CELEX:32025R1420: Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1420 al Comisiei din 17 iulie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2024/903 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește instituirea și funcționarea spațiilor de testare în materie de reglementare a interoperabilității
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 07/08/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 17/07/2025; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 07/08/2025; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 16
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală pentru Servicii Digitale
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2025/1420 |
18.7.2025 |
REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/1420 AL COMISIEI
din 17 iulie 2025
de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2024/903 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește instituirea și funcționarea spațiilor de testare în materie de reglementare a interoperabilității
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2024/903 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 martie 2024 de stabilire a unor măsuri pentru un nivel ridicat de interoperabilitate a sectorului public în întreaga Uniune (Regulamentul privind Europa interoperabilă) (1), în special articolul 12 alineatul (10),
întrucât:
(1) |
Regulamentul (UE) 2024/903 a introdus spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității ca măsură de sprijinire a inovării pentru a consolida dezvoltarea de soluții inovatoare de interoperabilitate și interoperabilitatea transfrontalieră a serviciilor publice digitale transeuropene. |
(2) |
Pentru a răspunde nevoilor specifice în materie de inovare transfrontalieră și de interoperabilitate ale autorităților din sectorul public, organismele din sectorul public sau entitățile Uniunii pot institui un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității în temeiul articolului 11 din Regulamentul (UE) 2024/903. Spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității sunt foruri care creează învățăminte în materie de reglementare bazate pe date provenite din proiecte specifice care vizează dezvoltarea, formarea, testarea sau validarea unor soluții inovatoare de interoperabilitate. În ceea ce privește soluțiile de interoperabilitate, această inovare poate viza toate nivelurile de interoperabilitate (juridic, organizațional, semantic sau tehnic), în care acest element inovator poate fi considerat ca o introducere de ceva nou sau îmbunătățit în mod semnificativ. Pentru a evalua dacă ceva este nou sau îmbunătățit, contextul este relevant, deoarece ceea ce este inovator într-un sector sau într-un stat membru poate fi obișnuit în altul. Spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității pot oferi posibilitatea de a experimenta cu o gamă largă de soluții inovatoare de interoperabilitate care pot sprijini o mai bună interoperabilitate transfrontalieră a serviciilor publice. Un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității evoluează în jurul unor chestiuni de reglementare deschise, în special în contexte transfrontaliere care sunt discutate cu autoritățile de reglementare relevante care pot proveni din diferite sectoare, niveluri administrative și state membre. În cazul în care este necesară doar experimentarea tehnică, o astfel de experimentare poate avea loc sub alte forme, cum ar fi bancurile de testare sau laboratoarele de inovare, și nu este necesar niciun spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității. În conformitate cu articolul 11 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/903, spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității sunt, în mod implicit, eforturi comune ale mai multor entități ale Uniunii și/sau organisme din sectorul public care colaborează pentru a spori securitatea juridică în cadrul unui spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității. În acest sens, spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității sunt stabilite prin acorduri specifice între diferitele entități colaboratoare (cum ar fi un memorandum de înțelegere). Cooperarea în cadrul spațiilor de testare în materie de reglementare a interoperabilității se poate baza pe mecanismele de cooperare transfrontalieră existente. Din acest motiv, organismele din sectorul public sau entitățile Uniunii care formează un consorțiu (de exemplu, un consorțiu pentru o infrastructură digitală europeană sau o grupare europeană de cooperare teritorială) pot institui, de asemenea, un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității. |
(3) |
Pentru a stimula inovarea, au fost instituite sau sunt în curs de instituire mai multe spații de testare în materie de reglementare la nivel național și la nivelul Uniunii în cadrul mai multor instrumente legislative ale Uniunii, cum ar fi, dar fără a se limita la acestea, spațiul de reglementare al UE privind tehnologia blockchain, instituirea unor spații de testare în materie de reglementare în domeniul IA în temeiul Regulamentului (UE) 2024/1689 al Parlamentului European și al Consiliului (2) și spațiile de testare în materie de reglementare pentru tehnologiile care contribuie la obiectivul zero emisii nete pentru a promova inovarea în domeniul tehnologiilor care contribuie la obiectivul zero emisii nete în temeiul Regulamentului (UE) 2024/1735 al Parlamentului European și al Consiliului (3). Deși unele spații de testare în materie de reglementare pot fi sectoriale, spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității instituite în temeiul Regulamentului (UE) 2024/903 se axează în mod specific pe soluții inovatoare pentru serviciile publice digitale transeuropene. Pentru a asigura alinierea la obiectivele Regulamentului (UE) 2024/903, aceste spații de testare trebuie să respecte criterii specifice. Aceste criterii servesc la stabilirea spațiilor de testare în materie de reglementare care vor fi incluse pe portalul Europa interoperabilă și monitorizate de Comitetul pentru Europa interoperabilă, instituit în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) 2024/903. Listele de verificare prevăzute în anexa la prezentul regulament și orientările și clarificările pe care Comisia le poate emite în conformitate cu articolul 11 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/903 sprijină organismele din sectorul public și entitățile Uniunii în evaluarea conformității acestora cu aceste criterii. Acest lucru îi permite Comisiei să își îndeplinească sarcina, în temeiul articolului 12 alineatul (9) din Regulamentul (UE) 2024/903, de a se asigura că informațiile privind spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității sunt disponibile pe portalul Europa interoperabilă. Verificarea și autorizarea spațiilor de testare în materie de reglementare a interoperabilității de către Comisie nu constituie o evaluare a legalității activităților participanților în cadrul acestor spații de testare. Toți participanții rămân pe deplin răspunzători pentru activitățile lor, astfel cum se prevede la articolul 12 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2024/903. Competențele de supraveghere și de corecție ale autorităților competente cu privire la aceste spații de testare rămân neafectate, în conformitate cu articolul 12 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/903. |
(4) |
Deși spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității pot oferi un forum pentru diferite forme de colaborare între coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității, autoritățile de reglementare respective și alți actori, acordul specific de instituire a spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității servește scopului de a stabili în mod clar ce metode de lucru între coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității și alți actori sunt avute în vedere. Acordul specific ar trebui să asigure transparența în ceea ce privește tipul altor actori care sunt eligibili să adere la spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității, să precizeze în ce moment din durata de viață a spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității și în ce condiții pot participa aceștia. Acest lucru este necesar pentru a preveni orice factori prejudiciabili pentru obiectivele spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității. Acordul specific de instituire a spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității ar trebui, de asemenea, să creeze transparență în ceea ce privește interacțiunile planificate cu actorii care trebuie implicați în proces în temeiul dreptului aplicabil, cum ar fi articolul 11 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/903, care prevede că spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității care implică prelucrarea datelor cu caracter personal urmează să fie operate sub supravegherea autorităților naționale pentru protecția datelor sau a Autorității Europene pentru Protecția Datelor. Implicarea necesară a autorităților de supraveghere a protecției datelor depinde de diferiți factori, cum ar fi complexitatea operațiunilor de prelucrare a datelor în proiectele avute în vedere în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității, categoriile și volumul de date în cauză, precum și riscurile asociate prelucrării. Funcționarea spațiilor de testare în materie de reglementare a interoperabilității sub supravegherea autorităților pentru protecția datelor, în cazul în care spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității implică prelucrarea datelor cu caracter personal, ar trebui înțeleasă ca o sarcină suplimentară pentru autoritățile pentru protecția datelor, care le este conferită prin Regulamentul (UE) 2024/903, și ca o condiție pentru buna funcționare a spațiilor de testare în materie de reglementare a interoperabilității. În urma aplicării legislației Uniunii în materie de protecție a datelor în cazul oricărei prelucrări a datelor cu caracter personal în contextul punerii în aplicare a Regulamentului (UE) 2024/903, autoritățile pentru protecția datelor ar trebui să dispună de resursele necesare pentru îndeplinirea noilor lor sarcini. În cazul în care autoritățile pentru protecția datelor din diferite state membre și de la nivelul UE sunt implicate în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității, cooperarea acestor autorități se poate baza, de asemenea, pe mecanismele menționate la articolul 61 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului (4), la articolul 61 și la articolul 62 din Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului (5). |
(5) |
Pentru a se asigura că participarea la spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității se bazează pe un plan specific în conformitate cu articolul 12 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/903, coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare ar trebui să selecteze unul sau mai multe proiecte adecvate și să asigure stabilirea unui plan specific pentru fiecare dintre acestea, care să conțină toate elementele menționate la articolul 12 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/903. Elaborarea planului specific privind proiectele care se derulează în spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității de către coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității sau de către alți actori invitați de aceștia va depinde de structura de guvernanță utilizată pentru spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității. Ceea ce ar trebui să fie stabilit în mod clar de coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare pe toată durata de viață a spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității este modul în care rezultatele specifice vor contribui la obiectivele de învățare în materie de reglementare ale spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității. |
(6) |
Pentru a sprijini aceste obiective, articolul 11 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/903 prevede că Comisia poate emite orientări și clarificări. Comisia creează o interfață specifică pentru informații privind spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității, care va face publice detaliile relevante cu privire la spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității instituite și la proiectele care se derulează în cadrul spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității. Pentru a promova accesul larg și echitabil la spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității, informațiile privind modul de instituire a unui spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității ar trebui să fie ușor accesibile potențialilor coordonatori ai spațiului de testare în materie de reglementare pe portalul Europa interoperabilă, în conformitate cu articolul 12 alineatul (9) din Regulamentul (UE) 2024/903. Portalul Europa interoperabilă poate facilita, de asemenea, colaborarea în rețea a părților interesate să instituie sau să adere la un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității. Portalul va servi, de asemenea, ca instrument esențial pentru asigurarea unor rezultate eficace ale învățării în materie de reglementare. Rapoartele finale și informațiile conexe în materie de reglementare, precum și recomandările aferente ale Comitetului pentru Europa interoperabilă, vor fi publicate pe acest portal. |
(7) |
Pentru a răspunde nevoilor specifice de dezvoltare, formare, testare și validare a soluțiilor inovatoare de interoperabilitate, în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității, coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare pot include și alte persoane fizice sau juridice, cum ar fi alți actori din sectorul public, entități ale Uniunii, instituții de cercetare, actori GovTech, inclusiv IMM-uri și întreprinderi nou-înființate, actori din ecosistemul de inovare în domeniul IA, cu condiția ca aceștia să îndeplinească criteriile specificate la articolul 12 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/903. Acest lucru nu implică modificări ale responsabilităților coordonatorilor spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității și nici ale participanților care ar trebui să respecte condițiile specifice ale acordului atunci când intră într-un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității. Scopul includerii actorilor GovTech menționați la articolul 12 alineatul (1) este de a permite un dialog mai bogat în materie de reglementare în cadrul spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității, facilitând schimbul de lecții învățate, identificând învățămintele desprinse din experimentarea inovării, riscurile și cele mai bune practici privind standardizarea. Implicarea altor actori menționați în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității ar putea contribui, de asemenea, la obținerea de informații specifice sectorului și la accesul la sprijin din partea instalațiilor de testare și experimentare și din partea centrelor europene de inovare digitală. Abordările inovatoare în materie de achiziții publice pot funcționa în sinergie cu spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității și le pot sprijini, permițând accesul în timp util la resurse, expertiză și tehnologii pentru experimentarea controlată. Acest lucru asigură flexibilitatea necesară pentru a testa soluții inovatoare, rămânând totodată aliniată la obiectivele de reglementare. |
(8) |
Pentru a se asigura că toate proiectele care se desfășoară în spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității respectă confidențialitatea datelor, coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare și ceilalți actori trebuie să stabilească o abordare bine definită în ceea ce privește prelucrarea ulterioară a datelor cu caracter personal în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității, și anume datele cu caracter personal colectate inițial în mod legal în alte scopuri. Această abordare ar trebui să respecte toate cerințele prevăzute în Regulamentul (UE) 2024/903 și toate celelalte obligații în temeiul legislației Uniunii privind protecția datelor. Acordul specific privind instituirea spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității ar trebui să specifice deja, după caz, elementele prevăzute la articolul 11 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/903. Abordarea ar trebui să acorde o atenție deosebită urmării unei abordări ierarhice a utilizării datelor cu caracter personal, asigurându-se că datele prelucrate se limitează la ceea ce este necesar pentru funcționarea soluției de interoperabilitate care urmează să fie dezvoltată sau testată în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității și că funcționarea nu poate fi realizată în mod eficace prin prelucrarea datelor anonimizate, sintetice sau a altor date fără caracter personal, astfel cum se prevede la articolul 12 alineatul (6) litera (b) din Regulamentul (UE) 2024/903. În cazul în care prelucrarea datelor cu caracter personal poate conduce la noi concluzii cu privire la persoanele vizate, coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare și, de asemenea, ceilalți actori implicați în activitățile din cadrul spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității trebuie să demonstreze un temei juridic valabil pentru utilizarea operațională a rezultatelor spațiului de testare. Acest temei juridic este inclus în planul specific în conformitate cu articolul 12 alineatul (3) litera (g) din Regulamentul (UE) 2024/903 și trebuie îndeplinite toate condițiile prevăzute la articolul 12 alineatul (6). În lipsa unui astfel de temei juridic, datele operaționale cu caracter personal din spațiul de testare nu pot fi prelucrate ulterior. Această limitare împiedică utilizarea spațiilor de testare în materie de reglementare a interoperabilității în principal pentru schimbul de date sau pentru compararea între autorități fără temeiuri juridice adecvate. |
(9) |
O abordare structurată a evaluării și monitorizării este esențială pentru promovarea unui mediu sigur și productiv pentru inovare, menținând în același timp responsabilitatea și integritatea în materie de reglementare în cadrul spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității. În acest scop, în temeiul articolului 12 alineatul (8) din Regulamentul (UE) 2024/903, coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare trebuie să prezinte Comisiei și Comitetului pentru Europa interoperabilă rapoarte periodice care să sintetizeze progresele înregistrate, rezultatele și provocările. Raportarea ar trebui să acopere, de asemenea, evaluarea aspectelor legate de calitatea datelor, cum ar fi acuratețea și echitatea evaluărilor, a datelor sau a deducerilor generate în timpul funcționării spațiului de testare. Această evaluare este esențială pentru a asigura fiabilitatea și credibilitatea rezultatelor spațiului de testare care urmează să fie utilizate operațional (de exemplu, pentru detectarea fraudelor, alocarea subvențiilor sau înregistrarea stării civile). Experimentarea în spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității poate servi, de asemenea, drept oportunitate de a evalua sustenabilitatea, eficiența energetică și utilizarea eficientă a resurselor soluțiilor inovatoare de interoperabilitate dezvoltate, instruite, testate sau validate în contextul spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității. Pentru a asigura supravegherea continuă, procesul ar trebui să necesite instituirea unui mecanism de colectare continuă a datelor din proiecte individuale, care să permită urmărirea periodică a progreselor, gestionarea riscurilor și respectarea standardelor spațiului de testare. Modelele și exemplele furnizate de Comisie și disponibile pe portalul Europa interoperabilă pot sprijini în viitor raționalizarea raportării, pentru a facilita completarea și înțelegerea de către toate părțile a rezultatelor spațiilor de testare în materie de reglementare a interoperabilității. |
(10) |
Este posibil ca acordul specific privind spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității să trebuiască să fie reînnoit în cazul unor modificări substanțiale ale acordului specific inițial. Astfel de modificări pot include, printre altele, modificări în ceea ce privește numărul și identitatea coordonatorilor spațiului de testare în materie de reglementare sau prelungirea termenului convenit inițial necesar pentru atingerea obiectivelor spațiului de testare. |
(11) |
În cazul în care dialogul în materie de reglementare și experimentarea în spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității au furnizat suficiente dovezi cu privire la utilizarea în condiții de siguranță a unei soluții de interoperabilitate, respectivele soluții de interoperabilitate ar trebui să fie partajate prin intermediul portalului Europa interoperabilă, după caz, cu condiții de acordare a licențelor nerestrictive, cum ar fi licența publică a Uniunii Europene (EUPL), în conformitate cu articolul 4 din Regulamentul (UE) 2024/903. |
(12) |
Orice riscuri semnificative identificate în cursul dezvoltării și testării soluțiilor de interoperabilitate într-un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității ar trebui să conducă la o atenuare adecvată și, în caz contrar, la suspendarea procesului de dezvoltare și testare. Abordarea solicitată în materie de gestionare a riscurilor pe mai multe niveluri, care asigură un echilibru între rolul managerilor de risc și supravegherea de către coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare și de către autoritățile competente, ar trebui să asigure un mediu sigur pentru testarea, formarea, dezvoltarea sau validarea soluțiilor de interoperabilitate în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității. Coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare ar trebui să decidă cu privire la procesul de gestionare a riscurilor, gestionând comunicarea dintre autoritățile competente și responsabilii cu gestionarea riscurilor și să se asigure că fiecare proiect din cadrul spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității respectă planul stabilit de gestionare a riscurilor. Gestionarea riscurilor ar trebui să se bazeze pe alte proceduri aplicabile de gestionare a riscurilor și să asigure respectarea deplină a acestora, de exemplu în domeniul securității cibernetice sau al protecției datelor cu caracter personal. În viitor, orientările și clarificările privind portalul Europa interoperabilă îi pot ajuta pe coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare să găsească structura adecvată. |
(13) |
Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor a fost consultată în conformitate cu articolul 42 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1725 și a emis un aviz la 25 martie 2025. |
(14) |
Măsurile prevăzute de prezentul regulament sunt conforme cu avizul comitetului instituit în temeiul articolului 22 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/903, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
CAPITOLUL I
DISPOZIȚII GENERALE
Articolul 1
Definiții
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiții:
1. |
„proiect” înseamnă un set specific de acțiuni care vizează dezvoltarea, formarea, testarea și validarea soluțiilor inovatoare de interoperabilitate, care funcționează în mediul controlat al unui spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității în conformitate cu un plan specific și care implică participanți, astfel cum se menționează la articolul 12 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/903; |
2. |
„coordonatori ai spațiului de testare în materie de reglementare” înseamnă entități ale Uniunii sau organisme din sectorul public care instituie și gestionează în comun un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității, inclusiv supravegherea configurării acestora, coordonarea participării, monitorizarea progreselor, raportarea cu privire la activități și încetarea activităților; |
3. |
„acord specific” înseamnă un instrument formal încheiat între cel puțin trei entități ale Uniunii sau organisme din sectorul public care prezintă termenii, rolurile, responsabilitățile și metodele de lucru pentru crearea, guvernanța și funcționarea unui spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității; |
4. |
„autoritate de reglementare” înseamnă organismele sau autoritățile de reglementare care supraveghează și asigură conformitatea în sectoare specifice la nivelul Uniunii, al statelor membre, la nivel regional sau local, relevante pentru proiectele dintr-un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității; |
5. |
„plan specific” înseamnă un plan specific privind dezvoltarea, formarea, testarea și validarea soluțiilor inovatoare de interoperabilitate într-un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității, astfel cum se menționează la articolul 12 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/903. |
CAPITOLUL II
CREAREA DE SPAȚII DE TESTARE ÎN MATERIE DE REGLEMENTARE A INTEROPERABILITĂȚII
Articolul 2
Dispoziții generale
(1) Se instituie un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității printr-un acord specific între cel puțin trei entități ale Uniunii sau organisme din sectorul public. Entitățile juridice care formează un consorțiu pot institui un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității, cu condiția ca consorțiul să implice cel puțin trei entități ale Uniunii sau organisme din sectorul public și să respecte condițiile prevăzute în prezentul regulament.
(2) Înainte de formalizarea acordului specific, entitățile Uniunii sau organismele din sectorul public care instituie spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității se asigură că:
(a) |
spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității îndeplinește criteriile prevăzute la articolul 3 și în lista de verificare prevăzută în anexa la prezentul regulament; |
(b) |
spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității a fost notificat Comisiei și, după caz, autorizat de Comisie în temeiul articolului 11 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/903 și al articolului 5 din prezentul regulament. |
(3) Se instituie un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității pentru o perioadă inițială care nu ar trebui să depășească trei ani. Un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității poate fi reînnoit, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 7. Participarea la spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității trebuie să înceapă și să înceteze pe durata de viață a spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității, fără a depăși durata maximă de participare la un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității prevăzută la articolul 12 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/903.
Articolul 3
Criterii pentru instituirea spațiilor de testare în materie de reglementare a interoperabilității
(1) Orice organism din sectorul public sau entitate a Uniunii poate participa la instituirea unui spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității, sub rezerva condițiilor prevăzute în prezentul regulament.
(2) Scopul unui spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității ar trebui să fie contribuția la obiectivele prevăzute la articolul 11 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/903.
(3) Înainte de a institui un nou spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității, organismele din sectorul public sau entitățile Uniunii evaluează posibilitatea de integrare a unui spațiu de testare existent în materie de reglementare a interoperabilității cu același domeniu de aplicare sau de conectare la spații de testare în materie de reglementare existente al căror domeniu de aplicare se suprapune.
(4) Coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare încheie un acord specific privind instituirea unui spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității care conține cel puțin următoarele elemente:
(a) |
o descriere a obiectivului spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității, a domeniului de aplicare și a rezultatelor preconizate, în special a modului în care spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității contribuie în mod eficace la obiectivele prevăzute la articolul 11 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/903, a soluțiilor inovatoare de interoperabilitate care pot fi dezvoltate, antrenate, testate sau validate în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității și a aspectelor de reglementare deschise acoperite de spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității, precum și durata sa planificată; |
(b) |
un plan de guvernanță care prezintă modul în care va funcționa spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității, inclusiv gestionarea proiectelor în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității, care stabilește modalități clare și transparente de colaborare între participanți, autoritățile de reglementare și orice alt actor implicat în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității și care prezintă rolurile și responsabilitățile participanților care intră sau ies din spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității; coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare pot conveni asupra repartizării sarcinilor prevăzute la articolul 9 din prezentul regulament între ei; |
(c) |
descrierea unui mecanism de gestionare a riscurilor pentru supravegherea, monitorizarea și atenuarea riscurilor, asigurând protecția drepturilor fundamentale, a sănătății, a siguranței și a protecției datelor cu caracter personal, sprijinit de politici și proceduri clare de abordare a potențialelor încălcări ale acestor drepturi fundamentale, standarde de sănătate și siguranță și protecția datelor cu caracter personal; |
(d) |
descrierea unui cadru de evaluare și raportare în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității și a proiectelor care se derulează în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității, inclusiv mecanisme de monitorizare a progreselor, de abordare a provocărilor, de documentare a lecțiilor învățate și a eventualelor acțiuni ulterioare și de asigurare a alinierii la obiectivele de reglementare; |
(e) |
în cazul în care se are în vedere prelucrarea datelor cu caracter personal în cadrul proiectelor care se derulează în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității, specificând informațiile menționate la articolul 11 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/903. |
(5) Coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare convin să inițieze cel puțin un proiect sub rezerva condițiilor prevăzute în acordul specific și în capitolul III din prezentul regulament prin stabilirea unui proiect de plan specific.
Articolul 4
Punctul unic de contact
Coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare desemnează din rândul lor un punct unic de contact în scopul comunicării cu Comisia pe întreaga durată a spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității.
Articolul 5
Notificarea și autorizarea unui spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității
(1) În cazul în care organismele din sectorul public sau entitățile Uniunii doresc să instituie un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității, acestea trimit o cerere comună prin intermediul portalului Europa interoperabilă.
(2) Cererea comună include toate informațiile necesare Comisiei pentru a evalua conformitatea exclusiv a cererilor din partea organismelor din sectorul public cu criteriile stabilite la articolul 3 din prezentul regulament.
(3) Comisia notifică punctului unic de contact decizia sa privind cererea menționată la alineatul (1). În cazul unei decizii negative, coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare pot depune o cerere de reexaminare motivată în termen de 30 zile de la primirea deciziei Comisiei. Comisia examinează cererea de reexaminare în termen de 30 de zile și notifică punctul unic de contact cu privire la decizia sa referitoare la cererea de reexaminare respectivă.
(4) Data de începere a unui spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității prevăzută în acordul specific nu este anterioară primirii notificării menționate la alineatul (3).
Articolul 6
Transparență
(1) Comisia creează o interfață unică și specifică pentru informații și schimb de informații privind spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității în cadrul portalului Europa interoperabilă, inclusiv:
(a) |
informații generale și orientări pentru entitățile Uniunii și organismele din sectorul public interesate să instituie un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității, inclusiv caracteristici care să ajute părțile interesate să facă schimb de informații, cereri și bune practici; |
(b) |
informații specifice cu privire la fiecare dintre spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității instituite, inclusiv criteriile de eligibilitate și de selecție pentru participarea la spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității și informații privind desfășurarea și proiectele închise în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității. |
(2) Punctul unic de contact colectează orice informații lipsă, specificate la alineatul (1) litera (b), cu cel puțin 10 zile înainte de începerea funcționării spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității și le transmite Comisiei. Punctul unic de contact actualizează periodic informațiile privind proiectele din spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității.
Articolul 7
Reînnoirea spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității
(1) Coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare pot decide să reînnoiască spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității în următoarele condiții:
(a) |
obiectivele spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității nu au fost încă atinse; |
(b) |
spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității nu este închis în temeiul articolului 8. |
(2) În cazul în care coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare decid să reînnoiască spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității, aceștia urmează procedura prevăzută la articolul 5.
(3) În cazul în care coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare doresc să aducă modificări substanțiale acordului specific menționat la articolul 2 alineatul (1), inclusiv, printre altele, modificări în ceea ce privește numărul și identitatea coordonatorilor spațiului de testare în materie de reglementare sau prelungirea termenului convenit inițial necesar pentru atingerea obiectivelor spațiului de testare, coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare încep procedura de reînnoire, astfel cum se prevede la alineatul (2).
Articolul 8
Închiderea unui spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității
(1) Coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare închid spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității în unul dintre următoarele cazuri:
(a) |
spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității și-a îndeplinit obiectivele; |
(b) |
spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității a ajuns la data de închidere stabilită în temeiul articolului 2 alineatul (3), iar coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare nu au ajuns la un acord cu privire la reînnoirea acestuia; |
(c) |
Comisia nu a autorizat reînnoirea în temeiul articolului 7; |
(d) |
nu este disponibilă finanțarea necesară pentru a continua activitățile spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității. |
(2) La închiderea spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității, coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare se asigură că toate proiectele din spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității sunt încheiate în mod corespunzător, astfel cum se prevede la articolul 15.
(3) Coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare prezintă raportul final menționat la articolul 12 alineatul (8) din Regulamentul (UE) 2024/903 în termen de trei luni de la închiderea spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității.
CAPITOLUL III
EXPLOATAREA SPAȚIILOR DE TESTARE ÎN MATERIE DE REGLEMENTARE A INTEROPERABILITĂȚII
Articolul 9
Drepturile și obligațiile generale ale coordonatorilor spațiului de testare în materie de reglementare
(1) Coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare gestionează operațiunile din spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității și proiectele sale aferente pe toată durata de viață a spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității.
(2) Coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare sunt responsabili în mod specific de următoarele sarcini:
(a) |
să invite autoritățile de reglementare în cadrul spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității; |
(b) |
să orienteze dialogul în materie de reglementare cu autoritățile de reglementare implicate în ceea ce privește instituirea proiectelor și învățămintele desprinse din acestea; |
(c) |
să decidă cu privire la numărul de proiecte care funcționează secvențial sau în paralel pe durata de viață a spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității; |
(d) |
să publice cereri de participare la spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității pe portalul Europa interoperabilă și să admită participanții la spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității, astfel cum se menționează la articolul 10; |
(e) |
să selecteze proiectele care urmează să se deruleze în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității, verificând, în același timp, că fiecare proiect rămâne în domeniul de aplicare al spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității, acordând o atenție deosebită următoarelor aspecte:
|
(f) |
să se asigure că participarea se bazează pe un plan specific; |
(g) |
să stabilească un termen pentru participarea la un proiect; |
(h) |
să decidă cu privire la prelungirea unui proiect, astfel cum se menționează la articolul 12 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/903; |
(i) |
să încheie un proiect, astfel cum se menționează la articolul 15; |
(j) |
să asigure raportarea periodică și finală către Comisie și Comitetul pentru Europa interoperabilă; |
(k) |
să instituie un cadru de gestionare a riscurilor, astfel cum se menționează la articolul 12. |
(3) În cazul în care este necesar să se prelucreze date cu caracter personal în contextul proiectelor care se derulează în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității, coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare iau măsurile necesare pentru a permite autorităților competente pentru protecția datelor să își îndeplinească în mod eficace sarcinile de supraveghere, astfel cum se prevede la articolul 11 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/903.
Articolul 10
Admiterea participanților și a altor actori
(1) Coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare publică pe portalul Europa interoperabilă informații privind criteriile de eligibilitate și de selecție pentru participarea la spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității. Aceste criterii includ furnizarea de informații cu privire la posibilitatea ca actorii GovTech, inclusiv organizațiile de standardizare naționale sau europene, organismele notificate, laboratoarele de cercetare și experimentare, centrele de inovare și întreprinderile care doresc să testeze soluții inovatoare de interoperabilitate, în special IMM-urile și întreprinderile nou-înființate, să fie implicate în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității, astfel cum se prevede la articolul 12 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/903.
(2) Coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare decid cu privire la cererile din partea altor entități ale Uniunii, organisme din sectorul public sau actori GovTech care doresc să se alăture spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității în calitate de participanți sau ca alți actori, pe baza normelor pentru respectivul spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității, publicate pe portalul Europa interoperabilă în conformitate cu alineatul (1).
(3) Participanții sau alți actori prezintă coordonatorilor spațiului de testare în materie de reglementare o declarație de angajament care prevede asumarea obligațiilor și angajamentul candidatului de a îndeplini condițiile financiare, organizatorice, umane și orice alte condiții care sunt relevante în acest scop.
Articolul 11
Drepturile și obligațiile generale ale participanților
(1) Participanții care au fost admiși într-un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității în conformitate cu articolul 10 au următoarele obligații:
(a) |
să contribuie la planul specific; |
(b) |
să își asume întreaga responsabilitate, astfel cum se prevede la articolul 12 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2024/903, pentru legalitatea dezvoltării, formării, testării și validării soluției de interoperabilitate; |
(c) |
să se asigure că soluțiile de interoperabilitate testate în spațiile de testare în materie de reglementare a interoperabilității respectă toate cerințele legale aplicabile și că au obținut toate autorizațiile sau aprobările necesare din partea autorităților competente înainte de începerea proiectelor sau că autoritățile competente sunt implicate în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității; |
(d) |
să se asigure, în cazul în care datele cu caracter personal sunt prelucrate într-un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității, că o astfel de prelucrare este în deplină conformitate cu legislația aplicabilă privind protecția datelor și să convină cu autoritățile relevante pentru protecția datelor menționate la articolul 12 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/903 cu privire la implicarea lor preconizată în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității și cu privire la proiectele sale; |
(e) |
să adere la cadrul de gestionare a riscurilor, astfel cum se menționează la articolul 12. |
(f) |
să raporteze periodic cu privire la învățămintele desprinse în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității, astfel cum se specifică la articolul 13; |
(g) |
să asigure prelucrarea legală a datelor cu caracter personal prelucrate în cadrul proiectelor, astfel cum se prevede la articolul 15 alineatul (3). |
(2) Participanții pot părăsi spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității în condițiile prevăzute la articolul 14.
Articolul 12
Gestionarea riscurilor
(1) Coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare stabilesc procesul de gestionare a riscurilor pentru spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității care acoperă procesul de gestionare a riscurilor menționat la articolul 12 alineatul (3) litera (d) din Regulamentul (UE) 2024/903. Coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare definesc, pun în aplicare și monitorizează obiectivele generale de gestionare a riscurilor pentru spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității, inclusiv standardele specifice de gestionare a riscurilor aplicabile tuturor proiectelor din cadrul acestuia, ținând seama în mod corespunzător de orice cerințe obligatorii de gestionare a riscurilor în temeiul altor acte legislative aplicabile. Coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare asigură o comunicare eficace privind gestionarea riscurilor între participanți, autoritățile competente și alte părți interesate.
(2) Coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare elaborează un plan specific de gestionare a riscurilor pentru fiecare proiect care urmează procesul de gestionare a riscurilor menționat la alineatul (1).
(3) Coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare desemnează din rândul lor un manager de risc pentru fiecare proiect. Gestionarul de risc se asigură că proiectul respectă planul specific de gestionare a riscurilor menționat la alineatul (2) din prezentul articol. În cazul în care sunt identificate riscuri, gestionarul riscurilor se asigură că sunt luate măsuri adecvate de atenuare.
(4) În cazul în care atenuarea adecvată a riscurilor nu este fezabilă, managerul de risc poate suspenda temporar orice proiect sau participant în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității, ca o garanție imediată. Managerul de risc informează prompt coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare și autoritățile relevante. Punctul unic de contact raportează Comisiei această suspendare temporară.
(5) Managerul de risc păstrează evidențe ale activităților de gestionare a riscurilor pentru proiectele respective și pune evidențele respective la dispoziția tuturor coordonatorilor spațiului de testare în materie de reglementare și a Comisiei, în vederea revizuirii.
Articolul 13
Obligații de raportare
(1) Coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare instituie un mecanism de raportare periodică care acoperă cel puțin subiectele menționate la articolul 12 alineatul (8) din Regulamentul (UE) 2024/903. În cazul prelucrării datelor cu caracter personal în cadrul proiectelor, raportarea include indicatori care evaluează eficacitatea soluției inovatoare de interoperabilitate în ceea ce privește calificarea datelor cu caracter personal, precum și acuratețea și corectitudinea rezultatelor obținute de soluție și posibilitatea de utilizare a acestora pentru autoritățile relevante.
(2) Mecanismul include colectarea continuă de date din toate proiectele, ceea ce asigură urmărirea progreselor, gestionarea riscurilor și menținerea conformității cu obiectivele spațiilor de testare în materie de reglementare a interoperabilității și cu cerințele legale. Mecanismul include raportarea cu privire la învățămintele desprinse din dialogul cu autoritățile de reglementare.
(3) Coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare prezintă Comisiei și Comitetului pentru Europa interoperabilă rapoartele periodice menționate la articolul 12 alineatul (8) din Regulamentul (UE) 2024/903, cel puțin o dată la șase luni de la data instituirii spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității.
(4) Toate rapoartele se publică pe portalul Europa interoperabilă. Rapoartele nu conțin informații confidențiale.
Articolul 14
Părăsirea spațiului de către participanți
(1) În cazul în care un participant dorește să părăsească spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității înainte de încheierea proiectului în care participantul este implicat, astfel cum se menționează la articolul 15, sau înainte de încetarea sarcinii atribuite în planul specific, participantul furnizează coordonatorilor spațiului de testare în materie de reglementare și Comisiei o explicație detaliată cu privire la motivele ieșirii.
(2) Participanții care părăsesc un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității au următoarele obligații:
(a) |
să îndeplinească toate cerințele restante legate de monitorizarea și raportarea activității lor; |
(b) |
să se asigure că datele colectate și orice soluții de interoperabilitate dezvoltate pe durata de viață a spațiului de testare în materie de reglementare a interoperabilității sunt gestionate în conformitate cu legislația aplicabilă și cu condițiile de admitere în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității, astfel cum este definit de către coordonatorii spațiului de testare și |
(c) |
să ia toate măsurile necesare pentru a atenua riscurile potențiale pentru succesul proiectului privind spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității și pentru serviciile publice și furnizarea acestora legate de spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității și de proiectele sale specifice. |
(3) La ieșirea unui participant dintr-un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității, coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare evaluează măsurile necesare în ceea ce privește obligațiile prevăzute la articolul 9.
Articolul 15
Încheierea unui proiect
(1) Coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare încheie un proiect în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității în unul dintre următoarele cazuri:
(a) |
proiectul a îndeplinit obiectivele înainte de atingerea duratei maxime inițiale; |
(b) |
autoritățile de reglementare implicate în spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității sau alte autorități competente au solicitat încetarea proiectului și nu este posibilă nicio atenuare; |
(c) |
nu este disponibilă finanțarea necesară pentru a continua activitățile; |
(d) |
proiectul nu mai îndeplinește criteriile minime în ceea ce privește domeniul de aplicare și participarea stabilite în planul său specific și atenuarea nu este posibilă. |
(2) În cazul în care coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare intenționează să pună capăt unui proiect înainte de data de încheiere prevăzută inițial, coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare informează toți participanții în timp util.
(3) Datele cu caracter personal care au fost prelucrate în mod excepțional pentru a atinge obiectivele unui proiect nu se utilizează ca date operaționale în afara proiectelor, cu excepția cazului în care există un temei juridic adecvat care autorizează o modificare a scopului.
(4) În termen de trei luni de la încetarea proiectelor, coordonatorii spațiului de testare în materie de reglementare:
(a) |
publică pe portalul Europa interoperabilă sau pe un portal, într-un catalog sau într-un registru conectat la portalul Europa interoperabilă soluțiile de interoperabilitate și materialele conexe dezvoltate în timpul proiectului, inclusiv documentația, istoricul versiunilor, codul sursă documentat și trimiterile la standardele deschise sau la specificațiile tehnice utilizate, dacă astfel de soluții și materiale sunt în conformitate cu criteriile de calitate aplicabile portalului Europa interoperabilă; |
(b) |
în cazul în care soluțiile sunt emise ca sursă deschisă, ei utilizează EUPL sau o altă licență adecvată cu sursă deschisă; |
(c) |
indică în mod clar dacă se aplică restricții privind partajarea ca urmare a:
|
CAPITOLUL IV
DISPOZIȚII FINALE
Articolul 16
Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 17 iulie 2025.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1)
JO L, 2024/903, 22.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/903/oj.
(2) Regulamentul (UE) 2024/1689 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 iunie 2024 de stabilire a unor norme armonizate privind inteligența artificială și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 300/2008, (UE) nr. 167/2013, (UE) nr. 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 și (UE) 2019/2144 și a Directivelor 2014/90/UE, (UE) 2016/797 și (UE) 2020/1828 (Regulamentul privind inteligența artificială) (JO L, 2024/1689, 12.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1689/oj).
(3) Regulamentul (UE) 2024/1735 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 iunie 2024 de stabilire a unui cadru de măsuri pentru consolidarea ecosistemului european de producere de tehnologii «zero net» și de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1724 (JO L, 2024/1735, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1735/oj).
(4) Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).
(5) Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 și a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
ANEXĂ
Listă de verificare pentru un spațiu de testare în materie de reglementare a interoperabilității [menționată la articolul 2 alineatul (2) litera (a)]
Nr. |
Criterii |
Descriere |
Descriere |
||||||||||||||||||||
1 |
Participanții au fost specificați în mod corespunzător |
|
Vă rugăm să furnizați informațiile solicitate. Rețineți că spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității trebuie să fie instituit de cel puțin trei coordonatori ai spațiului de testare în materie de reglementare, fie organisme din sectorul public și/sau entități ale Uniunii. |
||||||||||||||||||||
2 |
Domeniul de aplicare, obiectivele și rezultatele au fost indicate în mod corespunzător |
Domeniul de aplicare:
Obiective:
Rezultate:
|
Vă rugăm să furnizați informațiile solicitate. |
||||||||||||||||||||
3 |
Guvernanța a fost specificată în mod corespunzător |
|
Vă rugăm să furnizați informațiile solicitate. Descrierea ar trebui să demonstreze că autoritățile de reglementare relevante și alte părți interesate au fost identificate și luate în considerare în mod clar și, după caz, să includă dovezi ale disponibilității lor de a participa la spațiul de testare în materie de reglementare a interoperabilității. |
||||||||||||||||||||
4 |
Gestionarea riscurilor a fost specificată în mod corespunzător |
|
Vă rugăm să furnizați informațiile solicitate. |
||||||||||||||||||||
5 |
Cerințele de evaluare și raportare au fost specificate în mod corespunzător |
|
Vă rugăm să furnizați informațiile solicitate. Nu uitați: mecanismul ar trebui să includă colectarea continuă a datelor din proiectele individuale pentru a se asigura că progresele sunt urmărite, riscurile sunt gestionate și că se menține conformitatea cu obiectivele și cerințele legale ale cadrului. |
||||||||||||||||||||
6 |
Prelucrarea ulterioară a datelor cu caracter personal a fost specificată în mod corespunzător |
|
Vă rugăm să furnizați informațiile solicitate. |
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/1420/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)