Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 171 din 19 martie 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I şi art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorAugustin Zegrean – judecătorSimona Ricu – procurorDoina Suliman – magistrat-asistent-şefPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicată, din oficiu, de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţia civilă şi de proprietate intelectuală în dosarele nr. 2.908/116/2007, 388/116/2008, 2.914/36/2007, 2.182/87/2007, 7.630/86/2007, 39.889/3/2007, 245/86/2008, 606/174/2007, 2.421/99/2008, 7.503/86/2007, 483/84/2008, 3.702/107/2008, 4.377/97/2007, 767/114/2008, 2.336/87/2007, 1.715/86/2008, 2.967/98/2007, 5.091/103/2007, 670/33/2008, 598/98/2008, 27.129/3/2007, 4.759/117/2007, 85/103/2008, 94/103/2008, 1.116/62/2008, 1.030/98/2008, 1.720/62/2008, 1.293/107/2008, 134/90/2008, 697/86/2008, 2.865/62/2008, 865/86/2008, 1.106/86/2008, 3.321/98/2007, 5.050/103/2007, 1.437/335/2007, 6.095/1/2008, 2.988/116/2007, 4.810/40/2007, 12.896/63/2007, 213/109/2008, 2.837/86/2008, 3.991/40/2007, 1.458/335/2007, 3.719/63/2007, 6.020/1/2008, 139/119/2008, 511/122/2008, 5.919/110/2007, 2.922/109/2007, 5.159/103/2007, 33.960/3/2007, 1.275/86/2008, 5.959/1/2008, 21.661/63/2007, 2.741/62/2008, 682/90/2008, 2.450/62/2008, 537/103/2008 şi 625/114/2008.La apelul nominal răspunde consilierul juridic Gabriela Sârbu, pentru Ministerul Apărării Naţionale, parte în dosarele nr. 2.412D/2008 şi nr. 2.414D/2008. Lipsesc celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Curtea, având în vedere obiectul identic al excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 2.340D/2008-2.350D/2008, nr. 2.359D/2008-2.360D/2008, nr. 2.373D/2008-2.382D/2008, nr. 2.411D/2008-2.426D/2008 şi nr. 2.482D/2008-2.502D/2008, pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.Reprezentantul părţii prezente nu se opune conexării cauzelor.Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.Curtea dispune, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, conexarea dosarelor nr. 2.341D/2008-2.350D/2008, nr. 2.359D/2008-2.360D/2008, nr. 2.373D/2008-2.382D/2008, nr. 2.411D/2008-2.426D/2008 şi nr. 2.482D/2008-2.502D/2008 la Dosarul nr. 2.340D/2008, care este primul înregistrat.Cauza este în stare de judecată.Reprezentantul Ministerul Apărării Naţionale solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă.Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, concretizată prin Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2008, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine următoarele:Prin încheierile din octombrie-noiembrie 2008, pronunţate în dosarele nr. 2.908/116/2007, 388/116/2008, 2.914/36/2007, 2.182/87/2007, 7.630/86/2007, 39.889/3/2007, 245/86/2008, 606/174/2007, 2.421/99/2008, 7.503/86/2007, 483/84/2008, 3.702/107/2008, 4.377/97/2007, 767/114/2008, 2.336/87/2007, 1.715/86/2008, 2.967/98/2007, 5.091/103/2007, 670/33/2008, 598/98/2008, 27.129/3/2007, 4.759/117/2007, 85/103/2008, 94/103/2008, 1.116/62/2008, 1.030/98/2008, 1.720/62/2008, 1.293/107/2008, 134/90/2008, 697/86/2008, 2.865/62/2008, 865/86/2008, 1.106/86/2008, 3.321/98/2007, 5.050/103/2007, 1.437/335/2007, 6.095/1/2008, 2.988/116/2007, 4.810/40/2007, 12.896/63/2007, 213/109/2008, 2.837/86/2008, 3.991/40/2007, 1.458/335/2007, 3.719/63/2007, 6.020/1/2008, 139/119/2008, 511/122/2008, 5.919/110/2007, 2.922/109/2007, 5.159/103/2007, 33.960/3/2007, 1.275/86/2008, 5.959/1/2008, 21.661/63/2007, 2.741/62/2008, 682/90/2008, 2.450/62/2008, 537/103/2008 şi nr. 625/114/2008, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţia civilă şi de proprietate intelectuală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I şi art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei.Excepţia a fost ridicată din oficiu de instanţa de judecată cu ocazia soluţionării unor recursuri formulate împotriva unor sentinţe pronunţate de secţiile civile ale tribunalelor.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 115 alin. (4) şi (6) şi ale art. 21 alin. (3), pentru următoarele motive:1. Dispoziţiile art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 sunt neconstituţionale prin raportare la prevederile art. 115 alin. (4) din Constituţie, deoarece nu există o situaţie extraordinară legată de competenţa de soluţionare a cauzelor a cărei reglementare să nu poată fi amânată. Aceste dispoziţii de lege cuprind norme de procedură referitoare la competenţa de soluţionare a cauzelor în primă instanţă şi în recurs; or, aspectele şi implicaţiile financiare legate de punerea în executare a hotărârilor judecătoreşti nu îşi pot găsi o soluţie în aceste norme, indiferent dacă acestea sunt legiferate pe calea unei proceduri legislative obişnuite sau de urgenţă. Nici unificarea practicii judiciare nu poate fi realizată prin simpla schimbare a competenţei de soluţionare a cauzelor, ci doar prin mijloace procedurale specifice puse la dispoziţia judecătorului de Codul de procedură civilă, legea de organizare judecătorească şi regulamentul de organizare şi funcţionare a instanţelor judecătoreşti. Astfel art. 329 din Codul de procedură civilă, reglementând instituţia recursului în interesul legii, dă dreptul procurorului general şi colegiilor de conducere ale curţilor de apel să solicite Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie să se pronunţe asupra chestiunilor de drept care au fost soluţionate diferit de instanţele judecătoreşti, pentru a se asigura interpretarea şi aplicarea unitară a legii pe întreg teritoriul României. În ceea ce priveşte drepturile salariale ale personalului din sistemul justiţiei, instanţa supremă s-a pronunţat deja prin mai multe decizii date de Secţiile Unite în temeiul art. 329 din Codul de procedură civilă.2. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 este neconstituţională, deoarece a nesocotit limitele prevăzute de art. 115 alin. (6) din Constituţie, prin efectele păgubitoare asupra unei instituţii fundamentale a statului, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Astfel, deşi scopul declarat al ordonanţei este reglementarea anumitor aspecte financiare în sistemul justiţiei, dispoziţiile acesteia cuprind norme de procedură civilă referitoare la competenţa de soluţionare în primă instanţă şi în recurs a cererilor ce au ca obiect acordarea unor drepturi salariale. Or, normele de competenţă nu oferă nicio soluţie aspectelor financiare legate de punerea în executare a hotărârilor judecătoreşti, dar, prin reglementarea oferită, afectează grav Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie prin supradimensionarea activităţii, consecinţele pe termen lung repercutându-se asupra celerităţii şi calităţii actului de justiţie.3. Intervenţia Guvernului prin această ordonanţă de urgenţă contravine art. 21 alin. (3) din Constituţie, în condiţiile supraîncărcării instanţei supreme, care nu are o secţie specializată în soluţionarea litigiilor de muncă.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens, arată că "prin prevederile legale supuse controlului de constituţionalitate a fost creat un sistem juridic intern capabil să garanteze executarea hotărârilor pronunţate de instanţe. Mai mult, prin aceste prevederi legale statul îşi manifestă responsabilitatea de a crea un arsenal juridic adecvat şi suficient pentru a asigura respectarea obligaţiilor pozitive care îi revin".Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 sunt neconstituţionale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 20 iunie 2008, dispoziţii care au următorul cuprins:"Art. I. – (1) Cererile având ca obiect acordarea unor drepturi salariale, formulate de personalul salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 45/2007, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din sistemul justiţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2007, cu modificările ulterioare, sunt soluţionate, în primă instanţă, de curţile de apel.(2) Recursul împotriva hotărârilor pronunţate în primă instanţă de curţile de apel se judecă de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. … Art. II. – (1) Dispoziţiile art. I se aplică şi proceselor în curs de judecată, având ca obiect soluţionarea cererilor privind acordarea unor drepturi salariale formulate de personalul din sistemul justiţiei, începute sub legea anterioară.(2) Cauzele prevăzute la alin. (1) aflate în curs de judecată în fond la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă vor fi trimise de îndată spre soluţionare curţilor de apel, prin încheiere care nu este supusă niciunei căi de atac. … (3) Recursurile împotriva hotărârilor pronunţate cu privire la cererile prevăzute la alin. (1) aflate pe rolul curţilor de apel la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se trimit de îndată la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin încheiere care nu este supusă niciunei căi de atac." … În susţinerea neconstituţionalităţii ordonanţei, instanţa supremă invocă înfrângerea prevederilor constituţionale ale art. 115 alin. (4) şi (6) şi ale art. 21 alin. (3), potrivit cărora:– Art. 115 alin. (4) şi (6): "(4) Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora. […](6) Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică."; … – Art. 21 alin. (3): "Părţile au dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil."Prin Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 6 februarie 2009, Curtea Constituţională a constatat că dispoziţiile art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 sunt neconstituţionale.Deoarece decizia menţionată a fost pronunţată ulterior sesizării Curţii Constituţionale cu soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate ridicate în prezentele dosare, urmează ca, în temeiul art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, aceasta să fie respinsă ca devenită inadmisibilă.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I şi art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicată, din oficiu, de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţia civilă şi de proprietate intelectuală în dosarele nr. 2.908/116/2007, 388/116/2008, 2.914/36/2007, 2.182/87/2007, 7.630/86/2007, 39.889/3/2007, 245/86/2008, 606/174/2007, 2.421/99/2008, 7.503/86/2007, 483/84/2008, 3.702/107/2008, 4.377/97/2007, 767/114/2008, 2.336/87/2007, 1.715/86/2008, 2.967/98/2007, 5.091/103/2007, 670/33/2008, 598/98/2008, 27.129/3/2007, 4.759/117/2007, 85/103/2008, 94/103/2008, 1.116/62/2008, 1.030/98/2008, 1.720/62/2008, 1.293/107/2008, 134/90/2008, 697/86/2008, 2.865/62/2008, 865/86/2008, 1.106/86/2008, 3.321/98/2007, 5.050/103/2007, 1.437/335/2007, 6.095/1/2008, 2.988/116/2007, 4.810/40/2007, 12.896/63/2007, 213/109/2008, 2.837/86/2008, 3.991/40/2007, 1.458/335/2007, 3.719/63/2007, 6.020/1/2008, 139/119/2008, 511/122/2008, 5.919/110/2007, 2.922/109/2007, 5.159/103/2007, 33.960/3/2007, 1.275/86/2008, 5.959/1/2008, 21.661/63/2007, 2.741/62/2008, 682/90/2008, 2.450/62/2008, 537/103/2008 şi 625/114/2008.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 26 februarie 2009.PREŞEDINTELECURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent-şef,Doina Suliman–––-