DECIZIE nr. 100 din 9 februarie 2006

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 213 din 8 martie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 195 25/05/2004
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 195 25/05/2004 ART. 1
ActulREFERIRE LAOUG 58 25/06/2003
ActulREFERIRE LAOUG 58 25/06/2003 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 74
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 77
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 79
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 148
ActulREFERIRE LACOD PR. CIVILA (R) 24/02/1948
ActulREFERIRE LACOD PR. CIVILA (R) 24/02/1948 ART. 308
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 8 din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedură civilă



Ioan Vida – preşedinteAspazia Cojocaru – judecătorConstantin Doldur – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorMarinela Mincă – procurorIngrid Alina Tudora – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 8 din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedură civilă, excepţie ridicată de Ana-Cristina Niţescu, prin mandatar Maria Igiescu, în Dosarul nr. 2.578/2004 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale. La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza este în stare de judecată.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că adoptarea, modificarea şi abrogarea unor dispoziţii legale nu poate fi apreciată ca neconstituţională, acestea fiind instrumente de tehnică legislativă ce ţin de competenţa legiuitorului. De asemenea, arată că Legea fundamentală nu instituie obligativitatea controlului de constituţionalitate a priori, astfel încât nu poate fi primită critica autorului excepţiei potrivit căreia Legea nr. 195/2004 este neconstituţională, întrucât a fost promulgată înainte de a fi supusă controlului de constituţionalitate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 13 octombrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 2.578/2004, Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 8 din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedură civilă, excepţie ridicată de Ana-Cristina Niţescu, prin mandatar Maria Igiescu.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul excepţiei susţine că reglementarea criticată contravine prevederilor art. 74 alin. (1), art. 77 alin. (3), art. 79 alin. (1), art. 146 lit. a) şi c), art. 147 alin. (2) şi art. 148 alin. (5) din Constituţie, întrucât Legea nr. 195/2004 a fost promulgată fără a fi supusă controlului de constituţionalitate şi cu nesocotirea avizului Consiliului Legislativ şi a normelor privind iniţiativa legislativă.Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Astfel, apreciază că abrogarea dispoziţiilor legale este un instrument de tehnică legislativă, fiind de competenţa legiuitorului adoptarea, modificarea şi abrogarea actelor normative. De altfel, prin abrogarea dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2003, referitoare la încheierea de admitere în principiu a recursului, legiuitorul nu a făcut decât să dea maximă eficienţă principiului celerităţii ce guvernează procesul civil în dreptul român.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens arată că abrogarea unor norme de procedură nu contravine prevederilor constituţionale invocate în susţinerea excepţiei şi nici legislaţiei comunitare. Astfel, arată că prin abrogarea art. 308 din Codul de procedură civilă, astfel cum a fost introdus prin art. I pct. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2003, legiuitorul a urmărit accelerarea soluţionării irevocabile a cauzei, eliminându-se o etapă preliminară judecării recursului, şi anume admiterea în principiu a cererii de recurs.Avocatul Poporului apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens arată că dispoziţiile legale criticate privind abrogarea art. I pct. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2003 nu contravin sub nici un aspect regulilor constituţionale privind iniţiativa legislativă, întrucât etapa de iniţiativă legislativă cuprinde posibilitatea de a propune proiecte de legi sau propuneri de legi, corelată cu obligaţia Parlamentului de a examina, dezbate şi a se pronunţa asupra acestora.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit în cauză de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. I pct. 8 din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedură civilă, lege publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004.Textul de lege criticat are următorul conţinut:– Art. I pct. 8: "La articolul I, punctul 11 se abrogă."În concret, prin art. I pct. 8 din Legea nr. 195/2004 se abrogă dispoziţiile art. 308 din Codul de procedură civilă, referitoare la procedura de admitere în principiu a recursului, astfel cum acestea au fost modificate prin art. I pct. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2003.Autorul excepţiei susţine că textul de lege criticat încalcă prevederile constituţionale ale art. 74 alin. (1) privind iniţiativa legislativă, art. 77 alin. (3) referitoare la promulgarea legii, art. 79 alin. (1) privind Consiliul Legislativ, art. 146 lit. a) şi c) privind atribuţiile Curţii Constituţionale, art. 147 alin. (2) referitoare la deciziile Curţii Constituţionale şi art. 148 alin. (5) privind integrarea în Uniunea Europeană.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că autorul excepţiei nu arată motivele pentru care consideră că reglementarea legală criticată este neconstituţională, ci critică operaţiunea de abrogare a acesteia de către legiuitor, prin Legea nr. 195/2004. Or, abrogarea unui act normativ, ca şi modificarea sau completarea acestuia, nu poate fi considerată neconstituţională decât în măsura în care contravine normelor şi principiilor consacrate prin Constituţie.De asemenea, Curtea constată că susţinerile autorului excepţiei potrivit cărora Legea nr. 195/2004 nu a fost supusă controlului de constituţionalitate a priori, iar legiuitorul nu şi-a însuşit avizul dat de Consiliul Legislativ în legătură cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2003, nu sunt de natură să conducă la constatarea neconstituţionalităţii Legii nr. 195/2004, întrucât Constituţia nu instituie obligativitatea acestor proceduri în procesul de adoptare a legilor.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d), precum şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 8 din Legea nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea şi completarea Codului de procedură civilă, excepţie ridicată de Ana-Cristina Niţescu, prin mandatar Maria Igiescu, în Dosarul nr. 2.578/2004 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 februarie 2006.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Ingrid Alina Tudora––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters