DECIZIA nr. 160 din 5 mai 2025

Redacția Lex24
Publicat in ICCJ: DECIZII, 22/07/2025


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 30 iunie 2025
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 48 23/03/2021
ActulINTERPRETAREANEXA 23/03/2021 CAP. 2
ActulREFERIRE LAANEXA 23/03/2021 CAP. 2
ActulREFERIRE LACOD PR CIVILĂ (R) 01/07/2010 ART. 521
ActulREFERIRE LALEGE 215 27/05/2004
ActulREFERIRE LAOG 42 29/01/2004
ActulREFERIRE LAOG 42 29/01/2004 ART. 15
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 62 13/06/2024
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 62 13/06/2024 ART. 1
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 62 13/06/2024 ART. 2
ART. 1REFERIRE LAHOTARARE 20 14/03/2023
ART. 1REFERIRE LAREGULAMENT 14/03/2023 ART. 35
ART. 1REFERIRE LAORDIN 48 23/03/2021
ART. 1REFERIRE LAORDIN 48 23/03/2021 ANEXA 1
ART. 1REFERIRE LACOD PR CIVILĂ (R) 01/07/2010 ART. 520
ART. 1REFERIRE LACOD PR CIVILĂ (R) 01/07/2010 ART. 521
ART. 3REFERIRE LAREGULAMENT 14/03/2023 ART. 36
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Dosar nr. 190/1/2025<!–>

Mariana Constantinescu–> – vicepreședintele Înaltei Curți de Casație și Justiție – președintele completului<!–>
Adina Georgeta Ponea–> – pentru președintele Secției I civile<!–>
Adina Oana Surdu–> – președintele Secției a II-a civile<!–>
Elena Diana Tămagă–> – președintele Secției de contencios administrativ și fiscal<!–>
Adina Georgeta Nicolae–> – judecător la Secția I civilă<!–>
Lavinia Dascălu–> – judecător la Secția I civilă<!–>
Cristina Truțescu–> – judecător la Secția I civilă<!–>
Mihai Andrei Negoescu-Gândac–> – judecător la Secția I civilă<!–>
Cristina Dobrescu–> – judecător la Secția I civilă<!–>
Mărioara Isailă–> – judecător la Secția a II-a civilă<!–>
Rodica Zaharia–> – judecător la Secția a II-a civilă<!–>
Ștefan Lucaciuc–> – judecător la Secția a II-a civilă<!–>
Simona Maria Zarafiu–> – judecător la Secția a II-a civilă<!–>
Adriana Nicolae–> – judecător la Secția a II-a civilă<!–>
Luiza Maria Păun–> – judecător la Secția de contencios administrativ și fiscal<!–>
Gheza Attila Farmathy–> – judecător la Secția de contencios administrativ și fiscal<!–>
Maria Hrudei–> – judecător la Secția de contencios administrativ și fiscal<!–>
Andreea Marchidan–> – judecător la Secția de contencios administrativ și fiscal<!–>
Ramona Maria Gliga–> – judecător la Secția de contencios administrativ și fiscal<!–>

–>1.<!–>Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, învestit cu soluționarea Dosarului nr. 190/1/2025, este legal constituit conform dispozițiilor art. 520 alin. (8) din Codul de procedură civilă și ale art. 35 alin. (1) din Regulamentul privind organizarea și funcționarea administrativă a Înaltei Curți de Casație și Justiție, aprobat prin Hotărârea Colegiului de conducere al Înaltei Curți de Casație și Justiție nr. 20/2023, cu modificările și completările ulterioare (Regulamentul).2.–>Ședința este prezidată de doamna judecător Mariana Constantinescu, vicepreședintele Înaltei Curți de Casație și Justiție.3.<!–>La ședința de judecată participă doamna Raluca Emilia Leote, magistrat-asistent în cadrul Secțiilor Unite, desemnat în temeiul art. 36 din Regulament.4.–>Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept ia în examinare sesizarea formulată de Tribunalul Dolj – Secția contencios administrativ și fiscal în Dosarul nr. 6.206/63/2023.5.<!–>Magistratul-asistent prezintă referatul cauzei, arătând că la dosar a fost depus raportul întocmit de judecătorii-raportori, care a fost comunicat părților, nefiind formulate puncte de vedere la raport.6.–>Constatând că nu sunt chestiuni prealabile, Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept rămâne în pronunțare asupra sesizării în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile.
ÎNALTA CURTE,<!–>–>
deliberând asupra chestiunii de drept cu care a fost sesizată, constată următoarele: <!–>I.–>Titularul și obiectul sesizării7.<!–>Tribunalul Dolj – Secția contencios administrativ și fiscal a dispus, prin Încheierea din 20 noiembrie 2024, în Dosarul nr. 6.206/63/2023, sesizarea Înaltei Curți de Casație și Justiție, în temeiul art. 2 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 62/2024, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea următoarei chestiuni de drept:Dacă prin noțiunea de „medic veterinar angajat al cabinetului“ menționată la pct. 2.2.5 lit. c) pct. 2 pct. (i) din Ordinul nr. 48 din 23 martie 2021 pentru aprobarea documentației de atribuire a contractelor de concesiune prevăzute la art. 15 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activității sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările și completările ulterioare, care cuprinde condițiile, criteriile, regulile și alte informații necesare pentru a asigura operatorilor economici o informare completă, corectă și explicită cu privire la solicitările autorității contractante sau la elementele concesiunii, obiectul contractului și modul de desfășurare a procedurii de atribuire, inclusiv specificațiile tehnice sau documentul descriptiv, condițiile contractuale propuse, formatele și modul de prezentare a documentelor de către candidați/ofertanți, informațiile privind obligațiile generale aplicabile candidaților/ofertanților, se înțelege persoana care a încheiat un contract individual de muncă cu normă întreagă sau poate fi și cea care a încheiat un contract individual de muncă cu timp parțial.–>

II.<!–>Dispozițiile legale supuse interpretării8.–>Anexa la Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 48/2021 pentru aprobarea documentației de atribuire a contractelor de concesiune prevăzute la art. 15 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activității sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările și completările ulterioare, care cuprinde condițiile, criteriile, regulile și alte informații necesare pentru a asigura operatorilor economici o informare completă, corectă și explicită cu privire la solicitările autorității contractante sau la elementele concesiunii, obiectul contractului și modul de desfășurare a procedurii de atribuire, inclusiv specificațiile tehnice sau documentul descriptiv, condițiile contractuale propuse, formatele și modul de prezentare a documentelor de către candidați/ofertanți, informațiile privind obligațiile generale aplicabile candidaților/ofertanților (Ordinul nr. 48/2021).Pct. 2.2.5. lit. c) pct. 2 pct. (i): 2.<!–>calificarea și numărul personalului angajat suplimentar – punctaj maxim: 48 de puncte:(i)–>cel puțin un medic veterinar angajat al cabinetului de mai puțin de un an: 10 puncte;<!–>III.–>Expunerea succintă a procesului în cadrul căruia s-a invocat chestiunea de drept9.<!–>Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Dolj – Secția de contencios administrativ și fiscal la 16 octombrie 2023, cu nr. 6.206/63/2023, reclamantul Cabinet Medical Veterinar X, în contradictoriu cu pârâta Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Dolj, a solicitat ca prin hotărârea ce se va pronunța să se dispună:anularea/nulitatea anexei nr. 1 la Raportul procedurii și a Grilei de punctaj aferente, publicate pe site-ul Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor Dolj la 11 septembrie 2023, cu nr. yyy, întrucât nu au fost transcrise în mod corect datele și nu a fost realizat corect calculul matematic conform ofertei depuse;anularea procedurii de atribuire a contractului de concesiune activități sanitar-veterinare împărțit pe 29 de loturi, respectiv lotul nr. www, pentru lipsa temeiului în care a fost acordat punctajul.IV.–>Motivele reținute de titularul sesizării cu privire la admisibilitatea procedurii10.<!–>Instanța de trimitere a apreciat că sesizarea în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile îndeplinește condițiile de admisibilitate prevăzute de art. 2 alin. (1) raportat la art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 62/2024.V.–>Punctele de vedere ale părților cu privire la dezlegarea chestiunii de drept11.<!–>Reclamantul a formulat un punct de vedere privind necesitatea sesizării Înaltei Curți de Casație și Justiție în vederea pronunțării unei hotărâri prin care să se dea rezolvare de principiu chestiunii de drept.VI.–>Punctul de vedere al completului care a formulat sesizarea cu privire la dezlegarea chestiunii de drept12.<!–>Instanța de trimitere a reținut că, prin cererea de chemare în judecată, reclamantul a solicitat anularea procedurii de atribuire a unui contract de concesiune activități sanitarveterinare, apreciind că evaluarea ofertei depuse de contracandidatul său a fost greșit realizată de către pârâtă, invocând, printre altele, acordarea unui punctaj maxim pentru medicii veterinari angajați de acesta pentru un timp parțial de muncă (2 ore/zi).13.–>Față de circumstanțele speței și de dispozițiile pct. 2.2.5 din anexa la Ordinul nr. 48/2021, instanța de trimitere a considerat că se impune a se stabili dacă prin medic veterinar angajat al cabinetului se înțelege persoana care a încheiat un contract individual de muncă cu normă întreagă sau poate fi și cea care a încheiat un contract individual de muncă cu timp parțial.VII.<!–>Jurisprudența instanțelor naționale14.–>În raport cu întrebarea cu care a fost sesizată instanța supremă în prezentul dosar, nu a fost necesară consultarea jurisprudenței instanțelor naționale.VIII.<!–>Jurisprudența Curții Constituționale și a Înaltei Curți de Casație și Justiție15.–>Nu a fost identificată jurisprudență relevantă.IX.<!–>Raportul asupra chestiunii de drept16.–>Judecătorii-raportori au apreciat că sesizarea în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile este inadmisibilă, întrucât nu sunt îndeplinite toate condițiile de admisibilitate prevăzute de art. 2 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 62/2024.X.<!–>Înalta Curte de Casație și Justiție17.–>Sesizarea de față este fundamentată pe Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 62/2024, al cărei domeniu de reglementare, conturat prin dispozițiile art. 1, este reprezentat de procesele privind stabilirea și/sau plata drepturilor salariale ori de natură salarială ale personalului plătit din fondurile publice, inclusiv cele privind obligarea la emiterea actelor administrative sau privind anularea actelor administrative emise pentru acest personal, precum și de procesele privind stabilirea și/sau plata drepturilor la pensie sau/și cele privind alte prestații de asigurări sociale ale personalului plătit din fonduri publice, indiferent de natura și obiectul proceselor, de calitatea părților ori de instanța competentă să le soluționeze.18.<!–>Înalta Curte constată însă că litigiul dedus spre soluționare tribunalului nu se circumscrie acestui domeniu specific, nici prin prisma obiectului clar determinat al cererii de chemare în judecată, nici dacă s-ar avea în vedere legătura stabilită de instanța de trimitere, respectiv împrejurarea că fondurile de care ar beneficia reclamantul ar fi unele cu caracter public.19.–>Astfel, sesizarea privește un litigiu în care reclamantul, în contradictoriu cu autoritatea contractantă, a solicitat anularea procedurii de atribuire a unui contract de concesiune activități sanitar-veterinare, desfășurată în baza Ordinului nr. 48/2021 și a Ordonanței Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activității sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările și completările ulterioare.20.<!–>Sumele aferente serviciilor prestate de medicii veterinari provin din bugetul unei autorități publice centrale, respectiv al Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, dar plățile se realizează pe baza facturilor fiscale emise de concesionar, în temeiul contractului de concesiune, astfel încât respectivele sume nu pot fi asimilate unor drepturi de natură salarială ale personalului plătit din fonduri publice.21.–>De asemenea, nu se poate trece cu vederea faptul că instanța de trimitere face vorbire despre fondurile cu caracter public de care ar urma să beneficieze reclamantul doar pentru a reține incidența Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 62/2024, fără a fi îndeplinită însă condiția de admisibilitate a unei asemenea dezlegări referitoare la existența unei chestiuni de drept de a cărei lămurire să depindă soluționarea pe fond a cauzei.22.<!–>Conchizând, Înalta Curte reiterează faptul că Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 62/2024 vizează exclusiv litigiile referitoare la drepturile salariale și de natură salarială ale personalului plătit din fonduri publice, precum și pe cele privind drepturile de pensie și alte prestații de asigurări sociale ale acestui personal, iar speța de față nu are ca obiect astfel de drepturi, ci contestarea modalității de atribuire a unui contract de concesiune în procedura achizițiilor publice, fără a pune în discuție plata sumelor aferente respectivului contract, aspecte ce exclud incidența procedurii speciale reglementate de ordonanța menționată.23.–>În aceste condiții, constatând neîntrunirea cerințelor analizate, sesizarea formulată în baza art. 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 62/2024 apare ca inadmisibilă, urmând a fi respinsă ca atare.24.<!–>Pentru aceste considerente, în temeiul art. 2 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 62/2024, cu referire la art. 521 din Codul de procedură civilă,
ÎNALTA CURTE DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE–>
În numele legii<!–>
DECIDE:–><!–>
Respinge, ca inadmisibilă, sesizarea formulată de Tribunalul Dolj – Secția contencios administrativ și fiscal, în Dosarul nr. 6.206/63/2023, privind pronunțarea unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea următoarei chestiuni de drept:Dacă prin noțiunea de „medic veterinar angajat al cabinetului“ menționată la pct. 2.2.5 lit. c) pct. 2 pct. (i) din Ordinul nr. 48 din 23 martie 2021 pentru aprobarea documentației de atribuire a contractelor de concesiune prevăzute la art. 15 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activității sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 215/2004 pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activității veterinare, cu modificările și completările ulterioare, care cuprinde condițiile, criteriile, regulile și alte informații necesare pentru a asigura operatorilor economici o informare completă, corectă și explicită cu privire la solicitările autorității contractante sau la elementele concesiunii, obiectul contractului și modul de desfășurare a procedurii de atribuire, inclusiv specificațiile tehnice sau documentul descriptiv, condițiile contractuale propuse, formatele și modul de prezentare a documentelor de către candidați/ofertanți, informațiile privind obligațiile generale aplicabile candidaților/ofertanților, se înțelege persoana care a încheiat un contract individual de muncă cu normă întreagă sau poate fi și cea care a încheiat un contract individual de muncă cu timp parțial.–><!–>Obligatorie, potrivit dispozițiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.–>Pronunțată în ședință publică astăzi, 5 mai 2025.<!–>
VICEPREȘEDINTELE ÎNALTEI CURȚI DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE–>
MARIANA CONSTANTINESCU<!–>
Magistrat-asistent,–>
Raluca Emilia Leote<!–>
–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters