CELEX:32025R0885: Regulamentul delegat (UE) 2025/885 al Comisiei din 29 aprilie 2025 de completare a Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează mecanismele, sistemele și procedurile de prevenire, detectare și raportare a abuzului de piață, modelele care trebuie utilizate pentru raportarea cazurilor suspectate de abuz de piață și procedurile de coordonare între autoritățile competente pentru detectarea și sancționarea abuzului de piață în situații de abuz de piață cu caracter transfrontalier
| Redacția Lex24 | |
| Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 10/09/2025 |
| |
Informatii
Data documentului: 29/04/2025; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 09/09/2025; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 9
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Stabilitate Financiară, Servicii Financiare și Uniunea Piețelor de Capital
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
|
2025/885 |
20.8.2025 |
REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2025/885 AL COMISIEI
din 29 aprilie 2025
de completare a Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează mecanismele, sistemele și procedurile de prevenire, detectare și raportare a abuzului de piață, modelele care trebuie utilizate pentru raportarea cazurilor suspectate de abuz de piață și procedurile de coordonare între autoritățile competente pentru detectarea și sancționarea abuzului de piață în situații de abuz de piață cu caracter transfrontalier
(Text cu relevanță pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului din 31 mai 2023 privind piețele criptoactivelor și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 și (UE) nr. 1095/2010 și a Directivelor 2013/36/UE și (UE) 2019/1937 (1), în special articolul 92 alineatul (2) al treilea paragraf,
întrucât:
|
(1) |
Sunt necesare cerințe privind mecanismele, procedurile și sistemele de care persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive trebuie să dispună pentru raportarea ordinelor, a tranzacțiilor și a altor aspecte legate de funcționarea tehnologiei registrelor distribuite (DLT), inclusiv mecanismul de consens, în cazul în care ar putea exista circumstanțe care să indice că a fost comis, este comis sau este probabil să fie comis un abuz de piață. Aceste cerințe sunt esențiale și ar trebui să sprijine prevenirea și detectarea abuzului de piață. De asemenea, aceste cerințe ar trebui să contribuie la asigurarea faptului că rapoartele referitoare la suspiciuni rezonabile cu privire la ordine, tranzacții și alte aspecte legate de funcționarea tehnologiei registrelor distribuite (STOR) care sunt transmise autorităților competente sunt semnificative, cuprinzătoare și utile. |
|
(2) |
Pentru a se asigura eficacitatea prevenirii și a detectării abuzului de piață, ar trebui să existe sisteme adecvate de monitorizare a ordinelor, a tranzacțiilor și a altor aspecte legate de funcționarea DLT, în conformitate cu amploarea, dimensiunea și natura activității comerciale a persoanei care pregătește sau execută cu titlu profesional tranzacții. Astfel de sisteme ar trebui să prevadă efectuarea unei analize umane de către personal instruit în mod corespunzător, pe baza unor informații obiective de care dispune entitatea raportoare. Entitatea ar trebui să colecteze date cu caracter personal suplimentare doar pentru a asigura o analiză umană adecvată. Pentru a permite o analiză mai aprofundată a potențialelor utilizări abuzive ale informațiilor privilegiate, manipulări ale pieței sau tentative de utilizare abuzivă a informațiilor privilegiate sau de manipulare a pieței, sistemele de monitorizare a abuzului de piață ar trebui să poată genera alerte în concordanță cu parametrii specificați. Accesul la astfel de alerte ar trebui înregistrat pentru a se asigura că acestea sunt utilizate numai pentru detectarea abuzului de piață. Este probabil ca întregul proces să necesite un anumit nivel de automatizare. |
|
(3) |
Pentru a analiza dacă mecanismele, sistemele și procedurile de prevenire și detectare a abuzului de piață sunt adecvate, este necesar să se evalueze impactul pe care persoana care pregătește sau execută cu titlu profesional tranzacții îl poate avea asupra pieței. În cadrul evaluării respective, aceste persoane ar trebui să estimeze dacă dețin o poziție semnificativă sau dominantă pe orice segment de active de pe piața criptoactivelor, caz în care mecanismele, sistemele și procedurile respective ar trebui să fie proporționale cu poziția lor. |
|
(4) |
Prevenirea și detectarea abuzului de piață necesită o monitorizare continuă a tuturor ordinelor și tranzacțiilor pregătite sau executate de persoane care pregătesc sau execută tranzacții cu titlu profesional, indiferent dacă ordinele și tranzacțiile respective sunt executate în registrul distribuit („în lanț”) sau în afara registrului distribuit („în afara lanțului”), inclusiv transferuri de criptoactive către sau dinspre conturile clienților aceluiași furnizor de servicii de criptoactive. |
|
(5) |
Pentru a facilita și a promova o abordare și practici coerente în întreaga Uniune în ceea ce privește prevenirea, detectarea și sancționarea abuzului de piață, este necesar să se stabilească dispoziții detaliate prin care să se armonizeze conținutul, modelul și momentul de raportare ale ordinelor și tranzacțiilor suspecte, precum și alte aspecte legate de funcționarea DLT. |
|
(6) |
Pentru a partaja resursele, pentru a dezvolta și a menține la nivel central sisteme de monitorizare și pentru a consolida expertiza în contextul monitorizării ordinelor și a tranzacțiilor suspecte, persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive ar trebui să poată să delege prevenirea și detectarea unor astfel de ordine, tranzacții și a altor aspecte legate de funcționarea DLT în cadrul unui grup sau să delege analiza datelor și generarea de alerte, sub rezerva unor condiții adecvate. Delegarea nu ar trebui nici să împiedice autoritățile competente să evalueze, în orice moment, dacă mecanismele, sistemele și procedurile utilizate de persoana căreia îi sunt delegate funcțiile sunt în mod eficace în concordanță cu obligația de prevenire și detectare a abuzului de piață. Obligația de raportare și responsabilitatea de a respecta prezentul regulament și articolul 92 din Regulamentul (UE) 2023/1114 ar trebui să îi revină în continuare persoanei care efectuează delegarea. |
|
(7) |
Furnizorii de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacționare ar trebui să dispună de norme de tranzacționare adecvate care să contribuie la prevenirea abuzului de piață. Entitățile respective ar trebui, de asemenea, să dispună de facilități pentru a viziona din nou registrul de ordine în vederea analizării activității de tranzacționare. Un model unic și armonizat pentru transmiterea pe cale electronică a unui raport privind tranzacțiile și ordinele suspecte („STOR”) ar trebui să faciliteze schimbul eficient de informații privind ordinele și tranzacțiile suspecte între autoritățile competente în cadrul investigațiilor transfrontaliere. |
|
(8) |
Câmpurile de informații dintr-un astfel de model STOR, în cazul în care sunt completate în mod clar, cuprinzător, obiectiv și precis, ar trebui să ajute autoritățile competente să evalueze prompt astfel de ordine și tranzacții suspecte și să ia măsurile necesare. Prin urmare, un astfel de model STOR ar trebui să le permită persoanelor care transmit STOR să furnizeze informațiile pe care autoritățile competente le consideră relevante cu privire la ordinele sau tranzacțiile suspecte ori la alte aspecte legate de funcționarea tehnologiei registrelor distribuite care au fost raportate și să explice motivele de suspiciune. Modelul STOR ar trebui, de asemenea, să le permită persoanelor care transmit STOR să furnizeze date cu caracter personal care să permită identificarea persoanelor implicate în activitatea suspectă și să asiste autoritățile competente în investigațiile lor. Aceste informații ar trebui să fie furnizate de la bun început, astfel încât integritatea investigației să nu fie compromisă de posibilitatea ca o autoritate competentă să fie nevoită să recontacteze, în cursul unei investigații, persoana care a transmis STOR. Orice prelucrare a datelor cu caracter personal în temeiul prezentului regulament ar trebui efectuată în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului (2) privind protecția persoanelor fizice în legătură cu prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date. Principiul reducerii la minimum a datelor ar trebui respectat în special în cazul în care datele cu caracter personal sunt colectate pentru a se asigura conformitatea cu prezentul regulament. |
|
(9) |
Pentru a facilita transmiterea unui STOR, modelul ar trebui să permită atașarea unor documente și materiale care sunt necesare în sprijinul notificării efectuate, inclusiv sub forma unei anexe în care să fie enumerate ordinele sau tranzacțiile suspecte și în care să se detalieze prețurile și volumele aferente. În plus, modelul STOR ar trebui să permită raportarea comportamentelor suspecte legate de funcționarea DLT. |
|
(10) |
Persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive nu ar trebui să notifice toate ordinele primite, nici toate tranzacțiile efectuate care au declanșat o alertă internă. O cerință în acest sens ar fi incompatibilă cu cerința de a evalua de la caz la caz dacă există motive întemeiate de suspiciune. |
|
(11) |
Analiza ordinelor, a tranzacțiilor sau a altor aspecte legate de funcționarea DLT ar trebui să țină seama nu numai de informațiile interne ale persoanei care pregătește sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive, ci și de toate informațiile aflate la dispoziția publicului, inclusiv de informațiile privind tranzacțiile încorporate într-un sistem de registre publice. |
|
(12) |
STOR-urile ar trebui să fie transmise autorității competente fără întârziere după formarea unei suspiciuni rezonabile cu privire la existența unui abuz de piață. Analiza efectuată pentru a stabili dacă un anumit ordin sau o anumită tranzacție trebuie să fie considerat(ă) suspect(ă) ar trebui să se bazeze pe fapte, nu pe speculații sau pe prezumții și ar trebui să se desfășoare cât mai rapid posibil. Amânarea transmiterii unui raport pentru a include și alte ordine sau tranzacții suspecte ori alte aspecte legate de funcționarea DLT sau acumularea mai multor STOR-uri ar fi ireconciliabilă cu obligația de a acționa fără întârziere, în cazul în care există deja o suspiciune rezonabilă. În orice caz, persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive ar trebui să evalueze, de la caz la caz, dacă mai multe ordine, tranzacții sau alte aspecte legate de funcționarea DLT ar putea fi raportate într-un singur STOR. |
|
(13) |
Ar putea exista circumstanțe în care să se formeze o suspiciune rezonabilă de abuz de piață după ce a avut loc activitatea suspectată, ca urmare a unor evenimente ulterioare sau a unor informații disponibile ulterior. Acest lucru nu ar trebui să reprezinte un motiv pentru a nu raporta activitățile suspectate către autoritatea competentă. Pentru a demonstra conformitatea cu cerințele de raportare în aceste circumstanțe specifice, persoana care transmite STOR-ul ar trebui să fie în măsură să justifice timpul care s-a scurs între momentul în care a avut loc activitatea suspectată și momentul în care s-a format suspiciunea rezonabilă cu privire la faptul că a fost comis, este comis sau este probabil să fie comis un abuz de piață. |
|
(14) |
Pentru a ajuta persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive să își exercite puterea de decizie atunci când analizează ordinele sau tranzacțiile suspecte ulterioare, acestea ar trebui să poată relua și revizui analiza STOR-urilor care au fost transmise și a ordinelor, a tranzacțiilor și a comportamentelor suspecte legate de funcționarea DLT care au fost analizate, dar în legătură cu care autoritatea competentă în cauză a concluzionat că motivele de suspiciune nu erau rezonabile. |
|
(15) |
Pentru a preveni abuzul de piață în cea mai mare măsură posibilă, persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive ar trebui să fie în măsură să își perfecționeze sistemele de supraveghere și să detecteze modele de comportamente care se repetă și care, cumulate și considerate în ansamblu, ar putea conduce la o suspiciune rezonabilă de abuz de piață. Prin urmare, persoanele respective ar trebui să aibă obligația de a analiza ordinele, tranzacțiile, comportamentele suspecte și alte aspecte legate de funcționarea tehnologiei registrelor distribuite care nu au condus la un STOR și de a înregistra astfel de analize. Evidențele menționate ar trebui, de asemenea, să ajute aceste persoane să demonstreze respectarea articolului 92 din Regulamentul (UE) 2023/1114 și ar trebui să faciliteze exercitarea de către autoritățile competente a funcțiilor lor de supraveghere, de investigare și de asigurare a respectării legii în temeiul articolului 92 din Regulamentul (UE) 2023/1114. |
|
(16) |
Având în vedere că piețele criptoactivelor au o dimensiune inerent transfrontalieră, este necesar să se specifice proceduri de coordonare între autoritățile competente pentru detectarea și sancționarea abuzului de piață în cazul unor situații de abuz de piață cu caracter transfrontalier. Astfel de proceduri de coordonare ar trebui să garanteze că nu există investigații sau activități de asigurare a respectării legii care sunt contradictorii. În acest context, situațiile de abuz de piață cu caracter transfrontalier ar trebui să includă cazurile în care într-un stat membru se efectuează tranzacții suspecte cu un criptoactiv care este admis la tranzacționare într-un alt stat membru și cazurile în care furnizorul de servicii de criptoactive în cauză își desfășoară activitatea în mai multe state membre. |
|
(17) |
Este necesar să se stabilească dispoziții privind transmiterea STOR-urilor între autoritățile competente. În absența unui regim de raportare a tranzacțiilor, astfel de cerințe sunt esențiale pentru a asigura supravegherea eficientă a pieței și asigurarea respectării normelor, prevenind în același timp transmiterea unui flux masiv de informații care nu ar fi util pentru autoritatea destinatară. |
|
(18) |
Prezentul regulament se bazează pe proiectele de standarde tehnice de reglementare înaintate Comisiei de Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe („ESMA”). |
|
(19) |
ESMA a efectuat consultări publice deschise cu privire la proiectele de standarde tehnice de reglementare pe care se bazează prezentul regulament, a analizat costurile și beneficiile potențiale aferente și a solicitat avizul Grupului părților interesate din domeniul valorilor mobiliare și piețelor, înființat în conformitate cu articolul 37 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului (3). |
|
(20) |
Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor a fost consultată în conformitate cu articolul 42 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1725 (4) și a emis un aviz la 22 ianuarie 2025, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Definiții
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiții:
|
1. |
„raport privind tranzacțiile și ordinele suspecte” (STOR) înseamnă raportul privind ordinele sau tranzacțiile suspecte, inclusiv orice anulare sau modificare a acestora, precum și alte aspecte legate de funcționarea DLT în cazul în care ar putea exista circumstanțe care să indice faptul că a fost comis, este comis sau este probabil să fie comis un abuz de piață; |
|
2. |
„mijloace electronice” înseamnă echipamentul electronic de prelucrare (inclusiv prin compresie digitală), de stocare și de transmitere a datelor prin cablu, unde radio, tehnologie optică sau orice alt mijloc electromagnetic; |
|
3. |
„grup” înseamnă un grup, astfel cum este definit la articolul 2 punctul 11 din Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului (5); |
|
4. |
„ordin” înseamnă orice ordin, inclusiv orice cotare, fără excepție, indiferent dacă scopul său este transmiterea inițială, modificarea, actualizarea sau anularea unui ordin și indiferent de tipul de ordin. |
Articolul 2
Cerințe generale
(1) Persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive instituie și mențin mecanisme, sisteme și proceduri care asigură:
|
(a) |
monitorizarea eficace și continuă, în scopul prevenirii, detectării și identificării ordinelor și a tranzacțiilor în cazul cărora ar putea exista circumstanțe care să indice faptul că a fost comis, este comis sau este probabil să fie comis un abuz de piață, precum și a tuturor ordinelor primite și transmise și a tuturor tranzacțiilor executate cu criptoactive; |
|
(b) |
monitorizarea eficace și continuă a aspectelor legate de funcționarea DLT, în scopul detectării și al identificării altor aspecte legate de funcționarea tehnologiei registrelor distribuite, inclusiv a mecanismului de consens, în cazul în care ar putea exista circumstanțe care să indice faptul că a fost comis, este comis sau este probabil să fie comis un abuz de piață; |
|
(c) |
transmiterea STOR-urilor către autoritățile competente în conformitate cu cerințele prevăzute în prezentul regulament și utilizând modelul prevăzut în anexă. |
(2) Obligațiile menționate la alineatul (1) se aplică în cazul ordinelor, al tranzacțiilor și al altor aspecte legate de funcționarea DLT care ar putea constitui abuz de piață, indiferent:
|
(a) |
de calitatea în care este emis ordinul sau este efectuată tranzacția; |
|
(b) |
de tipurile de clienți vizați; |
|
(c) |
dacă ordinele au fost emise sau tranzacțiile efectuate într-o platformă de tranzacționare sau în afara unei astfel de platforme. |
(3) Persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive se asigură că mecanismele, sistemele și procedurile menționate la alineatul (1):
|
(a) |
sunt adecvate și proporționale în raport cu amploarea, dimensiunea și natura activității lor economice; |
|
(b) |
sunt evaluate cu regularitate, cel puțin prin intermediul unui audit și al unei examinări interne efectuate anual, și sunt actualizate atunci când este necesar; |
|
(c) |
sunt susținute printr-o documentație scrisă clară, acest lucru fiind valabil și pentru orice modificare sau actualizare a acestora, efectuată în scopul respectării dispozițiilor prezentului regulament, iar informațiile documentate sunt păstrate pentru o perioadă de cinci ani. |
(4) Persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive furnizează autorității competente, la cerere, informațiile privind evaluarea menționată la alineatul (3), inclusiv informații privind nivelul de automatizare instituit.
Articolul 3
Prevenirea, monitorizarea și detectarea
(1) Mecanismele, sistemele și procedurile menționate la articolul 92 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/1114:
|
(a) |
acoperă întreaga gamă de activități de tranzacționare desfășurate de persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive; |
|
(b) |
generează alerte care indică activitățile ce necesită o analiză mai aprofundată pentru a se detecta eventuale abuzuri de piață; |
|
(c) |
permit furnizorilor de servicii de criptoactive care operează o platformă de tranzacționare:
|
|
(d) |
să permită persoanelor care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive să analizeze, în mod individual și comparativ, fiecare tranzacție executată și fiecare ordin emis, modificat, anulat sau respins în interiorul și în afara unei platforme de tranzacționare, indiferent dacă ordinele și tranzacțiile sunt sau nu emise și executate prin intermediul registrului distribuit, precum și aspecte legate de funcționarea DLT care ar putea constitui abuz de piață. |
(2) Persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive instituie și mențin mecanisme și proceduri care asigură un nivel adecvat de analiză umană pentru prevenirea, monitorizarea, detectarea și identificarea tranzacțiilor, a ordinelor și a aspectelor legate de funcționarea tehnologiei registrelor distribuite care indică probabilitatea sau existența unor comportamente de abuz de piață. Persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive colectează datele cu caracter personal suplimentare, cu unicul scop de a asigura un nivel adecvat de analiză umană.
(3) În sensul articolului 92 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/1114, persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive utilizează sisteme TIC, într-o măsură adecvată și proporțională cu amploarea, dimensiunea și natura activității lor economice.
Sistemele TIC menționate la primul paragraf includ sisteme TIC care permit citirea automatizată decalată, vizionarea din nou și analizarea datelor din registrele de ordine. Astfel de sisteme trebuie să aibă o capacitate suficientă pentru a funcționa într-un mediu de tranzacționare algoritmică.
În sensul celui de al doilea paragraf, „tranzacționare algoritmică” înseamnă tranzacționarea de criptoactive pe baza unui algoritm computerizat care stabilește în mod automat, cu intervenție umană minimă sau fără intervenție umană, unii parametri individuali ai ordinelor, inclusiv în ceea ce privește posibilitatea inițierii ordinului, momentul inițierii, prețul sau cantitatea ordinului ori modul în care ordinul să fie gestionat după trimiterea lui, și nu include sistemele utilizate exclusiv în scopul direcționării ordinelor către una sau mai multe platforme de tranzacționare, al procesării ordinelor care nu implică stabilirea unor parametri de tranzacționare, al confirmării ordinelor sau al prelucrării post-tranzacționare a tranzacțiilor executate.
(4) Persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive pot, printr-un acord scris, să externalizeze către un terț sau să delege unei persoane juridice care face parte din același grup, astfel cum este definit la articolul 2 punctul 11 din Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului (6), („furnizori”), funcțiile legate de prevenirea, monitorizarea, detectarea și identificarea ordinelor, a tranzacțiilor sau a altor aspecte legate de funcționarea DLT care ar putea constitui abuzuri de piață, inclusiv analiza datelor, care cuprind datele privind ordinele și tranzacțiile, precum și generarea de alerte. Persoanele care deleagă sau externalizează funcțiile respective rămân pe deplin responsabile de îndeplinirea tuturor obligațiilor care le revin în temeiul prezentului regulament și al articolului 92 din Regulamentul (UE) 2023/1114. În cazul în care funcțiile respective sunt externalizate către un terț, persoanele care le externalizează trebuie să respecte în orice moment următoarele cerințe:
|
(a) |
să păstreze expertiza și resursele necesare pentru:
|
|
(b) |
aceste persoane trebuie să aibă acces direct la toate informațiile relevante privind analiza datelor și generarea alertelor. |
Acordul scris menționat la primul paragraf descrie drepturile și obligațiile persoanei care deleagă sau externalizează funcțiile, precum și pe cele care îi revin furnizorului. Acordul prevede, de asemenea, motivele pe baza cărora persoana care deleagă sau externalizează funcțiile poate rezilia acordul respectiv.
(5) Ca parte a mecanismelor, sistemelor și procedurilor menționate la primul și al doilea paragraf, persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive păstrează, pentru o perioadă de cinci ani, informațiile care au stat la baza analizei efectuate cu privire la ordinele, tranzacțiile și aspectele legate de funcționarea DLT care ar putea constitui abuz de piață. Informațiile respective includ analiza efectuată și motivele care au stat la baza deciziei de a transmite sau nu un STOR. Persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive furnizează aceste informații autorității competente, la cerere.
Articolul 4
Activitățile de formare
Persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive organizează și oferă cursuri de formare eficace și cuprinzătoare personalului implicat în prevenirea, monitorizarea, detectarea și identificarea ordinelor, a tranzacțiilor și a altor aspecte legate de funcționarea DLT care ar putea indica existența unui abuz de piață, inclusiv personalului implicat în prelucrarea ordinelor și a tranzacțiilor sau personalului responsabil cu funcționarea DLT. Activitățile de formare trebuie să aibă loc cu regularitate și să fie adecvate și proporționale cu amploarea, dimensiunea și natura activității economice.
Articolul 5
Raportarea ordinelor sau a tranzacțiilor suspecte
(1) Persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive instituie și mențin mecanisme, sisteme și proceduri eficace care să le permită să evalueze, în scopul transmiterii unui STOR, dacă în cazul unui ordin, al unei tranzacții sau al altor aspecte ale DLT pot exista circumstanțe care să indice că a fost comis, este comis sau este probabil să fie comis un abuz de piață. Aceste mecanisme, sisteme și proceduri trebuie să includă un nivel adecvat de analiză umană.
(2) Persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive raportează un STOR:
|
(a) |
prin utilizarea modelului STOR prevăzut în anexă și prin completarea câmpurilor de informații relevante pentru ordinele, tranzacțiile sau alte aspecte raportate legate de funcționarea DLT într-un mod clar și precis, inclusiv orice documente justificative sau anexe; |
|
(b) |
prin utilizarea mijloacelor electronice specificate de autoritatea competentă respectivă. |
În sensul primului paragraf litera (b), autoritatea competentă specifică pe site-ul său web mijloacele electronice care urmează să fie utilizate și se asigură că mijloacele electronice respective garantează menținerea caracterului complet, a integrității și a confidențialității informațiilor în timpul transmiterii.
STOR-ul menționat la primul paragraf se bazează pe fapte și analize, luând în considerare toate informațiile aflate la dispoziția persoanelor care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive.
(3) Persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive asigură și mențin confidențialitatea informațiilor prevăzute în raportul privind ordinele sau tranzacțiile suspecte și se asigură că nici persoana cu privire la care a fost transmis STOR-ul și nici vreo altă persoană care, în virtutea funcției sau a poziției pe care o deține în cadrul persoanei care efectuează raportarea, nu este necesar să fie la curent cu transmiterea unui STOR, nu este informată cu privire la:
|
(a) |
generarea alertelor menționate la articolul 3 alineatul (1) litera (b); |
|
(b) |
evaluarea care poate conduce la transmiterea unui STOR; |
|
(c) |
faptul că persoana care efectuează raportarea va completa STOR-ul fără a trimite solicitări de informații persoanei cu privire la care poate fi transmis STOR-ul pentru completarea anumitor câmpuri; |
|
(d) |
transmiterea unui STOR către autoritatea competentă sau intenția de a transmite un STOR. |
Articolul 6
Momentul de transmitere a unui STOR
(1) Persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive se asigură că dispun de mecanisme, sisteme și proceduri eficace pentru transmiterea unui STOR fără întârziere, odată ce se formează o suspiciune rezonabilă de abuz de piață.
(2) Mecanismele, sistemele și procedurile menționate la alineatul (1) implică posibilitatea de a raporta STOR-uri în legătură cu tranzacții, ordine sau alte aspecte legate de funcționarea DLT care au avut loc în trecut, în cazul în care au apărut suspiciuni în lumina unor evenimente sau informații ulterioare. În astfel de cazuri, persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive explică în STOR intervalul de timp dintre presupusa încălcare și transmiterea STOR-ului, în funcție de circumstanțele specifice ale cazului.
(3) Persoanele care pregătesc sau execută cu titlu profesional tranzacții cu criptoactive prezintă autorității competente orice informații suplimentare relevante care le sunt aduse la cunoștință după transmiterea STOR-ului și furnizează orice informații sau documente solicitate de către autoritatea competentă.
Articolul 7
Schimbul de rapoarte între autoritățile competente
(1) Autoritățile competente transmit STOR-urile utilizând formularul pentru furnizarea nesolicitată de informații prevăzut în anexa IV la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/2545 al Comisiei (7).
(2) Autoritatea competentă care transmite informațiile anexează STOR-ul la formularul menționat la alineatul (1), fără a fi obligată să îl traducă în limba autorității competente destinatare. Autoritatea competentă care transmite informațiile include orice documente suplimentare care sunt furnizate în STOR și specifică temeiul juridic pentru furnizarea informațiilor.
Articolul 8
Procedurile de coordonare pentru detectarea și sancționarea situațiilor de abuz de piață cu caracter transfrontalier
(1) O autoritate competentă care suspectează că a avut loc, ar putea să fi avut loc sau ar putea avea loc un abuz de piață cu caracter transfrontalier raportează stadiul evaluării sale preliminare celorlalte autorități competente în cauză, fără întârzieri nejustificate, inclusiv, după caz, autorităților competente ale platformelor de tranzacționare în care criptoactivul este admis la tranzacționare.
Atunci când sunt informate cu privire la situațiile de abuz de piață cu caracter transfrontalier, autoritățile competente destinatare fac schimb, fără întârzieri nejustificate, de informații cu privire la planificarea sau existența oricărei activități sau măsuri de supraveghere sau, după caz și în eventualitatea în care aceste informații sunt disponibile pentru a fi consultate de autoritatea competentă destinatară, cu privire la o anchetă penală existentă referitoare la același caz.
(2) Autoritățile competente în cauză:
|
(a) |
se informează reciproc periodic cu privire la situațiile de abuz de piață cu caracter transfrontalier; |
|
(b) |
se informează reciproc cu privire la evoluțiile intermediare semnificative legate de situațiile de abuz de piață cu caracter transfrontalier; |
|
(c) |
își coordonează acțiunile de supraveghere și de asigurare a respectării legislației. |
(3) O autoritate competentă care a inițiat în mod oficial o investigație, o activitate de asigurare a respectării legislației sau, după caz, care are cunoștință de o anchetă penală informează în acest sens celelalte autorități competente în cauză, inclusiv, după caz, autoritățile competente ale platformelor de tranzacționare în care criptoactivul este admis la tranzacționare. Autoritatea competentă raportoare poate informa ESMA.
(4) Autoritățile competente care au inițiat o investigație sau o activitate de asigurare a respectării legislației sau s-au implicat într-o investigație sau într-o astfel de activitate în contextul situațiilor cu caracter transfrontalier pot solicita coordonarea ESMA.
(5) În sensul prezentului articol, „situații de abuz de piață cu caracter transfrontalier” înseamnă oricare dintre următoarele situații:
|
(a) |
o situație în care mai multe autorități competente au prerogative în materie de detectare, de investigare sau de sancționare a unui potențial caz de abuz de piață; |
|
(b) |
o situație în care cooperarea dintre mai multe autorități competente este necesară pentru a detecta, a investiga sau a sancționa un potențial caz de abuz de piață. |
Articolul 9
Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 29 aprilie 2025.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1)
JO L 150, 9.6.2023, p. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
(2) Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).
(3) Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
(4) Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 și a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
(5) Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE ale Consiliului (JO L 182, 29.6.2013, p. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/34/oj).
(6) Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE ale Consiliului (JO L 182, 29.6.2013, p. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/34/oj).
(7) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/2545 al Comisiei din 24 septembrie 2024 de stabilire a unor standarde tehnice de punere în aplicare pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește formularele, modelele și procedurile standard pentru cooperarea și schimbul de informații dintre autoritățile competente (JO L, 2024/2545, 26.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/2545/oj).
ANEXĂ
Model de STOR
|
Vă atragem atenția asupra faptului cătoatecâmpurile din secțiunile 1-4 sunt obligatorii. În cazul în care nu se pot furniza informații pentru un anumit câmp, vă rugăm să indicați „Nu se aplică” și să explicați pe scurt motivele. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
SECȚIUNEA 1 – IDENTITATEA ENTITĂȚII/PERSOANEI CARE TRANSMITE STOR Persoane care, prin profesia lor, pregătesc sau efectuează tranzacții cu criptoactive – a se preciza, în fiecare caz: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Numele persoanei fizice |
[Prenumele și numele persoanei fizice însărcinate cu transmiterea STOR în cadrul entității care transmite STOR] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Postul ocupat în cadrul entității raportoare |
[Postul pe care îl ocupă persoana fizică însărcinată cu transmiterea STOR în cadrul entității care transmite STOR] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Denumirea entității raportoare |
[Denumirea completă a entității raportoare, incluzând în cazul persoanelor juridice:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Adresa entității raportoare |
[Adresa completă (de exemplu, strada, numărul, codul poștal, orașul, statul/provincia) și țara] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Calitatea în care acționează entitatea cu privire la ordinele, tranzacțiile sau comportamentele legate de funcționarea DLT care ar putea constitui abuz de piață |
[Descrierea calității în care a acționat entitatea raportoare cu privire la ordinul (ordinele), tranzacția (tranzacțiile) sau comportamentul (comportamentele) în legătură cu funcționarea tehnologiei registrelor distribuite care ar putea indica existența unui abuz de piață, de exemplu executarea ordinelor în numele clienților, operarea unei platforme de tranzacționare…] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Tipul de activitate de tranzacționare (activități de formare a pieței, arbitraj etc.) și tipul de criptoactiv tranzacționat de către entitatea raportoare |
[Descrierea oricăror măsuri, circumstanțe sau relații la nivel de întreprinderi, de natură contractuală sau organizatorică] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Datele de contact pentru solicitarea de informații suplimentare |
[Persoana din cadrul entității raportoare care trebuie contactată pentru solicitarea de informații suplimentare referitoare la prezentul raport (de exemplu, coordonatorul funcției de conformitate) și datele de contact relevante, dacă nu sunt aceleași cu cele ale persoanei responsabile cu transmiterea STOR:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Faptele au fost deja raportate autorităților publice? |
Vă rugăm să precizați dacă faptele au fost deja raportate autorității publice (și, în caz afirmativ, indicați denumirea autorității). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
SECȚIUNEA 2 – TRANZACȚIE/ORDIN/COMPORTAMENT ȘI ALTE ASPECTE LEGATE DE FUNCȚIONAREA TEHNOLOGIEI REGISTRELOR DISTRIBUITE |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Descrierea criptoactivului: |
Descrieți criptoactivul (criptoactivele) care fac(e) obiectul STOR-ului, precizând:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Denumirea registrului (registrelor) distribuit(e): |
[Furnizați denumirea (denumirile) completă (complete) a(le) registrului (registrelor) distribuit(e) în care s-a observat comportamentul suspect.] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Platforma de tranzacționare în care a fost emis ordinul sau a fost executată tranzacția |
[Indicați denumirea și codul pentru identificarea piețelor (MIC) în conformitate cu ISO 10383 pentru a identifica platforma de tranzacționare în care a fost emis ordinul sau a fost executată tranzacția. În cazul în care ordinul/tranzacția nu a fost identificat(ă) într-o platformă de tranzacționare, vă rugăm să menționați „în afara unei platforme de tranzacționare” și codul LEI al furnizorului de servicii de criptoactive care a efectuat tranzacția, după caz.] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Locul (țara) |
[Numele complet al țării și codul din două caractere al țării conform standardului ISO 3166-1] [Precizați locul în care:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Descrierea ordinului, a tranzacției sau a comportamentului suspect legat de funcționarea DLT |
[Descrieți cel puțin următoarele caracteristici ale ordinului (ordinelor), ale tranzacției (tranzacțiilor) sau ale comportamentului (comportamentelor) raportate:
[În cazul în care există mai multe ordine sau tranzacții care ar putea constitui abuz de piață, detaliile privind prețurile și volumele acestor ordine și tranzacții pot fi transmise autorității competente într-o anexă la STOR.];
În cazul raportării unui comportament suspect în legătură cu funcționarea registrului distribuit, vă rugăm să furnizați cât mai multe detalii cu putință, inclusiv impactul pe care l-a avut asupra validării tranzacțiilor și metoda utilizată pentru a modifica funcționarea DLT]. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
SECȚIUNEA 3 – DESCRIEREA NATURII SUSPICIUNII |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Natura suspiciunii |
[Precizați tipul de încălcare pe baza căruia ordinul (ordinele), tranzacția (tranzacțiile), comportamentul (comportamentele) raportat(e) în legătură cu funcționarea DLT ar putea constitui abuz de piață.] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Motivele de suspiciune |
[Descrieți activitatea (tranzacții și ordine, modul de emitere a ordinelor sau de efectuare a tranzacției și caracteristicile ordinelor și ale tranzacțiilor care le fac să fie suspecte, comportamentele legate de funcționarea DLT) și modul în care chestiunea respectivă a atras atenția persoanei care raportează și precizați motivele de suspiciune. Pentru criptoactivele admise la tranzacționare pe o platformă de tranzacționare/tranzacționate pe o platformă de tranzacționare, furnizați o descriere a naturii interacțiunii din registrul de ordine/tranzacțiilor care ar putea constitui abuz de piață.] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
SECȚIUNEA 4 – IDENTIFICAREA PERSOANEI (PERSOANELOR) RESPONSABILE PENTRU ORDINELE, TRANZACȚIILE SAU COMPORTAMENTUL LEGAT DE FUNCȚIONAREA TEHNOLOGIEI REGISTRELOR DISTRIBUITE CARE AR PUTEA CONSTITUI ABUZ DE PIAȚĂ („PERSOANA SUSPECTATĂ”) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Numele |
[Pentru persoanele fizice: prenumele și numele de familie] [Pentru persoanele juridice: denumirea completă, inclusiv forma juridică, așa cum figurează în registrul din țara în temeiul legislației căreia a fost înregistrată persoana, dacă este cazul, și identificatorul entității juridice (LEI) în conformitate cu standardul ISO 17442] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Numărul național de identificare |
[Număr și/sau text] [În cazul în care numărul național de identificare nu este aplicabil sau cunoscut, indicați data nașterii (numai pentru persoanele fizice) în formatul ISO 8601.] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Adresa |
[Adresa completă (de exemplu, strada, numărul, codul poștal, orașul, statul/provincia) și țara] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Informații despre situația profesională: – Locul – Poziția |
[Informații cu privire la situația profesională a persoanei suspectate, provenite din surse de informații de care dispune entitatea raportoare în cadru intern (de exemplu, în cazul clienților, documentația aferentă contului, iar în cazul unui angajat al entității raportoare, sistemul de informații referitoare la personal)] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Numărul (numerele) de cont și adresa (adresele) portofelului |
[Numerele contului (conturilor) de numerar, ale oricăror conturi comune sau ale oricărei procuri referitoare la contul pe care îl deține entitatea/persoana suspectată. Adresa (adresele) portofelului implicat(e) în tranzacție sau în comportamentul suspectat] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Identificatorul clientului |
[În cazul în care persoana suspectată este client al entității raportoare] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Relația cu emitentul criptoactivului în cauză |
[Descrierea oricăror măsuri, circumstanțe sau relații la nivel de întreprinderi, de natură contractuală sau organizatorică] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
SECȚIUNEA 5 – INFORMAȚII SUPLIMENTARE Alte informații relevante pentru raport, în funcție de activitate: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
[Lista următoare este cu titlu orientativ și nu este exhaustivă. Dacă sunt relevante pentru STOR, pot fi furnizate și alte informații considerate utile de către persoana care efectuează raportarea.]
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
SECȚIUNEA 6 – DOCUMENTAȚIE ANEXATĂ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
[Enumerați documentele anexate și materialele justificative transmise împreună cu prezentul STOR.] [Câteva exemple de astfel de documente sunt e-mailurile, înregistrările de conversații, evidențele ordinelor/tranzacțiilor, evidențele tehnologiei registrelor distribuite, confirmările, rapoartele brokerilor, procurile și informațiile publicate în mass-media, în cazul în care sunt pertinente. Dacă informațiile detaliate cu privire la ordinele/tranzacțiile/comportamentele legate de funcționarea tehnologiei registrelor distribuite menționate în secțiunea 2 sunt furnizate într-o anexă separată, indicați titlul anexei respective.] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
(1) Regulamentul delegat (UE) 2025/1140 al Comisiei din 27 februarie 2025 de completare a Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează evidențele de păstrat pentru toate serviciile, activitățile, ordinele și tranzacțiile efectuate aferente criptoactivelor (JO L, 2025/1140, 10.6.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1140/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/885/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)

