DECIZIE nr. 221 din 14 noiembrie 2000

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 100 din 27 februarie 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOG 83 29/08/2000 ART. 9
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 24 30/03/2000 ANEXA 3
ActulREFERIRE LALEGE 154 15/07/1998 ANEXA 2
ActulREFERIRE LALEGE 154 15/07/1998 ANEXA 3
ActulREFERIRE LALEGE 154 15/07/1998 ANEXA 5
ActulREFERIRE LALEGE 154 15/07/1998 ANEXA 6
ActulREFERIRE LALEGE 154 15/07/1998 ANEXA 7
ActulREFERIRE LALEGE 154 15/07/1998 ANEXA 8
ActulREFERIRE LALEGE 154 15/07/1998 ANEXA 9
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 154 15/07/1998 ANEXA 4
ActulREFERIRE LALEGE (R) 50 21/06/1996
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 72
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 94
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 1-3 din anexa nr. IV/2 la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupa funcţii de demnitate publică, precum şi a dispoziţiilor pct. 1-3 din anexa nr. III/2 la Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar



Lucian Mihai – preşedinteCostica Bulai – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorIoan Muraru – judecătorNicolae Popa – judecătorLucian Stangu – judecătorFlorin Bucur Vasilescu – judecătorRomul Petru Vonica – judecătorGabriela Ghita – procurorClaudia Miu – magistrat-asistent şefPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 1-3 din anexa nr. IV/2 la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupa funcţii de demnitate publică, precum şi a dispoziţiilor pct. 1-3 din anexa nr. III/2 la Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar, excepţie ridicată de Lucia Bica în Dosarul nr. 6.478/2000 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.La apelul nominal lipsesc autorul excepţiei şi Curtea de Conturi a României, parte în cadrul dosarului. Procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public, considerând ca textele de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1), ale art. 72 alin. (3) lit. h) şi ale art. 94 lit. c), solicita respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 16 iunie 2000, pronunţată în Dosarul nr. 6.478/2000, Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 1-3 din anexa nr. IV/2 la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupa funcţii de demnitate publică, precum şi a dispoziţiilor pct. 1-3 din anexa nr. III/2 la Ordonanţa Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar. Excepţia a fost ridicată de Lucia Bica, reclamanta într-o cauza ce are ca obiect cererea de anulare a deciziei preşedintelui Curţii de Conturi privind stabilirea salariului pentru funcţia de procuror financiar.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile legale criticate contravin principiului egalităţii consacrat la art. 16 alin. (1) din Constituţie, precum şi prevederilor constituţionale ale art. 72 alin. (3) lit. h) referitoare la reglementarea prin lege organică a organizării şi funcţionarii Curţii de Conturi şi ale art. 94 lit. c) privind atributia Preşedintelui României de a numi în funcţii publice. În acest sens, se arata ca "funcţia de procuror financiar este funcţie de demnitate publică sau, cel puţin, asimilată acesteia, trecerea ei în categoria personalului contractual din sectorul bugetar constituind o discriminare […], faţă de celelalte funcţii de demnitate publică şi funcţii asimilate acestora, care, potrivit anexei nr. II/2 şi anexei nr. III din Legea nr. 154/1998, sunt remunerate prin indemnizaţii lunare, sau pe bază de coeficienţi de multiplicare unici”. Autorul excepţiei nu indica motivele pentru care textele de lege criticate contravin prevederilor art. 72 alin. (3) lit. h) şi ale art. 94 lit. c) din Constituţie.Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti, exprimandu-şi opinia, apreciază ca excepţia este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile legale criticate "nu contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1), ale art. 72 alin. (3) lit. h) şi ale art. 94 lit. c) din Constituţie, întrucât nu se creează discriminare între sistemul de salarizare a funcţiilor de demnitate publică şi sistemul de salarizare a judecătorilor şi procurorilor financiari ai Curţii de Conturi, aceste din urma funcţii nefiind asimilate funcţiilor de demnitate publică stabilite în anexele nr. II/2 şi III din Legea nr. 154/1998 şi, drept urmare, neavând acelaşi regim în ceea ce priveşte salarizarea”.Potrivit dispoziţiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 1-3 din anexa nr. IV/2 la Legea nr. 154/1998 este inadmisibila, deoarece aceasta anexa nu mai este în vigoare, fiind expres abrogată prin art. 15 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 24/2000. În legătură cu celelalte texte de lege criticate Guvernul arata ca, „reglementand un sistem diferit în privinta stabilirii salariilor de baza pentru personalul care ocupa funcţii publice de execuţie specifice Curţii de Conturi, în raport cu sistemul de stabilire a indemnizaţiei lunare pentru persoanele care ocupa funcţii de demnitate publică şi, respectiv, de stabilire a salariului de baza pentru persoanele care ocupa funcţii asimilate funcţiilor de demnitate publică, prevăzut de Legea nr. 154/1998, cu modificările ulterioare, dispoziţiile pct. 1-3 din anexa nr. III/2 la Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 nu contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie […], întrucât cele două categorii de persoane […] se afla în situaţii diferite sub aspect juridic, ceea ce exclude egalitatea de tratament juridic, prin aplicarea aceloraşi reglementări privind sistemul de stabilire a salariilor de baza”. De asemenea, se arata ca textele de lege criticate nu contravin nici prevederilor art. 72 alin. (3) lit. h) din Constituţie, „deoarece aceste dispoziţii constituţionale prevăd, în privinta Curţii de Conturi, ca prin lege organică se reglementează organizarea şi funcţionarea acesteia, iar nu şi sistemul de stabilire a salarizarii personalului de specialitate”, şi nici prevederilor art. 94 lit. c) din Constituţie, „întrucât numirea, prin decret prezidential, a judecătorilor şi procurorilor financiari nu le conferă acestora şi calitatea de persoane care ocupa funcţii de demnitate publică”.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile pct. 1-3 din anexa nr. IV/2 la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupa funcţii de demnitate publică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 16 iulie 1998, precum şi cele ale pct. 1-3 din anexa nr. III/2 la Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 138 din 31 martie 2000.Examinând excepţia, Curtea constata ca anexa nr. IV/2 din Legea nr. 154/1998 a fost expres abrogată prin art. 15 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 24/2000, care prevede: „La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abroga anexele nr. IV/1 – IV/3, V, VI, VII/2 – VII/12, VIII/1, VIII/2, IX/1 şi IX/2 la Legea nr. 154/1998, precum şi orice alte dispoziţii contrare”.Anexa nr. III/2 la Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 a fost, de asemenea, expres abrogată prin art. IX alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 83/2000 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 50/1996 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului din organele autorităţii judecătoreşti, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 425 din 1 septembrie 2000, potrivit căruia se abroga „prevederile din anexa nr. III/2 la Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar […] referitoare la salarizarea judecătorilor financiari, procurorilor financiari, judecătorilor financiari inspectori, procurorilor financiari inspectori şi magistraţilor-asistenţi ai Curţii de Conturi”.Asa fiind, Curtea constata ca dispoziţiile legale criticate, fiind abrogate, nu mai pot constitui obiect al controlului de constituţionalitate, deoarece, potrivit dispoziţiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, „Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţa în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei”, iar în conformitate cu dispoziţiile alin. (6) al aceluiaşi articol „Dacă excepţia este inadmisibila, fiind contrară prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanţa o respinge printr-o încheiere motivată, fără a mai sesiza Curtea Constituţională”.Având în vedere ca abrogarea dispoziţiilor legale criticate prin excepţia de neconstituţionalitate ridicată a intervenit după data sesizării Curţii Constituţionale, Curtea urmează sa respingă excepţia ca devenită inadmisibila.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca devenită inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 1-3 din anexa nr. IV/2 la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupa funcţii de demnitate publică, precum şi a dispoziţiilor pct. 1-3 din anexa nr. III/2 la Ordonanţa de urgenta a Guvernului privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar, excepţie ridicată de Lucia Bica în Dosarul nr. 6.478/2000 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 noiembrie 2000.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,LUCIAN MIHAIMagistrat-asistent şef,Claudia Miu––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters