DECIZIE nr. 323 din 26 noiembrie 2002

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 938 din 20 decembrie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 198 02/07/2002
ActulREFERIRE LADECIZIE 27 29/01/2002
ActulREFERIRE LAOUG 136 18/10/2001 ART. 1
ActulREFERIRE LAOUG 136 18/10/2001 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE 130 03/04/2001
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 136 14/09/2000
ActulREFERIRE LALEGE 138 20/07/1999 ART. 31
ActulREFERIRE LALEGE 138 20/07/1999 ART. 32
ActulREFERIRE LAOUG 100 29/06/1999 ART. 6
ActulREFERIRE LAOUG 100 29/06/1999 ART. 7
ActulREFERIRE LAORDONANTA 73 27/08/1999
ActulREFERIRE LAOG 7 26/01/1998 ART. 7
ActulREFERIRE LAOG 7 26/01/1998 ART. 8
ActulREFERIRE LAOG 7 26/01/1998 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE 35 13/03/1997 ART. 18
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar, aprobată prin Legea nr. 130/2001



Costica Bulai – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorAurelia Popa – procurorMihai Paul Cotta – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar, aprobată prin Legea nr. 130/2001, excepţie ridicată de Victor Gh. Vulpoi în Dosarul nr. 1.964/2002 al Tribunalului Bucureşti – Secţia a III-a civilă.La apelul nominal răspunde, pentru Ministerul Finanţelor Publice, consilier juridic Nicoleta Negut şi, pentru Ministerul Apărării Naţionale, consilier juridic Dan Cimpoeru, lipsind autorul excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice solicita respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, sustinand ca, în cauza, nu se ridica probleme de control de constituţionalitate, ci de aplicarea legii, respectiv a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000.Reprezentantul Ministerului Apărării Naţionale considera ca excepţia de neconstituţionalitate este nefondata. De altfel, Curtea Constituţională a mai fost sesizată cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, cu raportare la prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie şi, respingând excepţia, a constatat ca dispoziţiile ordonanţei criticate sunt constituţionale.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. În argumentarea acestei sustineri este menţionată jurisprudenta Curţii Constituţionale cu privire la prevederile legale criticate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 30 aprilie 2002, Tribunalul Bucureşti – Secţia a III-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, excepţie ridicată de Victor Gh. Vulpoi în Dosarul nr. 1.964/2002.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenta, ca prevederile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 sunt contrare dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, privind egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a instituţiilor publice, fără privilegii şi fără discriminări, întrucât „a modificat baza de calcul a ajutoarelor prevăzute la articolul 31 din Legea nr. 138/1999, stabilind ca aceste ajutoare se calculează în raport cu solda lunară neta”. În articolul 2 al Ordonanţei de urgenta se arata ca „baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda lunară bruta din ultima luna de activitate, din care se scade o sumă calculată prin aplicarea asupra acesteia a baremului lunar de impozitare […]”.În acest fel, arata autorul excepţiei, militarii trecuţi în rezerva după intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenta sunt dezavantajati faţă de cei trecuţi în rezerva anterior, pentru care "plăţile compensatorii şi ajutoarele au fost plătite luându-se ca baza de calcul solda lunară bruta avută în luna schimbării poziţiei de activitate".Tribunalul Bucureşti – Secţia a III-a civilă apreciază ca excepţia ridicată în cauza este neîntemeiată.Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.Guvernul considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În argumentarea acestui punct de vedere se arata ca drepturile cuvenite cadrelor militare trecute în rezerva sunt aceleaşi pentru ambele categorii, atât pentru cele trecute în rezerva anterior apariţiei Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, cat şi pentru cele trecute în rezerva după această dată. Guvernul considera însă ca este firesc ca „aceste drepturi să se acorde în raport cu regimul impozitării veniturilor, reglementat prin dispoziţiile legale în materie, în vigoare la data stabilirii drepturilor respective”. Totodată se arata ca „impozitarea sau exceptarea de la regimul impozitării, a unor categorii de venituri realizate de cetăţeni, cum sunt cele reprezentând plati compensatorii şi ajutoare de care beneficiază cadrele militare, în cadrul măsurilor de protecţie socială prevăzute de lege, reprezintă însă o opţiune a legiuitorului şi depinde de posibilităţile financiare ale statului, pe o anumită perioada, în raport cu dimensionarea cheltuielilor în cadrul măsurilor de protecţie socială”.Avocatul Poporului apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În motivarea acestui punct de vedere se arata ca principiul egalităţii, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie, nu înseamnă uniformitate. Trecerea în rezerva ulterior intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 generează situaţii juridice diferite faţă de cele create la trecerea în rezerva anterior acestei date, ceea ce justifica reglementarea unor tratamente diferite.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere al Guvernului şi al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile părţilor şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Curtea retine ca în mod greşit instanţa a considerat ca excepţia se referă numai la dispoziţiile art. 1 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 136/2000. În realitate, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat de autorul acesteia, îl constituie ansamblul dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136 din 14 septembrie 2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 22 septembrie 2000, aprobată prin Legea nr. 130/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001, care au următorul conţinut:– Art. 1: "Sumele reprezentând plăţile compensatorii prevăzute la art. 7, 8 şi 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/1998, la art. 6 şi 7 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 100/1999, precum şi ajutoarele prevăzute la art. 31 şi la art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 se stabilesc în raport cu solda lunară neta.”;– Art. 2: "Baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda lunară bruta din ultima luna de activitate, din care se scade o sumă calculată prin aplicarea asupra acesteia a baremului lunar de impozitare, în vigoare la data stabilirii soldei lunare nete.Baremul lunar de impozitare este cel prevăzut de Ordonanţa Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit.”;– Art. 3: "Plăţile compensatorii şi ajutoarele prevăzute la art. 1, plătite începând de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse globalizarii."Critica de neconstituţionalitate consta, în esenta, în susţinerea potrivit căreia prevederile din ordonanţa de urgenţă contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât instituie un alt mod de calcul al plăţilor compensatorii şi ajutoarelor prevăzute la art. 31 şi la art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999. În felul acesta, după cum se susţine, sunt dezavantajati militarii trecuţi în rezerva după intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000.Dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Constituţie au următorul cuprins: "Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări."Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca aceasta este neîntemeiată. Prevederile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 au mai format obiect al controlului de constituţionalitate, sub aspectul încălcării dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie.Curtea Constituţională a respins excepţia de neconstituţionalitate prin Decizia nr. 198 din 2 iulie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 576 din 5 august 2002, precum şi prin Decizia nr. 27 din 29 ianuarie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 27 februarie 2002.Cu acel prilej Curtea a reţinut, în esenta, prin Decizia nr. 27/2002, ca "principiul egalităţii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie nu înseamnă uniformitate, asa încât la situaţii diferite trebuie să corespundă un tratament juridic diferenţiat. Trecerea în rezerva anterior, respectiv ulterior datei de 22 septembrie 2000 generează situaţii juridice diferite, fapt care justifica reglementarea unor tratamente diferite".De asemenea, prin Decizia nr. 198/2002, Curtea a reţinut ca "legiuitorul este în drept sa reglementeze în mod diferit şi în raport cu posibilităţile existente în privinta îndeplinirii măsurilor de protecţie socială drepturile ce se acordă unor categorii de cetăţeni, bineînţeles fără sa aducă atingere drepturilor anterior stabilite, precum şi sa determine veniturile supuse impozitării, cu condiţia sa nu contravina dispoziţiilor art. 53 alin. (2) din Constituţie, referitoare la aşezarea justa a sarcinilor fiscale, problema ce nu se pune în legătură cu textele de lege examinate". Totodată, prin aceasta decizie, Curtea a mai reţinut ca, "în cazul reglementării în mod diferit a unor drepturi prin acte normative succesive, nu se ridica probleme de constituţionalitate, ci de aplicare a legii în timp, ceea ce intră în competenţa exclusiva a instanţelor judecătoreşti".În cauza de faţa nu se invoca elemente noi de natura sa determine modificarea jurisprudenţei Curţii.Faţa de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plăţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acordă personalului militar, excepţie ridicată de Victor Gh. Vulpoi în Dosarul nr. 1.964/2002 al Tribunalului Bucureşti – Secţia a III-a civilă.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 26 noiembrie 2002.PREŞEDINTE,prof. univ. dr. Costica BulaiMagistrat-asistent,Mihai Paul Cotta────────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters