CELEX:32025R0754: Regulamentul delegat (UE) 2025/754 al Comisiei din 16 aprilie 2025 de completare a Regulamentului (UE) 2023/2631 al Parlamentului European și al Consiliului prin precizarea normelor procedurale pentru exercitarea de către Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe a competenței de a impune examinatorilor externi amenzi sau penalități cu titlu cominatoriu
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 14/08/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 16/04/2025; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 14/08/2025; Punere în aplicare a se vedea articolul 9
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Stabilitate Financiară, Servicii Financiare și Uniunea Piețelor de Capital
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2025/754 |
25.7.2025 |
REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2025/754 AL COMISIEI
din 16 aprilie 2025
de completare a Regulamentului (UE) 2023/2631 al Parlamentului European și al Consiliului prin precizarea normelor procedurale pentru exercitarea de către Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe a competenței de a impune examinatorilor externi amenzi sau penalități cu titlu cominatoriu
(Text cu relevanță pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2023/2631 al Parlamentului European și al Consiliului din 22 noiembrie 2023 privind obligațiunile verzi europene și publicarea opțională de informații pentru obligațiunile comercializate ca fiind durabile din punctul de vedere al mediului și pentru obligațiunile legate de durabilitate (1), în special articolul 63 alineatul (10),
întrucât:
(1) |
Pentru a asigura efectul deplin al dreptului de a fi audiat, astfel cum este garantat la articolul 63 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2023/2631, o persoană care face obiectul unei investigații efectuate de ESMA deoarece este posibil ca persoana respectivă să fi comis una dintre încălcările enumerate la articolul 60 alineatul (1) din regulamentul respectiv ar trebui să aibă dreptul de a formula observații scrise într-un termen rezonabil, de cel puțin patru săptămâni, înainte ca agentul de investigații să transmită constatările sale către ESMA. Persoanei respective ar trebui să i se permită să fie asistată de un avocat ales de ea. |
(2) |
ESMA ar trebui să evalueze caracterul complet al dosarului transmis de agentul de investigații pe baza unei liste de documente. Pentru a asigura faptul că persoana care face obiectul investigației este în măsură să își pregătească în mod adecvat apărarea, înainte de a adopta o decizie finală cu privire la aplicarea de amenzi sau de penalități cu titlu cominatoriu, ESMA ar trebui să ofere persoanei respective posibilitatea de a prezenta observații scrise suplimentare. |
(3) |
Articolul 61 din Regulamentul (UE) 2023/2631 obligă ESMA să impună penalități cu titlu cominatoriu, printre altele în cazul în care o persoană care face obiectul unei investigații refuză să se supună unei astfel de investigații sau să furnizeze informațiile solicitate de ESMA. Pentru a garanta pe deplin dreptul la apărare al acestor persoane, ESMA ar trebui să ofere persoanei respective posibilitatea de a prezenta, înainte de impunere, observații scrise cu privire la chestiunea care face obiectul investigației sau cu privire la caracterul adecvat al unei astfel de penalități cu titlu cominatoriu în cazul respectiv. |
(4) |
Dreptul la apărare ar trebui pus în balanță cu necesitatea, în circumstanțe specifice, a unei acțiuni urgente din partea ESMA. În cazul în care se justifică o acțiune urgentă în temeiul articolului 64 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2023/2631, dreptul la apărare al persoanei care face obiectul investigației nu ar trebui să constituie un obstacol în calea adoptării de către ESMA a unor măsuri urgente. În acest caz, pentru a împiedica aducerea unor prejudicii grave și iminente sistemului financiar, ESMA ar trebui să poată adopta o decizie provizorie fără a oferi persoanei care face obiectul investigației posibilitatea de a prezenta observații. ESMA ar trebui să ofere persoanei care face obiectul investigației posibilitatea de a fi audiată cât mai curând posibil după adoptarea deciziei provizorii și înainte de adoptarea unei decizii de confirmare. |
(5) |
Competența ESMA de a impune penalități cu titlu cominatoriu ar trebui exercitată ținându-se seama în mod corespunzător de dreptul la apărare și nu ar trebui să continue mai mult decât este necesar. Atunci când ESMA decide impunerea unor penalități cu titlu cominatoriu, persoanei vizate ar trebui, prin urmare, să i se dea posibilitatea de a fi audiată și, din momentul în care persoana vizată respectă decizia ESMA care i-a fost adresată, nicio penalitate cu titlu cominatoriu nu ar mai trebui să fie datorată. |
(6) |
Dosarele întocmite de ESMA și de agentul de investigații conțin informații care sunt indispensabile pentru ca persoana în cauză să se poată pregăti pentru procedurile judiciare sau administrative. După ce o persoană care face obiectul investigației a primit notificarea raportului de constatare fie din partea agentului de investigații, fie din partea ESMA, persoana respectivă ar trebui să aibă dreptul de a avea acces la dosar, sub rezerva interesului legitim al altor persoane de a-și proteja secretele de afaceri. Utilizarea documentelor din dosar care au fost accesate ar trebui să fie permisă numai pentru procedurile judiciare sau administrative referitoare la încălcări ale Regulamentului (UE) 2023/2631. |
(7) |
Atât competența de a impune amenzi și penalități cu titlu cominatoriu, cât și competența de a executa amenzi și penalități cu titlu cominatoriu ar trebui exercitate într-un termen rezonabil și, prin urmare, să facă obiectul unui termen de prescripție. Din motive de consecvență, termenele de prescripție pentru impunerea și executarea amenzilor sau a penalităților cu titlu cominatoriu ar trebui să țină seama de legislația existentă a Uniunii care se aplică în cazul impunerii de sancțiuni entităților supravegheate și al executării acestor sancțiuni și de experiența ESMA referitoare la aplicarea acestei legislații. |
(8) |
Pentru a asigura păstrarea în siguranță a amenzilor și a penalităților cu titlu cominatoriu colectate, ESMA ar trebui să depună sumele primite în urma aplicării amenzilor și penalităților cu titlu cominatoriu în conturi purtătoare de dobândă deschise exclusiv în scopul colectării unei amenzi sau a unei penalități cu titlu cominatoriu unice. Din motive de prudență bugetară, ESMA ar trebui să transfere sumele către Comisie numai după ce deciziile au devenit definitive ca urmare a epuizării căilor de atac sau a expirării termenului de exercitare a unei căi de atac, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Norme procedurale aplicabile procedurilor în fața agentului de investigații referitoare la încălcări
(1) La încheierea unei investigații privind fapte care pot constitui una sau mai multe încălcări enumerate la articolul 60 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2631 și înainte de transmiterea dosarului către ESMA (denumit în continuare „raport de constatare”), agentul de investigații informează în scris persoana care face obiectul investigației cu privire la constatările sale și îi oferă posibilitatea de a prezenta observații scrise în temeiul alineatului (3) de la prezentul articol.
(2) Proiectul raportului de constatare prezintă faptele care pot constitui una sau mai multe dintre încălcările enumerate la articolul 60 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2631 și conține o evaluare a naturii și a gravității faptelor respective, ținând seama de criteriile prevăzute la articolul 59 alineatul (3) din regulamentul respectiv.
(3) Raportul de constatare stabilește un termen rezonabil, de cel puțin patru săptămâni, în care persoana care face obiectul investigației își poate formula observațiile în scris. Agentul de investigații nu este obligat să țină seama de observațiile scrise primite după expirarea termenului respectiv.
(4) Persoanele care fac obiectul investigației pot include în observațiile lor scrise toate faptele care sunt relevante pentru apărarea lor și, dacă este posibil, anexează documente care servesc drept dovezi pentru faptele respective. Persoanele care fac obiectul investigației pot propune ca agentul de investigații să audieze alte persoane care pot corobora faptele pe care le-au expus în observațiile lor. Persoanele care fac obiectul investigației pot fi asistate la pregătirea observațiilor scrise de un consilier ales de acestea.
(5) Agentul de investigații poate invita persoane care fac obiectul unei investigații și cărora li s-a transmis un raport de constatare menționat la alineatul (1) să participe la o audiere. Persoanele care fac obiectul unei investigații pot fi asistate de un consilier ales de acestea. Audierile nu sunt publice.
(6) Agentul de investigații trimite raportul de constatare finalizat persoanei care face obiectul investigației.
Articolul 2
Norme procedurale care trebuie urmate de ESMA cu privire la amenzi și măsuri de supraveghere
(1) Agentul de investigații transmite către ESMA următoarele documente:
(a) |
raportul de constatare și o copie a acestuia pe care agentul de investigații a trimis-o persoanei care face obiectul investigației; |
(b) |
o copie a observațiilor formulate în scris de persoana care face obiectul investigației; |
(c) |
procesele-verbale ale tuturor audierilor. |
(2) În cazul în care un dosar este incomplet, ESMA adresează agentului de investigații o cerere motivată de depunere a unor documente suplimentare.
(3) În cazul în care consideră că faptele descrise în raportul de constatare al agentului de investigații nu constituie una sau mai multe încălcări, astfel cum sunt enumerate la articolul 60 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2631, ESMA decide închiderea cazului. ESMA notifică decizia de închidere a cazului persoanei care face obiectul investigației.
(4) În cazul în care este de acord cu toate constatările agentului de investigații sau cu o parte dintre ele, ESMA informează persoana care face obiectul investigației cu privire la acest lucru. Această informare stabilește un termen de cel puțin două săptămâni în cazul în care ESMA este de acord cu toate constatările agentului de investigare și de cel puțin patru săptămâni în cazul în care ESMA nu este de acord cu toate constatările, termen în care persoana care face obiectul investigației poate prezenta observații în scris. ESMA nu este obligată să ia în considerare observațiile scrise primite după expirarea termenului respectiv.
(5) ESMA poate să invite persoana care face obiectul investigației și căreia i s-a transmis un raport de constatare să ia parte la o audiere. Persoana care face obiectul investigației poate fi asistată de un consilier ales de aceasta. Audierile nu sunt publice.
(6) În cazul în care decide că o persoană care face obiectul investigației a comis una sau mai multe dintre încălcările enumerate la articolul 60 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2631 și a adoptat o decizie de impunere a unei amenzi în conformitate cu articolul 60 din regulamentul respectiv, ESMA notifică imediat decizia respectivă persoanei căreia i se aplică amenda.
Articolul 3
Norme procedurale referitoare la încălcări care trebuie urmate de ESMA cu privire la penalitățile cu titlu cominatoriu
(1) Înainte de impunerea unei penalități cu titlu cominatoriu în conformitate cu articolul 61 din Regulamentul (UE) 2023/2631, ESMA transmite un raport de constatare persoanei care face obiectul procedurilor, în care precizează motivele impunerii unei penalități cu titlu cominatoriu și cuantumul acestei penalități pentru fiecare zi de neconformare. Raportul de constatare stabilește un termen rezonabil, de cel puțin patru săptămâni, în care persoana care face obiectul procedurilor poate formula observații scrise. ESMA nu este obligată să ia în considerare observațiile scrise primite după expirarea termenului respectiv.
(2) ESMA poate să invite persoana care face obiectul procedurilor să ia parte la o audiere. Persoana care face obiectul procedurilor poate fi asistată de un consilier ales de aceasta. Audierile nu sunt publice.
(3) O decizie, astfel cum se menționează la articolul 61 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2631, indică temeiul juridic și motivele care stau la baza deciziei, cuantumul și data de începere a plății penalității cu titlu cominatoriu.
(4) ESMA nu mai impune penalități cu titlu cominatoriu după ce examinatorul extern sau persoana care face obiectul procedurilor s-a conformat deciziei relevante menționate la articolul 61 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2631.
Articolul 4
Norme procedurale care trebuie urmate de ESMA cu privire la deciziile provizorii referitoare la măsurile de supraveghere
(1) Atunci când adoptă o decizie provizorie, astfel cum se menționează la articolul 64 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2023/2631, ESMA notifică imediat decizia provizorie respectivă persoanei în cauză. ESMA stabilește un termen rezonabil de cel puțin patru săptămâni în care persoana care face obiectul deciziei provizorii poate să formuleze observații scrise cu privire la decizia respectivă. ESMA nu este obligată să ia în considerare observațiile scrise primite după expirarea termenului respectiv.
(2) În cazul în care i se solicită acest lucru, ESMA îi acordă persoanei care face obiectul deciziei provizorii acces la dosar. Documentele din dosar accesate se utilizează numai în scopul procedurilor judiciare sau administrative referitoare la aplicarea Regulamentului (UE) 2023/2631.
(3) ESMA poate să invite persoana care face obiectul deciziei provizorii să ia parte la o audiere. Persoanele care fac obiectul deciziei provizorii pot fi asistate de un consilier ales de acestea. Audierile nu sunt publice.
(4) ESMA ia o decizie finală, astfel cum se menționează la articolul 59 alineatul (1), la articolul 60 alineatul (1) și la articolul 61 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2631, cât mai curând posibil după adoptarea deciziei provizorii. În cazul în care ESMA consideră, după audierea persoanei care face obiectul deciziei provizorii, că persoana care face obiectul deciziei provizorii a comis una dintre încălcările enumerate la articolul 60 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2631, aceasta adoptă o decizie de confirmare prin care impune una sau mai multe dintre măsurile de supraveghere prevăzute la articolul 59 din regulamentul respectiv. ESMA notifică imediat această decizie de confirmare persoanei care face obiectul deciziei provizorii.
În cazul în care ESMA adoptă o decizie finală care nu confirmă decizia provizorie, se consideră că decizia provizorie este abrogată.
Articolul 5
Accesul la dosar și utilizarea documentelor
(1) Dacă i se solicită acest lucru, ESMA permite accesul la dosar al persoanei care face obiectul investigației căreia agentul de investigații sau ESMA i-a transmis un raport de constatare. ESMA acordă acest acces în urma notificării oricărui raport de constatare.
(2) Documentele din dosar accesate se utilizează de către persoana menționată la alineatul (1) numai în scopul procedurilor judiciare sau administrative referitoare la aplicarea Regulamentului (UE) 2023/2631.
Articolul 6
Termene de prescripție pentru impunerea amenzilor și a penalităților cu titlu cominatoriu
(1) Amenzile și penalitățile cu titlu cominatoriu impuse examinatorilor externi și altor persoane care fac obiectul investigației sunt supuse unui termen de prescripție de cinci ani.
(2) Termenul de prescripție menționat la alineatul (1) începe să curgă din ziua următoare celei în care a fost săvârșită încălcarea. În cazul unor încălcări continue sau repetate, termenul de prescripție respectiv începe să curgă din ziua în care încetează încălcarea.
(3) Orice acțiune întreprinsă de ESMA în scopul investigației sau al oricărei proceduri referitoare la o încălcare prevăzută la articolul 60 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2631 conduce la întreruperea termenului de prescripție pentru impunerea de amenzi și penalități cu titlu cominatoriu. Respectivul termen de prescripție se întrerupe de la data la care acțiunea este notificată examinatorului extern sau persoanei care face obiectul investigației referitoare la o încălcare a cerințelor menționate la articolul 60 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2631.
(4) După fiecare întrerupere menționată la alineatul (3) începe să curgă un nou termen de prescripție, astfel cum se menționează la alineatul (1). Acest nou termen de prescripție expiră cel târziu în ziua în care o perioadă egală cu dublul termenului de prescripție inițial s-a încheiat fără ca ESMA să fi impus o amendă sau o penalitate cu titlu cominatoriu. Această perioadă se prelungește cu perioada în care termenul de prescripție a fost suspendat în temeiul alineatului (5).
(5) Termenul de prescripție pentru impunerea de amenzi și penalități cu titlu cominatoriu se suspendă pe perioada în care decizia ESMA face obiectul unor proceduri pendinte în fața comisiei de apel menționate la articolul 60 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului (2) sau face obiectul unui control exercitat de Curtea de Justiție a Uniunii Europene, în conformitate cu articolul 65 din Regulamentul (UE) 2023/2631.
Articolul 7
Termenele de prescripție pentru executarea sancțiunilor
(1) Competența ESMA de executare a deciziilor adoptate în temeiul articolelor 60 și 61 din Regulamentul (UE) 2023/2631 este supusă unui termen de prescripție de cinci ani.
(2) Termenul de prescripție menționat la alineatul (1) se calculează începând cu ziua următoare celei în care decizia devine definitivă.
(3) Termenul de prescripție pentru executarea sancțiunilor este întrerupt de orice acțiune a ESMA menită să execute plata sau termenele și condițiile de plată a amenzii sau a penalităților cu titlu cominatoriu.
(4) După fiecare întrerupere menționată la alineatul (3) începe să curgă un nou termen de prescripție, astfel cum se menționează la alineatul (1).
(5) Termenul de prescripție prevăzut la alineatul (1) se suspendă pe perioada în care:
(a) |
se acordă timp pentru efectuarea plății; |
(b) |
se suspendă executarea plății în temeiul unei decizii în curs de adoptare a comisiei de apel a ESMA, în conformitate cu articolul 60 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, și de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene, în conformitate cu articolul 65 din Regulamentul (UE) 2023/2631. |
Articolul 8
Colectarea amenzilor și a penalităților cu titlu cominatoriu
(1) ESMA depune sumele aferente amenzilor și penalităților cu titlu cominatoriu într-un cont purtător de dobândă deschis de ESMA până când amenzile și penalitățile respective devin definitive. În cazul în care colectează în paralel mai multe amenzi și penalități cu titlu cominatoriu, ESMA se asigură că acestea sunt depuse în conturi sau subconturi diferite. Amenzile și penalitățile cu titlu cominatoriu plătite nu se înscriu în bugetul ESMA și nu se înregistrează drept sume bugetare.
(2) După ce a stabilit că amenzile sau penalitățile cu titlu cominatoriu au căpătat un caracter definitiv în urma epuizării tuturor căilor de atac posibile, ESMA transferă Comisiei sumele respective și dobânzile potențiale acumulate. După aceea, cuantumurile respective se înscriu în bugetul general al Uniunii.
(3) ESMA raportează periodic Comisiei cu privire la cuantumul amenzilor și al penalităților cu titlu cominatoriu impuse, precum și cu privire la statutul acestora.
Articolul 9
Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare și se aplică în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 16 aprilie 2025.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1)
JO L, 2023/2631, 30.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2631/oj.
(2) Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/754/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)