DECIZIE nr. 172 din 23 decembrie 1998

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 67 din 18 februarie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEDECIZIE 65 23/05/2000
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 105 22/07/1993
ActulREFERIRE LALEGE 48 21/05/1992 ART. 21
ART. 3REFERIRE LALEGE 48 21/05/1992 CAP. 5
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 21 10/04/1996
ANEXA 1REFERIRE LADECIZIE 105 22/07/1993
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEDECIZIE 65 23/05/2000

pentru aprobarea Normelor obligatorii privind programarea şi realizarea emisiunilor de teleshopping



În scopul reglementării modului de programare şi difuzare a emisiunilor cuprinzând oferte făcute direct publicului, în cadrul programelor difuzate de posturile de televiziune şi al programelor distribuite în conformitate cu art. 21 lit. c) din Legea audiovizualului nr. 48/1992,în completarea unor prevederi din Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 105/1993*),în scopul armonizării legislaţiei româneşti din domeniul audiovizualului cu legislaţia europeană,în temeiul art. 32 alin. (1) şi cu respectarea dispoziţiilor art. 29 din Legea nr. 48/1992,Consiliul Naţional al Audiovizualului decide: +
Articolul 1Se aprobă Normele obligatorii cu privire la programarea şi realizarea emisiunilor de teleshopping prezentate în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie.
+
Articolul 2Prezentele norme obligatorii nu se aplică în cazul eventualelor licenţe de emisie care se vor acorda în vederea difuzării în exclusivitate a programelor de teleshopping.
+
Articolul 3Nerespectarea prezentelor norme obligatorii se sancţionează în funcţie de gravitate, potrivit prevederilor cap. V din Legea nr. 48/1992.
+
Articolul 4Prezenta decizie intră în vigoare în termen de 90 de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.–––-Notă *) Decizia nr. 105/1993, în forma revizuită, a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 290 din 7 august 1998.PREŞEDINTELE CONSILIULUI NAŢIONAL AL AUDIOVIZUALULUI,MIRCEA SORIN MOLDOVAN
+
Anexa 1NORME OBLIGATORIIcu privire la programarea şi realizarea emisiunilor de teleshopping +
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1.1Prin emisiuni de teleshopping, în sensul prezentelor norme, sunt definite emisiunile cu o durată neîntreruptă de minimum 10 minute, care cuprind, integral, forme de reclama de tipul ofertelor făcute direct publicului – prin prezentarea sau promovarea unor produse sau servicii -, în scopul vânzării, cumpărării sau închirierii de produse, precum şi al furnizarii de servicii contra cost.
+
Articolul 1.2Aceasta forma de reclama se distinge de publicitatea clasica şi reprezintă, în esenta, un serviciu de comercializare propus prin intermediul unui post de televiziune. În consecinţa, aceasta forma de publicitate trebuie să se supună reglementărilor specifice dreptului comercial, Legii concurentei nr. 21/1996 şi prevederilor legale în materie de protecţie a consumatorilor.
+
Articolul 1.3Prezentarea sau promovarea produselor sau serviciilor se va face cu respectarea dispoziţiilor prevăzute în prezenta decizie, completate de prevederile conţinute în anexa la Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 105/1993 pentru aprobarea Normelor obligatorii privind realizarea publicităţii în cadrul programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite prin cablu: art. 1 – Norme generale, art. 3 – Forma şi prezentarea [alin. (3) şi (4)], art. 5 – Publicitate pentru anumite produse [alin. (1), (2), (4), (5) şi (6)], art. 6 – Publicitatea transfrontiera şi art. 8 – Publicitate în cadrul programelor audiovizuale distribuite prin cablu.
+
Capitolul 2Programarea emisiunilor de teleshopping +
Articolul 2.1Emisiunile de teleshopping pot fi difuzate pe cale radioelectrica – terestra şi prin satelit – de posturile de televiziune, precum şi prin reţelele de distribuţie prin cablu în cadrul serviciului definit la art. 21 lit. c) din Legea nr. 48/1992 (difuzarea programelor de conceptie proprie).
+
Articolul 2.2(1) Emisiunile de teleshopping pot fi programate zilnic în intervalele orare 0,00-11,00 şi 14,00-16,00, cu excepţia zilelor de duminica şi a sarbatorilor legale, când pot fi difuzate în intervalul orar 0,00-9,00, şi vor avea o durată neîntreruptă de minimum 10 minute.(2) Numărul de emisiuni de teleshopping va fi de maximum şase într-un program zilnic de 24 de ore, fără a depăşi o durată totală de doua ore pe zi; numărul lor se va reduce proporţional, în funcţie de numărul de ore ale programelor difuzate zilnic de postul respectiv.(3) Emisiunile de teleshopping trebuie să fie clar identificate şi separate de celelalte emisiuni prin generice care să anunţe fără echivoc emisiunea de teleshopping, fără a putea fi întrerupte de anunţuri publicitare sau de alte programe.(4) Emisiunile de teleshopping trebuie să fie autonome şi nu pot fi difuzate în cadrul altor emisiuni.
+
Capitolul 3Prezentarea produselor şi serviciilor +
Articolul 3.1Conţinutul emisiunilor de teleshopping nu va stimula comportamente care ar putea aduce prejudicii sănătăţii şi siguranţei personale sau protecţiei mediului.
+
Articolul 3.2Emisiunile nu trebuie să aducă, prin modul de prezentare şi promovare a produselor sau a serviciilor, prejudicii morale sau fizice minorilor şi, în acest scop, trebuie să se conformeze următoarelor criterii:a) nu vor recomanda în mod direct minorilor sa cumpere un produs, să solicite un serviciu sau sa practice o activitate, bazându-se pe lipsa de experienta şi pe credulitatea lor;b) nu vor incuraja minorii să îşi convingă părinţii sau alte persoane să le cumpere respectivele bunuri sau servicii;c) nu vor exploata încrederea pe care minorii o au în părinţi, în profesori sau în alte persoane;d) nu vor fi prezentaţi, în mod nejustificat, minori în situaţii periculoase.În cadrul acestor emisiuni nu pot participa minorii.
+
Articolul 3.3Produsele sau serviciile trebuie să fie descrise într-un mod cat mai precis, prin prezentarea elementelor cantitative şi a tuturor parametrilor de calitate care le definesc şi care sunt stabilite şi/sau declarate de către agentul economic – producător sau vânzător – în documentele de însoţire a produselor în circuitul comercial şi impuse prin reglementările în vigoare.Imaginile, fotografiile şi desenele prezentate vor reproduce fidel calităţile reale ale produsului sau ale serviciului prezentat şi nu vor conţine ambiguităţi despre elementele ce definesc dimensiunile, greutatea şi calitatea.
+
Articolul 3.4Oferta de vânzare trebuie să fie precisa şi cat mai completa posibil faţă de principalele sale componente: preţ, garanţie, modalităţi de vânzare.
+
Articolul 3.5Vor fi specificate condiţiile de valabilitate a preţurilor (durata, data limita), precum şi intervalul în care un cumpărător al unui produs îl poate returna pentru a fi schimbat sau pentru a-i fi rambursata valoarea, fără penalizări, în afară cheltuielilor de returnare.
+
Articolul 3.6Condiţiile de efectuare a comenzii vor fi clar precizate, fără a lasă loc nici unui echivoc în ceea ce priveşte angajamentele menţionate mai sus, oricare ar fi modul lor de transmitere.
+
Articolul 3.7Marca, numele fabricantului sau al distribuitorului unui produs sau al prestatorului unui serviciu oferit spre vânzare, respectiv furnizare, nu vor fi menţionate sau prezentate pe post şi nu vor face obiectul unui alt mod de anuntare sau de publicare cu referire la emisiune. Marca va trebui să fie precizată, în cazul unei comenzi, împreună cu numele producătorului sau al agentului economic care asigura garanţia.
+
Articolul 3.8Prezentarea şi promovarea produselor sau a serviciilor în aceste emisiuni nu se vor face într-un punct de vânzare identificat sau identificabil.
+
Articolul 3.9Este interzisă oferta de produse sau servicii a căror publicitate face obiectul unei interdicţii legislative sau de reglementare.
+
Capitolul 4Responsabilităţi +
Articolul 4.1Răspunderea civilă privind programarea şi difuzarea unei emisiuni de teleshopping care încalcă dispoziţiile prezentei decizii revine titularului de licenţă al statiei pentru difuzare pe cale radioelectrica sau al serviciului de comunicaţie audiovizuala distribuita prin cablu, care transmite programe de conceptie proprie. Aceasta răspundere cuprinde şi responsabilitatea pentru respectarea prevederilor legale privind drepturile de autor, protecţia proprietăţii intelectuale şi protecţia consumatorului.
+
Articolul 4.2La retransmisia, în condiţiile legii, prin reţele de distribuţie prin cablu a unor programe audiovizuale ce conţin emisiuni de teleshopping, responsabilităţile ce decurg din aplicarea prezentelor norme nu sunt în sarcina organizatorului retransmisiei. În cazul retransmisiei unor programe audiovizuale difuzate de posturi de televiziune din străinătate este obligatorie respectarea prevederilor art. 8 din anexa la Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 105/1993 – Publicitatea în cadrul programelor audiovizuale distribuite prin cablu.
+
Articolul 4.3Obligaţiile şi răspunderile prevăzute la art. 3.1-3.9 se aplică şi formelor de publicitate de tipul ofertelor făcute direct publicului pentru vânzarea, cumpărarea sau închirierea de produse şi pentru furnizarea de servicii, oferte menţionate la art. 2 alin. (1) şi (3) din Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 105/1993.–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters