CELEX:32025R1550: Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1550 al Comisiei din 28 iulie 2025 de stabilire a specificațiilor tehnice și a altor cerințe pentru sistemul informatic descentralizat, menționate în Regulamentul (UE) 2023/1543 al Parlamentului European și al Consiliului
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 18/08/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 28/07/2025; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 18/08/2025; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 2
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Justiție și Consumatori
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2025/1550 |
29.7.2025 |
REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/1550 AL COMISIEI
din 28 iulie 2025
de stabilire a specificațiilor tehnice și a altor cerințe pentru sistemul informatic descentralizat, menționate în Regulamentul (UE) 2023/1543 al Parlamentului European și al Consiliului
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2023/1543 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 iulie 2023 privind ordinele europene de divulgare a probelor electronice și ordinele europene de păstrare a probelor electronice în cadrul procedurilor penale și pentru executarea pedepselor privative de libertate în urma unor proceduri penale (1), în special articolul 25 alineatul (1) literele (a), (b), (c) și (d),
întrucât:
(1) |
Pentru a institui sistemul informatic descentralizat menționat în Regulamentul (UE) 2023/1543, este necesar să se definească și să se adopte specificații tehnice, măsuri și obiective pentru punerea în aplicare a sistemului respectiv. |
(2) |
În conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/1543, sistemul informatic descentralizat ar trebui să fie alcătuit din sistemele informatice ale statelor membre și ale agențiilor și organelor Uniunii și din puncte de acces e-CODEX interoperabile prin care să fie interconectate sistemele informatice respective. În consecință, specificațiile tehnice și alte cerințe ale sistemului informatic descentralizat ar trebui să reflecte acest cadru. |
(3) |
În conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/1543, punctele de acces ale sistemului informatic descentralizat ar trebui să se bazeze pe punctele de acces e-CODEX autorizate, astfel cum sunt definite la articolul 3 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2022/850 al Parlamentului European și al Consiliului (2). |
(4) |
Statele membre pot alege să utilizeze software-ul de implementare de referință dezvoltat de Comisie ca sistem back-end în locul unui sistem informatic național. Pentru a asigura interoperabilitatea, atât sistemele informatice naționale, cât și software-ul de implementare de referință ar trebui să facă obiectul acelorași specificații și cerințe tehnice prevăzute în prezentul regulament. |
(5) |
Pentru a atenua eventualele probleme tehnice legate de capacitatea și fiabilitatea sistemului informatic descentralizat, este necesar să se stabilească un prag pentru volumul de probe electronice transmise prin intermediul sistemului respectiv. În urma lansării sistemului, frecvența și volumul acestor transmisii ar trebui monitorizate, iar pragul ar trebui ajustat, după caz, pentru a maximiza eficiența sistemului. |
(6) |
Pentru a consolida interoperabilitatea și eficiența sistemului informatic descentralizat, ar trebui să se impună utilizarea unor standarde ETSI corespunzătoare. Evoluțiile viitoare ar trebui monitorizate și, dacă este necesar, ar trebui luată în considerare adoptarea unor standarde ETSI suplimentare. |
(7) |
Regulamentul (UE) 2023/1543 este obligatoriu pentru Irlanda și, prin urmare, Irlanda participă la adoptarea prezentului regulament. |
(8) |
În conformitate cu articolele 1 și 2 din Protocolul nr. 22 privind poziția Danemarcei, anexat la Tratatul privind Uniunea Europeană și la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, prezentul regulament nu este obligatoriu pentru Danemarca și nu i se aplică. |
(9) |
Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor a fost consultată în conformitate cu articolul 42 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului (3) și a emis un aviz la 25 iunie 2025. |
(10) |
Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul comitetului instituit în temeiul articolului 26 din Regulamentul (UE) 2023/1543, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Specificații tehnice ale sistemului informatic descentralizat
Specificațiile și cerințele tehnice, măsurile și obiectivele sistemului informatic descentralizat menționat la articolul 25 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/1543 în vederea comunicării în sensul articolului 19 din regulamentul respectiv sunt stabilite în anexa la prezentul regulament.
Articolul 2
Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în statele membre în conformitate cu tratatele.
Adoptat la Bruxelles, 28 iulie 2025.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1)
JO L 191, 28.7.2023, p. 118, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1543/oj.
(2) Regulamentul (UE) 2022/850 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2022 privind un sistem informatizat pentru schimbul electronic transfrontalier de date în domeniul cooperării judiciare în materie civilă și penală (sistemul e-CODEX) și de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1726 (JO L 150, 1.6.2022, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/850/oj).
(3) Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituțiile, organele, oficiile și agențiile Uniunii și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 și a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
ANEXĂ
SPECIFICAȚII TEHNICE ALE SISTEMULUI INFORMATIC DESCENTRALIZAT
(menționate la articolul 1)
1. Introducere și domeniu de aplicare
Prezenta anexă stabilește specificațiile tehnice, măsurile și obiectivele sistemului informatic descentralizat pentru procedurile prevăzute în Regulamentul (UE) 2023/1543.
În conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/1543, în special cu articolul 19, sistemul informatic descentralizat trebuie să permită comunicarea scrisă între autoritățile competente și sediile desemnate sau reprezentanții legali, între autoritățile competente, precum și între autoritățile competente și agențiile sau organele competente ale Uniunii.
2. Definiții
2.1. |
„protocol de transfer hipertext securizat” (HyperText Transfer Protocol Secure) sau „HTTPS” înseamnă canale de comunicații criptate și de conexiuni securizate; |
2.2. |
„nerepudierea originii” înseamnă măsurile care furnizează dovada integrității și a originii datelor prin metode precum certificarea digitală, infrastructura de chei publice și semnăturile și sigiliile electronice; |
2.3. |
„nerepudierea primirii informațiilor” înseamnă măsurile care îi furnizează emitentului dovada primirii informațiilor de către destinatarul vizat prin metode precum certificarea digitală, infrastructura de chei publice și semnăturile și sigiliile electronice; |
2.4. |
„protocol simplu de acces la obiecte” (SOAP) înseamnă, în conformitate cu standardele consorțiului World Wide Web, o specificație a protocolului de mesagerie pentru schimbul de informații structurate cu privire la implementarea serviciilor web în rețelele informatice; |
2.5. |
Representational State Transfer („REST”) înseamnă un stil arhitectural pentru proiectarea aplicațiilor în rețea, care se bazează pe un model de comunicare apatridă client-server și care utilizează metode standard pentru efectuarea operațiunilor asupra resurselor, reprezentate de obicei în formate structurate; |
2.6. |
„serviciu web” înseamnă un sistem software conceput pentru a permite interacțiunea interoperabilă între calculatoare în cadrul unei rețele și care are o interfață descrisă într-un format care poate fi prelucrat de un calculator; |
2.7. |
„schimb de date” înseamnă schimbul de mesaje, formulare, documente și probe electronice prin intermediul sistemului informatic descentralizat; |
2.8. |
„API” înseamnă o interfață de programare a aplicațiilor bazată pe un standard comun de schimb de date, care permite furnizorilor de servicii care utilizează soluții informatice personalizate în scopul schimbului de informații și de date legate de cererile de probe electronice să acceseze sistemele informatice descentralizate prin mijloace automatizate; |
2.9. |
„interfață web” înseamnă o interfață cu utilizatorul disponibilă pe internet prin intermediul HTTPS, care le permite furnizorilor de servicii să acceseze manual sistemul informatic descentralizat pentru a comunica în condiții de siguranță cu autoritățile și pentru a face schimb de informații și date referitoare la cererile de probe electronice, fără a trebui să își stabilească o infrastructură proprie în acest scop; |
2.10. |
„standarde ETSI” înseamnă specificațiile tehnice și standardele elaborate de Institutul European de Standardizare în Telecomunicații (ETSI) pentru a asigura interoperabilitatea, securitatea și eficiența tehnologiilor informației și comunicațiilor. Aceste standarde oferă cadre, protocoale și bune practici pentru o gamă largă de tehnologii, inclusiv rețele mobile, radiocomunicații, securitate cibernetică și infrastructură de internet; |
2.11. |
„valoare de dispersie” înseamnă o ieșire cu lungime fixă generată de o funcție hash criptografică atunci când este aplicată la o intrare cu lungime arbitrară. O funcție hash criptografică este concepută pentru a îndeplini proprietățile fundamentale de securitate, inclusiv rezistența la preimagine, rezistența la preimagine secundară și rezistența la coliziune, asigurând robustețea acesteia împotriva inversiunii și a atacurilor de coliziune; |
2.12. |
„sistem e-CODEX” înseamnă sistemul e-CODEX definit la articolul 3 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2022/850; |
2.13. |
„Vocabularele de bază ale UE în domeniul e-justiției” înseamnă Vocabularele de bază ale UE în domeniul e-justiției, astfel cum sunt definite la punctul 4 din anexa la Regulamentul (UE) 2022/850; |
2.14. |
„ebMS” înseamnă serviciul de mesagerie ebXML, care este un protocol de mesagerie dezvoltat în cadrul OASIS ce permite un schimb securizat, fiabil și interoperabil de documente comerciale electronice utilizând SOAP și care permite integrarea între întreprinderi în diferite sisteme; |
2.15. |
„AS4” este abrevierea folosită pentru „Applicability Statement 4”, un standard OASIS care prezintă ebMS 3.0; acesta simplifică mesageria sigură și interoperabilă între întreprinderi prin utilizarea unor standarde deschise, cum ar fi SOAP și WS-Security; |
2.16. |
Durata maximă de indisponibilitate înseamnă timpul maxim acceptabil până la restabilirea serviciului după un incident; |
2.17. |
Pierderea de date maximă admisibilă înseamnă cantitatea maximă acceptabilă de pierderi de date în cazul unor defecțiuni. |
3. Metode de comunicare prin mijloace electronice
3.1. |
În scopul comunicării scrise între autoritățile competente ale statelor membre, între autoritățile competente și sediile desemnate sau reprezentanții legali ai furnizorilor de servicii, precum și între autoritățile competente și agențiile sau organele Uniunii, sistemul informatic descentralizat utilizează metode de comunicare bazate pe servicii, cum ar fi serviciile web sau alte componente reutilizabile și soluții software pentru schimbul de date. Mai precis, aceasta va implica o comunicare prin intermediul punctelor de acces e-CODEX, astfel cum se prevede la articolul 5 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2022/850. Prin urmare, pentru a asigura un schimb transfrontalier de date eficace și interoperabil, sistemul informatic descentralizat permite comunicarea prin intermediul sistemului e-CODEX. |
3.2. |
Având în vedere faptul că se preconizează un volum ridicat de probe electronice care vor fi transmise prin intermediul sistemului informatic descentralizat în urma unui ordin european de divulgare a probelor electronice, astfel cum se indică la articolul 19 alineatele (1) și (4) din Regulamentul (UE) 2023/1543, ceea ce poate duce la constrângeri ale capacității tehnice ce ar putea avea un impact negativ asupra sistemului informatic descentralizat, probele electronice se transmit prin intermediul acestui sistem în măsura în care acestea nu depășesc pragul de 25 de megabyți (25 600 de kilobyți). Transmiterea probelor electronice care depășesc pragul respectiv se efectuează în conformitate cu articolul 19 alineatul (5) din regulamentul respectiv. |
3.3. |
Având în vedere articolul 19 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2023/1543, în cazul în care o transmitere se efectuează prin mijloace alternative, astfel cum se prevede la alineatul respectiv, ca urmare a incapacității de a utiliza sistemul informatic descentralizat din cauza unuia dintre motivele prevăzute la articolul 19 alineatul (5) din regulamentul respectiv: |
3.3.1. |
În cazul în care transmiterea se referă la o comunicare scrisă, inclusiv la schimbul de formulare, între autoritățile competente și furnizorii de servicii în sensul articolului 19 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/1543, emitentul transmiterii înregistrează transmiterea în sistemul său informatic național care face parte din sistemul informatic descentralizat. Informațiile înregistrate includ cel puțin un număr de referință al cazului sau al fișierului, data și ora transmiterii, expeditorul și destinatarul, denumirea și dimensiunea fișierului. |
3.3.2. |
În cazul în care transmiterea se referă la comunicarea scrisă, inclusiv la schimbul de formulare, între autoritățile competente, precum și la comunicarea scrisă cu agențiile sau organele competente ale Uniunii în sensul articolului 19 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2023/1543, emitentul transmiterii înregistrează transmiterea în sistemul informatic descentralizat, în special în cadrul sistemului său informatic național sau, după caz, în sistemele informatice gestionate de agenția sau organul competent al Uniunii. Informațiile înregistrate includ cel puțin un număr de referință al cazului sau al fișierului, data și ora transmiterii, expeditorul și destinatarul, denumirea și dimensiunea fișierului. |
3.3.3. |
În cazul în care pentru transmiterea probelor electronice în temeiul unui ordin european de divulgare a probelor electronice s-au folosit mijloace alternative de comunicare între furnizorii de servicii și autoritățile competente din statul emitent (1) sau în cazul în care probele electronice sunt transmise prin mijloace alternative de la autoritatea de executare către autoritățile competente din statul emitent în cadrul procedurii de executare prevăzute la articolul 16 alineatul (9) din Regulamentul (UE) 2023/1543, emitentul:
|
3.4. |
Având în vedere articolul 28 din Regulamentul (UE) 2023/1543, software-ul de implementare de referință colectează, transmite sau oferă în alt mod acces, în mod automat, la statisticile menționate la alineatul (2) de la articolul respectiv atât în formate de date structurate (de exemplu, XML), cât și în formate nestructurate (de exemplu, PDF). În conformitate cu articolul 28 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2023/1543, în cazul în care sunt echipate din punct de vedere tehnic, portalurile naționale (3) gestionate de statele membre pot, de asemenea, să transmită sau să furnizeze aceste statistici Comisiei printr-un proces automatizat. Comisia emite orientări privind structura datelor și metoda de colectare și comunicare a acestor statistici. |
4. Protocoale de comunicare
4.1. |
Sistemul informatic descentralizat utilizează protocoale de internet securizate pentru:
|
4.2. |
Pentru definirea și transmiterea datelor și metadatelor structurate, componentele sistemului informatic descentralizat se bazează pe standarde și protocoale industriale cuprinzătoare și general acceptate, cum ar fi SOAP și REST, în special cele nominalizate de organizațiile de standardizare europene precum ETSI. |
4.3. |
În ceea ce privește protocoalele de transport și mesagerie, sistemul informatic descentralizat se bazează pe protocoale securizate bazate pe standarde, cum ar fi:
|
4.4. |
În scopul schimbului neîntrerupt și interoperabil de date, protocoalele de comunicare utilizate de sistemul informatic descentralizat respectă standardele de interoperabilitate relevante. |
4.5. |
După caz, schemele XML pentru probele electronice utilizează standardele sau vocabularele relevante, care sunt necesare pentru validarea corespunzătoare a elementelor și tipurilor definite în cadrul acestei scheme. Printre acestea se numără:
De asemenea, după caz, schemele XML pot include standarde ETSI relevante pentru a utiliza definițiile acestora. |
4.6. |
Comisia definește specificațiile API comune, care sunt puse la dispoziția furnizorilor de servicii de către statele de executare, ca mijloc de accesare a sistemului informatic descentralizat. În măsura în care acest lucru este posibil și rezonabil, această API se bazează pe standardul ETSI TS 104 144 [„Definiția interfeței în sensul Regulamentului (UE) 2023/1543 privind probele electronice pentru autoritățile naționale și furnizorii de servicii”]. |
4.7. |
În ceea ce privește protocoalele de securitate și autentificare, sistemul informatic descentralizat se bazează pe protocoale bazate pe standarde, cum ar fi:
|
5. Obiective de securitate a informațiilor și măsuri tehnice relevante
5.1. |
În ceea ce privește schimbul de informații prin intermediul sistemului informatic descentralizat, printre măsurile tehnice de asigurare a standardelor minime de securitate informatică se numără:
|
5.2. |
Componentele sistemului informatic descentralizat asigură comunicarea și transmiterea securizată a datelor, utilizând criptarea, infrastructura de chei publice cu certificate digitale pentru autentificare și schimbul securizat de chei, precum și protocoale de mesagerie securizată, cum ar fi AS4 (ebMS), API RESTful și SOAP, în vederea păstrării confidențialității și integrității mesajelor. |
5.3. |
Componentele sistemului informatic descentralizat sunt dezvoltate în conformitate cu principiul protecției datelor începând cu momentul conceperii și în mod implicit și se pun în aplicare măsuri administrative, organizatorice și tehnice adecvate pentru a asigura un nivel ridicat de securitate cibernetică. |
5.4. |
Comisia proiectează, dezvoltă și întreține software-ul de implementare de referință în conformitate cu cerințele și principiile privind protecția datelor prevăzute în Regulamentul (UE) 2018/1725. Software-ul de implementare de referință furnizat de Comisie permite statelor membre să își respecte obligațiile care le revin în temeiul Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului (4) și, respectiv, al Directivei (UE) 2016/680 a Parlamentului European și a Consiliului (5), după caz. |
5.5. |
Statele membre care utilizează un sistem informatic național diferit de software-ul de implementare de referință pun în aplicare măsurile necesare pentru a se asigura că acesta respectă cerințele Regulamentului (UE) 2016/679 și ale Directivei (UE) 2016/680, după caz. |
5.6. |
Având în vedere participarea lor la sistemul informatic descentralizat, Eurojust și Parchetul European pun în aplicare măsurile necesare pentru a se asigura că sistemele lor informatice respectă cerințele Regulamentului (UE) 2018/1725 și ale actelor lor de instituire. |
5.7. |
Pentru sistemele informatice aflate în responsabilitatea lor care fac parte din sistemul informatic descentralizat, statele membre, Eurojust și Parchetul European instituie mecanisme solide de detectare a amenințărilor și de răspuns la incidente cibernetice cu scopul de a asigura identificarea și atenuarea incidentelor de securitate cibernetică și restabilirea în timp util a serviciului în urma acestora, în conformitate cu politicile lor relevante. |
6. Criptarea probelor electronice (6)
6.1. |
Fără a aduce atingere măsurilor de securitate prevăzute de sistemul informatic descentralizat, atunci când emit un ordin european de divulgare a probelor electronice, autoritățile competente pot furniza, în plus, un certificat public specific X.509 pentru criptarea asimetrică a probelor electronice. |
6.2. |
Emiterea, gestionarea, verificarea și toate aspectele conexe ale certificatelor menționate la punctul 6.1, împreună cu infrastructura de chei publice corespunzătoare, sunt responsabilitatea exclusivă a statului emitent. |
6.3. |
Fără a aduce atingere evoluțiilor tehnologice viitoare, certificatele publice permit utilizarea algoritmilor de criptare standard din industrie, cum ar fi RSA (Rivest-Shamir-Adleman) sau ECDH (Elliptic Curve Diffie-Hellman) pentru ECC (criptografia bazată pe curbe eliptice). |
6.4. |
Certificatele publice trebuie să conțină extensia „keyUsage” corespunzătoare, cum ar fi „keyEncipherment” sau „dataEncipherment” pentru certificatele bazate pe RAS și „keyAgreement” pentru certificatele bazate pe ECC. Certificatele trebuie puse la dispoziție în format PEM (Privacy-Enhanced Mail – mesagerie electronică cu confidențialitate sporită) sau DER (reguli de codificare diferențiate). |
6.5. |
În cazul în care autoritatea emitentă a furnizat un certificat public X.509, iar un furnizor de servicii trimite probele electronice care urmează să fie divulgate în temeiul unui ordin european de divulgare a probelor electronice, furnizorul, înainte să transmită datele respective prin intermediul sistemului informatic descentralizat, criptează probele electronice utilizând respectivul certificat public X.509 furnizat de statul emitent. |
6.6. |
În cazul în care autoritatea emitentă a furnizat un certificat public X.509, dar transmiterea probelor electronice în formă criptată nu este posibilă din motive tehnice sau din alte motive justificate, și fără a aduce atingere dispoziției prevăzute la articolul 19 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2023/1543, furnizorul de servicii poate transmite datele fără criptarea conținutului. În astfel de cazuri, furnizorul de servicii oferă autorității emitente o explicație motivată. |
7. Obiective minime de disponibilitate
7.1. |
Statele membre, Eurojust și Parchetul European asigură disponibilitatea componentelor sistemului informatic descentralizat aflate în responsabilitatea lor 24 de ore din 24, șapte zile din șapte, cu o rată țintă de disponibilitate tehnică de cel puțin 98 % pe an, cu excepția operațiunilor de întreținere programate. |
7.2. |
Comisia asigură disponibilitatea bazei de date a Curții 24 de ore din 24, șapte zile din șapte, cu o rată țintă de disponibilitate tehnică de peste 99 % pe an, cu excepția operațiunilor de întreținere programate. |
7.3. |
În măsura în care este posibil, în zilele lucrătoare, operațiunile de întreținere trebuie să fie planificate în intervalul 20:00-7:00 CET. |
7.4. |
Statele membre, Eurojust și Parchetul European notifică Comisiei și celorlalte state membre activitățile de întreținere după cum urmează:
|
7.5. |
În cazul în care statele membre, Eurojust sau Parchetul European au stabilit ferestre de întreținere periodică, acestea informează Comisia și participanții la sistemul informatic descentralizat cu privire la ora și ziua (zilele) în care sunt planificate astfel de ferestre fixe de întreținere periodică. Fără a aduce atingere obligațiilor prevăzute la punctul 7.4, în cazul în care componentele sistemului informatic descentralizat aflate în responsabilitatea statelor membre, a Eurojust sau a Parchetului European devin indisponibile în timpul unei astfel de ferestre fixe de întreținere periodică, acestea pot alege să nu notifice acest lucru Comisiei de fiecare dată. |
7.6. |
În cazul unei defecțiuni tehnice neprevăzute a componentelor sistemului informatic descentralizat aflate în responsabilitatea statelor membre, a Eurojust sau a Parchetului European, acestea informează fără întârziere Comisia și participanții la sistemul informatic descentralizat cu privire la această defecțiune, precizând și intervalul de timp preconizat pentru restabilirea serviciului, dacă acesta se cunoaște. |
7.7. |
În cazul unor activități de întreținere sau al unor defecțiuni tehnice neprevăzute ale componentelor sistemului informatic descentralizat aflate în responsabilitatea unui stat membru, care au un impact negativ asupra disponibilității API și/sau a interfeței web pentru furnizorii de servicii, statul membru în cauză pune prompt la dispoziție aceste informații pe un site web și/sau le comunică furnizorilor de servicii care își desfășoară activitatea pe teritoriul său, fără întârzieri nejustificate. |
7.8. |
În cazul unei defecțiuni tehnice neprevăzute a bazei de date a Curții, Comisia informează fără întârziere statele membre, Eurojust și Parchetul European cu privire la această indisponibilitate, precizând și intervalul de timp preconizat pentru restabilirea serviciului, dacă acesta se cunoaște. |
7.9. |
În cazul unei întreruperi a serviciului, statele membre, Eurojust și Parchetul European asigură restabilirea rapidă a serviciului și o pierdere minimă de date, în conformitate cu durata maximă de indisponibilitate și cu pierderea de date maximă admisibilă. |
7.10. |
Statele membre, Eurojust și Parchetul European pun în aplicare măsuri adecvate pentru a atinge obiectivele de disponibilitate prezentate anterior și stabilesc proceduri pentru a răspunde în mod eficace la incidentele cibernetice. |
8. Baza de date a autorităților competente/Curții (BDC)
8.1. |
Având în vedere articolul 19 din Regulamentul (UE) 2023/1543, în scopul funcționării sistemului informatic descentralizat, este esențial să se creeze o bază de date oficială a furnizorilor de servicii și a autorităților competente. |
8.2. |
Baza de date oficială a autorităților competente conține următoarele informații într-un format structurat:
|
8.2.1. |
Informațiile menționate la punctul 8.2 litera (c) includ următoarele:
|
8.2.2. |
În cazul în care sunt disponibile, informațiile menționate la punctul 8.2 litera (c) pot include:
|
8.3. |
Având în vedere nevoile operaționale ale sistemului informatic descentralizat:
|
(1) Pentru mai multă claritate, trimiterile la autoritățile naționale competente se interpretează, mutatis mutandis, ca aplicându-se membrilor naționali ai Eurojust, procurorilor europeni și procurorilor europeni delegați, în măsura în care aceștia sunt împuterniciți să îndeplinească aceleași funcții atât în temeiul dreptului UE, cât și al dreptului intern.
(2) Ar trebui reamintit faptul că, în conformitate cu articolul 19 alineatul (5), transmiterea prin astfel de mijloace alternative de comunicare trebuie să îndeplinească cerințele de a fi rapidă, sigură și fiabilă, permițând destinatarului să stabilească autenticitatea.
(3)
„Portalurile naționale” ar trebui înțelese ca fiind „sisteme informatice” naționale care fac parte din sistemul informatic descentralizat, astfel cum este definit la articolul 3 punctul 21 din Regulamentul (UE) 2023/1543.
(4) Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1).
(5) Directiva (UE) 2016/680 a Parlamentului European și a Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autoritățile competente în scopul prevenirii, depistării, investigării sau urmăririi penale a infracțiunilor sau al executării pedepselor și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Deciziei-cadru 2008/977/JAI a Consiliului (JO L 119, 4.5.2016, p. 89).
(6) Pentru eliminarea oricărei ambiguități, termenul „probe electronice” se limitează la definiția prevăzută la articolul 3 alineatul (8) din Regulamentul (UE) 2023/1543.
(7) Regulamentul (UE) 2018/1727 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 noiembrie 2018 privind Agenția Uniunii Europene pentru Cooperare în Materie de Justiție Penală (Eurojust) și de înlocuire și abrogare a Deciziei 2002/187/JAI a Consiliului (JO L 295, 21.11.2018, p. 138).
(8) Regulamentul (UE) 2017/1939 al Consiliului din 12 octombrie 2017 de punere în aplicare a unei forme de cooperare consolidată în ceea ce privește instituirea Parchetului European (EPPO) (JO L 283, 31.10.2017, p. 1).
(9) Directiva (UE) 2023/1544 a Parlamentului European și a Consiliului din 12 iulie 2023 de stabilire a unor norme armonizate privind desemnarea sediilor desemnate și numirea reprezentanților legali în scopul obținerii de probe electronice în cadrul procedurilor penale (JO L 191, 28.7.2023, p. 181, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/1544/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/1550/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)