DECIZIA nr. 411 din 10 iunie 2021

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 14/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 935 din 30 septembrie 2021
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 153 28/06/2017 ART. 38
ActulREFERIRE LACODUL MUNCII (R) 24/01/2003 ART. 162
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LALEGE 153 28/06/2017 ART. 25
ART. 1REFERIRE LALEGE 153 28/06/2017 ART. 38
ART. 1REFERIRE LACODUL MUNCII (R) 24/01/2003 ART. 162
ART. 1RESPINGE NECONSTITUTIONALITATEACODUL MUNCII (R) 24/01/2003 ART. 162
ART. 2RESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 153 28/06/2017 ART. 38
ART. 3REFERIRE LACODUL MUNCII (R) 24/01/2003 ART. 162
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 53
ART. 8REFERIRE LACODUL MUNCII (R) 24/01/2003 ART. 162
ART. 8REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 8REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 9REFERIRE LADECIZIE 700 06/10/2020
ART. 9REFERIRE LADECIZIE 874 25/06/2010
ART. 10REFERIRE LALEGE 153 28/06/2017 ART. 38
ART. 10REFERIRE LACODUL MUNCII (R) 24/01/2003 ART. 162
ART. 11REFERIRE LACODUL MUNCII (R) 24/01/2003 ART. 162
ART. 12REFERIRE LACODUL MUNCII (R) 24/01/2003 ART. 162
ART. 13REFERIRE LALEGE 153 28/06/2017 ART. 38
ART. 13REFERIRE LAORD DE URGENTA 90 06/12/2017
ART. 13REFERIRE LADECIZIE 874 25/06/2010
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 53
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 53
ART. 15REFERIRE LACODUL MUNCII (R) 24/01/2003 ART. 162
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 18REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 18REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 19REFERIRE LALEGE 153 28/06/2017 ART. 38
ART. 19REFERIRE LACODUL MUNCII (R) 24/01/2003 ART. 162
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 8
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 53
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 8
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 53
ART. 21REFERIRE LADECIZIE 700 06/10/2020
ART. 21REFERIRE LACODUL MUNCII (R) 24/01/2003 ART. 162
ART. 22REFERIRE LADECIZIE 874 25/06/2010
ART. 23REFERIRE LADECIZIE 1658 28/12/2010
ART. 23REFERIRE LADECIZIE 364 28/09/2004
ART. 23REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ART. 23REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 25REFERIRE LALEGE 153 28/06/2017 ART. 38
ART. 26REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 126
ART. 26REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 126
ART. 27REFERIRE LALEGE 153 28/06/2017 ART. 38
ART. 28REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 28REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 28REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 28REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
ART. 28REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 28REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Valer Dorneanu<!–> – președinte–>
Cristian Deliorga<!–> – judecător–>
Marian Enache<!–> – judecător–>
Daniel Marius Morar<!–> – judecător–>
Gheorghe Stan<!–> – judecător–>
Livia Doina Stanciu<!–> – judecător–>
Elena-Simina Tănăsescu<!–> – judecător–>
Varga Attila<!–> – judecător–>
Simina Popescu-Marin<!–> – magistrat-asistent–>

având în vedere actele și lucrările dosarelor, reține următoarele:–>10.<!–>Prin Încheierea din 23 septembrie 2019, pronunțată în Dosarul nr. 946/100/2018, Tribunalul Maramureș – Secția a II-a civilă contencios administrativ și fiscal a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 162 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii și ale art. 38 alin. (3) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Excepția a fost ridicată de Angelica Camelia Leta într-o cauză având ca obiect constatarea nulității unui act. 11.–>Prin Încheierea civilă din 4 septembrie 2019, pronunțată în Dosarul nr. 726/112/2018**, Curtea de Apel Cluj – Secția a IV-a pentru litigii de muncă și asigurări sociale a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 162 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii. Excepția a fost ridicată de Maria Liana Vieriu cu prilejul soluționării apelului împotriva unei hotărâri judecătorești pronunțate într-o cauză având ca obiect constatarea nulității unui act. 12.<!–>În motivarea excepției de neconstituționalitate, autoarele acesteia susțin, în esență, că prevederile art. 162 din Legea nr. 53/2003 sunt neconstituționale, deoarece creează o discriminare între angajații din sistemul privat și cel de stat. Astfel, în timp ce angajații din sistemul privat își pot negocia salariile, în situația prevăzută la art. 162 alin. (3) din Legea nr. 53/2003, angajații din sistemul public trebuie să accepte salariile stabilite prin lege, fără a avea posibilitatea să negocieze. Consultarea organizațiilor sindicale nu presupune neapărat și negocierea cu aceste organizații, consultarea limitând drastic dreptul la opțiune al reprezentanților angajaților. Astfel statul român, în calitate de angajator, nu este practic obligat să țină cont de poziția organizațiilor sindicale reprezentative. Totodată, anumiți angajați din sistemul public nu sunt membri și nu fac parte dintr-o organizație sindicală reprezentativă. În acest caz, apare în mod clar și evident o discriminare în fața legii, acești angajați neavând posibilitatea săși negocieze salariile, trebuind să accepte un salariu stabilit în mod arbitrar de către statul român, fără nicio posibilitate de negociere.13.–>Referitor la dispozițiile art. 38 alin. (3) din Legea-cadru nr. 153/2017, se arată că acestea prevăd o majorare a cuantumului brut al salariilor de bază cu 25% față de nivelul acordat pentru luna decembrie 2017, însă, în cazul autoarei excepției, prin raportarea la nivelul salariului de bază stabilit pentru anul 2022 (conform prevederii inițiale ale art. 38 alin. (6) din Legea-cadru nr. 153/2017), în realitate, salariul acesteia s-a redus, în loc să fie majorat, cu toate că Legea-cadru nr. 153/2017 utilizează sintagma „creșteri salariale“. Totodată, scăderea salarială și limitarea creșterii salariului, în modalitatea de interpretare a ordonatorului de credite a prevederilor art. 38 alin. (6) din Legea-cadru nr. 153/2017, fără a avea în vedere și modificările și completările acesteia prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, sunt atât nelegale, cât și neconstituționale, fiind contrare art. 53 din Constituție. Astfel, se susține că scăderea salarială pe care ordonatorul principal de credite a stabilit-o în fapt autoarei excepției nu se circumscrie dispozițiilor speciale și limitative ale art. 53 din Constituție. În susținerea criticii de neconstituționalitate este invocată Decizia Curții Constituționale nr. 874 din 25 iunie 2010.14.<!–>Tribunalul Maramureș – Secția a II-a civilă contencios administrativ și fiscal consideră că prevederile de lege criticate sunt constituționale.15.–>Curtea de Apel Cluj – Secția a IV-a pentru litigii de muncă și asigurări sociale apreciază ca fiind neîntemeiată excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 162 din Codul muncii în raport cu prevederile art. 16 din Constituție care consacră principiul egalității cetățenilor în fața legii. Astfel, pentru personalul din autoritățile și instituțiile publice, art. 162 alin. (3) din Legea nr. 53/2003 a prevăzut același tratament juridic. În sfera publică, salariile/indemnizațiile/soldele sunt stabilite în baza legii, potrivit art. 162 alin. (3) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, ca act al legiuitorului, iar angajatorul public nu are competența de a acorda drepturi salariale în baza unei manifestări discreționare de voință. Manifestarea sa de voință este condiționată și, totodată, limitată de lege. Așadar, atunci când legea modifică cuantumul drepturilor salariale pentru personalul din sistemul bugetar, contractul individual de muncă nu trebuie renegociat prin întâlnirea voinței concordante a celor două părți contractante pentru a se aplica noile prevederi legale, întrucât, în raport cu sursa de finanțare a cheltuielilor de personal, angajații din mediul public nu se află în aceeași situație juridică cu cei din mediul privat.16.<!–>Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.17.–>Președinții celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.
CURTEA,<!–>–>
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, susținerile avocatului autoarelor excepției, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispozițiile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:1.–>Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate ridicată de Angelica Camelia Leta în Dosarul nr. 946/100/2018 al Tribunalului Maramureș – Secția a II-a civilă contencios administrativ și fiscal și de Maria Liana Vieriu în Dosarul nr. 726/112/2018** al Curții de Apel Cluj – Secția a IV-a pentru litigii de muncă și asigurări sociale și constată că prevederile art. 162 alin. (3) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii sunt constituționale în raport cu criticile formulate.2.<!–>Respinge, ca inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 38 alin. (3) lit. a) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, excepție ridicată de Angelica Camelia Leta în Dosarul nr. 946/100/2018 al Tribunalului Maramureș – Secția a II-a civilă contencios administrativ și fiscal.Definitivă și general obligatorie.–>Decizia se comunică Tribunalului Maramureș – Secția a II-a civilă contencios administrativ și fiscal și Curții de Apel Cluj – Secția a IV-a pentru litigii de muncă și asigurări sociale și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.<!–>Pronunțată în ședința din data de 10 iunie 2021.–>
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE<!–>
prof. univ. dr. VALER DORNEANU–>
Magistrat-asistent,<!–>
Simina Popescu-Marin–>
–-<!–>–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters