CELEX:32025R0941: Regulamentul (UE) 2025/941 al Parlamentului European și al Consiliului din 7 mai 2025 privind statisticile Uniunii Europene în domeniul pieței forței de muncă referitoare la întreprinderi, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 530/1999 al Consiliului și a Regulamentelor (CE) nr. 450/2003 și (CE) nr. 453/2008 ale Parlamentului European și ale Consiliului (Text cu relevanță pentru SEE)
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 22/06/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 07/05/2025; data semnăriiData intrării în vigoare: 01/01/2026; Punere în aplicare a se vedea articolul 15
Data încetării: No end date
Emitent: Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2025/941 |
20.5.2025 |
REGULAMENTUL (UE) 2025/941 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI
din 7 mai 2025
privind statisticile Uniunii Europene în domeniul pieței forței de muncă referitoare la întreprinderi, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 530/1999 al Consiliului și a Regulamentelor (CE) nr. 450/2003 și (CE) nr. 453/2008 ale Parlamentului European și ale Consiliului
(Text cu relevanță pentru SEE)
PARLAMENTUL EUROPEAN ȘI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în special articolul 338 alineatul (1),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naționale,
având în vedere avizul Băncii Centrale Europene (1),
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (2),
întrucât:
(1) |
Sunt necesare statistici precise, în timp util, fiabile și comparabile privind piața forței de muncă referitoare la întreprinderile din Uniune pentru elaborarea, punerea în aplicare și evaluarea politicilor Uniunii, în special a celor care abordează coeziunea economică, socială și teritorială și strategia europeană privind ocuparea forței de muncă, în contextul principiilor Pilonului european al drepturilor sociale (EPSR). Respectivele statistici sunt, de asemenea, relevante în contextul semestrului european, al planului de acțiune privind ESPR și al planului de acțiune privind economia socială. Ele sunt totodată importante pentru ca Uniunea să își îndeplinească sarcinile care îi revin în temeiul tratatelor. |
(2) |
Prevenirea și corectarea dezechilibrelor macroeconomice în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1176/2011 al Parlamentului European și al Consiliului (3) și monitorizarea salariilor minime adecvate în temeiul Directivei (UE) 2022/2041 a Parlamentului European și a Consiliului (4) necesită informații exacte cu privire la evoluția costului orar al forței de muncă și a nivelurilor salariale, la acoperirea acordurilor salariale colective și la procentul lucrătorilor acoperiți de un salariu minim în toate statele membre. |
(3) |
Banca Centrală Europeană utilizează statisticile europene privind piața forței de muncă referitoare la întreprinderi în contextul politicii monetare unice, în special cele privind evoluția costului forței de muncă și creșterea salariilor. Prin urmare, sunt necesare statistici precise, în timp util, fiabile și comparabile la nivelul Uniunii privind evoluția costului forței de muncă. |
(4) |
Este necesar să se extindă gradul de acoperire al statisticilor privind locurile de muncă vacante și actualitatea indicelui costului forței de muncă, deoarece ambii indicatori sunt enumerați printre principalii indicatori economici europeni în Comunicarea Comisiei din 27 noiembrie 2002 privind statisticile din zona euro „Către metodologii îmbunătățite pentru statisticile și indicatorii zonei euro”, necesari pentru monitorizarea politicilor monetare și economice. |
(5) |
Este important, în scopuri analitice, să existe un volum adecvat de date retrospective pentru a putea evalua indicii costului forței de muncă în timp. |
(6) |
Pentru a operaționaliza definiția întreprinderii sociale, este important să se inițieze studii de fezabilitate și studii-pilot cu scopul de a dispune de date specifice privind întreprinderile sociale. |
(7) |
Este necesar un temei juridic pentru a reglementa transmiterea datelor anuale privind diferența de remunerare dintre femei și bărbați pentru monitorizarea obiectivelor de dezvoltare durabilă din cadrul Agendei 2030 a Organizației Națiunilor Unite, în special a obiectivului 5 privind egalitatea de gen. |
(8) |
Punerea în aplicare a principiului egalității de șanse și al egalității de tratament între bărbați și femei în materie de încadrare în muncă și de muncă, astfel cum este descris în Directiva 2006/54/CE a Parlamentului European și a Consiliului (5), necesită date comparabile privind salariile primite de bărbați și femei. Pentru a consolida aplicarea principiului egalității de remunerare pentru aceeași muncă sau pentru o muncă de aceeași valoare între bărbați și femei, articolul 31 din Directiva (UE) 2023/970 a Parlamentului European și a Consiliului (6) impune statelor membre să furnizeze anual și în timp util Comisiei date actualizate privind diferența de remunerare dintre femei și bărbați. Respectiva obligație ar trebui să fie completată de cadrul statistic adecvat necesar pentru compilarea și transmiterea datelor privind diferențele de remunerare dintre femei și bărbați, care ar trebui să includă subiectele detaliate, periodicitatea furnizării datelor, perioadele de referință și termenul pentru transmiterea datelor. |
(9) |
Conceptul diferenței de remunerare dintre femei și bărbați este definit în Directiva (UE) 2023/970. Definiția respectivă ar trebui să fie adaptată în scopul compilării și transmiterii datelor privind diferența de remunerare dintre femei și bărbați în temeiul prezentului regulament. În special, termenul „salariat” trebuie să acopere lucrătorii care se află într-un raport de muncă, inclusiv stagiarii remunerați și ucenicii. |
(10) |
Pentru a completa imaginea diferențelor de remunerare, Comisia (Eurostat) ar trebui să compileze, o dată la patru ani, statisticile privind câștigurile salariale anuale și lunare totale, care să acopere toate componentele acestora, pentru salariații de sex masculin și feminin, pe baza datelor privind structura câștigurilor salariale. |
(11) |
Decalajul de pensii dintre femei și bărbați este diferența relativă dintre pensiile medii brute câștigate de femei și bărbați. Acest decalaj își are rădăcinile în diferite cariere profesionale; cele ale femeilor se caracterizează prin salarii mai mici, cariere mai scurte și întrerupte și un volum mai mic de ore lucrate. Prin urmare, femeile sunt mai expuse riscului de sărăcie la o vârstă mai înaintată. Datele colectate în contextul statisticilor privind piața forței de muncă referitoare la întreprinderi în ceea ce privește structura câștigurilor salariale, diferența de remunerare dintre femei și bărbați și structura costului forței de muncă pot contribui, de asemenea, la o mai bună înțelegere a decalajului de pensii dintre femei și bărbați în statele membre. |
(12) |
Pentru a simplifica legislația existentă și a promova armonizarea în ceea ce privește domeniul de aplicare, conceptele, definițiile și raportarea privind calitatea, prezentul regulament ar trebui să acopere toate statisticile europene privind piața forței de muncă referitoare la întreprinderi. Prin urmare, este oportun să se abroge Regulamentul (CE) nr. 530/1999 al Consiliului (7) și Regulamentele (CE) nr. 450/2003 (8) și (CE) nr. 453/2008 (9) ale Parlamentului European și ale Consiliului și să se înlocuiască cu prezentul regulament. |
(13) |
Este esențial ca statisticile colectate în temeiul prezentului regulament să îndeplinească criteriile de calitate prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 223/2009 al Parlamentului European și al Consiliului (10). Precizia statistică este o măsură importantă a calității datelor provenite din eșantioane. Prin urmare, este necesar să se specifice ținte privind precizia care ar trebui să fie vizate atunci când sunt definite planuri de eșantionare în statele membre. În plus, în scopul raportării privind calitatea, Comisia (Eurostat) ar trebui să includă în raportarea privind calitatea orientări cu privire la modalități de îmbunătățire în continuare a calității statisticilor compilate în temeiul prezentului regulament. Statele membre ar putea utiliza tehnici inovatoare pentru colectarea datelor, cum ar fi extragerea de informații de pe site-uri web („web scraping”). Datele colectate cu ajutorul acestor tehnici ar trebui să respecte cerințele de calitate aplicabile. |
(14) |
Prezentul regulament ar trebui să țină seama de noile nevoi care au apărut odată cu dezvoltarea Uniunii și a zonei euro, cu condiția ca dispozițiile sale să nu impună un cost suplimentar semnificativ sau o sarcină suplimentară semnificativă pentru respondenți sau pentru autoritățile statistice naționale. |
(15) |
Pentru a limita sarcina administrativă și financiară a întreprinderilor, în special a întreprinderilor sociale, a întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri) și a microîntreprinderilor, autoritățile statistice naționale ar trebui să ia în considerare toate sursele disponibile administrative, inovatoare și de alt tip, al căror scop principal nu este furnizarea de statistici, ca substitut al anchetelor statistice sau completare a acestora, sub rezerva cerințelor de calitate pentru statisticile oficiale. Cele mai recente evoluții tehnologice și digitale pot contribui la obiectivul respectiv. |
(16) |
Autoritățile statistice naționale ar trebui să țină seama de principiul raportului cost-eficacitate și de principiul de a nu impune sarcini excesive pentru operatorii economici. Statele membre ar trebui să depună eforturi pentru a se asigura că datele relevante sunt partajate în mod adecvat între autorități, fără a aduce atingere confidențialității datelor statistice, cu scopul de a garanta că sarcina de raportare pentru întreprinderi este cât mai mică posibil. |
(17) |
Reducerea sarcinii de răspuns este la fel de importantă ca încorporarea noilor nevoi de date în producerea de statistici europene. Comisia (Eurostat) ar trebui să revizuiască periodic utilizarea și posibilitatea de utilizare a datelor și să nu mai includă variabilele și subiectele detaliate atunci când acestea nu mai sunt justificate de nevoile relevante ale utilizatorilor. |
(18) |
Cadrul care reglementează statisticile privind piața forței de muncă referitoare la întreprinderi ar trebui să fie îmbunătățit în permanență. Acesta include aspecte legate de calitatea datelor, precum și reducerea sarcinilor economice nejustificate. Totuși, noile metode și proceduri ar trebui să fie testate în mod corespunzător înainte de a fi incluse în activitățile zilnice ale autorităților naționale de statistică. În acest scop, Comisia (Eurostat) și autoritățile naționale de statistică ar trebui să efectueze studii de fezabilitate și studii-pilot. Astfel de studii ar trebui să fie inițiate de Comisie și ar trebui să fie deschise participării autorităților naționale de statistică pe bază voluntară. Pentru a trage concluziile corecte, rezultatele acestor studii ar trebui să fie analizate cu atenție de către Comisie și autoritățile naționale de statistică. Analiza respectivă ar trebui să fie pusă la dispoziția comunității statistice și a publicului larg. |
(19) |
În vederea îmbunătățirii eficienței proceselor de producere a statisticilor privind piața forței de muncă și pentru a reduce sarcina statistică a respondenților, autoritățile statistice naționale ar trebui să aibă dreptul de a accesa și de a utiliza, imediat și gratuit, toate datele administrative naționale, datele deținute în regim privat și alte surse și de a integra aceste date în statistici, în măsura în care acest lucru este necesar pentru elaborarea, producerea și diseminarea de statistici ale Uniunii Europene privind piața forței de muncă referitoare la întreprinderi, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 223/2009. |
(20) |
Datele deținute în regim privat se referă la volumul mare de date aflate în posesia unor deținători de date privați obținute ca urmare a activității lor, care ar putea fi utilizate de autoritățile statistice pentru a elabora statistici oficiale. Acestea ar putea include, printre altele, date deținute de organizațiile societății civile. |
(21) |
Regulamentul (CE) nr. 223/2009 constituie cadrul de referință pentru prezentul regulament, inclusiv în ceea ce privește protecția datelor confidențiale, inclusiv datele cu caracter personal. |
(22) |
Întrucât obiectivul prezentului regulament, și anume instituirea unui cadru comun pentru producerea sistematică de statistici de înaltă calitate ale Uniunii Europene privind piața forței de muncă referitoare la întreprinderi, nu poate fi realizat în mod satisfăcător de către statele membre dar, din motive de coerență și de comparabilitate, acesta poate fi realizat mai bine la nivelul Uniunii, aceasta poate adopta măsuri în conformitate cu principiul subsidiarității, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În conformitate cu principiul proporționalității, astfel cum este prevăzut la articolul respectiv, prezentul regulament nu depășește ceea ce este necesar pentru realizarea obiectivului respectiv. |
(23) |
Competența de a adopta acte delegate în conformitate cu articolul 290 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) ar trebui să fie delegată Comisiei pentru a modifica lista subiectelor detaliate care trebuie să fie acoperite de datele statistice privind piața forței de muncă referitoare la întreprinderi și pentru a completa prezentul regulament pentru producerea temporară de date suplimentare în scopul de a răspunde nevoilor de date statistice suplimentare care nu pot fi îndeplinite în alt mod. Este deosebit de important ca, în cursul lucrărilor sale pregătitoare, Comisia să organizeze consultări adecvate, inclusiv la nivel de experți, și ca respectivele consultări să se desfășoare în conformitate cu principiile stabilite în Acordul interinstituțional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare (11). În special, pentru a asigura participarea egală la pregătirea actelor delegate, Parlamentul European și Consiliul primesc toate documentele în același timp cu experții din statele membre, iar experții acestor instituții au acces sistematic la reuniunile grupurilor de experți ale Comisiei însărcinate cu pregătirea actelor delegate. |
(24) |
În vederea asigurării unor condiții uniforme pentru punerea în aplicare a prezentului regulament, ar trebui să fie conferite competențe de executare Comisiei pentru a specifica elementele pentru fiecare subiect care trebuie să fie acoperit de datele statistice privind piața forței de muncă referitoare la întreprinderi. De asemenea, ar trebui să fie conferită Comisiei competența de a adopta acte de punere în aplicare pentru a stabili modalitățile practice pentru rapoartele privind calitatea și conținutul acestora și de a acorda derogări statelor membre în cazul în care aplicarea prezentului regulament sau a actelor delegate sau de punere în aplicare adoptate în temeiul acestuia necesită modificări majore ale sistemului statistic național al unui stat membru. Respectivele competențe ar trebui să fie exercitate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European și al Consiliului (12). |
(25) |
Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor a fost consultată în conformitate cu articolul 42 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului (13) și a emis un aviz la 25 septembrie 2023. |
(26) |
Pentru a asigura punerea în aplicare corespunzătoare a prezentului regulament în statele membre, este necesară o perioadă de cel puțin 12 luni de la data intrării în vigoare înainte de prima colectare a datelor. |
(27) |
Prezentul regulament nu aduce atingere Regulamentelor (UE) 2016/679 (14) și (UE) 2018/1725 și Directivei 2002/58/CE (15) ale Parlamentului European și ale Consiliului. În cadrul domeniilor lor de aplicare respective, regulamentele și directiva menționate se aplică prelucrării datelor cu caracter personal în temeiul prezentului regulament. Pentru a asigura respectarea garanțiilor adoptate în temeiul articolului 89 din Regulamentul (UE) 2016/679 și al articolului 13 din Regulamentul (UE) 2018/1725, este preferabil să se utilizeze date anonimizate sau pseudonimizate pentru prelucrarea, partajarea și arhivarea datelor cu caracter personal în scopuri statistice în temeiul prezentului regulament. |
(28) |
A fost consultat Comitetul Sistemului Statistic European, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Obiect
Prezentul regulament stabilește un cadru juridic comun pentru elaborarea, producerea și diseminarea statisticilor privind piața forței de muncă referitoare la întreprinderile din Uniune.
Articolul 2
Definiții
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiții:
1. |
„unitate statistică” înseamnă o entitate pe baza căreia sunt colectate date și sunt compilate statistici; |
2. |
„întreprindere” înseamnă cea mai mică combinație de unități juridice, conform definiției din Regulamentul (CEE) nr. 696/93 al Consiliului (16); aceasta include producătorii care desfășoară o activitate necomercială și alte unități instituționale care aparțin sectorului administrației centrale; |
3. |
„întreprindere socială” înseamnă o entitate de drept privat, care poate fi înființată într-o varietate de forme juridice, care furnizează bunuri și servicii pe piață în condiții antreprenoriale și în conformitate cu principiile și caracteristicile economiei sociale și care urmărește în cadrul activității sale comerciale obiective sociale sau de mediu; |
4. |
„unitate locală” înseamnă o întreprindere sau o parte a acesteia care este situată într-un loc identificat din punct de vedere geografic astfel cum este definit în Regulamentul (CEE) nr. 696/93; |
5. |
„întreprindere rezidentă” înseamnă o întreprindere care desfășoară activități economice care contribuie la produsul intern brut (PIB), astfel cum se prevede în capitolul 1 din anexa A la Regulamentul (UE) nr. 549/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (17); |
6. |
„unitate locală rezidentă” înseamnă o unitate locală care desfășoară activități economice care contribuie la PIB, astfel cum se prevede în capitolul 1 din anexa A la Regulamentul (UE) nr. 549/2013; |
7. |
„salariat” înseamnă orice persoană, indiferent de naționalitate, reședință sau perioada de timp în care a lucrat într-un stat membru, care are un raport de muncă direct cu un angajator, stabilit printr-un contract formal sau printr-un acord informal, și care primește o remunerație, indiferent de tipul de muncă prestată, de numărul de ore lucrate (cu normă întreagă sau cu fracțiune de normă) sau de durata contractului sau a acordului (pe perioadă determinată sau nedeterminată, inclusiv sezonier); remunerația unui salariat poate lua forma salariului sau a altor drepturi de natură salarială și include sporuri, plata pentru munca în acord sau pentru munca în schimburi, indemnizații, onorarii, comisioane și remunerații în natură; |
8. |
„angajator” înseamnă o întreprindere sau o unitate locală care are un raport de muncă direct cu un salariat, stabilit printr-un contract formal sau un acord informal; |
9. |
„domeniu” înseamnă unul sau mai multe seturi de date care acoperă anumite subiecte; |
10. |
„subiect” înseamnă conținutul informațiilor care trebuie să fie compilate, fiecare subiect cuprinzând unul sau mai multe subiecte detaliate; |
11. |
„subiect detaliat” înseamnă conținutul detaliat al informațiilor care trebuie să fie compilate cu privire la un subiect, atunci când fiecare subiect detaliat acoperă una sau mai multe variabile; |
12. |
„variabilă” înseamnă o caracteristică a unei unități sau a unui set de unități care poate lua mai mult de o valoare dintr-o set de valori; |
13. |
„defalcare” înseamnă un set predefinit de valori distincte, exhaustive și care se exclud reciproc, care pot fi atribuite unei variabile care caracterizează unitățile statistice; |
14. |
„microdate” înseamnă observații sau măsurători individuale ale caracteristicilor unităților statistice, fără un identificator direct; |
15. |
„date agregate” înseamnă date referitoare la un set de mai multe unități statistice; |
16. |
„populație statistică” înseamnă setul de unități statistice cu privire la care sunt solicitate informații; |
17. |
„cadru de eșantionare” înseamnă o listă, o hartă sau alte specificații ale unităților care determină o populație statistică ce urmează să fie complet enumerată sau inclusă în eșantion; |
18. |
„eșantion” înseamnă un subset al unui cadru de eșantionare ale cărui elemente sunt selectate pe baza unui proces cu o probabilitate cunoscută de selectare, conceput astfel încât să permită obținerea unor estimări valabile pentru populația statistică; |
19. |
„respondent” înseamnă unitatea care furnizează date; |
20. |
„anchetă statistică” înseamnă colectarea datelor de la un eșantion de respondenți, care pot fi extrapolate la populația statistică prin utilizarea unor metode statistice adecvate; |
21. |
„date administrative” înseamnă datele generate de o sursă din afara sistemului statistic, de obicei un registru deținut de un organism public, al cărui scop principal nu este furnizarea de statistici; |
22. |
„alte surse” înseamnă date care provin din alte surse decât cele enumerate la articolul 3 alineatul (1) literele (a), (b) și (c), cum ar fi site-uri web și baze de date, al căror scop principal nu este furnizarea de statistici oficiale; |
23. |
„clasificare statistică” înseamnă o listă ordonată, cu unul sau mai multe niveluri de detaliere, a categoriilor înrudite, dar care se exclud reciproc, utilizate pentru structurarea informațiilor dintr-un anumit domeniu statistic în funcție de asemănări; |
24. |
„perioadă de referință” înseamnă intervalul de timp la care se referă statisticile; |
25. |
„metadate” înseamnă informații necesare pentru a utiliza și interpreta statisticile și care descriu datele într-un mod structurat; |
26. |
„date verificate în prealabil” înseamnă date verificate de statele membre, pe baza unor norme de validare comune convenite; |
27. |
„raport privind calitatea” înseamnă un raport care transmite informații cu privire la calitatea unui produs sau proces statistic; |
28. |
„diferență de remunerare între femei și bărbați” înseamnă diferența dintre câștigurile salariale orare brute medii ale salariaților de sex masculin și ale celor de sex feminin, exprimată ca procent din câștigurile salariale orare brute medii ale salariaților de sex masculin. |
Articolul 3
Surse și metode
(1) Statele membre utilizează una dintre următoarele surse de date sau o combinație a acestora, cu condiția ca acestea să permită producerea de statistici care îndeplinesc cerințele de calitate prevăzute la articolul 7:
(a) |
anchete statistice sau alte colectări de date statistice; |
(b) |
date administrative; |
(c) |
date puse la dispoziție de deținători de date privați; |
(d) |
alte surse. |
(2) Statele membre și Comisia (Eurostat) depun eforturi pentru a utiliza metode și surse de date inovatoare cu scopul de a îmbunătăți statisticile compilate în temeiul prezentului regulament și de a reduce sarcina de răspuns, cu condiția ca metodele și sursele respective să permită producerea de statistici care îndeplinesc cerințele de calitate prevăzute la articolul 7.
(3) În cazul în care o cerere transmisă de un institut național de statistică sau de Comisie (Eurostat) unui deținător de date privat în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 223/2009 se referă la date cu caracter personal, cererea respectivă se limitează la categoriile de date cu caracter personal acoperite de domeniile și subiectele specificate la articolul 4 din prezentul regulament.
(4) Anchetele utilizate în scopul statisticilor privind piața forței de muncă referitoare la întreprinderi se bazează pe eșantioane reprezentative pentru populația statistică. Eșantioanele de întreprinderi sau unități locale sunt extrase din registrele statistice naționale ale întreprinderilor, astfel cum sunt descrise la articolul 8 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2019/2152 al Parlamentului European și al Consiliului (18).
(5) Statele membre transmit Comisiei (Eurostat) rapoartele privind calitatea menționate la articolul 7 alineatul (4), care conțin informații detaliate privind sursele și metodele utilizate.
Articolul 4
Cerințe în materie de date
(1) Statisticile privind piața forței de muncă referitoare la întreprinderi acoperă următoarele domenii și subiecte:
(a) |
câștiguri salariale:
|
(b) |
costul forței de muncă:
|
(c) |
cererea de forță de muncă:
|
Indicele costului forței de muncă, astfel cum este menționat la primul paragraf litera (b) punctul (ii), și locurile de muncă vacante, astfel cum sunt menționate la primul paragraf litera (c) punctul (i), includ estimările lor timpurii respective astfel cum sunt menționate la articolul 5.
(2) Pentru fiecare subiect enumerat la alineatul (1), subiectele detaliate, periodicitatea, perioadele de referință, inclusiv prima perioadă de referință, și termenele de transmitere a datelor sunt stabilite în anexă.
(3) În conformitate cu articolul 12, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate pentru a modifica lista subiectelor detaliate care figurează în anexă. Atunci când un act delegat introduce un nou subiect detaliat, actul delegat respectiv poate include, de asemenea, periodicitatea, perioada de referință și termenul de transmitere. Actele delegate se adoptă cu cel puțin 18 luni înainte de începutul perioadei de referință relevante.
(4) Atunci când își exercită competența de a adopta acte delegate în temeiul alineatului (3), Comisia se asigură că:
(a) |
actele delegate nu impun, în niciun caz, un cost suplimentar semnificativ sau o sarcină suplimentară semnificativă asupra statelor membre sau a respondenților; |
(b) |
se realizează studii de fezabilitate sau studii-pilot astfel cum se prevede la articolul 8, iar rezultatele acestora sunt evaluate și luate în considerare în mod corespunzător înainte de adoptarea oricărui act delegat. |
Studiile menționate la alineatul (4) litera (b) sunt finanțate în conformitate cu articolul 9.
(5) Datele se transmit Comisiei (Eurostat) sub formă de date agregate, cu excepția subiectului privind structura câștigurilor salariale, menționată la alineatul (1) litera (a) punctul (i), pentru care se transmit microdate pentru salariați la nivel individual și unități locale.
(6) Statele membre transmit datele verificate în prealabil și metadatele aferente utilizând formatul tehnic prevăzut de către Comisie (Eurostat) pentru fiecare set de date. Serviciile punctului unic de intrare sunt utilizate pentru transmiterea datelor către Comisie (Eurostat).
(7) Comisia adoptă acte de punere în aplicare care stabilesc următoarele elemente pentru fiecare subiect:
(a) |
o listă și o descriere a variabilelor și specificațiile tehnice ale acestora; |
(b) |
clasificări statistice și defalcări; defalcările geografice nu pot fi sub nivelul NUTS1; |
(c) |
ținte privind precizia; |
(d) |
metadatele care trebuie să fie transmise cu aceeași periodicitate, aceeași perioadă de referință și în aceleași termene ca datele la care se referă. |
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menționată la articolul 13 alineatul (2) cu cel puțin 18 luni înainte de începutul perioadei de referință relevante, cu excepția primei perioade de referință menționate în anexă, pentru care se aplică 12 luni. Actul de punere în aplicare pentru subiectul structura câștigurilor salariale se adoptă înainte de 1 septembrie 2025 pentru prima perioadă de referință care începe în 2026. Comisia se asigură că actele de punere în aplicare adoptate în temeiul prezentului alineat respectă principiul proporționalității și nu impun costuri sau sarcini suplimentare semnificative asupra statelor membre sau a întreprinderilor.
(8) Se realizează studii de fezabilitate sau studii-pilot astfel cum se prevede la articolul 8, iar rezultatele acestora sunt evaluate și luate în considerare în mod corespunzător înaintea oricărei modificări a defalcărilor datelor menționate la alineatul (7) primul paragraf litera (b) din prezentul articol.
(9) În conformitate cu articolul 12, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate de completare a prezentului regulament prin stabilirea informațiilor care trebuie să fie furnizate de către statele membre pentru o perioadă maximă de trei ani de referință în cazul în care, în cadrul domeniului de aplicare al prezentului regulament, producerea de date suplimentare este considerată necesară în scopul abordării nevoilor de date statistice suplimentare care nu pot fi satisfăcute în alt mod.
În special, actele delegate menționate la prezentul alineat nu pot impune obligația efectuării unei noi anchete statistice referitoare la întreprinderi.
Actele delegate respective prevăd:
(a) |
subiectele detaliate care trebuie să fie abordate în temeiul prezentului alineat, referitoare la domeniile și subiectele specificate la articolul 4 și motivele pentru astfel de nevoi de date statistice suplimentare; |
(b) |
periodicitatea, perioadele de referință și termenele de transmitere. |
Actele delegate menționate la prezentul alineat nu se aplică perioadelor de referință anterioare anului 2029 și au cel puțin doi ani între fiecare producție de date suplimentare începând cu termenul de transmitere a datelor aferente celei mai recente producții de date suplimentare.
Se realizează studii de fezabilitate sau studii-pilot astfel cum se prevede la articolul 8, iar rezultatele acestora sunt evaluate și luate în considerare în mod corespunzător înainte de adoptarea oricărui act delegat.
Studiile menționate la al cincilea paragraf de la prezentul alineat sunt finanțate în conformitate cu articolul 9.
(10) Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru a stabili informațiile suplimentare menționate la alineatul (9) și metadatele. Actele de punere în aplicare respective prevăd următoarele elemente tehnice, după caz:
(a) |
o listă și o descriere a variabilelor și specificațiile tehnice ale acestora; |
(b) |
clasificări statistice și defalcări; defalcările geografice nu pot fi sub nivelul NUTS1; |
(c) |
specificațiile detaliate ale unităților statistice vizate; |
(d) |
ținte privind precizia; |
(e) |
metadatele care trebuie să fie transmise. |
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare prevăzută la articolul 13 alineatul (2) cel târziu cu 18 luni înainte de începutul anului de referință.
Se realizează studii de fezabilitate sau studii-pilot astfel cum se prevede la articolul 8, iar rezultatele acestora sunt evaluate și luate în considerare în mod corespunzător înainte de adoptarea oricărui act de punere în aplicare.
Articolul 5
Estimări timpurii
(1) Estimările timpurii ale indicelui costului forței de muncă menționat la articolul 4 alineatul (1) litera (b) punctul (ii) și cele privind locurile de muncă vacante menționate la articolul 4 alineatul (1) litera (c) punctul (i) se transmit:
(a) |
de către statele membre al căror număr anual de salariați reprezintă peste 3 % din totalul Uniunii, pentru fiecare dintre ultimii trei ani; și |
(b) |
de către statele membre din zona euro al căror număr anual de salariați reprezintă peste 3 % din totalul zonei euro, pentru fiecare dintre ultimii trei ani. |
(2) Ponderile salariaților din totalul Uniunii și din totalul zonei euro menționate la alineatul (1) sunt evaluate de către Comisie (Eurostat) pe baza datelor anuale disponibile din ancheta Uniunii Europene asupra forței de muncă.
(3) În cazul în care se modifică lista statelor membre al căror număr anual de salariați este mai mare decât pragurile menționate la alineatul (1) literele (a) și (b), Comisia (Eurostat) notifică statele membre în cauză în termen de șase luni de la sfârșitul perioadei utilizate pentru evaluarea pragului de 3 %. În cazul în care ponderea actualizată a salariaților se situează sub pragurile respective menționate la alineatul (1) literele (a) și (b), statele membre în cauză pot înceta transmiterea estimărilor timpurii începând cu trimestrul de referință al primului an calendaristic de la data notificării. În cazul în care ponderile actualizate depășesc pragurile respective, statele membre în cauză transmit estimările timpurii din primul trimestru de referință al celui de al treilea an calendaristic de la data notificării.
Articolul 6
Unități statistice și populație statistică
(1) Statisticile în temeiul prezentului regulament se elaborează pentru una sau mai multe dintre următoarele unități statistice:
(a) |
întreprinderi; |
(b) |
unități locale; |
(c) |
salariați. |
(2) Pentru subiecte precum indicele costului forței de muncă, astfel cum este menționat la articolul 4 alineatul (1) litera (b) punctul (ii), și locurile de muncă vacante, astfel cum sunt menționate la articolul 4 alineatul (1) litera (c) punctul (i), populația statistică cuprinde toate întreprinderile rezidente sau toate unitățile locale rezidente ale statului membru, care îndeplinesc următoarele condiții:
(a) |
principala lor activitate economică este inclusă în orice secțiune din clasificarea NACE stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European și al Consiliului (19), cu excepția secțiunilor „Agricultură, silvicultură și pescuit”, „Activități ale gospodăriilor în calitate de angajatori și activități nediferențiate ale gospodăriilor în calitate de producători de bunuri și servicii pentru uz propriu” și „Activități ale organizațiilor și organismelor extrateritoriale”; și |
(b) |
au cel puțin un salariat. |
(3) Pentru subiectele privind structura câștigurilor salariale, astfel cum este menționată la articolul 4 alineatul (1) litera (a) punctul (i), și diferența de remunerare dintre femei și bărbați, astfel cum este menționată la articolul 4 alineatul (1) litera (a) punctul (ii), în ceea ce privește datele privind angajatorul, populația statistică cuprinde toate unitățile locale rezidente ale statului membru, care îndeplinesc următoarele condiții:
(a) |
activitatea lor economică este inclusă în orice secțiune din clasificarea NACE, cu excepția secțiunilor „Agricultură, silvicultură și pescuit”, „Activități ale gospodăriilor în calitate de angajatori și activități nediferențiate ale gospodăriilor în calitate de producători de bunuri și servicii pentru uz propriu”, „Activități ale organizațiilor și organismelor extrateritoriale” și a oricăror date din secțiunea „Administrație publică și apărare; asigurări sociale obligatorii” legate de apărare și securitatea națională care sunt considerate confidențiale într-un stat membru în conformitate cu dreptul său intern; și |
(b) |
au cel puțin un salariat. |
Pentru subiectul privind structura câștigurilor salariale și diferența de remunerare dintre femei și bărbați, în ceea ce privește datele privind salariatul, populația statistică cuprinde toți salariații a căror unitate locală aparține populației statistice astfel cum este menționată la primul paragraf.
(4) Pentru subiectul privind structura costului forței de muncă, astfel cum este menționată la articolul 4 alineatul (1) litera (b) punctul (i), populația statistică cuprinde toate unitățile locale rezidente ale statului membru, care îndeplinesc următoarele condiții:
(a) |
activitatea lor economică este inclusă în orice secțiune din clasificarea NACE, cu excepția secțiunilor „Agricultură, silvicultură și pescuit”, „Activități ale gospodăriilor în calitate de angajatori și activități nediferențiate ale gospodăriilor în calitate de producători de bunuri și servicii pentru uz propriu” și „Activități ale organizațiilor și organismelor extrateritoriale”; și |
(b) |
fac parte din întreprinderi cu cel puțin 10 salariați. |
Articolul 7
Cerințe privind calitatea și rapoartele privind calitatea
(1) Statele membre iau măsurile necesare pentru a asigura calitatea datelor și a metadatelor transmise.
(2) Statele membre se asigură că datele produse în temeiul prezentului regulament acoperă integral unitățile statistice și populația definite la articolul 6 și oferă estimări exacte cu privire la acestea.
(3) În sensul prezentului regulament, se aplică criteriile de calitate stabilite la articolul 12 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 223/2009.
(4) Statele membre transmit rapoarte privind calitatea referitoare la sursele și metodele pentru fiecare dintre subiectele enumerate la articolul 4.
(5) Comisia adoptă acte de punere în aplicare de stabilire a modalităților practice pentru rapoartele privind calitatea și a conținutului acestora. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menționată la articolul 13 alineatul (2) și nu pot impune costuri sau sarcini suplimentare semnificative statelor membre.
(6) Statele membre informează Comisia (Eurostat) cu privire la orice informație relevantă sau modificare în ceea ce privește punerea în aplicare a prezentului regulament care ar putea influența calitatea datelor transmise. Informațiile respective sunt furnizate cât mai repede posibil și în termen de cel mult trei luni de la producerea oricărei astfel de modificări.
(7) La solicitarea motivată corespunzător a Comisiei (Eurostat), statele membre furnizează informațiile suplimentare necesare pentru evaluarea calității informațiilor statistice.
(8) Comisia (Eurostat) evaluează calitatea datelor transmise, sursele și metodele utilizate, precum și cadrele de eșantionare. Comisia (Eurostat) elaborează și publică rapoarte privind calitatea datelor transmise și sursele și metodele utilizate. În rapoartele respective, Comisia (Eurostat) furnizează orientări cu privire la modalități de îmbunătățire în continuare a calității statisticilor compilate în temeiul prezentului regulament.
Articolul 8
Studii de fezabilitate și studii-pilot
(1) Pentru îmbunătățirea statisticilor privind piața forței de muncă referitoare la întreprinderi sau pentru limitarea sarcinii administrative și financiare a întreprinderilor, în special a IMM-urilor și a microîntreprinderilor, Comisia (Eurostat) poate iniția studii de fezabilitate și studii-pilot. Scopul acestor studii include cel puțin unul dintre următoarele elemente:
(a) |
îmbunătățirea calității și a comparabilității datelor; |
(b) |
explorarea de noi posibilități și punerea în aplicare a unor noi caracteristici pentru a răspunde nevoilor utilizatorilor, inclusiv, în special, pentru a furniza date referitoare la întreprinderile sociale; |
(c) |
îmbunătățirea integrării între anchete și alte surse de date; |
(d) |
reducerea sarcinii respondenților; |
(e) |
îmbunătățirea raportului cost-eficacitate al colectării datelor; |
(f) |
asigurarea fezabilității aspectelor reglementate de actele delegate și de actele de punere în aplicare. |
Studiile menționate la primul paragraf țin seama de evoluțiile tehnologice și digitale.
(2) Statele membre pot participa la studiile respective în mod voluntar. În cooperare cu Comisia (Eurostat), ele se asigură că studiile sunt reprezentative la nivelul Uniunii.
(3) Rezultatele studiilor respective sunt evaluate de Comisie (Eurostat) în cooperare cu statele membre și cu principalele părți interesate, inclusiv cu partenerii sociali. Comisia (Eurostat) elaborează, în cooperare cu statele membre, rapoarte privind constatările studiilor, inclusiv posibila utilizare viitoare a rezultatelor. Rapoartele respective sunt puse la dispoziția publicului.
Articolul 9
Finanțare
(1) În ceea ce privește punerea în aplicare a prezentului regulament, o contribuție financiară este pusă la dispoziție din Programul privind piața unică instituit prin Regulamentul (UE) 2021/690 al Parlamentului European și al Consiliului (20) și în conformitate cu Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European și al Consiliului (21) institutelor naționale de statistică și altor autorități naționale, menționate la articolul 5 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 223/2009, pentru:
(a) |
îmbunătățirea surselor, metodelor, inclusiv a cadrelor de eșantionare, pentru statisticile privind piața forței de muncă referitoare la întreprinderi; |
(b) |
sprijinirea participării statelor membre la studiile-pilot și studiile de fezabilitate menționate la articolul 8 din prezentul regulament. |
O contribuție financiară poate fi, de asemenea, pusă la dispoziție din bugetul general al Uniunii.
(2) Cuantumul contribuției financiare a Uniunii în temeiul alineatului (1) primul paragraf se stabilește în conformitate cu normele Programului privind piața unică în cadrul procedurii bugetare anuale, sub rezerva disponibilității finanțării. Autoritatea bugetară stabilește creditele disponibile pentru fiecare an.
(3) Contribuția financiară a Uniunii nu poate depăși 90 % din costurile eligibile.
Articolul 10
Protejarea intereselor financiare ale Uniunii
(1) Comisia ia măsurile necesare pentru a se asigura că, la implementarea acțiunilor finanțate în temeiul prezentului regulament, interesele financiare ale Uniunii sunt protejate prin aplicarea de măsuri preventive împotriva fraudei, corupției și a altor activități ilegale, prin realizarea de verificări efective și, în cazul identificării unor nereguli, prin recuperarea sumelor plătite în mod necuvenit și, dacă este cazul, prin impunerea de sancțiuni de natură administrativă și financiară eficiente, proporționale și disuasive.
(2) Comisia sau reprezentanții săi și Curtea de Conturi Europeană au competențe de a-i audita, atât pe baza documentelor, cât și prin controale la fața locului, pe toți beneficiarii de granturi, contractanții și subcontractanții care au primit fonduri din partea Uniunii în temeiul prezentului regulament.
(3) Oficiul de luptă antifraudă (OLAF) poate efectua investigații, inclusiv controale și inspecții la fața locului, în conformitate cu dispozițiile și procedurile prevăzute în Regulamentul (UE, Euratom) nr. 883/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (22) și în Regulamentul (Euratom, CE) nr. 2185/96 al Consiliului (23), cu scopul de a identifica cazurile de fraudă, corupție sau orice altă activitate ilegală care afectează interesele financiare ale Uniunii în legătură cu un acord de grant sau o decizie de acordare a unui grant sau în legătură cu un contract de finanțare în temeiul prezentului regulament.
(4) Fără a aduce atingere alineatelor (1), (2) și (3), acordurile de cooperare cu țările terțe și cu organizațiile internaționale, contractele, acordurile de grant și deciziile de acordare a granturilor, rezultate din punerea în aplicare a prezentului regulament, trebuie să conțină dispoziții care împuternicesc în mod expres Comisia, Curtea de Conturi Europeană, Parchetul European și OLAF să efectueze astfel de audituri și investigații, în conformitate cu competențele care le revin.
Articolul 11
Derogări
(1) În cazul în care aplicarea prezentului regulament sau a actelor delegate sau de punere în aplicare adoptate în temeiul acestuia necesită modificări majore ale sistemului statistic național al unui stat membru, Comisia poate acorda statului membru, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, derogări justificate în mod corespunzător, pentru o durată maximă de un an pentru datele cu periodicitate trimestrială, de doi ani pentru datele cu periodicitate anuală și de patru ani pentru datele cu periodicitate multianuală. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menționată la articolul 13 alineatul (2). Statul membru relevant transmite Comisiei o cerere justificată în mod corespunzător în termen de trei luni de la data intrării în vigoare a prezentului regulament sau a actelor delegate sau de punere în aplicare adoptate în temeiul acestuia.
La acordarea derogărilor, Comisia ia în considerare comparabilitatea statisticilor statelor membre și calcularea în timp util a agregatelor europene reprezentative și fiabile necesare. Comisia se asigură, de asemenea, că cerințele referitoare la statistici, la metadate și la calitate reglementate prin prezentul regulament, care erau anterior reglementate prin regulamentele abrogate, continuă să fie îndeplinite fără întrerupere.
(2) În cazul în care o derogare rămâne justificată la sfârșitul perioadei pentru care a fost acordată, Comisia poate adopta un act de punere în aplicare prin care să acorde o derogare suplimentară pentru o perioadă maximă de un an. Statul membru relevant transmite Comisiei o cerere care specifică motivele și temeiurile detaliate în sprijinul unei astfel de prelungiri, cu cel puțin șase luni înainte de expirarea perioadei de valabilitate a derogării acordate în temeiul alineatului (1).
Articolul 12
Exercitarea delegării
(1) Competența de a adopta acte delegate este conferită Comisiei în condițiile prevăzute la prezentul articol.
(2) Competența de a adopta acte delegate, menționată la articolul 4 alineatul (3) și la articolul 4 alineatul (9) se conferă Comisiei pe o perioadă de cinci ani de la 9 iunie 2025. Comisia elaborează un raport privind delegarea de competențe cu cel puțin nouă luni înainte de încheierea perioadei de cinci ani. Delegarea de competențe se prelungește tacit cu perioade de timp identice, cu excepția cazului în care Parlamentul European sau Consiliul se opune prelungirii respective cu cel puțin trei luni înainte de încheierea fiecărei perioade.
(3) Delegarea de competențe menționată la articolul 4 alineatul (3) și la articolul 4 alineatul (9) poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competențe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării sale în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menționată în decizie. Decizia nu poate aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.
(4) Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia consultă experții desemnați de fiecare stat membru în conformitate cu principiile prevăzute în Acordul interinstituțional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare.
(5) De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European și Consiliului.
(6) Un act delegat adoptat în temeiul articolului 4 alineatul (3) și al articolului 4 alineatul (9) intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European și nici Consiliul nu au formulat obiecții în termen de trei luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European și Consiliu sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European și Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecții. Termenul respectiv se prelungește cu trei luni la inițiativa Parlamentului European sau a Consiliului.
Articolul 13
Procedura comitetului
(1) Comisia este asistată de Comitetul Sistemului statistic european, înființat prin Regulamentul (CE) nr. 223/2009. Comitetul respectiv este un comitet în înțelesul Regulamentului (UE) nr. 182/2011.
(2) În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
Articolul 14
Abrogare
(1) Regulamentul (CE) nr. 530/1999 se abrogă de la 1 ianuarie 2026, iar Regulamentele (CE) nr. 450/2003 și (CE) nr. 453/2008 se abrogă de la 1 ianuarie 2027, fără a aduce atingere obligațiilor stabilite în respectivele regulamente privind transmiterea de date și metadate, inclusiv rapoartele privind calitatea, în ceea ce privește perioadele de referință care cad, integral sau parțial, înainte de data respectivă.
(2) Trimiterile la regulamentele abrogate se interpretează ca trimiteri la prezentul regulament.
Articolul 15
Intrare în vigoare și aplicare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la 1 ianuarie 2026.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Strasbourg, 7 mai 2025.
Pentru Parlamentul European
Președinta
R. METSOLA
Pentru Consiliu
Președintele
A. SZŁAPKA
(1)
JO C, C/2024/668, 12.1.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/668/oj.
(2) Poziția Parlamentului European din 24 aprilie 2024 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) și poziția în primă lectură a Consiliului din 24 martie 2025 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial). Poziția Parlamentului European din 6 mai 2025 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial).
(3) Regulamentul (UE) nr. 1176/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 noiembrie 2011 privind prevenirea și corectarea dezechilibrelor macroeconomice (JO L 306, 23.11.2011, p. 25, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/1176/oj).
(4) Directiva (UE) 2022/2041 a Parlamentului European și a Consiliului din 19 octombrie 2022 privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană (JO L 275, 25.10.2022, p. 33, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2022/2041/oj).
(5) Directiva 2006/54/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 5 iulie 2006 privind punerea în aplicare a principiului egalității de șanse și al egalității de tratament între bărbați și femei în materie de încadrare în muncă și de muncă (JO L 204, 26.7.2006, p. 23, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2006/54/oj).
(6) Directiva (UE) 2023/970 a Parlamentului European și a Consiliului din 10 mai 2023 de consolidare a aplicării principiului egalității de remunerare pentru aceeași muncă sau pentru o muncă de aceeași valoare între bărbați și femei prin transparență salarială și mecanisme de asigurare a respectării legii (JO L 132, 17.5.2023, p. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/970/oj).
(7) Regulamentul (CE) nr. 530/1999 al Consiliului din 9 martie 1999 privind statisticile structurale ale câștigurilor salariale și ale costului forței de muncă (JO L 63, 12.3.1999, p. 6, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1999/530/oj).
(8) Regulamentul (CE) nr. 450/2003 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 februarie 2003 privind indicele costului forței de muncă (JO L 69, 13.3.2003, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2003/450/oj).
(9) Regulamentul (CE) nr. 453/2008 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 aprilie 2008 referitor la statisticile trimestriale privind locurile de muncă vacante în Comunitate (JO L 145, 4.6.2008, p. 234, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/453/oj).
(10) Regulamentul (CE) nr. 223/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 martie 2009 privind statisticile europene și de abrogare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1101/2008 al Parlamentului European și al Consiliului privind transmiterea de date statistice confidențiale Biroului Statistic al Comunităților Europene, a Regulamentului (CE) nr. 322/97 al Consiliului privind statisticile comunitare și a Deciziei 89/382/CEE, Euratom a Consiliului de constituire a Comitetului pentru programele statistice ale Comunităților Europene (JO L 87, 31.3.2009, p. 164, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/223/oj).
(11)
JO L 123, 12.5.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2016/512/oj.
(12) Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 16 februarie 2011 de stabilire a normelor și principiilor generale privind mecanismele de control de către statele membre al exercitării competențelor de executare de către Comisie (JO L 55, 28.2.2011, p. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/182/oj).
(13) Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 și a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
(14) Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).
(15) Directiva 2002/58/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 12 iulie 2002 privind prelucrarea datelor personale și protejarea confidențialității în sectorul comunicațiilor publice (Directiva asupra confidențialității și comunicațiilor electronice) (JO L 201, 31.7.2002, p. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2002/58/oj).
(16) Regulamentul (CEE) nr. 696/93 al Consiliului din 15 martie 1993 privind unitățile statistice pentru observarea și analizarea sistemului de producție comunitar (JO L 76, 30.3.1993, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1993/696/oj).
(17) Regulamentul (UE) nr. 549/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 mai 2013 privind Sistemul european de conturi naționale și regionale din Uniunea Europeană (JO L 174, 26.6.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/549/oj).
(18) Regulamentul (UE) 2019/2152 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind statisticile europene de întreprindere, de abrogare a 10 acte juridice în domeniul statisticilor de întreprindere (JO L 327, 17.12.2019, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/2152/oj).
(19) Regulamentul (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 decembrie 2006 de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităților economice NACE a doua revizuire și de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3037/90 al Consiliului, precum și a anumitor regulamente CE privind domenii statistice specifice (JO L 393, 30.12.2006, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/1893/oj).
(20) Regulamentul (UE) 2021/690 al Parlamentului European și al Consiliului din 28 aprilie 2021 de instituire a unui program privind piața internă, competitivitatea întreprinderilor, inclusiv a întreprinderilor mici și mijlocii, domeniul plantelor, animalelor, produselor alimentare și hranei pentru animale și statisticile europene (Programul privind piața unică) și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 99/2013, (UE) nr. 1287/2013, (UE) nr. 254/2014 și (UE) nr. 652/2014 (JO L 153, 3.5.2021, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/690/oj).
(21) Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 septembrie 2024 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii (JO L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj).
(22) Regulamentul (UE, Euratom) nr. 883/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 septembrie 2013 privind investigațiile efectuate de Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1073/1999 al Parlamentului European și al Consiliului și a Regulamentului (Euratom) nr. 1074/1999 al Consiliului (JO L 248, 18.9.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/883/oj).
(23) Regulamentul (Euratom, CE) nr. 2185/96 al Consiliului din 11 noiembrie 1996 privind controalele și inspecțiile la fața locului efectuate de Comisie în scopul protejării intereselor financiare ale Comunităților Europene împotriva fraudei și a altor abateri (JO L 292, 15.11.1996, p. 2, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1996/2185/oj).
ANEXĂ
Domenii, subiecte și subiecte detaliate; periodicitatea furnizării datelor, perioadele de referință și termenul de transmitere a datelor pentru fiecare subiect
Domeniu |
Subiect |
Subiect detaliat |
Periodicitate |
Perioadă de referință |
Prima perioadă de referință |
|||||
Câștiguri salariale |
Structura câștigurilor salariale |
Câștiguri salariale Câștigurile salariale anuale și lunare totale și toate componentele acestora, precum și câștigurile salariale orare plătite fiecărui salariat inclus în eșantion |
O dată la patru ani |
Anul calendaristic și o lună reprezentativă din anul respectiv |
T+16 luni |
2026 |
||||
Caracteristicile salariatului Informații economice, juridice, geografice și privind ocuparea forței de muncă cu privire la unitatea locală de care aparține fiecare salariat inclus în eșantion, precum și cu privire la întreprinderea aferentă acesteia, inclusiv acordurile salariale colective |
||||||||||
Caracteristicile salariatului Informații demografice, educaționale, contractuale și ocupaționale individuale privind fiecare salariat inclus în eșantion |
||||||||||
Perioade de lucru Informații privind perioadele de lucru plătite, pentru fiecare salariat inclus în eșantion |
||||||||||
Aspecte tehnice ale anchetei Informații privind eșantionarea și colectarea datelor pentru fiecare salariat inclus în eșantion și angajatorul acestuia/acesteia (de exemplu, ponderi) |
||||||||||
Diferența de remunerare dintre femei și bărbați |
Câștiguri salariale orare Câștigurile salariale orare ale salariaților de sex masculin și de sex feminin, în funcție de principalele caracteristici ale angajatorului și ale salariatului și diferențele relative corespunzătoare dintre câștigurile salariale orare ale salariaților de sex masculin și ale celor de sex feminin |
Anual |
An calendaristic |
T+13 luni |
2027 |
|||||
Salariați Numărul de salariați de sex masculin și de sex feminin, în funcție de caracteristicile angajatorului și ale salariatului |
||||||||||
Costul forței de muncă |
Structura costului forței de muncă |
Costul forței de muncă Costul total suportat de angajator pentru angajarea forței de muncă și componentele acestui cost |
O dată la patru ani |
An calendaristic |
T+18 luni |
2028 |
||||
Ore lucrate Ore lucrate efectiv, pe tipuri principale de salariați |
||||||||||
Ore plătite Ore plătite, pe tipuri principale de salariați |
||||||||||
Salariați Numărul de salariați, pe tipuri principale |
||||||||||
Unități locale Informații privind unitățile locale din eșantion |
||||||||||
Indicele costului forței de muncă |
Indicele trimestrial al costului forței de muncă pe oră lucrată Indicele trimestrial al costului forței de muncă pe oră lucrată, pe tipuri de cost; serii de timp neajustate și ajustate |
Trimestrial |
Trimestru calendaristic |
|
Primul trimestru al anului 2027 |
|||||
Indicele trimestrial al costului total al forței de muncă Serii de timp neajustate și ajustate (3) |
||||||||||
Indicele trimestrial al orelor lucrate Serii de timp neajustate și ajustate (3) |
||||||||||
Costul anuale ale forței de muncă Nivelul anual al costului forței de muncă (ponderi), pe tipuri de cost |
Anual |
An calendaristic |
T+155 de zile |
|||||||
Cererea de forță de muncă |
Locuri de muncă vacante |
Posturi vacante Informații privind posturile vacante înregistrate; serii de timp neajustate și ajustate |
Trimestrial |
Trimestru calendaristic |
|
Primul trimestru al anului 2027 |
||||
Posturi ocupate Informații privind posturile ocupate înregistrate; serii de timp neajustate și ajustate |
(1) După sfârșitul perioadei de referință „T”.
(2) În cazul în care termenele menționate mai sus coincid cu o zi de sâmbătă sau de duminică, termenul efectiv este în ziua următoare de luni, înainte de ora 12:00 p.m. (CET).
(3) Se transmite pe bază voluntară.
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/941/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)