DECIZIE nr. 132 din 18 decembrie 1998

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL CONCURENTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 67 din 18 februarie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 793 12/11/1998
ActulREFERIRE LAHG 670 30/09/1998
ActulREFERIRE LADECRET 316 25/07/1996
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996
ART. 1REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 51
ART. 2REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 33
ART. 3REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 62
ART. 4REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 56
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Preşedintele Consiliului Concurentei,având în vedere:1. Decretul nr. 316 din 25 iulie 1996 privind numirea membrilor Consiliului Concurentei;2. Legea concurentei nr. 21/1996;3. Regulamentul privind autorizarea concentrarilor economice;4. Regulamentul de organizare, funcţionare şi procedura al Consiliului Concurentei;5. Materialele din dosarul cauzei nr. RS-175 din 27 noiembrie 1998;6. Nota Departamentului servicii;luând în considerare ca:1. prin contractul de vânzare de acţiuni, încheiat la data de 12 noiembrie 1998 între:– Fondul Proprietăţii de Stat, în calitate de vânzător;– Societatea Naţionala de Telecomunicaţii "Romtelecom" – S.A., în calitate de emitent;– OTEROM Ltd., în calitate de cumpărător;– Hellenic Telecommunications Organizaţion – S.A., ca acţionar al partenerului strategic, OTEROM Ltd. achiziţionează un pachet de acţiuni reprezentând 35% din capitalul social al Societăţii Naţionale de Telecomunicaţii "Romtelecom" – S.A., rezultat în urma majorării acestuia potrivit prevederilor legale; şiprin contractul de uzufruct, anexa la contractul de vânzare, ce urmează a fi încheiat între:– Fondul Proprietăţii de Stat, în calitate de proprietar;– OTEROM Ltd., în calitate de uzufructuar la data perfectarii contractului de vânzare de acţiuni, se va constitui şi se va acorda uzufructuarului un drept de uzufruct asupra unui număr din acţiunile deţinute de proprietar, inclusiv asupra acţiunilor dobândite în orice moment ulterior, dacă este cazul, care să fie egal cu procentul cel mai mic dintre:a) 16% din totalul acţiunilor; şib) acel procent mai mic, necesar în orice moment pentru ca, adunat la numărul de acţiuni deţinute de uzufructuar, sa insumeze 51% din totalul acţiunilor emise la momentul respectiv şi, ca urmare, sa îi confere OTEROM Ltd. controlul asupra votului în adunările generale ordinare ale acţionarilor,se realizează o concentrare economică în sensul art. 11 alin. (2) lit. b) din Legea concurentei nr. 21/1996;2. cifra de afaceri a părţilor implicate în aceasta concentrare economică îndeplineşte condiţia de prag prevăzută la art. 15 din Legea concurentei nr. 21/1996, adică depăşeşte 25 de miliarde lei;3. pieţele relevante, afectate de concentrarea economică analizata, sunt:– piaţa serviciilor de telecomunicaţii de baza;– piaţa serviciilor de închiriere a circuitelor pentru transmisii;– piaţa serviciilor de telefonie mobila celulara;– piaţa serviciilor de transmisii de date pe reţele de televiziune prin cablu.În cadrul pieţei telecomunicatiilor de baza principala piaţa afectată este cea a serviciilor fixe de telefonie vocala locale, interurbane şi internaţionale, inclusiv a serviciilor de "call-back" şi a serviciilor de telefoane publice conectate la o reţea fixa de telecomunicaţii. Structura acestei pieţe rămâne neschimbata, Societatea Naţionala de Telecomunicaţii "Romtelecom" – S.A. fiind singurul operator şi înainte şi după operaţiunea analizata. Înainte de concentrare, societatea era controlată de statul român prin Fondul Proprietăţii de Stat, după acest moment controlul urmând a fi preluat de către grupul OTE. În aceste condiţii Societatea Naţionala de Telecomunicaţii "Romtelecom" – S.A. îşi va menţine cota de piaţa de 100%, imbunatatindu-şi managementul (preluat de GTE – firma recunoscută în domeniul telecomunicatiilor) şi asigurându-şi dezvoltarea în baza unui plan. În Planul de afaceri şi dezvoltare – Anexa A la Acordul acţionarilor, parte integrantă a contractului de vânzare de acţiuni – s-a convenit asupra obiectivelor de dezvoltare a societăţii, astfel încât la sfârşitul perioadei de dezvoltare de 5 ani să se realizeze, printre altele:

număr de linii în funcţiune 5,2 milioane
procentul liniilor comutate la centrale digitale 70%
numărul de telefoane publice în funcţiune în sate cu mai puţin de 100 de locuitori 1
rata de finalizare a convorbirilor internaţionale iniţiate în străinătate 62%
deranjamente confirmate pe 100 LTP 0,12
crearea unei infrastructuri de telecomunicaţii model
reechilibrarea tarifelor pentru a face faţă concurenţei
dezvoltarea reţelei mobile pentru a concura cu succes cu operatorii GSM existenţi.

Toate acestea creează premisele creşterii puterii economico-financiare a societăţii şi asigura o tranzitie fireasca la liberalizarea completa a sectorului telecomunicatiilor.Faptul ca societatea achizitoare, grupul OTE, activează tot în domeniul telecomunicatiilor (fiind operatorul naţional grec), în plină expansiune în sud-estul Europei, iar managementul este asigurat de către GTE (firma specializată în acelaşi domeniu) asigura premisele realizării obiectivelor propuse prin privatizarea Societăţii Naţionale de Telecomunicaţii "Romtelecom" – S.A. şi prin aceasta, progresul tehnic în activitatea de telecomunicaţii din România.Pe piaţa serviciilor de închiriere a circuitelor pentru transmisii Societatea Naţionala de Telecomunicaţii "Romtelecom" – S.A. era şi va rămâne, de asemenea, şi după operaţiunea de concentrare, până la data de 31 decembrie 2002, singurul operator.Piaţa serviciilor de telefonie mobila este o piaţa concurentiala. Intrarea Societăţii Naţionale de Telecomunicaţii "Romtelecom" – S.A. pe aceasta piaţa va conduce la creşterea concurentei prin mărirea ofertei. Telefonia mobila reprezintă în sine un progres tehnic în domeniul telefoniei.Piaţa serviciilor de transmisii de date pe reţele de televiziune prin cablu este o piaţa concurentiala pe care activează un număr de aproximativ 400 de agenţi. Societatea Naţionala de Telecomunicaţii "Romtelecom" – S.A. este prezenta pe aceasta piaţa prin Cable Vision of România – S.A., la care are o participare de 95,67% la capitalul social. Astfel, prin realizarea operaţiunii de concentrare economică, grupul OTE va pătrunde pe aceasta piaţa.4. Grupul OTE nu este prezent pe piaţa telecomunicatiilor din România; în plus, el nu este nici măcar un concurent potenţial, în condiţiile în care piaţa serviciilor de telefonie fixa este închisă prin reglementări legale.5. Hotărârea Guvernului nr. 670/1998 privind modul de stabilire şi de ajustare a tarifelor practicate de către Societatea Naţionala de Telecomunicaţii „Romtelecom” – S.A. pentru furnizarea serviciilor de telecomunicaţii de baza şi Hotărârea Guvernului nr. 793/1998 pentru completarea cadrului dezvoltării în continuare a sectorului telecomunicatiilor şi al finalizarii procesului de privatizare a Societăţii Naţionale de Telecomunicaţii „Romtelecom” – S.A. nu au fost supuse, înainte de adoptare, avizării Consiliului Concurentei. Acest aviz ar putea fi necesar în baza art. 4 alin. (4) din Legea nr. 21/1996, în cazul Hotărârii Guvernului nr. 670/1998, şi, respectiv, în baza art. 27 lit. j) din această lege, în cazul Hotărârii Guvernului nr. 793/1998.Hotărârea Guvernului nr. 670/1998 prevede o formula de stabilire şi de ajustare a tarifelor pentru serviciile de telefonie fixa interna şi internationala care are la baza rata inflaţiei (RI), la care se mai adauga o sumă calculată pe baza unui coeficient X, a cărui valoare este stabilită la nivelul de 5% prin Hotărârea Guvernului nr. 793/1998. În practica internationala preţul reglementat prin aceasta metoda („reglementarea prin preţ-plafon”) este ajustat periodic cu rata inflaţiei, plus sau minus o sumă predeterminata. În Marea Britanie, spre exemplu, firmelor cărora li se aplică aceasta metoda li se permite să îşi majoreze preţurile, cu modificarea indicelui preţurilor de consum (IPC), plus sau minus o anumită suma specificată (X). Astfel, la gaze naturale şi energie electrica, regula este IPC – X, în care X reprezintă sporul anticipat de eficienta al firmei în cauza. În cazul apei, regula este IPC + X, în care X reprezintă atât sporul anticipat de productivitate, cat şi o creştere anuală admisă, în termeni reali, a preţului apei. Începând cu anul 1989, aceasta metoda a fost practicată şi în Statele Unite ale Americii pentru ajustarea tarifelor folosite de firma AT amp;T. Alte tari, cum ar fi Malaysia, Mexic şi Peru, o utilizează în telecomunicaţii, iar Argentina, în domeniul gazelor şi electricitatii.În cazul economiilor în tranzitie, în situaţia în care preţurile sau tarifele sunt aşezate încă pe baze nerealiste, este nevoie de o perioadă de ajustare (de tip IPC + X), care să compenseze eliminarea subvenţiilor, precum şi efortul investitional ce urmează a fi făcut.Tarifele calculate în baza prevederilor acestei hotărâri se notifica Oficiului Concurentei şi Ministerului Comunicaţiilor pentru verificarea respectării formulei de stabilire şi ajustare a tarifelor.Hotărârea Guvernului nr. 793/1998 menţine exclusivitatea acordată prin licenta Societăţii Naţionale de Telecomunicaţii „Romtelecom” – S.A. în domeniul telefoniei de baza, până la data de 31 decembrie 2002, şi desemnează Societatea Naţionala de Telecomunicaţii „Romtelecom” S.A. ca operator comercial exclusiv pentru furnizarea de servicii de telefonie mobila celulara digitala (DCS 1800) până la aceeaşi dată.Piaţa telefoniei mobile este o piaţa concurentiala (piaţa relevanta conform pct. 3 din Nota Departamentului servicii din cadrul Consiliului Concurentei). Prin acordarea exclusivitatii în domeniul telefoniei mobile Societăţii Naţionale de Telecomunicaţii "Romtelecom" – S.A., în sistem DCS 1800, până la data de 31 decembrie 2002, şi prin "neemiterea unor alte licenţe pentru operarea reţelelor de telefonie mobila, indiferent de tehnologia utilizata, decât dacă exista în mod evident cerere suficienta pe piaţa şi numai prin licitaţie publică", se instituie bariere la intrarea pe aceasta piaţa. Cu toate acestea intrarea Societăţii Naţionale de Telecomunicaţii "Romtelecom" – S.A. pe piaţa telefoniei mobile va conduce la creşterea concurentei pe aceasta piaţa prin creşterea ofertei, în condiţiile în care cererea s-a dovedit a fi în prezent peste asteptarile operatorilor. În plus, situaţia existenta pe plan internaţional releva ca sunt rare cazurile când pe piaţa telefoniei mobile exista mai mult de 3 operatori, respectiv mai mult de unul în banda de 1800; astfel, tari ca Italia, Spania, Austria, Grecia, Portugalia, Polonia au un singur operator în banda de 1800, Belgia – nici unul, singurele cu 2 operatori fiind Marea Britanie şi Germania (dar, în condiţiile unei rate de penetrare de 40%).Aspectele prezentate nu ridica probleme concurentiale majore. În plus, se desprind următoarele constatări:A. În legătură cu Hotărârea Guvernului nr. 670/1998:––––––––––––––––Aspecte de procedura:A1. Ministerul Comunicaţiilor a prezentat totuşi aceasta hotărâre Consiliului Concurentei, spre avizare, la data de 11 decembrie 1998. Urmează ca, cu sprijinul Consiliului Legislativ, Consiliul Concurentei sa analizeze dacă, din punct de vedere legal, mai este abilitat sa avizeze o hotărâre a Guvernului deja publicată în Monitorul Oficial al României, atâta vreme cat art. 27 lit. j) din Legea nr. 21/1998 face referire la "proiectele de hotărâri ale Guvernului".A2. Tot cu sprijinul Consiliului Legislativ, Consiliul Concurentei va analiza dacă avizul prevăzut la art. 4 alin. (4) din Legea 21/1996 – "intervenţia Guvernului în situaţiile prevăzute la alin. (2) şi (3) se face cu avizul Consiliului Concurentei" – se referă în sine doar la intenţia Guvernului de a interveni pe anumite pieţe sau şi la forma concretă sub care aceasta se produce (în cazul de faţa, formula prevăzută a fi aplicată). În eventualitatea în care interpretarea corecta are în vedere doar aprobarea intentiei de a interveni pe anumite pieţe, atunci, probabil pentru a nu constitui doar o simpla formalitate, avizul Consiliului Concurentei nu mai este necesar, ţinând seama ca pe piaţa în discuţie Guvernul a menţinut în permanenta, în perioada de după 1990, un control asupra tarifelor practicate.Aspecte de fond:A3. După cum s-a menţionat mai sus, formula prevăzută în hotărâre este practicată pe plan internaţional (însăşi compania OTE a folosit-o în Grecia în anii 1996 şi 1997, IPC + 2% şi, respectiv, IPC + 3%). În plus, uşoară creştere în termeni reali a tarifelor (5% pe an) este din plin compensata, din punctul de vedere al consumatorilor, de beneficiile obţinute de aceştia de pe urma obiectivelor de dezvoltare pe care şi le-a propus societatea.B. În legătură cu Hotărârea Guvernului nr. 793/1998:––––––––––––––––A4. Aceasta hotărâre a Guvernului nu necesita avizul Consiliului Concurentei, deoarece:– exclusivitatea Societăţii Naţionale de Telecomunicaţii "Romtelecom" – S.A. pentru servicii de telefonie de baza i-a fost acordată în baza legislaţiei existente deja în vigoare şi a acordurilor internaţionale la care România este parte. Logica acestei exclusivitati este aceea de a oferi operatorului naţional o perioadă în care să devină capabil să facă faţa concurentei internaţionale în momentul deschiderii pieţei;– în domeniul telefoniei mobile, prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 17/1998, Ministerul Comunicaţiilor este abilitat sa atribuie, prin încredinţare directa, unei filiale a Societăţii Naţionale de Telecomunicaţii "Romtelecom" – S.A. licenta de operare pentru sistemul de telefonie celulara digitala DCS 1800; ordonanţele nu trebuie să obţină avizul Consiliului Concurentei;– formularea "neemiterea unor alte licenţe pentru operarea reţelelor de telefonie mobila, indiferent de tehnologia utilizata, decât dacă exista în mod evident cerere suficienta pe piaţa şi numai prin licitaţie publică" nu constituie (datorită introducerii părţii subliniate) în realitate o exclusivitate. Oricum, aceasta condiţie nu apare în nici unul dintre documentele legate de privatizarea Societăţii Naţionale de Telecomunicaţii "Romtelecom" – S.A. şi, în concluzie, nu afectează procesul de analiza a notificării;– stabilirea la 5% a valorii lui X din formula prevăzută în Hotărârea Guvernului nr. 670/1998 este un atribut al Guvernului României şi nu unul care trebuie avizat de Consiliul Concurentei.Având în vedere ca operaţiunea de concentrare economică analizata nu ridica probleme privind concurenta în sensul că: (i) structura pieţei serviciilor de telefonie fixa şi a pieţei serviciilor de închiriere a circuitelor pentru transmisii nu se modifica; (îi) în domeniul telefoniei mobile exista premisele îmbunătăţirii mediului concurential; şi (iii) piaţa serviciilor de transmisii de date pe reţele de televiziune prin cablu nu este influentata,ia următoarea decizie: +
Articolul 1În conformitate cu dispoziţiile art. 51 alin. 1 lit. b) din Legea concurentei nr. 21/1996 şi ale art. 9.1 lit. b) din partea a III-a a cap. II din Regulamentul privind autorizarea concentrarilor economice, se constată că, deşi operaţiunea notificată cade sub incidenţa legii, nu exista motive pentru a fi refuzată.
+
Articolul 2Taxa de autorizare prevăzută la art. 33 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 este de 3.412.117.108 lei (trei miliarde patru sute douasprezece milioane una suta saptesprezece mii una suta opt lei) şi se va vira în termen de 15 zile, cu ordin de plată tip trezorerie, la bugetul de stat în contul 60170103, deschis, pe seama administraţiilor financiare, la Banca Comercială Română – S.A., Sucursala municipiului Bucureşti. O copie de pe ordinul de plată va fi transmisă neîntârziat Consiliului Concurentei.
+
Articolul 3În conformitate cu art. 62 din Legea concurentei nr. 21/1996, se dispune publicarea prezentei decizii de către Hellenic Telecommunications Organizaţion – S.A., prin OTEROM Ltd., în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 30 de zile de la data comunicării acesteia.
+
Articolul 4Nerespectarea măsurilor stabilite prin prezenta decizie atrage sancţionarea conform art. 56 lit. b) din Legea concurentei nr. 21/1996.
+
Articolul 5Prezenta decizie intră în vigoare la data comunicării ei persoanelor interesate.
+
Articolul 6Decizia Consiliului Concurentei poate fi atacată în termen de 30 de zile de la comunicare la Curtea de Apel, Secţia contencios-administrativ.
+
Articolul 7Secretariatul general va comunică neîntârziat prezenta decizie părţilor implicate în concentrarea economică.
+
Articolul 8Aceasta decizie este adresată:

Hellenic Telecommunications Organization – S.A.
Blvd. Kifissias nr. 99, 15124, Maroussi,
Atena, Grecia
Telefon: +301-6115173
prin OTEROM Ltd.
Blvd. Arch. Makarios III nr. 199
Neochleous House
3030, Limasol, Cipru
PREŞEDINTELE CONSILIULUI CONCURENŢEI,
GHEORGHE OPRESCU

–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters