate la articolul 6 alineatul (1) primul paragraf litera (j), la articolul 19 alineatul (1) primul paragraf litera (h), la articolul 51 alineatul (1) litera (g) și la articolul 66 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2023/1114 care trebuie incluse în cărțile albe pentru criptoactive și pe site-urile web ale furnizorilor de servicii de criptoactive se referă la efectele asupra climei și la alte efecte legate de mediu pe care le au mecanismele de consens și, prin urmare, sunt strâns legate între ele. Pentru a asigura consecvența, coerența și comparabilitatea informațiilor respective, este oportun ca acestea să fie reglementate prin intermediul unui singur regulament. |
(5) |
Pentru a se asigura coerența între informațiile disponibile în cărțile albe pentru criptoactive emise prin intermediul aceluiași mecanism de consens, precum și proporționalitatea în ceea ce privește respectarea prezentului regulament, ar trebui să fie posibil, fără a aduce atingere obligațiilor juridice respective ale entităților, să se reutilizeze informațiile privind mecanismul de consens care sunt relevante pentru un criptoactiv pentru care se întocmește o carte albă pentru criptoactive, în cazul în care astfel de informații au fost deja publicate în contextul unei alte cărți albe pentru criptoactive. |
(6) |
Având în vedere că toate entitățile care publică informații rămân responsabile pentru propriile informații publicate, inclusiv în cazul în care acestea obțin informații din cărțile albe pentru criptoactive existente, informațiile incluse în cărțile albe și informațiile puse la dispoziție pe site-urile web ale furnizorilor de servicii de criptoactive ar trebui să fie revizuite periodic și actualizate în consecință. Având în vedere că entitățile care publică informații pot recurge la terți independenți pentru a obține sau a verifica informațiile care urmează să fie publicate, utilizarea unor astfel de terți independenți în aceste scopuri ar trebui făcută publică și ar trebui identificat terțul independent relevant. |
(7) |
Pentru a facilita capacitatea investitorilor de a compara efectele negative ale mecanismelor de consens utilizate pentru emiterea de criptoactive diferite, informațiile de pe site-urile web ale furnizorilor de servicii de criptoactive ar trebui să permită publicului să compare efectele negative asupra climei și alte efecte negative legate de mediu ale mecanismelor de consens și ale structurilor lor de stimulente în cazul tuturor criptoactivelor pentru care furnizorul de servicii de criptoactive furnizează servicii de criptoactive. |
(8) |
Pentru a evalua efectele asupra climei și alte efecte legate de mediu ale mecanismului de consens utilizat pentru emiterea fiecărui criptoactiv, este oportun să se ia în considerare atât de validarea fiecărei tranzacții în cadrul criptoactivului relevant, ținându-se cont de nodurile rețelei DLT implicate activ în validare, cât și menținerea integrității unei DLT de către toate nodurile rețelei DLT. |
(9) |
Ar trebui utilizați indicatori-cheie pentru ca efectele asupra climei și alte efecte legate de mediu ale mecanismelor de consens să poată fi ușor înțelese. Pentru a stimula utilizarea unor mecanisme de consens care respectă mai mult clima și mediul și pentru a preveni practicile de dezinformare ecologică, este esențial să se recurgă, în măsura posibilului, la indicatori cantitativi. Indicatorii cantitativi ar trebui să afișeze consumul brut de energie și emisiile, fără a reflecta potențialele mecanisme de compensare. |
(10) |
Consumul anual de energie ar trebui utilizat ca indicator-cheie obligatoriu, deoarece este considerat a fi cel mai util pentru conștientizarea de către investitori a efectelor mecanismelor de consens. Având în vedere rolul esențial al energiei electrice în funcționarea rețelelor DLT, consumul de energie electrică ar trebui să fie considerat un indicator adecvat pentru consumul de energie. |
(11) |
Pentru a asigura o abordare proporțională în cazul informațiilor privind sustenabilitatea, este oportun să se solicite informații suplimentare privind mecanismele de consens cu efecte negative asupra climei și alte efecte negative legate de mediu care sunt mai semnificative, în special dacă acestea depășesc un anumit nivel de consum de energie. Prin urmare, ar trebui utilizați indicatori-cheie suplimentari privind energia și emisiile de gaze cu efect de seră (GES) pentru criptoactivele emise prin mecanisme de consens cu niveluri mai ridicate ale consumului anual de energie, cu scopul de a îmbunătăți înțelegerea de către investitori a efectelor negative ale unor astfel de mecanisme de consens. |
(12) |
Pe lângă indicatorii-cheie obligatorii și suplimentari, ar trebui să fie posibil să se includă, pe bază voluntară, într-o anumită parte a cărților albe sau pe site-urile web ale furnizorilor de servicii de criptoactive, informații referitoare la indicatori privind clima și alți indicatori legați de mediu a căror evaluare ar putea fi mai complexă sau pentru care ar putea fi mai dificil să se găsească date relevante, de exemplu în ceea ce privește producția de deșeuri și utilizarea resurselor naturale, cum ar fi apa. |
(13) |
Pentru a preveni dezinformarea ecologică și pentru a asigura comparabilitatea informațiilor care urmează a fi incluse în cărțile albe pentru criptoactive și pe site-urile web ale furnizorilor de servicii de criptoactive, informațiile privind indicatorii opționali ar trebui să facă obiectul acelorași norme armonizate privind prezentarea informațiilor și privind metodologiile ca și informațiile referitoare la indicatorii obligatorii și suplimentari. Acest lucru este valabil, de exemplu, pentru emisiile indirecte de GES, cum ar fi emisiile din amonte legate de echipamentele achiziționate de nodurile rețelei DLT sau emisiile din aval legate de gestionarea deșeurilor. |
(14) |
Pentru a promova coerența informațiilor publicate în absența unui consens cu privire la un set specific de metodologii fiabile de calculare a indicatorilor identificați în această etapă, ar trebui să se aplice totuși principii armonizate pentru a se asigura comparabilitatea informațiilor publicate, pentru a se evita orice metodologie care poate influența rezultatele și pentru a se asigura coerența metodologiilor utilizate cu cele menționate în cadrul aplicării Directivei (UE) 2022/2464 a Parlamentului European și a Consiliului (2). Prin urmare, informațiile privind consumul de energie și emisiile de GES ar trebui să fie aliniate la orientările privind calculul prevăzute în Regulamentul delegat (UE) 2023/2772 al Comisiei (3), iar metodologia utilizată pentru calcularea fiecărui indicator cantitativ și orice abatere de la aceste orientări privind calculul ar trebui să fie publicate. |
(15) |
În cazul în care informațiile referitoare la indicatori nu sunt disponibile într-un interval de timp rezonabil, ar trebui publicate estimări, împreună cu ipotezele rezonabile utilizate pentru calcularea acestor estimări și cu detalii privind cele mai bune eforturi depuse pentru a obține informațiile. Prin urmare, în cazul în care localizarea nodurilor nu poate fi identificată, astfel cum este necesar pentru anumite publicări de informații, ar trebui utilizate date locale, regionale sau mondiale, în măsura în care acest lucru este necesar și adecvat. Aceste date ar trebui publicate împreună cu detalii privind cele mai bune eforturi depuse pentru obținerea informațiilor. |
(16) |
Prezentul regulament se bazează pe proiectul de standarde tehnice de reglementare prezentate Comisiei de Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe („ESMA”), în strânsă cooperare cu Autoritatea Bancară Europeană. |
(17) |
ESMA a efectuat consultări publice deschise cu privire la proiectul de standarde tehnice de reglementare pe care se bazează prezentul regulament, a analizat costurile și beneficiile potențiale aferente și a solicitat opinia Grupului părților interesate din domeniul valorilor mobiliare și piețelor înființat în conformitate cu articolul 37 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului (4), |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Definiții
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiții:
(a) |
„structură de stimulente” înseamnă setul de stimulente și sancțiuni instituit ca parte a unui mecanism de consens pentru a stimula din punct de vedere economic nodurile rețelei DLT (distributed ledger technology – tehnologia registrelor distribuite) să coopereze în ceea ce privește aplicarea normelor și a procedurilor mecanismului de consens în scopul validării tranzacțiilor cu criptoactive; |
(b) |
„emisii de gaze cu efect de seră (GES)” înseamnă emisiile de gaze enumerate în partea 2 din anexa V la Regulamentul (UE) 2018/1999 al Parlamentului European și al Consiliului (5), exprimate în tone de echivalent CO2; |
(c) |
„indicatori privind clima și alți indicatori legați de mediu” înseamnă indicatorii enumerați în secțiunea „Indicator-cheie obligatoriu privind consumul de energie” a tabelului 2 din anexă, în secțiunea „Indicatori-cheie suplimentari privind energia și emisiile de GES” a tabelului 3 din anexă și în secțiunea „Indicatori opționali” a tabelului 4 din anexă; |
(d) |
„categoria 1 de emisii de GES generate de DLT” înseamnă emisiile de gaze cu efect de seră (GES) generate de surse controlate de nodurile rețelei DLT (tehnologia registrelor distribuite) care utilizează mecanismul de consens; |
(e) |
„categoria 2 de emisii de GES generate de DLT” înseamnă emisiile de GES provenite din consumul de energie electrică, abur sau alte surse de energie achiziționate, generate în amonte de nodurile rețelei DLT care utilizează mecanismul de consens; |
(f) |
„categoria 3 de emisii de GES generate de DLT” înseamnă toate emisiile de GES indirecte, din amonte și din aval, care nu se încadrează la literele (d) și (e) și care apar în lanțul valoric al nodurilor rețelei DLT care utilizează mecanismul de consens; |
(g) |
„energie din surse regenerabile” sau „energie regenerabilă” înseamnă energie din surse regenerabile sau energie regenerabilă în sensul definiției de la articolul 2 punctul 1 din Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European și a Consiliului (6); |
(h) |
„deșeuri” înseamnă deșeuri în sensul definiției de la articolul 2 punctul 23 din Directiva (UE) 2018/2001; |
(i) |
„deșeuri de echipamente electrice și electronice” („DEEE”) înseamnă deșeuri de echipamente electrice și electronice în sensul definiției de la articolul 3 alineatul (1) litera (e) din Directiva 2012/19/UE a Parlamentului European și a Consiliului (7); |
(j) |
„deșeuri nereciclate” înseamnă orice deșeuri care nu sunt reciclate în sensul „reciclării” definite la articolul 3 punctul 17 din Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European și a Consiliului (8); |
(k) |
„deșeuri periculoase” înseamnă deșeuri periculoase în sensul definiției de la articolul 3 punctul 2 din Directiva 2008/98/CE; |
(l) |
„resurse naturale” înseamnă resurse naturale în sensul definiției din tabelul 2 din anexa II la Regulamentul delegat (UE) 2023/2772. |
Articolul 2
Prezentarea informațiilor în cărțile albe pentru criptoactive
(1) Informațiile din cărțile albe pentru criptoactive menționate la articolul 6 alineatul (1) primul paragraf litera (j), la articolul 19 alineatul (1) primul paragraf litera (h) sau la articolul 51 alineatul (1) primul paragraf litera (g) din Regulamentul (UE) 2023/1114 sunt revizuite și actualizate periodic.
(2) În cazul în care informațiile menționate la alineatul (1) pot fi găsite în alte cărți albe pentru criptoactive emise prin intermediul aceluiași mecanism de consens, aceste informații pot fi obținute din aceste alte cărți albe pentru criptoactive.
Articolul 3
Principiile generale pentru prezentarea informațiilor de către furnizorii de servicii de criptoactive
(1) Referitor la informațiile pe care furnizorii de servicii de criptoactive trebuie să le facă publice pe site-ul lor web, în conformitate cu articolul 66 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2023/1114, se aplică următoarele cerințe:
(a) |
informațiile sunt puse la dispoziție gratuit; |
(b) |
informațiile sunt puse la dispoziție sub forma unui fișier care poate fi descărcat și sunt prezentate într-un mod ușor de citit, cu caractere de dimensiuni lizibile și o formulare care să faciliteze înțelegerea acestora și compararea informațiilor referitoare la fiecare dintre criptoactivele pentru care furnizorul de servicii de criptoactive prestează servicii. |
(2) Furnizorii de servicii de criptoactive revizuiesc și actualizează periodic informațiile menționate la alineatul (1), cel puțin o dată pe an. În cazul unor modificări semnificative, informațiile se actualizează fără întârzieri nejustificate și sunt însoțite de indicații clare privind modificările efectuate. Data publicării informațiilor și data ultimei revizuiri sau actualizări sunt clar indicate pe site-ul web al furnizorilor de servicii de criptoactive.
(3) Informațiile menționate la alineatul (1) sunt puse la dispoziție în cel puțin una dintre limbile oficiale ale statului membru de origine al furnizorului de servicii de criptoactive sau într-o limbă uzuală în domeniul finanțelor internaționale.
În cazul în care furnizorul de servicii de criptoactive furnizează servicii de criptoactive pentru un anumit criptoactiv într-un alt stat membru decât statul său membru de origine, informațiile menționate la alineatul (1) pentru criptoactivul respectiv sunt, de asemenea, puse la dispoziție într-o limbă oficială a acelui stat membru gazdă sau într-o limbă uzuală în domeniul finanțelor internaționale.
Articolul 4
Informațiile care trebuie incluse în cărțile albe pentru criptoactive
(1) Persoanele care întocmesc cărțile albe pentru criptoactive menționate la articolul 6, 19 sau 51 din Regulamentul (UE) 2023/1114 furnizează în respectivele cărți albe informațiile menționate la articolul 6 alineatul (1) primul paragraf litera (j), la articolul 19 alineatul (1) primul paragraf litera (h) și la articolul 51 alineatul (1) primul paragraf litera (g) din Regulamentul (UE) 2023/1114, astfel cum se prevede în tabelul 2 din anexă, în formatul prevăzut în acesta.
(2) Persoanele menționate la alineatul (1) furnizează totodată în cartea albă informațiile menționate în tabelul 3 din anexă, în formatul prevăzut în aceasta, în cazul în care consumul anual de energie, astfel cum este raportat în câmpul S.8 al tabelului 2 din anexa respectivă, depășește 500 000 kilowați-oră.
În cazul în care condiția prevăzută la primul paragraf nu este îndeplinită, persoanele menționate la alineatul (1) pot furniza în cartea albă informații privind unul sau mai mulți dintre indicatorii suplimentari enumerați în tabelul 3 din anexă, în formatul din formularele prevăzute în aceasta. În cazul în care sunt incluse astfel de informații, se furnizează, de asemenea, informațiile corespunzătoare privind sursele și metodologiile menționate în tabelul respectiv.
(3) Persoanele menționate la alineatul (1) pot furniza în cartea albă informații privind unul sau mai mulți dintre indicatorii enumerați în tabelul 4 din anexă, în formatul prevăzut în acesta. În cazul în care sunt incluse astfel de informații, se furnizează, de asemenea, informațiile corespunzătoare privind sursele și metodologiile menționate în tabelul respectiv.
Articolul 5
Informațiile care trebuie incluse pe site-urile web ale furnizorilor de servicii de criptoactive
(1) În conformitate cu articolul 66 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2023/1114, furnizorii de servicii de criptoactive fac publice, pe site-urile lor web, informațiile prevăzute în tabelul 2 din anexă, în formatul prevăzut în acesta.
(2) În conformitate cu articolul 66 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2023/1114, furnizorii de servicii de criptoactive fac publice, pe site-urile lor web, informațiile prevăzute în tabelul 3 din anexă, în formatul prevăzut în acesta, în cazul în care sunt îndeplinite ambele condiții următoare:
(a) |
furnizorul de servicii de criptoactive furnizează unul sau mai multe dintre serviciile menționate la articolul 3 alineatul (1) punctul 16 literele (b), (c) și (d) din Regulamentul (UE) 2023/1114; |
(b) |
consumul anual de energie, astfel cum este raportat în câmpul S.8 al tabelului 2 din anexă, depășește 500 000 kilowați-oră. |
În cazul în care condițiile prevăzute la primul paragraf nu sunt îndeplinite, furnizorul de servicii de criptoactive poate furniza pe site-ul său web informații privind unul sau mai mulți dintre indicatorii suplimentari enumerați în tabelul 3 din anexă, în formatul prevăzut în acesta. În cazul în care sunt furnizate astfel de informații, se furnizează, de asemenea, informațiile corespunzătoare privind sursele și metodologiile menționate în tabelul respectiv.
(3) În conformitate cu articolul 66 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2023/1114, furnizorii de servicii de criptoactive pot face publice, pe site-urile lor web, informații privind unul sau mai mulți dintre indicatorii opționali menționați în tabelul 4 din anexă, în formatul prevăzut în acesta. În cazul în care sunt furnizate astfel de informații, se furnizează, de asemenea, informațiile corespunzătoare privind sursele și metodologiile menționate în tabelul respectiv.
Articolul 6
Reguli privind prezentarea informațiilor
(1) Persoanele care întocmesc cărțile albe pentru criptoactive menționate la articolele 6, 19 și 51 din Regulamentul (UE) 2023/1114 și furnizorii de servicii de criptoactive publică în secțiunea „Informații generale” a tabelului 2 din anexă toate informațiile următoare:
(a) |
numele/denumirea și identificatorul entității juridice ale persoanei care întocmește cartea albă pentru criptoactive sau ale furnizorului de servicii de criptoactive, astfel cum au fost raportate în temeiul Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2024/2984 al Comisiei (9) sau, respectiv, al Regulamentului delegat (UE) 2025/305 al Comisiei (10); |
(b) |
informații privind caracteristicile mecanismelor de consens utilizate pentru validarea tranzacțiilor și pentru menținerea integrității registrului distribuit al tranzacțiilor și privind structura stimulentelor, astfel cum au fost raportate în temeiul Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2024/2984; |
(c) |
perioada de referință a declarației și perioada pentru care se utilizează estimările. |
(2) În cazul în care, în temeiul articolului 2 alineatul (2), persoanele care întocmesc cărți albe pentru criptoactive utilizează informații obținute din alte cărți albe pentru criptoactive pentru a se conforma articolului 4, acestea furnizează numele și identificatorul relevant al persoanei care a întocmit respectiva carte albă pentru criptoactive în secțiunea „Surse și metodologii” a tabelului relevant din anexă.
(3) În cazul în care, în temeiul articolului 66 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2023/1114, furnizorii de servicii de criptoactive utilizează informații obținute din cărți albe pentru criptoactive pentru a se conforma articolului 5, aceștia furnizează numele și identificatorul relevant al persoanei care a întocmit respectiva carte albă pentru criptoactive în secțiunea „Surse și metodologii” a tabelului relevant din anexă.
(4) În cazul în care informațiile menționate în tabelul 2, 3 sau 4 din anexă au fost verificate de către unul sau mai mulți terți, numele terților respectivi se indică în secțiunea „Surse și metodologii” a tabelului relevant din anexă.
(5) Metodologiile utilizate pentru calcularea indicatorilor privind clima și a altor indicatori legați de mediu trebuie să fie riguroase, sistematice, obiective, capabile de validare și aplicate în mod continuu.
Informațiile menționate în câmpul S.8 al tabelului 2, în câmpurile S.10 și S.11 ale tabelului 3 și în câmpurile S.17 și S.18 ale tabelului 4 din anexă se calculează în conformitate cu orientările privind calculul de la punctul AR 32 din apendicele A la ESRS E1 din anexa I la Regulamentul delegat (UE) 2023/2772.
Informațiile menționate în câmpurile S.12, S.13 și S.14 ale tabelului 3 și în câmpurile S.19, S.20 și S.21 ale tabelului 4 din anexă se calculează în conformitate cu orientările privind calculul de la punctele AR 39, 43, 45, 46 și 47 din apendicele A la ESRS E1 din anexa I la Regulamentul delegat (UE) 2023/2772.
(6) În cazul în care nodurile rețelei DLT utilizează mecanisme pentru a-și compensa consumul de energie și emisiile de GES, utilizarea acestor mecanisme poate fi prezentată separat în secțiunea „Surse și metodologii” a tabelelor 2, 3 și 4 din anexă. Efectul unor astfel de mecanisme de compensare nu se ia în considerare la calcularea indicatorilor privind clima și a altor indicatori legați de mediu.
(7) În cazul în care informațiile referitoare la indicatorii privind clima și alți indicatori legați de mediu nu sunt ușor accesibile, informațiile menționate la articolul 6 alineatul (1) primul paragraf litera (j), la articolul 19 alineatul (1) primul paragraf litera (h), la articolul 51 alineatul (1) litera (g) sau la articolul 66 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2023/1114 trebuie să conțină estimări, împreună cu detalii privind cele mai bune eforturi utilizate pentru a obține informațiile respective, inclusiv prin efectuarea de cercetări suplimentare, prin cooperarea cu furnizori de date terți sau cu experți externi ori prin formularea unor ipoteze rezonabile.
Aceste detalii trebuie indicate în secțiunea „Surse și metodologii” a tabelelor 2, 3 și 4 din anexă și includ:
(a) |
faptul că s-au utilizat estimări și o indicație clară a indicatorilor de sustenabilitate care sunt furnizați pe baza estimărilor; |
(b) |
metodologia utilizată pentru calcularea indicatorilor privind clima și a altor indicatori legați de mediu, inclusiv o descriere a abaterilor de la orientările privind calculul menționate la alineatul (5) al doilea și al treilea paragraf, o explicație a motivelor acestor abateri, precum și principalele ipoteze și principii de precauție care stau la baza acestor estimări. |
(8) În secțiunea „Surse și metodologii” a tabelelor 2, 3 și 4 din anexă se pot furniza următoarele informații:
(a) |
metodologia de estimare a indicatorilor care lipsesc, care sunt neraportați sau sunt subraportați; |
(b) |
seturile de date externe utilizate în estimarea indicatorilor care lipsesc, care sunt neraportați sau sunt subraportați; |
(c) |
denumirea furnizorului extern al datelor pe care se bazează estimările și un hyperlink către site-ul web al furnizorului respectiv, după caz; precum și |
(d) |
metodologia utilizată pentru compensarea consumului lor de energie în conformitate cu alineatul (6), după caz. |
În cazul în care nu se furnizează informațiile menționate la literele (a)-(d), se indică în mod clar că informațiile respective nu sunt incluse.
Articolul 7
Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 17 decembrie 2024.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1)
JO L 150, 9.6.2023, p. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
(2) Directiva (UE) 2022/2464 a Parlamentului European și a Consiliului din 14 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 537/2014, a Directivei 2004/109/CE, a Directivei 2006/43/CE și a Directivei 2013/34/UE în ceea ce privește raportarea privind durabilitatea de către întreprinderi (JO L 322, 16.12.2022, p. 15, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2022/2464/oj).
(3) Regulamentul delegat (UE) 2023/2772 al Comisiei din 31 iulie 2023 de completare a Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește standardele de raportare privind durabilitatea (JO L, 2023/2772, 22.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2772/oj).
(4) Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
(5) Regulamentul (UE) 2018/1999 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2018 privind guvernanța uniunii energetice și a acțiunilor climatice, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 663/2009 și (CE) nr. 715/2009 ale Parlamentului European și ale Consiliului, a Directivelor 94/22/CE, 98/70/CE, 2009/31/CE, 2009/73/CE, 2010/31/UE, 2012/27/UE și 2013/30/UE ale Parlamentului European și ale Consiliului, a Directivelor 2009/119/CE și (UE) 2015/652 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 525/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (JO L 328, 21.12.2018, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1999/oj).
(6) Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (JO L 328, 21.12.2018, p. 82, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2018/2001/oj).
(7) Directiva 2012/19/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 4 iulie 2012 privind deșeurile de echipamente electrice și electronice (DEEE) (JO L 197, 24.7.2012, p. 38, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2012/19/oj).
(8) Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deșeurile și de abrogare a anumitor directive (JO L 312, 22.11.2008, p. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2008/98/oj).
(9) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/2984 al Comisiei din 29 noiembrie 2024 de stabilire a standardelor tehnice de punere în aplicare pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește formularele, formatele și modelele pentru cărțile albe pentru criptoactive (JO L, 2024/2984, 3.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/2984/oj).
(10) Regulamentul delegat (UE) 2025/305 al Comisiei din 31 octombrie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează informațiile ce trebuie incluse într-o cerere de autorizare ca furnizor de servicii de criptoactive (JO L, 2025/305, 31.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/305/oj).
ANEXĂ
Model pentru prezentarea de informații privind principalele efecte negative asupra climei și alte efecte negative legate de mediu în cărțile albe pentru criptoactive și pe site-ul web al furnizorilor de servicii de criptoactive
Tabelul 1
Legendă pentru tabelele 2, 3 și 4
SIMBOL |
TIP DE DATE |
DEFINIȚIE |
{DATEFORMAT} |
Formatul datei ISO 8601 |
Datele sunt prezentate în următorul format: AAAA-LL-ZZ. |
{DECIMAL-n/m} |
Număr zecimal de până la n cifre în total, din care până la m cifre pot fi cifre fracționare |
Câmp numeric atât pentru valori pozitive, cât și negative. Separatorul zecimal este „.” (punct). În fața numerelor negative se pune semnul „–” (minus). Valorile sunt rotunjite și nu sunt trunchiate. |
Tabelul 2
Informații obligatorii privind principalele efecte negative asupra climei și alte efecte negative legate de mediu ale mecanismului de consens
N |
Câmp |
Conținutul care trebuie raportat |
Formatul și standardele care trebuie utilizate |
Informații generale |
|||
S.1 |
Nume/Denumire |
Denumirea raportată în anexa II la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/2984 al Comisiei (1), câmpul A.1, B.2 sau C.1 din tabelul 2, câmpul A.1 din tabelul 3 sau tabelul 4 ori denumirea furnizorului de servicii de criptoactive |
Text alfanumeric liber |
S.2 |
Identificatorul entității juridice relevant |
Identificatorul menționat în anexa II la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/2984, câmpurile A.6 sau A.7, B.7 sau B.8 ori C.6 sau C.7 din tabelul 2, câmpurile A.7 și A.8 din tabelul 3 sau câmpurile A.7 și A.8 din tabelul 4 sau identificatorul furnizorului de servicii de criptoactive menționat la articolul 1 din Regulamentul delegat (UE) 2025/305 al Comisiei (2) |
Text alfanumeric liber |
S.3 |
Denumirea criptoactivului |
Denumirea criptoactivului, astfel cum este raportată în anexa II la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/2984, câmpul D.2 din tabelul 2, câmpul B.1 din tabelul 3 sau câmpul B.1 din tabelul 4, după caz |
Text alfanumeric liber |
S.4 |
Mecanismul de consens |
Mecanismul de consens, astfel cum este raportat în anexa II la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/2984, câmpul H.4 din tabelul 2, câmpul E.4 din tabelul 3 sau câmpul E.5 din tabelul 4, după caz, inclusiv informațiile menționate la articolul 6 alineatul (1) litera (b) din prezentul regulament |
Text alfanumeric liber |
S.5 |
Mecanisme de stimulare și comisioane aplicabile |
Mecanismele de stimulare pentru securizarea tranzacțiilor și eventualele comisioane aplicabile, astfel cum sunt raportate în anexa II la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/2984, câmpul H.5 din tabelul 2, câmpul E.5 din tabelul 3 sau câmpul E.6 din tabelul 4, după caz. În cazul persoanelor care întocmesc o carte albă pentru criptoactive în temeiul articolului 6, 19 sau 51 din Regulamentul (UE) 2023/1114, informațiile pot fi furnizate prin includerea unei trimiteri încrucișate la câmpurile menționate anterior. |
Text alfanumeric liber |
S.6 |
Începutul perioadei la care se referă informațiile publicate |
Data de începere a perioadei vizate de informațiile publicate |
{DATEFORMAT} |
S.7 |
Sfârșitul perioadei la care se referă informațiile publicate |
Data de încheiere a perioadei vizate de informațiile publicate |
{DATEFORMAT} |
Indicator-cheie obligatoriu privind consumul de energie |
|||
S.8 |
Consumul de energie |
Cantitatea totală de energie utilizată pentru validarea tranzacțiilor și menținerea integrității registrului distribuit, exprimată în kilowați-oră pe an calendaristic |
Cantitatea în kilowați-oră (kWh) {DECIMAL-18/5} |
Surse și metodologii |
|||
S.9 |
Surse și metodologii aferente consumului de energie |
Surse și metodologii utilizate în legătură cu informațiile raportate în câmpul S.8 |
Text alfanumeric liber |
Tabelul 3
Informații suplimentare privind principalele efecte negative asupra climei și alte efecte negative legate de mediu ale mecanismului de consens
N |
Câmp |
Conținutul care trebuie raportat |
Formatul și standardele care trebuie utilizate |
Indicatori-cheie suplimentari privind energia și emisiile de GES |
|||
S.10 |
Consumul de energie din surse regenerabile |
Ponderea energiei din surse regenerabile utilizată pentru validarea tranzacțiilor și menținerea integrității registrului distribuit, exprimată ca procent din cantitatea totală de energie utilizată într-un an calendaristic |
Procent {DECIMAL-11/10} |
S.11 |
Intensitatea energetică |
Cantitatea medie de energie utilizată pentru fiecare tranzacție validată |
Cantitatea în kWh {DECIMAL-18/5} |
S.12 |
Categoria 1 de emisii de GES generate de DLT – Controlate |
Categoria 1 de emisii de GES generate pe an calendaristic pentru validarea tranzacțiilor și menținerea integrității registrului distribuit |
Cantitatea în tone (t) echivalent dioxid de carbon (CO2 echivalent) {DECIMAL-18/5} |
S.13 |
Categoria 2 de emisii de GES generate de DLT – Achiziționate |
Categoria 2 de emisii de GES, exprimate în tone de CO2 echivalent, generate pe an calendaristic pentru validarea tranzacțiilor și menținerea integrității registrului distribuit |
Cantitatea în tone de CO2 echivalent {DECIMAL-18/5} |
S.14 |
Intensitatea GES |
Emisiile medii de GES (categoria 1 și categoria 2) per tranzacție validată |
Cantitatea exprimată în kilograme (kg) de CO2 echivalent (Tx) {DECIMAL-18/5} |
Surse și metodologii |
|||
S.15 |
Principalele surse de energie și metodologii |
Surse și metodologii utilizate în legătură cu informațiile raportate în câmpurile S.10 și S.11 |
Text alfanumeric liber |
S.16 |
Principalele surse de GES și metodologii |
Surse și metodologii utilizate în legătură cu informațiile raportate în câmpurile S.12, S.13 și S.14 |
Text alfanumeric liber |
Tabelul 4
Informații opționale privind principalele efecte negative asupra climei și alte efecte negative legate de mediu ale mecanismului de consens
N |
Câmp |
Conținutul care trebuie raportat |
Formatul și standardele care trebuie utilizate |
Indicatori opționali |
|||
S.17 |
Mixul energetic |
Descrierea contribuțiilor relative ale fiecărei surse diferite de energie primară care este utilizată pentru validarea tranzacțiilor și menținerea integrității registrului distribuit, exprimate în procente |
Procent {DECIMAL-11/10} |
S.18 |
Reducerea consumului de energie |
Obiective sau angajamente de reducere a consumului de energie, exprimate ca reducere absolută sau relativă a consumului de energie pe parcursul unui an calendaristic |
Cantitate exprimată în kWh {DECIMAL-18/5} sau procent {DECIMAL-11/10} |
S.19 |
Intensitatea emisiilor de CO2 |
Intensitatea emisiilor de CO2 ale energiei utilizate pentru validarea tranzacțiilor și menținerea integrității registrului distribuit |
Cantitatea în kg de CO2 echivalent pe kWh {DECIMAL-18/5} |
S.20 |
Categoria 3 de emisii de GES generate de DLT – Lanțul valoric |
Categoria 3 de emisii de GES generate pe an calendaristic pentru validarea tranzacțiilor și menținerea integrității registrului distribuit |
Cantitatea în tone de CO2 echivalent {DECIMAL-18/5} |
S.21 |
Obiective sau angajamente de reducere a emisiilor de GES |
Obiective sau angajamente de reducere a emisiilor de GES, exprimate ca reducere absolută sau relativă a emisiilor de GES pe parcursul unui an calendaristic |
Text alfanumeric liber |
S.22 |
Generarea de deșeuri de echipamente electrice și electronice (DEEE) |
Cantitatea totală de DEEE generate pe an calendaristic pentru validarea tranzacțiilor și menținerea integrității registrului distribuit |
Cantitatea exprimată în tone {DECIMAL-18/5} |
S.23 |
Procentul de DEEE nereciclate |
Procentul din cantitatea totală de DEEE nereciclate generate pe an calendaristic pentru validarea tranzacțiilor și menținerea integrității registrului distribuit |
Procent {DECIMAL-11/10} |
S.24 |
Generarea de deșeuri periculoase |
Cantitatea totală de deșeuri periculoase generate pe an calendaristic pentru validarea tranzacțiilor și menținerea integrității registrului distribuit |
Cantitatea exprimată în tone {DECIMAL-18/5} |
S.25 |
Generarea de deșeuri (toate tipurile) |
Cantitatea totală de deșeuri generate de validarea tranzacțiilor și menținerea integrității registrului distribuit |
Cantitatea exprimată în tone {DECIMAL-18/5} |
S.26 |
Procentul de deșeuri nereciclate (toate tipurile) |
Procentul din cantitatea totală de deșeuri nereciclate generate pe an calendaristic pentru validarea tranzacțiilor și menținerea integrității registrului distribuit |
Procent {DECIMAL-11/10} |
S.27 |
Intensitatea deșeurilor (toate tipurile) |
Cantitatea totală de deșeuri generate per tranzacție validată |
Cantitatea exprimată în grame (g) per Tx {DECIMAL-18/5} |
S.28 |
Obiective sau angajamente de reducere a deșeurilor (toate tipurile) |
Obiective sau angajamente de reducere a deșeurilor, exprimate ca reducere absolută sau relativă a generării de deșeuri pe parcursul unui an calendaristic |
Text alfanumeric liber |
S.29 |
Impactul utilizării echipamentelor asupra resurselor naturale |
Descrierea impactului producției, utilizării și eliminării dispozitivelor aferente nodurilor rețelei DLT asupra resurselor naturale |
Text alfanumeric liber |
S.30 |
Obiective sau angajamente de reducere a utilizării resurselor naturale |
Obiective sau angajamente de reducere a utilizării resurselor naturale, exprimate ca reducere absolută sau relativă a utilizării resurselor naturale pe parcursul unui an calendaristic |
Text alfanumeric liber |
S.31 |
Utilizarea apei |
Consumul total de apă legat de validarea tranzacțiilor și menținerea integrității registrului distribuit, exprimat în metri cubi |
Cantitatea exprimată în metri cubi {DECIMAL-18/5} |
S.32 |
Procentul de apă nereciclată |
Procentul din cantitatea de apă consumată, nereciclată și nereutilizată, per an calendaristic, legat de validarea tranzacțiilor și de menținerea integrității registrului distribuit |
Procent {DECIMAL-11/10} |
Surse și metodologii |
|||
S.33 |
Alte surse de energie și metodologii |
Surse și metodologii utilizate în legătură cu informațiile raportate în câmpurile S.17 și S.18 |
Text alfanumeric liber |
S.34 |
Alte surse de GES și metodologii |
Surse și metodologii utilizate în legătură cu informațiile raportate în câmpurile S.19, S.20 și S.21 |
Text alfanumeric liber |
S.35 |
Surse și metodologii referitoare la apă |
Surse și metodologii utilizate în legătură cu informațiile raportate în câmpurile S.22, S.23, S.24, S.25, S.26, S.27 și S.28 |
Text alfanumeric liber |
S.36 |
Surse de resurse naturale și metodologii |
Surse și metodologii utilizate în legătură cu informațiile raportate în câmpurile S.29, S.30, S.31 și S.32 |
Text alfanumeric liber |
(1) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/2984 al Comisiei din 29 noiembrie 2024 de stabilire a standardelor tehnice de punere în aplicare pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește formularele, formatele și modelele pentru cărțile albe pentru criptoactive (JO L, 2024/2984, 3.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/2984/oj).
(2) Regulamentul delegat (UE) 2025/305 al Comisiei din 31 octombrie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează informațiile ce trebuie incluse într-o cerere de autorizare ca furnizor de servicii de criptoactive (JO L, 2025/305, 31.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/305/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/422/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)