CELEX:62023CA0666: Cauza C-666/23, Wolkswagen (Dreptul la despăgubiri adecvate): Hotărârea Curții (Camera a cincea) din 1 august 2025 (cerere de decizie preliminară formulată de Landgericht Ravensburg – Germania) – CM, DS/Volkswagen AG [Trimitere preliminară – Apropierea legislațiilor – Omologarea de tip a autovehiculelor – Directiva 2007/46/CE – Articolul 18 alineatul (1) – Articolul 26 alineatul (1) – Articolul 46 – Regulamentul (CE) nr. 715/2007 – Articolul 5 alineatul (2) – Autovehicule – Motor diesel – Emisii de poluanți – Reducerea emisiilor de oxid de azot (NOx) limitată de o fereastră termică – Dispozitiv de manipulare – Protecția intereselor unui cumpărător individual al unui vehicul echipat cu un dispozitiv de manipulare ilicit – Montarea acestui dispozitiv după punerea în circulație a vehiculului – Drept la reparație întemeiat pe răspunderea delictuală a producătorului acestui vehicul – Cauză de exonerare – Eroare inevitabilă a producătorului în ceea ce privește caracterul ilicit al dispozitivului de manipulare – Principiul efectivității – Reparație adecvată a prejudiciului – Mod de calcul al reparației – Interval de indemnizare]
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in CJUE: Decizii, 02/10/2025 |
|
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria C |
C/2025/5067 |
29.9.2025 |
Hotărârea Curții (Camera a cincea) din 1 august 2025 (cerere de decizie preliminară formulată de Landgericht Ravensburg – Germania) – CM, DS/Volkswagen AG
[Cauza C-666/23
(1), Wolkswagen (Dreptul la despăgubiri adecvate)]
(Trimitere preliminară – Apropierea legislațiilor – Omologarea de tip a autovehiculelor – Directiva 2007/46/CE – Articolul 18 alineatul (1) – Articolul 26 alineatul (1) – Articolul 46 – Regulamentul (CE) nr. 715/2007 – Articolul 5 alineatul (2) – Autovehicule – Motor diesel – Emisii de poluanți – Reducerea emisiilor de oxid de azot (NOx) limitată de o „fereastră termică” – Dispozitiv de manipulare – Protecția intereselor unui cumpărător individual al unui vehicul echipat cu un dispozitiv de manipulare ilicit – Montarea acestui dispozitiv după punerea în circulație a vehiculului – Drept la reparație întemeiat pe răspunderea delictuală a producătorului acestui vehicul – Cauză de exonerare – Eroare inevitabilă a producătorului în ceea ce privește caracterul ilicit al dispozitivului de manipulare – Principiul efectivității – Reparație adecvată a prejudiciului – Mod de calcul al reparației – Interval de indemnizare)
(C/2025/5067)
Limba de procedură: germana
Instanța de trimitere
Landgericht Ravensburg
Părțile din procedura principală
Reclamanți: CM, DS
Pârâtă: Volkswagen AG
Dispozitivul
1) |
Articolul 18 alineatul (1), articolul 26 alineatul (1) și articolul 46 din Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și a sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective (Directivă-cadru), astfel cum a fost modificată prin Regulamentul (CE) nr. 385/2009 al Comisiei din 7 mai 2009, coroborate cu articolul 5 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce privește emisiile provenind de la vehiculele ușoare pentru pasageri și de la vehiculele ușoare comerciale (Euro 5 și Euro 6) și privind accesul la informațiile referitoare la repararea și întreținerea vehiculelor trebuie interpretate în sensul că se opun, în cadrul unei acțiuni în despăgubire introduse de cumpărătorul unui autovehicul pentru repararea prejudiciului cauzat de prezența în acest vehicul a unui dispozitiv de manipulare ilicit, în sensul acestui articol 5 alineatul (2), posibilității producătorului vehiculului de a invoca, drept cauză de exonerare de răspundere în acest temei, existența unei erori inevitabile în ceea ce privește caracterul ilicit al acestui dispozitiv ca urmare a faptului că o omologare CE de tip a dispozitivului menționat sau a vehiculului care este echipat cu acesta a fost acordată de autoritatea națională competentă sau că această autoritate, dacă ar fi fost întrebată de producătorul respectiv, ar fi confirmat aprecierea juridică a acestuia cu privire la caracterul pretins licit al dispozitivului de manipulare în cauză. |
2) |
Articolul 4 alineatul (1) și articolul 5 alineatul (2) din Regulamentul nr. 715/2007, precum și articolul 10 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 692/2008 al Comisiei din 18 iulie 2008 de punere în aplicare și modificare a Regulamentului (CE) nr. 715/2007, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) nr. 566/2011 al Comisiei din 8 iunie 2011, trebuie interpretate în sensul că impun ca cumpărătorul unui vehicul să dispună de un drept la reparație față de producătorul de autovehicule atunci când acest cumpărător a suferit un prejudiciu cauzat de un dispozitiv de manipulare ilicit, în sensul acestui articol 5 alineatul (2), instalat de acest producător prin intermediul unei actualizări a unui software după omologarea CE de tip a acestui vehicul. |
3) |
Dreptul Uniunii trebuie interpretat în sensul că nu se opune, pe de o parte, deducerii din cuantumul despăgubirii datorate cumpărătorului unui vehicul echipat cu un dispozitiv de manipulare ilicit, în sensul articolului 5 alineatul (2) din Regulamentul nr. 715/2007, care a suferit un prejudiciu cauzat de acest dispozitiv, a unei sume care corespunde beneficiului obținut din utilizarea acestui vehicul și, pe de altă parte, unei limitări a acestei despăgubiri la o sumă reprezentând 15 % din prețul de achiziție a vehiculului, în măsura în care despăgubirea menționată constituie o reparație adecvată a prejudiciului suferit. |
(1) JO C, C/2024/1393.
ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/5067/oj
ISSN 1977-1029 (electronic edition)