CELEX:32025R0864: Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/864 al Comisiei din 30 aprilie 2025 privind operarea unei deduceri din cota de pescuit pentru somonul de Atlantic alocată Finlandei în 2025 ca urmare a depășirii cotei de pescuit în 2024
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 13/05/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 30/04/2025; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 13/05/2025; intrare în vigoare data publicării +7 a se vedea articolul 2
Data încetării: 31/12/2025; legat de 32024R2903
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Afaceri Maritime și Pescuit
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2025/864 |
6.5.2025 |
REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/864 AL COMISIEI
din 30 aprilie 2025
privind operarea unei deduceri din cota de pescuit pentru somonul de Atlantic alocată Finlandei în 2025 ca urmare a depășirii cotei de pescuit în 2024
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (CE) nr. 1224/2009 al Consiliului din 20 noiembrie 2009 de stabilire a unui sistem de control al Uniunii pentru asigurarea respectării normelor politicii comune în domeniul pescuitului, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 847/96, (CE) nr. 2371/2002, (CE) nr. 811/2004, (CE) nr. 768/2005, (CE) nr. 2115/2005, (CE) nr. 2166/2005, (CE) nr. 388/2006, (CE) nr. 509/2007, (CE) nr. 676/2007, (CE) nr. 1098/2007, (CE) nr. 1300/2008, (CE) nr. 1342/2008 și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 2847/93, (CE) nr. 1627/94 și (CE) nr. 1966/2006 (1), în special articolul 105 alineatele (1) și (2),
întrucât:
1. Regulamentele Consiliului privind alocarea cotelor de pescuit Finlandei pentru anii 2023, 2024 și, respectiv, 2025
(1) |
Pentru anul de pescuit 2024, Regulamentul (UE) 2023/2638 al Consiliului (2) a alocat Finlandei o cotă de pescuit de 13 945 de exemplare de somon de Atlantic (Salmo salar) în apele Uniunii din subdiviziunile ICES 22-31 (SAL/3BCD-F) („somon din bazinul principal”). |
(2) |
În conformitate cu tabelul 8 nota de subsol 2 primul paragraf din anexa la Regulamentul (UE) 2023/2638, cotele de pescuit pentru somonul din bazinul principal au fost alocate exclusiv pentru capturi accidentale și nu au fost autorizate activități de pescuit direcționat. Au existat două derogări de la această regulă. |
(3) |
Prima derogare a fost prevăzută în tabelul 8 menționat, în al doilea paragraf al aceleiași note de subsol 2, potrivit căruia operațiunile de pescuit desfășurate în scopul exclusiv al cercetărilor științifice pot fi direcționate către somonul de Atlantic, cu condiția ca respectivele cercetări să fie efectuate cu respectarea deplină a condițiilor prevăzute la articolul 25 din Regulamentul (UE) 2019/1241 al Parlamentului European și al Consiliului (3). |
(4) |
A doua derogare a fost prevăzută în tabelul 8 al treilea paragraf din aceeași notă de subsol 2, conform căruia pescuitul direcționat a fost permis navelor de pescuit ale Uniunii în subdiviziunea ICES 31 în zonele situate în limita a patru mile marine măsurate de la liniile de bază în perioada 1 mai-31 august 2024. |
(5) |
Articolul 10 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2638 a interzis pescuitul recreativ de somon în bazinul principal în subdiviziunile ICES 22-31. Au existat, de asemenea, două derogări de la această regulă. |
(6) |
Prima derogare a fost prevăzută la articolul 10 alineatul (2), care a permis pescuitul recreativ de somon cu înotătoarea adipoasă tăiată per pescar pe zi, în anumite condiții. |
(7) |
A doua derogare a fost prevăzută la articolul 10 alineatul (3), care permitea pescuitul recreativ în subdiviziunea ICES 31 în zonele situate în limita a patru mile marine măsurate de la liniile de bază în perioada 1 mai-31 august 2024. |
(8) |
Pentru anul de pescuit 2023, Regulamentul (UE) 2022/2090 al Consiliului (4) prevede, printre altele, posibilități de pescuit de somon în bazinul principal. Spre deosebire de anul de pescuit 2024, în anul de pescuit 2023, tabelul 8, nota de subsol 2, al treilea paragraf din anexa la regulamentul respectiv prevedea că pescuitul direcționat al cotelor de somon din bazinul principal era permis navelor de pescuit ale Uniunii la nord de latitudinea 59° 30′ N (adică în subdiviziunile ICES 29 nord, 30 și 31) în zonele situate în limita a patru mile marine măsurate de la liniile de bază în perioada 1 mai-31 august 2023. |
(9) |
Pentru 2023, Finlanda a raportat Comisiei 4 394 de exemplare de somon capturate în subdiviziunile ICES 29 Nord și 30. |
(10) |
Pentru anul de pescuit 2025, Regulamentul (UE) 2024/2903 al Consiliului (5) alocă Finlandei o cotă de pescuit de 8 989 de exemplare de somon din bazinul principal. |
2. Schimburile cu Finlanda și evaluarea de către Comitetul științific, tehnic și economic pentru pescuit
2.1. Informații comunicate de Finlanda
(11) |
La 26 februarie 2024, Finlanda a informat Comisia cu privire la o cercetare planificată pentru operațiunile de pescuit de somon, care urmează să fie efectuate în scopul cercetării științifice în subdiviziunile ICES 29 Nord și 30. Cercetarea prevedea implicarea a 45 de nave comerciale care arborează pavilionul Finlandei și a unui număr nedefinit de pescari care practică pescuitul recreativ și care trebuia să măsoare fiecare exemplar de somon sălbatic capturat și să preleve eșantioane de solzi. Cercetarea trebuia să aibă loc în apele finlandeze în limita a patru mile marine măsurate de la liniile de bază, în perioada 27 mai-31 august 2024. Finlanda preconiza capturarea a aproximativ 4 300 de exemplare de somon. |
(12) |
Întrucât cercetarea trebuia să implice mai mult de șase nave comerciale, în conformitate cu articolul 25 alineatul (1) litera (e) din Regulamentul (UE) 2019/1241, Comisia a solicitat avizul Comitetului științific, tehnic și economic pentru pescuit (CSTEP) pentru a confirma că un astfel de nivel de participare este justificat din motive științifice. |
2.2. A 75-a reuniune plenară a CSTEP din martie 2024
(13) |
În cadrul celei de a 75-a reuniuni plenare care a avut loc în perioada 11-15 martie 2024 (6), CSTEP a afirmat în concluziile formulate că obiectivul și valoarea adăugată a operațiunii de pescuit științific propuse nu erau clare, iar nivelul de participare la cercetare, astfel cum a fost planificat inițial, nu a fost justificat din următoarele motive științifice. |
(14) |
În primul rând, CSTEP a remarcat că „numărul de nave și nivelul preconizat al efortului de pescuit este aproape echivalent cu nivelurile activităților de pescuit comercial din anii precedenți. În urma evaluărilor anterioare ale cererilor vizând pescuitul științific, CSTEP reamintește că pescuitul științific nu ar trebui să vizeze simularea întregii activități de pescuit, ci colectarea unui eșantion reprezentativ din populație care să corespundă scopului studiilor științifice”. |
(15) |
În al doilea rând, CSTEP a remarcat că „nu este necesar să se acopere întreaga zonă și întregul sezon de pescuit și sugerează că, pentru definirea efortului de eșantionare, ar putea fi utilizate cunoștințe preexistente privind distribuția spațială și temporală în mare a somonului din râul Ljungan”. |
(16) |
În al treilea rând, CSTEP a remarcat că „este probabil ca valoarea adăugată a datelor rezultate din studiul științific să fie limitată”. |
(17) |
În al patrulea rând, CSTEP a remarcat că, deși „estimarea proporției de somon din râul Ljungan necesită o eșantionare la scară largă […], chiar și captura unui număr mic de exemplare de somon din această populație ar putea avea un impact semnificativ asupra stocului.” |
(18) |
În al cincilea rând, CSTEP a remarcat că „variațiile interanuale, intraanuale și spațiale ale compoziției stocurilor mixte […] nu ar permite formularea unor concluzii generale din eșantionarea propusă”. |
(19) |
În al șaselea rând, CSTEP a remarcat că „în contextul unui pescuit științific, eliberarea somonului sălbatic ar putea fi o opțiune pentru a obține aceleași rezultate științifice, limitând în același timp riscul unor efecte negative asupra populației diminuate”. Acest lucru este justificat „având în vedere că s-a demonstrat că rata de supraviețuire a somonului în capcanele de pescuit închise este mai mare de 70 %”. |
(20) |
Având în vedere considerațiile de mai sus, CSTEP a concluzionat că obiectivul pescuitului științific propus este neclar, la fel ca valoarea sa adăugată, în sensul că numărul de nave nu era justificat din motive științifice. El a sugerat, de asemenea, să se ia în considerare eliberarea somonului sălbatic pentru a reduce impactul potențial al programului de eșantionare. În cele din urmă, CSTEP a menționat următoarele considerații în situația ipotetică conform căreia pescuitul științific este justificat din motive științifice: „[Î]n cazul în care o astfel de activitate de pescuit este permisă, odată ce obiectivul este specificat în mod clar, CSTEP sugerează că numărul de exemplare de somon care urmează să fie capturate și numărul de nave ar putea fi stabilite de autoritățile finlandeze pe baza cunoștințelor preexistente privind distribuția spațială și temporală a somonului. CSTEP concluzionează că, în cazul în care pescuitul științific este permis, ar fi util să se specifice măsurile instituite pentru a se asigura că pescarii care practică pescuitul comercial respectă protocolul științific”. |
2.3. Schimburile avute cu Finlanda ca urmare a celei de a 75-a reuniuni plenare a CSTEP din martie 2024
(21) |
La 30 aprilie 2024, Finlanda a informat Comisia că a modificat condițiile cercetării. Cercetarea modificată a exclus pescuitul recreativ și a redus numărul navelor comerciale participante care arborează pavilionul Finlandei de la 45 la 32 (constând în toate navele comerciale aflate sub pavilionul Finlandei care, individual, au capturat cel puțin 64 de exemplare de somon în 2022 sau 2023). Potrivit Finlandei, aceasta corespunde unui procent de aproximativ 50 % din navele comerciale aflate sub pavilionul Finlandei care au pescuit somon din bazinul principal în 2022 sau 2023, cu o captură totală estimată de 3 650 de exemplare. Finlanda a susținut că sunt necesare 32 de nave comerciale pentru a obține un eșantion reprezentativ al populațiilor de somon din bazinul principal. Finlanda a susținut, de asemenea, că unul dintre motivele care ar împiedica eliberarea capturilor de somon din bazinul principal ar fi că „nu este o alternativă, deoarece prelevarea eșantioanelor de solzi de la exemplarele de somon sălbatic este esențială pentru colectarea informațiilor relevante privind originea exemplarelor de somon sălbatic din râu. Eșantioanele de solzi nu pot fi prelevate fără a dăuna exemplarelor de somon sălbatic și fără a crește riscul de mortalitate ridicată a exemplarelor eliberate”. |
(22) |
La 14 mai 2024, Comisia a informat Finlanda că, având în vedere avizul CSTEP din martie 2024, are îndoieli cu privire la faptul că nivelul de participare la cercetarea modificată era justificat din motive științifice. Chiar dacă numărul navelor care participă la cercetarea modificată a fost redus de la 45 la 32 de nave, nu s-a prevăzut o reducere similară în ceea ce privește numărul preconizat de exemplare de somon care urmează să fie capturate. De asemenea, Comisia a informat Finlanda că are îndoieli cu privire la faptul că eliberarea somonului capturat nu ar trebui considerată o alternativă. Prin urmare, Comisia a solicitat Finlandei să amâne efectuarea de cercetări „care ar depăși ceea ce estimează CSTEP ca fiind justificat din motive științifice” până la obținerea unui aviz privind cercetarea modificată din partea CSTEP în cadrul următoarei sale reuniuni plenare din iulie 2024. |
(23) |
La 24 mai 2024, Finlanda a informat Comisia că va înlocui două dintre cele 32 de nave comerciale participante care arborează pavilionul Finlandei cu alte două nave. Finlanda a susținut, de asemenea, că: (i) „[o] a doua evaluare retroactivă de către CSTEP nu este conformă cu articolul 25 alineatul (1) litera (e) [din Regulamentul (UE) 2019/1241], având în vedere obligația de a informa Comisia cu cel puțin trei luni înainte. De asemenea, raportul CSTEP 24-01 nu impune o astfel de nouă evaluare”; (ii) așteptarea unui al doilea aviz al CSTEP în iulie ar fi „neoportună”, deoarece „somonul migrator la jumătatea lunii iulie a trecut deja în zonele de coastă din subdiviziunile 29N și 30, iar pescuitul științific de somon este mai mult sau mai puțin finalizat”; (iii) „că, în perioada 2019-2022, capturile de somon din subdiviziunile 29N și 30 au fost de aproximativ 6 000-9 000 de exemplare, aproximativ 70 % dintre exemplare fiind somon sălbatic (4 200-6 300). Prin urmare, o captură estimată de 2 550 de exemplare de somon sălbatic în cadrul activităților de pescuit științifice este semnificativ mai mică decât în cadrul întregii activități normale de pescuit” și (iv) „măsurarea lungimii și greutății și determinarea sexului somonului sălbatic viu și, în special, prelevarea unei cantități suficiente de solzi de la aceștia și, ulterior, eliberarea lor, ar constitui o încălcare a articolului 3 alineatul (3) din Regulamentul delegat [(UE)] 2024/1296 al Comisiei [ (7)], care impune eliberarea imediată a somonului și nu ar fi în conformitate cu legislația noastră privind bunăstarea animalelor. […] În plus, regulamentul menționat nu permite eliberarea somonului din plase fixe”. |
(24) |
La 27 mai 2024, Finlanda a început să efectueze cercetarea modificată cu 32 de nave comerciale. |
(25) |
La 14 iunie 2024, Comisia a solicitat Finlandei să suspende desfășurarea cercetării modificate până la obținerea unui aviz cu privire la cercetarea respectivă din partea CSTEP în cadrul următoarei sale reuniuni plenare din iulie 2024. |
(26) |
La 20 iunie 2024, Finlanda a informat Comisia că nu va suspenda desfășurarea cercetării modificate deoarece, potrivit Finlandei: (i) „pescuitul științific a fost pregătit în deplină conformitate cu dispozițiile relevante ale PCP”; și (ii) „în mod clar lipsesc date privind originea somonului sălbatic în capturile efectuate în cadrul activităților noastre de pescuit costier. Datele privind originea somonului sunt necesare atât pentru deciziile viitoare privind gestionarea pescuitului de somon, cât și pentru luarea în considerare a unor posibile măsuri de conservare pentru populațiile de somon mai slabe”. |
2.4. Cea de a 76-a reuniune plenară a CSTEP din iulie 2024
(27) |
În cadrul celei de a 76-a reuniuni plenare care a avut loc în perioada 8-12 iulie 2024 (8), CSTEP a confirmat că nivelul de participare la cercetarea modificată nu a fost justificat din următoarele motive științifice. |
(28) |
În primul rând, CSTEP a remarcat că nivelul de participare a fost „în continuare de aproximativ 50 % din totalul navelor utilizate pentru pescuitul comercial de somon în zonă în perioada 2022-2023” și că „captura totală va fi în continuare de aproape 70 % din captura de 5 300 de exemplare de somon raportată în zonă în timpul sezonului de pescuit 2022”. |
(29) |
În al doilea rând, CSTEP a remarcat că „o eșantionare științifică trebuie să fie mai mică din punct de vedere al dimensiunii decât pescuitul comercial”, în timp ce „capturile preconizate reprezintă până la 70 % din capturile comerciale din anii precedenți”. |
(30) |
În al treilea rând, Finlanda „a inclus în eșantion doar 394 de exemplare în unitatea evaluată 3 în 2023 (99 în subdiviziunea 29 și 295 în subdiviziunea 30-ICES 2024a)”. |
(31) |
În al patrulea rând, „obiectivele pescuitului științific solicitat sunt încă neclare”. |
(32) |
În al cincilea rând, „posibila mortalitate după eliberare cauzată de procedurile de eșantionare este, în esență, mai mică decât mortalitatea de 100 % a capturilor reținute la bord și debarcate”. |
2.5. Schimburile avute cu Finlanda ca urmare a celei de a 76-a reuniuni plenare a CSTEP din iulie 2024
(33) |
Într-un comunicat de presă din 4 septembrie 2024 (9) și printr-o scrisoare adresată Comisiei la 2 octombrie 2024, Finlanda a indicat că navele participante la cercetarea modificată au capturat în total 3 162 de exemplare de somon. Această cifră corespunde datelor oficiale privind capturile pe care Finlanda le-a raportat în sistemul de raportare a efortului și a capturilor (ECR) al Comisiei. |
(34) |
La 18 februarie 2025, Comisia a informat Finlanda, printr-o scrisoare, cu privire la intenția sa de a adopta o deducere de 3 162 de exemplare de somon din bazinul principal din cota finlandeză disponibilă în 2025 pentru stocul respectiv, în conformitate cu articolul 105 alineatul (1) și alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009. |
(35) |
La 3 și 6 martie 2025, au avut loc reuniuni între comisarul pentru pescuit și oceane, ministrul finlandez al agriculturii și silviculturii și autoritățile finlandeze pentru a discuta această chestiune. |
(36) |
La 7 martie 2025, Finlanda și-a transmis observațiile cu privire la scrisoarea din 18 februarie 2025. În primul rând, Finlanda a pus sub semnul întrebării temeiul juridic al deducerii propuse, susținând că „temeiul juridic reprezentat de articolul 105 alineatele (1) și (2) din Regulamentul [(CE) nr.] 1224/2009 nu este valabil, deoarece captura de somon a Finlandei a fost de 11 519 exemplare de somon în 2024 și, prin urmare, Finlanda nu și-a depășit cota de 16 661 de exemplare de somon”. În al doilea rând, Finlanda a susținut că cercetarea modificată a fost „pe deplin conformă cu avizul CSTEP din sesiunea sa plenară din martie 24-01 și cu articolul 25 din Regulamentul (UE) 2019/1241, care stabilește normele detaliate pentru pescuitul științific, inclusiv avizul CSTEP.” În al treilea rând, Finlanda a pus sub semnul întrebării temeiul juridic al avizului CSTEP din iulie 2024, susținând că „formularea Regulamentului (UE) 2019/1241 nu include posibilitatea de a solicita un al doilea aviz din partea CSTEP, care este și tardiv”. |
3. Analiză detaliată
(37) |
Din motivele prezentate mai jos, Comisia concluzionează că: (i) cercetarea modificată nu a fost efectuată în conformitate cu condițiile prevăzute la articolul 25 din Regulamentul (UE) 2019/1241 și, prin urmare, (ii) condițiile de aplicare a derogării prevăzute în tabelul 8 nota de subsol 2 al doilea paragraf din anexa la Regulamentul (UE) 2023/2638 nu au fost îndeplinite. |
3.1. Cercetarea modificată a Finlandei în contextul condițiilor prevăzute la articolul 25 din Regulamentul (UE) 2019/1241
(38) |
Cercetarea modificată nu a fost efectuată de Finlanda în conformitate cu condițiile prevăzute la articolul 25 din Regulamentul (UE) 2019/1241 din următoarele motive. |
(39) |
În primul rând, în avizul său din martie 2024 (a se vedea considerentul 13 de mai sus), CSTEP a considerat că nivelul de participare la cercetare, astfel cum a fost planificat inițial, nu a fost justificat din motive științifice. |
(40) |
În al doilea rând, în timp ce, la 30 aprilie și la 24 mai 2024, Finlanda a informat Comisia că a modificat condițiile cercetării și a redus nivelul de participare la 32 de nave, nivelul redus de participare nu era încă justificat din motive științifice. După cum se menționează în avizul CSTEP din martie 2024, pescuitul în scop științific nu trebuie să vizeze simularea întregii activități de pescuit, ci colectarea unui eșantion reprezentativ din populație care să corespundă scopului studiilor științifice. Cu toate acestea, astfel cum se menționează în avizul CSTEP din iulie 2024, pe de o parte, 32 de nave comerciale ar avea ca rezultat o captură totală de „aproape 70 % din captura de 5 300 de exemplare de somon raportată în zonă în timpul sezonului de pescuit 2022”, în timp ce „o eșantionare științifică trebuie să fie mai mică de mai multe ordini de mărime decât pescuitul comercial”. Pe de altă parte, cele 3 650 de exemplare de somon pe care Finlanda preconiza să le captureze în cadrul cercetării modificate corespundeau unei cote care se situează în intervalul mediu de aproximativ o treime din totalul capturilor finlandeze de somon din bazinul principal efectuate în subdiviziunile ICES 29 Nord și 30, cel puțin din 2019. |
(41) |
În scrisorile sale din 30 aprilie 2024, 24 mai 2024, 20 iunie 2024 și 7 martie 2025, Finlanda a pus sub semnul întrebării concluzia Comisiei potrivit căreia cercetarea modificată nu a fost efectuată în conformitate cu condițiile prevăzute la articolul 25 din Regulamentul (UE) 2019/1241. Cu toate acestea, Comisia își menține concluzia din următoarele motive: |
(42) |
În primul rând, nu erau necesare 32 de nave comerciale pentru a obține un eșantion reprezentativ al populațiilor de somon din bazinul principal (a se vedea considerentul 40 de mai sus). |
(43) |
În al doilea rând, eliberarea capturilor de somon din bazinul principal ar fi fost o alternativă. Acest lucru se datorează faptului că, (i) astfel cum a remarcat CSTEP în avizul său din martie 2024, „s-a demonstrat că rata de supraviețuire a somonului în capcanele de pescuit închise este mai mare de 70 %”; (ii) astfel cum a remarcat CSTEP în avizul său din iulie 2024, „posibila mortalitate după eliberare cauzată de procedurile de eșantionare este, în esență, mai mică decât mortalitatea de 100 % a capturilor reținute la bord și debarcate” și (iii) Comisia nu a fost informată în legătură cu dispozițiile din „legislația finlandeză privind bunăstarea animalelor” care ar împiedica eliberarea somonului capturat. |
(44) |
În al treilea rând, Comisia avea dreptul să solicite un al doilea aviz din partea CSTEP, având în vedere că: (i) articolul 25 alineatul (1) litera (e) din Regulamentul (UE) 2019/1241 impune unui stat membru să modifice condițiile oricărei cercetări planificate, în conformitate cu avizul CSTEP și (ii) Comisia a avut îndoieli cu privire la faptul că nivelul de participare la cercetarea modificată a fost justificat în lumina avizului CSTEP din martie 2024 și, prin urmare, că Finlanda a modificat în consecință condițiile cercetării inițiale. |
(45) |
În al patrulea rând, Comisia nu a solicitat Finlandei să amâne toate cercetările până la obținerea unui al doilea aviz din partea CSTEP. Mai degrabă, la 14 mai 2024, Comisia a solicitat Finlandei să amâne efectuarea oricărei cercetări „care ar depăși ceea ce estimează CSTEP ca fiind justificat din motive științifice” în avizul din martie 2024. |
3.2. Cercetarea modificată efectuată de Finlanda în contextul condițiilor de aplicare a derogării prevăzute în tabelul 8 nota de subsol 2 al doilea paragraf din anexa la Regulamentul (UE) 2023/2638
(46) |
Din motivele expuse mai jos, Finlanda a depășit cota de pescuit care i-a fost alocată în conformitate cu tabelul 8 din anexa la Regulamentul (UE) 2023/2638 pentru somonul din bazinul principal pentru anul 2024. |
(47) |
În primul rând, în conformitate cu tabelul 8 nota de subsol 2 primul paragraf din anexa la Regulamentul (UE) 2023/2638, cota Finlandei de somon din bazinul principal era destinată exclusiv capturilor accidentale și nu a fost permis pescuitul direcționat, cu excepția cazului în care ar fi fost îndeplinite condițiile pentru oricare dintre cele două derogări prevăzute la al doilea sau al treilea paragraf din nota de subsol 2. |
(48) |
În al doilea rând, nici cercetarea modificată nu a putut beneficia de derogarea pentru pescuitul direcționat prevăzută în tabelul 8 nota de subsol 2 al doilea paragraf din anexa la Regulamentul (UE) 2023/2638. Într-adevăr, după cum s-a explicat în secțiunea 3.1 de mai sus, cercetarea modificată nu a fost efectuată în conformitate cu condițiile prevăzute la articolul 25 din Regulamentul (UE) 2019/1241. |
(49) |
În al treilea rând, nici cercetarea modificată nu a putut beneficia de derogarea pentru pescuitul direcționat prevăzută în tabelul 8 nota de subsol 2 al treilea paragraf din anexa la Regulamentul (UE) 2023/2638. Derogarea respectivă era aplicabilă numai în subdiviziunea ICES 31, în timp ce cercetarea modificată a fost efectuată în subdiviziunile ICES 29 Nord și 30. |
(50) |
În consecință, orice pescuit direcționat de somon în bazinul principal, efectuat de Finlanda în subdiviziunile ICES 29 Nord și 30 în anul 2024 a depășit cota care i-a fost alocată acestei țări în conformitate cu tabelul 8 din anexa la Regulamentul (UE) 2023/2638. Cu toate acestea, astfel cum s-a explicat în secțiunea 2.5 de mai sus, navele participante la cercetarea modificată au capturat direct un total de 3 162 de exemplare de somon. |
3.3. Deducerea din cota de pescuit pentru somonul de Atlantic alocată Finlandei în 2025 ca urmare a depășirii cotei de pescuit în 2024
(51) |
În temeiul articolului 105 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009, în cazul în care Comisia stabilește că un stat membru a depășit cotele de pescuit care i-au fost alocate, aceasta operează deduceri din viitoarele cote de pescuit ale statului membru respectiv. Articolul 105 alineatul (2) din regulamentul respectiv prevede că, în cazul depășirii unei cote, alocații sau părți pentru un stoc sau un grup de stocuri disponibile pentru un stat membru pentru un anumit an, Comisia efectuează, în următorul an sau în următorii ani, deduceri din cota, alocația sau partea anuală de care dispune statul membru care și-a depășit cota. |
(52) |
Regulamentul (UE) 2024/2903 alocă Finlandei pentru 2025 o cotă de pescuit de 8 989 de exemplare de somon în bazinul principal. Acesta este același stoc pentru care Finlanda și-a depășit cota pentru anul 2024. |
(53) |
În conformitate cu punctul 1 primul paragraf din Orientările Comisiei privind deducerea cotelor în temeiul articolului 105 alineatul (1), (2) și (5) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009 (10), deducerea trebuie aplicată în întregime în anul următor depășirii cotelor. Din acest motiv este necesar să se opereze deduceri din cotele de pescuit pentru acest stoc alocate Finlandei pentru anul 2025. |
(54) |
În conformitate cu articolul 105 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009, astfel de deduceri trebuie operate prin aplicarea factorilor de multiplicare prevăzuți la articolul respectiv. În conformitate cu articolul 105 alineatul (2) a doua teză, ar trebui să se aplice un factor de multiplicare egal cu 1,00, întrucât 3 162 de exemplare de somon din bazinul principal cântăresc mai puțin de 100 de tone. |
4. Concluzie
(55) |
Prin urmare, este oportun să se deducă 3 162 de exemplare de somon din cota pentru somonul din bazinul principal alocată Finlandei prin Regulamentul (UE) 2024/2903 pentru anul 2025, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Cota de pescuit pentru somonul de Atlantic (Salmo salar) din apele Uniunii din subdiviziunile ICES 22-31, alocată Finlandei pentru anul 2025 prin Regulamentul (UE) 2024/2903, este redusă în conformitate cu cele stipulate în anexa la prezentul regulament.
Articolul 2
Prezentul regulament intră în vigoare în a șaptea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 30 aprilie 2025.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1)
JO L 343, 22.12.2009, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1224/oj.
(2) Regulamentul (UE) 2023/2638 al Consiliului din 20 noiembrie 2023 de stabilire, pentru anul 2024, a posibilităților de pescuit pentru anumite stocuri de pește și grupuri de stocuri de pește aplicabile în Marea Baltică și de modificare a Regulamentului (UE) 2023/194 în ceea ce privește anumite posibilități de pescuit în alte ape (JO L, 2023/2638, 22.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2638/oj).
(3) Regulamentul (UE) 2019/1241 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2019 privind conservarea resurselor piscicole și protecția ecosistemelor marine prin măsuri tehnice, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1967/2006 și (CE) nr. 1224/2009 ale Consiliului și a Regulamentelor (UE) nr. 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 și (UE) 2019/1022 ale Parlamentului European și ale Consiliului și de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 894/97, (CE) nr. 850/98, (CE) nr. 2549/2000, (CE) nr. 254/2002, (CE) nr. 812/2004 și (CE) nr. 2187/2005 ale Consiliului (JO L 198, 25.7.2019, p. 105, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1241/oj).
(4) Regulamentul (UE) 2022/2090 al Consiliului din 27 octombrie 2022 de stabilire, pentru anul 2023, a posibilităților de pescuit pentru anumite stocuri de pește și grupuri de stocuri de pește aplicabile în Marea Baltică și de modificare a Regulamentului (UE) 2022/109 în ceea ce privește anumite posibilități de pescuit în alte ape (JO L 281, 31.10.2022, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2090/oj).
(5) Regulamentul (UE) 2024/2903 al Consiliului din 18 noiembrie 2024 de stabilire, pentru anul 2025, a posibilităților de pescuit pentru anumite stocuri de pește și grupuri de stocuri de pește aplicabile în Marea Baltică și de modificare a Regulamentului (UE) 2024/257 în ceea ce privește anumite posibilități de pescuit în alte ape (JO L, 2024/2903, 19.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2903/oj).
(6) Comitetul științific, tehnic și economic pentru pescuit (CSTEP) – Raportul celei de a 75-a sesiuni plenare (STECF-PLEN-2024-01), Oficiul pentru Publicații al Uniunii Europene, Luxemburg, 2024, p. 101.
(7) Regulamentul delegat (UE) 2024/1296 al Comisiei din 28 februarie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2016/1139 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește o derogare de la aplicarea obligației de debarcare referitoare la somonul din Marea Baltică pentru perioada 2024-2026 (JO L, 2024/1296, 7.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/1296/oj).
(8) STECF – Raportul celei de a 76-a sesiuni plenare (STECF-PLEN-2024-02), Oficiul pentru Publicații al Uniunii Europene, Luxemburg, 2024, p. 133.
(9)
Ensimmäiset tulokset lohen tieteellisestä kalastuksesta tukevat Suomen rannikkokalastuksen sallimista – ePressi.
(10) Comunicarea Comisiei referitoare la orientările privind deducerea cotelor în conformitate cu articolul 105 alineatele (1), (2) și (5) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009 și de înlocuire a Comunicării 2012/C 72/07 2022/C 369/03 (JO C 369, 27.9.2022, p. 3).
ANEXĂ
Stat membru |
Codul speciei |
Codul zonei |
Denumirea speciei |
Numele zonei |
Cota inițială pentru 2024 (în număr de exemplare de pești) numai pentru capturi accidentale, cu excepția activităților de pescuit desfășurate
|
Cota adaptată pentru 2024 (în număr de exemplare de pești) (1) numai pentru capturi accidentale, cu excepția activităților de pescuit desfășurate
|
Total capturi 2024 (număr de exemplare de pești) |
Pescuitul excesiv rezultat din capturi neautorizate (în număr de exemplare de pești) |
Factor de multiplicare (2) |
Factor de multiplicare suplimentar (3) |
Deduceri de aplicat din cota pentru 2025 (în număr de exemplare) |
||||||||
FI |
SAL |
3BCD-F |
Somon de Atlantic |
Apele Uniunii din subdiviziunile ICES 22-31 |
13 945 |
16 661 |
11 519 |
3 162 |
1,00 |
/ |
3 162 |
(1) Cote aflate la dispoziția unui stat membru în temeiul regulamentelor relevante privind posibilitățile de pescuit, după ce au fost luate în considerare schimburile de posibilități de pescuit în conformitate cu articolul 16 alineatul (8) din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind politica comună în domeniul pescuitului, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1954/2003 și (CE) nr. 1224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 2371/2002 și (CE) nr. 639/2004 ale Consiliului și a Deciziei 2004/585/CE a Consiliului (JO L 354, 28.12.2013, p. 22, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1380/oj), transferurile de cote din 2023 în 2024 în conformitate cu articolul 4 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 847/96 al Consiliului din 6 mai 1996 privind introducerea unor condiții suplimentare pentru gestionarea interanuală a totalurilor admise de captură (TAC) și a cotelor de pescuit (JO L 115, 9.5.1996, p. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1996/847/oj) și cu articolul 15 alineatul (9) din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013 sau realocarea și deducerea posibilităților de pescuit în conformitate cu articolele 37 și 105 din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009.
(2) Conform dispozițiilor articolului 105 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009. În toate cazurile în care depășirea cotei de pescuit este mai mică sau egală cu 100 de tone, se aplică o deducere egală cu depășirea cotei de pescuit * 1,00.
(3) Conform dispozițiilor articolului 105 alineatul (3) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009 și cu condiția ca depășirea să fie mai mare de 10 %.
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/864/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)