DECIZIA nr. 104 din 27 februarie 2025

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 26/08/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 713 din 31 iulie 2025
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 69 15/10/2018
ActulREFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 169
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 263 16/12/2010 ART. 169
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LALEGE 192 07/07/2015
ART. 1REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010
ART. 4REFERIRE LALEGE 192 07/07/2015
ART. 5REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 57
ART. 6REFERIRE LALEGE 155 15/07/2016
ART. 6REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010
ART. 6REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 57
ART. 8REFERIRE LALEGE 19 17/03/2000
ART. 9REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010
ART. 9REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 10REFERIRE LALEGE 192 07/07/2015
ART. 10REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 169
ART. 11REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 169
ART. 11REFERIRE LAOUG 4 03/02/2005
ART. 11REFERIRE LALEGE 3 30/06/1977
ART. 13REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ANEXA 5
ART. 14REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 15REFERIRE LADECIZIE 463 11/07/2019
ART. 17REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 17REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ART. 17REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ART. 17REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ART. 17REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 17REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 18REFERIRE LALEGE 360 29/11/2023 ART. 168
ART. 18REFERIRE LALEGE 192 07/07/2015
ART. 18REFERIRE LADECIZIE 766 15/06/2011
ART. 18REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010
ART. 18REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 169
ART. 19REFERIRE LALEGE 192 07/07/2015
ART. 19REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010
ART. 21REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 30
ART. 21REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 57
ART. 22REFERIRE LADECIZIE 463 11/07/2019
ART. 22REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 169
ART. 23REFERIRE LALEGE 192 07/07/2015
ART. 23REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 169
ART. 23REFERIRE LALEGE 218 27/10/2008
ART. 23REFERIRE LAOUG 209 04/12/2008
ART. 23REFERIRE LAOUG 100 27/08/2008
ART. 24REFERIRE LADECIZIE 169 09/03/2021
ART. 24REFERIRE LAHOTARARE 291 05/05/2017
ART. 24REFERIRE LAHG 257 20/03/2011
ART. 24REFERIRE LANORMA 20/03/2011 ART. 134
ART. 24REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 169
ART. 25REFERIRE LALEGE 192 07/07/2015
ART. 25REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010
ART. 26REFERIRE LAHG 257 20/03/2011
ART. 26REFERIRE LANORMA 20/03/2011 ART. 134
ART. 26REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 56
ART. 26REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 57
ART. 26REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 58
ART. 26REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 59
ART. 26REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 169
ART. 27REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 30
ART. 27REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 57
ART. 28REFERIRE LALEGE 155 15/07/2016 ART. 1
ART. 29REFERIRE LALEGE 155 15/07/2016 ART. 2
ART. 29REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 56
ART. 29REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 57
ART. 30REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 57
ART. 32REFERIRE LADECIZIE 76 09/02/2021
ART. 33REFERIRE LALEGE 221 27/07/2018 ART. 1
ART. 33REFERIRE LALEGE 155 15/07/2016 ART. 1
ART. 33REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010
ART. 33REFERIRE LALEGE 263 16/12/2010 ART. 169
ART. 34REFERIRE LADECIZIE 736 24/10/2006
ART. 34REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 34REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 47
ART. 35REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 35REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 35REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 35REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 35REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Marian Enache<!–> – președinte–>
Mihaela Ciochină<!–> – judecător–>
Cristian Deliorga<!–> – judecător–>
Dimitrie-Bogdan Licu<!–> – judecător–>
Gheorghe Stan<!–> – judecător–>
Laura-Iuliana Scântei<!–> – judecător–>
Livia Doina Stanciu<!–> – judecător–>
Elena-Simina Tănăsescu<!–> – judecător–>
Varga Attila<!–> – judecător–>
Patricia-Marilena Ionea<!–> – magistrat-asistent–>

<!–>Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioan-Sorin-Daniel Chiriazi.–>1.<!–>Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 169^1 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, introduse prin Legea nr. 192/2015 pentru completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, în interpretarea dată prin Decizia nr. 69 din 15 octombrie 2018, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept. Excepția a fost ridicată de Gheorghe Brândușe în Dosarul nr. 3.831/62/2019 al Curții de Apel Brașov – Secția civilă și constituie obiectul Dosarului Curții Constituționale nr. 443D/2021.2.–>La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de înștiințare este legal îndeplinită.3.<!–>Cauza fiind în stare de judecată, președintele Curții acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate ca neîntemeiată. În acest sens, arată că autorul excepției solicită aplicarea unui tratament juridic identic unor categorii de persoane aflate în situații diferite, respectiv pensionarii care, ca urmare a condițiilor grele de muncă, au beneficiat de un stagiu redus și pensionarii care, din cauza condițiilor grele de muncă, au primit un punctaj mai mare la calculul pensiei. Acestor categorii de persoane li s-au acordat beneficii distincte, prin acte normative diferite, la momente diferite, prevederile art. 16 din Constituție nefiind incidente.
CURTEA,–><!–>
având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele:–>4.<!–>Prin Încheierea din 21 ianuarie 2021, pronunțată în Dosarul nr. 3.831/62/2019, Curtea de Apel Brașov – Secția civilă a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 169^1 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, introduse prin Legea nr. 192/2015 pentru completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, în interpretarea dată prin Decizia nr. 69 din 15 octombrie 2018, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept. Excepția a fost ridicată de Gheorghe Brândușe într-o cauză având ca obiect soluționarea contestației formulate de autorul excepției împotriva deciziei de pensionare, aflată în etapa procesuală a apelului.5.–>În motivarea excepției de neconstituționalitate autorul excepției susține că dispozițiile art. 169^1 alin. (3) din Legea nr. 263/2010, așa cum au fost interpretate prin Decizia nr. 69 din 15 octombrie 2018, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, sunt discriminatorii pentru categoria de pensionari care beneficiază de dispozițiile art. 57 din Legea nr. 263/2010.6.<!–>Starea de discriminare s-a născut în momentul în care Legea nr. 263/2010 a fost modificată prin Legea nr. 155/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, prin modificarea stagiului de cotizare prevăzut la art. 57, în sensul că acest stagiu a fost stabilit la 15 ani și a instituit dreptul persoanei care s-a pensionat anterior Legii nr. 155/2016, dar sub imperiul Legii nr. 263/2010, să ceară recalcularea drepturilor de pensie cu aplicarea stagiului de 15 ani.7.–>Astfel, persoane care au lucrat în aceleași condiții, dar șiau dobândit dreptul de pensie sub legi diferite, beneficiază de tratament diferit.8.<!–>În concret, starea de discriminare s-a născut la momentul recalculării drepturilor de pensie pentru persoanele care au lucrat în condiții de expunere la radiații, beneficiare ale dreptului de pensie născut sub imperiul Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale și al actelor normative anterioare acestei legi. Acestora li s-a aplicat un stagiu de cotizare de 22 de ani și 6 luni în vederea recalculării pensiei, și nu un stagiu de 15 ani, așa cum a fost în vigoare la nașterea dreptului de pensie și cum este la data recalculării pentru alte categorii de pensionari.9.–>Curtea de Apel Brașov – Secția civilă apreciază că dispozițiile de lege criticate nu contravin prevederilor art. 16 din Constituție. În acest sens, arată că prin Decizia nr. 69 din 15 octombrie 2018, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, s-a prevăzut că sintagma „stagiile complete de cotizare prevăzute de lege, corespunzătoare fiecărei situații“, cuprinsă în art. 169^1 alin. (3) din Legea nr. 263/2010, se referă la legea în vigoare la data recalculării pensiei, respectiv Legea nr. 263/2010, care conține norma respectivă.10.<!–>Scopul Legii nr. 192/2015, prin care li s-a recunoscut și persoanelor aflate în situația autorului excepției dreptul la un punctaj anual majorat, dar nu și utilizarea unui stagiu de cotizare redus în determinarea punctajului mediu anual, este de înlăturare a diferențelor scriptice, nu de majorare a pensiilor, fiind acceptată de legiuitor și situația în care pensia recalculată din oficiu este mai mică, sens în care s-a prevăzut menținerea, în plată a cuantumului celui mai avantajos, potrivit art. 169^1 alin. (4) din Legea nr. 263/2010.11.–>Prin urmare, soluția aleasă anterior de legiuitor, astfel cum a fost interpretată și în jurisprudența Înaltei Curți de Casație și Justiție, a fost aceea de a se utiliza stagiul complet de cotizare redus, conform Legii nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări sociale de stat și asistența socială, la recalculările efectuate conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, spre deosebire de reglementarea actuală, care prevede un alt stagiu de cotizare în privința recalculării vizate de art. 169^1 din Legea nr. 263/2010. De altfel, așa cum s-a arătat deja, pentru înlăturarea inechităților din sistemul de pensii publice, legiuitorul a intervenit de-a lungul timpului prin diferite soluții legislative. Potrivit legislației respective însă au fost excluși de la acordarea acestor beneficii cei care obținuseră un alt avantaj, respectiv utilizarea unui stagiu de cotizare mai mic la determinarea punctajului anual calculat prin utilizarea unei vechimi în muncă prevăzute de acte normative cu caracter special.12.<!–>Cu alte cuvinte, verificarea conformității acțiunii statale față de art. 16 din Constituție presupune, în mod necesar, că respectivele categorii de subiecți se află în situații analoage sau relevant similare (a se vedea, exemplificativ, Hotărârea din 13 iulie 2010, pronunțată de Curtea Europeană a Drepturilor Omului în Cauza Clift împotriva Regatului Unit, paragraful 66). Cu referire la semnificația acestor termeni, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a mai arătat, în hotărârea precizată, că cerința de a demonstra existența unei „poziții analoage“ nu implică faptul că trebuie să existe identitate între ceea ce se compară. Autorul plângerii trebuie să demonstreze că, având în vedere natura specifică a acesteia, se află într-o situație similară cu a altora, care au fost tratați în mod diferit.13.–>În cauza de față nu se pot identifica două categorii de subiecți care să se afle în aceeași situație, dar care să fie tratați în mod diferit, ci, dimpotrivă, în situația recalculărilor întemeiate pe dispozițiile art. 169^1 din Legea nr. 263/2010 se aplică stagiul complet de cotizare prevăzut în anexa nr. 5 la Legea nr. 263/2010, în funcție de data nașterii, pentru toate persoanele care se află în situația recalculării prevăzute de textul de lege menționat.14.<!–>În conformitate cu dispozițiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere cu privire la excepția de neconstituționalitate.15.–>Guvernul, invocând Decizia Curții Constituționale nr. 463 din 11 iulie 2019, apreciază că excepția de neconstituționalitate nu este întemeiată.16.<!–>Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,–><!–>
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, punctul de vedere al Guvernului, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:–>17.<!–>Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate.18.–>Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispozițiile art. 169^1 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010, introduse prin Legea nr. 192/2015 pentru completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, în interpretarea dată prin Decizia nr. 69 din 15 octombrie 2018, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept. Art. 169^1 din Legea nr. 263/2010 a fost introdus prin articolul unic din Legea nr. 192/2015 pentru completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 504 din 8 iulie 2015. Din motivarea excepției de neconstituționalitate, Curtea reține că autorul excepției critică în realitate sintagma „stagiile complete de cotizare prevăzute de lege, corespunzătoare fiecărei situații“ din cuprinsul art. 169^1 alin. (3) din Legea nr. 263/2010, în interpretarea dată acesteia prin Decizia nr. 69 din 15 octombrie 2018, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1037 din 6 decembrie 2018. Curtea constată că, ulterior sesizării sale, Legea nr. 263/2010 a fost abrogată prin art. 168 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1089 din 4 decembrie 2023, însă, având în vedere cele reținute prin Decizia nr. 766 din 15 iunie 2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 august 2011, în sensul că sunt supuse controlului de constituționalitate și legile sau ordonanțele ori dispozițiile din legi sau din ordonanțe ale căror efecte juridice continuă să se producă și după ieșirea lor din vigoare, precum și aplicabilitatea în cauză a dispozițiilor art. 169^1 alin. (3) din Legea nr. 263/2010, urmează să supună controlului de constituționalitate dispozițiile de lege cu care a fost sesizată, care au următorul conținut:Art. 169^1 alin. (3): „În cazul persoanelor prevăzute la alin. (2), la numărul total de puncte realizate de acestea până la data prezentei recalculări se adaugă numărul de puncte corespunzător majorării rezultate în urma aplicării prevederilor alin. (1), la determinarea punctajului mediu anual utilizându-se stagiile complete de cotizare prevăzute de lege, corespunzătoare fiecărei situații.“19.<!–>Curtea reține că prin Decizia nr. 69 din 15 octombrie 2018, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, s-a stabilit că, „în interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 169^1 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, introdus prin Legea nr. 192/2015 pentru completarea acestei legi, sintagma «stagiile complete de cotizare prevăzute de lege, corespunzătoare fiecărei situații» se referă la legea în vigoare la data recalculării pensiei prin acordarea majorării de punctaj, respectiv la Legea nr. 263/2010“.20.–>Autorul excepției consideră că dispozițiile de lege criticate sunt contrare prevederilor constituționale ale art. 16 referitor la egalitatea în drepturi a cetățenilor.21.<!–>Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea reține că situația pe care o pune în discuție autorul excepției privește persoanele pensionate anterior intrării în vigoare a Legii nr. 263/2010 și a căror pensie a fost recalculată potrivit art. 169^1 alin. (3) din Legea nr. 263/2010, cu luarea în calcul a stagiului de cotizare prevăzut de art. 57 alin. (3) din aceeași lege, care se aplică persoanelor care au realizat un stagiu de cotizare de cel puțin 15 ani în zona I de expunere la radiații sau de cel puțin 17 ani în zona a II-a de expunere la radiații, în locurile de muncă prevăzute la art. 30 alin. (1) lit. b), respectiv activitățile de cercetare, explorare, exploatare sau prelucrare a materiilor prime nucleare, zonele I și II de expunere la radiații.22.–>Așa cum Curtea Constituțională a reținut prin Decizia nr. 463 din 11 iulie 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 911 din 12 noiembrie 2019, paragraful 50, pentru a beneficia de creșterea punctajelor anuale prevăzută de dispozițiile art. 169^1 din Legea nr. 263/2010, pensionarii vizați de acestea trebuie să îndeplinească, în mod cumulativ, următoarele condiții: (1) drepturile de pensie au fost stabilite potrivit legislației anterioare datei de 1 ianuarie 2011; (2) au desfășurat activități în locuri de muncă încadrate în grupa I și/sau grupa a II-a de muncă potrivit legislației anterioare datei de 1 aprilie 2001, respectiv activități în locuri de muncă încadrate în condiții deosebite și/sau condiții speciale, potrivit legii; și (3) nu au beneficiat, anterior adoptării art. 169^1 din Legea nr. 263/2010, de majorarea punctajelor anuale conform actelor normative enumerate în art. 169^1 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 și nici de majorarea punctajului pentru perioadele realizate în condiții speciale după data de 1 aprilie 2001.23.<!–>Dispozițiile art. 169^1 din Legea nr. 263/2010, care au fost introduse prin Legea nr. 192/2015, dar au început să își producă efectele începând cu data de 1 ianuarie 2016, fac parte dintr-o succesiune de acte normative prin care legiuitorul a urmărit instituirea unei reglementări cât mai uniforme, dar și cât mai echitabile pentru persoanele care, anterior intrării în vigoare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, au lucrat în grupele superioare de muncă ori care, după intrarea în vigoare a acestei legi, au desfășurat muncă în condiții deosebite sau speciale. În acest sens au fost, spre exemplu, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 637 din 4 septembrie 2008, Legea nr. 218/2008 pentru modificarea și completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 31 octombrie 2008, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 826 din 9 decembrie 2008, ori dispozițiile art. 169 din Legea nr. 263/2010.24.–>Ca urmare a intrării în vigoare a dispozițiilor art. 169^1 din Legea nr. 263/2010, pensiile persoanelor aflate în ipoteza acestui articol de lege au fost recalculate din oficiu. În acest sens, Curtea Constituțională, prin Decizia nr. 169 din 9 martie 2021, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 594 din 14 iunie 2021, paragraful 41, a arătat că recalcularea pensiei în temeiul art. 169^1 din Legea nr. 263/2010 a reprezentat o procedură aplicabilă, din oficiu, tuturor persoanelor aflate în ipoteza normei. Deși textul de lege nu se referă în mod expres la aplicabilitatea din oficiu a procedurii de recalculare, dispozițiile art. 134 alin. (14) din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 257/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 214 din 28 martie 2011, așa cum au fost completate prin articolul unic din Hotărârea Guvernului nr. 291/2017, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 334 din 8 mai 2017, precizează că recalcularea drepturilor de pensie conform prevederilor art. 169^1 din lege se efectuează din oficiu.25.<!–>Prin Decizia nr. 69 din 15 octombrie 2018, Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept a decis că, în interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 169^1 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, introdus prin Legea nr. 192/2015 pentru completarea acestei legi, sintagma „stagiile complete de cotizare prevăzute de lege, corespunzătoare fiecărei situații“ se referă la legea în vigoare la data recalculării pensiei prin acordarea majorării de punctaj, respectiv la Legea nr. 263/2010.26.–>Prin art. 134 alin. (8) din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 257/2011, cu completările aduse prin Hotărârea Guvernului nr. 291/2017, s-a dispus că, la recalcularea pensiilor, conform prevederilor art. 169^1 din lege, se utilizează stagiile complete de cotizare prevăzute de lege, în vigoare la data de la care se cuvin drepturile recalculate, corespunzătoare fiecărei situații, respectiv: a) stagiile complete de cotizare prevăzute în anexa nr. 5 la lege; b) stagiile complete de cotizare prevăzute la art. 56 și 57 din lege; c) stagiile complete de cotizare prevăzute la art. 58 și 59 din lege.27.<!–>Dispozițiile art. 57 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 au prevăzut inițial că pentru persoanele care au realizat un stagiu de cotizare de cel puțin 15 ani în zona I de expunere la radiații sau de cel puțin 17 ani în zona a II-a de expunere la radiații, în locurile de muncă prevăzute la art. 30 alin. (1) lit. b), stagiul complet de cotizare este de 22 de ani și 6 luni, în cazul celor care au desfășurat activitate în zona I de expunere la radiații, respectiv de 25 de ani și 6 luni, în cazul celor care au desfășurat activitate în zona a II-a de expunere la radiații.28.–>Ulterior, dispozițiile art. 57 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 au fost modificate prin art. I pct. 2 din Legea nr. 155/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 din 20 iulie 2016, prevăzându-se un stagiu complet de cotizare mai favorabil, respectiv de 15 ani, în cazul celor care au desfășurat activitate în zona I de expunere la radiații, și de 17 ani, în cazul celor care au desfășurat activitate în zona a II-a de expunere la radiații.29.<!–>Potrivit art. II alin. (1) din Legea nr. 155/2016, de prevederile art. 56 și 57 din Legea nr. 263/2010 beneficiază, la cerere, și persoanele ale căror drepturi de pensie s-au deschis în perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2011 și data intrării în vigoare a acestei legi.30.–>Beneficiul recalculării pensiilor potrivit stagiului complet de cotizare mai favorabil prevăzut de art. 57 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 nu este prevăzut și pentru persoanele care au ieșit la pensie anterior Legii nr. 263/2010, Decizia nr. 69 din 15 octombrie 2018, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept confirmând această interpretare.31.<!–>Drept urmare, autorul excepției consideră că se creează o discriminare între persoanele pensionate anterior datei intrării în vigoare a Legii nr. 263/2010 în raport cu cele pensionate ulterior acestei date, întrucât acestea din urmă beneficiază de posibilitatea recalculării pensiei cu luarea în calcul a unui stagiu complet de cotizare mai mic.32.–>Or, față de aceste critici, Curtea reține că, deși la calculul pensiei cele două categorii de persoane au fost supuse deopotrivă prevederilor art. 57 alin. (3) din Legea nr. 263/2010, această împrejurare nu semnifică faptul că aceste persoane se află în situații identice. Categoriile de persoane comparate de autorul excepției au obținut dreptul la pensie sub imperiul unor reglementări diferite, care au prevăzut condiții de pensionare diferite, astfel că instituirea unui regim juridic aplicabil diferit este justificată. Așa cum Curtea Constituțională a reținut în mod constant în jurisprudența sa – spre exemplu, Decizia nr. 76 din 9 februarie 2021, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 499 din 13 mai 2021, paragraful 21 -, situația diferită în care se află cetățenii în funcție de reglementarea aplicabilă potrivit principiului tempus regit actum nu poate fi privită ca o încălcare a dispozițiilor constituționale care consacră egalitatea în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și discriminări. Astfel, data pensionării, anterioară sau ulterioară intrării în vigoare a noii reglementări în materie, generează situații juridice diferite, care impun și justifică un tratament juridic diferențiat.33.<!–>Cu toate acestea, Curtea observă că legiuitorul, deși nu a prevăzut pentru persoanele pensionate anterior Legii nr. 263/2010 beneficiul recalculării pensiei cu luarea în calcul a stagiului de cotizare reglementat de art. 57 alin. (3) din Legea nr. 263/2010, așa cum a fost modificat prin art. I pct. 2 din Legea nr. 155/2016, a intervenit însă prin reglementarea art. 169^2 din Legea nr. 263/2010. Acest articol de lege a fost introdus prin art. I pct. 3 din Legea nr. 221/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 661 din 30 iulie 2018. Așa cum a reținut și Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept prin Decizia nr. 69 din 15 octombrie 2018, paragrafele 71-77, dispozițiile art. 169^2 din Legea nr. 263/2010 implică o schimbare a concepției legislative în raport cu dispozițiile art. 169^1 din aceeași lege, în sensul acordării, începând cu data de 1 octombrie 2018, atât a beneficiului majorării de punctaj, cât și a celui privind folosirea, la recalcularea pensiei, a unui stagiu de cotizare redus, reglementat de acte normative cu caracter special. Or, dispozițiile art. 169^1 din Legea nr. 263/2010 au prevăzut doar creșterea punctajelor anuale, fără a fi luate în calcul la stabilirea pensiei stagiile de cotizare prevăzute de legile speciale, în vigoare la data pensionării, ci stagiul complet de cotizare prevăzut de Legea nr. 263/2010.34.–>Prin urmare, legiuitorul a intervenit prin reglementări distincte, în acord cu prevederile constituționale atât ale art. 16, cât și ale art. 47, care consacră dreptul exclusiv al legiuitorului de a reglementa condițiile de calcul al pensiei. În acest sens sunt și cele reținute prin Decizia nr. 736 din 24 octombrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 4 din 4 ianuarie 2007, potrivit cărora, în vederea creării unui cadru legislativ cât mai coerent și unitar, în scop reparatoriu ori pentru a înlătura unele diferențe majore de tratament între persoanele pensionate sub imperiul unor acte normative diferite, potrivit principiului tempus regit actum, legiuitorul poate prevedea prin actele normative în vigoare proceduri de recorelare sau recalculare a pensiilor stabilite în temeiul legislației anterioare, cu utilizarea elementelor de calcul al pensiei prevăzute de legislația în vigoare la momentul efectuării acestor proceduri. Instituirea acestor proceduri intră în competența exclusivă a legiuitorului, care, potrivit art. 47 alin. (2) din Constituție, se bucură de atribuția de a stabili condițiile și criteriile de acordare a acestor drepturi, inclusiv modalitățile de calcul al cuantumului lor.35.<!–>Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ–>
În numele legii<!–>
DECIDE:–><!–>
Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate ridicată de Gheorghe Brândușe în Dosarul nr. 3.831/62/2019 al Curții de Apel Brașov – Secția civilă și constată că sintagma „stagiile complete de cotizare prevăzute de lege, corespunzătoare fiecărei situații“ din cuprinsul art. 169^1 alin. (3) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, în interpretarea dată acesteia prin Decizia nr. 69 din 15 octombrie 2018, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, este constituțională în raport cu criticile formulate.–>Definitivă și general obligatorie.<!–>Decizia se comunică Curții de Apel Brașov – Secția civilă și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.–>Pronunțată în ședința din data de 27 februarie 2025.<!–>
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE–>
MARIAN ENACHE<!–>
Magistrat-asistent,–>
Patricia-Marilena Ionea<!–>
–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters