Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 76 din 21 februarie 2000
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
Lucian Mihai – preşedinteCostica Bulai – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorIoan Muraru – judecătorLucian Stangu – judecătorFlorin Bucur Vasilescu – judecătorRomul Petru Vonica – judecătorPaula C. Pantea – procurorDoina Suliman – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Asociaţia familială „Lion” din Suceava în Dosarul nr. 10.348/1998 al Tribunalului Suceava – Secţia comercială şi de contencios administrativ.La apelul nominal lipsesc părţile: Asociaţia familială "Lion" din Suceava şi Societatea Comercială "Service Prompt" – S.R.L. din Suceava, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public, ţinând seama de jurisprudenta Curţii Constituţionale în materie, solicita respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 27 aprilie 1999, pronunţată în Dosarul nr. 10.348/1998, Tribunalul Suceava – Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, ridicată de Asociaţia familială „Lion” din Suceava cu ocazia judecării apelului formulat împotriva Sentinţei civile nr. 2.340 din 23 martie 1998, pronunţată de Judecătoria Suceava, în contradictoriu cu Societatea Comercială „Service Prompt” – S.R.L. din Suceava.În motivarea excepţiei se susţine ca Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru este neconstitutionala în absenta Legii funcţionarului public şi a Legii răspunderii ministeriale, care să instituie răspunderea pentru modul în care sunt gestionati banii publici, deoarece se încalcă art. 16 din Constituţie privind egalitatea în drepturi.Exprimandu-şi opinia, instanţa de judecată apreciază ca "excepţia invocată este nefondata, motivat de faptul ca orice acţiune şi cerere introdusă la instanţele judecătoreşti se timbrează, iar nepromulgarea Legii funcţionarului public şi a Legii răspunderii ministeriale nu are nici o legătură cu obligaţia apelantei de a timbra legal apelul declarat".Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciază excepţia ridicată ca fiind neîntemeiată şi considera ca "argumentele invocate de reclamanta-apelanta nu pot fi reţinute", fiind "irelevante" şi neavând "nici o concludenta pentru soluţionarea cauzei".Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie şi art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Excepţia de neconstituţionalitate vizează dispoziţiile Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, lege despre care autorul excepţiei susţine ca încalcă art. 16 din Constituţie, referitor la egalitatea în drepturi, prin aceea ca, pentru a putea fi aplicată, Legea nr. 146/1997 trebuie completată cu Legea privind Statutul funcţionarilor publici şi cu Legea privind responsabilitatea ministerială, care să instituie răspunderea pentru modul în care sunt gestionati banii publici.Cu privire la aceste sustineri Curtea constata ca, prin Decizia nr. 82 din 25 mai 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 307 din 30 iunie 1999, a fost respinsă excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 146/1997, ridicată chiar de Asociaţia familială „Lion” din Suceava în Dosarul nr. 8.610/1998 al Tribunalului Iaşi. Pentru a pronunţa aceasta soluţie Curtea a reţinut ca motivul referitor la neadoptarea Legii privind responsabilitatea ministerială, care să instituie răspunderea pentru modul în care sunt gestionati banii publici, nu poate fi primit, deoarece, pe de o parte, nu vizează o problemă de constituţionalitate, ci una de legiferare, care, potrivit art. 58 alin. (1) din Constituţie, este atributul exclusiv al Parlamentului, iar pe de altă parte, aceasta critica nu are nici o legătură cu problema ce face obiectul litigiului aflat în faţa instanţei judecătoreşti.Deoarece nu au intervenit elemente noi care să justifice reconsiderarea jurisprudenţei Curţii, aceasta soluţie îşi menţine valabilitatea şi în cauza de faţa.Curtea constata ca între timp, deşi au intrat în vigoare Legea nr. 115/1999 privind responsabilitatea ministerială, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 300 din 28 iunie 1999, completată ulterior prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 130/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 454 din 20 septembrie 1999, precum şi Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 600 din 8 decembrie 1999, aceste reglementări nu au atras vreo consecinţa sub aspectul constituţionalităţii prevederilor legale criticate.În sfârşit, în ceea ce priveşte invocarea art. 16 din Constituţie privind egalitatea în drepturi, Curtea constata ca aceasta critica este nesemnificativa în raport cu obiectul litigiului.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE: Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Asociaţia familială „Lion” din Suceava în Dosarul nr. 10.348/1998 al Tribunalului Suceava – Secţia comercială şi de contencios administrativ.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 23 noiembrie 1999.PREŞEDINTELECURŢII CONSTITUŢIONALE,LUCIAN MIHAIMagistrat-asistent,Doina Suliman––––-