DECIZIE nr. 331 din 27 noiembrie 2001

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 130 din 19 februarie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 561 17/10/2001
ActulREFERIRE LAOUG 43 15/03/2001
ActulREFERIRE LAOG 26 26/07/2001 ART. 1
ActulREFERIRE LAOUG 13 26/01/2001 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 108 10/10/1996
ActulREFERIRE LAOG 11 23/01/1996 ART. 76
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOG 11 23/01/1996 ART. 82
ActulREFERIRE LADECIZIE 1 08/02/1994
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 21
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 125
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
ActulREFERIRE LALEGE 29 07/11/1990
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 82 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, astfel cum au fost modificate prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 43/2001, aprobată prin Legea nr. 561/2001



Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorGabriela Ghita – procurorClaudia Miu – magistrat-asistent şefPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 82 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, modificată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 43/2001, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Rescopa” – S.A. din Targoviste în Dosarul nr. 1.005/2001 al Judecătoriei Targoviste.La apelul nominal se constata lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată, întrucât, pe de o parte, dispoziţiile legale criticate nu prevăd dreptul debitorilor de a li se acordă înlesniri la plata obligaţiilor bugetare, ci doar un beneficiu virtual al acestora de a li se acordă asemenea înlesniri, iar pe de altă parte accesul liber la justiţie este garantat de posibilitatea de a se adresa justiţiei, în temeiul Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 6 iunie 2001, pronunţată în Dosarul nr. 1.005/2001, Judecătoria Targoviste a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 82 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, modificată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 43/2001, aprobată prin Legea nr. 561/2001. Excepţia a fost invocată de contestatoarea Societatea Comercială „Rescopa” – S.A. din Targoviste într-un litigiu având ca obiect contestaţia împotriva executării unor creanţe bugetare, în condiţiile neacordarii unor înlesniri la plata, de către o autoritate publică locală.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile art. 82 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare contravin liberului acces la justiţie. Astfel se arata ca, deşi textul criticat acorda contribuabilului dreptul de a solicita acordarea unor înlesniri la plata obligaţiilor bugetare, totuşi acordarea acestora este condiţionată de „justificarea temeinica” a cererii. Întrucât dispoziţiile criticate nu prevăd criteriile de apreciere a temeiniciei cererii, se creează posibilitatea arbitrariului în soluţionarea cererilor, arbitrariu care nu poate fi înlăturat de instanţele judecătoreşti, deoarece textul criticat nu prevede posibilitatea accesului la justiţie împotriva hotărârii de respingere a cererii de acordare a înlesnirilor.Judecătoria Targoviste, exprimandu-şi opinia, apreciază ca prevederile criticate nu contravin dispoziţiilor art. 21 din Constituţie, privind liberul acces la justiţie, întrucât "instituirea regulilor de desfăşurare a procesului în faţa instanţelor judecătoreşti este de competenţa exclusiva a legiuitorului, conform art. 125 alin. (3) din Constituţie". Instanţa de judecată arata ca prin Decizia Plenului nr. 1/1994 Curtea Constituţională a statuat ca "accesul liber la justiţie nu înseamnă accesul în toate cazurile la toate structurile judecătoreşti şi la toate căile de atac". Tot referitor la accesul la justiţie se mai arata ca dispoziţiile criticate reglementează un beneficiu acordat în sensul de a da unei persoane fizice sau juridice, care are calitatea de contribuabil, şi anume acela de a solicita organului fiscal abilitat acordarea unei înlesniri la plata, ceea ce presupune ca acel contribuabil să se fi făcut deja vinovat de încălcarea prevederilor legale privind plata obligaţiilor bugetare. În situaţia în care acesta are obiecţii faţă de titlul executoriu ce constata obligaţia bugetară, el are posibilitatea de a folosi contestaţia la executare, reglementată de dispoziţiile art. 76 şi următoarele din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996.Potrivit dispoziţiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate este nefondata. Astfel în art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind soluţionarea contestaţiilor împotriva măsurilor dispuse prin actele de control sau de impunere întocmite de organele Ministerului Finanţelor Publice se prevede că prin aceste contestaţii se poate solicita printre altele anularea „altor măsuri dispuse de organele Ministerului Finanţelor Publice abilitate, potrivit legii, să efectueze acte de control sau de impunere”, iar în categoria „altor măsuri” se considera a fi cuprinse şi soluţiile care se pronunţa asupra cererilor de acordare a înlesnirilor la plata obligaţiilor bugetare.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere exprimat de Guvern, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Prin Încheierea din 6 iunie 2001 a Judecătoriei Targoviste Curtea a fost sesizată cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 82 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, dispoziţii modificate prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 43/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 26 martie 2001. Aceste dispoziţii au următorul cuprins: „La cererea temeinic justificată a debitorilor Guvernul României, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, precum şi alte autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale, după caz, pot acorda:a) amânări sau eşalonări la plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii bugetare;b) amânări sau eşalonări la plata majorărilor de întârziere;c) scutiri sau reduceri de impozite şi taxe, în condiţiile legii;d) scutiri sau reduceri de majorări de întârziere.Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, precum şi alte autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale, după caz, pot acorda eşalonări la plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii bugetare şi a majorărilor de întârziere pe o perioadă de maximum 5 ani care poate începe cu un termen de graţie de până la 6 luni cuprins în perioada de eşalonare, precum şi amânări la plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii bugetare şi a majorărilor de întârziere pe o perioadă de cel mult 6 luni.Autorităţile administraţiei publice locale pot acorda înlesniri la plata, în condiţiile prezentei ordonanţe, pentru creanţele reprezentând venituri bugetare ale unităţilor administrativ-teritoriale.Începând cu data comunicării aprobării, pentru creanţele bugetare pentru care s-au aprobat înlesniri la plata executarea silită nu se porneşte sau nu se continua, după caz.Agenţii economici care beneficiază de înlesniri la plata obligaţiilor bugetare, conform dispoziţiilor prezentei ordonanţe, nu pot participa la nici o procedură de privatizare organizată de instituţiile publice implicate sau de agenţii de privatizare, în vederea cumpărării de acţiuni la alte societăţi comerciale, sau la achiziţionarea de alte valori mobiliare ori părţi sociale, pe perioada în care beneficiază de înlesnirile la plata acordate.Orice suma, de restituit sau de rambursat, de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau de la bugetul altor autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale, după caz, reprezentând impozite, taxe sau alte obligaţii bugetare, va modifica graficul de eşalonare aprobat prin afectarea ultimelor rate din grafic.Prin ordin al ministrului finanţelor publice sau al ministrului muncii şi solidarităţii sociale, după caz, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, se stabilesc procedura, criteriile şi competentele de acordare a înlesnirilor la plata creanţelor bugetare administrate de Ministerul Finanţelor Publice sau de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, după caz, cu avizul Consiliului Concurentei. În cazul celorlalte autorităţi ale administraţiei publice centrale procedura se stabileşte de către acestea, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Consiliului Concurentei.Pentru autorităţile administraţiei publice locale procedura şi competentele de acordare a înlesnirilor la plata se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraţiei Publice şi cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Consiliului Concurentei.Analiza şi/sau soluţionarea cererilor de înlesniri la plata se realizează de comisii stabilite la nivelul fiecărui creditor bugetar.Guvernul, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, precum şi a altor autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale, după caz, poate acorda înlesnirile la plata obligaţiilor bugetare, prevăzute la alin. 1 lit. a), pentru o sumă totală mai mare de 500 miliarde lei şi/sau înlesnirile la plata obligaţiilor bugetare, prevăzute la alin. 1 lit. d), pentru sume mai mari de 50 miliarde lei.Înlesnirile la plata se pot acorda atât înaintea începerii executării silite, cat şi în timpul efectuării acesteia. Pentru acordarea înlesnirilor la plata creditorii bugetari pot cere debitorilor, persoane juridice, constituirea de garanţii, în termen de 60 de zile de la data comunicării aprobării înlesnirilor.Înlesnirile la plata creanţelor bugetare administrate de Ministerul Finanţelor Publice, de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, precum şi de alte autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale, după caz, se acordă pe baza datelor din evidenta analitica pe plătitori de la nivelul organelor teritoriale la care contribuabilii sunt înregistraţi ca plătitori de impozite, taxe, contribuţii şi alte obligaţii bugetare sau a unui document de verificare întocmit la sediul social al debitorului pe baza datelor din ultima balanţa de verificare.Diferenţele de impozite, taxe, contribuţii şi alte obligaţii bugetare, precum şi majorările de întârziere aferente acestora, constatate în urma controalelor efectuate ulterior de organele competente ale Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, precum şi ale altor autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale, după caz, se achită conform prevederilor legale.Pentru debitorii persoane juridice, aflaţi în proces de privatizare ori cuprinşi în programe speciale care să conducă la creşterea atractivităţii acestora la privatizare, înlesnirile la plata se acordă de Guvern, de la caz la caz, prin hotărâre, la propunerea instituţiilor publice implicate în procesul de privatizare şi cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, precum şi al celorlalte autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale, după caz. Sumele pentru care se acordă înlesniri la plata sunt cuprinse în certificatele de obligaţii bugetare eliberate la cererea instituţiilor publice implicate sau a agentului de privatizare, adresată Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, precum şi altor autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale, după caz. Certificatele de obligaţii bugetare se întocmesc conform reglementărilor legale în vigoare.Ajutoarele de stat, calculate pentru înlesnirile la plata acordate în condiţiile prezentei ordonanţe de Guvernul României, vor fi notificate Consiliului Concurentei de furnizorul ajutorului de stat, în conformitate cu reglementările legale privind ajutorul de stat."Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 43/2001 a fost aprobată prin Legea nr. 561/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 684 din 30 octombrie 2001.Ulterior datei sesizării Curţii Constituţionale, alin. 1 al acestui text a fost modificat prin art. I pct. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2001 pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 16 august 2001, având următorul cuprins:"La cererea temeinic justificată a debitorilor Guvernul României, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, precum şi alte autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale, după caz, pot acorda:a) amânări sau eşalonări la plata impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor venituri bugetare;b) amânări sau eşalonări la plata majorărilor de întârziere şi/sau a penalitatilor de întârziere;c) scutiri sau reduceri de impozite şi taxe, în condiţiile legii;d) scutiri sau reduceri de majorări de întârziere şi/sau penalităţi de întârziere."Aceasta ordonanţa a intrat în vigoare la data de 1 octombrie 2001 potrivit prevederilor art. IV din acelaşi act normativ.Întrucât dispoziţiile criticate reglementează mai multe ipoteze, ţinând seama de prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea urmează sa supună controlului de constituţionalitate numai dispoziţiile art. 82 alin. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, de care depinde soluţionarea cauzei în curs de judecată, referitoare la împuternicirea autorităţilor administraţiei publice locale de a acorda anumite înlesniri la plata, la cererea justificată a debitorilor.Autorul excepţiei susţine ca aceste prevederi sunt neconstituţionale întrucât ingradesc accesul la justiţie pentru îndreptarea soluţiilor autorităţilor publice, de respingere a cererilor de acordare a înlesnirilor la plata, incalcand astfel dispoziţiile art. 21 din Constituţie, conform cărora:"(1) Orice persoană se poate adresa justiţiei pentru apărarea drepturilor, a libertăţilor şi a intereselor sale legitime.(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept."Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca prin art. 82 alin. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, cu modificările ulterioare, s-a prevăzut posibilitatea autorităţilor publice nominalizate în cuprinsul textului de a acorda, la cererea temeinic justificată a debitorilor, anumite înlesniri la plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii bugetare.Prin textul de lege criticat nu s-a instituit un drept al debitorilor de a obţine înlesniri la plata obligaţiilor bugetare menţionate şi nici o obligaţie în sarcina autorităţilor publice de a acorda înlesnirile la plata cerute, ci numai dreptul debitorilor de a le solicita şi obligaţia autorităţilor cărora li se adresează, de a examina cererile primite, precum şi facultatea acestora de a le rezolva favorabil, în cazurile temeinic justificate. Dat fiind ca acordarea înlesnirilor la plata constituie pentru debitori numai o posibilitate dependenta de voinţa autorităţilor competente, iar nu un drept, Curtea constata că nu exista posibilitatea constrângerii judiciare a acestor autorităţi în vederea soluţionării favorabile a cererilor debitorilor.În consecinţa, având în vedere ca potrivit art. 21 alin. (1) din Constituţie ori persoana se poate adresa justiţiei pentru apărarea drepturilor, a libertăţilor şi a intereselor sale legitime şi ţinând seama de considerentele expuse mai sus, Curtea nu poate primi susţinerea autorului excepţiei de neconstituţionalitate în sensul că, întrucât în textul menţionat nu s-a prevăzut expres posibilitatea atacarii de către debitori în justiţie a refuzului de acordare a înlesnirilor la plata solicitate, s-a încălcat liberul acces al acestora la justiţie.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 82 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, astfel cum au fost modificate prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 43/2001, aprobată prin Legea nr. 561/2001, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Rescopa” – S.A. din Targoviste în Dosarul nr. 1.005/2001 al Judecătoriei Targoviste.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 27 noiembrie 2001.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent şef,Claudia Miu–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters