CELEX:62025TN0460: Cauza T-460/25: Acțiune introdusă la 10 iulie 2025 – Lipp/Consiliul
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in TUE : Jurisprudență, 22/09/2025 |
|
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria C |
C/2025/4980 |
22.9.2025 |
Acțiune introdusă la 10 iulie 2025 – Lipp/Consiliul
(Cauza T-460/25)
(C/2025/4980)
Limba de procedură: germana
Părțile
Reclamantă: Alina Lipp (Sankt Petersburg, Rusia) (reprezentant: V. Wester, avocată)
Pârât: Consiliul Uniunii Europene
Concluziile
Reclamanta solicită Tribunalului:
— |
în primul rând, anularea Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2025/965 al Consiliului din 20 mai 2025 privind punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2024/2642 privind măsuri restrictive având în vedere activitățile destabilizatoare ale Rusiei (1), în măsura în care numele doamnei Alina Lipp a fost adăugat pe lista persoanelor fizice care figurează în anexa I la Regulamentul (UE) 2024/2642 la rubrica „A. Persoane fizice”, sub numărul 23; |
— |
în al doilea rând, obligarea Consiliului Uniunii Europene să suporte propriile cheltuieli de judecată, precum și pe cele efectuate de reclamantă. |
Motivele și principalele argumente
În susținerea acțiunii, reclamanta invocă motivele următoare.
1. |
Reclamanta nu a desfășurat nicio acțiune care ar putea să aducă atingere valorilor fundamentale sau securității Uniunii și ale statelor sale membre. Dimpotrivă, ea își desfășoară activitatea de corespondent de război independent în mod responsabil și în conformitate cu principiile jurnalismului și contribuie la formrarea opiniei publice. Modul în care raportează despre situația populației rusofone din zonele de conflict este factual, fără dezinformări și fără a pune sub semnul întrebării legitimitatea guvernului ucrainean. Reclamanta își exercită în mod legitim libertatea de exprimare și respectă libertatea presei garantate de Constituție, de Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene și de Convenția europeană a drepturilor omului. Analiza jurnalistică și publicarea informațiilor provenite din state terțe beneficiază de asemenea în mod expres de protecția acestor drepturi fundamentale. În acest context, afirmația că reclamanta recurge la manipularea informației sau răspândește propaganda rusă nu poate fi susținută din punct de vedere juridic. |
2. |
În temeiul principiului proporționalității consacrat de dreptul Uniunii, atingerile aduse drepturilor fundamentale sunt admise numai dacă sunt adecvate, necesare și proporționale în raport cu efectul lor. În cazul reclamantei, nu se pare că măsurile restrictive luate în privința sa – precum interdicția de intrare sau înghețarea conturilor – îndeplinesc aceste cerințe. Nu există dovezi concrete solide că activitatea sa jurnalistică reprezintă o amenințare reală la adresa securității sau a ordinii Uniunii sau că aceasta conține dezinformări specifice în sensul propagandei de război a Rusiei. Dimpotrivă, modul său de raportare este diferențiat, nonviolent și urmărește să reflecte diferite perspective ale conflictului ucrainean. Măsurile ar afecta în mod semnificativ drepturi fundamentale esențiale precum libertatea de opinie, libertatea de a desfășura o activitate economică și libertatea de circulație și, prin urmare, sunt disproporționate. Întrucât nu sunt prevăzute limite temporale, iar Consiliul nu a prezentat dovezi suficiente, sancțiunile sunt ilegale și nu respectă nivelul de protecție garantat de dreptul Uniunii. |
(1) JO L, 2025/965.
ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/4980/oj
ISSN 1977-1029 (electronic edition)