DECIZIA nr. 148 din 21 martie 2023

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 27/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 973 din 26 octombrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 114 28/12/2018 ART. 40
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAORD DE URGENTA 114 28/12/2018 ART. 40
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 90 06/12/2017 ART. 12
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAORD DE URGENTA 90 06/12/2017 ART. 12
ActulREFERIRE LAOUG 99 15/12/2016 ART. 11
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 99 15/12/2016 ART. 11
ActulREFERIRE LAOUG 57 09/12/2015 ART. 12
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 57 09/12/2015 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 53
ART. 10REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 11REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 14REFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 14
ART. 16REFERIRE LADECIZIE 444 28/06/2018
ART. 16REFERIRE LADECIZIE 42 22/01/2014
ART. 18REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 20REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 20REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ART. 20REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ART. 20REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ART. 20REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 21REFERIRE LAOUG 99 15/12/2016 ART. 11
ART. 22REFERIRE LAORD DE URGENTA 114 28/12/2018 ART. 40
ART. 22REFERIRE LALEGE 153 28/06/2017 ART. 44
ART. 22REFERIRE LAORD DE URGENTA 90 06/12/2017 ART. 12
ART. 22REFERIRE LAOUG 99 15/12/2016 ART. 11
ART. 22REFERIRE LAOUG 57 09/12/2015 ART. 12
ART. 22REFERIRE LADECIZIE 766 15/06/2011
ART. 22REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 23REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 23REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 20
ART. 23REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 124
ART. 23REFERIRE LAPROTOCOL 20/03/1952 ART. 1
ART. 23REFERIRE LAPROTOCOL 20/03/1952 ART. 2
ART. 23REFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 14
ART. 24REFERIRE LADECIZIE 90 07/02/2012
ART. 24REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 24REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 61
ART. 25REFERIRE LADECIZIE 536 15/07/2021
ART. 25REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004
ART. 25REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 27REFERIRE LALEGE 341 12/07/2004 ART. 4
ART. 29REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 124
ART. 30REFERIRE LADECIZIE 317 19/05/2022
ART. 30REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ART. 30REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 30REFERIRE LAPROTOCOL 20/03/1952 ART. 1
ART. 30REFERIRE LAPROTOCOL 20/03/1952 ART. 2
ART. 30REFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 6
ART. 31REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 31REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 31REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 31REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 31REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 34 30/01/2024





Marian Enache<!–> – președinte–>
Mihaela Ciochină<!–> – judecător–>
Cristian Deliorga<!–> – judecător–>
Dimitrie-Bogdan Licu<!–> – judecător–>
Laura-Iuliana Scântei<!–> – judecător–>
Gheorghe Stan<!–> – judecător–>
Livia Doina Stanciu<!–> – judecător–>
Elena-Simina Tănăsescu<!–> – judecător–>
Varga Attila<!–> – judecător–>
Cristina-Cătălina Turcu<!–> – magistrat-asistent–>

având în vedere actele și lucrările dosarelor, reține următoarele:–>10.<!–>Prin încheierile din 30 ianuarie 2019 și 20 decembrie 2018, pronunțate în dosarele nr. 27.797/3/2018 și nr. 27.800/3/2018, Tribunalul București – Secția a VIII-a conflicte de muncă și asigurări sociale a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 12 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare, ale art. 11 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2016 privind unele măsuri pentru salarizarea personalului plătit din fonduri publice, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare și ale art. 12 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene. Excepția a fost ridicată de Mihai Dincă și de Traian Vasu în cauze având ca obiect obligarea caselor de pensii la plata diferențelor dintre indemnizația lunară încasată efectiv și indemnizația care s-ar fi cuvenit dacă se aplicau coeficienții prevăzuți de Legea recunoștinței pentru victoria Revoluției Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Brașov din noiembrie 1987 și pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului – Lupeni – august 1977 nr. 341/2004 asupra câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, aferent anului în care se face plata.11.–>Prin Decizia civilă nr. 1.099 din 25 februarie 2019, pronunțată în Dosarul nr. 10.149/3/2018, Curtea de Apel București – Secția a VII-a pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 12 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015, ale art. 11 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2016 și ale art. 12 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2017. Excepția a fost ridicată de Ștefan Nanu într-o cauză având ca obiect apelul împotriva hotărârii prin care s-au respins cererea de obligare a casei de pensii la plata diferențelor dintre indemnizația lunară încasată efectiv și indemnizația care s-ar fi cuvenit dacă se aplicau coeficienții prevăzuți de Legea nr. 341/2004 asupra câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, aferent anului în care se face plata.12.<!–>Prin încheierile din 5 februarie 2019, 19 aprilie 2019 și 4 iunie 2019, pronunțate în dosarele nr. 11.931/3/2018, nr. 8.881/3/2018* și nr. 27.804/3/2018, Curtea de Apel București – Secția a VII-a pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 12 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015, ale art. 11 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2016, ale art. 12 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2017 și ale art. 40 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene. Excepția a fost ridicată de Horia Niță, de Genu Scăunașu și de Ștefan Mihalcea în cauze având ca obiect apelul împotriva hotărârilor prin care s-au respins cererile de obligare a caselor de pensii la plata diferențelor dintre indemnizația lunară încasată efectiv și indemnizația care s-ar fi cuvenit dacă se aplicau coeficienții prevăzuți de Legea nr. 341/2004 asupra câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, aferent anului în care se face plata.13.–>În motivarea excepției de neconstituționalitate se arată, în esență, că, potrivit textelor de lege criticate, există revoluționari care primesc indemnizația în cuantum „cuvenit“ și revoluționari care primesc indemnizația plafonată, respectiv în cuantumul „aflat în plată“, ceea ce creează o discriminare între cele două categorii. Această discriminare nu este creată de Legea nr. 341/2004, ci prin legile de fundamentare a bugetului asigurărilor de stat, care impun un tratament diferențiat fără ca acesta să respecte criteriile de a fi obiectiv și rezonabil. Tratamentul diferențiat este raportat la momentul la care se naște dreptul la indemnizație, moment care nu poate fi asimilat unui criteriu obiectiv și rezonabil.14.<!–>Autorii invocă hotărârile din 16 septembrie 1996, 22 octombrie 1996, 18 februarie 2009 pronunțate de Curtea Europeană a Drepturilor Omului în cauzele Gaygusuz împotriva Austriei, Stubbings și alții împotriva Regatului Unit, Andrejeva împotriva Letoniei și Decizia de admisibilitate din 16 decembrie 1974 pronunțată în Cauza Müller împotriva Austriei, prin care instanța europeană a decis că există discriminare în sensul art. 14 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale atunci când persoane aflate în situații identice sau comparabile se bucură de un tratament preferențial unele față de altele și că o reducere substanțială a nivelului pensiei afectează substanța dreptului de proprietate și a dreptului de a rămâne beneficiar al sistemului de asigurare la bătrânețe.15.–>Autorii arată că, aplicând jurisprudența menționată la spețele deduse judecății, rezultă că există tratament discriminatoriu între aceiași beneficiari, întrucât unii primesc indemnizațiile în cuantumul „cuvenit“, iar alții într-un cuantum plafonat la cel existent în plată. Diferența dintre cuantumurile indemnizației este dată de data nașterii dreptului la indemnizație, ceea ce nu reprezintă un criteriu obiectiv și rezonabil. De asemenea, nu există un scop legitim pentru a crea această diferențiere între beneficiarii Legii nr. 341/2004 și nici un raport rezonabil de proporționalitate între scopul legitim și mijloacele utilizate pentru atingerea lui.16.<!–>Sunt invocate și deciziile Curții Constituționale nr. 42 din 22 ianuarie 2014 și nr. 444 din 28 iunie 2018, prin care s-a reținut că măsura de suspendare repetată a acestor drepturi la indemnizație, pentru mai mulți ani la rând, ar putea afecta caracterul previzibil al normelor de lege, creând incertitudine cu privire la existența acestor drepturi, iar atunci „când o dispoziție legală este în vigoare și prevede plata anumitor beneficii, iar condițiile stipulate sunt respectate, autoritățile nu pot refuza în mod deliberat plata acestora atât timp cât dispozițiile legale rămân în vigoare“.17.–>Tribunalul București – Secția a VIII-a conflicte de muncă și asigurări sociale și Curtea de Apel București – Secția a VII-a pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, arătând că diversele categorii de beneficiari ai legii se află în situații diferite, iar indemnizațiile au un caracter reparatoriu, legiuitorul având deplina competență de a stabili condițiile și criteriile de acordare a acestora.18.<!–>Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, actele de sesizare au fost comunicate președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.19.–>Președinții celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.
CURTEA,<!–>–>
examinând actele de sesizare, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile autorilor excepției și ale procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate ridicată de Mihai Dincă și Traian Vasu în dosarele nr. 27.797/3/2018 și nr. 27.800/3/2018 ale Tribunalului București – Secția a VIII-a conflicte de muncă și asigurări sociale și de Ștefan Nanu, Horia Niță, Genu Scăunașu și Ștefan Mihalcea în dosarele nr. 10.149/3/2018, nr. 11.931/3/2018, nr. 8.881/3/2018* și nr. 27.804/3/2018 ale Curții de Apel București – Secția a VII-a pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale și constată că dispozițiile art. 12 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare, ale art. 11 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2016 privind unele măsuri pentru salarizarea personalului plătit din fonduri publice, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare, ale art. 12 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene și ale art. 40 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene sunt constituționale în raport cu criticile formulate.–>Definitivă și general obligatorie.<!–>Decizia se comunică Tribunalului București – Secția a VIII-a conflicte de muncă și asigurări sociale și Curții de Apel București – Secția a VII-a pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.–>Pronunțată în ședința din data de 21 martie 2023.<!–>
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE–>
MARIAN ENACHE<!–>
Magistrat-asistent,–>
Cristina-Cătălina Turcu<!–>
–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters