DECIZIA nr. 679 din 6 noiembrie 2018

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 09/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 29 decembrie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEACOD PR. PENALA 01/07/2010 ART. 318
ActulREFERIRE LACOD PR. PENALA 01/07/2010 ART. 318
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LACOD PR. PENALA 01/07/2010 ART. 318
ART. 4REFERIRE LACOD PR. PENALA 01/07/2010 ART. 318
ART. 4REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 6REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 6REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 7REFERIRE LACOD PR. PENALA 01/07/2010 ART. 318
ART. 8REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 10REFERIRE LACOD PR. PENALA 01/07/2010 ART. 318
ART. 10REFERIRE LACOD PR. PENALA 01/07/2010 ART. 7
ART. 12REFERIRE LADECIZIE 23 20/01/2016
ART. 12REFERIRE LACOD PR. PENALA 01/07/2010 ART. 318
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 126
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 12REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 126
ART. 13REFERIRE LAOUG 18 18/05/2016 ART. 2
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 17REFERIRE LAOUG 18 18/05/2016 ART. 2
ART. 17REFERIRE LACOD PR. PENALA 01/07/2010 ART. 318
ART. 17REFERIRE LACOD PR. PENALA 01/07/2010
ART. 17REFERIRE LACODUL PENAL 17/07/2009
ART. 17REFERIRE LALEGE (R) 304 28/06/2004 ART. 31
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 21
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 51
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 51
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 21
ART. 19REFERIRE LADECIZIE 460 28/10/2004
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 126
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 129
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 126
ART. 19REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 129
ART. 21REFERIRE LACOD PR. PENALA 01/07/2010 ART. 318
ART. 21REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 21
ART. 21REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 21
ART. 21REFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 6
ART. 23REFERIRE LADECIZIE 23 20/01/2016
ART. 23REFERIRE LAOUG 18 18/05/2016
ART. 23REFERIRE LACOD PR. PENALA 01/07/2010 ART. 318
ART. 24REFERIRE LACOD PR. PENALA 01/07/2010 ART. 7
ART. 25REFERIRE LACOD PR. PENALA 01/07/2010 ART. 318
ART. 26REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 26REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 26REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 26REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
ART. 26REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
ART. 26REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 125 02/03/2021
ActulREFERIT DEDECIZIE 424 23/06/2020
ActulREFERIT DEDECIZIE 401 06/06/2019





Valer Dorneanu<!–> – președinte–>
Marian Enache<!–> – judecător–>
Petre Lăzăroiu<!–> – judecător–>
Mircea Ștefan Minea<!–> – judecător–>
Daniel Marius Morar<!–> – judecător–>
Mona-Maria Pivniceru<!–> – judecător–>
Livia Doina Stanciu<!–> – judecător–>
Simona-Maya Teodoroiu<!–> – judecător–>
Varga Attila<!–> – judecător–>
Afrodita Laura Tutunaru<!–> – magistrat-asistent–>

având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele:–>4.<!–>Prin Decizia nr. 1 din 20 februarie 2017, pronunțată în Dosarul nr. 4.028/331/2016, Tribunalul Prahova – Secția penală a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 318 din Codul de procedură penală, excepție ridicată de Ion Eugen Căpuzu într-o cauză având ca obiect soluționarea cererii formulate de Ministerul Public de confirmare a ordonanței de renunțare la urmărirea penală. În urma respingerii ca inadmisibilă a excepției de neconstituționalitate, autorul acesteia, conform art. 29 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, a formulat recurs împotriva încheierii judecătoriei, iar tribunalul a sesizat Curtea Constituțională.5.–>În motivarea excepției de neconstituționalitate, autorul acesteia susține că prevederile legale menționate încalcă dispozițiile constituționale referitoare la accesul liber la justiție și la dreptul de petiționare.6.<!–>În opinia sa, dispozițiile legale contestate, care permit organului de anchetă să dispună renunțarea la urmărirea penală, sunt nelegale atât prin prisma prevederilor Constituției, cât și prin prisma încurajării fenomenului infracțional, deoarece infractorul este conștient de împrejurarea că poate comite o infracțiune și că poate rămâne și cu beneficiul material rezultat din săvârșirea acesteia.7.–>Așa fiind, apreciază că soluția legislativă consacrată de dispozițiile art. 318 din Codul de procedură penală, în condițiile în care a fost deposedat de un bun aflat în proprietate și în condițiile în care nu a fost despăgubit, echivalează cu refuzul autorităților de a soluționa plângerea persoanei vătămate, fapt ce reprezintă o încălcare a drepturilor constituționale mai sus menționate.8.<!–>Tribunalul Prahova – Secția penală, contrar art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, nu și-a exprimat opinia cu privire la excepția de neconstituționalitate invocată.9.–>Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, actul de sesizare a fost comunicat președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate ridicate.10.<!–>Guvernul apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată. Art. 318 din Codul de procedură penală reglementează, corelativ introducerii principiului oportunității exercitării acțiunii penale – art. 7 alin. (2) din Codul de procedură penală -, instituția renunțării la urmărirea penală, care se poate dispune în cazul infracțiunilor pentru care legea prevede pedeapsa amenzii sau pedeapsa închisorii de cel mult 7 ani. Această instituție și-a dovedit utilitatea practică, contribuind la degrevarea instanțelor de judecată de un număr însemnat de dosare pentru care procurorii au apreciat că nu există interes public în urmărirea penală a respectivelor fapte.11.–>Astfel, dispozițiile de renunțare la urmărirea penală au fost aplicate în cursul anului 2015 față de un număr de 49479 de suspecți și inculpați, iar în cursul anului 2014, față de un număr de 49135 de suspecți sau inculpați.12.<!–>Prin Decizia Curții Constituționale nr. 23 din 20 ianuarie 2016 s-a constatat că renunțarea la urmărirea penală de către procuror, fără ca aceasta să fie supusă controlului și încuviințării instanței de judecată, echivalează cu exercitarea de către acesta a unor atribuții care aparțin sferei competenței instanțelor judecătorești, reglementată de art. 126 alin. (1) din Constituție, potrivit căruia justiția se realizează prin Înalta Curte de Casație și Justiție și prin celelalte instanțe judecătorești stabilite de lege. Pentru acest motiv, Curtea Constituțională a constatat că renunțarea de către procuror la urmărirea penală în condițiile reglementate de art. 318 alin. (1) din Codul de procedură penală contravine Legii fundamentale.13.–>Prin modificarea art. 318 prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 18/2016 a fost acoperit și viciul acesta de neconstituționalitate.14.<!–>Așa fiind, Guvernul apreciază că modul în care sunt reglementate criteriile după care este analizat interesul public avut în vedere pentru renunțarea la urmărirea penală este unul previzibil, lipsit de echivoc, astfel încât nu sunt afectate prevederile constituționale invocate.15.–>Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.
CURTEA,<!–>–>
examinând actul de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate ridicată de Ion Eugen Căpuzu în Dosarul nr. 4.028/331/2016 al Judecătoriei Vălenii de Munte și constată că dispozițiile art. 318 din Codul de procedură penală sunt constituționale în raport cu criticile formulate.–>Definitivă și general obligatorie.<!–>Decizia se comunică Tribunalului Prahova – Secția penală și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.–>Pronunțată în ședința din data de 6 noiembrie 2018.<!–>
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE–>
prof. univ. dr. VALER DORNEANU<!–>
Magistrat-asistent,–>
Afrodita Laura Tutunaru<!–>
–>

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters