DECIZIE nr. 71 din 5 februarie 2008

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 23/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 152 din 28 februarie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 635 03/10/2006
ActulREFERIRE LALEGE 656 07/12/2002
ActulREFERIRE LALEGE 656 07/12/2002 ART. 14
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 656 07/12/2002 ART. 3
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 656 07/12/2002 ART. 8
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 656 07/12/2002 ART. 16
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 656 07/12/2002 ART. 22
ActulREFERIRE LAOG 2 12/07/2001
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 20
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 23
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 45
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 53
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 135
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 1231 22/09/2011
ActulREFERIT DEDECIZIE 626 28/04/2009
ActulREFERIT DEDECIZIE 1268 25/11/2008

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (6), art. 8, art. 16 alin. (1) şi art. 22 alin. (2) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorSimona Ricu – procurorFlorentina Geangu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (6), art. 8, art. 16 alin. (1) şi ale art. 22 alin. (2) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Service Auto Serus” – S.R.L din Bucureşti în Dosarul nr. 5.337/303/2007 al Judecătoriei Sectorului 6 Bucureşti – Secţia civilă.La apelul nominal răspunde consilierul juridic al Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, cu delegaţie la dosar, lipsă fiind autorul excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Având cuvântul, pe fond, reprezentantul Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, considerând că dispoziţiile legale atacate nu contravin textelor constituţionale invocate în susţinerea ei.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, făcând referire la jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 23 august 2007, pronunţată în Dosarul nr. 5.337/303/2007, Judecătoria Sectorului 6 Bucureşti – Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (6), art. 8, art. 16 alin. (1) şi art. 22 alin. (2) din Legea nr. 656/2002, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Service Auto Serus” – S.R.L din Bucureşti.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile legale menţionate încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 20, art. 23 alin. (11), art. 45, art. 53 şi art. 135 alin. (2) lit. a), deoarece "stabilesc în sarcina persoanei juridice şi a unor salariaţi ai acestora obligaţii pentru a căror îndeplinire nu sunt prevăzute criterii concrete, bazându-se doar pe suspiciuni. Aceste obligaţii sunt contrare principiului universalităţii drepturilor şi obligaţiilor şi încalcă prezumţia dobândirii licite a averii. În esenţă, legiuitorul impune persoanei juridice desemnarea unei persoane special împuternicite pentru a aplica prevederile Legii nr. 656/2002, astfel că se conferă statului o poziţie de control, de directă supraveghere centrală, în totală contradicţie cu sistemul economic de piaţă”.Judecătoria Sectorului 6 Bucureşti – Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate invocată este întemeiată.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În argumentarea acestui punct de vedere susţine că "dispoziţiile de drept material vizate de excepţia de neconstituţionalitate ridicată se încadrează în limitele ingerinţelor justificate pe care statul le poate exercita, respectând principiul proporţionalităţii, în executarea obligaţiei pozitive ce îi incumbă în raport cu art. 1 din Protocolul adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, dar şi în raport cu legislaţia comunitară. Astfel, statele membre au considerat încă din momentul adoptării Tratatului de la Roma faptul că politica fiscală este unul dintre atributele suveranităţii naţionale, legislaţia primară comunitară acordând un grad ridicat de autonomie în acest domeniu".Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Arată că prevederile legale criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate de autorul excepţiei.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 3 alin. (6), art. 8, art. 16 alin. (1) şi ale art. 22 alin. (2) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 904 din 12 decembrie 2002, cu modificările şi completările ulterioare. Aceste dispoziţii legale au următorul cuprins:– Art. 3 alin. (6): "Persoanele prevăzute la art. 8 ori persoanele desemnate conform art. 14 alin. (1) vor raporta Oficiului, în cel mult 24 de ore, efectuarea operaţiunilor cu sume în numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se realizează prin una sau mai multe operaţiuni legate între ele.";– Art. 8: "Intră sub incidenţa prezentei legi:a) băncile, sucursalele băncilor străine, instituţiile de credit şi sucursalele din România ale instituţiilor de credit străine;b) instituţiile financiare, cum sunt: fonduri de investiţii, societăţi de investiţii, societăţi de administrare a investiţiilor, societăţi de depozitare, de custodie, societăţi de servicii de investiţii financiare, fonduri de pensii şi alte asemenea fonduri, care îndeplinesc următoarele operaţiuni: creditarea, incluzând creditul de consum, creditul ipotecar, factoringul, finanţarea tranzacţiilor comerciale, inclusiv forfetarea, leasingul financiar, operaţiuni de plăţi, emiterea şi administrarea unor mijloace de plată, cărţi de credit, cecuri de călătorie şi altele asemenea, acordarea sau asumarea de garanţii şi subscrierea de angajamente, tranzacţii pe cont propriu sau în contul clienţilor prin intermediul instrumentelor pieţei monetare, cecuri, ordine de plată, certificate de depozite, schimb valutar, produse financiare derivate, instrumente financiare legate de cursul valutar ori de rata dobânzilor, valori mobiliare, participarea la emiterea de acţiuni şi oferirea de servicii legate de aceste emisiuni, consultanţă acordată întreprinderilor în probleme de structură a capitalului, strategia industrială, consultanţă şi servicii în domeniul fuziunilor şi al achiziţiilor de întreprinderi, intermedierea pe pieţele interbancare, administrarea de portofolii şi consultanţă în acest domeniu, custodia şi administrarea valorilor mobiliare, precum şi sucursalele din România ale instituţiilor financiare străine;c) societăţile de asigurări şi reasigurări, precum şi sucursalele din România ale societăţilor de asigurări şi reasigurări străine;d) agenţii economici care desfăşoară activităţi de jocuri de noroc, amanet, vânzări-cumpărări de obiecte de artă, metale şi pietre preţioase, dealeri, turism, prestări de servicii şi orice alte activităţi similare care implică punerea în circulaţie a valorilor;e) auditorii, persoanele fizice şi juridice care acordă consultanţă fiscală, contabilă ori financiar-bancară;e^1) notarii publici, avocaţii şi alte persoane care exercită profesii juridice liberale, în cazul în care acordă asistenţă în întocmirea sau perfectarea de operaţiuni pentru clienţii lor privind cumpărarea ori vânzarea de bunuri imobile, acţiuni sau părţi sociale ori elemente ale fondului de comerţ, administrarea instrumentelor financiare sau a altor bunuri ale clienţilor, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, funcţionării sau administrării unei societăţi comerciale, constituirea, administrarea ori conducerea societăţilor comerciale, organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum şi în cazul în care îşi reprezintă clienţii în orice operaţiune cu caracter financiar ori vizând bunuri imobile;f) persoanele cu atribuţii în procesul de privatizare;g) oficiile poştale şi persoanele juridice care prestează servicii de transmitere de bani, în lei sau în valută;h) agenţii imobiliari;i) Trezoreria Statului şi autorităţile vamale;j) casele de schimb valutar;j^1) asociaţiile şi fundaţiile;k) orice altă persoană fizică sau juridică, pentru acte şi fapte săvârşite în afara sistemului financiar-bancar.";– Art. 16 alin. (1): "Persoanele juridice prevăzute la art. 8, precum şi structurile de conducere ale profesiilor juridice liberale vor stabili proceduri şi metode adecvate de control intern, pentru a preveni şi a împiedica spălarea banilor şi finanţarea actelor de terorism, şi vor asigura instruirea angajaţilor pentru recunoaşterea operaţiunilor care pot fi legate de spălarea banilor sau de finanţarea actelor de terorism şi luarea măsurilor imediate ce se impun în asemenea situaţii.";– Art. 22 alin. (2): "Contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) se sancţionează cu amendă de la 100.000.000 lei la 300.000.000 lei, iar contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. b) se sancţionează cu amendă de la 150.000.000 lei la 500.000.000 lei."Textele constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, art. 23 alin. (11) privind prezumţia de nevinovăţie, art. 45 privind libertatea economică, art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi şi al unor libertăţi şi ale art. 135 alin. (2) lit. a) privind libertatea comerţului.Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea reţine următoarele:Scopul Legii nr. 656/2002 îl constituie prevenirea şi combaterea spălării banilor, precum şi a finanţării actelor de terorism. În vederea realizării acestui scop legea prevede o serie de obligaţii ce revin persoanelor prevăzute la art. 8 şi unor salariaţi ai acestora pentru a urmări printr-un sistem de control intern operaţiunile financiare suspecte de a facilita spălarea banilor ori finanţarea actelor de terorism, urmând să informeze despre acestea instituţia publică specializată.Stabilirea unor obligaţii în sarcina persoanelor juridice, astfel cum este cea prevăzută de art. 16 alin. (1) din Legea nr. 656/2002, nu constituie o încălcare a dispoziţiilor constituţionale invocate, ci are drept scop protejarea unui interes general, şi anume prevenirea şi combaterea spălării banilor şi instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism.Curtea constată că aplicarea şi executarea unor sancţiuni contravenţionale pecuniare nu încalcă prevederile constituţionale referitoare la garantarea şi ocrotirea proprietăţii private, chiar dacă aceste măsuri determină diminuarea, în mod corespunzător, a patrimoniului, întrucât ele sunt consecinţa însăşi a încălcării legii.În ceea ce priveşte dispoziţiile art. 3 alin. (6) din Legea nr. 656/2002, potrivit cărora „persoanele prevăzute la art. 8 ori persoanele desemnate conform art. 14 alin. (1) vor raporta Oficiului, în cel mult 24 de ore, efectuarea operaţiunilor cu sume în numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se realizează prin una sau mai multe operaţiuni legate între ele”, cât şi răspunderea contravenţională reglementată de art. 22 alin. (1) şi (2) din lege pentru încălcarea acestei obligaţii, Curtea constată că acestea nu contravin prevederilor art. 53 alin. (1) din Constituţie, deoarece este dreptul statului ca, în funcţie de politica economico-fiscală, să aprecieze care fapte prezintă pericol social şi să le incrimineze prin prevederea lor ca fapte contravenţionale.Obligaţia prevăzută de art. 3 alin. (6) din lege vizează transparenţa operaţiunilor cu sume în numerar şi facilitarea controlului statului în scopul optimizării prevenirii şi sancţionării spălării banilor. Prin stabilirea unor astfel de obligaţii şi sancţiuni, libertatea comerţului nu este îngrădită în niciun mod, pentru că Legea nr. 656/2002 nu impune societăţilor comerciale un număr limitat de tranzacţii şi nu îngrădeşte efectuarea tranzacţiilor.Curtea reţine că nu sunt întemeiate nici criticile privind încălcarea prezumţiei de nevinovăţie, deoarece actul constatator al contravenţiei este supus controlului judecătoresc pe calea plângerii, instanţa învestită analizând legalitatea şi temeinicia procesului-verbal, în conformitate cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001.Cu privire la prevederile art. 3 alin. (6) şi art. 16 alin. (1) din Legea nr. 656/2002, Curtea Constituţională s-a mai pronunţat anterior, stabilind, prin Decizia nr. 635 din 3 octombrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 886 din 31 octombrie 2006, că acestea sunt constituţionale.Faţă de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (6), art. 8, art. 16 alin. (1) şi art. 22 alin. (2) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Service Auto Serus” – S.R.L din Bucureşti în Dosarul nr. 5.337/303/2007 al Judecătoriei Sectorului 6 Bucureşti – Secţia civilă.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 februarie 2008.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Florentina Geangu––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
Post
Filter
Apply Filters