DECIZIE nr. 1.139 din 4 decembrie 2007

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 22/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 31 din 15 ianuarie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 338 31/05/2002
ActulREFERIRE LAOUG 49 29/03/2001
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 19 17/03/2000 ART. 38
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 15
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 47
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorIon Tiucă – procurorPatricia Marilena Ionea – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Gregory Cunicer în Dosarul nr. 14.455/3/AS/2007 al Tribunalului Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal se prezintă personal autorul excepţiei. Lipseşte partea Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Autorul excepţiei solicită admiterea acesteia, sens în care arată că textul de lege criticat restrânge dreptul său la pensie, întrucât nu asimilează stagiului de cotizare şi perioada când a urmat cursurile unei a doua facultăţi. Astfel, consideră că intervine o discriminare între persoane aflate în situaţii analoage şi comparabile.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată. În acest sens, arată că textul de lege criticat nu este contrar prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât se aplică tuturor celor aflaţi în ipoteza normei juridice, fără privilegii sau discriminări. De asemenea, arată că, potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, legiuitorul se bucură de atributul exclusiv de a stabili criteriile şi condiţiile acordării dreptului la pensie. Astfel, asimilarea unei singure perioade a studiilor superioare stagiului de cotizare nu poate fi privită ca aducând atingere dreptului la pensie.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 30 mai 2007, pronunţată în Dosarul nr. 14.455/3/AS/2007, Tribunalul Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale. Excepţia a fost ridicată de Gregory Cunicer cu prilejul soluţionării contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.În motivarea excepţiei autorul acesteia susţine, în esenţă, că textul de lege criticat este contrar art. 15 alin. (1) şi art. 47 alin. (2) din Constituţie, întrucât nu asimilează stagiului de cotizare decât o singură perioadă a studiilor universitare. În acest sens, arată că alin. (2) al art. 38 din Legea nr. 19/2000 „acordă doar o fracţiune din dreptul instituit prin alin. (1).”Tribunalul Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată, textul de lege criticat nefiind contrar dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatul Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, întrucât autorul excepţiei vizează de fapt o modificare a textului de lege criticat, ceea ce nu intră în competenţa instanţei de contencios constituţional.Avocatul Poporului consideră că textul de lege criticat este constituţional. În acest sens, arată că, potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, legiuitorul are dreptul exclusiv de a stabili condiţiile şi criteriile de acordare a dreptului la pensie.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 38 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, aşa cum a fost modificat prin articolul unic pct. 10 din Legea nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.Textul de lege criticat are următoarea redactare:Art. 38 alin. (2): "Asiguraţii care au absolvit mai multe instituţii de învăţământ superior, conform prevederilor alin. (1) lit. b), beneficiază de asimilarea, ca stagiu de cotizare, a unei singure perioade de studii, la alegere."Autorul excepţiei consideră că textul de lege criticat este contrar prevederilor constituţionale cuprinse în art. 15 alin. (1), care prevede că "Cetăţenii beneficiază de drepturile şi de libertăţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi şi au obligaţiile prevăzute de acestea", art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi a cetăţenilor şi art. 47 alin. (2) care consacră dreptul cetăţenilor la pensie.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că art. 38 din Legea nr. 19/2000 reglementează beneficiul asimilării unor perioade necontributive stagiului de cotizare, fixând în acelaşi timp şi limitele acordării acestui beneficiu. În acest context, textul de lege criticat prevede că asiguraţii care au absolvit mai multe instituţii de învăţământ superior vor beneficia doar de asimilarea, ca stagiu de cotizare, a unei singure perioade de studii, la alegere.Curtea apreciază că acest text de lege nu contravine prevederilor constituţionale invocate de autorul excepţiei. Astfel, observă că art. 15 alin. (1) din Constituţie prevede că cetăţenii beneficiază de drepturile prevăzute prin legi. În acelaşi timp, art. 47 alin. (2) din Constituţie consacră dreptul cetăţenilor la pensie şi la alte forme de asigurări sociale prevăzute de lege. Prin urmare, din aceste dispoziţii constituţionale reiese că legiuitorul se bucură de atributul exclusiv de a stabili conţinutul, limitele şi condiţiile acordării dreptului la pensie. Această competenţă nu poate fi, de asemenea, privită ca aducând atingere principiului constituţional al egalităţii în drepturi, atât timp cât reglementarea instituită nu conţine prevederi de natură să creeze discriminări între persoanele care se încadrează în norma juridică.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Gregory Cunicer în Dosarul nr. 14.455/3/AS/2007 al Tribunalului Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 4 decembrie 2007.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Patricia Marilena Ionea––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters