DECIZIA nr. 463 din 25 octombrie 2022

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 139 din 17 februarie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 223 24/07/2015 ART. 109
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 223 24/07/2015 ART. 109
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015
ART. 4REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015
ART. 5REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 15
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 15
ART. 6REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 9REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 9REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 10REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015 ART. 109
ART. 10REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 15
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 15
ART. 12REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015
ART. 12REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015 ART. 109
ART. 13REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015 ART. 109
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 15
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 15
ART. 14REFERIRE LADECIZIE 820 09/11/2006
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 47
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 47
ART. 15REFERIRE LADECIZIE 810 05/12/2019
ART. 16REFERIRE LADECIZIE 91 16/02/2021
ART. 17REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015 ART. 109
ART. 17REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015 ART. 111
ART. 18REFERIRE LADECIZIE 863 17/12/2019
ART. 18REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015
ART. 18REFERIRE LALEGE 223 24/07/2015 ART. 111
ART. 19REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 19REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Marian Enache<!–> – președinte–>
Mihaela Ciochină<!–> – judecător–>
Cristian Deliorga<!–> – judecător–>
Dimitrie-Bogdan Licu<!–> – judecător–>
Laura-Iuliana Scântei<!–> – judecător–>
Gheorghe Stan<!–> – judecător–>
Varga Attila<!–> – judecător –>
Patricia-Marilena Ionea<!–> – magistrat-asistent–>

<!–>Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Eugen Anton.–>1.<!–>Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat. Excepția a fost ridicată de Gh. Ilie Măgureanu în Dosarul nr. 10.404/300/2019 al Tribunalului București – Secția a VIII-a conflicte de muncă și asigurări sociale și constituie obiectul Dosarului Curții Constituționale nr. 3.244D/2019.2.–>La apelul nominal lipsesc părțile. Procedura de înștiințare este legal îndeplinită. Magistratul-asistent referă asupra înscrisului depus la dosar de autorul excepției, prin care solicită admiterea excepției de neconstituționalitate și judecarea în lipsă a acesteia. 3.<!–>Cauza fiind în stare de judecată, președintele Curții acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepției ca neîntemeiată, invocând jurisprudența în materie a Curții Constituționale.
CURTEA,–><!–>
având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele:–>4.<!–>Prin Încheierea din 19 noiembrie 2019, pronunțată în Dosarul nr. 10.404/300/2019, Tribunalul București – Secția a VIII-a conflicte de muncă și asigurări sociale a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat. Excepția a fost ridicată de Gh. Ilie Măgureanu într-o cauză având ca obiect soluționarea contestației formulate împotriva deciziei de pensionare.5.–>În motivarea excepției de neconstituționalitate autorul acesteia susține, în esență, că dispozițiile Legii nr. 223/2015 sunt retroactive, încălcând prevederile constituționale ale art. 15 alin. (2). În acest sens, arată că dispozițiile de lege în baza cărora i-a fost recalculată pensia de serviciu sunt neconstituționale în măsura în care stabilesc o altă procedură de calcul al pensiei decât cea existentă până la momentul pensionării sale. Dreptul la pensie trebuie calculat numai în conformitate cu legile în vigoare la data angajării în serviciu și cele adoptate după începerea activității sale de polițist până la pensionare, neputându-se aplica reglementări adoptate după data pensionării. Reglementările noi se pot aplica doar celor care intră în serviciu după adoptarea acestora, pentru că acceptă condițiile impuse pentru viitor referitoare la pensiile pe care le vor primi.6.<!–>Tribunalul București – Secția a VIII-a conflicte de muncă și asigurări sociale, contrar art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, republicată, se pronunță doar în sensul admisibilității excepției de neconstituționalitate, fără a-și exprima opinia cu privire la temeinicia acesteia.7.–>În conformitate cu dispozițiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere cu privire la excepția de neconstituționalitate.8.<!–>Președinții celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,–><!–>
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:–>9.<!–>Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3,10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate.10.–>Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispozițiile Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 556 din 27 iulie 2015. Analizând cauza în care s-a ridicat excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că decizia de recalculare a pensiei de serviciu contestată de autorul excepției a fost emisă potrivit art. 109 alin. (5) din Legea nr. 223/2015. Ținând cont de motivele invocate, referitoare la reglementările aplicabile în cazul recalculării pensiei de serviciu, precum și de dispozițiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora obiect al excepției de neconstituționalitate nu îl pot constitui decât dispozițiile legale care au legătură cu soluționarea cauzei, Curtea apreciază că excepția de neconstituționalitate este circumscrisă sintagmei „în condițiile prezentei legi“ din cuprinsul art. 109 alin. (5) din Legea nr. 223/2015. Dispozițiile art. 109 alin. (5) din Legea nr. 223/2015 au următorul conținut: „Pensiile prevăzute la alin. (1) pot fi recalculate, în condițiile prezentei legi, și în situația depunerii de documente nevalorificate până la data intrării în vigoare a prezentei legi, iar drepturile de pensie astfel recalculate se cuvin începând cu luna următoare depunerii documentelor și se acordă în termen de cel mult 24 de luni de la data înregistrării cererii la casa de pensii sectorială competentă.“11.<!–>Autorul excepției consideră că dispozițiile acestui act normativ sunt retroactive, contravenind prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituție. 12.–>Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că dispozițiile art. 109 alin. (5) din Legea nr. 223/2015 prevăd posibilitatea recalculării pensiilor stabilite anterior intrării în vigoare a acestui act normativ în situația depunerii de documente nevalorificate până la data intrării în vigoare a acestei legi. Recalcularea se va realiza însă „în condițiile prezentei legi“, respectiv potrivit modului de calcul stabilit de Legea nr. 223/2015, și nu potrivit reglementărilor aplicabile la data pensionării. 13.<!–>Curtea constată că nemulțumirile autorului excepției vizează însăși sintagma „în condițiile prezentei legi“ din cuprinsul art. 109 alin. (5) din Legea nr. 223/2015, apreciind că aceasta încalcă principiul neretroactivității legii civile, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constituție.14.–>Față de aceste critici, Curtea reține că, așa cum reiese din prevederile art. 47 alin. (2) din Constituție, legiuitorul are libertatea să stabilească drepturile de asigurări sociale cuvenite, condițiile și criteriile de acordare a acestora, modul de calcul și cuantumul lor valoric, în raport cu posibilitățile create prin resursele financiare disponibile, și să le modifice în concordanță cu schimbările ce se produc în resursele economico-financiare (în acest sens, a se vedea Decizia nr. 820 din 9 noiembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 39 din 18 ianuarie 2007). 15.<!–>Deschiderea dreptului la pensie este guvernată de principiul tempus regit actum, neputându-se considera că reglementările anterioare acestui moment, referitoare la condițiile acordării dreptului la pensie, generează o așteptare legitimă. Astfel, până la momentul pensionării, se pot succeda mai multe reglementări, care stabilesc condiții de pensionare diferite, relevantă fiind însă doar cea aplicabilă la momentul acordării acestui drept (Decizia nr. 810 din 5 decembrie 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 172 din 2 martie 2020, paragraful 50).16.–>În vederea creării unui cadru legislativ cât mai coerent și unitar, în scop reparatoriu ori pentru a înlătura unele diferențe majore de tratament între persoanele pensionate sub imperiul unor acte normative diferite, potrivit principiului tempus regit actum, legiuitorul poate prevedea prin actele normative în vigoare proceduri de recorelare sau recalculare a pensiilor stabilite în temeiul legislației anterioare, ceea ce poate presupune aplicarea elementelor de calcul al pensiei prevăzute de legislația în vigoare la momentul efectuării acestor proceduri (în acest sens, a se vedea Decizia nr. 91 din 16 februarie 2021, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 573 din 7 iunie 2021, paragraful 35).17.<!–>În ceea ce privește Legea nr. 223/2015, Curtea a reținut că recalcularea pensiilor este o măsură care urmărește înlăturarea, în timp, a discrepanțelor inerente între cei pensionați sub imperiul legii anterioare și cei pensionați după intrarea în vigoare a noii reglementări. Inevitabilele diferențe dintre cuantumul pensiei în plată și cel ulterior recalculării sunt reglementate potrivit art. 111 din Legea nr. 223/2015, conform căruia „În situația în care se constată diferențe între cuantumul pensiilor stabilit potrivit prevederilor art. 109 sau 110 și cuantumul pensiilor aflate în plată, se păstrează în plată cuantumul avantajos beneficiarului“. Această reglementare relevă intenția legiuitorului de a-i proteja, din rațiuni de echitate, pe cei ale căror pensii se recalculează și, desigur, de a evita adoptarea unei soluții neconstituționale.18.–>Prin urmare, intrarea în vigoare a Legii nr. 223/2015 nu produce nicio vătămare drepturilor militarilor, polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special ale căror pensii se află în plată, având în vedere că, în cazul în care cuantumul pensiei recalculate este mai mic decât al celei aflate în plată, aceștia sunt protejați de prevederile art. 111 din Legea nr. 223/2015 (a se vedea în acest sens Decizia nr. 863 din 17 decembrie 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 644 din 22 iulie 2020, paragrafele 119 și 120).19.<!–>Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și art. 29, din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ–>
În numele legii<!–>
DECIDE:–><!–>
Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate ridicată de Gh. Ilie Măgureanu în Dosarul nr. 10.404/300/2019 al Tribunalului București – Secția a VIII-a conflicte de muncă și asigurări sociale și constată că sintagma „în condițiile prezentei legi“ din cuprinsul art. 109 alin. (5) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat este constituțională în raport cu criticile formulate. –>Definitivă și general obligatorie.<!–>Decizia se comunică Tribunalului București – Secția a VIII-a conflicte de muncă și asigurări sociale și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.–>Pronunțată în ședința din data de 25 octombrie 2022.<!–>
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE–>
MARIAN ENACHE<!–>
Magistrat-asistent,–>
Patricia-Marilena Ionea<!–>
–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters