CONVENȚIE din 8 noiembrie 1968

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL DE STAT
Publicat în: BULETINUL OFICIAL nr. 86 din 20 octombrie 1980
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulCOMPLETAT DEACORD 01/05/1971
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 45REFERIRE LACARTA 26/06/1945
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulFA IN LUCRUORDIN 513 16/02/2021
ActulREFERIT DEORDIN 513 16/02/2021
ActulREFERIT DELEGE 277 10/10/2007
ActulREFERIT DELEGE 49 08/03/2006
ActulREFERIT DELEGE 220 31/05/2006
ActulREFERIT DEMEMORANDUM 08/11/2005
ActulRATIFICAT DEDECRET 318 14/10/1980
ActulCOMPLETAT DEACORD 01/05/1971
ART. 37REFERIT DEDECRET 318 14/10/1980
ART. 38REFERIT DEDECRET 318 14/10/1980
ART. 44REFERIT DEDECRET 318 14/10/1980





Notă
Ratificată prin DECRETUL nr. 318 din 14 octombrie 1980, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 86 din 20 octombrie 1980.
*) TraducerePărțile contractante, au convenit asupra următoarelor dispoziții: +
Capitolul 1Dispoziții generale +
Articolul 1Definiții legislația naționala a unei părți contractante înseamnă totalitatea legilor și reglementărilor naționale sau locale în vigoare pe teritoriul părții contractante respective; b)drum înseamnă întreaga latime a unei cai sau străzi deschise circulației publice; d)cale este oricare dintre benzile longitudinale în care poate fi împărțită partea carosabilă, materializata sau nu prin marcaje rutiere longitudinale și care are o latime suficienta pentru a permite scurgerea unui șir de automobile altele decît motociclete; f)trecere la nivel este orice incrucisare la același nivel a unui drum cu o cale ferată sau de tramvai cu platforma proprie; h)cu excepția unor locuri speciale sau cu caracter temporar are, pentru cele doua sensuri de circulație, părți carosabile distincte, separate una de alta printr-o fîșie de teren care nu este destinată circulației sau, în mod excepțional, prin alte mijloace;ii)și este special semnalizata ca autostrada;
i)oprit cînd este imobilizat pe o perioadă de timp necesară pentru a lua sau lasă persoane ori de a incarca sau descarca bunuri;ii)
j)motoreta este acel vehicul cu doua sau trei roti acționat de un motor cu ardere interna, avînd o capacitate cilindrică de cel mult 50 cmc și a cărui limita de viteza, prin construcție, nu depășește 50 km/h. Părțile contractante pot sa nu considere ca motorete, potrivit legislației lor naționale, vehiculele care nu au caracteristicile bicicletelor în ce privește posibilitățile lor de folosire, în special caracteristica de a putea fi puse în mișcare cu ajutorul pedalelor, sau a căror viteza maxima, prin construcție, greutate sau anumite caracteristici ale motorului depășesc limitele stabilite. Nimic din aceasta definiție nu va putea fi interpretat ca impiedicind părțile contractante sa asimileze complet motoretele bicicletelor în aplicarea dispozițiilor din legislația naționala privind circulația rutiera;l)vehicul cu motor este, cu excepția motoretelor pe teritoriul părților contractante care nu le-au asimilat motocicletelor și a vehiculelor care se deplaseaza pe sine, orice vehicul prevăzut cu un motor cu ardere interna care circulă pe drum prin mijloacele sale proprii; n)remorca este orice vehicul destinat a fi tractat de un vehicul cu motor; acest termen include semiremorca; p)conducător înseamnă orice persoană care își asuma conducerea unui vehicul cu sau fără motor (inclusiv bicicleta) sau care însoțește pe drum animale izolate sau în turma ori animale de tracțiune, de povara sau de calarie; r)greutate în sarcina este greutatea efectivă a vehiculului astfel cum este încărcat, cu echipajul și pasagerii la bord; t)obligația unui conducător de vehicul de a ceda trecerea altor vehicule înseamnă ca acesta nu trebuie să-și continue mersul sau manevra ori sa o reia dacă aceasta obliga pe conducătorii altor vehicule sa schimbe în mod brusc direcția sau viteza vehiculelor lor. +
Articolul 2Anexele convenției anexa nr. 2: Indicatoarele de reglementare a priorității la intersectii, indicatoarele de avertizare a pericolului în apropierea intersectiilor și indicatoarele de reglementare a priorității la trecerile inguste; anexa nr. 4: Indicatoarele de reglementare, cu excepția celor de prioritate, oprire și stationare; anexa nr. 6: Indicatoarele de oprire și stationare; anexa nr. 8: Marcajele rutiere;
+
Articolul 3Obligațiile părților contractante a)cînd convenția defineste un indicator, un simbol ori un marcaj pentru a stabili o dispoziție sau a da o informație participanților la circulație, părților contractante le este interzis, cu excepția termenelor prevăzute la paragrafele 2 și 3 din prezentul articol, sa folosească un alt indicator, simbol sau marcaj pentru a stabili acea dispoziție sau a da acea informație;ii)Pentru a permite îmbunătățirea metodelor de control al circulației și ținînd seama de necesitatea efectuării unor studii înainte de a propune amendamente la aceasta convenție, părțile contractante vor putea, cu caracter experimental și temporar, sa deroge pe unele sectoare de drumuri de la dispozițiile convenției. 2.Părțile contractante se obliga sa înlocuiască, în termen de 15 ani de la data intrării în vigoare pe teritoriul lor a convenției, orice indicator, simbol, instalatie sau marcaj care nu este conform sistemului stabilit de convenție. În decursul acestei perioade și pentru ca participanții la circulație să se obisnuiasca cu sistemul stabilit de convenție, indicatoarele și simbolurile existente vor putea fi menținute alături de cele prevăzute de convenție. 4.Nimic din prezenta convenție nu poate fi interpretat ca obligind părțile contractante sa adopte toate tipurile de indicatoare și marcaje prevăzute în prezenta convenție. Dimpotriva, părțile contractante vor reduce la strictul necesar numărul tipurilor de indicatoare și marcaje pe care le adopta.
+
Articolul 4Părțile contractante se obliga sa procedeze în asa fel încît sa interzică: a)instalarea de panouri, afișe, marcaje sau instalații ce risca fie să se confunde cu indicatoarele sau cu alte instalații ce servesc la dirijarea circulației, fie să le reducă vizibilitatea sau eficacitatea, fie sa stînjenească pe participanții la circulație sau să le distraga atenția în mod periculos pentru siguranța circulației.
+
Capitolul 2Indicatoare rutiere +
Articolul 51.indicatoare de avertizare a pericolului: aceste indicatoare au ca obiect avertizarea participanților la circulație despre existenta unui pericol pe drum, indicindu-le și natura acestuia; b)indicatoare de prioritate;ii)indicatoare de obligare;
c)indicatoare de presemnalizare;ii)indicatoare de identificare a drumurilor; iv)indicatoare de confirmare;vi)alte indicatoare care semnaleaza instalații ce pot fi folositoare participanților la circulație.
2.părțile contractante se obliga sa adopte pentru întregul lor teritoriu numai un singur indicator sau simbol; b)dispozițiile paragrafului 3 al art. 3 din convenție sînt aplicabile indicatoarelor și simbolurilor de tipul celor care nu au fost alese. +
Articolul 61.Orice indicator va fi valabil pe toată lățimea părții carosabile pentru conducătorii cărora li se adresează. Totuși, el va putea sa nu se aplice decît la una sau mai multe benzi ale părții carosabile materializate prin marcaje longitudinale. 3.Se recomanda ca legislatiile naționale sa prevadă ca: a)dimensiunile panourilor de semnalizare vor fi astfel alese încît să fie vizibile de departe și ușor de înțeles la apropierea de el; cu excepția dispozițiilor alin. c) al prezentului paragraf, aceste dimensiuni vor trebui adaptate vitezei obișnuite a vehiculelor; c)dimensiunile indicatoarelor de avertizare a pericolului și ale indicatoarelor de reglementare vor fi standardizate pe teritoriul fiecărei părți contractante. De regula, pentru fiecare tip de indicator se stabilesc patru categorii de dimensiuni: mici, normale, mari și foarte mari. Indicatoarele de dimensiuni mici vor fi instalate cînd condițiile nu permit utilizarea celor de dimensiuni normale sau cînd circulația se desfășoară cu viteza redusă; ele vor putea fi utilizate pentru repetarea unui indicator anterior. Indicatoarele de dimensiuni foarte mari vor fi utilizate pe drumurile cu circulație foarte rapida, mai ales pe autostrăzi.
+
Articolul 71.Nimic din prezenta convenție nu interzice de a se folosi, pentru transmiterea de informații, avertizari sau reguli aplicabile numai pentru anumite ore sau zile, indicatoare ale căror indicații sa nu fie vizibile decît atunci cînd informațiile pe care le transmit sînt necesare.
+
Articolul 81.Părțile contractante care, potrivit dispozițiilor alin. a) ii) al paragrafului 1 al art. 3 din prezenta convenție, doresc sa adopte un indicator sau un simbol neprevăzut de convenție, vor trebui să se straduiasca a încheia un acord regional pentru acest nou indicator sau simbol.3.În cazul în care autoritățile competente apreciază ca este util sa precizeze semnificatia unui indicator ori a unui simbol sau, pentru indicatoarele de reglementare, sa limiteze aplicarea la unele categorii de participanți la circulație ori pentru anumite perioade de timp și cînd indicațiile necesare nu ar putea fi date printr-un simbol suplimentar sau prin cifre în condițiile stabilite în anexele la convenție, va fi aplicată o inscripție sub indicator pe un panou dreptunghiular, cu posibilitatea înlocuirii sau completării acestor inscripții printr-unul sau mai multe simboluri sugestive, aplicate în același panou. 5.Inscripțiile la care se referă paragrafele 3 și 4 ale prezentului articol vor fi în limba naționala sau în una ori mai multe limbi naționale, iar dacă partea contractantă respectiva va socoti necesar, și în alte limbi, mai ales în limbile oficiale ale Națiunilor Unite.
+
Indicatoare de avertizare a pericolului +
Articolul 91.Indicatoarele de avertizare a pericolului nu vor fi folosite, dacă nu este necesar, însă vor fi instalate pentru a anunta trecerile periculoase de pe drum pe care un conducător cu prudenta obișnuită cu greu le-ar putea observa din timp. 3.Distanta între indicator și începutul locului periculos poate fi indicată într-un panou suplimentar model 1 din anexa nr. 7 a convenției și instalat conform dispozițiilor anexei respective; aceasta indicație trebuie data atunci cînd distanta dintre indicator și începutul trecerii periculoase nu poate fi apreciată de către conducatori și cînd în mod normal ei nu se pot aștepta la apariția acestui pericol. 5.Dacă un indicator de avertizare a pericolului este folosit pentru a anunta un pericol pe o porțiune de drum cu o anumită lungime (de exemplu, succesiune de curbe periculoase, sector cu parte carosabilă în stare neeorespunzatoare) și dacă considera necesar să se indice lungimea acestei secțiuni, indicația va fi data pe un panou suplimentar model 2 din anexa nr. 7 a convenției și fixat conform dispozițiilor acestei anexe.
+
Indicatoare de reglementare, cu excepția celor care privesc oprirea sau staționarea +
Articolul 10Indicatoare de reglementare a priorității Indicatoarele destinate sa anunțe sau sa aducă la cunoștința participanților la circulație reguli speciale de prioritate la intersectii sînt: B, 1, B, 2, B, 3 și B, 4, descrise în secțiunea A a anexei nr. 2 a convenției. Indicatoarele destinate sa aducă la cunoștința participanților la circulație o regulă de prioritate la locurile inguste sînt B, 5 și B, 6, descrise în secțiunea C a anexei nr. 2. 2.Indicatorul B, 2 "Oprire" va fi folosit pentru a incunostinta pe conducatori ca, la intersectia unde este instalat, trebuie să oprească înainte de a se angaja în intersectie și sa cedeze trecerea vehiculelor care circulă pe drumul de care se apropie. Conform paragrafului 2 al art. 46 al prezentei convenții, fiecare stat va aduce la cunoștința secretarului general ca a ales modelul B, 2a sau B, 2b al indicatorului „Oprire”. 4.Indicatoarele B, 1 și B, 2 vor fi instalate în imediata apropiere a intersectiei, pe cît posibil cît mai aproape de locul unde vehiculele trebuie să oprească sau de locul pe care nu trebuie să-l depășească decît după ce au cedat trecerea. 6.Indicatorul B, 3 "Drum cu prioritate" va fi folosit pentru a indica participanților la circulație ca la intersectiile acestui drum cu alte drumuri, conducătorii de vehicule care circulă pe acele drumuri sau care vin de pe ele au obligația de a ceda trecerea vehiculelor care circulă pe acest drum. Indicatorul va putea fi instalat la începutul drumului și repetat după fiecare intersectie; în plus, poate fi instalat înainte de intersectie sau în intersectie. Dacă pe un drum a fost instalat indicatorul B, 3, indicatorul B, 4 "Sfîrșit de prioritate" va fi instalat în apropiere de locul unde drumul încetează de a mai beneficia de prioritate în raport cu alte drumuri. Indicatorul B, 4 va putea fi repetat o dată sau de mai multe ori înainte de locul unde încetează prioritatea; indicatorul sau indicatoarele instalate înainte de acest loc vor avea în acest caz un panou suplimentar, conform modelului 1 al anexei nr. 7. 8.Dacă pe un drum, apropierea de o intersectie este anunțată de un indicator de avertizare a pericolului purtind unul din simbolurile A, 22 sau dacă, la intersectie, drumul este cu prioritate și semnalizat ca atare cu indicatoare B, 3 conform dispozițiilor paragrafului 7 din prezentul articol, pe toate celelalte drumuri se va instala la intersectie indicatorul B, 1 sau B, 2; totuși, instalarea indicatoarelor B, 1 sau B, 2 nu este obligatorie pe cararile sau drumurile de pămînt, unde conducătorii care circulă pe ele, chiar în absenta acestor indicatoare, trebuie să acorde prioritate la intersectie. Indicatorul B, 2 nu va trebui instalat decît dacă autoritățile competente socotesc necesar să-i oblige pe conducatori sa oprească, mai ales din cauza vizibilitatii necorespunzătoare pentru conducătorii de pe sectoarele de drum situate de o parte sau de alta a intersectiei de care se apropie.
+
Articolul 11Indicatoare de interzicere sau de restrictie
+
Articolul 12Indicatoare de obligare
+
Articolul 13Dispoziții comune indicatoarelor descrise în anexa nr. 4 a convenției Indicatoarele de interzicere sau de restrictie și cele de obligare vor fi instalate în imediata apropiere a locului unde începe obligația, restrictia sau interzicerea și vor putea fi repetate dacă autoritățile competente considera necesar. Totuși, cînd autoritățile competente vor socoti necesar pentru motive de vizibilitate sau pentru a avertiza dinainte pe participanții la circulație, ele vor putea fi instalate la o distanta potrivita înainte de locul unde începe obligația, restrictia sau interzicerea. Sub indicatoarele instalate înainte de locul unde începe obligația, restrictia sau interzicerea, se va instala un panou suplimentar conform modelului 1 din anexa nr. 7. 2.Indicatoarele de reglementare instalate în același loc cu indicatorul de denumire a localității sau foarte aproape de acesta, înseamnă ca reglementarea se aplică în toată localitatea, în măsura în care o alta reglementare nu ar fi impusa de alte indicatoare instalate pe anumite sectoare de drum din localitate.
+
Indicatoare de informare și orientare, cu excepția celor de staționare +
Articolul 141.În țările care nu folosesc alfabetul latin, cuvintele de pe indicatoarele de la i) la v) ale alin. c) al paragrafului 1 al art. 5 vor fi date în limba naționala și printr-o transcriere cu caractere latine care va reda pe cît posibil pronuntia în limba naționala. 3.Nici un indicator nu va cuprinde inscripții în mai mult de doua limbi.
+
Articolul 15Indicatoare de presemnalizare
+
Articolul 16Indicatoare de direcție Pe același indicator de direcție pot figura denumirile mai multor localități; aceste denumiri vor fi înscrise pe indicator unele sub altele. Pentru denumirea unei localități nu pot fi folosite litere mai mari decît pentru denumirea altor localități, în afară de cazul cînd localitatea respectiva este cea mai importanța. 2.Atunci cînd sînt date distanțe, cifrele ce le indica trebuie să apară la același nivel cu denumirea localității. Pe indicatoarele de direcție avînd forma unei sageti, aceste cifre vor fi puse între denumirea localității și virful sagetii; pe indicatorul de forma dreptunghiulara ele vor fi puse după denumirea localității.
+
Articolul 17Indicatoare de identificare a drumurilor
+
Articolul 18Indicatoare de localizare Indicatoarele de localizare pot fi folosite pentru a indica frontiera dintre două țări sau două diviziuni administrative ale aceleiași țări ori denumirea unei localități, rîu, defileu, zone etc.2.Indicatoarele de localizare care dau alte informații decît denumirea unei localități vor trebui să se deosebeasca total de indicatoarele E, 9a la E, 9d, în special prin culoare.
+
Articolul 19Indicatoare de confirmare
+
Articolul 20Indicatorul la trecerile pentru pietoni
+
Articolul 21Dispoziții comune diverselor indicatoare de orientare Indicatoarele de orientare prevăzute de art. 15 la 20 din convenție se instaleaza acolo unde autoritățile competente socotesc necesar. Celelalte indicatoare nu se instaleaza decît acolo unde organele competente apreciază ca este indispensabil, ținînd seama de dispozițiile paragrafului 1 al art. 6; în special, indicatoarele F, 2 la F, 7 nu se instaleaza decît pe drumurile unde posibilitățile de depanare, alimentare cu carburanți, odihna și masa sînt rare. 2.Indicatoarele pot fi repetate. Un panou suplimentar așezat sub indicator poate să arate distanta dintre indicator și locul semnalizat; aceasta distanta poate figura și în partea de jos a indicatorului.
+
Indicatoarele de oprire și de staționare +
Articolul 22Anexa nr. 6 a convenției descrie, în secțiunea A, indicatoarele care interzic sau limitează oprirea sau staționarea, iar în secțiunea B, celelalte indicatoare care dau informații utile pentru staționare; ea da semnificația acestor indicatoare, precum și unele reguli pentru folosirea lor.
+
Capitolul 3Semnalele luminoase de circulație +
Articolul 23Semnalele pentru dirijarea circulației vehiculelor Sub rezerva dispozițiilor paragrafului 12 al prezentului articol, singurele lumini ce pot fi folosite ca semnale luminoase pentru dirijarea vehiculelor, altele decît cele care sînt destinate exclusiv vehiculelor de transport în comun, sînt următoarele și au semnificatia de mai jos: a)lumina verde înseamnă permisiunea de a trece; totuși, lumina verde destinată a dirija circulația într-o intersectie nu permite conducătorilor sa treacă dacă, în direcția în care vor sa meargă, aglomerarea circulației este de asa natura încît, dacă ar intră în intersectie, nu ar putea sa o elibereze la schimbarea fazei;ii)lumina galbena trebuie să apară singura sau concomitent cu lumina roșie; cînd apare singura înseamnă ca nici un vehicul nu trebuie să treacă linia de oprire sau de semafor, afară de cazul cînd, în momentul aprinderii luminii, vehiculul se afla atît de aproape încît nu ar mai putea opri în condiții suficiente de siguranță înainte de a trece linia de oprire sau de semafor. Dacă semnalul este instalat în mijloc sau de cealaltă parte a intersectiei, lumina galbena înseamnă ca nici un vehicul nu trebuie să între în intersectie sau pe o trecere pentru pietoni din intersectie, afară de cazul cînd, în momentul aprinderii luminii, se afla atît de aproape încît nu ar mai putea opri în condiții suficiente de siguranță înainte de a intră în intersectie sau pe trecerea de pietoni. Cînd apare concomitent cu lumina roșie, înseamnă ca semnalul este pe punctul de a se schimba, dar nu modifica interzicerea de a trece impusa de lumina roșie.b)o lumina roșie intermitenta; sau doua lumini roșii intermitente alternativ, din care una se aprinde cînd cealaltă se stinge, montate pe același suport la același nivel și îndreptate în aceeași direcție înseamnă ca vehiculele nu trebuie să treacă linia de oprire sau, dacă nu exista linie de oprire de semnal; aceste lumini nu pot fi folosite decît la trecerile la nivel și la intrarea pe poduri mobile sau debarcadere, precum și pentru a indica interzicerea de a trece datorită vehiculelor de pompieri ce intra pe drum sau la apropierea unui avion ce trece la mica înălțime deasupra drumului;ii)Semnalele din sistemul cu culori se compun din trei lumini neintermitente, respectiv roșie, galbena și verde; lumina verde nu trebuie să se aprinda decît atunci cînd luminile roșie și galbena sînt stinse. 3.Luminile din sistemele cu doua și trei culori, prevăzute la paragrafele 2 și 3 ale prezentului articol trebuie să fie instalate fie vertical, fie orizontal. 5.În sistemul cu trei culori, lumina galbena trebuie să fie montata la mijloc. 7.Lumina galbena intermitenta poate fi montata și singura; o asemenea lumina poate să înlocuiască, în trei ore cu trafic redus, luminile din sistemul cu trei culori. 9.Atunci cînd un semnal din sistemul cu trei culori include una sau mai multe lumini verzi suplimentare avînd forma uneia sau mai multor sageti, iluminarea acesteia sau acestor sageti înseamnă permisiunea pentru vehicule de a continua mersul în direcția sau direcțiile indicate de sageata sau sageti, oricare ar fi în acel moment faza în curs a sistemului cu trei culori; asta mai înseamnă ca, atunci cînd se găsesc vehicule pe o bandă rezervată circulației în direcția indicată de sageata sau ca traficul trebuie să se desfășoare în acea direcție, conducătorii lor trebuie ca, după ce au lăsat sa treacă vehiculele din rindul în care vor să între și fără sa pună în pericol pietonii, sa avanseze în direcția indicată dacă prin oprire ar bloca circulația vehiculelor ce vin din spate pe aceeași banda. Aceste lumini suplimentare trebuie să fie situate, de preferinta, la același nivel cu lumina verde normală. 11.Legislația naționala va putea sa prevadă montarea la unele treceri la nivel a unei lumini albe rotunde intermitente cu cadenta lenta care înseamnă permisiunea de a trece. 13.Atunci cînd semnalele luminoase de circulație sînt destinate numai biciclistilor, restrictia va fi semnalata, dacă este necesar pentru a evita orice confuzie, prin silueta unei biciclete, chiar pe semnal sau printrun semnal de dimensiuni mici completat cu o placuta dreptunghiulara în care va figura o bicicleta.
+
Articolul 24Semnalele destinate numai pietonilor Singurele lumini care pot fi folosite ca semnale luminoase destinate numai pietonilor sînt următoarele și au semnificatia de mai jos: a)lumina verde permite trecerea pietonilor;ii)lumina roșie interzice pietonilor de a intra pe partea carosabilă.b)Semnalele luminoase destinate pietonilor vor fi, de preferinta, din sistemul cu doua culori compus din două lumini, respectiv roșu și verde; totuși, ele pot fi și din sistemul cu trei culori conținînd trei lumini, respectiv roșu, galben și verde. Niciodată nu vor fi aprinse concomitent doua lumini. 3.Semnalele luminoase pentru pietoni trebuie să fie concepute și instalate în asa fel încît sa excludă orice posibilitate de a fi interpretate de conducatori ca fiind semnale luminoase destinate a dirija circulația vehiculelor.
+
Capitolul 4Marcajele rutiere +
Articolul 25Marcajele pe partea carosabilă (marcajele rutiere) sînt folosite, atunci cînd autoritatea competentă socotește necesar, pentru a dirija circulația, a avertiza sau orienta pe participanții la circulație. Pot fi folosite fie singure, fie cu alte mijloace de semnalizare care le intaresc sau precizează semnificatia.
+
Articolul 261.a)fie de a delimita benzile de circulație în vederea dirijarii traficului;ii)Raportul între lungimea intervalului dintre linii și lungimea liniei va fi mult mai mic la liniile discontinue care se folosesc în scopurile arătate la alin. a) ii) din prezentul paragraf decît la liniile folosite în scopurile arătate la alin. a) i) al aceluiași paragraf.3.În sensul prezentului articol, nu sînt marcaje longitudinale liniile longitudinale care delimiteaza, pentru a le face mai vizibile, marginile părții carosabile sau care, unite cu liniile transversale, delimiteaza locurile de stationare pe partea carosabilă.
+
Articolul 271.În afară de cazul cînd din punct de vedere tehnic nu este posibil, marcajul transversal descris la paragraful 1 al prezentului articol va fi aplicat de fiecare data cînd se instaleaza indicatorul B, 2. 3.Pentru a marca trecerile prevăzute pentru traversarea părții carosabile de către pietoni, se vor aplica, de preferinta, benzi suficient de largi, paralele cu axa părții carosabile. 5.Pentru a marca trecerile prevăzute pentru traversarea părții carosabile de către biciclisti se vor folosi fie linii transversale, fie alte marcaje care nu pot fi confundate cu marcajele aplicate la trecerile pentru pietoni.
+
Articolul 281.Cu excepția dispozițiilor paragrafului 4 al art. 26 din prezenta convenție referitoare la trecerile pentru pietoni, marcarea unei zone a părții carosabile sau a unei zone situate mai sus de nivelul părții carosabile cu linii oblice paralele încadrate de o bandă continua sau de benzi discontinue înseamnă, dacă banda este continua, ca vehiculele nu trebuie să între în aceasta zona, iar dacă benzile sînt discontinue, ca vehiculele nu trebuie să între în zona decît în cazul cînd aceasta manevra nu prezintă nici un pericol sau ca este destinată să facă legătură cu o strada transversala situata de partea cealaltă a părții carosabile. 3.O linie în zig-zag la marginea părții carosabile înseamnă ca este interzis de a staționa pe partea respectiva a drumului pe toată lungimea acestei linii.
+
Articolul 291.Dacă marcajele de pe partea carosabilă sînt vopsite, ele vor fi de culoare galbena sau alba, culoarea albastra putind fi folosită pentru marcajele care indica locurile unde staționarea este permisă sau limitată. Cînd, pe teritoriul unei părți contractante se folosesc cele doua culori, galbena și alba, marcajele de aceeași categorie vor trebui să fie din aceeași culoare. Pentru aplicarea prezentului paragraf, termenul alb include nuantele argintiu sau gri deschis. 3.Se recomanda ca marcajele rutiere destinate vehiculelor în mișcare să fie reflectorizante dacă intensitatea circulației o impune, iar iluminarea este slabă sau inexistenta.
+
Articolul 30Anexa nr. 8 a prezentei convenții instituie o serie de recomandări referitoare la schemele și desenele marcajelor rutiere.
+
Capitolul 5Diverse +
Articolul 31Semnalizarea santierelor Limitele santierelor pe partea carosabilă vor fi în mod clar semnalizate. 2.luminile și dispozitivele care se vad doar într-un singur sens de circulație și care semnalizeaza limitele șantierului opuse acestui sens al circulației vor putea fi albe; b)luminile și dispozitivele care semnalizeaza limitele unui șantier ce separa cele doua sensuri de circulație vor putea fi albe sau galbene deschis.
+
Articolul 32Marcaj luminos sau reflectorizant
+
Treceri la nivel +
Articolul 331.Dacă la o trecere la nivel este instalata o semnalizare pentru a anunta apropierea trenurilor sau apropiată închidere a barierelor ori a semibarierelor, aceasta va fi compusa dintr-o lumina roșie intermitenta sau din lumini roșii intermitente alternativ, asa cum este prevăzut la paragraful 1 b) al art. 23 din convenție. Totuși:i)pe drumurile de pămînt unde circulația este foarte slabă și pe cararile pentru pietoni se poate folosi doar un semnal sonor.b)Semnalele luminoase vor fi instalate la marginea părții carosabile ce corespunde sensului circulației; cînd împrejurările o cer, de exemplu condițiile de vizibilitate a semnalelor sau intensitatea circulației, semnalele vor fi repetate pe cealaltă parte a drumului. Totuși, dacă condițiile locale impun, luminile vor putea fi repetate pe un refugiu din mijlocul părții carosabile, sau instalate deasupra părții carosabile. 3.Conform paragrafului 4 al art. 10 din convenție, indicatorul B, 2 „Oprire” poate fi instalat la o trecere la nivel fără bariere, semibariere sau semnalizare luminoasa ce avertizeaza apropierea trenurilor; la trecerile la nivel prevăzute cu acest indicator, conducătorii vor opri la linia de oprire sau, în absenta acesteia, în dreptul indicatorului și nu vor pleca decît după ce s-au asigurat că nu se apropie nici un tren.
+
Articolul 341.Apariția luminii sau a luminilor roșii menționate la alin. a) al paragrafului 1 al art. 33 din convenție, sau punerea în funcțiune a semnalului sonor menționat la același paragraf 1, înseamnă, de asemenea, ca nici un participant la circulație nu are dreptul sa treacă linia de oprire sau, dacă nu exista o asemenea linie, de semnal. Aprinderea luminii galbene din sistemul cu trei culori, menționat la alin. a) i) al paragrafului 1 al art. 33, înseamnă ca nici un participant la circulație nu are dreptul sa treacă linia de oprire sau, dacă nu exista o asemenea linie, de semnal, excepțind vehiculele care se găsesc atît de aproape cînd semnalul galben se aprinde încît nu ar mai putea opri în condiții de siguranță deplina înaintea semnalului.
+
Articolul 351.La orice trecere la nivel fără bariere sau semibariere se va instala, în imediata apropiere a caii ferate, indicatorul B, 7 descris în anexa nr. 3. Dacă exista o semnalizare luminoasa care avertizeaza apropierea trenurilor sau un indicator B, 2 „Oprire”, indicatorul B, 7 va fi instalat pe același suport cu indicatorul B, 2 sau cu semnalizarea luminoasa. Instalarea indicatorului B, 7 nu este obligatorie: a)la intersectiile căilor ferate cu drumurile de pămînt unde circulația este foarte slabă sau cu potecile pentru pietoni. 3.Sub indicatorul de avertizare a pericolului, ce poarta unul din simbolurile A, 26 sau A, 27 descrise la anexa nr. 3 a convenției, poate fi instalat un panou dreptunghiular cu latura mare verticala avînd trei bare oblice roșii pe fond alb sau galben, dar în acest caz vor fi instalate, aproximativ la o treime și la două treimi distanta între indicator și calea ferată, panouri suplimentare de aceeași forma și care au una sau doua bare oblice roșii pe fond alb sau galben. Aceste panouri pot fi repetate pe partea opusă a drumului. Secțiunea C a anexei nr. 3 a convenției descrie panourile menționate în prezentul paragraf.
+
Articolul 361.sa instaleze înaintea fiecărei treceri la nivel unul din indicatoarele de avertizare a pericolului purtind simbolurile A, 26 sau A, 27; totuși, indicatorul va putea sa nu fie instalat: i)pe drumurile de pămînt și pe cararile unde circulația vehiculelor cu motor este foarte rară;b)sa echipeze cu una din semnalizarile de apropiere a trenurilor prevăzute la paragraful 1 al art. 33 din convenție orice trecere la nivel prevăzută cu bariere sau semibariere a căror comanda este data de la o cabina de unde acestea nu sînt vizibile; d)pentru a spori vizibilitatea barierelor și semibarierelor, să aplice materiale sau dispozitive reflectorizante și, eventual, să le ilumineze pe timpul nopții; mai mult, pe drumurile cu circulație auto intensa pe timp de noapte, indicatoarele de avertizare a pericolului să fie prevăzute cu materiale sau dispozitive reflectorizante și, eventual, să fie iluminate pe timpul nopții; f)Dispozițiile prezentului articol nu se aplică în cazurile prevăzute de ultima fraza a paragrafului 2 al art. 35 din convenție.
+
Capitolul 6Dispoziții finale +
Articolul 371.Prezenta convenție este supusă ratificării. Instrumentele de ratificare vor fi depuse pe lîngă secretarul general al Organizației Națiunilor Unite. 3.Prezenta convenție va rămîne deschisă aderării oricărui stat prevăzut la paragraful 1 al prezentului articol. Instrumentele de aderare vor fi depuse pe lîngă secretarul general.
+
Articolul 381.Orice stat care face declarația prevăzută la paragraful 1 din prezentul articol va trebui ca, în numele teritoriilor pentru care a făcut-o, sa adreseze o înștiințare care să conțină declarațiile prevăzute la paragraful 2 al art. 46 din convenție. 3.Orice stat care va face declarația prevăzută la paragraful 1 al prezentului articol va putea la orice data ulterioară sa declare, printr-o înștiințare adresată secretarului general, ca convenția va inceta sa mai fie în vigoare pe acel teritoriu după un an de la data primirii acestei instiintari de către secretarul general.
+
Articolul 391.Pentru fiecare stat care va ratifica convenția sau va adera la ea după depunerea celui de al cincisprezecelea instrument de ratificare sau de aderare, convenția va intră în vigoare după douasprezece luni de la data depunerii, de către acest stat, a instrumentului sau de ratificare sau de aderare.
+
Articolul 40La intrarea sa în vigoare, convenția va abroga și înlocui, în relațiile dintre părțile contractante, Convenția asupra unificării samnalizarii rutiere, deschisă semnării la Geneva la 30 martie 1931, sau Protocolul privind semnalizarea rutiera, deschis semnării la Geneva la 19 septembrie 1949.
+
Articolul 411.a)Orice parte contractantă care, în decursul termenului de douasprezece luni, va respinge o propunere de amendament sau va cere convocarea unei conferințe pentru a-l examina, va putea, oricînd după expirarea acestui termen, sa aducă la cunoștința secretarului general ca accepta amendamentul, iar secretarul general va comunică aceasta înștiințare tuturor celorlalte părți contractante. Amendamentul va intră în vigoare, pentru părțile contractante care au anuntat acceptarea, la șase luni după data la care secretarul general va primi înștiințarea. 3.Dacă a fost convocată o conferința conform dispozițiilor paragrafului 3 al prezentului articol, secretarul general va invita la aceasta toate statele prevăzute la paragraful 1 al art. 37 din convenție. El va cere tuturor statelor invitate la conferința să-i prezinte, cel mai tirziu cu șase luni înainte de data deschiderii, orice propunere care ar dori să fie examinata de aceasta conferința în afară de amendamentul propus, comunicînd aceste propuneri cu cel puțin trei luni înainte de data deschiderii conferintei tuturor statelor invitate la conferința. 5.Orice amendament la prezenta convenție va fi considerat ca acceptat dacă a fost adoptat cu o majoritate de două treimi a statelor reprezentate la conferința, cu condiția ca aceasta majoritate sa reprezinte cel puțin două treimi din numărul părților contractante reprezentate la conferința. Secretarul general va incunostinta toate părțile contractante despre adoptarea amendamentului care va intră în vigoare după douasprezece luni de la data înștiințării pentru toate părțile contractante, cu excepția acelora care, înăuntrul acestui termen, vor comunică secretarului general ca resping amendamentul.b)Dacă propunerea de amendament nu se considera acceptată, conform paragrafului 2 al prezentului articol, și dacă condițiile prevăzute la paragraful 3 al prezentului articol pentru convocarea unei conferințe nu sînt îndeplinite, propunerea de amendament va fi considerată ca respinsă.
+
Articolul 42Orice parte contractantă va putea denunta convenția printr-o înștiințare scrisă adresată secretarului general. Declarația va avea efect după un an de la primirea acestei instiintari de către secretarul general.
+
Articolul 43Convenția va inceta de a fi în vigoare dacă numărul părților contractante este mai mic de cinci în decursul unei perioade oarecare de douasprezece luni consecutive.
+
Articolul 44Orice diferend dintre doua sau mai multe părți contractante cu privire la interpretarea sau aplicarea convenției, pe care părțile nu îl vor putea soluționa prin negocieri sau în alt mod, va putea fi adus, la cererea oricărei părți contractante interesate, în fața Curții Internaționale de Justiție pentru a fi soluționat de aceasta.
+
Articolul 45Nici o dispoziție a convenției nu va fi interpretată ca interzicind unei părți contractante sa ia măsurile compatibile cu dispozițiile Cartei Națiunilor Unite și limitate la cerințele situației pe care ea o socotește necesară pentru siguranța sa externa sau interna.
+
Articolul 461.a)pe care din modelele Aa sau Ab îl alege ca indicator de avertizare a pericolului (art. 9 paragraful 1) șiii)b)
3.Rezervele la convenție și la anexele acesteia, altele decît rezerva prevăzută la paragraful 1 al prezentului articol, sînt admise cu condiția să fie formulate în scris și, dacă au fost formulate înainte de depunerea instrumentului de ratificare sau de aderare, sa fi fost confirmate prin acest instrument. Secretarul general va comunică rezervele respective tuturor statelor prevăzute la paragraful 1 al art. 37 din convenție. 5.Orice rezerva facuta conform paragrafului 4 al prezentului articol: a)modifica aceste dispoziții în aceleași limite pentru celelalte părți contractante în ce privește relațiile lor cu partea contractantă care a făcut cunoscută rezerva.
+
Articolul 47În afară declarațiilor, instiintarilor și comunicărilor prevăzute la art. 41 și 46 ale convenției, secretarul general va comunică tuturor statelor prevăzute la paragraful 1 al art. 37: a)declarațiile, conform art. 38; c)data intrării în vigoare a amendamentelor la prezenta convenție, conform art. 41 paragrafele 2 și 5; e)încetarea convenției, conform art. 43.
+
Articolul 48Originalul convenției, întocmit într-un singur exemplar în limbile engleza, spaniola, chineza, rusa și franceza, toate cele cinci texte fiind la fel de valabile, va fi depus pe lîngă secretarul general al Organizației Națiunilor Unite, care va transmite copii certificate conforme tuturor statelor vizate la paragraful 1 al art. 37 din convenție. Încheiată la Viena, în a 8-a zi a lunii noiembrie 1968. +
Anexa nr. 1
în apropierea intersectiilor sau a trecerilor la nivelNOTĂ: Pentru indicatoarele de avertizare a pericolului la apropierea intersectiilor, a se vedea secțiunea B a anexei nr. 2. Pentru indicatoarele de avertizare a pericolului instalate în apropiere de trecerile la nivel, a se vedea secțiunile A și C ale anexei nr. 3. +
Secţiunea AModele de indicatoare pentru avertizarea pericoluluiIndicatorul "A", "Avertizare a pericolului", este de model Aa sau de model Ab, ambele descrise mai jos și reproduse în anexa nr. 9. Modelul Aa este un triunghi echilateral cu o latura orizontala, iar virful opus este în sus; fondul este alb sau galben, iar marginea este roșie. Modelul Ab este un patrat cu o diagonala verticala; fondul este galben, iar marginea care se reduce la o bandă ingusta este neagra. Simbolurile care sînt aplicate pe aceste indicatoare sînt, în afară indicațiilor contrare cuprinse în descrierea lor, negre sau de culoare albastru închis. Pentru alegerea între modelele Aa și Ab, a se vedea art. 5 paragraful 2 și art. 9 paragraful 1 ale convenției.
+
Secţiunea BSimboluri de indicatoare pentru avertizarea pericolului și dispoziții pentru folosirea acestor indicatoare1.A, 1b: curba la dreapta A, 1d: curba dubla sau succesiune de mai mult de doua curbe, prima la dreapta. 2.Partea stinga a simbolului A,2a ocupa coltul sting al panoului indicatorului, iar baza să se întinde pe întreaga latime a acestui panou. La simbolurile A, 2a și A, 2b cifra indica inclinarea în procente: aceasta indicație poate fi înlocuită cu un raport (1:10). Totuși, părțile contractante vor putea, în locul simbolului A, 2a sau A, 2b, dar ținînd seama, pe măsura posibilităților, de dispozițiile paragrafului 2 b) al art. 5 din convenție, sa aleagă simbolul A, 2c, dacă au adoptat modelul de indicator A , și simbolul A, 2d, dacă au adoptat modelul de indicator Ab. Urcare cu inclinare mare Pentru a semnaliza apropierea de o urcare cu inclinare mare, se va folosi simbolul A, 3a cu modelul de indicator Aa și simbolul A, 3b cu modelul de indicator Ab. 4.
5.Sub indicatorul de avertizare cu simbolul A, 5 se va putea instala un panou dreptunghiular model A, 29 a, descris în secțiunea C a anexei nr. 3, dar în acest caz se va instala la aproximativ o treime sau două treimi din distanta dintre semnalul cu simbolul A, 5 și podul mobil panouri model A, 29 b și A, 29 c descrise în anexa respectiva. Accesul spre un chei sau un mal abrupt Pentru a semnaliza ca drumul duce spre un chei sau un mal abrupt se va folosi simbolul A, 6. Drum cu denivelari Pentru a semnaliza apropierea de o zona cu denivelari, de poduri sau drumuri în forma de spinare de magar, ori de treceri unde partea carosabilă se găsește într-o stare necorespunzătoare, se va folosi simbolul A, 7a. Pentru a semnaliza o zona cu denivelari simbolul A, 7 a va putea fi înlocuit cu simbolul A, 7 c. Parte carosabilă alunecoasa Pentru a semnaliza apropierea de o secțiune a drumului unde partea carosabilă este alunecoasa, se va folosi simbolul A, 8. Improscare cu criblura Pentru a semnaliza apropierea de o secțiune a drumului unde s-ar putea produce o improscare cu criblura, se va folosi simbolul A, 9 a cu modelul de indicator A a și simbolul A, 9 b cu modelul de indicator A b. 10.În ambele cazuri, partea dreaptă a simbolului ocupa coltul drept al panoului de semnalizare. 11.Simbolul poate fi inversat. Copii Pentru a semnaliza apropierea de o trecere frecventata de copii, cum ar fi ieșirea dintr-o școala sau de pe un teren de joaca, se va folosi simbolul A, 12. 13.Simbolul poate fi inversat. Trecere de vite și de alte animale Pentru a semnaliza apropierea de o secțiune a drumului unde exista pericolul traversarii drumului de către animale, se va folosi un simbol reprezentind silueta unui animal, domestic sau salbatic, de cea mai frecventa specie, cum ar fi: simbolul A, l4 a pentru animale domestice și simbolul A, 14 b pentru animale sălbatice. 15.16.17.Simbolul poate fi inversat. Vînt lateral Pentru a semnaliza apropierea de un sector de drum unde, în mod frecvent, sufla un vînt puternic lateral, se va folosi simbolul A, 18. 19.Indicatorul ce poarta un astfel de simbol va fi repetat la intrarea în sector, precum și ori de cîte ori va fi necesar, pe secțiunea respectiva. Atunci cînd sensul de circulație este pe stinga, sagetile vor fi inversate. Alte pericole Pentru a semnaliza apropierea de un sector de drum unde exista un pericol altul decît cele ce au fost descrise la paragrafele 1-19 de mai sus sau în anexele nr. 2 și 3, se va putea folosi simbolul A, 20. Indicatorul A, 20 poate fi folosit mai ales pentru a semnaliza traversarea căilor ferate unde circulația feroviara se efectuează cu viteza foarte redusă, iar circulația rutieră este dirijata de către un însoțitor al vehiculelor feroviare făcînd semnalele necesare cu brațul. +
Anexa nr. 2
indicatoare de avertizare a pericolului la apropierea de intersecții și
+
Secţiunea AIndicatoare ce reglementează prioritatea la intersecții1.Latura indicatorului de dimensiuni normale este de aproximativ 0,90 m, iar latura indicatorului de dimensiuni mici nu trebuie să fie mai mica de 0,60 m. Indicatorul "Oprire" Indicatorul "Oprire" este de tipul B, 2 cu doua modele: Modelul B, 2a este octogonal cu fond roșu și are cuvintul "Stop" de culoare alba în engleza sau în limba statului respectiv; înălțimea cuvintului este cel puțin egala cu o treime din înălțimea panoului; Pentru alegerea între modelele B, 2a și B, 2 b a se vedea paragraful 2 al art. 5 și paragraful 3 al art. 10 din convenție. Indicatorul "Drum cu prioritate" Indicatorul "Drum cu prioritate" este de model B. 3. El are forma unui patrat cu diagonala verticala: marginea indicatorului este neagra; are în centru un patrat galben sau portocaliu cu un chenar negru; spațiul dintre cele doua patrate este alb. 4.
+
Secţiunea BIndicatoare de avertizare a pericolului la apropierea de intersecții1.2.Pentru simbolul care se aplică pe modelul Aa sau Ab se vor distinge următoarele cazuri: i)intersectie cu un drum fără prioritate. Se va folosi simbolul A, 22a.Simbolul A, 22a va putea fi înlocuit cu simbolurile care indica mai clar natura intersectiei, cum ar fi: A, 22b și A, 22c. iii)iv)În cazul în care circulația este dirijata la intersectie de semnale luminoase, va putea fi instalat suplimentar sau ca înlocuitor al indicatoarelor descrise în prezenta secțiune, indicatorul Aa sau Ab cu simbolul A, 16 descris la secțiunea B a anexei nr. 1.
+
Secţiunea CIndicatoare de reglementare a priorității la trecerile inguste1.Indicatorul este rotund cu fond alb sau galben și cu chenar roșu, sageata care indica sensul prioritar fiind neagra, iar cea care indica celălalt sens, roșie. 2.Acest indicator este dreptunghiular cu fond albastru; sageata îndreptată în sus este alba, iar cealaltă, roșie. În cazul ca se folosește indicatorul B, 6 în mod obligatoriu trebuie instalat pe drum, de cealaltă parte a locului ingust, indicatorul B, 5, destinat circulației în celălalt sens. +
Anexa nr. 3
+
Secţiunea AIndicatoare de avertizare a pericoluluiIndicatorul care se instaleaza este de model Aa sau Ab descris în secțiunea A a anexei nr. 1. Pentru simbolul care se aplică pe acest semnal se vor distinge următoarele cazuri: a)pentru a semnaliza celelalte treceri la nivel, se va folosi simbolul A, 27 care este de doua feluri: A, 27a și A, 27b; c)NOTĂ: Dacă se considera necesar să se semnalizeze intersectiile drumurilor cu căile ferate unde circulația feroviara se face cu viteza mica, iar circulația rutiera este dirijata de un însoțitor al vehiculelor feroviare care face semnalele necesare cu bratul, se va folosi indicatorul A, 20 descris în secțiunea B a anexei nr. 1. +
Secţiunea BIndicatoare ce se instaleaza în imediata apropiere a trecerilor la nivelIndicatorul B,7 la care se referă paragraful 2 al art. 35 din convenție are trei modele: B, 7a, B, 7b, B, 7c. Lungimea obișnuită a bralelor crucii este de cel puțin 1,20 m. În lipsa de spațiu suficient indicatorul poate fi instalat cu virfurile îndreptate în sus și în jos.
+
Secţiunea CIndicatoare suplimentare în apropierea trecerilor la nivelPanourile menționate de paragraful 3 al art. 35 din convenție sînt indicatoarele A, 29a, A, 29b și A, 29c. Panta coboritoare a barelor este îndreptată spre partea carosabilă.
+
Anexa nr. 4
+
Secţiunea AIndicatoare de interzicere sau de restricție1.Indicatoarele de interzicere sau de restrictie sînt rotunde; diametrul lor nu trebuie să fie mai mic de 0,60 m în afară localităților și de 0,40 m în localități. b)Descrierea indicatoarelor: a)Pentru a semnaliza interzicerea accesului oricăror vehicule, se va folosi indiratorul C, 1 "Acces interzis" care are doua modele: C, 1a și C, 1b;ii)Pentru a semnaliza interzicerea accesului anumitor categorii de vehicule sau numai de persoane, se va folosi un indicator avînd ca simbol silueta vehiculelor sau a persoanelor cărora le este interzisă circulația. Indicatoarele C, 3a, C, 3b, C, 3c, C, 3d, C, 3e, C, 3f, C, 3g, C, 3h, C, 3j și C, 3k au următoarele semnificații:C, 3a – "Acces interzis tuturor vehiculelor cu motor, cu excepția motocicletelor cu doua roți fără ataș".C, 3c – "Acces interzis bicicletelor" C, 3e – "Acces interzis vehiculelor destinate transportului de mărfuri". Înscrierea cifrei tonajului, fie de culoare deschisă pe silueta vehiculului, fie, conform paragrafului 4 al art. 8 din convenție, într-un panou suplimentar instalat sub indicator, înseamnă ca interzicerea nu se aplică decît dacă greutatea maxima autorizata a vehiculului sau a ansamblului de vehicule depășește acea cifra. C, 3f – "Acces interzis oricărui vehicul cu motor cu o remorca, alta decît o semiremorca sau remorca cu o osie". Înscrierea cifrei tonajului, fie de culoare deschisă pe silueta remorcii fie, conform paragrafului 4 al art. 8 din convenție, într-un panou suplimentar instalat sub indicator, înseamnă ca interzicerea nu se aplică decît dacă greutatea maxima autorizata a remorcii depășește acea cifra. C, 3h – "Acces interzis vehiculelor cu tracțiune animala" C, 3k – "Acces interzis vehiculelor agricole cu motor" iv)v)C, 6 – "Acces interzis vehiculelor cu o înălțime mai mare de … metri"; C, 8 – "Acces interzis vehiculelor cu o greutate mai mare de … tone pe osie"; vi)Interzicerea de a vira Pentru a semnaliza interzicerea de a vira (la dreapta sau la stînga în funcție de sensul sagetii), se va folosi indicatorul C, 11a "Interzis de a vira la stînga" sau indicatorul C, 11b "Interzis de a vira la dreapta". Interzicerea de a întoarce Pentru a semnaliza interzicerea de a întoarce se va folosi indicatorul C, 12 "Întoarcerea interzisă". Interzicerea de a depăși i)ii)iii)Limitare de viteza Pentru a semnaliza o limitare de viteza, se va folosi indicatorul C, 14 "Viteza maxima limitată la cifra indicată". Cifra aplicată pe indicator arata viteza maxima în unitatea de măsura folosită cel mai frecvent în țara pentru a indica viteza vehiculelor. După sau sub cifra vitezei poate fi adăugat "km" (kilometri) sau "m" (mile). f)g)Același indicator poate fi folosit pentru a anunta alte interziceri de a trece fără a opri; în acest caz cuvintul vama este înlocuit cu o foarte scurta inscripție care indica motivul opririi.Sfîrșit de interzicere sau de restrictie i)Pentru a semnaliza locul de unde încetează a fi valabilă o interzicere sau o restrictie anunțată vehiculelor în mișcare de un indicator de interzicere sau restrictie, se va folosi indicatorul C, 17b "Sfîrșitul limitării de viteza" sau indicatorul C, 17c "Sfîrșitul interzicerii de a depăși". Aceste indicatoare vor fi similare indicatorului C, 17a, însă vor avea, în plus, simbolul interzicerii sau restrictiei care ia sfîrșit, de culoare cenusiu deschis.Prin derogare de la dispozițiile paragrafului 1 al art. 6 din convenție, indicatoarele prevăzute la lit. h) pot fi instalate pe partea cealaltă a indicatorului de interzicere sau de restrictie destinat circulației din sens opus.
+
Secţiunea BIndicatoare de obligare1.Indicatoarele de obligare sînt rotunde; diametrul lor nu trebuie să fie mai mic de 0,60 m în afară localităților și de 0,40 m în localități. Totuși, indicatoarele al căror diametru nu este mai mic de 0,30 m pot fi folosite împreună cu semnale luminoase sau instalate pe bornele refugiilor. b)Descrierea indicatoarelor a)b)c)În cazul în care circulația este pe stinga, direcția sagetilor va fi inversata. Pista obligatorie pentru biciclete Indicatorul D, 4 "Pista obligatorie pentru biciclete" semnalizeaza biciclistilor ca sînt obligați sa circule pe pista la începutul căreia este instalat indicatorul, iar conducătorilor altor vehicule că nu au voie să între pe aceasta pista. Totuși, dacă legislația naționala o prevede sau data aceasta este impusa printr-un panou suplimentar prevăzut cu o inscripție ori cu simbolul indicatorului C, 3d, conducătorii de motorete au, de asemenea, obligația de a circula pe aceasta pista. Drum obligatoriu pentru pietoni Indicatorul D, 5 "Drum obligatoriu pentru pietoni" semnalizeaza ca pietonii sînt obligați sa folosească drumul la începutul căruia este instalat, iar ceilalți participanți la circulație, că nu au voie sa meargă pe acest drum. Drum obligatoriu pentru calareti Indicatorul D, 6 "Drum obligatoriu pentru calareti" semnalizeaza calaretilor ca sînt obligați sa folosească drumul la începutul căruia este instalat, iar celorlalți participanți la circulație, că nu au voie sa meargă pe acest drum. Viteza minima obligatorie. Indicatorul D, 7 "Viteza minima obligatorie" semnalizeaza ca vehiculele care circulă pe drumul la începutul căruia a fost instalat sînt obligate sa circule cel puțin cu viteza indicată; cifra indica aceasta viteza în unitatea de măsura folosită cel mai frecvent în țara pentru a indica viteza vehiculelor. După cifra care indica viteza poate fi adăugat "km" (kilometri). Sfîrșitul vitezei minime obligatorii Indicatorul D, 8 "Sfîrșitul vitezei minime obligatorii" semnalizeaza sfîrșitul sectorului de drum cu viteza minima obligatorie semnalizat cu indicatorul D, 7. Indicatorul D, 8 este identic cu indicatorul D, 7, însă este traversat de o bara oblica roșie mergind de la marginea superioară dreapta către marginea inferioară stinga. Lanturi contra zapezii, obligatorii Indicatorul D, 9 "Lanturi contra zapezii, obligatorii" semnalizeaza ca vehiculele care circulă pe drumul la începutul căruia a fost instalat sînt obligate sa nu circule decît cu lanturi contra zapezii la cel puțin două roti motrice. +
Anexa nr. 5
Caracteristicile generale ale indicatoarelor și simbolurilor din secțiunile A-F (pentru cele ale indicatoarelor și simbolurilor din stațiunea G, a se vedea sub aceasta secțiune). Indicatoarele de informare și orientare sînt în mod normal dreptunghiulare; totuși, indicatoarele de direcție pot să aibă forma unui dreptunghi alungit cu latura mare orizontala și care se termina cu un virf de sageata.
2.Indicatoarele de informare și orientare au fie simboluri sau inscripții albe sau de culoare deschisă pe un fond de culoare închisă, fie simboluri sau inscripții de culoare închisă pe fond alb sau de culoare deschisă; culoarea roșie nu poate fi folosită decît în mod excepțional și niciodată sa predomine. +
Secţiunea AIndicatoare de presemnalizare1.2.Exemple de indicatoare de presemnalizare a direcțiilor pentru un drum fără ieșire: E, 2a și E, 2b. b)Exemplu de indicator pentru preselecția la intersectii cu circulație pe mai multe benzi: E, 4.
+
Secţiunea BIndicatoare de direcție1.Exemple de indicatoare ce semnalizeaza direcția spre un aerodrom: E, 6a, E, 6b și E, 6c. 3.Indicatorul E, 8 semnalizeaza direcția spre o cabana pentru tineret.
+
Secţiunea CIndicatoare de localizareLatura mare a dreptunghiului care formează acest indicator este orizontala. 1.Exemple de indicatoare ce semnalizeaza sfîrșitul unei localități: E, 9c și E, 9d.
+
Secţiunea DIndicatoare de confirmareIndicatorul E, 10 este un exemplu de indicator de confirmare.
+
Secţiunea ETrecere pentru pietoniIndicatorul E, 11a "Trecere pentru pietoni" se folosește pentru a semnaliza pietonilor și conducătorilor locul unei treceri pentru pietoni. Totuși, ar mai putea fi folosit și semnalul E, 11b, în forma de pentagon neregulat pe fond albastru și simbol alb.
+
Secţiunea FAlte indicatoare care dau informații utile pentru conducerea vehiculelorAceste indicatoare au fondul albastru. Indicatorul "Spital" Acest indicator se va folosi pentru a semnaliza conducătorilor de vehicule ca trebuie să ia măsurile de precautie impuse de apropierea de instituții medicale, în special de a evita, pe măsura posibilităților, zgomotul. Exista doua modele pentru acest indicator: E, 12a și E, 12b. Crucea roșie care figurează pe indicatorul E, 12b poate fi înlocuită cu unul din simbolurile care figurează la paragraful 2 a al secțiunii G. Indicatorul "Drum cu sens unic" Doua indicatoare diferite "Drum cu sens unic" pot fi instalate atunci cînd se apreciază necesar să se confirme participanților la circulație ca se găsesc pe un drum cu sens unic: a)indicatorul E, 13b instalat aproape paralel cu axa părții carosabile; panoul sau este un dreptunghit alungit a cărui latura mare este orizontala. Pe sageata indicatorului E, 13b pot fi înscrise în limba naționala sau în una din limbi1e naționale ale tarii cuvintele "Sens unic". 3.4.Indicatorul E,16 mai poate fi folosit și repetat pentru a semnaliza apropierea sfirsitului autostrazii; pe fiecare indicator astfel instalat se va indica în partea de jos distanta dintre locul de instalare și sfîrșitul autostrazii. Indicatoare care semnalizeaza intrarea sau ieșirea de pe un drum unde regulile de circulație sînt aceleași ca pe o autostrada. Indicatorul E, 17 "Drum pentru automobile" se încadrează în locul de unde încep să se aplice regulile speciale de circulație pe drumuri altele decît autostrăzi, care sînt rezervate numai circulației automobilelor și nu deservesc proprietăți alăturate. Un panou suplimentar sub indicatorul E, 17 va putea arata ca, prin derogare, accesul automobilelor în proprietățile alăturate este permis. 6.
7.Denumirea trecerii (defileului) se scrie cu litere albe. Pe indicator denumirea toponimica "Furka" a fost data ca exemplu. Dacă trecerea este închisă, panoul 1 este de culoare roșie și poarta inscripția "Închis"; dacă trecerea este deschisă panoul este de culoare verde și poarta inscripția "Deschis". Inscripțiile sînt de culoare alba și, de preferinta, în mai multe limbi. Dacă trecerea este deschisă, panoul 3 nu poarta nici o indicație, iar panoul 2, după starea drumului, fie că nu poarta nici o indicație, fie ca poarta indicatorul D, 9 "Lanuri contra zapezii, obligatorii" sau simbolul E, 22 "Lanturi sau pneuri contra zapezii, recomandate"; acest simbol trebuie să fie de culoare neagra.
+
Secţiunea GIndicatoare care semnalizeaza instalații ce pot fi utile participanților la circulație1.indicatoarele F au fondul albastru sau verde; ele conțin un dreptunghi alb sau galben pe care apare simbolul. b)Descrierea simbolurilor a)b)F, 3 – "Telefon" F, 5 – "Hotel" sau "Motel" F, 7 – "Bufet" sau "Cofetarie" F, 9 – "Spațiu amenajat pentru puncte de plecare în excursii pe jos" F, 11 – "Teren pentru caravanele auto" F, 13 – "Cabana pentru tineret" +
Anexa nr. 6
+
Secţiunea AIndicatoare care interzic sau limitează oprirea sau staționareaCaracteristici generale ale indicatoarelor și simbolurilor Aceste indicatoare sînt rotunde: diametrul lor nu trebuie să fie mai mic de 0,60 m în afară localităților și mai mic de 0,25 m în localități. În afară unor indicații contrare din prezenta anexa, fondul este albastru, iar marginea și barele oblice de culoare roșie. Descrierea indicatoarelor 1.Pentru a semnaliza locurile unde staționarea este interzisă, se va folosi indicatorul C, 18 "Staționarea interzisă"; pentru a semnaliza locurile unde oprirea și staționarea sînt interzise, se va folosi indieatorul C, 19 "Oprirea și staționarea interzise".b)Inscripții pe un panou suplimentar instalat sub indicator pot sa restrîngă aplicabilitatea interzicerii indicind, după caz: i)durata peste care indicatorul C, 18 interzice staționarea sau durata peste care indicatorul C, 19 interzice oprirea și staționarea;iii)Inscripția ce se referă la durata peste care staționarea sau oprirea este interzisă poate fi aplicată în partea de jos a cercului roșu al indicatorului, în loc de a fi scrisă pe o placa suplimentară. 2.Dacă staționarea este permisă cînd pe o parte cînd pe cealaltă parte a drumului, în locul indicatorului C, 18, se va folosi indicatorul C, 20a sau C,20b "Stationare alternanta".b)Indicatorul C, 18, completat cu inscripții suplimentare, conform dispozițiilor paragrafului 4 al art. 8 din convenție, poate fi folosit de statele care nu adopta indicatoarele C, 19, C, 20a și C, 20b. 3.În afară unor cazuri speciale, indicatoarele se instaleaza în asa fel încît discul lor să fie perpendicular pe axa drumului sau ușor înclinat în raport cu planul perpendicular al acestei axe.b)În afară unor indicații contrare ce ar putea fi date, fie pe un panou suplimentar conform modelului 2 din anexa nr. 7 și care indica distanta de aplicare a interdicției, fie conform prescripțiilor cuprinse la alin. e) de mai jos, interdicțiile se aplică începînd de la linia din dreptul indicatorului pînă la cea mai apropiată intersectie. d)Dacă interzicerea încetează înainte de cea mai apropiată intersectie se va aplica indicatorul cu panou suplimentar de sfîrșit de interzicere descris mai sus la alin. d). Totuși, dacă interzicerea nu se aplică decît pe o distanta mica, se va putea instala doar un singur indicator avînd: în cercul roșu, indicarea distantei pe care se aplică, sau un panou suplimentar model 3. f)În zonele unde durata stationarii este limitată dar staționarea nu se plătește, limitarea poate fi semnalizata, în loc de indicatoare C, 18 cu panouri suplimentare, printr-o bandă de culoare albastra aplicată la o înălțime de circa 2 m pe stîlpii de iluminat, de-a lungul părții carosabile, pe pomi etc., sau cu dungi pe bordura.
4.În partea de jos a panoului poate fi adăugat un disc de stationare sau un parcometru pentru a indica condițiile de limitare a stationarii în zona.
+
Secţiunea BIndicatoare ce dau informații utile pentru stationare1.Pe o placa suplimentară, instalata sub indicator sau chiar pe indicator, simbolurile sau inscripțiile pot sa indice direcția spre locul de parcare sau categoriile de vehicule pentru care este destinat acest loc; asemenea inscripții pot, de asemenea, sa limiteze durata parcarii permise. Indicatoare care semnalizeaza ieșirea dintr-o zona unde staționarea este cu durata limitată Pentru a semnaliza, în localități, ieșirea dintr-o zona în care durata de stationare este limitată și ale carei intrari sînt semnalizate cu indicatorul C, 21 ce conține indicatorul C, 18, se va folosi indicatorul E, 24, format dintr-un patrat de culoare deschisă în care este inclus indicatorul C, 18 de culoare gri deschis și o bandă diagonala neagra sau gri închis ori o serie de linii paralele negre sau gri ce formează o astfel de banda. În cazul în care intrările în zona sînt semnalizate cu indicatoare C, 21, avînd indicatorul E, 23, ieșirile pot fi semnalizate printr-un panou în care figurează o bandă diagonala neagra sau gri închis ori o serie de linii paralele negre sau gri închis ce formează o astfel de banda și un disc de stationare pe fond deschis. +
Anexa nr. 7
Aceste panouri sînt, fie pe fond alb sau galben cu chenar negru, albastru sau roșu, distanta sau lungimea fiind înscrisă cu negru sau albastru închis, fie pe fond negru sau albastru închis cu chenar alb, galben sau roșu, distanta sau lungimea fiind înscrisă cu alb sau galben.
2.Panourile suplimentare "Model 1" indica distanta dintre indicator și începutul trecerii periculoase sau zonei în care se aplică reglementarea.b)Panourile suplimentare sînt instalate sub indicatoare. Totuși, pentru indicatoarele de avertizare a pericolului model Ab, indicațiile prevăzute pentru panourile suplimentare pot fi, de asemenea, aplicate în partea de jos a indicatorului.
3. +
Anexa nr. 8
+
Capitolul 1Generalități1.Marcajele aplicate pe partea carosabilă (marcajele rutiere) trebuie să fie din materiale antiderapante și sa nu iasa în relief mai mult de 6 mm față de nivelul părții carosabile. Cînd pentru marcare se folosesc butoane sau dispozitive similare, acestea nu trebuie să iasa în afară mai mult de 1,5 cm față de nivelul părții carosabile (sau mai mult de 2,5 cm în cazul cînd se folosesc butoane reflectorizante); folosirea lor trebuie să corespundă cerințelor siguranței circulației.
+
Capitolul 2Marcaje longitudinale A.Lățimea liniilor continue sau discontinue ale marcajelor longitudinale trebuie să fie de cel puțin 0,10 m. 3.O linie discontinua consta din segmente de aceeași lungime despărțite prin intervale uniforme. La stabilirea lungimii liniilor și a intervalelor dintre linii trebuie luată în considerare viteza vehiculelor pe sectorul de drum sau în zona respectiva. 5.În localități, lungimea liniilor și a intervalelor dintre segmente trebuie să fie mai mica decît cea folosită în afară localităților. Lungimea segmentelor poate fi redusă la 1 m. Totuși, pe unele străzi cu circulație rapida, caracteristicile marcajului longitudinal pot fi aceleași ca în afară localităților.
B.Marcarea benzilor de circulație se face fie prin linii discontinue, fie prin linii continue sau prin alte mijloace corespunzătoare. i)Pe drumurile cu dublu sens avînd doua benzi de circulație, axa părții carosabile trebuie să fie constituită dintr-un marcaj longitudinal. Acest marcaj este, de regula, o linie discontinua. Numai în cazuri speciale se folosesc liniile continue. 9.Pe părțile carosabile cu mai mult de trei benzi de circulație, linia care separa sensurile de circulație trebuie să fie marcată cu o linie sau cu doua linii continue, cu excepția cazurilor cînd sensul de circulație pe benzile centrale poate fi schimbat. În plus, benzile de circulație trebuie să fie marcate cu linii discontinue (diagramele 1a și 1b).
ii)În localități, recomandările de la paragrafele 8-10 din prezenta anexa se aplică strazilor cu circulație în ambele sensuri și strazilor cu sens unic avînd cel puțin două benzi de circulație.12.În apropierea unor intersectii importante (în special intersectii cu circulație dirijata) unde lățimea drumului este suficienta pentru doua sau mai multe rinduri de vehicule, benzile de circulație trebuie să fie marcate conform diagramelor 2 și 3. În aceste cazuri, liniile care delimiteaza benzile pot fi completate cu sageti (a se vedea paragraful 39 din prezenta anexa).
C.Folosirea liniilor continue14.Dacă este cazul să se interzică folosirea părții carosabile destinată circulației din sens invers în locuri unde distanta de vizibilitate se reduce (virfuri de panta, viraje etc.), sau pe sectoare unde partea carosabilă se ingusteaza ori prezintă alte particularități, restricțiile trebuie marcate pe sectoarele unde distanta de vizibilitate este mai mica decît minima M, cu ajutorul unei linii continue aplicate conform diagramelor 7a-16*). În țările unde construcția de automobile o justifica, înălțimea oculara de 1 metru prevăzută în diagramele 7a-10a poate fi marita la 1,20 m. *) Prin distanta de vizibilitate se înțelege distanta la care un obiect instalat la o înălțime de 1 metru deasupra nivelului părții carosabile poate fi văzut de un observator aflat pe partea carosabilă și al cărui ochi se găsește, de asemenea, la o înălțime de 1 metru deasupra părții carosabile.Valoarea care trebuie adoptată pentru M se schimba în funcție de caracteristicile drumului. Diagramele 7a, 7b, 8a, 8b, 8c și 8d arata, pentru drumurile cu doua și trei benzi de circulație, traseul liniilor la un virf de panta unde distanta de vizibilitate este redusă. Aceste diagrame corespund profilului longitudinal arătat mai sus și la o distanta M determinata la paragraful 24 de mai jos: A (sau D) este punctul unde distanta de vizibilitate devine mai mica decît M, în timp ce C (sau B) este punctul unde distanta de vizibilitate devine din nou mai mare decît M*). Atunci cînd sectoarele AB și CD se suprapun, adică atunci cînd vizibilitatea în ambele direcții este mai mare decît valoarea M înainte de a atinge virful pantei, liniile vor fi dispuse în același mod, liniile continue alături de o linie discontinua, fără a se suprapune. Aceasta se poate vedea pe diagramele 9, 10a și 10b.18.Pe drumurile cu trei benzi sînt posibile doua metode. Ele sînt indicate în diagramele 8a, 8b, 8c și 8d (sau, după caz, 10a și 10b). Diagrama 8a sau 8b (sau, după caz, 10a) va trebui folosită pentru drumurile unde circula multe vehicule cu doua roti, iar diagramele 8c și 8d (sau, după caz, 10b) cînd circula cu precădere vehicule cu patru roti. Diagrama 11c indica liniile în aceeași ipoteza pe un sector de drum în curba, cu trei benzi și distanta de vizibilitate limitată. 20.În diagramele 8a, 8b, 8c, 8d, 10a și 10b inclinarea liniilor oblice în raport cu linia axiala nu trebuie să fie mai mare de 1/20. 22.Atunci cînd nu este necesară marcarea benzilor de circulație cu linii discontinue pe un sector de drum obișnuit, linia continua va trebui să fie precedată de o linie care indica apropierea formată dintr-o linie discontinua pe o distanta care depinde de viteza normală a vehiculelor, de cel puțin 50 metri. Atunci cînd benzile de circulație sînt marcate prin linii discontinue într-un sector normal de drum, linia continua va trebui să fie, de asemenea, precedată de o linie de apropiere pe o distanta care depinde de viteza normală a vehiculelor, de cel puțin 50 metri. Marcajul poate fi completat cu o sageata sau cîteva sageti care indica conducătorilor banda pe care trebuie să meargă. ii)Alegerea distantei de vizibilitate care trebuie adoptată pentru determinarea sectoarelor unde o linie continua este sau nu necesară, precum și alegerea lungimii acestei linii, este în mod inevitabil rezultatu1 unui compromis. Tabelul de mai jos prezintă valoarea recomandată pentru M, corespunzătoare cu diversele viteze de apropiere**): **) Viteza de apropiere adoptată pentru acest calcul este viteza de circulație pe care nu o depășesc 85% din vehicule sau viteza de bază dacă ea este superioară. Lista valorilor M de la 160 m până la 320 m de la 130 m până la 260 m de la 90 m până la 180 m de la 60 m până la 120 mPentru vitezele care nu sînt indicate în acest tabel valoarea M corespunzatoatre trebuie să se calculeze prin interpolare sau extrapolare. D.Marcajul liniilor care indica limitele părții carosabile va fi constituit, de preferinta, dintr-o linie continua. Alături de aceste linii se pot folosi plăcuțe, butoane sau elemente reflectorizante. E.Diagramele 15, 16 și 17 prezintă marcajul care trebuie folosit la marginile unei insule sau ale oricărui alt obstacol aflat pe partea carosabilă. F.La unele intersectii este de dorit să se indice conducătorilor cum trebuie să vireze la stînga în țările cu circulația pe dreapta, sau cum trebuie să vireze la dreapta în țările cu circulația pe stinga. +
Capitolul 3Marcaje transversale A.Ținînd seama de unghiul sub care conducătorii vad marcajele pe partea carosabilă, marcajele transversale trebuie să fie mai late decît marcajele longitudinale.
B.Lățimea minima a unei linii de oprire trebuie să fie de 0,20 m, iar lățimea maxima de 0,60 m. Se recomanda o latime de 0,30 m. 31.Liniile de oprire pot fi completate cu linii longitudinale (diagramele 18 și 19). Ele pot fi completate și cu cuvintul "STOP", desenat pe partea carosabilă; exemple de asemenea marcaje sînt date în diagramele 20 și 21. Distanta dintre marginea superioară a limitelor cuvintului "STOP" și linia de oprire ar trebui să fie cuprinsă între 2 m și 25 m. C.Lățimea minima a fiecărei linii trebuie să fie de 0,20 m, iar lățimea maxima de 0,60 m; dacă exista doua linii, distanta dintre ele trebuie să fie de cel puțin 0,30 m. Linia poate fi înlocuită cu triunghiuri alăturate aplicate pe partea carosabilă și ale căror virfuri să fie îndreptate către conducătorul căruia i se adresează obligația de a ceda trecerea. Aceste triunghiuri trebuie să aibă baza de cel puțin 0,40 m și de cel mult 0,60 m, iar înălțimea de cel puțin 0,50 m și de cel mult 0,70 m. 34.Marcajul sau marcajele menționate la paragraful 34 pot fi completate cu un triunghi desenat pe partea carosabilă, un exemplu fiind dat de diagrama 22. Distanta dintre baza acestui triunghi și marcajul transversal trebuie să fie cuprinsă între 2 m și 25 m. Baza acestui triunghi va avea cel puțin 1 m, iar înălțimea de trei ori mai mare decît baza lui. 36.Treceri pentru pietoni 37.Treceri pentru biciclisti 38.Trecerile pentru biciclisti trebuie să fie marcate cu linii discontinue duble. Aceste linii discontinue trebuie să fie formate, de preferinta, din patrate de (0,40-0,60) x (0,40-0,60) m. Distanta dintre aceste patrate trebuie să fie de 0,50-0,60 m. Lățimea trecerii nu trebuie să fie mai mica de 1,80 m. Nu se recomanda folosirea butoanelor și a cuielor. +
Capitolul 4Alte marcaje A.Pe drumurile care au un număr suficient de benzi de circulație pentru a permite separarea vehiculelor la apropierea de o intersectie, benzile care trebuie să fie folosite pentru circulație pot fi indicate cu ajutorul sagetilor aplicate pe suprafața părții carosabile (diagramele 2, 3, 19 și 23). De asemenea, mai pot fi folosite sageti pe drumurile cu sens unic pentru a confirma sensul circulației. Lungimea acestor sageti nu trebuie să fie mai mica de 2 m. Sagetile pot fi completate cu inscripții pe partea carosabilă.
B.Diagramele 24 și 25 dau exemple de zone în care vehiculele nu trebuie să între. C.Inscripțiile pe partea carosabilă pot fi folosite în scopul dirijarii circulației, avertizarii sau orientarii participanților la circulație. Cuvintele folosite trebuie să fie, de preferinta, denumiri de localități, numere de drumuri sau cuvinte ușor de înțeles pe plan internațional (de exemplu "STOP", "BUS", "TAXI". 42.Atunci cînd vitezele de apropiere depășesc 50 km pe ora, lungimea minima a literelor trebuie să fie de 2,5 m. D.Restricțiile de oprire și stationare pot fi semnalizate prin marcaje pe marginea părții carosabile sau pe bordurile acesteia. Limitele zonelor de stationare pot fi marcate pe suprafața părții carosabile prin linii corespunzătoare. E.Marcaje care indica restricțiile de stationare45.Marcaje pe obstacole.46.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters