CELEX:32025R0755: Regulamentul delegat (UE) 2025/755 al Comisiei din 16 aprilie 2025 de completare a Regulamentului (UE) 2023/2631 al Parlamentului European și al Consiliului prin precizarea tipurilor de taxe care trebuie aplicate de ESMA examinatorilor externi ai obligațiunilor verzi europene, a cazurilor în care se percep taxe, a cuantumului taxelor și a modalității de plată a acestora

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 14/08/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2025/75525.7.2025REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2025/755 AL COMISIEI din 16 aprilie 2025 de completare a Regulamentului (UE) 2023/2631 al Parlamentului European și al Consiliului prin precizarea tipurilor de taxe care trebuie aplicate de ESMA examinatorilor externi ai...

Informatii

Data documentului: 16/04/2025; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 14/08/2025; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 8
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Stabilitate Financiară, Servicii Financiare și Uniunea Piețelor de Capital
Formă: Repertoriu EUR-Lex
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2025/755

25.7.2025

REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2025/755 AL COMISIEI

din 16 aprilie 2025

de completare a Regulamentului (UE) 2023/2631 al Parlamentului European și al Consiliului prin precizarea tipurilor de taxe care trebuie aplicate de ESMA examinatorilor externi ai obligațiunilor verzi europene, a cazurilor în care se percep taxe, a cuantumului taxelor și a modalității de plată a acestora

(Text cu relevanță pentru SEE)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) 2023/2631 al Parlamentului European și al Consiliului din 22 noiembrie 2023 privind obligațiunile verzi europene și publicarea opțională de informații pentru obligațiunile comercializate ca fiind durabile din punctul de vedere al mediului și pentru obligațiunile legate de durabilitate (1), în special articolul 66 alineatul (3),

întrucât:

(1)

Taxele pe care Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA) urmează să le aplice examinatorilor externi ai obligațiunilor verzi europene ar trebui să recupereze integral toate costurile suportate de ESMA pentru înregistrarea, recunoașterea și supravegherea examinatorilor externi, inclusiv costurile directe și indirecte. Costurile indirecte ar trebui să constea într-o repartizare rezonabilă a cheltuielilor generale fixe și variabile ale ESMA legate de activitățile de supraveghere efectuate în temeiul Regulamentului (UE) 2023/2631.

(2)

Taxele percepute pentru activitățile desfășurate de ESMA care au legătură cu examinatorii externi ar trebui să fie stabilite la un nivel care să evite acumularea unui deficit sau a unui excedent semnificativ. În cazul în care există un excedent sau un deficit semnificativ recurent, nivelul taxelor ar trebui revizuit.

(3)

Taxele de înregistrare pentru examinatorii externi ar trebui stabilite la un nivel adecvat care să reflecte costurile suportate de ESMA pentru examinarea cererilor și pentru a asigura consecvența cu mandatele sale comparabile de supraveghere directă. Taxele aplicabile examinatorilor externi care, ulterior înregistrării, solicită autorizarea în calitate de examinator extern care furnizează validarea unui examinator extern dintr-o țară terță ar trebui să țină seama de faptul că aceștia au fost deja evaluați și înregistrați de ESMA.

(4)

Examinatorii externi din țări terțe pot oferi servicii în temeiul Regulamentului (UE) 2023/2631 pe baza înregistrării bazate pe un regim de echivalență, pe baza recunoașterii sau pe baza unei autorizații de validare a serviciilor care a fost acordată de un examinator extern stabilit în Uniune și înregistrat la ESMA. Taxele care trebuie achitate la ESMA ar trebui să reflecte diferențele dintre eforturile de supraveghere depuse și, prin urmare, costurile asociate fiecăreia dintre aceste opțiuni. Taxele pentru examinatorii externi din țări terțe care solicită înregistrarea în cadrul unui regim de echivalență ar trebui, prin urmare, să țină seama de efortul și costurile de supraveghere mai scăzute, întrucât aceștia sunt deja înregistrați și, prin urmare, evaluați și supravegheați într-o țară terță. Examinatorii externi din țări terțe care solicită recunoașterea ar trebui să plătească aceeași taxă ca examinatorii externi din Uniune pentru a reflecta faptul că efortul și costurile de supraveghere sunt aceleași.

(5)

Pentru a preveni crearea de bariere în calea intrării pe piață a evaluatorilor externi de mici dimensiuni, este necesar să se introducă un prag al cifrei de afaceri sub care să nu se aplice taxe anuale de supraveghere examinatorilor externi timp de trei ani de la înregistrarea sau recunoașterea lor.

(6)

În temeiul articolului 66 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2023/2631, pragul ar trebui să se bazeze pe cifra de afaceri anuală la nivel de grup. Cifra de afaceri anuală ar trebui stabilită pe baza situațiilor financiare consolidate întocmite în temeiul Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului (2). Pentru a asigura proporționalitatea pe termen lung, este necesar să se introducă un plafon al taxelor măsurat ca proporție din cifra de afaceri aplicabilă. Pentru ca ESMA să aibă asigurat un anumit grad de previzibilitate a colectării taxelor, este necesar și să se stabilească o taxă minimă, mai mare decât pragul, aplicabilă tuturor examinatorilor externi. Această taxă minimă ar trebui stabilită la un nivel care să asigure consecvența cu mandatele de supraveghere directă comparabile ale ESMA.

(7)

Autoritățile naționale competente suportă costuri atunci când asistă ESMA în sarcinile sale de supraveghere și, în special, atunci când autoritățile naționale competente respective asistă ESMA în temeiul articolului 55 alineatul (4) și al articolului 56 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2023/2631. Prin urmare, taxele percepute de ESMA de la examinatorii externi ai obligațiunilor verzi europene ar trebui să acopere și aceste costuri. Pentru a evita ca autoritățile naționale competente să înregistreze pierderi sau profituri în urma îndeplinirii sarcinilor delegate sau a asistenței acordate ESMA, aceasta ar trebui să ramburseze numai costurile efective suportate de autoritatea națională competentă respectivă.

(8)

ESMA a fost consultată cu privire la conținutul prezentului regulament în temeiul articolului 66 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2023/2631,

ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:

Articolul 1

Taxele de înregistrare, de recunoaștere și de autorizare

(1) Orice persoană sau entitate care solicită înregistrarea ca examinator extern al obligațiunilor verzi europene în temeiul articolului 23 din Regulamentul (UE) 2023/2631 achită către ESMA o taxă de 40 000 EUR.

(2) Un examinator extern dintr-o țară terță care solicită înregistrarea ca examinator extern al obligațiunilor verzi europene în temeiul articolului 39 din Regulamentul (UE) 2023/2631 achită către ESMA o taxă de 10 000 EUR.

(3) Un examinator extern dintr-o țară terță care solicită recunoașterea în temeiul articolului 42 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2631 achită către ESMA o taxă de 40 000 EUR.

(4) Un examinator extern al obligațiunilor verzi europene care solicită – după înregistrare – autorizarea ca examinator extern care furnizează validarea în temeiul articolului 43 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2631 achită către ESMA o taxă de 20 000 EUR.

Articolul 2

Taxele anuale de supraveghere

(1) Un examinator extern cu o cifră de afaceri anuală la nivel de grup mai mică de 5 000 000 EUR este scutit de obligația de a achita către ESMA o taxă anuală de supraveghere. Această scutire se aplică până la sfârșitul celui de al treilea an calendaristic complet de la înregistrare sau recunoaștere, după caz. După această dată, examinatorii externi în cauză achită o taxă anuală de supraveghere care se calculează în conformitate cu alineatul (2).

(2) ESMA calculează costul anual total de supraveghere și taxa anuală de supraveghere pentru un anumit examinator extern după cum urmează:

(a)

costul anual total de supraveghere pentru un anumit an (n) este valoarea estimată a cheltuielilor legate de supravegherea activităților examinatorilor externi în temeiul Regulamentului (UE) 2023/2631, astfel cum este înscrisă în bugetul ESMA pentru anul respectiv;

(b)

taxa anuală de supraveghere a unui examinator extern pentru un anumit an (n) este costul anual total de supraveghere stabilit în temeiul literei (a), împărțit între toți examinatorii externi exceptați în temeiul alineatului (1) în anul (n), proporțional cu cifra lor de afaceri aplicabilă calculată în conformitate cu articolul 3;

(c)

taxa anuală de supraveghere percepută de la un examinator extern nu reprezintă mai mult de 3 % din cifra sa de afaceri aplicabilă. Cu toate acestea, niciun examinator extern nu plătește o taxă anuală de supraveghere mai mică de 30 000 EUR.

(3) Prin derogare de la alineatele (1) și (2), taxa de supraveghere pentru primul an este egală cu taxa menționată la articolul 1 alineatul (1) sau, după caz, cu taxa menționată la articolul 1 alineatul (2) sau, după caz, cu taxa menționată la articolul 1 alineatul (3), înmulțită cu numărul de zile dintre data înregistrării sau recunoașterii și sfârșitul anului și împărțită la numărul total de zile din anul respectiv.

(4) Un examinator extern care este înregistrat sau recunoscut în luna decembrie nu plătește taxa de supraveghere pentru primul an.

Articolul 3

Cifra de afaceri aplicabilă

(1) Examinatorii externi dețin conturi auditate care să facă distincția în mod clar între veniturile generate de serviciile de examinare externă și celelalte venituri ale lor.

(2) Cifra de afaceri aplicabilă a unui examinator extern pentru un anumit an (n), astfel cum se menționează la articolul 2 alineatul (2), este suma veniturilor obținute de examinatorul extern respectiv din furnizarea de servicii de examinare externă pe baza conturilor auditate ale anului (n-2).

(3) Pentru a calcula coeficientul cifrei de afaceri al fiecărui examinator extern, ESMA împarte cifra de afaceri aplicabilă din anul (n-2) a respectivului examinator extern la cifra de afaceri aplicabilă din anul (n-2) a tuturor examinatorilor externi din care scade cifrele de afaceri ale examinatorilor externi care sunt scutiți de plata unei taxe anuale de supraveghere în temeiul articolului 2 alineatul (1). În cazul în care nu sunt disponibile conturi auditate pentru anul (n-2) pentru un anumit examinator extern, ESMA utilizează conturile auditate pentru anul (n-1) ale examinatorului extern în cauză.

(4) În cazul în care examinatorul extern nu a avut activitate pe parcursul întregului an (n-2) sau (n-1), ESMA calculează cifra de afaceri aplicabilă a examinatorului extern respectiv în conformitate cu alineatul (2) extrapolând, pentru examinatorul extern în cauză, valorile calculate pentru numărul de luni din anul (n-2) sau (n-1) în care examinatorul extern în cauză a avut activitate la întregul an (n-2) sau (n-1).

(5) Examinatorii externi transmit anual către ESMA conturile auditate menționate la alineatul (1). Examinatorii externi transmit către ESMA conturile respective prin mijloace electronice cel târziu până la data de 30 septembrie a fiecărui an (n-1). Un examinator extern care este înregistrat sau recunoscut după data de 30 septembrie transmite către ESMA conturile sale auditate imediat după înregistrare sau recunoaștere și până la sfârșitul anului înregistrării sau recunoașterii.

(6) ESMA convertește în euro veniturile generate de serviciile de evaluare externă care sunt raportate în altă monedă decât euro folosind cursul de schimb valutar mediu al euro aplicabil perioadei în care au fost înregistrate veniturile în cauză. În acest scop, ESMA utilizează cursul de schimb de referință al euro publicat de Banca Centrală Europeană.

Articolul 4

Modalități generale de plată

Toate taxele se plătesc în euro. Orice întârziere la plată atrage după sine dobânda penalizatoare prevăzută la articolul 99 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European și al Consiliului (3).

Articolul 5

Plata taxelor de înregistrare, de recunoaștere și de autorizare

(1) Taxele de înregistrare, de recunoaștere și de autorizare sunt exigibile la data la care examinatorul extern depune cererea de înregistrare, de recunoaștere sau de autorizare și se achită integral în termen de 30 de zile de la data emiterii facturii ESMA.

(2) ESMA nu rambursează nicio taxă de înregistrare, de recunoaștere sau de autorizare examinatorilor externi care decid să își retragă cererea de înregistrare, de recunoaștere sau de autorizare.

Articolul 6

Plata taxelor anuale de supraveghere

(1) Taxa anuală de supraveghere menționată la articolul 2 este exigibilă la începutul fiecărui an calendaristic și se achită integral către ESMA în primele trei luni ale anului respectiv. ESMA furnizează fiecărui examinator extern o factură în care se specifică taxa de supraveghere exigibilă cel târziu cu 30 de zile înainte de data-limită de plată.

(2) ESMA nu rambursează în nicio circumstanță taxele anuale de supraveghere achitate.

Articolul 7

Rambursarea aplicabilă autorităților naționale competente

(1) Numai ESMA percepe taxele menționate la articolele 1 și 2.

(2) ESMA rambursează autorităților naționale competente costurile reale suportate pentru îndeplinirea sarcinilor în temeiul Regulamentului (UE) 2023/2631 și, în special, pentru orice sarcină efectuată în temeiul articolului 55 alineatul (4) sau al articolului 56 alineatul (5) din regulamentul respectiv. Costurile care trebuie rambursate includ toate costurile fixe și costurile variabile legate de asistența acordată ESMA.

Articolul 8

Intrare în vigoare

Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.

Adoptat la Bruxelles, 16 aprilie 2025.

Pentru Comisie

Președinta

Ursula VON DER LEYEN


(1)  
JO L, 2023/2631, 30.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2631/oj.

(2)  Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE ale Consiliului (JO L 182, 29.6.2013, p. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/34/oj).

(3)  Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 septembrie 2024 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii (JO L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/755/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters