DECIZIE nr. 39 din 30 ianuarie 2008

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 23/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 122 din 15 februarie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la sesizările de neconstituţionalitate a Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi a Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare



Curtea Constituţională a fost sesizată de Preşedintele României, în temeiul dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţia României, republicată, şi ale art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, cu privire la neconstituţionalitatea Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi a Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare.La sesizări au fost anexate, în copie, Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare.Sesizările au fost trimise Curţii Constituţionale prin Adresa nr. 139 din 8 ianuarie 2008 şi formează obiectul Dosarului nr. 20A/2008.Sesizările de neconstituţionalitate au ca obiect dispoziţiile Legii pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi ale Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare.În motivarea sesizărilor de neconstituţionalitate se arată, în esenţă, următoarele:A. Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi „ordonanţa în sine” contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin.(2), art. 107 alin. (1) teza întâi şi art. 119. În acest sens, se arată că, în temeiul art. 4 lit. d) pct. 2 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, precum şi al art. 8 şi 30 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, „Guvernul trebuia să supună avizării C.S.A.T. proiectul ordonanţei aprobate de legea criticată, deoarece Ministerul Internelor şi Reformei Administrative este o instituţie cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale”. Avizul C.S.A.T. era obligatoriu şi trebuia să fie prealabil emiterii ordonanţei, motiv pentru care lipsa lui reprezintă un viciu de neconstituţionalitate. În continuare, se apreciază că neconstituţionalitatea ordonanţei se transferă legii de aprobare, care însă nu poate fi acoperită de aprobarea Parlamentului.B. Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare şi „ordonanţa în sine” contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (2), art. 107 alin. (1) teza întâi, art. 115 alin. (4) şi art. 119. În acest sens, se arată că, potrivit art. 4 lit. d) pct. 6 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, proiectele de acte normative emise de Guvern referitoare la „alocaţiile bugetare destinate ministerelor şi serviciilor cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale” se avizează de C.S.A.T. Avizul este obligatoriu şi prealabil emiterii actului normativ. De asemenea, se apreciază că problemele reglementate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2007, deci „pe calea excepţională a delegării legislative, nu se justifică”, acestea putând fi soluţionate „pe calea legiferării normale”. În fine, se consideră că Guvernul s-a pus pe sine mai presus de lege, subminând instituţia C.S.A.T., ceea ce pune în pericol securitatea naţională.În conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin.(2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sesizarea a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a transmite punctele lor de vedere.Guvernul susţine că sesizările de neconstituţionalitate sunt neîntemeiate. În acest sens, arată că autorul sesizărilor nu indică nicio dispoziţie din cuprinsul legilor sau ordonanţelor care să fie în contradicţie cu prevederi sau principii constituţionale, astfel încât controlul de constituţionalitate este, în fapt, lipsit de obiect.Consideră că autorul sesizărilor pretinde doar că neconstituţionalitatea este generată de nerespectarea unor proceduri prevăzute de lege cu prilejul elaborării ordonanţelor, proceduri care presupun solicitarea şi emiterea avizului C.S.A.T. în faza elaborării şi definitivării proiectelor de acte normative. În legătură cu acest aspect, Guvernul arată că nu există nicio prevedere constituţională în sensul condiţionării emiterii anumitor ordonanţe de urgenţă numai după obţinerea avizului C.S.A.T. Apreciază că acest aviz este unul facultativ, deoarece nici Legea nr. 415/2002 nu precizează natura acestuia. De aceea, Guvernul a considerat că nu este necesară solicitarea avizului C.S.A.T., cu atât mai mult cu cât ordonanţele de urgenţă criticate au fost supuse aprobării Parlamentului, organ ce are dreptul de control asupra C.S.A.T.Cât priveşte Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2007, arată că se impunea „adoptarea unor măsuri privind schemele profesionale de securitate socială şi pentru a înlătura impactul social deosebit de grav determinat de blocarea sistemului de pensii specific militar”.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.CURTEA,examinând sesizările de neconstituţionalitate, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, dispoziţiile legilor criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie şi ale art. 1, 10, 15, 16 şi 18 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, să soluţioneze sesizările de neconstituţionalitate formulate de Preşedintele României.Obiectul sesizărilor de neconstituţionalitate îl constituie Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare.Prevederile constituţionale considerate ca fiind încălcate prin dispoziţiile criticate sunt următoarele:– Art. 16 alin. (2): "Nimeni nu este mai presus de lege.";– Art. 107 alin. (1) teza întâi: "Primul-ministru conduce Guvernul şi coordonează activitatea membrilor acestuia, respectând atribuţiile ce le revin.";– Art. 115 alin. (4): "Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.";– Art. 119: "Consiliul Suprem de Apărare a Ţării organizează şi coordonează unitar activităţile care privesc apărarea ţării şi securitatea naţională, participarea la menţinerea securităţii internaţionale şi la apărarea colectivă în sistemele de alianţă militară, precum şi la acţiuni de menţinere sau de restabilire a păcii."Acest ultim text constituţional invocat în susţinerea neconstituţionalităţii dispoziţiilor supuse controlului Curţii consacră o autoritate a administraţiei publice, autonomă faţă de Guvern, prezidată de Preşedintele României şi supusă controlului parlamentar, a cărei menire este, potrivit art. 1 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, „organizarea şi coordonarea unitară a activităţilor care privesc apărarea ţării şi siguranţa naţională”.Prin criticile formulate sunt vizate doar aspecte ce ţin de constituţionalitate extrinsecă, autorul sesizărilor criticând procedurile de elaborare şi emitere a ordonanţelor de urgenţă aprobate prin legile supuse controlului Curţii, în principal, faptul că pentru proiectele acestor ordonanţe nu a fost solicitat avizul C.S.A.T.În legătură cu acest aspect, Curtea reţine că Guvernul avea obligaţia legală de a solicita avizul C.S.A.T. În acest sens sunt dispoziţiile art. 8 alin. (1) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, potrivit cărora „În cazurile prevăzute de lege, în faza de elaborare a proiectelor de acte normative iniţiatorul trebuie să solicite avizul autorităţilor interesate în aplicarea acestora, în funcţie de obiectul reglementării”, şi dispoziţiile art. 30 alin. (3) din aceeaşi lege, care stipulează că „Forma finală a instrumentelor de prezentare şi motivare a proiectelor de acte normative trebuie să cuprindă referiri la avizul Consiliului Legislativ şi, după caz, al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, Curţii de Conturi sau Consiliului Economic şi Social”.Din analiza prevederilor art. 119 din Constituţie, a reglementării art. 4 lit. d) din Legea nr. 415/2002 şi a dispoziţiilor de lege susmenţionate, nu rezultă însă obligativitatea obţinerii vreunui aviz. Niciun text constituţional nu se referă la avizarea actelor normative iniţiate sau emise de Guvern, în sensul condiţionării emiterii acestora numai după obţinerea vreunui aviz. Dacă Guvernul a solicitat sau nu avizul C.S.A.T., dacă acesta a fost obţinut ori nu, acestea nu sunt veritabile probleme de constituţionalitate. Ar fi vorba despre neconstituţionalitate numai în situaţia în care actele normative criticate sau procedura lor de adoptare ar veni în contradicţie cu texte ori principii constituţionale.Trecând la examinarea criticii referitoare la înfrângerea, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2007, a exigenţelor prevăzute de art. 115 alin. (4) din Constituţie în materie de delegare legislativă, Curtea reţine din preambulul ordonanţei raţiunea şi utilitatea acesteia, precum şi existenţa unei situaţii extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată, în condiţiile asumării de către România, ca stat membru al Uniunii Europene, a obligaţiei de a transpune acquis-ul comunitar, implicit de a asigura respectarea principiului egalităţii de şanse în cadrul schemelor ocupaţionale de securitate socială, inclusiv în ceea ce priveşte sistemul pensiilor militare de stat.În sfârşit, prevederile constituţionale ale art. 16 alin.(2) şi ale art. 107 alin. (1) teza întâi nu pot fi reţinute ca având relevanţă pentru soluţionarea sesizărilor de neconstituţionalitate.În consecinţă, Curtea constată că actele normative supuse controlului sunt constituţionale.Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. a) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 11 alin. (1) lit. A.a), al art. 15 alin. (1) şi al art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:1. Constată că Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative este constituţională.2. Constată că Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare este constituţională.Definitivă şi general obligatorie.Decizia se comunică Preşedintelui României şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Dezbaterea a avut loc la data de 30 ianuarie 2008 şi la aceasta au participat: Ioan Vida, preşedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Petre Ninosu, Ion Predescu, Puskas Valentin Zoltan, Tudorel Toader şi Augustin Zegrean, judecători.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent-şef,Doina Suliman––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters