DECIZIE nr. 110 din 9 februarie 2012

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 29/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 226 din 4 aprilie 2012
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 103 25/04/2006
ActulREFERIRE LADECIZIE 289 07/06/2005
ActulREFERIRE LALEGE 573 14/12/2004
ActulREFERIRE LALEGE 101 07/04/2004
ActulREFERIRE LAOUG 89 02/10/2003 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 360 06/06/2002
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 360 06/06/2002 ART. 73
ActulREFERIRE LALEGE 29 31/03/2000 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE 29 31/03/2000 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE 29 31/03/2000 ART. 4
ActulREFERIRE LALEGE 29 31/03/2000 ART. 69
ActulREFERIRE LALEGE 29 31/03/2000 ART. 70
ActulREFERIRE LALEGE 29 31/03/2000 ART. 71
ActulREFERIRE LALEGE 29 31/03/2000 ART. 72
ActulREFERIRE LALEGE 80 11/07/1995 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 15
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
ActulREFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 12
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului



Augustin Zegrean – preşedinteAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIulia Antoanella Motoc – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorClaudia-Margareta Krupenschi – magistrat-asistentCu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cătălina Gliga.Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicată de Sorinel Băiaşu în Dosarul nr. 1.026/54/2011 al Curţii de Apel Craiova – Secţia contencios administrativ şi fiscal şi care constituie obiectul Dosarului nr. 1.316D/2011 al Curţii Constituţionale.La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, personal, lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Magistratul-asistent referă asupra faptului că partea Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră a transmis la dosarul cauzei un înscris conţinând punctul său de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate, prin care solicită respingerea acesteia.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul autorului excepţiei de neconstituţionalitate. În esenţă, acesta arată că dispoziţiile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului sunt neconstituţionale, deoarece nesocotesc legislaţia în vigoare privind statutul de cadru militar, respectiv drepturile câştigate ca urmare a obţinerii unor decoraţii. Astfel, susţine că este titularul a două decoraţii care îi conferă statut de cadru militar, însă, pentru că nu şi-a definitivat studiile în perioada prescrisă în textul de lege criticat, nu mai deţine, în prezent, titlul de ofiţer, deşi a urmat un curs de ofiţeri, şi, în plus, nu poate purta în public acele decoraţii, care implică în mod necesar calitatea de ofiţer. Deşi alte texte din aceeaşi Lege nr. 360/2002 garantează poliţiştilor decoraţi păstrarea drepturilor dobândite prin primirea celor două distincţii, precum şi faptul că aceştia pot fi echivalaţi/reechivalaţi într-o funcţie civilă, autorul excepţiei afirmă că se află într-o situaţie discriminatorie, acestuia nefiindu-i recunoscute aceste drepturi.Depune la dosarul cauzei un set de înscrisuri ce cuprind, pe de o parte, concluzii scrise prin care solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate, şi, pe de altă parte, fotocopii ale acţiunii introductive şi acte doveditoare depuse la instanţa de judecată, referitoare la studiile şi brevetele deţinute, memorii depuse şi răspunsurile primite la cererea sa de anulare a actului administrativ unilateral, prin care este încadrat cu gradul profesional de "agent şef principal de poliţie", şi de obligare a pârâţilor de reechivalare a gradului militar de "locotenent" cu gradul profesional de "comisar de poliţie".Reprezentantul Ministerului Public susţine, în concluziile sale, că în cauză sunt criticate, în realitate, aspecte privind interpretarea şi aplicarea la speţă a dispoziţiilor legii criticate, atribuţii ce revin competenţei instanţei de judecată, şi nu Curţii Constituţionale. De aceea, sub acest aspect, excepţia are caracter inadmisibil. Pe fondul excepţiei, arată că aceasta este neîntemeiată, deoarece prevederile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului nu contravin art. 15 şi nici art. 16 din Constituţie, de vreme ce se aplică pentru viitor şi, în egală măsură, tuturor celor vizaţi de ipoteza normei în discuţie.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 26 octombrie 2011, pronunţată în Dosarul nr. 1.026/54/2011, Curtea de Apel Craiova – Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie de neconstituţionalitate ridicată de Sorinel Băiaşu într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect refuzul soluţionării mai multor cereri referitoare la repunerea sa în drepturile echivalente gradului militar de ofiţer, prin reechivalarea gradului militar de locotenent cu cel profesional de comisar de poliţie.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate încalcă prevederile art. 15 alin. (1) şi ale art. 16 din Constituţie, dispoziţiile Protocolului nr. 12 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, dar şi pe cele ale Legii nr. 573/2004 privind Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru ofiţeri şi funcţionari publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de ofiţeri, ale art. 12 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, ale art. 2-4 şi art. 69-72 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul naţional de decoraţii al României, precum şi unele texte din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului. Astfel, prevederile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 nesocotesc drepturile legale şi beneficiile câştigate de autorul excepţiei ca urmare a obţinerii a două decoraţii (Semnul onorific În Serviciul Armatei pentru ofiţeri şi Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru ofiţeri), în condiţiile în care acesta nu a îndeplinit condiţia prevăzută de textul legal criticat, de definitivare a studiilor în termenul de 5 ani de la intrarea în vigoare a Legii nr. 360/2002, cu consecinţa, pentru ofiţerii de poliţie, de a fi încadraţi în categorii şi grade profesionale corespunzătoare pregătirii, iar pentru agenţii de poliţie, de a le înceta raporturile de serviciu. Cu alte cuvinte, actele normative şi dispoziţiile din actele normative amintite îi conferă acestuia statut de cadru militar şi gradul de ofiţer, cu toate drepturile aferente, pe când normele legale criticate prevăd, ca sancţiune a nedefinitivării studiilor superioare în termenul acolo prevăzut, pierderea gradului respectiv şi a drepturilor corespunzătoare. În concluzie, autorul excepţiei susţine că, în cazul său, primează drepturile câştigate anterior, în calitate de posesor al acestor distincţii, că „neconcordanţa textelor din cele patru legi amintite trebuie să facă obiectul controlului de constituţionalitate” şi că dispoziţiile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului sunt, astfel, neconstituţionale.Curtea de Apel Craiova – Secţia contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, dispoziţiile de lege criticate nefiind în contradicţie faţă de normele art. 15 şi art. 16 din Constituţie.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului sunt constituţionale. Astfel, acestea nu vin în contradicţie cu art. 15 alin. (1) din Legea fundamentală, în condiţiile în care universalitatea drepturilor şi libertăţilor exprimă vocaţia cetăţeanului pentru toate drepturile şi libertăţile, precum şi ideea că toţi cetăţenii unui stat se pot bucura de acestea, însă valorificarea concretă şi exerciţiul efectiv al acestor drepturi şi libertăţi depinde de fiecare titular în parte, de capacităţile sale, precum şi de starea socială şi realităţile juridice ale fiecărei ţări. Totodată, consideră că nu sunt încălcate nici prevederile art. 16 din Constituţie, deoarece textul legal criticat se aplică tuturor persoanelor vizate de ipoteza normei juridice, fără a institui privilegii sau discriminări pe considerente arbitrare.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, susţinerile autorului excepţiei, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, notele scrise depuse, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, astfel cum au fost modificate prin dispoziţiile art. I pct. 43 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 89/2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 14 octombrie 2003, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 101/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 20 aprilie 2004. Textul de lege criticat are următoarea redactare: „Perioada acordată poliţiştilor pentru definitivarea studiilor necesare echivalării în gradele corespunzătoare funcţiei pe care o deţin, conform prevederilor alin. (1), este de 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Dacă după expirarea perioadei de 5 ani poliţiştii nu şi-au definitivat studiile necesare echivalării în gradele profesionale pe care le au, ofiţerii de poliţie vor fi încadraţi în categorii şi grade profesionale corespunzătoare pregătirii, iar agenţilor de poliţie le vor înceta raporturile de serviciu.”În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege examinat încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 15 alin. (1) referitor la principiul universalităţii şi ale art. 16 – Egalitatea în drepturi, precum şi prevederile referitoare la interzicerea discriminării cuprinse în Protocolul nr. 12 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, ratificat prin Legea nr. 103/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 375 din 2 mai 2006.Din examinarea excepţiei de neconstituţionalitate invocate, Curtea Constituţională constată că dispoziţiile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului impun poliţiştilor o obligaţie justificată şi rezonabilă, cea a definitivării studiilor necesare echivalării în gradele corespunzătoare funcţiei pe care o deţin, tocmai pentru a se menţine în respectiva funcţie şi a corespunde exigenţelor profesionale impuse de acea funcţie; în caz contrar, aceştia vor fi încadraţi în categorii şi grade profesionale corespunzătoare pregătirii sau, după caz, le va înceta raportul de serviciu. Textul de lege criticat nu încalcă ab initio un drept anterior câştigat, ci îl condiţionează de un anumit nivel de pregătire profesională, necesară pentru păstrarea unei funcţii sau unui grad în cadrul categoriei profesionale a poliţiştilor.Curtea Constituţională a reţinut în jurisprudenţa sa, de exemplu Decizia nr. 289 din 7 iunie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 586 din 7 iulie 2005, că atât încadrarea prin lege a diferiţilor funcţionari publici în anumite categorii, clase şi grade profesionale, cât şi salarizarea conform acestei încadrări nu reprezintă drepturi fundamentale, care nu sar putea modifica, pentru viitor, tot prin lege. Astfel, legiuitorul este în drept să modifice sistemul de salarizare existent ori să îl înlocuiască cu altul nou, considerat mai adecvat pentru atingerea scopului urmărit, ţinând seama şi de resursele financiare disponibile în diferite perioade de timp. De asemenea, ţine de opţiunea liberă a legiuitorului încadrarea în categorii, clase şi grade profesionale a funcţionarilor publici. Având în vedere apartenenţa categoriei profesionale a poliţiştilor la sfera personalului plătit din fonduri publice, cele reţinute de Curte prin decizia indicată sunt valabile, mutatis mutandis, şi în situaţia analizată în prezenta cauză.Prin urmare, Curtea constată că, prin conţinutul lor, dispoziţiile de lege criticate nu contravin principiilor fundamentale invocate. Prevederile art. 15 alin. (1) din Constituţie protejează, garantează vocaţia sau posibilitatea fiecărui cetăţean de a avea drepturile şi libertăţile consacrate prin sistemul legislativ naţional, dar, în acelaşi timp, afirmă şi principiul universalităţii îndatoririlor fundamentale, corelative drepturilor şi libertăţilor fundamentale de care se poate bucura orice cetăţean. Totodată, norma juridică examinată nu poate fi criticată nici sub aspect discriminatoriu, aşa cum pretinde autorul excepţiei, aceasta aplicându-se, în egală măsură, tuturor celor vizaţi de ipoteză, atât în privinţa obligaţiei prevăzute în cuprinsul său, cât şi a sancţiunii reglementate.Raportând cele de mai sus la critica de neconstituţionalitate propriu-zisă, Curtea constată că, deşi autorul excepţiei consideră că dispoziţiile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului încalcă principiile fundamentale ale universalităţii, respectiv al egalităţii şi nediscriminării, susţinerile sale nu relevă raportul de contrarietate dintre textul legal criticat şi normele fundamentale invocate, ci se întemeiază pe o pretinsă lipsă de concordanţă a legislaţiei privind, pe de o parte, drepturile şi beneficiile cuvenite persoanelor distinse cu decoraţii, respectiv Legea nr. 573/2004 privind Semnul onorific În Serviciul Patriei pentru ofiţeri şi funcţionari publici cu statut special, cu grade profesionale echivalente cu gradele de ofiţeri (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.267 din 29 decembrie 2004), art. 12 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 155 din 20 iulie 1995) şi art. 2-4 şi art. 69-72 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul naţional de decoraţii al României (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 146 din 7 aprilie 2000), şi, pe de altă parte, prevederile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului. Mai mult, în opinia autorului excepţiei, chiar şi texte din aceeaşi lege criticată sunt contradictorii, acesta considerând, de pildă, că „dispoziţiile art. 73 alin. (8) (…) au o valoare juridică inferioară faţă de art. 29 din aceeaşi lege”.Autorul excepţiei arată că, în calitate de posesor a două decoraţii, beneficiază de drepturile legale prevăzute de actele normative indicate şi care decurg din statutul de cadru militar conferit de acestea. Prin urmare, dispoziţiile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002, care prevăd obligaţia ca ofiţerii de poliţie şi agenţii de poliţie să-şi definitiveze într-un termen de 5 ani de la intrarea în vigoare a legii studiile necesare echivalării în gradele corespunzătoare funcţiei pe care o deţin, cu sancţiunea încadrării ofiţerilor de poliţie în categorii şi grade profesionale corespunzătoare pregătirii, respectiv a încetării raporturilor de serviciu pentru agenţii de poliţie, anulează drepturile anterior câştigate, ca titular al decoraţiilor primite şi astfel „se încalcă drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţeanului, consacrate de art. 15 alin. (1) şi art. 16 din Constituţia României”.În realitate, autorul excepţiei este nemulţumit de modalitatea în care diverse acte normative sau reglementări în vigoare, aplicabile speţei sale, sunt interpretate şi aplicate fie de autoritatea publică al cărei angajat este, fie de instanţa de judecată. Or, atât acest aspect, cât şi cel referitor la o eventuală necorelare a legislaţiei într-un anumit domeniu, nu sunt chestiuni ce aparţin sferei de competenţă a Curţii Constituţionale, excepţia de neconstituţionalitate fiind, din această perspectivă, inadmisibilă.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicată de Sorinel Băiaşu în Dosarul nr. 1.026/54/2011 al Curţii de Apel Craiova – Secţia contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 februarie 2012.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,AUGUSTIN ZEGREANMagistrat-asistent,Claudia-Margareta Krupenschi__________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters