DECIZIE nr. 112 din 13 martie 2003

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 231 din 5 aprilie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 338 31/05/2002
ActulREFERIRE LADECIZIE 328 26/11/2002
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 49 29/03/2001
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 19 17/03/2000 ART. 80
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 19 17/03/2000 ART. 81
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 19 17/03/2000 ART. 180
ActulREFERIRE LALEGE 35 13/03/1997 ART. 18
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 15
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 20
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 43
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 49
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 114
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 137
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
ActulREFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 4
ActulREFERIRE LADECLARATIE 10/12/1948 ART. 22
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 1464 08/11/2011

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000, ale Legii nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, precum şi a dispoziţiilor art. 80, 81 şi 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale



Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorAurelia Popa – procurorMadalina Stefania Diaconu – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000, ale Legii nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, precum şi a dispoziţiilor art. 80, 81 şi 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Dumitru Nicolaescu în Dosarul nr. 287/CA/2002 al Tribunalului Dolj – Secţia comercială şi de contencios administrativ.La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, personal, lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Autorul excepţiei, Dumitru Nicolaescu, solicita admiterea acesteia, arătând ca Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 a modificat în mod neconstitutional prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, micsorand cuantumul pensiilor stabilite anterior prin această lege. În acest sens invoca încălcarea art. 15 alin. (2) şi a art. 16 alin. (1) din Constituţie, deoarece, în opinia sa, se creează o discriminare între pensionari în privinta aplicării în timp a legii.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată, invocand jurisprudenta Curţii Constituţionale în aceasta materie.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 7 octombrie 2002, pronunţată în Dosarul nr. 287/CA/2002, Tribunalul Dolj – Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, a Legii nr. 338/2002, precum şi a dispoziţiilor art. 80, 81 şi 180 din Legea nr. 19/2000, excepţie ridicată de Dumitru Nicolaescu într-un litigiu de asigurări sociale.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia a arătat ca Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 este contrară dispoziţiilor art. 114 alin. (1) şi (4) din Constituţie, întrucât a fost adoptată fără abilitarea Guvernului printr-o lege specială şi fără sa fi existat un caz excepţional, modificând o lege organică. Pe de altă parte, dispoziţiile acestei ordonanţe restrang exerciţiul unor drepturi, cu toate că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de art. 49 din Constituţie. De asemenea, Legea nr. 338/2002 este neconstitutionala, deoarece aprobarea ordonanţei nu s-a făcut în regim de urgenta, ci după un an şi trei luni. Dispoziţiile art. 80, 81 şi 180 din Legea nr. 19/2000, în redactarea lor modificată prin cele doua acte normative, contravin şi art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece prevăd termene diferite de aplicare a legii pentru persoanele înscrise la pensie anterior, respectiv ulterior datei de intrare în vigoare a acesteia, instituind un tratament discriminatoriu. De asemenea, prin modificările aduse acestor texte de lege au fost incalcate prevederile art. 49 din Constituţie, deoarece a fost „violat dreptul la pensie”. Autorul excepţiei considera ca sunt incalcate şi prevederile art. 20 din Constituţie cu raportare la reglementările din Declaraţia Universala a Drepturilor Omului, referitoare la interzicerea „tratamentului crud”, şi la cele din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, privind interdicţia de a tine pe cineva „în sclavie sau în condiţii de aservire”.Tribunalul Dolj – Secţia comercială şi de contencios administrativ apreciază ca susţinerile autorului excepţiei "sunt neintemeiate, întrucât modificările aduse art. 80, art. 81 şi art. 180 din Legea nr. 19/2000 prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 şi Legea nr. 338/2002 nu încalcă dispoziţiile art. 15 alin. (2), art. 16, art. 20, art. 49 şi art. 114 din Constituţie”, nu încalcă principiul egalităţii în drepturi, nu restrang exerciţiul unor drepturi şi au fost adoptate cu respectarea procedurii prevăzute pentru ordonanţele de urgenta.În conformitate cu dispoziţiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispoziţiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, a fost solicitat şi punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.Guvernul considera ca excepţia ridicată nu este intemeiata. Modificările aduse art. 80, 81 şi 180 din Legea nr. 19/2000, care reglementează modul de calcul al valorii punctului de pensie şi măsurile de recalculare a cuantumului pensiilor aflate în plata, nu aduc „atingere dreptului la pensie, consacrat de art. 43 alin. (2) din Constituţie, întrucât conţinutul şi condiţiile acordării acestui drept se stabilesc prin lege, şi numai în raport cu resursele financiare existente, care pot fi alocate în acest scop, potrivit art. 137 alin. (5) din Constituţie”. Arata ca reglementările internaţionale invocate de autorul excepţiei nu sunt incidente, iar dispoziţiile legale criticate nu instituie discriminări, deoarece „legiuitorul are competenţa de a reglementa în mod diferit şi în raport cu posibilităţile financiare existente măsurile de protecţie socială ce se acordă unor categorii de cetăţeni”. Acestea nu restrang exerciţiul nici unui drept şi nu încalcă nici prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie, sub acest aspect ridicandu-se doar probleme de aplicare a reglementărilor legale succesive.Avocatul Poporului apreciază ca dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Art. 114 alin. (4) din Constituţie nu interzice reglementarea prin ordonanţa de urgenţă în domenii rezervate legii organice, iar aprobarea prin lege a ordonanţei de urgenta confirma existenta cazului excepţional. Prin dispoziţiile art. 80, 81 şi 180 din Legea nr. 19/2000, în redactarea lor modificată, nu s-a instituit nici o discriminare, întrucât „nu se creează un tratament diferenţiat, discriminatoriu, între categoriile de pensionari care îndeplinesc aceleaşi condiţii de pensionare”. Nu sunt incalcate nici dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie, dispoziţiile legale criticate dispunând numai pentru viitor. Invocarea art. 20 din Constituţie este eronată, întrucât reglementările internaţionale la care face referire autorul excepţiei au „o cu totul alta sfera de aplicare”. Textul art. 49 din Constituţie se referă la cazuri speciale „care nu se regăsesc în domeniul reglementat prin legea pensiilor”.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, constata următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, ale Legii nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002, precum şi ale art. 80, 81 şi 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificările ulterioare.Autorul excepţiei susţine ca dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1), art. 20, 49 şi ale art. 114 alin. (1) şi (4), care au următorul conţinut:– Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile.";– Art. 16 alin. (1): "Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.";– Art. 20: "(1) Dispoziţiile constituţionale privind drepturile şi libertăţile cetăţenilor vor fi interpretate şi aplicate în concordanta cu Declaraţia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele şi cu celelalte tratate la care România este parte.(2) Dacă exista neconcordante între pactele şi tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, şi legile interne, au prioritate reglementările internaţionale", cu raportare la art. 22 din Declaraţia Universala a Drepturilor Omului şi la art. 4 alin. 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale;– Art. 49: "(1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea siguranţei naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.(2) Restrangerea trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o şi nu poate atinge existenta dreptului sau a libertăţii." ;– Art. 114 alin. (1) şi (4): "(1) Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice. […](4) În cazuri excepţionale, Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă. Acestea intră în vigoare numai după depunerea lor spre aprobare la Parlament. Dacă Parlamentul nu se afla în sesiune, el se convoacă în mod obligatoriu."Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea retine următoarele:În ceea ce priveşte Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, aceasta a fost adoptată cu respectarea dispoziţiilor art. 114 alin. (4) din Constituţie, alin. (1) al aceluiaşi articol nefiind aplicabil, întrucât nu era necesară o lege specială de abilitare şi nu exista nici interdicţia de a reglementa în domenii rezervate legii organice.Constituţia nu prevede nici un termen în care Parlamentul trebuie să se pronunţe asupra unei ordonanţe de urgenţă. Legea fundamentală condiţioneaza doar intrarea în vigoare a ordonanţei de depunerea acesteia la Parlament, spre aprobare, şi prevede convocarea Parlamentului, dacă acesta nu se afla în sesiune.Autorul excepţiei critica Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 şi Legea nr. 338/2002 pentru faptul ca au modificat art. 80, 81 şi 180 din Legea nr. 19/2000 în sensul că dispoziţiile Legii nr. 19/2000 nu se aplică deopotrivă şi de la aceeaşi dată tuturor pensionarilor, indiferent de data înscrierii lor la pensie, fiind restrâns exerciţiul drepturilor persoanelor pensionate anterior datei intrării în vigoare a legii, ceea ce avantajeaza persoanele care se pensionează după acea data.În legătură cu aceste critici, Curtea constata ca abrogarea, modificarea sau completarea unor legi intră în competenţa exclusiva a legiuitorului. Dispoziţiile legale criticate nu restrang exerciţiul vreunui drept sau al vreunei libertăţi constituţionale, nefiind astfel incalcate prevederile art. 49 din Constituţie. De asemenea, aceste dispoziţii legale nu contravin reglementărilor internaţionale invocate, nefiind aplicabile prevederile art. 20 din Constituţie. În acest sens Curtea Constituţională s-a mai pronunţat în jurisprudenta sa asupra prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 şi ale Legii nr. 338/2002. Astfel, prin Decizia nr. 328 din 26 noiembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 86 din 11 februarie 2003, Curtea a respins excepţia ridicată şi a constatat ca aceste texte sunt constituţionale.În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a art. 80 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, acesta prevedea, în redactarea sa iniţială, ca „Valoarea unui punct de pensie reprezintă cel puţin 45% din salariul mediu brut lunar pe economie, prognozat pentru anul respectiv, şi se aproba prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat”. În redactarea sa actuala textul criticat prevede că aceasta valoare „se calculează pe baza unui coeficient care nu poate fi mai mic de 30% şi mai mare de 50% din salariul mediu brut pe economie, utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat”.Aceste dispoziţii legale nu sunt de natura sa aducă atingere dreptului la pensie, deoarece stabilesc doar modul de calcul al unui punct de pensie în vederea determinării cuantumului pensiei. Respectând dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie, acestea se aplică de la data intrării în vigoare a legii, pentru persoanele care se pensionează după acea data, respectiv la data recalcularii şi recorelarii pensiilor anterior stabilite.Cele două categorii de pensionari se afla, în mod evident, în situaţii diferite, motiv pentru care acordarea de la date diferite a drepturilor astfel calculate, decalaj determinat de întinderea resurselor financiare existente, nu poate fi considerată ca o măsura discriminatorie.În ceea ce priveşte art. 81 din Legea nr. 19/2000, acesta prevede calcularea valorii unui punct de pensie la data intrării în vigoare a legii bugetului asigurărilor sociale de stat, deopotrivă pentru toate categoriile de pensionari. Valoarea astfel calculată urmează a fi actualizată „în funcţie de posibilităţile financiare, […] prin indexare trimestriala cu un procent care să acopere cu până la 100% rata inflaţiei”. Curtea constata ca aceste dispoziţii nu sunt retroactive şi nici nu creează discriminări între persoane aflate în situaţii identice.Referitor la critica de neconstituţionalitate a art. 180 din lege, acesta prevede, la alin. (2), determinarea punctajului mediu anual al fiecărui pensionar "prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislaţiei anterioare […] la valoarea unui punct de pensie, stabilită în condiţiile art. 80". Determinarea punctajului mediu anual se face în aceleaşi condiţii pentru toate persoanele pensionate anterior datei intrării în vigoare a Legii nr. 19/2000 şi urmează a se avea în vedere la recalcularea şi recorelarea pensiilor, operaţiune ce se efectuează eşalonat în timp, în funcţie de posibilităţile financiare prevăzute. În ceea ce priveşte susţinerea autorului excepţiei ca art. 180 din lege ar fi contrar principiului neretroactivitatii, Curtea constata ca Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 a intrat în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar prevederile sale se aplică de la această dată, fără a retroactivă.Alin. (7) al art. 180 elimina posibilitatea diminuării unor drepturi stabilite pe baza legislaţiei anterioare, prevăzând ca, "În situaţia în care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic decât cel stabilit în baza legislaţiei anterioare, se păstrează în plata cuantumul avantajos".Faţa de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) şi (4) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000, ale Legii nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, precum şi a dispoziţiilor art. 80, 81 şi 180 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Dumitru Nicolaescu în Dosarul nr. 287/CA/2002 al Tribunalului Dolj Secţia comercială şi de contencios administrativ.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 martie 2003.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Madalina Stefania Diaconu────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters